Russel schokt tussen
MAGERE LACH
IN DONKER
«Hf
LAWRENCE MET ELAN VERFILMD
Vogel met
kristallen
pluim
nr. j
WAAR WERD
DIT PLEKJE
GETEKEND?
Tn 1970 bij
spaarbank
vier miljoen
transacties
ROTTERDAM RIJNMOND
5
Arc hi a
Centraal
C i aeac Be xir s
C m eac 5 emk o rf
„Cinerama
Colossei'im
Corso -
Graeci
Hararaöme
Kriteriioja
13
Lumièire
Lux or
Lijn baant fo eater
Metro
Prinses
SR ex
Studio '62
Tihailüa
*t Ve raster
Lv'h F
I VAARTOCHTEN
Konuin breidt uit
M.s. Tara verkocht
Otto Ha hn te
bexie'ilijim
RvmiJ-licl vraagt
over volkstelling-
Telefoon 135430.
pagina 4 - vrijdag 23 juli 1971
'MVTiTYJfl Als er een S°°J ^oek verfilmd wordt krijgt
S2aluaË3&l men in de bioscoop meestal het verhaaltje en
zelden de schrijver.
De beste omschrijving hoe het staat met de Engel-
se film komt uit dat land zelf waar een pienter
man de filmsituatie eens omschreef als hopeloos maar niet
ernstig. Inderdaad, Engeland filmt onverdroten voort, dat
levert soms zelfs iets aardigs op, maar als er een echt goede
film gemaakt wordt :s dat bijna altijd te danken aait een
import-regisseur zoals tot voor kort Joseph Losey.
In zo'n klimaat zit men extra to
wachten op een uitschietend talent
en blijkens de Engelse filmtijd-
schriften meent men dat nu weer
or.tdekt te hebben in Ken Russell
die zijn-voorlopige reputatie voor
al dankt aan enkele- nogal schok
kende televisiefilms. Voor de
bioscoop is hij. na een aardige po
ging in 1903 .French dressing" cn
een matig vervolg „Billiard Dollar
Brain", nu met de verfilming van
Women in Love" van D. H. Law-
rence aan het grote werk toege
komen. Voor zijn vierde film. een
vrijmoedige biografie van Tsjoi-
kowski, wordt al veel reclame ge
maakt.
Zoals uit de beste momenten
van „Women in Loye" blijkt filmt
Ken Rüssell bij vlagen met een
on-Engels elan. Hij heeft soms
stijlvondsten die verrassen, rnaor
dat komt niet in de laatste plaats
omdat hij ook veel bekende
clichè's gebruikt. Ken F.usscil
schijnt zelf te beseffen, dat hij het
voorlonic van die uitschieters
moet hebben. In al rnijn films,
zogt hii, komen momenten voor.
waar ik liet bewustzijn van de
toeschouwer wil wakker schudden
door een onverwachte aanpak. Als
je dat niet doet valt die toeschou-
wer in slaap en-wordt hij bijna
blind. Akkoord, maar waarom
dan toch die vele .blinde"
plekken in een film als „Women
in Love", '*'aar de overigens goe
de vertolkingen het begrip film
dan weer kansloos in de .hoek
drukken.
'.'Wat .de film als geheel toi-h wel
de moeite waard maakt is de verr
wantschap die'er tussen Ken Rus
sell en de schrij ver D. H. Lawren
ce bestaat. Al zette Lawrence in
zijn moeilijke, kruistocht voor
vrijere sex in 1916 zijn problema
tiek fijnzinniger cn vooral ethi
scher gekleurd op papier dan de
provocerende Russell het in zijn
film heeft doorgedrukt, toch
b'.iikt juist door die vrijmoedig
heid do kern van hel boek ge
raakt. Anders dan do titel doet
vermoeden :s „Wonen in Love"
niet in de laatste plaats een plei
dooi voor de biseksualiteit. Rus
sell onderstreept dit accent en
voor de son sa tic bezoekers zal de
worstelpartij tussen twee naakte
mannen misschien wel de hoofd
zaak zijn. Maar in die scènes heeft
Russell zich beheerst gehouden
aan dc betrouwbare berichtgeving
die stelt dat Laurence niet homo
seksueel was. Do wijze waarop
Russell dit onderstreept is eer van
do verrassende en van talent ge
tuigende stijl vondsten waat-cp al
gewezen is.
