Voor mij had Reehorst
het mogen blijven doen'
ROTTERDAMS DAGBOEK
Kapelaan Latoer
en zijn zwervers
Locations van Zekveld:
een pure verrassing
[MF/u is bes le met balie
ote^K'Mr00 (allm Exceidor> en jBouman
ROTTERDAM RIJNMOND
G. Z. DE VOS NIEUWE WETHOUDER VAN KUNSTZAKEN:
'Bij studeren'
Prijsvraag
Popfestival
geen politie
geluk
B i B id - 1 un tijm 101 dj.
DOOR CEES VAN DER GEER -
Verkleining
Tekeningen
Rein Bril
Joop Brans
Actie 'Graag gedaan'
komt bejaarden te hulp
Dr. O. Vos uil gewoon
hoogleraar M.F.
rr
pag. 4- zaterdag 7 november 1970
door FRANS HAPPEl
J^EEHORST ivas een
goede wethouder van
kunstzaken. Voor mij liad
hij het rustig mogen blijven
doeh." Uitspraak van Geor
ge Zacharias de Vos (48),
die na de gemeenteraads
verkiezingen van dit jaar
zijn portefeuille van socia
le zaken en volksgezond
heid behield, die van wijk-
aangelegenheden verloor en
de portefeuille kunstzaken
er bij kreeg.
Kunstzaken, geheel nieuw
voor G, Z. de Vos. Binnen en
kele weken zat hij daii ook
knap in de moeilijkheden, o.a.
door de geruchtmakende he-
noeiiimgs-affaire bij Nieuw'
Rotterdams Toneel. Hij kreeg
veel kritiek, zeker in deze
krant. Zijn voorganger, drs J.
Reehorst die;in vier jaar de
Rotterdamse kunst veel goed
heeft gedaan is nog niet ver
geten.
Een interview met G; Z. de
"Vos, waarin veelyan zijn ant
woorden als persoonlijk moeten
worden beschouwd, omdat hij
als wethouder nog onvoldoende
ingewerkt is. om „gemeentelijk'
te kunnen reageren.
Meneer De Vos; Ik heb kort gele
den geschreven, dat u waarschijnlijk
net zo met de kunst in uw maag zit
als de kunst met u. Betekent Öc por
tefeuille kunstzaken Inderdaad een
belasting voor u?
„Nee, zo zie ik het niet. Ik zie ze
eerder ais een uitdaging. Ik zal het
niet makkelijk kragen. Ja, je kunt
beter een voorganger hebben, die
het sleaht heeit gedaan, dan iemand
die succesvol heeft gewerkt. Mijn
voorganger was goed-. Dus: een uit-
daging".
Wat weet u van kunst in het alge
meen?
..Niet zo heel veel op het moment.
Kijk, ik zit itwaalf jaar op Volksge
zondheid .en Soiale Zaken, maar ik
ben. geen medicus. Ik doe nu ook
Kunsttaken, maar ik ben geen
kunstkenner. Dat hoeft ook niet, want
iedere wethouderheeft zijn mede
werkers, zijn specialisten, op wie hij
zoals ik nu wat betreft de
«kunst zeker het eerste Haar kan
dnjiven".
TVE heert Reehorst was in het begin
dok niet zo thuis in. de kunst.
Hij is 'gaan „bijstuderen" door onder
meer ongelooflijk veel voorstellin
gen, uitvoeringen, enfin, wat zich
maar voordeed, te bezoeken. Gaat u
dat ook doen?
„Reehorst kon veel dingen bijwo
nen. Hij deed het. Ik. weet 't, Ree
horst kon dat doen, omdat zijn por
tefeuille van financiën hem zo goed
als niet tot externe bezigheden ver
plichtte,. In de setoren,- die ik nu
„Eens kijken, ja, er wordt voor
letterkunde in Rotterdam veel te
weinig gedaaTt. Het meest springende
punt uiiiti Ifc echter de herstructurer
ring van o.a. het Rotterdams' PhiZ-
Jiannoniscfi Orfcest en de Rotterdam
se Kunststichting?
George Zacharias de Vos: „Ik zie kunstzaken toch afs'een uitdaging"
heb zijn er naast de kunst nl
zeker honderd avonden per jaar, die
bezet zijn. Als u mij vraagt of ik
véél tijd voor kunstzaken heb dan
«eg ik nee."
