s) A En elke dag opnieuw: boksen tegen de klok „Commissaris Fennedy" verdrinkt in melodrama Toneel en opera favoriet in Holland Festival Uitstekende uitvoering Johannes Passion door de K.C.O. „Halleluja" Profgroef in ver verleden Bijbel en gebed zetten stempel op Z.-Afrika Jubilaris Meisje overleden na aanrijding Kamerleden KVP zagen Botlek en Europoort mêm Middagpauzeconcert in Pauluskerfc - toneeldebuut van Gerard K. v. h. Reve - ElL leden van het Rotterdams Toneel hebben gisteravond in eigen huis op aanwijzingen van hun directeur-regisseur Ton Lutz het eerste toneelwerk van de Ne derlandse literator Gerard Ko me lis van het Rere zijn wereldpre mière bezorgd. Ze hadden het niet moeten doen. Commissaris Fen- nedyhad voorlopig nog in ma nuscript moeten blijven om er onder kritisch corrigerende hand te kunnen rijpen. Drs. Heugstmangers nam beroep aan Voorlopig programma voor Rotterdam BOEIENDE EXPOSITIE EX SCHIEDAMS MUSEUM Fraaie resultaten Eerste winkel in de Krabbendijkestraat DE ROTTERDAMMER PAGINA ZATERDAG 14 APRIL 1962 vanwege de ramp met de Titanic. Leerling Situaties Rassenhaat Corruptie Goede bezetting Ferdinand L. X. van den Spanning zjjn pan k00pt hij met pensioen Autoriteit MUZIEK TONEEL Waterverf DANS "i w&m Primeur Zand voor sfeer Scbonc vorin V™ £21 congertiaUteit met de konrt king tot uitdruk- eon merkwaardige man. Hij heeft er nooit naar gestreefd populair te wurden noch zijn best LS je er op een moment eens geen gat meer in ziet omdat alles schijnt vast te lopen, nou ja, dan zeg je zo: 'k zal blij zijn als ik er uit ben, maar je weet nou al, dat als je vlak tegen je pensioen staat het toch nog vreemd zal zijn. Want kijk, die krant houdt je altijd bezig, hij eist je hele maal op, feitelijk ben je zo'n beetje met 'm getrouwd. Ach gedaan bemind "te z(jn. meneer, vroeger, als je maar Maar h'i is een autori- hoorde dat er ergens wat aan de dringt'. zÓaJhij hand was ging je toch direct daar in zijn lange stof- naar de krant! Dat was in de jas, tevreden pijpro- grote tijd van de bulletins. Altijd kend> de zetterij hna^twerr ie moest altiid nm— of soms minuten- haaswei je moest amja pro- lang stilstaand bij een beren het verst op straat te ko- „bok" zijn ogen laat men om je concurrenten voor te glijden over de ratelen- zijn. Ze zijn me wel met een de mad-ünes, is hij in auto van huis komen afhalen! Ik de chef- .11 v ii li xiij kent tal van anec- heb zo alles bij elkaar heel wat dotes over redacteuren, bulletins helpen maken. De eer- maar hij vertelt er geen ste, toen ik net een dag bij de een. En als hij na lang N.R.C, in dienst was Die ramp voltrok zich vandaag pre cies vijftig jaar geleden en daarom is Ferdinand L. X. van den Bosch mor gen, 15 april, een halve eeuw aan de Nieuwe Rotterdamse Courant verbon den. Als derde generatie van zijn ge slacht. Grootvader Van den Bosch deed bij deze krant zijn intrede in 1855 en hij was er werkzaam tot 1903, »ader Van den Bosch werkte er van 1881 tot 1926 en kleinzoon Ferdinand kwam er in 1912. Drie generaties en alle drie brachten zij het tot chef van de zetterij. aandringen zich er toch toe laat verleiden te vertellen over gebeur tenissen uit voorbije ja ren, doet hij dit met de restrictie dat er niets over mag worden ge publiceerd. Ik heb mijn eigenaardigheden. u heeft uw eigenaardig heden en die zetten we toch ook niet in de krant? Op 2'n zetterij is hij trots alsof ze zijn eigen dom is. Meneer ik over drijf niet, als ik zeg, dat deze zetterij een van de mooiste is van het hele XJIJ ging naar de N.R.C. omdat vader land. Na de oorlog is -11 Van den Bosch er werkte, en om ons bedrijf uitgebreid, geen andere reden. Ik was twaalf jaar en net van school. Dat ging zo in die dagen. Als je van school kwam 20cht je een baas, en wie en wat die baas tv ie geweldige vlucht, die ons be was deed er niet zo veel aan toe. D dnjf na de beeft genomer bedrijf uitgebreid. Aan