.Van de spelnrestaties hebben
die van Alan Bates als Rupert
Birkin en Gle.-ida Jackson als Gu-
dntn mij het meest geboeid. Oli
ver Reed is wat tc uitvoerig in
het portretteren van ziin just ra
tios nis Gerold Crich 'en Jennie
Liiclen schuift in de rol van Ursu
la meer van zichzelf dan wat
Lawrence voorschreef.
Hoe Ken Russc.ll zich verder als
regisseur zal ontwikkelen is de
aan dacht waard, maar voorlopig
lijkt Engeland met zijn talent wat
ai te blij.
C. B, DOOLAARD
Jennie Linden en Alun Bates bewijzen 'hier dat het in Ken
Russells „Women in. Love", die Lawrence naar onze tijd haalt niet
alleen bij vage voorbeelden blijft.
Tony Richardsons nieuwe film
„Laughter in the Dark" (Lach in
het, donker) is daarvan- een
schoolvoorbeeld. Hij heeft Nabo
kov, de auteur van deze roman,
compleet gemist maar daarvoor
'zijn nog wel verzachtende om
standigheden aan te voeren. Als
Nabokov mijn favoriete schrijver
was zou ik hem waarschijnlijk
.niet in de bioscoop willen zien.
'Zijn kracht zit. in de afstand die
hij zowel van zijn lezers als van
zijn romanfiguren bewaart. Op
zijn koele stijl zit meestal wat
rijp, zijn personages leven achter
glas dat pas geleidelijk vergroot
glas bliikt en vaak ironisch verte
kent. Zijn stijl; zijn sfeer, zijn vi
sie, dat is Nabokov en niet wat
hij te vertellen heeft.
Wie hem goed verfilmt zal in
de eerste plaats op die kenmerken
moeten mikken. Maar zo dat al
met beelden wil lukken lijkt het
onwaarschijnlijk dat de biscoop
ervoor zal vollopen.
„Lolita", dat gemeten aan de
burgermansmoranl een scandaleus
kantje had, heeft hem toch in de
bioscoop gebracht. Met de auteur
Nabokov had die film weinig te
maken, maar in dat speciale geval
bood zijn visie tenminste nog
houvast. Als men het gegeven van
„Laughter in the Dark" uit de
privó-koelkast van Nabokov haalt
hiykl het net zo'n belangrijke 'ijs-",
pudding, die trouwens in de lite-
ra tuur ai vaak geserveerd werd.
Sir Edward More is een rijke, res
pectabele en zelfs wat kunstge
voelige man die uit zijn gefru
streerde zekerheden vlucht en
verliefd wordt op een ouvreuse
van een Londense buurtbioscoop.
Die vindt hem eerst belachelijk,
raakt dan geïnteresseerd in zijn
fortuin en breekt samen met-haar
minnaar het huwelijk van Sir Ed
ward op om .daarna des te gemak-
kcliiker -van zijn domheid en geld
te kunnen profiteren. Het lot is y
daarbij erg behulpzaam, want als.
Hi mei Sir Edwin1, naar liet tui-
den: van Frankrijk is gegaan
wordt hij door een auto-ongeluk
blind en lean zij zonder dat hij
het merkt haar minnaar in huis
nemen. Geheel in de lijn van Na-
bokovs bedoelingen wordt niet
het kwaad gestraft, maar het
noodlot van. Sir Edward, die een
duidelijke hang naar zelfvernieti
ging toont, tot en met zijn zelf
moord voltooid.
