m Kunst-10-daagse biedt weer kunst vóór spotprijzen Opmerkelijk Nederlands talent in 'Zauberflöte' "Japan alléén, al bewijst boe BOAC de weg weet in bet \ërre Oosten." ij VITAAL SPEL IN 'MARAT-SADE' For some people there is only one airline. ^BOAD MUSICUS, TERUGGETROKKEN LEVEND IN 17DE EEUW, BRENGT OUDE OPERA Sleutel PROGRAMMA KUNST-1 O-DAAGSE Kloof Specialisatie SUCCES VOOR FORUM Voor miljoen geroofd uit woning van Boris Ckristoff in Rome Roger Darton zingt Piaf in De la Mar Gilbert Bécaud weer naar Nederland takes good cate of you. Duits toneel op tournee voor de jeugd Boodschap Nell Knoop (72) overleden Schilderijenroof uit Parijse kerk -pagina 4 - dinsdag 14 september 1971 PP „Gewoon spotprijzen, "We ge ven zelfs plaatsen gratis weg, en andere voor één tot vijf gul den. Neem de balletvoorstelling op 29 september, met die twee sterren van het Moskouse Bols- joi-th.eater: vijf gulden voor de beste plaatsen. Het Concertge bouworkest voor hooguit vier gulden, opera, cabaret (Neer- lands Hoop loopt gewéldig), to neel, filmsOngelooflijk goed koop, dit slaat alles'* CISCA-Uitkrant-directeur J. H. C. Hardiek (38), organisator van de Amsterdamse KunstUendaagse» heeft veel van een geroepene als hij zijn waren aanprijst: OS vèe-lsoortige kunsteven-ementen, goed en zéér goedkoop, samengebald in tien aagen voor de muziek (van 14 tot 23 september) en tien dagen theater (van 19 tot 29 september). Een spectaculaire start van een nieuw uitgaanssei2oen, dit jaar voor de tweede maal. Waarom? „Je kunt deze tiendaagse be schouwen als een reclamecampagne. Daarnaast heeft de Kunsttien- daagsc veen idee-le kant: we willen een nieuw publiek bereiken, dat publiek dat nog nooit een voet ge zet heeft m theater of concertzaal. Een heleboel mensen denken, dat uitgaan, veel geld kost. Als je 't mij vraagt, is dat niet waar, ook in 't gewone seizoen niet. In de Stads schouwburg zit je by de meeste voorstellingen heel goed voor een rijksdaalder op het eerste amfithea ter, er is een Bach-cyclua van drie concerten voor samen 9,75. Ik weet zeker, dat je in Amsterdam het hele door SIARD DWARSHU1S jaar door mogelijkheden hebt om voor een prikkie uit te gaan. bijvoorbeeld in de Kunst tiendaag se." „Verkoopbevorderaar" Hardiek heeft Amsterdam massaal met Kunsttiendaagsenropaganda be werkt, met onder meer 2500 afi- ches, 384 duizend huis-aan-huis be zorgde Uitkranten, opdrukken op gemeentegiro-enveloppen, „inge zonden mededelingen op de voor pagina van Het Parool en, net als de slager, advertenties in de edities voor de Dapperbuurt, - de Indische buurt en de Kankerbuurt van 'het §ratis verspreide Wieirings Week lad. „We nemen aan, dat daar erg weinig theatergangers wonen. Zo kunnen we een. enquêtebureau laten meten, of al die publiciteit resultaat heeft.'5 Omdat de KunstUendaagse „ge woon" het nieuwe seizoen wil in luiden staan geen speciale produk- tie3 op het programma, zoals djj het Holland Festival. Het is meer een forse greep uit het (nieuwste) re pertoire, van „Je hoeft Amsterdam niet voor me in te pakken, ik eet t hier wel op" in de nog steeds waar dige Stadsschouwburg tot ontelba re, vaak workshop-achtige seances in het Shaffy-centrum in Felix Me ntis. Dat hoeft geen extra geld te kosten, maar voor de rest kan zon. KunstUendaagse duidelijk niet voor niets. Wie het „verlies betaalt? Hardiek: „He gemeente, met, als het lukt een kleine bijdraige van het rijk De maximale subsidie be draagt twee ton, evenveel als vorig jaar. Alleen al In de voorverkoop per giro zijn tienduizend kaarten besteld, zodat het tekort beslist minder zal zijn. Ik schat het, met de Hele reclamecampagne, de uiterst lage prijzen en de gratis balletvoor stelling voor bejaarden, op zo'n. 160 duizend gulden. Hou aan *t 'geld ja, iet ieder bedrijf pompt er van het seizoen extra je zult zien dat de