Raad akkoord me'
verdere verdieping
van de oilegeul
EBW
Vage thriller met
suggestief begin
ROTTERDAMS DAGBOEK
5
98
p.r A
Wie is nou zo'n supporter? Notities
Onverstandige
programma-
keuze R.Ph.0.
ROTTERDAM RIJNMOND
PvdA: 'TRANSPORTAANTREKKEND ELEMENT"
Ziekenhuis in
Dirksland wil
niet meewerken
aan onderzoek
door accountants
Actie voerende
hartpatiënt
voor onderzoek
in ziekenhuis
Fauré ongelijk
vertolkt op
solistenconcert
RUSSISCHE TRAM DEUR UITGEZET
ÜH
ilwili
«Stasi»
tflssa
Rotterdamse
krant mag
Lotto-uitslag
publiceren
Ten toonstelling van
historieprenten
Muzikale vlaggenparadc
van de mariniers
Overduin exposeert
in kunstzaal-Zuid
parg,.4vrijdag 6 maart 1970
(ADVERTENTIE)
Als U eenmaal op zo'n -prima
'veerkrachtige polyaether ma
tras heeft geslapen, zal het U
spijten dat U ar niet veel eerder
eentje kocht!
Bovendien is die akelige stof-
boêl met .polyaether van de
baan en zo'n lichtgewicht ma
tras is goed te hanteren bij het
opmaken van da bedden.
Nu verkopen wij 11 en 12 cm
hoge 1-persoons polyaetbar
matrassen voor esn prijs, dje
voor een matras van 614cm dik
nog laag zou zijn.
1-persoons
Poïyaeth
11 cm hoog
12 cm hoog
Vrijdagavond om 6 uur begint
op de la etBge de verkoop van
1-persoons polyaether matras
sen, het damast in vele ont
kleuren, keuze .uit da hoogtes
11 on 12 cm.
ïtlT*
(Van een 02er verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag. De vier PSP-leden van de gemeenteraad
en de twee CPN-leden hebben gestemd tegen een voorstel om zestien
miljoen gulden, beschikbaar te stellen voor een verdieping van de
„oliegeul" voor de Nieuwe Waterweg van 62 tot 65 voet, Omdat de
andere fracties unaniem voor stemden, werd het voorstel wel aan
vaard.
De PSP'er C. Oosterwij k daagde de
PvdA-fractievoorzitter drs A. J. Lems
uit te verklaren hoe de verdieping van
de geul te rijmen is met de onlangs
door Lems ingediende en door de ge
meenteraad aanvaarde havenmotie.
Lems: „Heel eenvoudig, In de motie
staat, dat wij de transportfunctie van
de haven alle kansen tot ontwikkeling
willen geven. Deze geul is een trans-
portaantrekkend element. Onze be
zwaren zijn gericht tegen de indu
striële ontwikkeling tn het havenge
bied."
Lems vond dit voorstel verder maar
„een fluitje van een cent". Zijn colle
ga-fractievoorzitters mr L.A. Struik
(kvp) en mrK. Staab (wd) tilden er
wat zwaarder aan. Zij wezen op de fi
nanciële aspecten. Nog altijd is het zo
geregeld dat de havenwerken in Rot
terdam en Amsterdam voor éénderde
deel voor rekening zijn van de be
trokken gemeente. Het rijk betaalt
slechts tweederde deel van de kosten.
de Nederland omringende landen
neemt de landsregering zulke uitgaven
geheel voor haar rekening.
Van de nu gevraagde zestien miljoen
komt dus weer 5.3 miljoen gulden
voor rekening van de gemeente Rot
terdam. Havenbeheerder burgemees
ter W. Thomassen wees er op, dat
deze kosten ruimschoots zullen wor
den gecompenseerd door hogere in
komsten aan havengelden.
Thomassen herinnerde eraan, dat
het havengeld voor olietankers on
langs is verhoogd van 27 tot 40 cent
per .in. Hij twijfelde er niet aan, dal
de regering extra financiële middelen
aan Rotterdam beschikbaar zal stellen
om. de verdieping te betalen.
