Verrassing bij Magisch Realisten: Pyke Koch |3K MVS Shell dempt haven zonder toestemming college van ben v BELANGRIJKE NEDERLANDSE EXPOSITIE IN BELGIË Componist Chatsjatoerjan 'Onze enige taak is p in ons Jand: goede muziek schrijven BOKSEN IN' ODEON GERZONg) Individualisten Verrasser Giants of Jazz op Newport Festival in Rotterdam 'Wie is van lioul. weer meest verkocht Film over Escker in Cork bekroond Programma Kunst-1 O-daagse Schilderijendiefstal in Joegoslavië VR005V3 DREESMANN Nabezorging Parool pagina 4 - dinsdag 28 september 1971 door FANNY KELK In het kader van 25 jaar Belgisch-Nederlands Cultureel Akkoord vinden in heel België een aantal Nederlandse kunstmanifestaties plaats: de Europalia, Een voor de beeldende kunsten belangrijke ge beurtenis is de tentoonstelling (tot 17 oktober) in Antwerpens Paleis voor Schone Kunsten: Magisch Realisme in Nederland. Daartoe zijn 68 werken bijeengebracht van Racul Hynekes (24), Pyke Koch (18) enA. C. Willink (28). Het is niet toevallig dat men in het buurland juist de keuze op deze richting van kunst heeft laten val len, en niet op andere, bij ons krach tig gegroeide groeperingen zoals Cobra, nieuwe figuratie, abstractie, koele kunst. Want men bezit in Bel gië een zeer sterke groep van sur realisten en animisten, een opsplit sing die wij niet eens kennen, omdat het surrealisme Moesman en een latere groep van meer burgerlijke huiskamer-surrealisten niet te na gesproken bij ons niet bloeit, (Animisten zijn schilders die een reactie vormen op het Vlaams ex pressionisme met een tegen abstrac tie aanleunend realisme, de voor naamste man in België was Louis van Lint.) Het Magisch Realisme is de aan het surrealisme meest ver wante richting en aanvankelijk was de groep ook groter, met Ket, Mek kink, Schumacher. Voor deze tentoonstelling heeft men echter de genoemde drie, als de dichtst bij elkaar staand en gekozen, misschien ook wel omdat zij dege nen zijn die nog steeds produceren, en hun lijn dus tot in het heden kan worden doorgetrokken. En toch vallen ook Hynekes, Koch en Wil link op deze grote manifestatie dui delijk als drie individualisten uit een, al hun principes en verklarin gen tot en tegen het cultuurklimaat van de jaren dertig, hun jeugd, bloei en kracht, ten spijt. Bij ons de bange jaren dertig ge noemd, is de vooroorlogse tijd door vooral Willink in zijn. volle fatali teit van onafwendbare oorlogsdrei ging en ondergangsstemming maar zonder details van komende ellende breeduit en landschappelijk ver beeld, maar ook in zijn zelfportretten leeft kil en met een volstrekt niet- bedoelde romantiek de confrontatie met de overmoed die het christen dom het Westen heeft ingeblazen. Ook Koch en Hynekes houden die avondlandstemming, meer verbor gen, overal in hun werk disponibel. Maar, wat zijn dan eigenlijk de ken merken van deze drie Magische Rea listen en hoe komen ze op dit mo ment over? Gladschilderen, samen brengen van elementen uit verschil lende Europese cultuurperioden, de menselijke beweging alleen gebrui ken voor symbolische of retorische waarden, beperking in de kleur. Al les te zamen een soort droogheid. Voorgrond en achtergrond komen ge lijkelijk aan hun trekken omdat de realisten een mantel voor hun sub jectiviteit zoeken, objectief, wat ze volstrekt niet zijn, willen ljjken. Hynekes' stillevens zijn samenge steld uit een rijk gamma van heden daagse zogenaamde 'vanitas-objec- ten'; voorwerpen die symbool staan voor de vergankelijkheid, van het leven, zoals doodskoppen, sleutels, bossen koord, flessen, halfgeleegde glazen, messen gestoken in half-ver- molmd hout, een Romeinse kop sta rend over afgebroken zuilen etc. Die stillevens, altijd in een wij wel iden tiek formaat, zijn ook altijd weer in een identiek kleurbad van donker grijs, groen, bruin gedoopt, tegen een