Kerken plaats wensen in NTS bescheiden en NRU l DË STENEN ZONDE IKOR in (tevreden) jaarverslag Bradford w Toch is hef zo! Commentaar NIET ZO GROOT Ook stemrecht voor analfabeten onder de negers Onderstroom sleurt hinderen mee Waarom hebt u geen televisietoestel? m- 7j, Draadomroep vanavond Kaïaaleii verdwenen ps HILVERSUM „Naar onze mening zal er in de nieuwe bestu ren van N.T.S. en N.R.U. ook een bescheiden plaats dienen te wor den ingeruimd voor de kerken, zo als wij ook bij de minister hebben kenbaar gemaakt", schrijft het I.K.O.R. in zijn jaarverslag over 1964, hiermede even van het ver leden naar de toekomst reikende ANDER OVERLEG VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN ACTIVITEITEN RADIOPASTORAAT TELEVISIE 0\ 82 door DIGNATE ROBRERTZ CS - £IHESGOLVENETHERGOlV£N-ETHESGOLVEN-ÏTHERGOLVEN £THERGOlVEN-ETHERGOLVtN'.E7HE8GOtVEN-EiHERGOlVEN- Niet zo groot kwam Franciscus van Assin (xn het begin van de 13e eeuw stichter van de r.k. orde der Francis canen die leven en werken onder ge loften van armoede en overgave aan Christus) tevoorschijn uit de documen taire van de BBC, gemaakt xn de serie „Sporen van het verleden" en gister avond uitgezonden door CVK en IKOR. Het bleek minder moeilijk te zijn om in het moderne Assist sporen van de 12e en 13e eeuw te vinden in oude bouwwerken en ruïnes, dan van de mens Franciscus, die in de veelheid van aangedragen materiaal icel toerd besproken en aangeduid maar geen ge stalte kreeg. De huidige Franciscanen die hier en daar in bruine pij rondlie pen, droegen er ook weinig toe bij, een beeld van de nog altijd vereerde maar achter legendes schuilgaande vader van de orde te scheppen. Vooraf teas Tiet bijzonder aardig te luisteren naar het kleine meisje, dat bij tekeningen van andere kinderen op haar eigen manier de geschiedenis van Mozes vertelde. Een goed-gevonden programmamotief. Heel veel aantrekkelijks bood het zondagavoniprogramma verder niet. De Oostenrijkse bijdrage aan ,jZomer- carrousel" was een vrij zwakke be doening. Eenvoudige medewerkers gin gen vooraf aan het ster-optreden van Greta Keller, de gevierde zangeres van het Weense lied uit de jaren dertig. Dat zij eenmaal als grote ster schitterde is nu nog wel te merken, vooral aan haar verschijning en allure. Het zangpubliek in Knokke was niet over-enlhousiast, wj in de huiskamer ook niet. Opval lend was de diepe ernst waarmee het BRT-televisieorkest de gehele show be geleidde. De Weense schwung" zat er bij deze heren niet in. Een herhaling van Enny Meunier's monoloog „De onbestorven weduwe" dwong opnieuw respect af voor haar emotionele acteerkunst. De een-acter is echter veel te lang om de kijker voort durend in gespannen aandacht te houden. Het Strawinsky-concert door het Concertgebouworkest was natuurlijk uitstekend, maar voor vele kijkers mo eilijk om te volgen. De NTS wist voor het tweede pro gramma niet anders te verzinnen dan enkele Amerikaanse films waaronder een Western als hoofdschotel diende. WASHINGTON Het Amerikaan se nsinisterie van justitie is zaterdag een gerechtelijke actie begonnen te gen de autoriteiten van de staat Mis sissippi om te bewerkstelligen dat de "'„sternbelasting" daar wordt afge schaft, waardoor negers van de stem- ~bus worden afgehouden. De staten Alabama, Texas en Virginia komen morgen aan de beurt, overeenkomstig