(Van onze correspondent)
DIRKSLAND, vrijdag. Het be
stuur en de stichtingsraad van het
Van Weel-Bethesdazi ekenhuis in
Dirksland zijn niet bereid een accoun
tants onderzoek in te stellen naar het
financiële beheer dat de afgelopen ja
ren in het ziekenhuis is gevoerd.
Enkele gemeenteraadsleden, die
zitting hebben in de stichtingsraad.
deelden dit donderdagavond mee in
een vergadering van de Dirkslandse
raad. Zij stelden voor dit onderzoek
op kosten van de gemeente te laten
plaatsvinden, of een commissie uit de
raad en het bestuur het onderzoek te
laten instellen.
Na een uitvoerige discussie ging de
raad akkoord met een voorstel van de
heer J. L. Poortvliet (wd) om de jus
titie te verzoeken een onderzoek in te
stellen. Alleen de AR-fractie, onder
wie wethouder D. de Bonte, stemde
tegen.
„Rekenkundig zal er in het zieken
huis wel niet veel fout zijn. Ik zou het
op prijs stellen, wanneer de zaak tot
rust zou komen", aldus de heer De
Bonte.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag. De heer
H. S. FJevet uit Breda, die een actie
voert ten bate van de hartpatiënten in
Nederland met als eerste doe! de snel
le voltooiing van het thorax-centrum
van de Medische faculteit in Rotter
dam (Zfe pagina Extra van HRP van
woensdag J.I.) wordt maandag opge
nomen in het Zutderzlekcnhuls.
Gedurende veertien dagen zal hij
daar een aanvullend hartonderzoek
ondergaan.
„Daarna zal ik mijn actie echter
voorzetten", aldus de heer Fievet, die
voorts mealeelde dat vandaag 150
leerlingen van, de middelbare detail
handelsschool in Breda een hanteke-
ningenactie beginnen om zijn actie te
ondersteunen.
Dieprv
Hij zei ook te zien aankomen, dat
de geul over enige tijd wel weer die
per zal moeten worden. Daarbij her
innerde hij aan een opmerking die
minister Bakker van verkeer en wa
terstaat onlangs in Z&andain neeffc ge
maakt over de grootte van olietankei's.
De minister zei, dat rekening moest
worden gehouden met de bouw van
500.000-tonnei's.
Volgens de Rotterdamse burgemees
ter kunnen schepen van 'n dergelijke
omvang nog best door Het Kanaal
lussen Engeland en Frankrijk varen.
„Het Kanaal is 85 voet diep. De
500.000-tonners zullen ruim zeventig
voet diep steken," verklaarde hij.
Over het gevaar van verzilting bij
zo'n diepe geul zei Thomassen, dat
niet de gemeente, maar Rijkswater
staat de eerstaangewezen instantie is
om dat gevaar 'te keren- Hij bracht de
raadsleden in herinnering, dat thans
het werk ter verondieping van de
Nieuwe Maas in volte gang is. „Het is
nu gevorderd tot twee k;lcmeter
beoosten de bruggen-"
(ADVERTENTIE)
Wij willen dit nu eens voürjaars
of zomer herenschoenen noe
menniet omdat ze minder
solide zijn, maar omdat ze er
gewoon wat minder saai uitzien
dan de meeste modellen.
Vlotte herenschoenen in moc
casin model met gevlochten
bovenkant (absoluut water-
dicK:} en vetersluiting, tn leuke
"antiek" middelbrutne kleur,
per paar voor nog géén veertien
gulden.
Vrijdagavond om 6 uur begint
op da schoenen-afdeling de ver
koop van deze jnoderne"heren
schoenen met gevlochten bo
venkant. Een" leuk moccasin
model met sterke zool en veter-
sluïting, in "ontlek" middel-
bruin, maten 41 t/m 4B,
per paar
Ook maandagmorgen open
Géén UI. of «hrlfr. best.