mensen komen: er hebben er ,bij CISCA-Uitkrant in de hal van de Stadsschouwburg voor honderd gulden kaarten gekocht." Gustav Leonhardt is Bach" door TOON VANSEVEREN Clavecinist. organist en musicoloog Gustav Leonhardt heeft zich teruggetrokken in de 17e en 18e eeuw. Vanuit zijn grondige beleving van deze periode in de cul tuurgeschiedenis brengt hij met de Nederlandse Opera Stichting Claudio Monte verdi's opera „De kroning van Poppea'% première op XT september in Amsterdams Stadsschouwburg, vier voorstellingen in Amsterdam waarvan, één in het kader en tegen de prijs (vijf gulden) van de KunsMO-daagse en twee in Den Haag. Een gedurfde onderneming: een vijftiental solisten in een zeer lang durig werk, zonder koor, praktisch zonder orkest, met twee klavecim bels en twee chitarrones (op het to neel), helemaal in het Italiaans van auteur Buzenello een prach tige tekst, zegt Gustav Leonhardt, die in vertaling niet te zingen zou zijn, dan meer in het origineel wordt gebracht, met de „struisvo gel hoop dat de mensen het Ita liaans zullen verstaan. Maar mót vertrouwen in de goede afloop: „De tijd is er rijp voor", meent Gustav Leonhardt, „Nederland ook. Men begint oor te krijgen voor dit soort oude muziek. Langzamerhand gaat men die benaderen met de begrip pen uit die tijd." Het libretto is gebaseerd op een verhaag van Tacitus over keizer Nero, die onder de ind'-uk gekomen, van de bekoorlijkheden van de adellijke Poppea, zijn vrouw Octa- via laat vermoorden, vervolgens ook de wijze Seneca, en na deze op ruimingswerkzaamheden Poppea naast zich op de troon neerzet. Re gisseur en ontwerper van decors on kostuums is de Italiaan Filippo Sa- niu3t. Gustav Leonhardt zal voor zover nog nodig tijdens de voorstel lingen) dirigeren en gedeeltelijk ook aan het klavecimbel begelei den. Hij zegt: „De speciale opzet is om dit typisch Venetiaan-se stuk te brengen zoals het in 1642, nauwe- i GUSTAV LEONHARDT teruggetrokken in de zeventiende en achttiende eeuw. foto: BERT SPRENKELING i.f. CONCERTGEBOUW Grol. Zaal 8.15. CjncertgeboawortotoJl.v. Haas Vonk; Klein. Zaal 8J5 Tibor ie Mtachula. cello, Stedelijk M- Sum 8 00. ba korte «Hm; STEDELIJK MUSEUM 9.15 Ardllo Kwin tet; SHAFFY CENTRUM (Felix BUritls, koepelxaaï) 8,30 Neerland, Hoit te Panama! SHAFFÏ CENTRUM (FeUx Merite, mlleniaï!) 830 Workshop Toneelgroep Stndlo. CONCERTGEBOUW Klolne Zaal 0.15 LlederenrecitaJ Hanneke van Bork* ENGELSE KERK Berijnhof 8,80 Collegium Maslcum Amstello- cTPni7TiIJK MUSEUM 8,00 De korte film: STEDELIJK MUSEUM I li^anlLK^ntet; SHAFFÏ CENTRUM Koepetend S30 Necrilndi Hoop ta pSiÏ; SHAFFÏ CENTRUM xnltenxaal 830 Workshop Toneelgroep Studio. lyks veertig jaar na het ontstaan van de opera gebeurde, zonder he dendaagse aandikkingen, "Wat de muzikale tekst betreft is de opvoe ring gebaseerd op dc nieuwe uitga ve van de Engelsman Allan Curtis, die rog niet is verschenen, maar waarvan wij toch al gebruik kun nen maken. Mijn aandeel bestaat er in deze tekst tot klinkende mu2iek te brengen. Het is eer. ongemeen boeiend, poëtisch toneelstuk. En als je toneelstuk zegt geef je daarmee de sleutel tot het begnp van wat de vroege opera eigenlijk •was." Gustav Leonhardt „is Bach", heeft zijn collega Frans Brüggen gezegdrHij leeft in de 17e en 18e eeuw, omringd door acht klavecim bels en drie orgels in het In styl m- gerichte Huis Bartolotti (naast het Toneelmuseum) aan Amsterdams Herengracht, waar de tijd stilstaat en alleen de klokken Indrukwek kend hard tikken en slaan. „Het is spontaan gekomen," zegt Gustav Leonhardt. „Ik geloof dat ik zo lang met klavecimbels en orgels heb geleefd dat ik langzamerhand de 17e en 18e eeuw als mijn eeuwen ben gaan beschouwen. Ik zie name lijk ae muziek nooit op zichzelf. Al les wat m die ttfd gebeurde is be langrijk, ook hoe die muziek toen werd beschouwd, gekritiseerd. Met