Richardson is waarschijnlijk
aan deze film begonnen om ae
slotsituatie waar vrouw en min
naar treiterend om de .blinde hul
peloze Sir Edward draaien.
Nicol Williamson die Edward
More speelt is geen slechtacteur
maar de door hem vértokte rol is
alleen maar irritant en sullig.
Anna Karina als de fatale ouvreu
se Margot en Jcan-Claude Drouot
als haar minnaar Hervé spelen
hun rollen toegwijd, maar Ri
chardson hield ook deze veroorza
kers van de „lach in het donker"
erg aan de oppervlakte. Het gege
ven is naverteld, niet; geduid,
waarbij dan nog komt dat Ri
chardson opnieuw toont Hoeveel
hij als filmer tekort komt. Bij
hem is film in beeld gezet apelto-
taal, zijn camera komt nooit op
eigen kracht aan het woord en
kan niet meer suggereren dan.
men te zien krijgt. Met als onaan
genaam gevolg dat hij Nabokovs
ijspudding ten overstaan van het
publiek langzaam maar zeker Iaat
smelten in de zon, wat geen ge
zicht is.
Bij het kijken naar „Laughter
in the Dark" vraag je je af welke
regisseur deze film had kunnen
maken. Waarschijn* ijk Chabrol.
Die zou vermoedelijk ook niet aan
Nabokov toegekomen zijn, maar
had in ieder geval de boosaardig
heid van het gegeven voldoende
vecht gedaan, waarmee al heel
wat gewonnen zou zijn,
C. B. DOOLAARD
Als een thriller van
HaUuShB een- onbekende regis
seur aardiger uitvalt dan te ver
wachten scheen, blijken er altijd
weer mensen te zijn. die ae naam
van Hitchcock ij del gaan gebrut-
■sken. Dat schijnt ook weer ge
beurd te zijn'in Rome haar aan
leiding van het speelfilmdebuut
van Dario Argento, die hier nu als
„Vogel met Kristallen Pluim": de
aandacht vraagt. Niks Hitchcock!
Dario Argento beheert een han-
dig, soms wel even -verrassend op-
vonkend .balent dat voorlopig
vooral geschikt lijkt voor de klei
ne' misdaad er. wie weet.1 aardige
spaghetti-westerns als die tenmin
ste in de mode willen blijven.
Nadoen s is nog zijn sterkste
kant, maar die reikt beslist met
tot de hoogte waar Hitchcock pas
send kan worden geïmiteerd,
Waar is wèl dat zijn eerste film
goed bezig houdt.
In Rome wordt een verontrus
tend aantal mooie meisjes aan het
mos van een geheimzinnige moor
denaar geregen. Als een Ameri
kaanse schrijver die in de oude
stad logeert een van die moorden
onduidelijk ziet- gebeuren ver
hoort de politie hem zo achter
dochtig dat hij Tony Musante
besluit mee te gaan speuren.
Het vage spoor leidt o.m, naar een
kunsthandel waar een schilderij
dat een dergelijke moord in beeld
brengt aan de muur hangt, Het
aantal half-verdachten neemt ge
stadig toe, de moorden trouwens
ook. De beste scènes van de film
krijgt men te zien als Tony Mu
sante een bezoek brengt aan de
maker van het schilderij die in
een dorpje in de buurt van Rome
woont.
Verder mag er niet le veel ver
teld worden, ook niet over de titel
van de film die met de. ontkno
ping samenhangt, anders raken de
nu net voldoende aardigheid en
spanning er voortijdig af. Een
speciale pluim niet van de vo
gel verdient componist Ennio
Morricone wiens filmmuziek sug
gestief stuwt achter de scènes
waar Argento met wisselend suc
ces de spanning tracht op te voe
ren.
C. B. DOOLAARD
JE LEEFT MAAR TWEE KEER
Derde James Bondfilm naar 'l ge
lijknamige boek van Fleming.