TpEN jonge zangeres en drie instru-
me.ttalislen (waaronder een zeer
geroutineerde begeleidster aan de pia
no) brachten gisteravond op het solis
tenconcert van de Rofct. Kunststichting
in de kleine Doelenzaal twee pro
gramma's ten gehore, die elk de naam
Gabriel Fauré vermeldden. Voor zang-
recitals if. da tbepaald geen uitzonde
ring, want Fauró's prachtige liederen
zijn nu eenmaal wereldvermaard,
maar voor zijn pianowerken (niet
minder gemaal, vooral die uit zijn
midden- en laatje periode) moet men
vreemd genoeg bij typische pleitbe
zorgers terecht en die zijn nog steeds
te schaars in aantal helaas.
Waren we aanvankelijk blij verrast
de fraaie 7de Nocturne (niet in Des,
zoals het programma vermeldde* ai
staat de laatste anderhalve bladzij
voor deze toonsoort genoteerd, maar
bekend als opus 74 in cis) te zullen
horen van de pianiste Elizabeth van
Malde, al spoedig maakte die verras
sing plaats voer teleurstelling door hel
weinige begrip dat deze toch zo be
kwame pianiste voor het gepassio
neerde werk tentoonstelde. De soms
demonische extase van het opus ont
ging haar merkwaardigerwijs geheel
en zoals hier werd voorgedragen (de
bassen, niet geprononceerd bü dit
en menig Fauré-stuk juist wel vereist
en de dynamische contrasten sterk
afzwakkend of soms geheel achterwe
ge latend) zou de luisteraar, Fauré
niet of oppervlakkig kennend, ten on-,
rechte kunnen denken aan dromerige
salonmuziek.
Speelde Elizabeth van Malde deze
keer wat onder haar niveau wat ex
pressie betreft (technisch was alles
zeer gaaf verzorgd en zij is tot pare
lend toudhor in staat) stilistisch zui
verder en levendiger waren haar ver
tolkingen van Bacbs Chromatische
fantasie en fuga, twee delen uit
Goyescas van Granados en de Vierde
sonate van Bedings (al kon het laatste
werk beduidend markanter).
Na de pauze dus wederom Fauré
(En sourdine, Prison en Mandoline,
voortreffelijk begeleid door de pianis
te Tan Crone), De sopraan Maja
Schermerhorn vocaal degelijk ge
schoold, maar het op zichzelf sympa
thieke stemmateriaal kan nog meer
ontwikkeld worden vond hiervoor
de sensible, geraffineerde expressie
die deze liederen behoeven. Iets min
der overtuigde zij, alsook de fluitist
Jacques Brassé, in twee liederen van
Rousscl, maar het zijn dan ook wat
gratuite, karakterloze melodieen. Spits
en transparant verklankten ze samen
de zeer moeilijk te intoneren Galgen
lied er van Hermann Heiss. Enkele
Mahler-Iiedercn besloten het aandeel
van de jonge zangeres. S. NIEBOEB
Da Stichting Trammuseum en
Radvervoer Nederland heeft nog
steeds geen oplossing gevonden
voor het onderbrengen van de
Russische tram die iï. de herfst
van het vorige jaar vanuit Lenin
grad in Rotterdam is aangeko
men. De RET bood bij monde van
wethouder H. W. Jettinghoff tijde
lijk onderdak aan, omdat de
STERN door de komst van het
Russisch kleinood was verrast.
Vanaf X november is de RET
echter stallingsgeld in rekening
gaan brengen a ƒ5,per dag.
De STERN, die plannen heeft
voor een museum m een recrea
tiepark bij Velsen, heeft hier be
zwaar tegen gemaakt. De RET
heeft onlangs besloten de ruimte
in de schilderswerkplaats aan de
Kleiweg niet langer beschikbaar
te stellen. De Russische tram is
daarom buiten de deur gezet...
(Van pen onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag. In het
proefproces, dat het openbaar ministe
rie heeft aangespannen tegen het Rot
terdams Nieuwsblad, heeft de kanton
rechter deze krant gisteren ontslagen
van rechtsvervolging.
