Tony Burgering ontwierp
spektakel-entree voor
Wassenbeeldenmuseum
Na staking van week
LEVER'S ZEEP MIJ.
WERKT NU WEER
Ook vrijwilligers bij
brandweer in centrum
Robert Stolz zorgt
voor wereldpremière
m.
Toverapparaten helpen vrouw
599ste
Staatsloterij
Brandmeesters Hoppezak en
Fiolet namen afscheid
i
/C»
Femina-demonstraties noden tot kopen
hvlde
V
(önïenbeuf$
m^rMX" ït-
K*E*S*ZEGELS.
voor extra
vakantiegeld
tel. 010-13.34.01
VLAARDINGEN De sta
king bij Lever's Zeepmaatschap-
pij, die ongeveer een week heeft
geduurd, is voorbij. Gisteravond
(maandag) om tien uur is de
nachtploeg weer normaal aan
het werk gegaan. Dit gebeurde
nadat tussen de hoofddirectie
van Unilever en vertegenwoordi
gers van de vakbonden een ak
koord was bereikt over de om
streden „400 gulden".
De werknemers ,bii Lever's Zecp-
muai,schappij aan de Deltaweg krij
gen omstreeks 1 oktober een uitke
ring van 200 gulden bruto. Voor hen,
die na 1 maart 1970 in dienst traden,
wordt een bepaalde percentage ui
mindering gebracht. Voorts krijgen
alle werknemers van 21 jaar en ouder
vanaf september 1970 tot en met fe-
bruarie 197T een maandelijkse toeslag
vaa 33 gulden. Aan. jongere werkne
mers wordt al naar gelang hun leef
tijd minder uitgekeerd.
ROTTERDAM Tony' Bur
gering, bezeten van alles wat
ruimtevaart is en bekend van
zijn perspex-koepels waarin
ruimtemannetjes rondzweven
en andere objecten, heeft van
de entree tot het wassenbeelden
museum van Madame Tussaud
dat deze week in de Amsterdam
se Kalverstraat wordt geopend,
een geweldig spektakel gemaakt.
SCHRIL
EERSTE
- ,,r---ïr-r:rïC'
Toegiften
ROTTERDAM De gemeen
teraad krijgt zeer binnenkort een
voorstel te behandelen om het
aantal vrijwilligers 'bij de Rotter
damse brandweer op te voeren
van 130 naar tweehonderd. Dit
voorstel zou in de raadsverga
dering van 27 oktober moeten
worden behandeld. Wethouder
J. Worst liet zich dat maandag
avond ontvallen tijdens het af
scheid van twee vrijwillige
brandmeesters.
22 september 1970
eerste klasse
81
KROON
mmÊÈM
tirnatïonafè
M£-
vi
Pr
3Ép£#ï.& tr 2
N ttiij »WH«|
(Van een onzer verslaggevers)
Vakbondsbestuurder B. Bodenstaf
deelde dit maandagmiddag onder
stormachtig applaus mee aan de 600
werknemers, die in Triangel vol
spanning hadden gewacht op het re
sultaat van de besprekingen. „We
nebben waarachtig wel eens slechtere
compromissen bereikt", riep hij uit.
Het overleg tussen de vakbonden
de hoofddirectie van Unilever
werd maandagmorgen om elf uur
hervat, nadat de Unilever-directie
hiertoe zaterdagmorgen het initiatief
had genomen. Ondanks het feit dat
twee andere grote bedrijven, name
lijk AKZO en Philips alsmede het
rijk, al had ingestemd met een uitke
ring van 400 gulden, hadden de on
derhandelingen een stroef verloop.
He Unilever-directie trachtte aan
vankelijk de vakbonden zover te
krijgen, dat zij zouden instemmen
riet een uitkering van 350 gulden,
vorige week wilde men slechts pra
ten over 200 gulden bruto, zonder de
garantie, dat deze uitkering in de
nieuwe cao, die op 1 maart inwerking
treedt, zal worden verwerkt. Mede
om die reden kwamen beide partijen
Pas na driee uur maandagmiddag to
overeenstemming.