de hand van kleurendia's gaf ds. G. J. H. Gijmink, Ned. Herv, predikant, gisteravond in een van de zalen van de Rehobothkerk te Rot terdam de leden van de afdeling Rotterdam van de Christelijke Emi gratie Centrale een indruk van het leven in de republiek Zuid-Afrika. Ds. Gijmink werd in 1959 voor en kele maanden door de Synode naar dit land gezonden om een collega uit Johannesburg, die met verlof naar Nederland kwam, te vervangen. Naar ds. Gijmmk zei. hebben bijbel en gebed hun stempel op het leven in Zuid-Afrika gezet. De grootste kerk is hier de Neder Duits Gereformeerde kerk, die 1.200.000 zielen telt, gevolgd door de Neder Duits Hervormde kerk U40.00Ö zielen), de Apostolische tlOO.OOO zielen) en de Gereformeerde kerk (70.000 zielen). In Zuid-Afrika kent men twee grote partijen, de Nationale partij van dr. H. F. Verwoerd en de Verenigde Par tij, die elkaar ergens wel raken. De Nationale partij beoogt territoriale apart- j heid voor de vier bevolkingsgroepen. de drie miljoen blanken, de negen mil- i joen zwarten, de anderhalf miljoen Kaapse kleurlingen en de half mil joen Indiërs. De Verenigde Partij wijkt j op enkele punten van dit program af. i Deze apartheid, zo zei ds. Gijmink. is nodig, omdat de bevolkingsgroepen zo van elkaar verschillen, dat éénwording j echter meer nodig", een onmogelijkheid zou zijn. i Gerard: ,.En mijn reeks vertalingen Het gedeelte na de pauze werd ge- dan. heb ik daarmee geen ervaring op- i vuld door de heer J. v,d Sande. die'gedaan hoe anderen een stuk in elkaar directeur van de Maatskappv vxr i hebben gezet' En mijn toneelkritie- j Europese Emigrasie te Pretoria is. j ken?". 'De heer v.d. Sande is naar Nederland; I gekomen om eventuele moeilijkheden T'ii tl I rond emigratie naar Zuid-Afrika uit de: at, Jzt u w, r,Jf 'weg te helpen. Hij kreeg deze opdracht:??^ traged.e Dat is het niet. - - -- Daarvoor grijpt het de mensen te wei- j nig in hun zielement. Let op mijn i woorden: ze worden er niet heet of 1962 koud onder. Ze gaan zich vervelen. En Liever dan te schrijven over een on volgroeid produkt, hadden wij tegen woordig willen zijn bij een gesprek tus sen Ton Lutz en Gerard K. van het Reve. Een gesprek dat zich ongeveer als volgt zou moeten hebben ontwik keld: Ton: „We beginnen er niet aan, Ge rard. 't is nog geen toneel, maar veel meer een romannetje. Als je niet boos wordt: een driestuiversverhaal". Gerard: ..Maar ik moet toch eens be ginnen? Heb ik soms voor niks in de jaren 1954-'55 schoolgegaan op ,,The British Drama League"?". Ton: ..Natuurlijk heb je er wat ge leerd. Om toneelschrijver te worden is van de Zuid-Afrikaanse regering. 9 In het eerste kwartaal van hebben acht collectanten voor de j a's je op het eind met grof geschut be- Neerbosch-cent" in Heerjansdam t gint dat voor verhevigd drama moet 84,36 opgehaald. i doorgaan werkt die hele charge op hun lachspieren. Terwijl je de lui zou willen laten huiveren. Laten huilen". Gerard: ,,Is die walgelijke rassen haat in Amerika dan geen drama? Ze lopen er toch echt bij duizenden rond. de blanken die zelfs na de zondagmor- genpreek in staat zijn om een neger te vermoorden?". Ton: ,,Ik geef toe. dat er excessen bestaan. Jij geeft er alleen geen eer lijk beeld van. Je pogingen om van ..Commissaris Fennedy" (deze naam wekt intussen suggesties in de verkeer de richting), om van jouw tekst een tragedie te maken, zijn mislukt. Het gekunstelde ligt er dik bovenop, 't Stuk zit vol onwaarschijnlijkheden". Gerard: ..Noem er een paar". Ton: „Wel, jouw commissaris moet de levende gerechtigheid zijn. Maar je laat hem in twintig jaar huwelijksleven louter onrecht plegen jegens de vrouw die hij voortijdig tot de moeder van zijn zoon maakte, Gerard: „En verder?" Ton: „Absurd is het ook. dat de vrouw regelmatig patiënt is van abortus ple gende artsen, nota bene zonder dat je commissaris er ooit iets van merkt." Gerard: „Maar