Het Rotterdams Nieuwsblad was in-
verband met de publikatie van de uit
slagen van de Duitse Lotto overtre
ding van de wet op de kansspelen ten
laste gelegd.
Plaats vervangend-kant onrechter
mr. J. J. van Wessem sprak er bij de
behandeling zijn twijfel over uit of
door het publiceren van de ,.Lotto-
Zahlen" deelname aan het kansspel
wel aangemoedigd wordt.
Officier van justitie mr. J. D* de
Jong had tegen het Rotterdams
Nieuwsblad een geldboete van elf gul
den geëist,
De officier is tegen het vonnis in
hoger beroep gegaan.
Als er in een thriller veel onwaarschijnlijke dingen ge~
B3I5535 beuren stoort dat in het begin niet. De situatie wordt
er raadselachtiger van en dal kan voorlopig winst betekenen. Als
toeschouwer probeer je namelijk onbewust de oplossing dte aait het
slot van de film gegeven zal worden voor te zijn. Hoe minder je erin
siaagt tuijs te uorden uit de verstrekte gegevens met des te meer
aandacht blijf je kijken. In ..Jigsaw" (De naakte dood) van de Ameri
kaanse regisseur James Goldstone wordt in /iet begin ee?i suggestief
spei gespeeld met moeilijk te combineren gegevens
Bradford Dillman wordt nog half
verdoofd wakker in een flat, vindt een
blote dode juffer ln het bad, kan zieh-
niet herinneren hoe hij in dat huis ge
komen is en blijkt ook verder zijn ge
heugen kwijt. Privé-dctective Harry
Guardino gaat die zaak uitzoeken en
moet beginnen met het naspeuren van
Dillmans indentiteit, waarbij blijkt
dat hij werkt voor de overheid in een
belangrijke baan waar hij moet na
gaan noe politieke en militaire lieden
emotioneel zullen reageren op een
atoomoorlog.
Als dan ook nog Harry Guardino
stevig wottït aangepakt door duistere
figuren die kennelijk ook de hand
hebben gehad in de moord die men
Dillman in de schoenen wil schuiven,
gaat men zich als toeschouwer afvra
gen of de internationale politiek er
misschien achter zit. De toch al span
nende sfeer wordt aanzienlijk toege
spitst doordat zowel Dillman als
Guardino tegen hun wil zwaar onder
de lsd zijn geraakt.
Dat Goldstone, die zijn vak merk
baar good geleerd heeft bij de Ameri
kaanse televisie in de eerste heeft do
indruk wekt bezig te zijn aan een
sterke thriller, is ook te danken aan
zijn bekwame spelregie en rake vertel
trant. Opmerkelijk goed is de intro
ductie van Harry Guardino als de
privé-dctective en ook in de andere
rollen waarin naast Hope Lang, en
Diana Hyland de uit „Bonny en Clyde"
bekend geworden Michael J. Pollard
opduikt, wordt geruime ♦ijcl overtui
gend gespeeld.
Maar in iedere thriller komt het
moment waarop de ontknoping moet
worden voorbereid. En alles waarmee
men het begin zo extra raadselachtig
heeft gemaakt, vraagt dan om een min
of meer plausibele verklaring. Op dat
punt schiet „Jigsaw", naar een scena
rio van Quentln Wcrty, die onder zijn
ware naam Ranald MacDougall de
film produceerde, jammerlijk te kort,
De afloop is erg goedkoop en wordt
door James Goldstone ook zo opge
klopt sensationeel uit de doeken ge
daan, dat men zich toch een beetje be
kocht uit de bioscoopstoel opvist.
Jammer, want de eerste drie kwar
tier zijn echt de moeite waard.
C. B. DOOLAARD
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag Belang
stellenden voor gesohiedbeschrijving
kunnen zich de komende veertien da
gen in de bal van het stadhuis op de
hoogte stellen van de rol die vroeger
dc historieprent speelde De tentoon
stelling „Beeld-spraak", die gistermid
dag werd opengesteld, bevat 53 van
de kleine veertigduizend oude prenten
uit dc „Atlas van Stolk". Ze hebben
o.m. betrekking op dc hei vorming, ta
ferelen van de strijd tussen katholie
ken en protestanten, de expeditie van
Willem III naar Engeland, en een uit
voerige kaart van het beleg van Den
Bosch,
SJOERD de Jong is gek. Hij
zegt Jtet zelj.