De onderhandelingen waren daar-
°m voor de vakbonden zo moeilijk,
omdat andere Unilever-bedrijven in
ons land slechts "prikstakingen" hïel-
kcn. Bij LZM evenwel lag het gehele
bedrijf stil. Posters aan de poort hiel
den werkwilligen tegen.
P.? beer J. Spoelstra van de chris-
™i)ke bedrijfsgroepencentrale, noem
de de aktie bij Lever's Zeep een
vreemde aktie". „De cao is niet
opengebroken, evenmin hebben we
een nieuwe cao samengesteld, maar
toch hebben we belangrijke resulta
ten bereikt".
Hij bracht hulde aan alle werkne
mers van Lever's Zeep, omdat „jullie
eendrachtig op de bres zijn gespron
gen voor jullie eigen belangen, maar
ook voor die van de collega's". Ook
prees hij het aktiecomité vanwege de
bijzonder correcte wijze, waarop de
aktie was geleid. Het aktiecomité
werd staande de vergadering opgehe
ven.
Tenslotte waren er waarderende
woorden voor de ondernemingsraad,
die achter de schermen belangrijk
werk heeft verricht.
Hij vertimmerde er met een staf
van technici voor een slordige
kreeg h(j van de leider van dit eerste
Tussaudfiliaal, James Sargent en
diens supervisor Timothy O'Brïan, al
le volmachten om zjjn gang te gaan.
Zijn eigen ideeën die hij al enige
jaren uitleeft in zijn
ruimtevaartfantasieën, zijn duidelijk
terug te vinden in de entree van de
nieuwe Tussaudtempel. Het is een
schrille tegenstelling met de rest van
dit museum van curiosa. Daarin is
namelijk voor enige miljoenen
men spreekt van drie tot vier miljoen
vertimmerd om de zaak zo authen
tiek mogelijk te krijgen.
Monumentenzorg heeft'hulp gebo
den bij het speuren naar de dikke
molenbalken voor plafonds in Hem-
brandtstijl; er is een griezel Jeroen-
Boschafdeling en een caroussel met
de grote mannen van Nederland bij
elkaar.
In Londen is dat alles in de acht
tiende eeuwse stijl gehouden. De
Britten met hun sterk gevoel voor
traditie hebben in hun entree ook
Madame Tussaud zelf geplaatst. Dat
is het enige wat ook in Amsterdam
terugkeert. Tony Burgering heeft er
zijn oude ervaring van bioscoopeta
leur tegenaan gegooid.
De entree staat in schrille tegen
stelling met het zorgvuldig gekoester
de verleden De voorbijgangers in de
Kalverstraat hoek. Spui worden
duidelijk bijna psychodelisch bewerkt
om binnen te komen. Roestvrij staal,
twee koepels van perspex in een pe-
trolkleur waarbinnen cerise spiralen
oplichten, worden weerkaatst in de
spiegels.
„Ik wou die ene kleur perspex heb
ben. Dat was alleen in Darmstadt te
krijgen. Dan moest ik er zelf naar
toe. Voor die paar plaatjes zijn we er
toen met de auto naar toe gereden.
Daar heb - ik een geweldige comedie
opgevoerd omdat ze,het me niet wil
den geven. Toch heb ik mijn zin gek
regen".
Ook die speciaal geblazen spiralen
voor "het neonlicht, materiaal voor
een soort lichtkrant die mededelingen
over Tussaud verstrekt, de kassa
waardoorheen de fel gekleurde kaart
jes worden geschoten en waarin ook
al een cerisekleurig koepeltje steekt.