het nieuwe wetsvoorstel, waarbij be lemmeringen voor het kiesrecht van negers uit de weg zijn geruimd. Minister Katzenbach heeft ver klaard dat alle negers, of ze nu kun nen lezen en schrijven of niet, zich kunnen laten inschrijven op de kie zerslijsten. De minister zei tot de zui delijke autoriteiten: „U hebt blanke analfabeten ingeschreven, met de ne gers is dat dus ook mogelijk". HOERNUM - Drie kinderen twee meisjes en een jongen in leeftijd variërend tussen 10 en 14 jaar zijn zaterdag voor de ogen van badgasten verdronken aan het strand van het Westduitse eiland Sylt. Het gebeurde nadat een groep van dertig kinderen in ondiep water door een onderstroom werd meegesleurd. Een 24-jarige vrouw die een poging deed de kinde ren te redden, is eveneens verdron ken. De overige kinderen werden gered door helikopters van het Westduitse leger en door leden van de reddings- brigae een jongen werd door mond- op-mond beademing gered. (Van onze radio- en tv-redactle) Ter toelichting voegt het er aan toe: „In de hoofdlijnen voor het nieuwe omroepbestel wordt ook ge sproken over „bestuurlijke openheid" (volgens het plan-Cals 1984-'65). Niet alleen voor zendgemachtigde omroep organisaties, maar ook voor culturele organisaties en kroonleden zal er plaats zijn in de besturen van NTS en NRU als samenwerkingsorganen. Daar behoren dan ook de kerkelijke zend gemachtigden bij". Voorts zegt het IKOR: „Zoals de situatie nu is, zijn de kerken wel afnemers van technische faciliteiten, maar zij hebben ge enenkel aandeel (zelfs niet als toehoorders) in het overleg van de besturen of van de commissies voor programmazaken, programmacoördinatie, de functiein deling, huisvesting enz. In de praktijk leidt dit tot de onbevredigende situatie, dat wij ons enendjds loyaal honden aan de afspra ken, welke in verband met NTS of NRU worden gemaakt, doch ander zijds geen enkel aandeel hebben in de beslnitsvorming, ja zelfs niet eens op de hoogte zijn van de aanhangig gemaakte onderwerpen. Wij stuiten de mogelijkheid niet uit dat het nieuwe bestel de nodige openheid (ook in deze) zal brengen. Wel wordt de omroepsituatie regel matig besproken in het zgn. RTC- overleg, waarbij IKOR en CVK, maar ook NCRV en VPRO zijn aangesloten. In dit overleg dient de algemene omroeppolitiek zowel als programma coördinatie. Zulks met name inzake het 150- jarig bestaan van het Ned. Bijbelge nootschap en de kerkbouwactie „Ant woord '64", waarbij al deze zendge machtigden nauw waren betrokken. Goed zijn ook de contacten, welke het IKOR heeft met kerken en talrij ke instanties, „teveel om op te noe men", naar het jaarverslag zegt. In tensief vooral is het contact met de (Van onze radio- en tv-redactie) HAMBURG In de Bondsrepu bliek heeft men weer eens een andere opiniepeiling gehouden en wel bij 2000 personen van alle rangen en standen, zoals dat heet. De vraag was: „Waarom hebt u geen televisie-toe stel?", (want het waren allemaal mensen zonder tv!). Bijna de helft van de ondervraag den antwoordden: „Omdat we er geen geld voor hebben, 't Is ons te dnur!" Maar 25 pet. zei: „Wij moeten niets van televisie hebben, we zonden zo'n apparaat niet in huis willen hebben", of: „Nee hoor, wij vinden de pro gramma's te slecht om er naar te kijken!" Toen bleef er nog 27 pet. over en deze ondervraagden vonden het kijken naar televisie slecht voor de gezond heid of durfden het niet aan uit angst voor onaangenaamheden in het gezin dan wel verbreking van de gezins sfeer. Ned. 1 NTS 8.20 nar een Duits filmpje over het leven in een bijenkorf. 