Hij geeft tweemaal eert
meier uit voor het nalura
bijwonen van de wedstrijd
VorwdrtsFeijenoord, hij
geeft verplicht tien gulden uit
aart prullen, versnoept verder
voor bijelkaar zevenentwintig
gulder., verzuipt er dertien
van, moet geduld opbrengen
vanwege een kloeke vertra
gingslaapt er twee van en
kan precies drie uur na aan
komst met dik omrande open
weer vrachtjes chaufferen.
Sjoerd is gek. Hij zegt het
zelf. ]k mocht naast hem zit
ten in het vliegtuig. Het tons
een ademloze ervaring.
Waarom doet Sjoerd dit
Hij: „Om eruit te zijn. Om
er echt helemaal uit te zijn.
Weet je zoiets heeft elke
vent nodig. Niet elke maand,
om de ttvee drie. Gewoon een
dag pleite. Weg van jc werk,
weg van je vrouw. Gewoon
cans een keertje niet thuisko
men, geen jas ophangenzoen
tje geven, krantje lezen, kind
naar bed doen, tv kijken,
stoeien en slapen. Maar lekker
d'r tussenuit knijpen".
Is Feijenoord bijzaak,
Sjoerd
Hij: „Het is een mooie aan
leiding meer niet. Ik ga elke
zondag kijken. Uit- e« thuis
wedstrijden. M'n vrouw vindt
het goed, Ze moet het goed
vinden. Als ik zondags thuis
moet zitten, een hele dag lang,
loop ik 's avonds met tu'n kop
tegen de muur. Ik kan het
niet. Ik zou anders willen,
maar ik kan het niet. Ver
domd. Vroeger zei mijn rouw
tv ei eens, Sjoerd, waarom ne
men we geen volkstuinmaar
ik zie me al staan zeg met zo'n
schop in m'rt jof ten. ik zou me
dood generen".
Waarom een dagreis,
Sjoerd?
Hij: „ik mag niet langer dan
een dag weg. M'u vrouw durft
nooit alleen te gaan slapen.
Als ik dadelijk thuis kom, zit
re nog op. Stom, natuurlijk,
maar wat doe je er aan? Ik
heb gezega „ga lekker bij je
moeder slapen, want wie weet
wordt de tvedstrijd 24 uur uit
gesteld". Maar niks hoor. „Dan
kom ie maar terug", heeft ze
toen geantwoord.
En dat liad ik ook gedaan,
■want als ik hei niet doe, kom
ik er die dag later niet meer
in. Zo i? ze. Ik stond ook stijf
van schrik toen ze overwogen
om de terugvlucht af te las
sen. Dat had m'n vrouw nood
geloofd. Als je iets graag wil
en het gebeurt door toeval,
denken ze gelijk dat je erep
aangedrongen heb. Ze denkt
dan rustig, dat ik erop aange
drongen heb om die vlucht af
te tassen. Zo ts ze".
Wat gaat cr door je heen als
Feijenoord tornt?
Hy: Het is altijd net of ik
zweef. Als Feijenoord wint,
dan krijg ik een waas voor
m'n ogen. Dan interusseert me
alles geen moer meer. Dan zie
ik alleen Feijenoord. Ik weet
niet wat dat is. Ik wil er ook
wel van af, maar ik weet niet
hoe, M'n vrouw zegt altijd ,je
bent gek'. En zeheeft ge
lijk. Ik ben hei. Ik probeer
nou m'n oudste zoon al mes-
jogge te maken van voet bat,
dan, kan ik zaterdag met hem
mee. Zonder smoes".