veel studie wordt dat geleidelijk een geheel voor je, begin je het te beschouwen met de ogon van. de tijdgenoot. En dan de meubels die ik verza mel ik ben geen verzamelaar maar ik vind, ie kunt geen conflict hebben, ik wil geen conflict heb ben. Alles moet geïntegreerd zijn. Kijk, je gaat - natuurlijk ook met tram en vliegtuig. De dingen, zijn natuurlyk nooit ideaal in zichzelf ,geschlossen*. Maar het moet zoveel mogelijk. Er ligt zo'n enorme kloof tussen het moderne denken en de 17e en 18e eeuw, zo breed, dat je niet beide dingen tegelijk kunt be-.j grijpen, in de zin van: inzien waar-'« om de dingen zo en niet anders ge-*- beurden. Je kan.geen dubbel leven leiden,G twee heren dienen. Wil je als musi-G cus iets overtuigd spelen, dan moet-; je je de overtuiging en de idealen"! van de mensen uit die tijd eigen'- maken. Ala dan een kunstenaar uit-"* de 17e eeuw de gotiek verachtte'! en dat deden ze allemaal dan- kan ik niet met die tijd bezig zijn-; en een half uur later zwelgen in ae gotiek, dan moet ik ook, nou ja, - dan is dat voor mij ook zo We zyn j zo begrensd, onze menselijke geest is zo beperkt Zij vonden de gotlekj - iets abjects, iets belachelijks. Met hun ideaal kan ik dat begrijpen. Dat gotische dingen afgebroken - werden of omgebouwd, daar kan ik achter staan, omdat er zo iets ge weldigs voor In de plaats kwam. Uitvoerende kunstenaars pronken met andermans veren. De echte uit voerende kunstenaars, die ik om me heen zie en die echt iets doen, zün altijd van een bepaalde richting. Ze zii n romantisch in hart en nieren, of hypermodern, begrijpen dan ook niets van andere soorten muziek, wat hun goed recht is. Die doen het goed, vind ik, op hun gebied. Men sen die alles doen en soms kom je daar niet onderuit die kunnen dat met. Ze hebben geen tijd omf- zich in de dingen te verdiepen. Bp- vendien is de techniek zo verschil- lend dat specialisatie helaas wel no- - dig is. Spanningen geeft dat helemaal niet, nee. Het is in zekere zin een roeping, om een groot woord te ge bruiken, maar het is ook je werk en dat is ten slotte geen zaak van he mel of hel. Het leven in die tifd wordt geleidelijk zo volledig en compleet dat je dat voldoende is. Behoefte aan andere dingen of vooruitzichten naar iets anders heb ik eigenlijk met meer." PAPAGENA en Papageno in de Zauberflöte- opvooring door Forum: Christina Harvey en Max van Weegberg. ROME, dinsdag (DPA). De kunstdiefstallen in Italië gaan met de regelmaat van de klok door. In het afgelopen weekeinde znn uit een kerk in de buurt van Vicenza mid deleeuwse schilderijen met een waar de van ongeveer twee ton ontvreemd. Er zijn doeken bij van de school van Paolo Vencziano. Uit een museum in Brescia vei- dwenen vijf moderne werken van Fi- lippini, Ernesto Treccani en Filippo de Pisis De Bulgaarse zanger Boris Chns- toff ontdekte, toen hij gisteren van. vakantie in zijn woning in Rome te rugkeerde, dat er verscheidene waai de volle schilderijen, waaronder een doek van Tiepolo waren verdwenen, alsmede een. aantal 15e- en 17e- eeuwse ikxmen, Christoff schat zijn verlies op ongeveer een miljoen gul den. ADVERTENTIE De nieuwe instudering van Mozarts „Die Zauberflöte" is voor het operagezelschap Forum een succes van belang geworden. De première, gisteravond in de volle Twentse Schouwburg te Enschede, bleek zo veel kwaliteiten te bezitten en op zo opmerkelijke nieuwe Neder landse talenten te steunen dat dit enige muziekdramatische ensemble van ons land er ruimschoots zijn betekenis en functie mee aantoonde. Regisseur Walter Eichner mag dan wel een opvoering hebben nage streefd met de nadruk op de bonte sprookjessfeer van een volbloed volltsopera, de louterende werking van de humanistische tendenzen die Mozart en 2ijn librettist Schikaneder aan hun vrijmetselaarssymboliek ontleenden, bleef niet