p#CJ Geroutineerd .Punch stuitte opmars RZ BINNENHUIS70 ROTTERDAMS DAGBOEK //Ml Bout op breekpunt van zijn carrière? Wie is bes Ie voetballer? 61m15 februari -meZ!!" Veronica en de sportjournalistiek Brief aan dagboek mtm ROTTERDAM RI JNMOND fC'if jj Delftenaren sloegen na rust toe lltflif //ItttSltflI N&tities Honderden i Beeldende kunst in Rijnmond - door CEES VAN DER GEER - Har Sanders Mareike Geys Sjef Toby Hamburgse rederij sticht dochter onderneming in Vlaardingen Deining in de Rotterdamse PvdA Het rode vaandel volgen wij... Van een medewerker DELFT, zaterdag. De opmars van Rotterdam-Zuid is gister avond in Delft door een fanatiek Punch abrupt gestuit. Na een ui terst spannende eerste helft, die met een 34—30 stand in het voor deel van de Delftse ploeg werd afgesloten, sloeg Punch in de twee de speelperiode zijn slag. RZ kwam er toen niet meer aan te pas en - liet moest met een 51—80 nederlaag genoegen nemen, Jan Bruin, coach van Rotterdam-Zuid en speler van Punch, nam na tien minuten de plaats van Jan Valstar in de Delftse ploeg in. Tegen zijn pupillen, die nuonder leiding stonden van gelegenheidseoach Martin Boekhout, kon hij niet tot een opvallende prestatie kómen. Met vereende krachten proberen John van Eek (links) en Ruud .Harrewijn Puncb-speler Dolf Pcuw (no. 28) het scoren te beletten. Rechts op de achtergrond kijkt Ma reel'Welch gespannen toe. RINUS ISRAEL Wim van Hanegem, tot voor kort een belang rijke gegadigde voor de Parool-beker 1969/1970, heeft de aansluiting met de kopgroep van ons ■Voetballersklassement voorlopigverloren. Door zijn niet al te sterke optreden tegen DOS zakte hij naar de zevende plaatsmet een aan zienlijke achterstand op koploper Rinus Israël die mede doordat zijn concurrent Jan van Beve- ren niet speelde weer wat vaster in het zadel is gekomen. De stand van zaken is nu: 1 Israel (Feijenoord) 7,58 (144 «it 19); 2. Vnn Beueren (Sparta) 7,50 (120 uit 16); 3. Eikelenboom (Fortuna) 7,32 (139 uit 19); 4. Jansen (Feijenoord) 7?6 (138 uit 19); 5. v.d. Burg (Hermes DVS) 7£1 (137 uit 19); 6. Van Nierop (Hermes DVS) 7,IS (122 uit 17); 7. Van Hanegem (Feijenoord) 7,17 (129 uit 18); 8. Libregis (Excel sior) 7 (133 uit 19); 9 Romeijn (Feijenoord) 6,94 (118 uit 17); 10. Bosveld (Sparta) 6,89 (131 uit 19); 11. Treijtel (Feijenoord) 6,84 (130 uit 19); 12. v. d. Roer (SVV) 6,80 (136 uit 20); 13. t.m. 16. Mou- lijn, Van Duivenbode, Laseroms (allen Feijenoord) en Ter Horst (Sparta) 6,79 (129 uit 19); 17. Eijkenbroek (Sparta) 6,68 (127 uit 19); 18. Van Beveren (SVV) 6,65 (133 uit 20); 19. Raksteen (For tuna) 6,63 (126 uit 19); 20. Kleingeld Excelsior6,61 (119 vit 18). Ondanks de achterstand bij de mst zag het er op dat moment allenriinst somber voor Rotterdam-Zuid uit. Drie Delftse studenten hadden namelijk reeds vier persoonlijks fouten opgelo pen. Maar uiteindelijk zou niet een speler van Punch, maar oen van RZ het eerst met een „volle straflijst" haai* de kant worden gestuurd. Op de openingstreffer van Rob Hoek had Punch een sterk antwoord in de vorm van treffers van Tiedeman (4) en De Haan (2). Het werd toen al duidelijk dat RZ het heel moeilijk zou krijgen, want de „reuzen" Huug en Ruud Harrewijn werden vakkundig uitgeschakeld. Toch behoefden de Rotterdamse heren nog niet veel ter rein prijs te geven. Ruststand: 34—30 voor Punch. Na de hervatting gaf de routine van het Delftse team de doorslag. Voor RZ het goed en wel besefte keek het te gen een 36—48 achterstand aan. Punch hield de defensie goed gesloten .en mede doordat het de Rotterdam mers nogal tegen zat, konden de gast heren via 54—40 naar een 60—40 voorsprong uitlopen. Vervolgens kost te het Punch niet.veel moeite meer de voorsprong te consolideren (8051), Topscorers: RZ: Hugo Harre wijn 15—7, Rob Hoek 8—3, Ruud Harre- wijn 6—4; Punch: Erik van "Woerkom 1325, Frans de Haan. 102. (ADVERTENTIE) 4e internationale beurs vóór woninginrichting woon-ideeën i téntóoristèllina- V&; keuken van. de, bekomst //it :!^\i:^^i&&PQroaiermeubelert^:--tv-*:.-..