Met Sean Connery die een reke
ning met de geslepen saidst BIo-
feld vereffent.'Blo féld beheert
een zelfmoordtuin op een Japans
eiland en BondReprise. 14
jaar.
Calypso
SAMEN UIT, SAMEN THUIS
Een van de eerste der Funès-
produkten die aanleiding gaven
tot het lol-aureool boven het
hoofd Van deze filmacteur,. Hij
speek de rol van dirigent èn in
die functie beleeft hij samen' met
twee andere topkormeken, Bour-
vil en Terry Thomas, dolle avon.-
turen, reprise, a.l. v
EROTIEK IN HET WILDE
WESTEN Harde pistoolschoten
..enk zoete omarmingen, dat - was
tientallen; jaren de visie van Hol
lywood, op het onderwerp van
doze film. Het verzuim wordt
goedgemaakt door Bambi Allen,
Charles Napier en Erica Andrea.
DE LEFSCHOPPER Grap
penmaker Norman Wisdomin de
rol van gekkebekkentrekkende
tandarts in een ziekenhuis, waar-
hij dank zij. veel verwikkelingen
voortdurend de lachers op zijn
hand krijgt.
STAMPING GROUND Vcr-
slag„van het Bolland Popfestival
dat vorig jaar. juni drie dagen
lang tienduizenden mensen naar
het KralingBebos zoog. Met The
Byrds, Jefferson Airplane, Sanla-
na.Pink Floyd, Soft Machine, Tbc
Flock, Canned Heat, e.v.a. Regie:
Jason Pohland. Prol. a.l. 's Mor
gens en 's middags: TOM- EN
JERRY TEKENFILMFESTIVAL,
a.l.
DIE KNOTSGEKKE KERELS
IN HUN VLIEGENDE KRATTEN
Lachspektakel van Ken Anna-
kin met ais onderwerp, een lucht-
race LondenParijs uit 1910. Het
is een min of meer historische re
constructie gemeleerd met vele
.groots opgezette grappen. Repri-
DINOSAURUSSEN REGEER
DEN DE WERELD Een knop
kind, een baby dinosaurus, een
dinosaurus die reddingen verricht,
plus een. bak vol voorwereldlijke
gedrochten.- Reprise. 14 jaar. 's
Middags:' DUMBO HET VLIE
GENDE OLIFANTJE, a.l.
THE SOUND OF MUSIC.-—De
musicalfilm van Robert Wise
weer terug. Dat betekent de lang
zamerhand overbekende avontu
ren van de familie Trapp, bij wie
Julie Andrews in dienst is als
vrolijk zingende, gouvernante. Re
prise, a.l.
IRMA LA DOUCE Billy Wil-
ders' ijzers terke komedie met
Shirley MacLaine als een brui
send Parijs hoertje en Jack Lem-
mon in de dubbelrol van politiea
gent en een bemiddelde lord. Re
prise. 14 jaar.
SPIONAGECENTRUM IVÏAR-
KAKESÏI Na veel hachelijke
avonturen maken Tony Randall,
Seuta Berger, Herbert Lom en
Terry Thomas een eind aan de
macht van een genadeloos heer
ser, die gul is in net uitdelen van
opdrachten om tegenstanders le
vermoorden.
OM IIET GOUD VAN EL PAS
SO Satire en spanning in dit
verhaal over drie bendes die jacht
maken op een goudschat in de
bank van een klein stadje. Kim
Novak werpt haar verleidingskun
sten in de schaal cn laat deze
doorslaan in het voordeel van
haar bendegenoten.
LACII IN HET DONKER
De onbevred'gde moeder, het moederjongetje en de sex-gefrus-
treerde vader, een Amerikaans gezinnetje aan een vitaminerijk ontbijt
in „Guess what we learned at school today" (Lijnbaantheater).