Die hele kermisachtige toestand,
glimmend van perfectie en. vlekke
loosheid wórdt dan nog eens door de
glazen toegangsdeuren weerkaatst in
de spiegelzaal waarin de groten der
aarde, onder wie ook „onze" Luns op
stoelen zitten. Door de patrijspoorten
die in de verschillende afdelingen van
dit labyrint zijn aangebracht, blijft
men deze reclamelichten zien.
Aan deze opdracht die hem via
Frits Becht en Tussauddirecteur E. V.
Gatacre werd gegeven, gingen vij da
gen bezoek aan het Tussaud museum
in Londen vooraf. Het eerste ontwerp
reeds werd direct goedgekeurd. Daar
na is het vier maanden heel hard wer
ken geweest met een staf van tech
nische vakmensen die deze entree tot
een wereld vol illlusies in elkaar heb
ben gepast.
Behalve Tony Burgering heeft ook
de Rotterdamse kunstenares Maria
Carlier meegewerkt Zij maakte en
kele geestige Dolle-Minapoppen die
in de caroussel der ccmedie mee
draaien.
Tony hoopt nu weer op plannen
voor volgende Tussaudmusea. Er
wordt al voorzichtig gedacht aan
Duitsland en Venetië. Ondanks vier
maanden werken in Amsterdam,
komt Tony toch weer terug naar Rot
terdam. We zullen zijn uitbundige
verschijning al of niet met immense
sombrero niet hoeven te missen.
I rUl «•- U L''l
,i1I~1 ,iv1 1 "5
9
ROTTERDAM Het is gemakke
lijk minachtend te doen over de lich
te muze, maar zij heeft dan toch nog
altijd onsterfelijke muziek voortge
bracht, wat van de zwaar doordachte
voortbrengselen van onze tijd hoogst
waarschijnlijk nooit gezegd zal kun
nen worden.
Terecht heeft gisteravond een we
ken van te voren al uitverkochte
Grote Doelenzaal intens genoten van
wat daar werd uitgevoerd ter gele
genheid van de negentigste verjaar
dag van de laatste van de operetteko
ningen, Robert Stolz, die de hele
avond de solisten en het orkest stevig
in de hand had en meeslepend liet
musiceren.
Ook had hij voor een
wereldpremière gezorgd in de vorm
van een mars, „Schönes Holland", op
woorden van Gerard Oord, die door
de solisten gezongen, aan het eind van
het concert, een enorm succes had.
Die solisten waren Margit
Schramm en Heinz Hoppe; de eerste
al lang befaamd bij iedere operette
liefhebber en ook nu weer na wat
tegen de toon aanzingen in de hoge
noten van haar eerste nummervol
op te bewonderen wat zangkunst en
voordracht betreft, de laatste een
zanger met een omvangrijke tenor
stem, die hij zeer muzikaal en vol
temperament gebruikt, zodat zijn de
buut in onze stad als buitengewoon
geslaagd kan worden bestempeld.
Beiden hadden een enorm succes, zo
dat enige toegiften moesten worden
gegeven.
Het Limburgs Symphonie Orkest
heeft de solisten uitstekend begeleid
en zich als een voortreffelijk en
semble laten horen in operette-ouver
tures, walsen en aan het slot in een
reeks melodieën uit werken van Ro
bert Stolz, die daarna een ovatie
kreeg, waar geen eind aan scheen te
willen komeo.
G. M. Dersjant
(Van een onzer verslaggevers)
Het waren de heren L. Hoppezak
en H. Fiolet brandmeesters van res
pectievelijk de bluseenheden (oude
aanduiding) 214 en 213. De heer L.
Hoppezak die in 1932 hij de brand
weer kwam gaat nu weg in verband
met zjjn gezondheid. De heer Fiolet,
nam afscheid omdat h(j de pensioen
gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Hij
kwam' in 1942 bij de Rotterdamse
brandweer, maar was daarvoor vele
jaren lid van de brandweer van de
gemeente Hiliegersberg, voor de an
nexatie door Rotterdam.