- i. (gelijks.11-17 en19 22 30b zondags^-ISu JH de loccksluiting zou ik met u de vraag willen be handelen cf de ontwikkeling in de sport-journalistiek nog wel bij te benen is. Er is onder de hand zo vaak van aanpak veranderd dat de krantelezer m.i. bf de kluts is kwijt geraakt óf zo a<m de wijzigingen is gewend geraakt, dat hij snakt naar een volgen de. Die lezers die de verschui vingen niét m de gaten hebben gehad, zal ik aan de hand van enkele stemdaard-ge- gevens wat op weg helpen. Lees maar mee. Volgens een hoog-bejaarde voetbalfan (nog zeer fris on der de schedel) moeten de al lereerste sportverslagen mars van elke franje zijn geweest. Het waren aldus mijn zegs man eigenlijk ooft geen verslagen, maar vermeldingen. Hij vergeleek de sportberich ten van toen (erg vaag) met de scheepvaartposities van nu. Het kutam ongeveer hierop neer: 3e min. Wilstra kanjert naast, 22 minVan Dongen (gisteren vader geworden) wordt omver geduwd en blijft liggen, 23e min. Van Dongen slaat weer op. Later ik denk zo om streeks het tijdperk Meerum Tcrwogt iï mm de wed strijden- echt gaan verslaan, zeer sobertjes -weliswaar, maar dat hinderde niet: er volgde een chronologische weergave 'van de gebeurtenis sen in pertel-trant. De volgende sport-jouma- Hstieke fase zou je wellicht kunnen verbinden met ir. Ad van Emmenes. In zijn tijd be gon men de wedstrijdfeiten, de eigen waarnemingen en de technische tips wat door el kaar te hutselen en het pro duct ioös het meer en meer beschouwende verhaal". Ais ik fout zit, moet u het zeggen. Tegenwoordig hebben we sportverslaggevers die analy seren. En we hebben de Quotes van de trainers, de spelers en de bestuursleden er sinds een jaar of acht bijgelcregenwet Ir, A. vau Emmenes naar. mijn smaak bij. elkaar ge nomen alleen maar verhelde rend heeft gewerkt. Maar zijn we er nu met de sportjournalistiek? Hebben we haar in de loop der tijd nu zo gekneed dat er niets meer te kneden valt? Of kondigt zich 7iu weer een nieuw tijdperk aan Radio Veronica heeft op de zondagmiddag een sportpro gramma dat èn.de feiten én de achtergronden belicht, maar dat tenens is doorweven met speelse, weinig terzake doende invallen. Betekent dat wéér een nieuwe fase of zat deze vorm de krantejoumalistiek naait halen? Ikzelf weet.het niet. Maar u •misschien? DAGBOEKSCHRU VER TJOOR de jeugd lopen de meesten warmer dan voor de bejaarden. Ach ja, die jeugd is „onze toekomst" en die bejaarden zijn „ons verle den". Wanneer iemand, zoals dat heet: de jongeren achter zich heeft, dan is dat een com pliment. „De ouderen achter jc hebben" - nou, daar kun je maar beter je mond over hou den. Zo winden we ons meer op over huisvesting van jongeren dan over huisvesting van ou deren, meer over de rechten van jongeren dan over de rechten van ouderen. Er is al zo vaak over gespro ken cn het begint een afge zaagd onderwerp te worden, maar we moeten blijven plei ten voor een cultureel pas poort voor bejaarden, zoals dat voor jongeren bestaat om het ook die ouderen ge makkelijker, vaak zelfs: moge lijk te maken tentoonstellingen te bezoeken, naar de'schouw burg te gaan en wat dies meer ztf. Over het algemeen hebben jongeren véél meer te verteren dan ouderen. Wie van zijn AOW (plus soms een aanvul ling van dit of van dat, deze of gene) moet leven heeft maar weinig armslag. Zo is er nog méér aanleiding voor een Cultureel Bejaarden Paspoort dan voor een Cultu reel Jongeren Paspoort. Zou den wie dit in handen hebben dit eens willen bedenken? En vooral zouden zU dan ook een beetje willen opschie ten? Bejaarden hebben name lijk minder t(jd vóór zich dan jongeren. Mejuffrouw A.M. .va.n Velt- boven is gisteren 101 jaar geworden. Zij heeft haar verjaardag gevierd temid den van andere bejaarden rn het verpleegtehuis en reactfveringscentrum „An- tonius-Binnenweg". Haar gezondheid iaat niets te wensen over. "pEN vertegenwoordi. ger kwam op 60- jarlge leeftijd om befc leven, Aan de hemelpoort gekomen maakte hij Pe trus er een verwijt van dat te hem zo jtmfl at hadden weggehaald. „Vijftig 7", zei Petrus. „Ik dacht dat u zeventig was. Daar moet Jets niet kloppen." Petrus