Verfilming vanhet gelijknamige
boek van Wladimir Nabokov on
der regie van Töny Richardson.
Een ouvreuse en haar vriend
(Anna Karina cn Jean-Claudè
Drouot) leiden een domme grijs
aard naar de zelfvernietiging.
Van Nabokov blijft weinig over
behalye het verhaal.
GELUK BIJ EEN ONGELUK
Rijke wegenbouwer Louis de
Funès raakt met zijn auto van de
weg af en blijft halverwege een
stijle rotswand met het voertuig
Sr. een boomkruin WBnkel hangen.
Hij heeft gezelschap van Geraldi-
no Chaplin en Olivier de Funès.
Prol oü.
HET MYSTERIE VAN DE VO
GEL MET KRISTALLEN PLUIM
Dc fraaie titel dekt het niet be
paald ongewone thema van mooie
vrouwen die een geheimzinnige
dood sterven. Dario Argento is de
regisseur van dit Italiaanse pro-
du kt...
JUF GEEFT SEXUELE
(BIJ)LESSEN Sexsatire van
John G. Avildsen, waarin de
Amerikaanse frustratie omtrent
geslachtsleven, militarisme, hygië
ne en opvoeding met een-botte bijl
worden blootgelegd. Oorspronke
lijke Ut el:' „Gitess wfyatwe.-learn-.,
ffl in "whnol iorinv?"'" Prol. 18
DE AVONTURIERS Naar
het gelijknamige, (dikke) boek
van bestseller-schryver Harold
Bobbins. De levensloop van inter
nationale playboy Dax Xenos
(Bekitn Fehmiu), geboren in het
fictieve Zimdaxnerlka anse land
Corteguay (waar revoluties aan
de orde van de dag zijn) en car
rière makend als mooie jongen in
Italië, Dat gebeurt met veel spek-'
takel breed uitgemeten .door Le;
wis Gilbert. Reprise. 13 jaar.
DE KANONNEN VAN NA-
VARONE boeiende oorlogsfilm
waarin Griekse verzetsstrijders
erin slagen een strategisch zeer.
belangrijke Duitse fortificatie op
oen steile rots te vernietigen. Met
Gregory Peck, David Ni ven cn
Anthony Qu'.nn. RopviaS,. 11 j' ma
WINNETOU EN DE DESPERA
DO'S Met Old Firehand en vele
andere helder uit dc verhalen van
Karl May, ditmaal overigens wel
erg vrij bewerkt. Veel doden,
vuur en een vleugje romantiek.
Nieuw,
LOVE STORY Verfilming
van de gelijknamige besteller van
Erich Segal, waarin Ryan O'Neill
en A!i MacGvew het
studentenech-tpaar Oliver ert Jenny
spelen. Een lach veel mooie
tranen, en een kortstondig maar.
gelukkig huwelijk. Het geheel in
een geraffineerd romantisch jasje.
Prol, 14 jaar.
WOMAN IN LOVE Verdien
stelijk debuut van de Engelse re
gisseur Ken Russell die het mees
terwerk van 'O. A. Lawrence vrij
moedig heeft verfilmd. Goede
spelprcstilics van Alvn Bates en
Glencla Jackson in dit pleidooi
voor de bi se: U'li teil. Nieuw. 13
jaar.
MIDNIGHT COWBOY Regie
John Srhtesiiiger. Bordenu-isser
gvat van Texas nanr New York.
in een cowboyn sk, .overtuigd vim
zijn eigen potentie. Het plan'wat
hij met zieke kruimeldief Dualin
Ho Lu'in beraamt om vrouwen
voer zijn bsdktv.nl i lei ten te laten
beta'on, daagt even. maar niet
laiiig gsnjcg, Het eerste gedeelte
is voortreiïei'jk,1 Later verliezen
de erg sterk b'jgoiv.icn hoofdrollen
aan kracht. Reprise. 18 jaatv
r,7y;f.
