7
van deze week
„Spion aan de muur"
harde, eerlijke film
„lokvogels" satire op
POLYETHEraWflTRASSEN VAN UITZONDERLIJKE KWAUTEiï
TEGEN EVEN UITZONDERLIJKE PRUZEN
vf
'pms
mÊÊÊ4^!p
„Angelique" II
niet zo sterk
Alweer de
Reeperbahn
„Een man met
zes wouwen"
VROOM DREESMANN
BEATRIX VAN BABY TOT BRUID]
1
BEATRIXES!®»
DE ROTTERDAMMER
Pagina /4
"VRIJDAG 6 MEI 70^
Beat, beat, beat
Aan de lange rij van
avonturenfilms met ge
heimagenten is er weer
een toegevoegd met na
me „De lokvogels" van
Phil Karlson met Dean
Martin in de hoofdrol.
Het tihema van al die
films Derek Flinkt,
Fantomas, Thunderball
etc.
eentonig te worden. Het
zijn altijd de uiterst in
telligente misdadigers
die de resultaten van de
wetenschap en techniek
in handen zien te krijgen
om er hun madht over de
wereld mee te vestigen.
Voor Rotterdam nieuw
Prolongaties
Reprises
Vroom Dreesmaun verlaagt voor één dag drastisch de prijzen
van deze kwaliteitsmatrassen. Alleen zaterdag 7 mei kunt n profite
ren van deze grandioze aanbieding. Grijp dus morgen uw kanis, want
daarna betaalt u tientjes méér!
9 cm Dikke matras van veerkrachtig, polyether. Komfortabele (12 cm) dikke matras van stevig
Doorgestikt bovenblad. Maat: 80 x 190 cm.
Kleur: grijs blauw. Van 49.75 voor
steungevend polyether. De voordelen zijn: vlakke
ligging, geen kuiivorming, beslist stofvrij. Boven
blad en zijkanten zijn doorgestikt. Kleur: bleu.
Tweepersoons 120 x 190 van 110.- voor 95.'
Eenpersoons 80 x 190 van 75.- voor
heeft van alles zoveel méér Rotterdam
Een prachtig album met een schal
van de beste foto's uit Beatrix'
leven. Onze kroonprinses zoals za
is, zoals ze opgroeide, zoals wij
haar kennen en liefhebben. Hart-
veroverende foto's in zwart/wit en
in kleur,-waaronder de meest tref
fende van haar huwelijksdag. Met
boeiende tekst.
f4.90
Koop het direct bij uw boekhande
laar.
i li
ZOMER KEUNING - WAG EN IN GEN
„Spion aan de muur", de
roman van John Le Carré,
die onze lezers dagelijks als
feuilleton kannen volgen is
door producer, en regisseur
Martin Ritt verfilmd op een
scenario van Paul Dehn en
Guy Trosper, Bichard Bnr-
ton, Claire.Bloom, Oskar Wer
ner, Peter van Eyck, Sam
Wanamakcr geven ln dè2e
film goed werk te alen.
Het is een zeer ingenieuze,
overtuigende spionnagege-
schiedenis, zij het dat het ver.
haal op zichzelf nogal inge
wikkeld is, omdat vriend en
vijand telkens schijngestalten
blijken te zijn, die even vaak
in. bun tegendeel omslaan.
Voor hen die het feuilleton
niet regelmatig volgen de sy
nopsis van de filminhoud.
Een agent van de Britse ge
heime dienst keer uit Oost-
Duitsiand naar Londen terug,
nadat hij gezien heeft hoe
zijn Oost-Duitse contactman
bij de beruchte Berlijnse
muur werd neergeschoten,
In Londen heeft men ech
ter een gewaagde, opdracht
voor hem. Hij moet voor de
buitenwereld de rol spelen
van de ontslagen teleurgestel
de agent, die, verbitterd en
aan de drank geraakt, tot ver
raad bereid is.
Zo keert hij langs een ge
raffineerde weg naar Oost-
Duitslaud terug, waar de com
munisten: hem door schijnma.
noeuvres de indruk geven,
Sïo-txène uit de film
„Spion aan de muur" met
Bichard Burton en Claire
Bloom. Bijna in vrijheid
over de muurmaar dan
knalt er een schot maar
door het meisje valt. Daar
op keert de man terug en
deelt vrijwillig haar lot
Na het succes dat „Augé-
lique; markiezin der engelen",
de verfilming van het beken
de boek van Anne en Serge
Golon heeft gehad, hebben
de 'producers er' een vervolg
Van gegeven waarvan ze
uiteraard eenzelfde resultaat
.verwachten. „Angélique. de
weg naar Versailles" is echter
heel wat minder uitgevallen-
Het verhaal van Angélique,
de snel verliefde vrouw op
weg naar wraak en herstel
Van haar geschonden adellijke
titel,' is in dit tweede deel
bijzonder -achteloos behan
deld. Wel zijn er weer een
dozijntje bedscènes opgeno
men en wisselen de mannen
snel, maar vooral het slot met
een wel heel wonderlijk hu
welijk met haar adellijke neef
Philippe de Plessis-Bellières
zal zelfs de meest verknochte
Angeliquevereerder afstoten.