je wilt toch niet be weren. dat in Amerika geen corruptie bestaat?" Ton: „Niet zo waanzinnig als jij sug gereert, namelijk dat „bloedridders" twee politiemannen omkopen om een on schuldige neger met folteringen te dwin gen tot de bekentenis, een meisje te hebben gewurgd en dat de officier var, justitie zoiets klakkeloos aanneemt." Gerard: „Nog meer?" Ton: „Ja. je laatste scène. Volkomen (Van een onzer verslaggevers) Op de hoek van het Weena en de Karei Doormanstraat te Rotterdam is vrijdagmiddag de dertienjarige Betty Vreeze uit de Van Harenstraat op haar fiets aangereden door een vrachtwagen met aanhanger. Het meisje werd met ernstige verwondingen naar het Dijk- zigtziekenhuis overgebracht, waar bij aankomst bleek, dat zij was overleden. De chauffeur van de wagen heeft ken nelijk niets van het ongeluk gemerkt en is doorgereden. De politie van het hoofdbureau aan het Haagse veer ver zoekt hem zich met haar in verbinding te stellen. Blanke kannibalen willen een onschuldi ge neger slachten. Ze hebben de gevan genis in het ernaast liggende huis van de commissaris omsingeld, vlammen laaien op. ruiten gaan aan scherven, de poort van de bajes bezwijkt maar die Jongen die altijd was uitgejouwd komt nu ongehinderd vertellen dat hij het meisje heeft vermoord (wat overi gens in het eerste bedrijf al geen ge heim meer is). Gerard: „Klaar met afbreken?" Ton: ..Er zijn nog meer aanmerkin gen te maken, maar dat zou verdrietig worden. Heus, Gerard, wees verstan dig. Neem het manuscript terug. Laat je literaire geest "it de wolken van zwevende onzin afdalen naar de gezon de realiteit: maak er een eerlijk dra ma van. waar je zelf eerlijk achter kunt staan. Geen „huil of ik schiet" met stukjes comedie ertussen, zoals nu van die twee penozeknapen in de was serijwinkel. Tussen haakjes, hun scène tjes vormen nog het beste stukje to neel, doch ze passen niet in een trage die". Gerard: „En als het mij lukt, er helemaal echt toneel van te maken?" Ton: Dan heb ik de mensen om het stuk op te *"oeren, Pim Dikkers, le- vensecht de commissaris (maar geef knots natuurlijk. Om een politiechef een j de man een andere naam)Enny Meu- compleet volksoproer te laten belabbe- nier, ontroerend als zijn tragische LIS Als andere maatjes begon hij op de js natuurlijk wel leuk, maar je kan laagste sport, v ader Van den Bosch soms voor de ingewikkeldste en moei- nam hem aan gewoon als leerling en zette hem bij een volleerde kracht, die de opdracht kreeg zoon Ferdinand wegwijs te maken in het handzetten. En noteer nou ineens maar: op mijn achttiende jaar kwam ik in de nacht dienst, later werd ik bij de opmaak geplaatst, op 1 mei *39, dus vlak voor de oorlog, werd ik chef en kort na de lijkste situaties komen te staan. En dan is het goed als je over wat erva ring beschikt, die je in staat stelt je uit alle situaties te redden. Kijk, en dat is nou het voordeel van die ouwe kerels, ze hebben al eens wat meer meegemaakt. Ze weten het wel zo'n beetje. oo-rlog, op 1 september 45, algemeen u chef van de zetterij. En dat hoop ik Bosch hoop. dus morden „Ijn dan nog twee jaar te zijn. gouden jubileum te vieren. Toen Een halve eeuw verbonden aan een hij veertig jaar aan zijn N.R.C. tant betekent de geweldige ontwik- was verbonden werd hij konink- kehng. die het krantenwezen m die j„_ xr;; ,ir.