ondoorzichtelijke zwarte of grauwe PYKE KOCH: "De schiettent" fond. De latere dingen hebben niet meer dat fotografisch bedrieglijk exacte van vroeger, maar kleur en onderwerp en compositie blijft Hynekes mouw. Voor wie onlangs in Deurne Wil links overzicht gezien heeft blijft hier toch nog veel nieuw te zien met een grandioos overzicht van het oeuvre: zelfportretten uit '34 (met Wilma) uit '36 (met penselen en als heer vermomd) uit '39 en '57 met Wilma, en Jater de tweede vrouw Mathilde m ontredderde stadsgezich ten. Koch blijft van het drietal de ver- rasser: zyn vrouwentype is dat van Pola Negri, met de brede Aziatische jukbeenderen, negroïde neus, uitda gende vaak hoerige gestalte, en we komen haar tegen als Bertha van Antwerpen, vrouw in de schiettent, zomaar vrouwen. Het meest intrige rend voor mij waren de twee klei nere schilderijen van een exact ge componeerde Florentijnse tuin met m vorm geschoren hagen, de een ver laten met een uitzicht op ver gele gen berglandschap, de ander beslo ten, met een aanwezigheid van een nauwelijks zichtbare zichzelf bevre digende vrouw. Alles wordt bepaald door de tuinarchitectuur van spons achtige geschoren hagen, rond een hchaamvorniig kruispad. Aan het hoofdeinde een hek, symbool van een vagina, aan het benedeneinde een gestreepte maatlat, fallussymbool. El ders andere duidelijk symbolisch be doelde tekens. Maar Koch, uiterlijk van een technisch geïnteresseerd chi rurg, zegt daarover: Ik weet niet wat die emblemata betekenen. Ik weet nooit hoe ik de dingen maak. Ze ontstaan buiten mij om. Zegt u mij dat het de vorm van een lijk is, dan zal dat ivel zo zijn, ik weet het met," Hoe kan het dat zulke grandioze schilderijen tientallen jaren geleden zyn ontstaan en nu nog steeds alleen in een betrekkelijk beperkte Kring van insiders bekend zijn? In België zijn Delvaux en Magritte groot gemaakt door hun verzame laars en wereldberoemd. De Magi sche Realisten zijn met minder van kwaliteit, ze zijn noordelijker van temperament, dat is alles. En hun promotors zijn ook noordelingen, koeler, langzamer misschien. Hun tijd (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag Het zes de Newport Jaz2 Festival, dat van vrijdag 29 oktober tot en met zondag 31 oktober in De Doelen m Rotter dam wordt gehouden met in totaal v.er concerten, zal worden geopend door puke Ellington en zijn concert. Op dit eerste "avondconcert zal ook Kid Thomas' Preservation Hall Band, het oudste nog bestaande New Or leans orkest, optreden. Er volgt een nachtconcert door het Miles Davis Sextet en de popgroep Focus van Thijs van Leer. Zaterdag is er weer een,nachtconcert "met het Ornette Coleman Quartet en de Chris Hinze Combination. Zondagavond 31 oktober treden Minton's Playhouse All Stars op, een combinatie van Giants of Jazz als Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, Kai Windig, Sonny Stitt en An Biakey, die voor het eerst in twintig jaar samen spelen. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag Volgens gegevens van de Collectieve Propa ganda van het Nederlandse Boek zijn. de volgende boeken, in deze volgor de, in de afgelopen maand het meest verkocht: 1. Jan Foudraine, Wie is van hout 2. S. Abramsz, Rijmpjes en versjes uit de oude doos: 3. Erik Ha- zelhoff Roelfzema, Soldaat van Oran je 40-45; 4, Harriet Freezer, Houd je nog een beetje van me; 5. H, Fort- mann, Wat is er, met de mens ge beurd?; 6. Julius Fast, De taal van het lichaam; 7. Th. Roszak, Opkomst van een tegencultuur; 8. G. Krom- dijk, 200 kamerplanten in kleur; 9, W. F. Hermans, Herinneringen van een engelbewaarder; 10. P. Duchesne, Leven is liefhebben. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag Op het filmfestival van Cork in Ierland is de eerste prijs in de categorie „films over kunst" toegekend aan de Neder landse korte film over de graficus Maurits Escher ,,Het oog op avon tuur" van Han van Gelder, Jonne Se- verijn en Hans Locher, Vandaag: STADSSCHOUWBURG, 8.15: toneel De bedelaarsopera; KLEI NE KOMEDIE, 8.15: toneel Wach ten in het donker; BRAKKE GROND, 8.30: toneel De fysici. Morgen: STADSSCHOUWBURG, 8,15: Het Nationale Ballet met solis ten van het Moskousc Bolskoi Ballet. (Van onze muziekredacteur) AMSTERDAM, dinsdag. Aram Chatsjatoerjan, de nu 68-jariget Russische componist wiens Sabeldans een wereldsucces werd, streek! gistermiddag uit Moskou op Schiphol neer waar een ontvangstcomité^ hem terstond naar de perskamer voerde. Want vóór hij als dirigent'5 van het Amsterdams Philharmonisch Orkest op 1 oktober in Amster-1 dam en 2 oktober in Emmeii een heel programma van eigen werkend Iaat horen, wilde hij zich best tot het Nederlandse publiek richten. De korte, gezette .figuur met het vlezige gezicht waarin de donkere grote ogen voornamelijk verbazing lijken uit te drukken, laat de eerste tolk snel door een andere vervangen die hij voortdurend ertoe aanmaant zijn (Russische) woorden op de voet te volgen. Zij klinken vaak nauwe lijks als antwoorden op de gestelde vragen en aan het slot richt nij zich onverbloemd met een verklaring tot de aanwezigen: „Wilt u vooral niet vergeten aUe Nederlandse muziek liefhebbers te groeten". Een bood schap dus. In de loop van het verwarrende, door levendige gebaren begeleide ge sprek komt o.a. dit aan de orde: „Als docent aan het Moskouse Conservato rium laat ik m'ijn studenten kennis maken met alle moderne componis ten, ook uit het Westen, Met figuren als Mil'haud, Foulenc, Ma'lipiero, Bar ber, Copland, Petrassi en Piston. Na tuurlijk vestig ik de aandacht ook op Stravinsky, öartók, Dallapiccola en Jolivet". Geen componisten uit de school van Schönberg derhalve? „Alle ten densen komen, wel aan bod, maar ik ben nu eenmaal Armeen van geboor te en aan de ontwikkeling van de muziek van mijn volk wil ik in de eerste plaats bijdragen. Dat is ook een kwestie van smaak. Schönberg acht ik overigens wel hoog." Een ontwijkend antwoord dus, al geeft Chatsjatoerjan. wel te kennen dat zijn leerlingen „zeer modern, zelfs eiertroniseh componeren. Maar", voegt hij er aan. toe, „wij hebben één kriterium: het publiek moet die muziek kunnen volgen. Nu de grote massa van kunst kan genie ten en de muziek niet meer voor een kleine minderheid is bestemd, is dat vooral van belang. Onze enige taak is goede, geïnspireerde muziek te schrijven, dat geldt zowel in het'. Westen als bij ons. Een componist die-I beweert alleen maar voor de toe-;> komst te componeren, spreekt tegeiA beter weten in; per slot willen wij''1 allemaal zoveel mogelijk mensen be reiken". Chatsjatoerjan, die in 1964 aj eens. het Residentie Orkest leidde, wil ook; nog twee kunstenaars voorstellen die' hem vergezellen^ zijn vrouw, de pia niste en componiste Nina Makarowa, en de violist victor Pikaizen die hier zijn vioolconcert zal spelen. „Pikai zen is laureaat van vijf concoursen", laat hij weten. „Het vioolconcert van de heer Chatsjatoerjan is een briljant stuk dat nu al klassiek is in de Sow- 3et-Unie," reageert Pikaizen. In 1948 stond Chatsjatoerjans der de symfonie aan felle kritiek bloot. „Dat soort kritiek is een heel goede remedie," zegt hij. „Wij discussiëren bijna dagelijks over nieuwe muziek. Daar schuilt niets persoonlijks in. Ik vind dat je daarbij even goede vrien den kunt blijven". Zijn biografie ver- meldt dat hij al tweemaal met de Le- nin-orde werd onderscheiden. ZAGREB, dinsdag AFP) Uit een museum in de Zuidslavische stad s Zagreb zijn volgens berichten in Zuidslavische kranten zeven schilde rijen van bekende meesters gestolen. Er zijn doeken van Rembrandt en Greco bij. De kunstwerken zyn in do nacht van 23 op 24 september ont vreemd. Het