uit. Klaarblij kelijk zijn die diepere drijfveren zo kernachtig door de handeling ge vlochten aal er eenvoudig niot aan te ontkomen valt. O o (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag De Pa- rij se chansonnier Roger Barton treedt vanaf vrijdag 17 september tot en met zondag 17 oktober iedere nacht op in het Amstcrd'nnse Nieuwe De La Mar Theater mot chansons van Edith Piaf. Hij wordt begeleid door het orkest van Guy Deny*». (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag De Franse chansonnier Gilbert Becaud maakt deze maand een korte tournee door Nederland. Op 25 september treedt hij op in het RAI-Congrescen- trum in Amsterdam, op 26 september in De Doelen in Rotterdam en op 27 september in het Casino in Den Bosch. Bécaud treedt op onder auspi ciën van Charles Aerts Theaterpro- dukties Amsterdam. Hoewel ik In Eielmers aanpak te genstrijdigheden voelde zijn kleu rige kwasi-romantische decors vloek ten met het centrale platform en sommige gestileerde zetstukken wa ren te primitief bordpapierachtig had die benadering het voordeel dal zij alle medewerkenden volop ont plooiingskansen bood. Een al even gunstige invloed in die richting werd trouwens uitgeoefend door dirigent Gustav Fülleborn die aan het orkest een doorschijnend lichtgewicht-klank beeld ontlokte dat zowel sfeer als kleur bezat. Van dit aantrekkelijke kader hok ken twee solisten vooral profijt: de ronduit overrompelend soepel zin gende en acterende bariton Max van AVeegberg (Papageno) en de debute rende sopraan Marianne Blok die als Koningin van de Nacht ragfijne colo raturen van uitmuntende kwaliteit liet horen. Twee kunstenaars die in ternationaal aandacht verdienen. Be wonderenswaardig vond ik ook Ma- rius Kemler wiens heldere tenor de meestal nogal slappe verschijning van Tamino ditmaal virieler omtrek ken dan gewoonlijk verleende. Ge rard Groots bas^bleek voor Sarastro nog steeds de ruige sonoriteit te be zitten waardoor hij zich altijd al on derscheidde. Dank zij het inlevings vermogen van Anneke van dei Graaf, wier sopraan jammer genoeg af en toe geforceerd klonk, werd Pa- mma toch met voldoende expressieve nuances gevuld. Wat de sopraan Christina Harvey als Pa pogen a liet zien en horen wek te de indruk dat zij een theaterper soonlijkheid van betekenis is. De speelpartij van Monostatos, door Urs óuldsmann levendig in klank en be weging gezet, zag dc zelden zo over tuigend, De bariton Antoon Hu-ijsman straalde als de Spreker de nobli uit die bij die rol past. De ensembles leverden zonder uit zondering verrassingen op. Daar was om te beginnen het formidabel klin kende koor, dat door Cees Scharloo perfect was voorbereid. De drie Da mes, met de sopraan Maria Kroes als opvallendste verschijning, vormden een hiaatloos trio. En de jonge solis ten van het knapenkoor van de St. Plechelmus te Oldenzasd bleken als de drie Knapen al even goed voor hun taak berekend. LEX VAN DEDDEN Natuurlijk mag u W3t£OAC betreft ook voor Tokio en Osaka bij uw boekingskantoor naar de bekende weg vragen. U vliegt dan via de gewone Verre Oosten route en kunt dan nog kiezen uit 5 vluchten per week. Maar BOAC heeft er aardigheid in xi wat extra mogelijkheden te bieden. Zoals nog 2 attraktieve vluchten per week via Moskou En dan ook nog elke weck 3 keer via de Noordpool. Het aardige bij die spektakulairc routes is dat u nogal wat tijd wint ook. Alleen al naar Japan kunt u dus 9 keet* per week BOAC vliegen, per Boeing 707 of VC10. En dan te bedenken dat er nog 26 andere BOAC vluchten naar het Verre Oosten zijn! Binnenkort dék per Boeing *747. Uw reis- of passagebureau geeft u graag nadere informatie. Of BOAC zelf: 020-246870. De Stichting Wikor, die hier buitenlands toneel via indrukwekkende series schoolvoorstellingen laat circuleren, heeft dit jaar de (geluk kige) hand gelegd