Bent u wel geïnteresseerd in
kunst?
„Dat wel. Muziek boeit me. Vooral
de moderne,' eigentijdse muziek.
Maar: nog meer dan. muziek heeft
eigenlijk het toneel'mijn aandacht.
Ballet? Nee," dat spreekt me totaal
niet aan. Ik ben in kunst geïnteres
seerd, maar tot nu toe is er in het
«raam van mij tijdbesteding niet
zoveel ruimte overgebleven voor
kunst of kunstuitingen. Tk. probeer
wel zoveel mogelijk de critici in de
dag- eh weekbladen te volgen en ik
lees natuurlijk ook de'losse verhalen
en interviews die met kunst te ma
ken hebben.
De portefeuille kunstzaken is naar
mijn mening bij de zetelverdeling" in
het college een sluitpost geweest.
Vindtu dat ook?
„De PvdA heeft heel nadrukkelijk
kunstzaken niet "geclaimd. De porte
feuille is tenslotte bij de KVP, bij.
mij terechtgekomen. Goed, het is zo.
Ik zal deze taak op me nemen en net
zo goed trachten te vervullen ais'ik
mijn andere taken probeer te doen."
Bent u gevoelig voor kritiek?
„Men zegt dat ik van kritiek niet
warm. of' koud word. Dat is ook zo.
Alleen als kritiek onwaarachtig is,
zoals bijvoorbeeld onlangs van Joop
van Tiln in. Vrij Nederland of van
Jan Hein de Groot In de Havenloods,
danibeh'ik igeschokt."
De kritiek op uw eerste beleidsno
ta. deerde u dus niet?
„Ik heb er verschrikkelijk om ge
lachen. Toen die nota nog bijna
■geheel onder Reehorst voorbereid
iklaac was, heb ik hem gelezen en
geconcludeerd, dat ik toch een heel
andere aanpak zou hebben gehad. Ik
wilde er echter toch nog een paar
dingen ln veranderen. Maar: ik heb
de nota een paar dagen bij me gehad
en er over gedacht. Toen heb ik be
sloten, dat ik behalve de toevoe
ging dat er in 1972 een integrale
nota over de kunst zal komen
niets zou veranderen. Ik zou te veel
in de; nola moeten gaan wroeten en
daar ontbrak ine de tijd voor. Trou
wens: ik zat toen drie -weken op deze
post' en dan denk je; de wereld be-
staat langer dan deze beleidsnota.
G. Z. de Vos ouerNrct pop/estitaii,
d«t volgetid jaar ?«et geprolongeerd
wordt: „Persoonlek zou Ik het festi
val graag in deze stad toitten her he
ien."
A LS het aan u lag, zou het pop/es-
tiunt volgend jaar toch gepro
longeerd worden. .Dat is ook eigen
tijdse muziek
„Ik zon het festival graag willen
herhalen. Het vervelende is echter,
dat een aantal factoren het onmoge
lijk maken. IVeJfcc /actoren? De
schele open van de justitie i« ver
band met het druggebruik onder an
dere. Nog belangrijker is, dat de or
ganisatoren blyk hebben gegeven de
.zaak onvoldoende in handen te kun
nen houden. Er teemvj tc vee' tek:t
kom Inge n."
Alle begin ii moeilijkook vcm u
als wethouder van kunst: k- n -
„Al doende leert men, dat zo.
Maar toch, er sullen voor de or.,rti;-
satoren altyd onoplosbare problemen
blijven. Neem nu de tolletvoorslc-
nfngen. Om daar goed voor te zor
gen, Is erg veel geld nodigHet zóu
wel voor elkaar kunnen Jcomen^ in
samenwerking met de gemeente?
Ja, tnaar er ztfn zoveel richtlijnen.
Subsidie van de gemeente voor het
popfestival? in principe zoii ik in
deze vóór steun van de gemeentelij
ke overheid zün. Dan komt natuur.
lijk wel gelijk de vraag hoeveel dot
zou -moeten zijn. Dat is altyd de
moeilijkheid."
Zijn er aspecten, die, volgens
bovenal de aandacht vragen?