De romantiek die Bernard
Borderie hier uitstalt is in. het
eerste deel nog goed gedo
seerd met andere flitsen uit
het woelige Franse leven uit
Parijs omstreeks de helft van
de zeventiende eeuw.
Artgelique die rijk wordt
doordat ze een patent op cho
cola weet te verkrijgen, wordt
hier ia. een fraai en beweeg
lijk decor geplaatst. Maar er
is. veel minder humor, veel
minder overtuigingsin-acht in
het spel van Michele Mercier
en zeker een minder sterk
yerhaal dan in het eerste deel.
Daardoor alles bijeen een te
genvaller.
Luxor 18 jaar.
dat hij en zijn vriendin door
Londen worden opgeofferd in
een walgelijk politiek spel.
Het verhaal vindt een tra
gisch einde, want bij een po-
ging om over de muur terug
te keren wordt zijn vriendin
gedood en dat bitter lot deelt
hij dan vrijwillig met haar.
Een hard, nuchter en
afschrikwekkend beeld van
-het spionnagewerk. gespeend
van alle romantiek, die zo
vaak in andere amusements
films de barre werkelijkheid
van dit bedrijf vervalst weer
geeft.
Het is een- verdienste van
schrijver en filmer dat men
naar waarachtigheid en eer
lijkheid heeft gestreefd. Dat
er aandacht Is gewijd aan ka
raktertekening waardoor het
geheel boelend en overtuigend
is geworden.
Hoewel de film zeer be
kwaam is gemaakt en de han
delingen op zichzelf wel lo
gisch zijn vraagt de ingewik
keldheid van het gegeven
van de toeschouwer toch wel
een zekere inspanning. Doch
de onthullende geschiedenis,
de beklemmende sfeer en de
leerzame inhoud maken die
inspanning wel waard. Al
licht zullen er een aantal vra
gen overblijven, zoals bijv. of
dit wrede bedrijf, waarin spi
onnen, ook in vredestijd, een
voudig aan de „goede" zaak
worden opgeofferd, wel nood
zakelijk is. Soms leidt dit
werk tot het redden van vele
mensenlevens, maar soms tot
verr 'ging daarvan. Dtt is
ech itof voor een discus
sie, v rartoe deze film alle
aanleiding geeft.
Thalia H. Steggerda
Frederic Good maakte de
film „Pop Gear" die hier
wordt vertoond als Beat, Beat,
Beat De titel laat er geen
twijfel aan bestaan wat er te
zien en vooral te horen valt.
Eigenlijk is de film niet meer
dan een door .de disc-jockey
Jimmy Savile aan elkaar ge-
pirate hitparade.
Medewerkenden onder meer
The five pennies, Matt Monco,
The rockiii' Berrey en natuur
lijk aan begin en eind The
beatles die er hun She. loves
you en Twist and shout uit
vieren. Maar Richard Lesters
Beatlefilms waren heel wat
geestiger terwijl meneer Good
feitelijk maar met een sim
pele registratie van het op
treden van veel beatgroepjes
volstaat Voor allé beatfans in
het Prinsestheater.
Prinses A.L.
Het aardige is misschien dat
de filmmakers zelf de spot
drijven met het in wezen lu
guber bedrijf va n de geheime
agenten. Zo is ook „Lokvo
gels" een als komedie bedoeld
parodie op dit bedrijf, en
omdat alles zo overtrokken
De Reeperbahnfilms blijven
druppelsgewijs binnenkomen.
Nu weer een die oorspronke
lijk St. Pauli-Herbetstrasse
heet en gemaakt is door Akos
von Rathony. Het gaat over
een'boerenmeisje dat uit huis
gebannen is en in dé stad de
lichte weg opgaat. Dat ze ten
slotte uit de poelen van ver
derf gered - wordt is voor de
makers minder interessant
geweest dan de .uitstalling
van Reeperbahnsensaties die
men nu intussen wel heeft
leren kennen.- Eva Astor
speelt met Karin Field de
hoofdrol in dit filmpje.
Arena 18 jaar.
zot is valt de film nog te
verteren, zo het thema u nog
niet verveeld mocht hebben,
want we weten vooruit, dat
alles op het laatste nippertje
op z'n pootjes terecht komt.