op een Duitse enscenering van Weiss' wonderlijke stuk, meestal aangeduid als „Marat/Sade". Eindelijk eens een ver toning waar de schooljeugd, zaterdagavond in Eindhoven, zich vol doende bij betrokken voelde om althans tot het einde toe min of meer aandachtig het vertoonde te volgen. Dat is ongetwijfeld mede ie dan ken aan bijkomstige factoren als het feit dat Duits tenslotte toch heel wat gemakkelijker is dan de andere mo derne talen en dat het altijd verma kelijk blijft te kijken naar bet bonte groepje nier ten tonele gevoerde clowneske gekken. Maar het succes moet toch vooral verklaard worden, uit de kwaliteiten van de opvoering zelf. Er -werd ten minste onder regie van Hans Dieter Schwarze zeer precies en Vitaal to neel gespeeld, zodat althans de ge compliceerde theatrale vorm van Het stuk attractief kon werken. Daarmee is niet gezegd dat het ge geven ideaal gestalte kreeg. Het is zeker mogelijk (en destijds bij de Haagse voorstelling lukte dat oo-k) de vereohillende personages tegelijk te laten functioneren -op twee niveaus: als de krankzinnigen uit het gesticht van Oharenton die ze voorstellen, ên als de figuren uit Sade'a stuk over de moord op Marat, die ze moeten uit beelden. Hser werden die bedde fa cetten op een meer elementaire (en daardoor overzichtelijker) manier naast elkaar getoond, Of men er ook veel van begrepen zal hebben, is een andere vraag. Uiteindelijk is de boodschap van de hier nog niet zo duidelijk 'geëngageerde schrijver bij zonder ingewikkeld en dubbelzinnig. Door de centrale plaats die bil Sade's theorieën toekent, lijkt Weiss zich aan t® sluiten bij diens ideeën over een wereld waarin het individu zich teweer moet stellen tegen recht en orde, omdat daar niets anders dan geaccepteerde vormen van cmredht en wanorde achter schuilgaan. Maar het is aannemelijk dat de sympathieën van de schrijver toch liggen bij de revolutionair Marat die gelooft in de gezonde instincten van de gemeen schap, Wat in ieder geval overkomt uit deze prachtig ingespeelde voor stalling van het Westfalteches Lan- des theater is Weiss' visie op onze sa menleving als een met moeite in de hand gehouden gekkenhuis: een vol treffer bij dit naar engagement hun kerende publiek, H.VANDENBERGH (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag. De to neelspeelster Nell Knoop is gisteren na een vrij langdurige ziekte in de Pieter van Foreest-kliniek in haar woonplaats Amsterdam overleden. Zij was zaterdag 11 september juist 72 jaar geworden. De begrafenis of crematie zal op verzoek van de over- ledene in stilte plaatsvinden. Nell Knoop begon haar loopbaan bij het Schouwtoneel in 1926, Vervol gens speelde zij bij het Vereenigd Toneel en hat Oost-Nederlands To neel. Haar meeste successen oogstte zij daarna echter bij het gezelschap van Albert van Daisum. Tijdens de Duitse bezetting weigerde zij toneel te spelen, zij speelde wel een actieve rol in ds verzetsgroep van Gerrit van der Veen en droeg voor in besloten kring, Na de bevrijding acteerde zij o.m. bij „Vrij Volk", bij „Start" en bij het Nederlands Volkston©eL De laatste vijftien jaar was zij verbonden aan Puck en tenslotte aan Toneelgroep Centrum, die uit Puck voortkwam. Een van. haar laatste grote rollen was die van de voedster In „Nathan der TYeise". PARIJS, dinsdag (DPA) Uit öe Parijse kerk St Nico laas des Champa •zijn. twintig waardevolle schilder stukken over het leven en lijden van Christus gestolen. De kunstwerken uit de veertiende eeuw zijn vakkun dig uit de lijsten gesneden. De dieven hebben zich vermoede lijk zaterdagavond laten insluiten en z(jn er na het openen van de kerk op zondagmorgen met de buit vandoor gegaan. De waarde van de werken uit de Italiaanse school ia volgens de pastoor ntet tC Sshatten.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1971 | | pagina 1