8.30 uur speelfilm „De trein van 10 over 3", wild-west-verhaal voor kijkers boven 14 jaar. 10.00 nnr Italiaanse film over de geschiedenis van de atoombom. Ned. 2 VARA 8.01 nnr BBC-fïlm over „De Hobolos", in de serie vreemde streken en hun bewoners. 8.25 uur terug naar de familie Walden, een nieuwe aflevering van „Theater thuis". 8.55 uur het probleem van een verlaten gezin in de reeks „East Side West Side. Hilversum I NCRV 8.15 nnr concert van het Holland Festival. Het Nederlands Strijkkwar tet speelt een werk van Beethoven. (Stereofonisch). 8.55 uur weer eens een Hildebrand-miniatuur, ditmaal Robertus Nurks, 9,30 uur Franse filmmuziek van goede kwaliteit, gespeeld in Wenen tijdens de Festwochen 1965. 10.55 uur werken van Glazounoff op de plaat. Hilversum 11 AVRO S50 tot 10.30 uur reportages van de slotavond van het Songfestival in Sopot, waar Conny van den Bos voor Nederland meedoet. 11 uur muziek en zang in Latijnse sfeer, afkomstig van de zwarte schijf. Oecumenische Raad van Kerken in Nederland, waarvan het IKOR de radio- en televisie-commissie is. In 1964 zond het IKOR via de radio in totaal 39 ochtendkerkdiensten uit, 13 vroegdiensten, 12 middagdiensten en twee bijzondere diensten op Goede Vrijdag en in de Paasnacht. Voorts werden tal van andere vaste uitzen dingen onderhouden, oa. inleidingen op de vroegdienst, Mnderdiensten, „Het geladen schip", „De Wilde Gan zen", „Vraag en Antwoord" en „Reso nans". De „Wilde Ganzen" vlogen in het verslagjaar 49 maal uit voor een project in het buitenland en 3 maal voor binnenlandse nood via het oecu menisch radio-pastoraat. Grote ram pen kwamen er in 1964 niet voor. Daarin, zegt het verslag, ligt de verklaring voor een daling van de totale jaaropbrengst ten opzichte van 1963, toen er voor de rampslachtoffers op Bali en in Skolpje zeer veel geld is bijeengebracht. Ontvingen de Wilde Ganzen toen een jaarsom van 594.514.42, in 1964 was het bijna een ton minder met 498.471. Niettemin lagen de bijdragen voor diverse pro jecten dit jaar toch hoger. Zo brachten vijf oproepen voor projecten van de Wereldraad van kerken in 1963 18,5 duizend gulden op en eveneens vijf voor soortgelijke in 1964 28,3 duizend. Over de afdeling Radiopastoraat vertelt ds. A. Klamer o.m. in dit verslag: „Juist omdat wij dagelijks in brieven, telefoongesprekken en per soonlijke ontmoetingen te maken heb ben met „moderne armen" (mensen, die in welvarende levenssituatie gees telijk verkommeren), zoeken wij in tens naar mede-mensen die willen helpen en luisteren, ook als het veel tijd en geduld vraagt. Daarom zijn wij blij, dat het aantal vaste vrijwil lige medewerkers overal in het land zich blijft uitbreiden; wij tellen er nu 350 en zonder hen zou dit werk niet meer mogelijk zijn." Dg pastorale commissie schonk in 1964 bijzondere aandacht aan het pastoraat-homofielen; vooral de vra gen van gehuwde homofielen nemen voortdurend toe. Uit samenwerking tussen predikanten en priesters wie deze vragen zeer ter harte gaan, zijn allerlei initiatieven ontplooid. Ook het pastoraat voor de zaken lieden eiste grote aandacht. De uitbreiding van de