De heer Worst zei dat hij met veel
genoegen in deze kring van vrijwilli
gers was. „Velen, aldus de heer
Worst, vinden me niet zo'n aardige
man. Dat komt omdat ze me niet
goed kennen. Overigens, aldus nog
■steeds de heer Worst, was niet ik de
gene die delen van de vrijwillige
brandweer Wilde uitschakelen. U
hoeft er daarom ook niet bang voor
te zijn dat de huidige geïntregeerde
brandweer zal verdwijnen."
Hierna sprak de heer Worst over
het plan het aantal vrijwilligers te
vergroten, zodat dan ook weer vrii-
willigers in het stadsgebied actief
kunnen zijn, en niet alleen in de bui
tenwijken zoals nu.
De heer Worst bood de twee schei
dende brandmeesters het zilveren
boek van de gemeente aan. Comman
deur B. Vossenaar wees er op dat het
scheidende tweetal, ondanks kritiek,
achter de reorganisatie heeft gestaan.
„U heeft er alles aan gedaan. U heeft
T)E heer Worst met rechts de
heer Hoppezak en links de
heer Fiolet.
zich waar gemakkt", aldus de heer
Vossenaar die twee schrijfmappen ea
voor de heide echtgenoten twee bos
sen bloemen overhandigde.
Namens de leden en oud-leden van
bluseenheid 214 bood J. Pieterson aan
de heer Hoppezak een hobbyset aan.
De heer J. Gouweleeuw sprak vooral
namens de leden en oud-leden van
213. Hij gaf een cadeaubon, aan de
heer Fiolet en eveneens bloemen.
Jaap Kievit sprak namens de
jeugdbrandweer speciaal tot de heer
Fiolet die voorlopig nog instructeur
blijft. De heer G. J. Pieterson haalde
in een gezellige toespraak oude herin
neringen aan de brandweer op. Hij
besloot met de wens „Wat er ook ge
beurt, blijf bij de brandweer. Je
wordt er niet slechter van."
De heer Hoppezak sprak, mede na
mens de heer Fiolet een dankwoord.
Hij herinnerde aan de woorden van
"DENT u al naar de Femina ge-
weest? Nou ja, ik zeg niet dat u
moet gaan. Wie ben ik, dat ik dat
zou doen.Maar ik raad het u ook
niet af. Tenslotte betekent een be
zoek aan de Femina meer dan de
tentoonstelling alleen, voor deze
keer dan, wel te verstaan. U ziet
dan ook de nieuwe Ahoy'-hallen.
Er is heel wat moeite en geld aan
ten koste gelegd om die hallen er te
krijgen. Plus dan daarnaast het
enorme sportpaleis, dat nog niet ge
reed is. En we mogen eigenlijk al
blij zijn dat die hallen er zijn. Na
vele jaren in de „blikken" gebouwen
op voormalig heliport te hebben ver
keerd, waar het vaak snikheet en
bedompt was.
Deze gebouwen zijn tenminste ge
bouwd voor het doel. Ze zijn eigen
lijk nog niet Waar, maar ze moesten
nu eenmaal open, omdat dat zo was
gepland. U kunt er gemakkelijk ko
men, tenminste in theorie wel. Of u
zet uw auto ergens op of bij het
Zuidplein neer. Dan wel u komt per
metro en stapt op „Zuidplein" uit
(verder meerijden mag nog niet).
Dan begint het: keus tussen recht
door lopen en achtereenvolgens de
Gooilandsingel en de Zuiderpark
weg gelijkvloers oversteken of de
Gooilandsingel oversteken en dan de
luchtbrug over de Zuiderparkweg
nemen. En daarmee werd het' voor
Jan Krant onbegrijpelijk. Want m
zijn naïeviteit had hij gedacht dat je
zo maar -van het metrostation „bo
venover" die hallen in kon lopen.