is de grootste kunstdief stal in Joegoslavië sinds de oorlog. Poetalederen 6-rincs- rijgschoen. Opgestikte nous, bok led o Jiak en vdorsluifcing. ln bruin. Maten 36 t/m 42, Suèdo pump met beklede hak. Kunststof zool en hard- rubberen, antislip.hak. Bruin en brique. Maten 36 t/m 42. Suèdo wreofband-puinj) met Suèdo sleebaksojioon tnefc vetörsluitmg. Hak 6 cm hoog. enkelband, Hogo hiel met Kunststof zool. In Santos- vcteraluiting. Kleur brique. bruin. Maten 36 t/m 42. Maten 36 t/m 41. ROTTERDAM-VLAARDINGEN (Van onze sportredactie) ROTTERDAM, dinsdag Boks- pvomotor Theo Huizenaar organi seert maandag a.s. (4 oktober) ama teurbokswedstrijden in gebouw Odeon. Het programma telt vier par tijen in de A-kTasse, waarin de Hui zenaar-pupillen Stan v.d. Driessche, Gerard Bok, Harry Bogaerts en Eric Walcott uitkomen. De avond telt voorts twee gevechten in de B-, drie in de C- en ook drie in de nieuwelin genklasse. (V uii ecu onzer verslaggevers) BOTTERDAM, dinsdag. Shell Nederland N.V. is begonnen met hel dempen van een gedeelte van de Eerste Petroleumhaven zonder toestemming vnn burgemeester en wethouders en ook zonder toestemming van het Havenbedrijf. Dit antwooord het college op Gebreide col, Acryl Alle modetinten o.a. bruin, roest, fr ambo se, grom zwart of wit. 5.95 Streepcol, Acryl Talloze kleurencombinaties in o.a. brique, groen, bruin, bordeauxoudrose, trombose,enz. 6.95-5.50 Meisjes rolkraag pullover Acn/l in brique, bruin, oudrose, blauw, geel, lila. Maten 104-164 vanaf 15,- De col apart in GERZONS OPEN MODECENTRUM De col is 't helemaal/ Op de parterre hebben we de coltruien even apart genomen: Aantrekkelijk geprijsde hoog-mode voor een opwindende winter. Dames supercol-tnii Acryl tn wit of bruin. Maten 38-42 25.- v* «Vt VUIItgl. UJ schriftelijke vragen van 't raads^ lid W. J. van der Have (pvda), Het antwoord van b, en w. komt op het tijdstip dat Shell bijna klaar is met de werkzaamheden In de Eerste Petroleumhaven. De directie van Shell heeft, zo meldt liet college, inmiddels haat verontschuldigingen aangeboden voor de voortijdige uitvoering van de werkzaamheden. B. on w. willen hei hierbij laten; „aangezien de belangen van de gemeente op generlei wijze materieel zijn geschaad achten wij de zaak niet van zodanig belang dat in grijpen thans wenselijk is." In een toelichting zegt het Rotter damse college dat het Havenbedrijf op 21 juni voorstelde Shell toe te staan het zuidelijke gedeelte van de Eerste Petroleumhaven te dempen. Dit voorstel werd op 8 september be handeld door de Commissie van Ad vies voor de Haven en Economische Omwikkeling. ,<?'e gunstig adviseerde, Shell had bij haar verzoek gesteld dat met terugwerkende kracht, per 11, juni 1971, de voor dit te dempen ha- vengodeelte verleende rechten van vaste ligplaats zouden moeten worden ingetrokken. „Uit dit voorstel blijkt hoeveel haast Shell met het werk had," aldus b. en w.t die er onmiddel lijk aan toevoegen dat zijn geen toe stemming voor het dempen van het havengedeelte hebben gegeven en niet op de hoogte'waren dat het werk al was begonnen. Wel heeft de directeur van het Ha- venbedrijf Shell laten weten dat van zijn kant geen bezwaren zouden wor den aangevoerd'tegen het dempings- plan. Toestemming gaf echter ook het Havenbedrijf niet'omdat de gemeen teraad nog over het voorstel moet beslissen. Op een vraag van het raadslid Van der Have wat er ge beurt als de raad het voorstel afw:j»t antwoorden b. en w.:s „Dan zal Shell verplicht zij n de haven in de oor spronkelijke staat terug te brengen." De aid. nabezorging is maandag t/m vrijdag bereikbaar tot 19.30 uur. 's Zaterdags van 16.00 tot 18.00 uur. Tel. 135430. Abonnees buiten Rotterdam, Schiedam kunnen zich wenden tot ofi=a plaatselijke agenten.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1971 | | pagina 1