„r periode heeft ondergaan, helemaal te onderscheiden. Hij is drager - van de ere-medaille in het zilver hebben meegemaakt. Vroeger? Als twaalfjarige jongen begon ik om acht uur en werkte ik tot vijf uur, met daartussen twee uur om thuis te gaan eten. In die tijd werden alle adver tenties nog met de hand gezet en voor verbonden aan de Orde van Oranje Nassau. Maandagmiddag wordt hij ge huldigd door directie en com- de platte tekst had je de monolmes. missarissen. Daarna is er, aan- Nou, die monolines werden al vrij vangend om kwart over vier, in spoedig vervangen door moderner j pantine van het eebouw ee- machines en later door nog moder- ?e can™ei van net getrouw &e nere; het werd een sport om in legenheid hem persoonlijk geluk de kortst mogelijke tijd zoveel moge- te wensen. Als hem het leven lijk regeltjes af te leveren. blijft geschonken zal hij nog twee c jaar aan de N.R.C. verbonden A TAAR wat voor verandering er in al te gaan. En als hij de N.R.C. - die jaren ook is gekomen, een verlaat is er een einde gekomen ding is hetzelfde gebleven. De span- aan de „dynastie Van den ning die er heerst tegen het sluiten 3osch" die in drie aeneratïes van de krant, is nog altijd precies een- foscn aie m °eneraues der als vijftig jaar geleden. Elke dag langer dan honderd jaar over opnieuw is er nog altijd die wedloop die zetterij de scepter heeft ge- met de tijd en met de trein. De krant zwaaicl. mag niet te laat zijn. Het gebeurt nog wel eens, dat ik de wijzers van de klok met alle twee mijn handen zou willen vasthouden. En dat werken op de klok, dat zak ken van de krant op de minuut, leidt soms tot strubbelingen met de redac tie. Meneer, dan is je vorm bijna dicht en dan komen ze nog met een be richtje, dat beslist méé moét. En dat kan dan met. Die trein vertrekt ook op de minuut. En daarom is, bij wijze van spreken, de redactie nooit tevre den over mij en ik ben niet, natuur lijk ook bij wijze van spreken, tevre den over de redactie. Maar we streven allemaal hetzelfde doel na: een goeie krant de deur uit te krijgen, alleen onze wegen lopen niet altijd parallel. En denk er nou wel om: Van den Bosch doet het niet alleen. Iedereen moet meewerken. Mocht ik eens een minuut te laat zakken, dan moet de drukkerij en de expeditie de verloren tijd inhalen. Het belangrijkste is, dat de copy op tijd op de zetterij is. Meneer, vroeger, toen we nog een ochtendblad hadden als er dan 's avonds gemeenteraad was, liet je een copyjongen al-maar lopen van de zetterij naar de gemeen teraadszitting en tot twaalf uur 's avonds had je dan het verslag van de raad in je ochtendblad. Zondag 15 april 2a! hrt ijftig jaar geletlen lijn. ilat tie hn-i F. L. X. van «Jen Boftch, thans algemeen rlwf ter zetterij, a!s leerling-zetter in dienst trad van de Nieuwe Rot terdamse Courant. Ons dugblad onderhoudt met hem zeer nauwe relaties om reden dat De Rotter dam nier, bij gebrek aan eigen tech nisch bedrijf dat als gevolg van het bombardement van Rotterdam in mei '40 verloren ging» gebruik maakt van de technische outillage van tie X.R.C. Het jubileum van de heer Van den Bosrh gaat dus ook De Rotterdammer aan, hij is zou men kunnen zeggen ook een beetje Tan ons. Daarom heeft een Van* onze redacteuren dezer dagen een praatje met hem gemaakt en daarover een verhaal geschreven, dat hiernaast Is gepubliceerd. Het is het achtentwintigste in onze serie: Mensen in onze stad. FERDINAND L. X. van den Bosch. algemeen chef ter zetterij van de Nieuwe Rotterdamse Courant, is Vele leden van de KVP-fraeties van de Eerste en Tweede Kamer, leden van het kringbestnur der KVP Rotterdam en leden van de KVP-studiegroep zuidwest: r 1 Nederland werden gistermorgen in Y3H t^yptlSCHC het stadhuis ontvangen door B. en W. CJ 1 Rotterdam, in welke stad deze onJcrzoekingen Vicaris drs. R. Hengstmangers, hulp prediker bij de Hervormde Gemeente te Vlaardingen. heeft de toezegging van een beroep naar de Hervormde Gemeen te te Zoeterwoude (Z.