Hoe voel je je als Feijen
oord verliest't
Hij: BelazerdTenzij ik
wat drink, niet teveel natuur
lijk, anders ruikt m'n vrouw
het, maar een ongevaarlijk
portieZo'n vier, vijf glazen
pils, dan. is het over. Dan word
ik niet kwaad ook. Vanmiddag
toen Rome ij ii het veld werd
uitgestuurd, kreeg ik nog mot
met zo'n vopo. Die stond me
da ar een beetje te lachen, zeg.
Het is dat ie me niet verstond,
anders had m'n vrouw zeker
bij d'r moeder moeten gaan
slapen. Ik bedoel maar, toen
was ik, nuchter".
Is twee meier niet erg veel?
Hij: „Daar spaar ik voor.
Wie aan de weg zit, verdient
Wat. Als ik twee avonden
overwerk, gaat de helft naar
m'n vrouw en de helft in mijn
pot. Dan doe ik er toch nie
mand kwaad mee. Je moet wat
van het leven maken. Doe ik
ook".
DA GBOEKSCHRIJVER
T^R belt een om zo te zien
aardige jongeman, een ne
ger, aan bij m'n schoonmoe
der. „Mevrouw, hebt u iets te
gen kleurlingen?" vraagt hij
op de man af.
.Welnee, meneer waarom
zou ik?"
,Wilt u zich dan abonneren
op dit mooie modeblad?"
„Nou ncé, meneer, ik lees
ai,,,."
En zij noemt een paar bla
den waarop zij Is geabon
neerd.
„Dus tóeh", zegt de jonge
man, haar ernstig aanziende,
„Wat bedoelt u?"
„U liebt tóch iets tegen ne
gers",
„Meneer, ik verzeker u..."
Als hij weggaat, heeft ze
zich geabonneerd.
Aangezien nu al voor de zo
veelste kee,t deze truc (want
dat is liet) tot mij komt, sig
naleer Ik deze onsmakelijke
speculatie op betreurenswaar
dige toestanden elders.
Wat u dan moet antwoor
den?
Het gesprek kan zé gaan:
„Mevrouw, heb u iets tegen
kleurlingen?"
„Nee meneer. Ik heb ook
niets tegen blanken".
Wilt u zich dan abonneren
op..."
,Nee, meneer. Niet als het
mij wordt aangeboden door
een neger, niet als het mij
wordt aangeboden door een
"C^EN merkwaardig voor
beeld, dat wij destijds
zelf hebben meegemaakt,
is dat van hoogleraar, die
bij onderzoek een intelli
gentiequotiënt bad van 105.
Ook niet iets om over naar
buts te schrijven. Maar de
man had zo'n uitgesproken
voorliefde voor zijn vak, dat
hij daarin excelleerde. Zijn
eenzijdigheid was zijn red
ding. Stel nu eens dat hij
alleen op dat intelligentie
quotiënt was afgegaan.
E. WORMER
(I ntermediair)
blanke en ook niet als het mij
wordt aangeboden door een
roodhuid. Dag meneer".
TK kwam woensdag Iemand
tegen In Berlijn, die ik
goed ken en dte scheef liep
van een zware tas.
Ik vroeg hem wat daar
zat.
„Zes lege bierflessen, een
katapult met twaalf grote kie
zelstenen, een dolkmes, twee
rookbommen, een boksbeugel
en een handgranaat".
Ik vroeg hem of hij naar
Walter Ulbricht ging.
„Nee," zei hU, „ik ga naar
een voetbalwedstrijd".
En waarvoor waren dan die
twee stukken hout?
„Spalken voor de scheids
rechter", zei hij, „want ik ben
geen onmens".