ftffy1'!- 1 'V jt,
Dit is een uitdaging aan Rotterdammers die denken hun stad goed
te kannem waar tekende Octave de Coninck dit rommelige, maar
sfeervolle tafereeltje? Het plekje ligt binnen de gemeentegrens, op
een punt waar talloze Rotterdammers dagelijks per auto of bus pas
seren. Het torenspitsje zal de oplossing moeten geven. Dat torentje
behoort aan de Alexanderkerk, gelegBn aan dB Bergse Linker Rotte-
kade en het steekt op de tekening uit boven de bebouwing aan de
Bergse Rechter Rottekade. Kortweg gezegd: de tekening werd ge
maakt in Terbregge.
Blijkens het jaarverslag is ook in
het afgelopen jtuir in toenemende
mate gebruik gemaakt van dc spaar
bank te Rotterdam. Dit kwam onder
mcCr tot uiting in de ruim 4 miljoen
transacties (16.500 per dag), die
dankzij een verdere automatisering
van het spaar- en betalingsverkeer
vlot verwerkt konden woulcn.
In totaal werd ƒ760 miljoen (631)
gestort, waartegenover 723 min (582)
werd uitbetaald. De verder gestegen
omzet, die voor een belangrijk deel
bestond uit salaris- en pensioonbela-
iingen, beliep aldus rond f IV* mil
jard.
Het spaaroverschot van 37 mil
joen werd nog overtroffen door de
rentevergoeding van 38 miljoen.
Tesamen met de 7,3 miljoen aan
spuargeJd afkomstig van de Nuts*
spaarbank Capelle/Krimpen kwam
hel spaartegoed van de spaarbank.op
eon totaal van 853 miljoen (plus 11
pet.).
Het aantal spaar- en betalingsre
ken ingen nam toe met 20.000 on be
droeg uiteindelijk 963.500, waardoor
in liet werkgebied van de spaarbank
op e)ke 100 inwoners gemiddeld 72
rekeningen voorkomen.
De particuliere bezitsvorming
werd onder meer bevorderd door het
verstrekken van 16 miljoen aan hy
potheken ten behoeve van een ei
gen huis, waardoor de hypotheken-'
portefeuille is uitgebreid tot ruim
105 miljoen.
In totaal werden 11 nieuwe kanto
ren geopend: behalve in Rotterdam,
waar o.rn. aan de metro-service van
(ADVERTENTIE)
Uit R0TTER0AM, HEILEVOETSUJIS «n
HOEK VAN HOLLAND
VRAAG GRATIS FOLDER
Tel.,010-135400 - Postbus 815
KRIMPEN BRW AARD:
Medische dionst: W. M. Blom. Krimpen
m Ussel, let. 018012230; R. Boumk.cn s,
Krimpen a/d Lek, tel. 018(17—U30Ü (b.g.g.
2323); H. Freso/J. P. v. Ewljk, Beraam-
bscht. lel. 01025-1211 «b.g.g. S559); W, J.
Leeuwenburg, Ouderkerk aAl Usse), tel.
Olfloa—2CC.
Lange waarnroilne tvrild. 17.30—24, 2at.
en zond. O—24 uur): Apotheek dr. De Keu-
ning. Ecrgselaan 275, tel. 244110; Van Len-
nepapotheek, Mathcnesycrdijk 102, tel.
15136-1: Apolhcek Wage naar, Boezemsingcl
69. tel. 136493; Apotlieek Exler, Bergse
Dorpsstraat 101, tel. 181003; Apotheek Van
der Laan. Bloemfonteinslraat 0", tel. 273768",
Apotheek Wolf, Breeplein 6. tel. 19116B.
Korte waarneming' (vrijd. 17.30^-21, zat.