TAE prijsvraag voor een nieuwe
schouwburg lijkt van de baan.
Komt üie nieuwe schouwburg er
wel?
„De Rotterdamse Kunststichting
heeft mij in september een brief ge
schreven met het voorstel de prijs
vraag voor een nieuwe schouwburg
enige tijd uit te stellen, gezien de
laatste ontwikkelingen. Juist, de
opening van het Hofpleintheater en
niet te vergeten de op handen zijnde
verbouwing van het Luxortheater
hebben hier mee te maken. Wat
moetenwe eigenlijk nog met een
nieuwe, groots opgezette schouw
burg? Jo, daar kwam de brief van
de RKS wel op neer. Tegen enigerlei
uitstel heb ik geen bezwaar. Maar
uitstel kan zo snel afstel worden.
Daarom heb ik een termijn gesteld
aan do betreffende commissie. V66r
1 februari n.s. wil ik haring of kuit
hebben. Persoonlijk vind ik dat wc
het project nieuwe schouwburg tot
zijn proporties moeten terug bren
gen. Een schouwburg gaat gauw 50
miljoen kosten. Als er zich andere
oplossingen voordoen die, pak weg.
de helft kosten dan moet Je daar oog
voor hebben. Nee. die oplossingen
zijn nog niet aangeboden."
Maar, stel we krijgen een" nieuwe
schouwburg, moet de oude dan wor
den gehandhaafd?
„Ik vind hem een beetje zielig
staan aan het Schouwburgplein, Het
plein is aan die kant nu onvoldoende
afgesloten. Om het oude gebouw te
laten staan wegens sentimenten lijkt
me haalbaar lot 1970, misschien nog
tot 1675 maar langer echt niet."
Als ik u tijdens die commissiever
gadering goed beluisterd heb, bent u
niet gecharmeerd door het plan-
kunstkrant, - door Reehorst in z(Jn
laatste dagen als wethouder van
kunsttaken nog snel even bij de
commissie doorgedrukt.
TN een kunstkratn, zie ik Inderdaad
■•-niet voel. Als u nu nagaat wat er
allemaal .bij de mensen in de bus
komt en hoe weinig dtarvan gelezen
wordt. Heus, je doet veel moeite
voor zo'n krant en het is het. dacht
ik, niet waard. Wc zullen wei zien.
Voor 1972 komen de benodigde gei
den waarschijnlijk op de begroting".
Ik dacht, dat cr eerst sprake was
dc post al voor 1971 op tc voeren?
„In de .papieren die ik heb gekre
gen wordt daarvan geen melding ge
maakt.".
„Oh, nóu dan weet ik het-niet".
Laatste vraag. Ik had er ook mee
kunnen beginnen. Wat vindt u ach
teraf van de opgewonden zaak van
de benoeming hij NRT?
„Reehorst had zijn stem voorbe
houden, dat wist ik, ik heb het niet
gedaan. Meo, ik voel me door NRT
niet in de boot genomen. Ik heb de
hele shva'ie noe eens overdacht cn
in het bezit van een groot aantal
mededelingen en verklaringen ben
ik van mening dat er niet goinatiipu-
lecrd is. Ik kan dat niet staven met
argumenten. Ha, argumenten, daar
vraagt men altijd meteen 'naar. Geen
argumenten, maar je kan ook precies
aanvoelen wat mensen bedoeïen cn
dat was bij mij in dit geval zo."
En het dreigement van Guus Oster
dat hij wel eens mensen van NRT
voor Amsterdam *zou kunnen vra
gen?
..Bij mijn weterïis er van Guus
Oster geen serieuze vraag geko
men. Wanneer het wel zo is,
heeft iemand het' voor mij ver
borgen gehouden. Dat geloof ik
echter niet."
DE aandelen van kapelaan J.
J. M. Latoer staan hoog
genoteerd op de zwerversbeurs
in de hat van het Centraal
Station. Naam en adres van
deze geestelijke, verbonden
aan de O.L. Vrouwe van de
Rozenkrans en Albertuskcrk
aan de Nlcolaas Ruyschstraat,
zijn van f(jd tot tijd flink wat
waard op deze plaats van sa
menkomst van „personen zon
der vaste woon- of verblijf
plaats" zoals zij in het politie
rapport worden genoemd.