Nou, vergeet het maar: die lucht
brug begint pas op een tamelijke af
stand van het station en het in aan
bouw zijnde grote winkelcentrum
Zuidplein. Eerst toch een weg over
steken en dan maar klimmen. Hel
ling op, nog een helling op en neg
een helling op, hè, hè of je er nooit
komt. Dan eindelijk over de (inder
daad zeer brede) brug en aan het
einde weer idem zoveel hellingen af.
Dan nog een stukje lopen naar de
ingang.
Merkwaardig, dacht Jan Krant,
toen hij terugging over de begane
grond... en veel vlugger. Wat is nu
het effect eigenlijk van die lucht
brug? In de eerste plaats moet je
toch oversteken, in de tweede plaats
loop je de dubbele afstand. En toen
begreep hij het niet meer. Maar dat
kan aan hem liggen. Misschien wa
ren zijn verwachtingen te hoog ge
steld.
wethouder Worst destijds in de be-
wogen. br^ndwe ervergaderin g in
Odeon dat er een taak voor de vrij
willigers zon blijven. „Ik vind dat
dat nu vormen gaat annemen. Ik ge
loof dat we met de huidige leiding
een zeer goede koers varen", aldus de
heer Hoppezak.
Prijzen van
10 zijn gevallen op nummers eindigende op
50 zijn gevallen op nummers eindigende op
50 zijn gevallen op nummers eindigende op
100 zijn gevallen op nummers eindigende op
100 zijn gevallen op nummers eindigende op
200 zijn gevallen op nummers eindigende op
400 zijn gevallen op nummers eindigende op
1.000 zijn gevallen op nummers eindigende op
Een prijs van
2.000 is gevallen op het nummer:
2.000 is gevallen op het nummer:
2.000 Is gevallen op het nummer:
2.000 Is gevallen op het nummer:
2.000 is gevallen op het nummer:
De prijs van
5.000 is gevallen op het nummer:
25.000 is gevallen op het nummer:
De extra prijs van ƒ50.000 is gevallen
In de serie G op het nummer
en de troostprijs van ƒ1.000 op nummer
van elk van de andere series-
5
SI
06
832
054
306*
799
5139
045547
095S90
064829
004B79
083557
060276
067597
043444
043444
Let wel: op nummer 306 is tevens een prijs van ƒ50,gevallen.
ga ik u niet omstandig uit
leggen wat er allemaal te zien is
op de Femina. Dat hebben anderen
al gedaan en daar gaan ze ook mee
voort. Wel wil ik aan u kwijt dat ik
er diverse interessante stands heb
gezien. Zoals die van de politie en
die van Rijnmond. U hebt daarover
ook kunnen lezen. Niet te vergeten
het welzijnscentrum.
Dat vindt Jan Krant een leuke
stand. Je kunt er namelijk tegen
autoriteiten zo maar aanpraten. Zo
maar je mening zeggen over een be
paald onderwerp. Lekker wat kritiek
spuien. Het is een mens niet elke
dag gegeven. En het mèg zo maar.
Dacht u nu dat dit zo goed liep?
Laat ik uuit de droom helpen:Nee.
Het blijkt wel, maar dat is ver
klaarbaar, dat de mensen zich wat
ongemakkelijk voelen. Niets voor
niets bestaat de uitdrukking „autori-
teitenvrees". Jawel, niet nodig, ik
zeg altijd: zo'n burgemeester, zo'n
wethouder, zo'n hoge ambtenaar,'het
zijn ook maar gewone mensen, ze
kunnen wat aardig zijn.