-H.) aangenomen. Het beroep wordt uitgebracht in de aanstaande vakature van ds. G. J. van Embden, die binnenkort naar de Her vormde Gemeente te Steenderen (Gld.) vertrekt. Er zijn thans enige bijzonderheden fSchwierige" van Hugo von Hofmannstfcal. bekend gemaakt over het voorlopig j Onder regie van Ernst Lothar treden programma voor bet Holland-Festival in'daarin op: Adrienne Gessner, Aglaja Rotterdam. In omvang «ijkt het niet af t Schmia, Alma Seidler, Jane Tilden. Boy van het aantal manifestaties In voorgaan- j Gobert e.a. de jaren. Vooral op het gebied van I toneel en opera zijn hoogtepunten te j OPERA verwachten. Eduard Flipse en zijn Philharmonisch Orkest openen het fes tival zaterdag 16 juni met een concert dat bestaat uit werken van Pijper, Die- penbrock, Mahier en Kodaly. Het Neder lands Kamerorkest treedt dinsdag 19 juni op onder leiding van Szymon Goldberg en met solistische medewer king van Robert en Gaby Casadesus. Zij zullen composities van Martin, Mozart en Berg uitvoeren. "Woensdag 27 juni concerteert het Amadeus Quartet. Festival Opera brengt juni „n barbiere di De toneelliefhebbers mogen rekenen op vier bijzondere voorstellingen. Aller eerst op maandag 18 juni van „The Royal Shakespeare Theatre Company" met „The Hollow Crown" van John Barton. Dan komt op dinsdag 26 juni het beroemde Piraikon Theatron uit Athene. Het gezelschap, dat vorig jaar intense bewondering afdwong, zal nu de „Medea' De Holland donderdag 21 Siviglia" van Rossini met in de belang- Rotterdams rijkste rollen Teresa Berganza, Luigi Alva. Renato Capecchi, Fernando Corena en Ugo Trama. Dirigent is Calo Maria Giulini en regisseur Maurice Sarrazin. In de orkestbak het Residentie-Orkest. Vrijdag 29 juni geeft de Nederlandse Opera een voorstelling van „II Ritorao di Ulysse in Patria" van Monteverdi en ,J1 Prigioniero" van Dallapiceola, die eerstgenoemde j?opera heeft bewerkt. Hoofdrolvertolker zal zijn Scipio Colom bo. Antal Dorati leidt de opvoering met medewerking van het "Utrechts Stedelijk Orkest. De Nederlandse Opera brengt ten slotte op woensdag 11 juli „La Forza del Destino" van Verdi onder directie van Alberto Erede en met Ricardo Moresco als regisseur. Gré Brouwenstijn ral dan na lange tijd weer eens te bewonderen zijn. ren in zijn eigen woonkamer, waar hij het samen met de burgemeester op z'n zenuwen krijgt, waar de hele ge wapende macht uit die twee corrupte agenten blijkt te bestaan, waar een oude brigadier na een paar minuten (dwars door een opgezweepte menigte heen) weer doodleuk binnenstapt met de mededeling, dat hij in alle café's van de stad heeft geprobeerd te telefoneren maar overal bot ving en dat de telefoon centrale onklaar was geraakt. Zoveel on geloofwaardige humbug is niet te verko pen, jongen." Gerard: „Maar het verschijnen van de jongen op het moment van de groot ste verwarring, dat is toch wel een vondst, nietwaar?" Ton: „Waterverf, man. Melodrama van de donkerste soort. Denk het je nou zelf 's goed in. Een geheim ge nootschap brengt het volk tot oproer.. vrouw; Peter Aryans, van goed pos tuur voor officier van justitie. Van Jacques Commandeur is eer) scheefge groeide jongen te maken; Adolf Rijkerts kan de onbenullige burgemeester aan; Slem Vroom en Wim Kouwenhoven zul len excelleren in de rol van afperser en verder kun je rekenen op acceptabel bijwerk van Hans Polman, Sacco van der Made, Willem Nijholt en Wim Gre- linger. Ik heb al sublieme décors. Van Hep van Delft. De snelle wisselingen van toneelbeeld alleen al zullen „jedat" zijn. Gerard: „Ik ga het opnieuw probe ren. *t Schijnt toch moeilijker te zijn dan ik dacht". Ton: „Nou ben je op de goeie weg. Succes. Be hoor nog wel van je". Als Ton Lutz dit alles soa hebbe* gezegd, was Van bet Reve een te 1 curstelling bespaard gebleven en soa een ander verslag zijn geschreven door TON HYDRA Het Nationale Ballet geeft zaterdag van Ëuripides opvoeren met de fameuze 23 juni acte de presence met „Palais de A'J1 cristal", „Shirah", „Vijfde Symphonie" en „Prisonnier du Caucase'. Het Gelders Aspasia Papathanassiou in de hoofdrol. Een Nederlandse toneelmanifestatie van topacteurs uit de verschillende ge zelschappen blijft dit jaar achterwege. Hiervoor in de plaats brengt de Neder landse Comedie op 2 juli „Andorra" ven Max Frisch in de regie van Han Bentz van den Berg. De bezetting van het stuk is nog niet bekend. Woensdag 4 juli is het Wiener Burg theater hier te bewonderen, in „Der Orkest zorgt voor de begeleiding. Jammer genoeg op een zondag. 