De reden: kapelaan Da toer
helpt deze zwervers. Niet om
dat het zijn werk Is, ook niet
omdat iemand zegt dat het
moet maar gewoon omdat hij
hef zelf nodig vindt. En ook al
zegt hij bescheiden dat we he
lemaal niet bij hem. moeten
zijn omdat Rotterdam andere
personen en instanties kent
die meer en beter werk op dit
gebied verrichten dan hij, toch
praten we met hem over
zioervers; armen zoals hij ze
af en toe nóg een beetje antic-
kerlg aanduidt.
Kapelaan Latoer vertelt hoe
liet allemaal zo kwam: „Ik
werkte pas in Amsterdam, in
de Spuistraat, toen er iemand
bij me kwam. die helemaal aan
lager wal was geraakt. Hij
wilde zich verdrinken. Daar
schrok jk natuurlijk wel een
beetje van. Korte tijd later
niet meer. Als er .dan iemand
binnenkwam met ze l/moord-
planneh zei ik: weet je de
kortste weg naar het water?
Niet? Dan sal ik je die even
wijzen. Ik probeerde deze
mensen te helpen, ik wind dat
ik iets moet doen voor rffenscn
die in de penarie zitten. Ik
help in Ij et klein, de grote ge
vallen kan ik niet arnn.'
Van Amsterdam ging kape
laan Latoer naar Nijmegen
waar hij 17 jaar werkte. Hij
werkt reeds 19 jaar in Rot ter-
dam („en graag"), waarvan
elf jaar aan het Steiger, zeven
jaar op de Provenierssingel en
nu aan de Nicolaas Ruysch
straat. In zijn Rotterdamse tijd
is er onder de zwervers een
soort legendevorming over
hem ontstaan: een. man die je
altijd ontvangt en die je altijd
geld geeft.
Kapelaan Latoer: „Ik krijg
hier neet -mensen aan de deur
die ik allemaal probeer te hel
pen. Soms geef ik zc wat geld
opdat ze kunnen overnachten
bij het Leger des Hells of er
gens anders. Andere keren
geef ik iets in natura. Vaak
ook praat ik alleen met een
„klant". Bij rny komt regel
matig een jongen die geen
cent van mij wit acceptereu.
Die zegt: ik kom omdat u
geestelijke bent en geen bank.
Regelmatig krijg ik ook
mensen die ik «iet vertrouw.
Waarom kan ik niet zegge», ifc
heb daar door de loop der ja
ren een zekere /ecling voor
gekregen. Dan zeg ik tegen zo
iemand: het spijt me, tk kan
niets voor u dóen.
Een voorbeeld: ik heb hier
eens iemand gehad die geld
riodig had. Tot maandag, want
den had hij werk, H(j kon dat
aantonen met een papier. Kor
te tijd later kwam hij terug,
Weer met het verzoek om geld
en weer met een papier dat hij
maandag aan het werk kon.
Op een gegeven moment ge
loofde ik er niet meer in, het
was een methode geworden
o,in aan geld te komen.
Ik help ook mensen die als
ongunstig bekend staun. Ik
heb een oplichter tegen alle
raad in regelmatig geholpen.
Ik wist dat die man Lu moei
lijkheden zat. En ik heb hem
kunnen helpen."
Heel af en toe wordt een
klam uan kapelaan Latoer
agressie/. „Ik heb een keer de
politie gebeld maar dat doe ik
nooit meer. Ik kon die man
beter aan dan die twee agen
ten."
Vrouwen komen zelden bij
hem om hulp. „Ik heb één
keer een meisje ontvangen dat
in verwachting was en. niet
wist wat ze moest doen."
Ieder die aanbelt vindt een
gewillig oor. „Ik vraag nooit
of ze katholiek zijn. Ik ga er
van itit dat ze in nood zitten.
Als je veel geeft krijg je veel,
als-je niks geeft krijg je niks."
Dat kapelaan Latoer ?ncn-
sen die bij he?n aankloppen
helpt ziet hij zuiver als een
privé-zaak, Voor mij is het
dilettantenwerk, geen vak,"
zegt hij, „Ik behandel de ge
vallen die komen aanwaaien.