ging het nazien ln de administratie. Toen hij terugkwam zei hij: „Het klopt toch, maar we hebben alle uren die u extra In rekening hebt gebracht meegeteld." DE STRIJDKREET (Jan.) MVALLEY (USA). Er is niet veel meer te melden dan dat het goed gaat met Wim. Hij was erg bïtf dat het ine moge lijk gemaakt was hier naar toe te komen. En wat zijn gezond heid betreft: hij maakt het ttitsiekeïid. De eerste drie we ken was er dag en nacht een zuster bij hem, nu loopt hij al zonder controle door de gan gen en met goed meer buiten. De dokter wil hem zo spoedig mogelijk naar huis sturen, omdat er thuis minder gevaar is voor besmetting dan in het ziekenhuis. De kans is name lijk groot dat hy bij besmet ting ut et meer zou reageren op de medicijnen, die hij in gróte getale krijgt toegespeeld. Vriendelijke groeten Meur. Van Buurert Mill Valley KORT+ Misschien is de suggestie nieuw, mis schien ook niet, maar zouden de met de uit voering van Communicatie '70 belaste mensen er nu niet slimmer aan doen door by de PTT een verzoek in te dienen voor meer dan één telefoonlijn. Mijn collega's, die geregeld contact met de organisatoren moeten houden, worden in de uitvoering van hun werk ge- stoord door een voortdurend 'in gesprek-signaal'. En zy heus ?tiet alleen. RIEN BOUT: „Ommoord" Wie bij het noemen van de naam Rien Bout nog steeds denkt aan knap geschilderde, goed getroffen portretten, moet dezer dagen maar eens naar de expositiezaal „De Doelen" stap-, pen om daar vervolgens te konstateren, dat zijn opvatting niet geheel juist meer is. Weliswaar hangen er portretten en zfjn deze, zoals je verwachten mocht, knap gedaan, maar daarnaast Is er werk, dat een andere Bout laat zien: een schilder die voor zijn doen grote formaten en onderwerpen aandurft. Een merkwaardige tentoonstelling, omdat ze Bout toont op een moment ln zijn carrièrei dat later wel eens als een breekpunt aangemerkt zou kunnen worden Het schilderen overheerst namelijk niet meer. Dat klinkt gek en behoeft enige uitleg, Dang is Rien Bout bezig geweest het academisch geleerde uit te breiden, te verdiepen, een nog groter beheersing te verkrygen. De getoonde portretten, het haast zwevende, sterk sferische stilleven zijn er de duidelijke bewijzen van. Daartussen, als een vingerwijzing naar de ver andering, is er een stilleven, dat al vreemder, iets surreëler aandoet: de hamer op de deels gescheur de. deels opgerolde Pistoletto-afficho van Boymans. En dan, als een afronding en begin van een ont wikkeling tegelijk zijn er de schilderijen „Val" en. „Ommoord", beiden groot van formaat. Beiden Ook bewijzen het feit, dat hij aan het schilderen op zich voorbij is. Schilderen is nu voor hem een manier van denken en aan de uitkomst van dit schilderende denken gestalte geven. Dat hij het zich hierbij niet gemakkelijk maakt, kunt u zelf konstateren. Zijn grote doek „Ommoord" met beslist surrealistische tendensen Is, wat je zou kunnen noemen, een schilderij met een boodschap: de kritiek op het wonen ln dit soort wijken, de im mense betonblokken, waarin het leven weinig kans krijgt. Nu zijn er misschien bezwaren tegen' bood schappende schilders; hebben we geen boodschap aan hun. boodschap. Niettemin is het Bouts onver vreemdbaar recht er voor te kiezen en zijn schilde rijen tot voertuig van zijn gedachten te maken. Het gevolg ervan is in ieder geval een nieuwe Bout, die benieuwd maakt naar wat er nog komt, omdat het in „De Doelen" getoonde alles bezit, wat dit recht- vaardigt. mensen, opeenstapelingen van mensen die hij in een legpuzzelachtige struktuur op het doek zet, het lin nen er vaak van rand tot rand mee vullend. Niet te ontkennen valt, dat er een sterke overeen komst is tnet de „l'Hourioupe"-schilderijen van de Frans Dubuffet. Dikwijls hetzelfde kleurgebruik: veel rood en blauw, dezelfde puzzelachtige bouw. Verschil is er ook: Toby is duidelijk figuratiever. Ieder stukje van zijn puzzel laat zich vrij snel lezen als een mensje, een gezichtje.