8 juli, treedt het Ballet van Monaco op. Zater dag 14 juli geeft Samy Molcho een pan tomimevoorstelling. Met uitzondering van het Amadeus Quartet, dat in de Boymans-aula concer teert. worden alle manifestaties uitge voerd in de Rotterdamse Schouwburg. De leder jaar terugkerend* uitvoering van Bachs Johannes Passion die de Kon, Chr. Oratorium vereniging „Halle luja" onder leiding van Piet van den Kerkhoff geeft, beeft ook ditmaal uit stekende koorzang gebracht. Meer nog dan In de Matthaus Passion valt bet ac cent op de koren. Het solistisch aandeel is beduidend kleiner. Zoals „Halleluja" zich vrijdagavond in de Koning innekerk presenteerde viel een verheugend evenwicht tussen de ver schillende stemgroepen te constateren. Het euvel van een te kleine besetting bij tenoren en bassen, waar veel ge mengde koren mee hebben te kampen, doet zich hier (nog) niet gevoelen. De grote zekerheid, de stuwkracht en het élan waarmee de dramatische volksko ren ten gehore werden gebracht was weer frappant. Grote slagvaardigheid in de beide kruiskoren en feilloze into naties in de twee chromatische koren van groepen een studiedag hielden. In die bijeenkomstw arden zij door burgemees ter mr. G. E. van Walsum voorge licht over de problemen van de Maas stad. Het zwaartepunt der besprekingen in deze besloten bijeenkomst lag in het vraagstuk van de toekomstige ontwik keling en struktuur van het Deltage bied, voornamelijk wat betreft de ge meenschappelijke belangen van het zui delijk deel van de Randstad en het noordwesteLijk deel van Noordbrabant. Klacht van "Rotterdamse zijde was de weinige weerklank die men van Bra bantse zijde ondervindt bij een streven naar een toekomstige coördinatie en samenwerking. Naar uit de debatten bleek, spelen hierin ook nog regionale kwesties mee. zoals die van het Kreekrakplan, waar over het kamerlid W. Assmann uit Roosendaal zich zoveel zorgen maakt. Het kwam tot een prettig, open gesprek, dat bijzonder veel relief verkreeg pooi een uitmuntend verzorgde excursie via het Botlekgebied naar Europoort. (Van een. onzer verslaggevers) rpEDER hebben bedroefde ouders duizenden jaren geleden hun zojuist overleden kindje in een mandje gestopt en daarna zijn ze naar een vast ritueel naar het woestijnzand gegaan ver van de vruchtbare Nijldelta om hun lieve ling daar op een aparte plaats bij te zetten. Ze gaven hun kindje wat voedsei mee in de hardgebakken roodaardewerken kruik en zo hun plicht vervuld hebbende, waren ze ---- er van overtuigd dat hun kind op weg was naar een nieuwe wereld. Vele eeuwen later kwam de Ne derlandse professor dr, A Klasens vergezeld van zijn echtgenote en zijn assistent de heer F. G. van Veen naar de grafvelden in Egyp- Tijdens de lunch aan boord van het 'e waar hij gedurende drie jaar ar- Spidoschip „Pieter Caland" voerde de beid de resten u-t het verre verle- fractievoörzitter van de KVP in de j den opgroef. Tweede Kamer. dr. W. L. P. M. de! 'Kort, het woord om namens de gasten Dit werk nu ts gedurende tien weken hun ingenomenheid te betuigen ten aan 1 ge de Krabbendiikestraat in Pcndre-cht ge- |Zien werd. van°d'e °S&£*tl,WS.»T MraatPverhuLearl v^ebie^^wetvaaT van hel*'gehele' Gistermiddag is de eerste winkel in j zien yan^hetgeen gehoord was en land dient. Later op de dag, tijdens een diner in restaurant „Erasmus", kwam dit facet van de studie in de tafelgesprekken sterk naar voren. De voorzitter van de KVP» mr. H. W. van Doorn, die als ta felpresident fungeerde, zeide dat het hem. als oud-Rotterdammer bijzonder De firma gaf een receptie voor za kenrelaties e.d. Ook de bouwer, de heer Van der Vorm, gaf blijk van zijn be langstelling evenals de leden van het Christelijk Gemengd Koor Pendreclit, Over ongeveer veertien dagen zal het gehele winkelcentrum officieel ge opend worden. verheugde