televisiezend tijd betekende vcor de kerkelijke zendorganisaties grote zorg: men kreeg driemaal zoveel zendtijd als vóór 1 oktober 1904 toegewezen en al spoedig bleek, dat daarvoor het aantal vaste medewerkers verdubbeld moest worden en dat men de kosten moest gaan delen door samenwerking. Daar om worden nu vrijwel alle protestantse m morsen HOtmksm L 402 m. KKO: 7 00 Het levende Woord: 7.05 Lichte grammofoonmtiziek; (7.30 —7 40 Nieuws: Plm. 00 Overweging): 8 30 Nieuws 8 40 Lichte grammofoonmuzlefc me vakantietlpi en Informatie voor de vrouw (9 00 We-roveriicht); 9.35 Waterstanden; 9 40 Voor de kinderen: 10 00 Sextuool: gevarieerd muziekprogramma; (10.30 Weerovenicht); 11.50 Vo!aan.._ vooruit, lezing; 12.00 Angelus; 12 03 Lichte grammofoonmuziek; 12 20 Voor de boeren: 12 27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw, 12 30 Nieuws: 12 40 Actualiteiten of grammofoonmuziek; 12 50 Licht ensemble en licht vocaal ensemble met zangsollst; 13 30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners; 14 00 Voor de plattelandsvrouwen; 14 10 Lichte gramoïofoonrnuziek; 15 10 Licht baken, iezing: 15 20 Lichte grammofoonmu ziek; 16 00 Voor de alelcen; 16 40 Onderweg, een programma voor oudere luisteraars: 17 00 Voor de jeugd. 17 30 Licht orkest; 17 50—18 00 Overheidsvoorlichting: Nieuw» uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert 18 20 Voor de kinderen: 18 30 De Springplank, jonge artiesten wagen de sprong naar het succes. Hilversum H. 298 m. AVRO: 700 Nieuws: T.10 Ochtendgymnastiek; 7 20 Lichte grsm- mofoonmuziefc VPRO: 7 50 Dagopening; AVRO; 8 00 Nieuws; 610 Lichte grammo foonmuziek: (Om 8 25 De groenteman, praat te voor de vrouw); 8.45 Morgenwijding: 8 55 Oude muziek (gr); 8 00 Voor de zieken: iO 00 Voor de kleuters; 10 10 Lichte grammo- toonmuziek; 12» Dansorkest en zangsolis ten: 12 27 Mededelingen t.b v. land. en tuinbouw: 12 30 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw; 12 40 Lieht instrumentaal ensemble met zangsolUten; 13 00 Nieuws; 13.10 Actualiteiten en grammo foonmuziek: 13 25 Beursberichten; 13 30 Ste reo: 't MuztkantenuurKlassieke en moderne kamermuziek fgr 14 30 Voor de kinderen; 15 30 Lichte grammofoonmuziek: (16 00 Nieuws): 10 30 Licht orkest: 17 00 New York calling, praatje: 17 05 Show voor tieners. VAN 13-20 UUR I. Henry Brant concert voor altsaxofoon en orkest. Prelude, Idyll, Caprice Slgurd Kas- cher, altsaxofoon; Cincinati Symphlnle Or kest oi.v. Thor Johnson. II. Howard Bru- beck. Dialogues for Jazz Combo and Orches tra. Allegro, Andante-Ballad, Adagio-BaUad, AllegTO-Biues Dave Brubeck Quartet; Phil- harmonisch Orkest van New York oj v Leonard Bernstein. III. Morton Gould 1. ..Spirit jals" Proclamation, Sermon, A little bit of sin. Protest, Jubilee Residentie Orkest o 1 v. Willem van Otterloo 2. „Interplay" With drive and vigour. Gavotte, Blues. Very fast with verve and gusto. Cor de Groot, piano; Residentie Orkest oJ..v. Willem van Otterloo IV. Aaron Copland 1. Ballet Suite .Billy the Kid" Introduction: The Open Prairie (Lento Msestoso). Street in a Fron tier Town (Moderato). Philharmonisch Or kest van New York o Lv Leonard Bernstein. 