Vaak zijn mijn „klanten" al
bij ooerheidsinstanties ge
weest. Maar op een gegeven
moment zetten die er een punt
achter. Als iemand zich bij so
ciale zaken meldt en een korte
tijd later er weer vandoor gaat
kan ik me dat to el een beetje
woondeHen.
Wat ik doe is volkomen voor
eigen risico. Van mensen bij
wie ik op huisbezoek ga krijg
ik wel eens wat geld. ALs hel
duidelijk is dut dit geld niet
rechtstreeks voor de parochie
bestemd is besteed ik dit aan
de zwervers."
Hoe is het mogelijk dat in
Nederland nog mensen, zonder
geld en huis-en kaard rondlo
pen?
Kapelaan Latoer: „Door di
verse oorzaken. Vaak door een
ongelukkige jeugd, soms door
het kapotgaan van een huwe
lijk, soms door drankzucht en
soms ook doordat iemand er
niet tegenop kan dat hij ho
moseksueel is. Vaak is het ook
gewoon het zwerversbloed dat
sommige mensen hebben. Dat
beschouw ik als een ziekte,
net als drankzucht. Het zijn
meestal geen slechte mensen,
het zijn mensen die in nood
verkeren."
De kapelaan hoort nu en
dau het gunstige bericht dat
ie.Tnand die hij heeft willen
helpen „techt" is „Ik ken
een man die nu volmaakt ge
lukkig in ee» huisje in Den
Haag woont. Daarvoor is hij
40 jaar lang regelmatig bij
mij geweest. Ik heb hem pro
beren te helpen. Nu heeft hij
het fijn en hij heeft een baas-
je van 90 die helemaal alleen
op de wereld stond onderdak
gegeven. Kijk, dat vind ik
prachtiggeweldig. Eén zo'»
gunstig bericht maakt het
goed voor een heleboel ande
ren. Er zijn er die ik graag zie
terugkomen, Ik stel ér belang
in hoe het gaat met deze men
sen."
TTF7"AT Jacob Zekveld tot 20 november in galc-
*V rie „Delta" laat zien is anders, dan we tot
nu toe van hem gewend zijn. Hoogstens waren
zijn houten reliëfs een kleine aanwijzing voor
de dingen die hij mi doet.
Het heeft namelijk niets cn alles met schil
deren te maken. Niets, omdat Zekveld dit keer
niet schildert. Alles, omdat het wel over schil
deren gaat. Nauwkeuriger gezegd; over de
plaats, waar dit gebeurt.
Ij» J)elta" presenteert hij als voornaamste blik
vanger drie perspexkubusscn met hun inhoud. Een
omschrijving van een van de kubussen levert het
volgende op: een lege, houten, hangende lijst (32x24
cm), ccn staand schilderijtje (24x18 cm), daartegen
leunend een rol linnen, een stoel met ccn hoes toege
dekt, reepjes linnen op de vloer «n een dichtgeknoop
te map (met tekeningetjes!).
Van de belde andere kubussen een wat mindei
nauwkeurige omschrijving. Ze bevatten respectieve
lijk een papieren trap (met halve draai) en een dak
constructie. Een vierde kubus was wel gepland, maar
ontbreekt vanwege moeilijkheden met hot transport.
Als je voor het woord kubus het woord kistje, doos,
box of schrijn Invult, wordt direct duidelijk dat Zek
veld niet helemaal origineel Is (maar wie Is dat
wel?).
Al vroeg heeft de mens dingen opgeborgen in doos
jes en kistjes. Later werden ze zo mooi, dat ze voor
werp op'zich werden. Zekveld Iaat de kistjes de kist
jes. Het gaat hem om de inhoud. Met die inhoud
wordt eon bestaand stukje werkelijkheid geïsoleerd.
Ook dat isoleren is al meer gebeurd. Kunst ls, of het
nu om schilderen gaat of wat anders, vaak niet an
ders den isoleren. Een stukje werkelijkheid apart
zetten.