dat deze studiereis, de laat-C' V rnchtnilio ïn twiltpriste die hij zou meemaken, de .Maas- TldUllilUlUUl i. "«ivi U)t d(.d had op de RoUercjam.sc De 28-jarige chauffeur A. C. C. v. ii wethouder vuur Financiën en Kunstza- H. uit Delft reed gistermiddag t'aor eenken. mej. tnr. J. Zoclenbcrg. toonde Uitwijkmanoeuvre met zijn vrachtwagenin haar woorden de ingenomenheid van in het ondiepe water langs de Boven- j het gemeentebestuur met het bezoek, dijk te Rotterdam. De chauffeur kon, waarvan de opgedane ervaringen eni- zonder letsel uit de gekantelde ige achtergrond kan geven wanneer de auto komen. Twee takelwagens brachten jontwikkeling van de Rijnmond in dis- het voertuig weer op de weg. jeussie komt. e zien m he: Stedelijk Museum te Schiedam op de expositie „De Ne- Jcriandse opgravingen in Egypte". Professor Kiaser.s is verheugd dat de resultaten van zijn opgrav ingsarbeid in de musea getoond kunnen worden. Wel is hij voor wetenschappelijk werk Tijdens de Suez-crisis is professor Kla- naar Egypte gegaan maar het zou te sens met de opgravingen begonnen. pa, riw'lS betreuren zijn als de prachtige resul taten in de kasten van het Rijksmu seum voor Oudheden zouden moeten worden opgeborgen. CHfEDAM kreeg met ingang van vrij dagavond (tot en met 25 junu dan ook de primeur van deze expositie, die gedurende de komende jaren o.a. Het was voor het eerst dat Nederlan ders zelfstandig opgravingen deden in het oude rijk. De speciale belangstel ling ging uit naar de prehistorie en naar de tijd van de eerste dynastieën. De professor heeft dus niet gegraven In de pyramlden en de rotsholen in het Nijldal, maar hij heeft op de grafvelden In de woestijn zijn aan dacht geschonken aan de vroegste ge schiedenis. nog zal worden getoond in Den Bosch. De resultaten tonen dat et' een ontwik- Utrecht. Breda. Groningen cn moge lijk Maastricht. Professor Klasens heeft uit Egypte ongeveer tweedui zend voorwerpen, voornamelijk het vaatwerk dat in de graven een voor name plaats had. meegenomen. kehng te zien is in de techniek van het begraven. De dode werd met de knieën in slaaphouding gebogen be graven. Later werden er kisten ge maakt. er kwamen daarna kelders van tichelstenen, er kwamen grafkei- JFOMMES en vazen van een- voud'tg rood aardewerk zo als op deze foto te zien is zijn in vele tientallen nit de graven in de Egyptische woestijn ge haald. Professor Klasens en zijn staf vondrn echter ook hard stenen vaatwerk ert ander kera miek dat ondanks de weerbar stigheid van het materiaal tot een wonderschone vorm is be werkt. Deze graf vondsten zijn tot op 25 juni in het Stedelijk Museum te Schiedam te zien op de expositie Nederlandse op gravingen in Egypte". ders met meer kanvers waarin de gif ten voor d® dode zijn geplaatst. Alle grafvelden zijn geplunderd in Egypte maar professor Klasens heeft toch nog ongeschonden graven kunnen vinden. DE GEHELE expositie is te zien In de bovenzalen in het Schiedamse museum. De deskundigen uit Leiden hebben deze expositie ingericht Er staat een bandrecorder gereed die bij monde van professor Klasens de be zoekers inlichtingen verschaft De trap ped zijn in het duister gebracht zodat men gaande naar de tentoonstelling opziet naar foto's van grafholen. Ook de vooreaal ts grotendeels fat het dalster gehuld om de voorwerpen be ter tot hun recht te doen komen onder de speciale belichting van het mu seum. Tientallen gerestaureerde va zen, schalen, potten liggen In bakken met woestijnzand. Voor deze sfeer is het zand uit de B8- kisten in de kelders gebruikt. Het zand is niet zo zouthoudend als het Egyptische zand maar dat mag ook niet want de technici in het Leidse museum hebben maandenlang de voor werpen gewassen voor de conserve ring om het van het zout te bevrij den. LLE tentoongestelde voorwerpen doen zich kennen door hun schone vorm die reeds duizenden jaren geleden volmaakt bleek te zijn hoewel de hulp