2. Vier dans episoden uit Bodeo. Buckaroo Holiday, Corral Noetume, Saturday Night kerkelijke uitzendingen (kerkdiensten uitgezonderd) door CVK en IKOR samen verzorgd. Toch kan men nog niet alle beschikbare zendtijd ook opmaken. Goed blijft de samenwerking met het RKK in rubrieken als „Woord voor woord" en „Ken-merk". De catechisatie-uitzending op zon dagavonden is enigszins uit de hand gelopen. De serie, welke op 4 oktober 1964 startte, kon niet meer ontkomen aan een overdosering aan variatie en informatie, waardoor de beantwoor ding van vragen van de catechisanten in verdrukking kwam, zegt het ver slag, „de kijker zag tenslotte door de (op zichzelf vaak fascinerende) bomen het bos niet meer. Er kwamen zeer veel reacties van adlerlel aard." De 14-daagse uitzend-dwang maakt het echter niet mogelijk, de eenmaal gekozen opzet ingrijpend te wijzigen, Het IKOR zond in 1964 12 kerk dienstreportages uit, waarvan twee in samenwerking met het CVK en twee voor Eurovisie. De heer J. Castelijns, hoofd van de KRO-televisie treedt bij de NTS als contactpersoon namens de kerkelijke zendgemachtigden op en jaarlijks wordt in juni een „samenspraak met de NTS gehouden over faciliteiten, zendtijd-indeling en andere teohnisohe zaken. Meermalen is echter ook bij de televisiedienst de vraag ter tafel geko men, of de kerken ook niet principi eel naar een nauwere re al tie met de NTS moeten streven. Hilversum I. 402 m. NCRV: 19 00 Nieuws en weerpraatje, 19.10 Radtolcrant, 19.30 Mo derne pianomuziek. 19.45 Lichte grammo foonmuziek, 20.IS Stereo: Holland Festival 1935: Nederlands Strijkkwartet: moderne muziek. 20.55 Hildebrandminiaturen: XV. Ro bertus Nurks, hoorspel. 2130 Wiener Festwo chen 1905: Franse filmmuziek (opn.). 22 20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-beriehten. 22 40 Avondoverdenking. 22 55 Semi-klassieke grammofoonmuziek, 23.55- 24.00 Nieuws. Hilversum O. 298 m, AVRO: 18.00 Nieuws 18 15 Actualiteiten. 18.25 Lichte grammofoon muziek 19 45 Overheidsvoorlichting: Gouden erfenis Een klankbeeld over de veel omvat tende taken van het Kon. Instituut voor de Tropen in de wereld van nu. Samenstelling en produktle: WU Mullemeiiter. 20.00 N.euw», 20.05 Slotavond van hit Se Interna tlona'e Songfestival te Sopot (Polen). In de pauze plm. 21.20) Lichte grammofoonmu ziek. 22 30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 2380 Latijns-Amerikaanse Nieuws. vanavond Nederland I: NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuter». 18.00 De man van Stratford, documentaire film over het leven van Shakespeare, 18,35 Huckleberry Hound, tekenfilm, 20 00 Journaal en weer- overzicht. 2020 De bijenwereld, filmpje over de bewoners van de bijenkorf. 20.30 De trein van 01 over drie, speelfilm. (Beidke keuring 14 jaar), 2200 De geschiedenis van de atoombom, documentaire. 23.00-2305 Jour naal Nederland n: NTS: 20.00 Nieuws in het kort 20.01 Avontuur De Hobolos, TV-film Vara: 20 25 Theater thuia Avontuur Sn de nacht, TV-spei. 20.55 East Side, West Side Eon vrouwenprobleem, TV-film. 21/*-2210 Achter het nieuws, België: Nederlands progr. Kan. 3 en 10: 19 30 u m. Richard Leeuwehart. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.20 Stel je voor. 20 25 Openbaar Kunstbezit. 20 35 Hendrik IV. drams van Pirandello. 22.10 De grote oorlog 1914—1918. 