Wel de makers van .lok
vogels" hebben weer een
smakelijk gerecht van deze
film gemaakt. Sex gemengd
met wat spanning, sadisme,
wapens die achteruitsehieten,
explosies in kleuren en dit
alles overgoten met een pi-
heffirrt wanrliilr kt$ m humoristisch sausje,
oegmx vvaariijitt. Wie van het genre houdt
krijgt weer waar voor zijn
geld.
Er is weer eens een bende
aan het werk onder de naam
de Ronde. Dean Martin wordt
er ais Matt Helm op uit ge
stuurd om hun gevaarlijke
actie te breken. Het ging de
bende er om een kernproef
op gevaarlijke wijze te ver
storen waardoor een groot
•deel van het land onder
atoom-besmetting zou komen.
De club werkt echter ook
met sex-bommen om de ge
slepen Matt Helm te ver
en misleiden. Dat is voor de
meisjes geen moeilijke opga
ve want Martin is een onver
schrokken kerel die gevoel
heeft voor vrouwelijk schoon
maar precies weet hoe ver
hij kan gaan.en toch komt
hy ais gevangene in het hol
van de leeuw terecht. Dat
lijkt het einde te worden,
doch dat is maar schijn. Matt
Helm weet de boze toeleg
te verhinderen en door een
weg vol dodelijke bedreigin
gen vernietigt hij de hele
bende en houdt er nog een
heel mooi blondje aan over.
Phil Karlson beeft dit dwa
ze verhaal met vakmanschap
verfilmd en voor de nodige
dwaze situaties gezorgd. De
film heeft dan ook geen an
dere pretentie dan wat vro
lijk amusement te bieden en
dat beleeft u er wel aan als
u maar geen meter film se
rieus neemt. Anderzijds wordt
het wel tijd dat men weer
eens een ander thema zoekt
want de verrassing gaat er
zo zoetjes aan wel at
Lumière 14 jaar
H. St.
Wat moet je doen ais
mooie vrouwen je als knappe
man zomaar om je hals vlie
gen en dit je niets doet?
Voor dat probleem staat Na-
fo-majoor Andrea Rossi-Co-
lombetti (Mercello Mastrolan-
ni) in de film „Een man met
zes vrouwen". Al die schatjes
willen het uiterste, maar An
drea kan 't niet. Als het kri
tieke moment aanbreekt,
smeert hij 'm en laat de treu
renden achter. Dat „gebrek
aan kracht" vindt Andrea
ook niet leuk en hij stapt
naar een vreemde psychiater,
die hem vertelt dat bij alleen
een vrouw kan beminnen
wanneer er een gevaarsfak-
tor in het spel is. En dan heb
je de poppetjes aan het
danser.
Het eerste rijtje sexbom-
men doet hem echter niets,
het spel begint pas als hij
tijdens de wintersport een op
windende blonde schoonheid
ontmoet. Toch moeten er nog
een rossige leeuwentemmer
en een waanzinnig jaloerse
gravin met een monster van
een echtgenoot aan te pas ko
men om onze Andrea op het
spoor van een zekere Gigliola
te brengen.
Als de eerste huwe
lijksnacht met haar aan
breekt, moet de majoor toch
eerst nog een staaltje gevel-
ioerisme weggeven voordat
hij aan de liefde kan begin
nen.
Het is amusant de figuren
in deze kleurenfilm van pro
ducer Carlo Ponti hun spel te
zien spelen. Het verhaaltje is
aardig in scène gezet, maar
het onderwerp is zo ongeloof
waardig, dat het beetje hu
mor: en wat door verbleekt.
,JSen man met zes zes vrou
wen" is niet meer dan een
niemendalletje, waaraan men
niet te zwaar moet tillen. Ci
neac, 18 jaar. B.O.
.ARENA. „Reeperbahn bij nacht", een
nieuwe Duitse film over het nachtleven in
Hamburg s meest beruchte buurten, waar
misdaad, prostitutie, berovingen en alle
mogelijke ontsporingen aan de orde van
de dag zijn, Onsmakelijk amusement. Al
leen voor volwassenen. 2, 7 en 9.30 en zat.
ook 4.30 uur. 18 jaar.
CINEAC N.R.C.: brengt de nieuwe docu
mentaire van Joris ïvens „Rotterdam-Eu
ropoort", een zeer aparte film. Vervolgens
de nieuwsrevue en de terugkeer van prin
ses Beatrix, Soestdiik etc. en een teken
film. Doorl. voorst, A.L.
CINEAC A D: Marcello Mastroianni in
de filmcomedie „Een man met zes vrou
wen'Alleen voor volwassenen en niet
zonder voorbehoud t.a.v. de inhoud. Doorl.
voorst. 18 jaar.
LUMIERE. „De lokvogels", spannend
werk met Dean Martin in de hoofdrol als
geheim agent Matt Helm. Enkele scènes
maken deze film voor jonge ogen on
geschikt. 2.15, 7 en 9.30 en zat. 2,4.30 e.v.v.
14 jaar.