9—21 on zond, 12—21 uur): Apotheek
Brans, Nw Binnenweg 420, tel. 251130; Apo
theek Exlcr, Noordplein 51, tel. 241288;
Apotheek Lansberg. West Kruiskade 73. tel,
125546; Copec apotheek, Kerstendljk 153,
tel. 103133: Apotheek Roodzant, Plein 1953
nr 65, tel. 805129.
Tandartsen -(uitsluitend 11—12 en .17—13
'uur): Me). E. J. Cramer. Statonweg 113 en
A. W. Jil- van Boon], Leede 153.
PERNJS - HOOGVLIET - GPUKENISSE:
Medische dienst: A. de Ruigh, Btirg. van
Esstraal tO0, Pernis, tel. 1G1I68.
Verloskundige dienst: Mevr. S, M. v.d.
Houten, Harderpad 7, Hoogvliet, tel. 161050.
Apotlieek Pernia, Burg. van Esstraat 23,
Pornls, tol. 162157.
Tandartsen (uitsluitend van vijf uur tot
halt 209); L. Eeltlnk, Fr. v. Borselenstraat
15, Brlelle.
de spaarbank een kar.teor in het me
tro-station Slinge ioni'jvoogd weid,
ook in Bi'ieUe, Cnp;<)ic (Slotplein),
Krimpen (Crinipeuhof), Nieuwcr-
kerk, Poortugaal en Puttershoek.
ROTTERDAM, vrijdag (ANP)
Ken am N.V. te Rozenburg zal dc
productiecapaciteit van zijn for ui al
dehyde en uveumformaldehy de
inst* llaties gaan vergroten. Hot is
«og o let bekend of de 'uitbreidingen
binnen het beati-mde complex'zullen
kunnen plaatsvinden of dat naast elk
van dc bestaande gebouwen een
nieuwe reactor zal verrijzen.
Volgens de directie van Kon am
zullen de uitbreidingen geen stank- of
ge luids! ast veroorzaken. Do produk
ten zijn niet giftig, aldus de directie
en vrijwel niet brandbaar. Zij wor
den afgeleverd in tankwagens 'en
tankauto's en worden voornamelijk
toegepast in de houtverwerkende in-
duslrie en bij' tie fabricage van lij
men.
De uitbreidingen bij Konatn in Ro
zenburg zullen, zo verwacht men, in
de tweede helft van het volgend jaar
gereed zijn, De investeringen bedra
gen enkele miljoen guldens.
ROTTERDAM, vrijdag (ANP). -
Via de Rotterdamse scheepsmakelaar
„Supervision" heeft de N.V. Maat
schappij Vrachtvaart in RoG.-rd i-
het ms „Tara" (11.000 ton):vc i.u i
aan een rederij in Sing, p.;: 1'
schip is herdoopt in Tong Jiou cn
inmiddels aan de nieuv. c
overgedragen. De Tong Hoe vêrlrüjri
eird deze week vanuit Rotterdam,
naar Singapore.
C.'
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM,' wydag „Het West-
duilse atoom-koopviiöi-dijschip „Otto
Halm" zal morgen van y tot 14 uur
voor het publiek toegankelijk zijn.
Hel 15.000 ton metende schip ligt aan
de Parkkade.
fVan een on»?r verslaggevers)
ROTTERDAM, vrijdag Het
rapdiiid J. Riezcnknmp (pvda) heeft
B eh W gevraagd of de kosten van
de volkstelling, dooi' het> collége en
kele maanden geleden geschat 'op 2,1
miljoen; ditbedrag niet te boven zijn
gegaan. Hij vraagt 'verder of B en W
enige" Idee hebbeai roven: de grootte
van de vergoeding vande kosten
door het rijk.
NABEZORGING
PAROOL
De afd. nabezorging Is maandag
t/m vrijdag bereikbaar tot 19.30
uur,
's Zaterdags vair. 16.00 lot 18.00
uur.'
Abonnees bulten Rotterdam,
Schiedam kunnen rich wenden tot
onze plaalselijke agenion,