Bij Zekveld fs het werkelijkheid en niet. zoals bij
een Robert Graham, die ook mét „boxes" bezig Is
(was), een stukje schone schijn, een erotische wens
droom. Zekvelds kubussen bevatten fragmenten per
soonlijke realiteit. De 2older van zijn huls in Lctter-
houthem, de trap van z(jn huis in Rotterdam, de lijs
ten en het linnen van zijn schilderijen. En wat bij
confrontatie vooral opvalt is de soberheid, Alle kleu
rige uitbundigheid van ziln achilderljen (en zijn tek
sten) is verdwenen.
Gebleven is alleen de persoonlijke sfeer. Wat we er
extra hljkregen is de schaal verkleining. En zoals al
tijd, wanneer dingen verkleind worden, 13 er de ver
tedering, het poppenbuiseffect, de wensprojectie van
jezelf in die miniatüarsiluatic.
Of Zekveld dit et'Ceet bewust ingebouwd heeft? Ik
durf er mijn hand niet voor ln het vuur te steken.
Afgaande op de ;itsl ..Locations", moet het allemaal
nogal nuchter gezien worden, dacht 'k. Location:
plaats van opname, plaats waar het gobcurt.
Ander vermeldenswaardig feltt van deze locations Is
dc'samenwerking met zijn vrouw Maria. Zij maakte
o.a. de papieren trap (met d e draai!) en de dakccm-
struo'ie. Je vraagt overigens af, of hel een trond(jey
is, want ook Anne en Louis Loöij scheld er maken hun
werk samen. Het atelier vun Zekveld is verder uit
gangspunt'geweest voor ccn serietje foto's, die de fei
telijke gangmakers werden van het hele proces. Docr
knap te goochelen (sorry, ik weet zo -gauw niet bctei)
met verschuivingen en uitsnijdingen bereikt hij mot
een normale foto -van een normale situatie een haast
hallucinerend effokt.
Als deze foto's de indicaties zijn voor Zokvelds wij
ze van film maken io!s waar hij zich de laatste tiji
ook mee bezighoudt wachten ons nog interessant*
d'ngen.
Zekvelds tekeningen tenslotte hebben «naast hit
dubbele-bodem-effect van de (getekende) lijst in cfe
lijst m het (getekende) glas achter glas (ingegeven,
door de foto's) -dat vreemde „technische" trekje vm
takenüugeu, die niet werkelijk technisch zijn. Waar
schijnlijk werd dit effect bereikt door de Male
witsch-achtige abstracties, die over het vlak geplaatrt
zijn. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik mtt
Zekvelds schilderijen nogal eens moeite (had. Mit
deze kubussen was hot cchtcr op het eerste gezicit
vaak. Op <lc.plek!
Rein Bril, in Hel Venster, sohÜdert op srïjswite,
soms blauwe, strakke achtergrond een, maar meetal
twee mensen, die in situaties verkeren, die doen rtn-
ken aan paringen, paringen of dom geweld.
Soms Is die ondergrond, de oppervlakte van het
schilderij dus, 'tevens dc ruimte, waarin de gebeurte
nissen zich afspelen. Meestal echter zijn er eitcie
&:rakke, perspectivische lijnen getekend; die een be
sloten ruimte suggeren. De f.guren zelf zijn meteen
droge, schrale lijn vervormd, verminkt ha as*, opjazet.
Ze zijn-niet volledig, missen vaak ledematen en Job-
ben iets ingesnoerds, zoals de beelden van Ehilio
Greco. A f
Meest opvallend echter San de figuren die;Brü
schildert zijn de slurven, die zijn menson met dj h,en
omr.'-ngehde ruimte verbind.. „Diepere" betekenvan
die slurfachtijge groeisels is waarschijnlijk de nilieu-
gebondenheld of een niet verwerkte moederbhding
(•de navelstreng!) Een enkele keer worden brilsTgu-
ren door deze slurven onderling verbonden en vindi
de communicatie kennelijk vi.i deze slangen ïlaals.
Toch ztjn de mogelijkheden van het schilder! dik
wijls te weinig u tgebui.: om niet te reehtvaaftigen,
dat het evengoed tekeningen geweest hadden kinnen
zijn.