middelen van de mens toen gering moeten zijn geweest. Zelfs het hard ste materiaal als bijvoorbeeld dioriet i.s met het kwartshoudende zand tot fraaie ronde en ovale gebruiksvoor werpen geschaafd. Fotomontages tonen hoe de graven zijn aangetroffen, hoe er gewerkt is en waar prof. Klasens met zijn kleine staf gewerkt heeft. Mooie kornalijnen kralen, faience kralen, koperen ge- reedschapjes. een hardstenen poeder- doosje, schelpjes als palet voor de schilders, vaasjes voor het blanketsel van de dames zijn te zien. Professor Klasens heeft lang In de vil la van een Ubysche primes gewoond waar hij met geschoolde Koefti's en ongeschoolde dragers (voor het weg sjouwen vsn de aarde) onder toelicht van htm Reis enkele winters gewerkt Roash grafvelden vaa Afepe- aan het begin van de tweede afdeling waren hier kenmerkend voor de samen zang. Toch heeft Halleluja met de kora len nog de meeste indruk gemaakt. Zo als het stotkoraal werd gezongen, hoort men het vrijwel nergens, Van de voca le solisten voldeden de bas Ca rel Wil link (Christus-partij) en de tenor Ge- rad Honig (Evangelisten-partij) qui stem als voordracht het zneest. Maar ook de andere solisten, zoals Nelly Groenevelt, sopraan, Tony Jaa- nus-Rebel (een alt die voor de ziek ge worden Carla Brünott inviel) ea Max van Egrnond. die de bas-aria's voor zijn re kening nam, hebben overwegend goed kunnen voldoen, al behoren zij nog niet tot de meest vooraanstaanden ondier de Nederlandse vocalisten. De stem van Simon v. d. Geest is nogal zwak, en ook niet bijzonder expressief. Voor de twee zeer moeilijke tenor-aria's blekers zijn vocale capaciteiten dan ook niet toereikend. De leden van het R.Ph-O.. voor wie het begeleiden van de Johannes-Passion stellig een aangename afwisseling bete kent in de lange reeks van uitvoerin gen der Matthaus Passion die zij deze weken in Rotterdam en omgeving heb ben te verzorgen, hébben uitstekend, spel doen horen. (De hoboïsten verdie nen hierbij wel afzonderlijk vermeld). Lilly van Spengen. clavecimbel, en Koos Bons. orgel, waren als steeds de be trouwbaarheid zelve in het uitvoeren van hun taak. W. H. W. De- 20-jarige matroos W. H„ die gistermiddag met zijn bromfiets langs de Waalhaven te Rotterdam reed, bot ste doordat hij op de linkerkant van het rijwielpad kwam, tegen de 41-jarige bromfietsende ambtenaar L. de G. Bei den raakten gewond. De matroos zwaai de naar een kennis, die hij passeerde. T\E HAAGSE organist Nico van den Hooven besloot vrijdag de reeks middagpauzeeoncerten, die in verband met de restauratie van de Laurenskerk in de afgelopen twee maanden in de Pauluskerk werd gegeven, met een Ba ch-pro gramma Het was voor de eerste maal dat Van den Hooven hier in een orgelrecital op trad, maar ondanks het feit. dat hij zich moest bepalen tot het uitvoeren van slechts twee werken van de Leipzigse cantor, wist hij zeer sterke indrukken na te laten. Het vertolken van Bachs instrumenta le composities eist niet alleen een gro te techniek, doch ook een niet minder grote artistieke beheersing. Want Bachs scheppingsvermogen culmineerde, me de doordat hij zelf een fameus organist was. m een virtuoze schrijfwijze, die echter rummer ten koste van de zuivere muzikale vorm en inhoud werd gereali seerd. Bachs kunst verlangt dus in de Lou6!J'ngshraktjk een volkomen even wicht tussen het technische en artistiek- compositaire element. arusuex de£e eisOT1 voldeed het spel van Yf" f.en ^?°v®n op een zeer verheugen- fntv?niZel»i ?onata Yl genoot een ver- tolking, die Uitmuntte door een kleurrii- die evenwel nimmer aan doorzichtigheid inboette Zodoende bleef de polyfonie steed. voLd®1" en ctuidel'jlc ®n kon "het Lento bo- sreïfilf» een pracilt'g klinkende tegen- ke hoek delen tUSïen beide A F°ntaSriaaChet8F,,^esterli^, recital óp een^i^e^ ze^tt Honv»£r*ave Kwam Vw den H. B»

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1962 | | pagina 1