22.40 Nieuws. tfcHEETCtflUPlft! BCeCM itJ£EMI&UR EXJ WAAI®" DUIST iw«rr* mrARsga® atB DEEL VA)J 1 «'.IE! KWAA Toen bet grote publiek de in 1877 door Schiaparelli op Mars ont dekte lijntjes voor kanalen versleet en een groot deel van de wereld swelgde in de heerlijkst fantasieën over hoog ontwikkelde Marsbewoners, Is een fantasieloze nuchterling eens gaan uit rekenen hoeveel arbeid het gekost zou hebben om het beseheiden kanalennet van Schiaparelli (die er immers 89 geteld had, terwijl latere waarnemin gen van veel hogere getallen repten, zelfs tot 400 toe) tot stand te brengen. Deze droge rekenaar kwam tot de slotsom dat dit waterwegensysteem van Mars een totale lengte van 300.000 km moest bezitten, dus bijna van hier naar de maan! De arbeid die met dit geweldige projekt moest zijn gemoeid, stond gelijk met 1,5 miljoen Snezka- nslen! Om dit karweitje naar behoren uit te voeren zonden 100 miljoen Marsbewoners ongeveer 2000 Jaar lang aan de arbeid moeten zijn geweest. Met alle eerbied die men op aarde bereid was te koesteren voor de rijpe ontwikkeling der Marsbewoners, leek dit denkbeeld in het begin van deze eeuw zó dwaas, dat alleen al op grond van deze berekeningen ernstig werd betwijfeld of de door Schiaparelli waargenomen lijntjes wel aan kunst matige werken moesten worden toe geschreven. De genadeslag werd aan het denk beeld over de Marskanalen toege bracht door kinderen van een Engelse school. De onderzoekers Maunders en Evans hingen n.1. voor de klas een kaart op, voorzien van allerlei stip peltjes, vlekken en streepjes en ver- zochten de kinderen precies te teke nen wat zij zagen. Het resultaat was verbluffend, want de kinderen in de voorste banken tekenden inderdaad een onsamenhangend geheel van stre pen, punten en vlekken, maar de kinderen die achteraan zaten konden de details natuurlijk niet zo goed zien en tekenden voor een opeenvolging van stippen, punten, of vlekken, rech te lijntjes. Om kort te gaan: in het werk van de kinderen op de achterste rijen n» de klas kwamen de typische Marsfe». nalen voor de dag. Oe lijnen dit Schiaparelli en zijn navolgers op Man hadden gezien, waren dus naar* waarschijnlijkheid in bet leven tl roepen door optische fouten, dns tea gevolge van het feit dat reeksen vaa licht- en schaduwnuanceringen op het oppervlak van de planeet, als lijnen werden gezien, terwijl het in werkt, lijkheid helemaal geen lijnen wares. Grotere kijkers, gekoppeld aan foto. grafische apparaten, hebben de juist heid van deze veronderstelling meer dan een halve eeuw geiedea bewezen, want in 1909 zag de Franse astronoom Antoniadi door de grote kijker van Mendon de z.g.n. Marsk*. nalen uiteenvallen in afzonderlijke vlekken en stippen die onregelaaör over bet oppervlak van de planeet waren verspreid en waaraan niets bijzonders was te bespeuren. Voor serieuze onderzoekers waren de Marskanalen nu van de baan, maar voor vele anderen waren in 1965 de foto's van Mariner IV noodzakelijk om het overtuigend bewijs te leveren. Nadruk verboden. v h n s a S l I d r r k S 7 d h i? b b II 1 v Si n M d Vi n ai U v 18. „Het is wat met die bosbranden!" zuchtte moeder Joppers, terwijl ze met stevige pas terug liepen naar Wildhorst. „Ik hoop dat de brandweer maar vlug zal komen! En hoe gaat het met ons hertje, Jes?" informeerde ze. „Het houdt zich nogal rustig, is het niet? Zal ik het eens een poosje dragen?" „Nee, ik!" riep Josje onmiddellijk. „Geef het maar een poosje aan mij, JCS, „Goed," knikte zijn zusje. „Want ik word er wel moe van, Het is