"LIET meest attractieve element van
het K.Ph.O.-concert donderdag
avond ln de grote Doclenzaal, de solis
tische medewerking van Maiie-Clairc
AI am In een orgelconcert van Charles
Chaynes, is helaas op con deceptie
uitgelopen. Bij zijn keuze van moder
ne werken is Joan Four net totnogtoe
vrij selectief tc werk gegaan en ook
dit orgelconcert (uit 1989) van de in
1925 geboren Fransman Chaynes (in
dc zaal aanwezig) valt nog wel buiten
het expenmenteerkader der avantgar-
distlscne son lekbed rij vers, maar vraagt
men naar dc muzikale waarden van
deze langdurige compositie, dan zal
vrij wei iedereen, die zich gisteren tot
luisteren heeft vermand, het antwoord
schuldig blijven, Chaynes baseerde
zijn werk op de mystieke Cantique
Spirituel de Samt-Jean de la Crox,
daarmee in het voetspoor tredend van
Messlaen, aan wie zün idioom ook het
meest verwant is. Chaynes trekt de
lijn alleen verder door en belandt,
zonder dogmatisch tc willen zijn, in
de seriële techniek. Iïet wisselspel
tussen orgel, strijkorkest en slagwerk
leek coloriftisch enige charme te be
zitten, echter niet langer don een paar
minuten. Noch het fameuze spel
von Marle-Clairc Alain, noch de inten
sieve arbeid van het R.Ph.O. en Four-
ncts zorgvuldige directie konden ver
hinderen, dat verveling zich van het
publiek meester maakte, al wilde het
na afloop de beroemde soliste wel
hartelijk toeklappon.
Nu was het eerste kwartier van hot
concert ook al niet bijzonder sfeerrijk
verlopen, want Fournet programmeer
de nogmaals Tansmans Hommage a
l'Erasmc de Rotterdam (uit 1999), die
kundig jongleert met klanken en tim
bres zonder tc kunnen verhinderen,
dat Erasmus' geest van liberale tole
rantie cr met dc haren lijkt tc zijn
bijgesleept. Het verwondert niet, dat
met Tansman en Chaynes het klima.it
verre van gunstig was om na de pauze
van Beethovens 6de symfonie te kun
nen genieten. Fournet bracht het werk
In een fraaie transparante doch vrij
onbewogen klank, waarin al Ie dyna
mische schakeringen moor aan oen
opgezegde les dan aan een levende be
zieling doden denken. Hoeveel mooie
dingen men ook hoorde, o.a. van fluit,
hobo en hoorn, men voelde zich met
opgenomen in een bewogen klank-
sfeer. Voor velen zal hot een verloren
avond zijn geweest.
ELLY SA LOMÉ
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag De Mari-
nierskapei der Koninklijke Marine zal
met tamboers en pijpers van hot
korps mariniers een muzikale vlag-
genparade houden op woensdag 11
maart om negen uur voor het hoofd
kwartier van het korps mariniers aan
het Westplein 12 ln Rotterdam.
(Van onze kunstredactie)
ROTTERDAM, vrijdag Henk
Overduin exposeert van 7 tot en met
30 maart boeken, blokken en prenten
in de kunstzaal Zuid aan het Zuld-
pletn. De expositie wordt vanavond
om half negen door de kunstenaar
persoonlijk geopend. De eerste hon
derd bezoekers krijgen een beschil
derd blokje.
In de galerie van Fenna de Vries,
Eendrachtsplein 18 worden van 6 tot
en met 25 maart zeefdrukken van
Günter Fruhtrunk tentoongesteld.
fADVEKTENTlEJ
Gordijnstoffen uit de betere
series (de normaia prijzen va
riëren van f 6J38 tot f 14,25
brengen wij nu voor een prijs,
die het voor iedereen mogelijk
maakt, na de schoonmaak deze
klasse gordijnen op te hangers.
Kies uit deze fraaie stoffen:
Trevira in modern dessin, 120
cm breed, in 2 leuke kleuren
en kreuk herstel land a Satindruk
gordijnstof in prachtig klassiek
dessin, eveneens 120 cm breed.
Beide stoffen kosten nu per
meter nog géén zes gulden.
120 cm breed
SalindnuK
120 cm breed
kreukherstellend
Vrijdagavond om 6 uur begint
op de ta etaga de verkoop Van
2 prachtige overgordijnstoffen,
Trevira en Satindruk, stoffen
utt de betere series, 120 cm
breed, nu door
elkaar per
meter