De „Rotterdamse" galerie Asselijn aan deLange
Leldscdwaïsstraat 131 (dus tooh wel gelijk h Am
sterdam) gaat nijver voort niet het presenterw van
Rotterdamse kunstenaars, Ze is (en blijft??) diarmec
eon van Ac welnlgrc, zo niet de enige galerie fa Am
sterdam die regelmatig werk uit dc Rljnmoid laat
tien.
Na Ernst Blok is nu de beurt aan Joop Braia, Min
of \moor een f.est-case voor zówet Brans als Aselijn.
Het werk van Brans onlangs nog te zien fa „De
sign" ligt wat mooil jk in de markt. Niet da* dit
aan dc kwaliteit van de etsen en tekeningen vm deze
Rotterdammer lig:, maar z'.jn ..post-atomair^-men-
si-n en situa'Jss spreken nu eenmaal niet iedefeen di
rect aan. Een test-case dus. Maar Asselijn kénende,
een niet goeae afloop. Van Ernst Blok worde: name
lijk een twint gial werken verkocht. En da-is niet
gering,
Kubussen van ZekveJd irt galerie Delta.
(Van een onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM, zaterdag. De ac
tie „Graag Gedaan", die 22 oktober J.l.
van start ging, heeft het eerste contact
tussen hulpbehoevenden en hulpbie
denden tot stand -gebracht
Het bejaarde echtpaar J. Kimvel in
de Busken Huetsiraat 80b heebt zo
juist een verbouwing in het huls ach
ter de rug, maar is niet lu staat cm
werk te verrichten, waarbij de armen
boven het hoofd geheven moeten, wor
den.
Edith van de Bogaard, een 18-jarige
scholiere uit Kralingen is door middel
£?®k..e reclame-campagne, die de
Stcihtlng Ideele Reclame en de Neder
landse Bond voor sociaal-cultureel
vormingswerk voeren, met het echt-
Paar Jn contact gekomen an helpt hen
uit de zorgen.
ROTTERDAM, zaterdag. Bij ko
ninklijk besluit van 27 oktober 1970 is
dr. O, Vos benoemd tot gewoon hoog
leraar Ln de celbiologie, histologie en
microscopische anatomie aan do medi
sche Faculteit Rotterdam.
Sinds september 1968 was dr. O.
Vos reeds aan de Medische Faculteit
Rotterdam verbonden als buitenige-
wooa hoogleraar op hetzelfde vakge
bied.
°P de - competitiedag
Wr;A'A"':';VrMawH hebben zich in ons üoefcöatters-
U klassement nogal wat verschui-
J ?in9en voorgedaan. Het meest.
"V'tet oog springende was de
ipr* geslaagde aanval van het duo
(tnsen-Kristensen op de leiders-
w;'^ positie van Rinus Israel Wim
«m ans>ew Jar.sen en JÖrgen Krislensen Jörgen'Kristen#en
vertolkten afgelopen zondag
een hoofdrol, die met een negen werd gewaardeerd, terwijl Israel-
met een zeven genoegen moest nemen. Opvallend is voorts de op
mars van de Spartanen Doesburg (naar gedeelde vierde plaats) en
hykenbroek (naar gedeelde negende plaats). De grote verliezer
aeze keer ts Theo Laseroms, die door zijn -schorsing een enorme
amfeeïtnp maakte.
mUi'1SS.eTn.nti. 1{2- Jmsen f^yenooTdJ en Krétensen (Sparta)
/,S0 (78 uit 10); 3. Israel (Feijenoori) 7,70 77 uit 104/5 Does-
burg en Venneker (beide Sparta) 7,30 (73 uit 10); 5. v. d Buig
üle\Zef rl 'r5, ">hV; 7/'-" Van (Feijenoori) en
DeVnes (Fortwm) 7,10 (71 uit 10); 9/11. Eijkmbroefc (Sparta).
Ru.s (Hermes DVS) en Libregts (Excelsior) 7,- (resp. 70 uit 10,
63 mt 9 en 70 uit 10); 12/16. Van Duivenbode (Feijenoori), Visser,
S?'Tmcm e>de bP«rta), Vorstenbos (SVVcn De Heer (Fortune
6S9 rr? lV\l?/,rS' V°" Nier°P en visser (beiden Hermes DVS)
6 89 (62 uit 9); 19. Van Meeleren (SVV) 6,83 (41 uit 6); 20/23. v. i.