LtIXOR. „Angelique, de weg naar
Versailles", het vervolg op „Angelique,
markiezin der Engelen". Boeiende avon
turenfilm. 2, 7 en 9.30 en zat. ook 4.30 u.
18 jaar.
THALIA. „Spion aan de muur", een eer
lijke maar keiharde spionagefilm. Ver
dient de aandacht. 2.15, 7 en 8.30 en zat. 2,
4.30 e.v.v. 14 jaar.
Reprises
CENTRAAL. „Hoe vertel ik het mijn
dochter", een kwasie voorlichtingsfilm in
strijd met de goede smaak. Zelfs voor
besloten kring te onwaarachtig. Toelaat
baar voor naar lichaam en geest volwasse
nen. 2, 7 en 9.15 en zat. ook 4.30 uur. 18
jaar. t
COLOSSEUM. „Cat Ballou", een paro
distische western, met vakmanschap ge
maakt, Voortreffelijk amusement voor
volwassenen en rijpere jeugd. T/m w.
2; 7 en 9.15 uur. 14 jaar. Zat. 2 uur „IJ
sco-man, kijk uit!" AI-
HARMONIE. „Helse terreur in Texas",
misdaad Western, speelt tijdens de Ameri
kaanse burgeroorlog. Een niet geheel
geslaagde film. Bescheiden amusement. 18
jaar. T/m zaterdag. T/m woensd, „Oorlog'
a ere werelden.", een science-fiction film
waarin Marsbewoners een rol spelen. Zeer
matig amusement. 2, 7 en 9.15 uur. 14
jaar.
PASSAGE. „De man van Istanboel",
weer een spannend spionage geval. Voor
de liefhebbers onderhoudend filmamuse
ment 2 en 8.15 en zat. 2, 4.15, 7 en 9.15
uur. 14 jaar.
PRINSES. „Beat, beat, beat!" twaalf
beatbands, met o.a. The Beatles. Vlot
amusement voor de bewonderaars van
de bèatmuziek. T/m dins. 2.15, 7 en 9.30.
Zat 7 en 9.30 u. A.L. Zat. 2 u.: „Sjors,
Sjimmie en de Gorilla". A.L. "Woensd.
11 mei de bekende film „Het loon van
de angst", een goede film, maar minder
geschikt voor te jonge ogen. 14 jaar.
REX. „De wraak van Ivanhoe", een aar
dige, onderhoudende avonturenfilm zon
der enige pretentie. Oppervlakkig amuse
ment. T/m woensd. 2, 7 en 9.15 en zat. ook
4.30 uur. 14 jaar.
't VENSTER: brengt nog eens de beken
de film van Marcel Carné terug „Les en-
fants du Paradis". Een goede film doch
alleen voor volwassenen. 1.30 en 8 uur. 18
jaar.
VICTORIA. „Angelique, markiezin der
Engelen", een romantische avonturenfilm.
Hij vormt het eerste deel van de film die
thans in Luxor draait. Boeiend amuse
ment (Maandag geen voorstellingen). T/m
dinsdag 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. Woensd.
„Moulin Rouge". Minder geschikt voor
jonge ogen. 14 j. 7 en 9.30 uur. Zat. en
woensd. 2 uur „Tarra, de wolfshond" boei
end amusement voor alle leeft.
CINERAMA. 8e week „Battle of the bul-
ge", cineramafilm over het beruchte Ar
dennenoffensief van de Duitsers in 1944.
Boeiend filmwerk. 2 en 8 uur. 18 jaar.
CORSO. 20e week „The sound of music"
met Julie Andrews, Een kostelijke musi
cal voor elke leeftijd. 2 en 8 uur. A.L.
GRAND. Ge week „Thunderball". Tech
nisch knappe film, doch naar de inhoud te
onwerkelijk. Niettemin spannend amuse
ment. 2.15, 7 en 9.30 en zat. 2, 4.30, 7 en
9.30 uur. 14 jaar.
KRITERION. 5e week „De dans van de
reiger", de nieuwe Nederlandse speelfilm
.van Fons Rademakers. Knappe film maar
de inhoud vraagt wel enig voorbehoud.
2.30, 7 en 9.30. Zaterdag de gehele dag
besloten voorstellingen. 14 jaar.
METRO: 2e week „Derek Flint le
klas-6e dan". Spannende spionnagefilm
met James Cobum en Gila Golan. 2, 7 en
9.30 uur. 14 jaar.
STUDIO. 5e week ,;Judith" met Sophia
Loren. Uitstekend filmwerk voor rijpere
jeugd en volwassenen. 2, 6.45 en 9.15 en
zat. 1.45,4.15,6.45 en 9.15 uur. 14 jaar.
UITSLU M END
ZATERDAG A.S.
ngHBEBBiB
MM
700 bladzijden
4
t