toch nog een heel gewicht, als je er zo mee sjouwen moet. Maar pas op voor zijn pootje, hoor Jos!" Josje nam het diertje, dat maar heel even tegenstribbelde, van zijn zusje over en de tocht werd voortgezet. „Nu gaan we natuurlijk niet eten In hei hotel," zei Josje. „Dat is wel jam mer, hè? O, we moeten meneer Bone bakker waarschuwen, vader!" „Dat zal Blekkie al wel doen, denk Ik," antwoordde meneer Joppers. „riie is natuurlijk een stuk eerder thuis dan wij. Maar we gaan er zelf natuurlijk ook even langs." „Waar moeten we met het hertje blijven?" vroeg moeder Joppers. „We kunnen het niet in de kamer zetten." „Waarom nlet7" vroeg Jesje. „Het is toch een heel lief diertje?" „Ja, dat weet ik wel," gaf moeder toe. „Maar het huisje is niet van ons. Nee, we moeten er iets anders op zien te vinden. Misschien kunnen we het wel bij een dierenarts brengen en wil die e verder voor zorgen." „Nee, dat doen wij, moeder!" riep Jesje. „Wij hebben het gevonden. Ni. tuurlijk moet een dierenarts naar zsjt pootje kijken. Maar dan nemen wij hes weer mee J „Hij kan misschien mooi onder dtiK afdakje voor de houtblokken," opperde Josje, „Ais we die ergens anders legges, lijkt me dat een mooi plekje voor hem." „Een reuze idee, Jos!" riep zijn zusje uit. „Mag dat, moeder?" Moeder Joppers keek haar man eva aan en antwoordde dan: „Goed, öt kunnen we wel doen, lijkt me. Mts jullie tweeen moeten voor hem zorgt!; hoor." JE UAPMEMOETSJ latei: «aam. Makers. OiT WAS OWE KAW5 ren» met OWAAU DE WEET Tg KOMEVJ WAAR Pt PC Zmzrs tests zfcu SCUUL UOÜPT. icjubum föOttBB? we MOESTEM OU» UftASne VERSCHUllEH VOOR Mft lUPWIDUEU; &E1CAUCUO&, "tÈHElil), EM 6EU «EMASKSÜ* m Zwarte aujbis.' de twee eêestem veüusteu oe stap om aurraj o wie koerier op te wachtbi. OE ZWAZTE AUUBS SLOOT PB POOZT Eli VSEPWESH WAAK PS BIUUEUSTAH.PSZE KWAJOUSEU WUS* MEM VOISEU, MAAR !K SOMMEERDE UEM MIER TT Aan de lege stoel was hij al gewend. Lenter heeft zeker een stoel in „De Roddë", waarop hij liever zit. De loofbosjes die de Sdiemheuve bekransenl, ritselen dor. Maar het licht is er gröot en vriende lijk; nergens wordt het tegengehouden door zwa re stammen of het dichte stugge groen van den nen en sparren. Het glanst en glijdt over de ber ken en net zand met de fijne glinstersteentjes. Iedere keer als Libbe Vennik naar de heuvel gaat, kijkt hij ernaar en dan is het of Lenter nog leeft en hem met de arm om zijn sohouder door elkaar schudt. Vooruit, Libbe, ga nu mee, je moet geen saaie piet worden. Saai was hij niet, maar hij zal nooit ontkomen aan het stempel dat het veen op hem gedrukt heeft. De armoede, het harde werken en de een zelvigheid van de geslachten voor hem. Hij zou niet weten wat hij moest zeggen als hij in „De Rodde" kwam, hoe hij moest staan of zitten. Lenter heeft hem tekeningen laten zien. Andres Maler zei dat hij vooruitging, 't Was alleen zo jammer dat Jeichjen er weinig van begreep. Als Lenter over zich zelf sprak, dacht hij nooit aan ds anderen. Dat Libbe zijn eigen gedachten had over het meisje, zonder dat hij zich daarvan bewust was, kwam niet op bij Lenter. Hij hield zoveel van het leven dat hij het nam met volle handen, overal waar het zich aanbood. Zijn enthousiasme en vrolijkheid stormden over Libbe heen, die er niet in kon opgaan, maar ze ook niet kon missen, 't Was als de zon, waarin hij zich nu en dan koesterde, zoals hij tussen het werk door een ogenblik achter de schuur kon zitten, met het warme licht op zijn gezicht en WWHTmWHHHWTWWriWlf>W?