- Heb jc die mensen van Toby eenmaal ontdekt, dan ontdek je ook de spot: zijn mensen neigen soms naar het karikatura le. 2ij illustreren toestanden, die behalve aanleiding voor schilderijen, tevens karikaturen zijn van een soms niet zo best geslaagde samenleving. In het onlangs te Amsterdam getoonde Realltei- tenkablnet was Har Sanders temidden van de vele realisten daar een maxi-realist. Zijn schilderijen en tekeningen van alledaagse dingen zijn realistisch tot in het kleinste detail; anders nog, vaak zij ze detail op zich, zoals het misleidende „Trui op knaapje", dat slechts de kraag, een stukje van de schouders en een deel van het knaapje tot pikturaal onderwerp heeft. Daarbij is dit doek van flink formaat, waar door de misleidende en vervreemde werking nog versterkt wordt. Bovendien is de stofuitdrukking zo knap, dat je even meent met een wandkleed te doen te hebben. Toch zou het fout zijn om Har Sanders, die nu in de foyer van „Het Venster" te zien is, alleen om zijn schildertechnische kwaliteiten te waarderen. Hij is ook schilder in de volle zin van het woord. Zijn schilderij Gestreept kussen op gestreept laken is niet alleen een stuk andere werkelijkheid geworden, maar daarnaast ook helemaal schitderlj. Ook is Sanders één van die figuren die meedoen aan, wat ik zou willen noemen de renaissance van het potlood, Mareike Geys (zie aldaar) is er zo een, maar ook Jan Willem Smeets, Evert Maliangkay, Robert Terwindt, Jeroen Henneman, Joop Brans en de enorm knappe Oldenburg, óm nu wat üiteenlo- pende dwarsstraten te noemen, hebben de potlood tekening ontdekt als middel -op zich. Sanders laat er in ieder geval boeiende resultaten van zien. Een volstrekte tegenhanger is Bouts mede-ekspo- sant Sjef Toby, wiens werk qua stijl en techniek niets met dat van Bout te maken heeft. Enige overeenkomst zou misschien kunnen zijn, dat ook Toby de flatên de kritiek op deze woon vorm als onderwerp voor een van zijn schilde rijen heeft gekozen. Maar Toby's kritiek is speelser, minder nadrukkelijk; hij tilt er minder zwaar aan, want tegelijkertijd is die flat voor hem een aanlei ding voor een speels schilderij, zoals ook het strand, de straat, het terras aanleidingen zijn. Groepen Legpuzzelstukjes en bouwplaatfragmenten vullen nogal eens de tekeningen, die Mareike Geys in het grafrefckeldertje van. Fenna de Vries aan het Een- drachtsplein laat zien. Een tip voor de kijker?: een verwijzing naar een stukje (kreatieve) zelfwerkzaamheid voor hem of haar die meestal alleen maar ondergaat, maar nu zelf de delen werkelijkheid (en droom?) moet sa menvoegen tot een voorstelling die hem schikt. Een kijk- of kunstpuzzeltje van het sympathieke soort. Puzzeltjes ook, die heel knap zijn, want als één dmg vaststaat, is het dat Mareike Geys tekenen kan en er hele fijne dingen mee doet. Zoals ook haar kleine keramische kussentjes grappige dingen zijn, mee te nemen voor een prijsje, dat u met een glimlach betaalt. (Van een onzer verslaggevers) VLAARDINGEN, zaterdag. - Een Hamburgse rederij heeft gisteravond met een feestelijke Bijeenkomst in het Delta-hotel in Vlaardingen een nieuwe Ne- derlandse dochteronderneming aangekondigd. Het betreft hier de Atlantlc-Rhede- rel F W Joch-Pctersen Alpers in Hamburg, die een vloot van zes kleine tankers hebben geconcentreerd in ARNED, Atlantic-Rhederei Neder land met als thuishaven Vlaardingen, Volgens een van de Duitse bewind voerders is de concentratie op Rotter dam een gevolg van het belangrijke ladingaanbod in Rotterdam en de rol van Rotterdam als Europese haven. De 8 schepen van ARNED zullen on der Duitse vlag blijven varen, en. die- awn vooral met 'n tonnenmaat van ongeveer 2000 ton per stuk voor het vervoer van chemicaliën, plant aardige oliën en andere vloeibare produkten. Directeur van ARNED is de Neder lander B. van Gelder. De moederfirma Petersen Alpers in Hamburg houdt zich ook ln belangrijke mate bezig met havensleepdiensten. De Duitsers verzekerden gisteravond in Vlaardin gen, dat het vooralsnog zeker niet in de bedoeling lag zich ook in Rotter dam op de sleepmarkt te bewegen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1970 | | pagina 2