>HTVfWVHV* handen. En dan zo maar gelukkig zijn en tevre den zonder te weten waarom. Na de begrafenis is Libbe niet meer naar de diele gegaan, hij kon dat niet. Het zou zijn herin nering aan Lenter versomberen. Marye Thase ver staat veel, dat bemerkt hij aan de manier waarop ze naar hem kijkt en hem toeknikt. Maar hij kan haar medelijden niet goed verdragen, 't Is niet alleen dat Lenter weg is, het is hoe het kon gebeuren. Vaag herinnert hij zich waarover zijn vriend wel eens sprak. Het leek hem vreemd en onwaarschijnlijk, een wereld achter de zichtbare, en wereld na deze. Maler zou dat willen schilde ren en Vasse van Buuren zoekt het over de hele wereld; daarom reist hij altijd. "t t te veel voor Libbe om het te kunnen be vatten, maar het trekt hem naar de heuvel. Het huis staat alleen. Dat is voelbaar, er gaat iets vanuit. Een verlangen om bewoond te zijn. Als ze thuiskomen, denkt Libbe, ga ik erheen. Martine kent me toch, ze zal over Lenter willen praten met me en over dat andere waarnaar ze zoeken. Hij wil meezoeken om weer in de zon te kunnen zitten. Het atelierraam is hoog en hel als het avond wordt. Daaronder bloeien 's zomers de violieren. Lenter heeft eens een tak meegebracht, die krui dig rook. Dat hoge raam is een uitdaging w Dries Borne als hij boven komt. Eén enorm ooj. dat aües ziet. Daarachter is wat Lenter van ffl diele heeft gelokt, Dries drukt zijn voorhoofd li- gen het glas; de koude rilt door zijn lijf. Niet JU maar anderen hebben de schuld, dat is zijn hou vast. Voor Rena het beletten kan, heeft hij van de zware platte stenen die voor de boren liggen, opgetild en hem boven zijn hoofd zot* end, gooit hij met kracht Het glas kraakt 6" rinkelt en Dries lacht. Ha' Hij zal ze wel krijgen Nog nooit is hij op de loop gegaan voor vtéesr Er liggen nog meer stenen. Het is niet moeiW om het gat zo groot te maken dat hij er doorh«e kan. Hij snijdt zijn hand als hij over de venster bank in het atelier terechtkomt. Achter de berken staande heeft Libbe het e- zien. Het is dus waar wat Rena hem ven® heeft, dat de wildeman niet meer weet wat 011 doet. Het is nog niet helemaal donker. Als bij op grasveld komt, ziet Dries hem. Ha, melkra»> kom erin! Ik zal je binnenlaten zoals het hoort Ze horen hem lopen en lawaai maken, bat van een deur tot hij in de kamer naast het atsn' de tuindeur vindt, die met een grendel aan binnenkant is afgesloten. Een windvlaag waaie» de gordijnen op als Libbe nader komt, verw van een vreemde overmoed. Dries dwaalt door het half donkere huis. Wl stil geworden en weert Rena af die hem volgt zijn verwarde verbeelding heeft dit huis, met wat erin is, te maken met Bernt Vasse, met ?f andere wereld, die hij niet kent en waaraan m juist daarom een hekel heeft jl (Wordt venioWl -INKTNOOD" la gr de st Di m ke on ru nu vc loi 19 be ja. m wt m sti po be I c i c tl r 1 d S e e h g t( e o h h b ver I rad 100 tijd lmg ove len ent; kun de rad wijl arm poo trek gaa D dan alge Wat D! der gatu fam deld bant Hink Nou Zwa het! Be phan suing Beve conxr ma, tisch gecot van van later over; ceuti doon Zwaï No bedrs vente gebri

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1965 | | pagina 2