En^ op die plaats en op dat uur
staan ze "-er'gewoon voor. Ik hoorde
en vernam ook dat de deskun
digen de eerste dagen'gewoon, ieer
teleurgesteld heen gegaan zijn. Want
wat gebeurde? Er kwamen bijna
geen reakties. Kennelijk was' men
toch wat verlegen. Het moét eerst
wat wennen. Wij Nederlanders heb
ben gewoonlijk een grote mond als
de mensen, die-het aangaat er-niet
zijn-
Als ze voor je neus staan wordt
het moeilijker. Maar U' moet niet
schromen, dit is nu eenmaal, een
soort inspraakgelegenheid. Nu bleek
dat de jeugd niet zo gauw terug
schrikt. Die zijn er al aan: gewold
om "te praten, ouderen hebben .het
eigenlijk nooit geleerd. Na ear dag
of wat indraaien, ging het gelukkig
al beter, ik hoop er nog op terug te
komen.
Zo'n Femina is te -belangrijk om in
één Aan de Lijn af te doen. Nu meld
ik u alleen nog even dat u als u
morgen gaat in goed gezelschap.kunt
terechtkomen. Want omstreeks 13.30
uur arriveren 40 burgemeesters,-on
der wie die van .Rotterdam en de
voorzitter van Rijnmond. En-als .u's
avonds gaat (18.30 - 19.30,uur kans
loopt in een dlrekte VARA-uitan-
ding (radio) van „Klinkklaar.' te
recht te komen. 'Dus: als-u. daar op
stond te wachten, grijp dan uw
hans. -
De Femina duurt nog tot en met
30 september. Tot 'en.met.'het week-
einde telde men 33.555 bezoekers* 2*^
dat vindt Jan Krant nog niet zoveel.
Er kan best nog wat bij!
<FS Om het allemaal wat dui
delijker te maken zet Ui er toch
maar een foto bij: Op de voor
grond ziet u het zeer typische via-
dukt (of luchtbrug), Links achter
het sportpaleis in wording. Rechts
de Ahoy'-hallen, met nog wat bouw-
rommeltjes er voor. Helemaal voor
aan de weg, die u toch nog moet
oversteken
(Van een onzer verslaggeefster)
ROTTERDAM 't Zijn veel ge
hoorde klanken op de Femina 23:
„Het beste, het handigste, het meest
praktische"... en ongetwijfeld voelt
iedere demonstrerende standhouder
zich een kunstenaar op zijn gebied.
Met onnavolgbare snelheid ge
woon een kwestie van oefenen ma
noeuvreert hij met allerlei apparaat-
en voordat de toeschouwer het weet,
weet, tovert hij lekkerste vruchten
drankjes, de smakelijkste hapjes en
de meest fraai versierde koekjes te
voorschijn.
Voor de huisvrouw, die dit zo'n tien
minuten heeft staan bekijken, bete
kent het niets meer of minder dan
een directe uitdaging om het ook eens
te proberen en daarbij heeft zij na
tuurlijk dit handige apparaatje no
dig. 't Is maar hoe je het op de markt
brengt...
Een ware tovenares met een paar
plankjes en een soort bolrond lepeltje
met aan de andere kant een soort
mesje met karteltjes is de demonstra-
trice van het boter-gameerapparaat
't Begint allemaal heel eenvoudig:
met het bolronde lepeltje maakt zij
boterballetjes; hoogopgestapeld en
met een decoratie van wat takjes pe
terselie vormen zij een feestelijk ge
zicht op tafel.
Dan komt het: van een flinke klont
■boter uit een kuipje bijvoorbeeld
wordt met een verbazingwekkende
snelheid een roos gevormd. Daarbij
wordt het kartelmesje gebruikt. De
plankjes komen aan de beurt als van
een boterton een kroon wordt ge
maakt. Allereerst wordt de toren ge
vormd met de geribbelde plankjes,
waardoor een ribbeltjesmotief op de
boter ontstaat. Daama worden in eta
ges de krullen uitgesneden met het
mesje.
Behalve takjes peterselie en een
enkele asperge als versiering kunnen
ook radijsroosjes of tomatenrozen
worden gebruikt. En om de huis
vrouw- van alle gemakken te voor
zien, zitten de plastic apparaatjes,
waarmee deze roosjes worden ge-,
maakt, in hetzelfde pakket als de bo-
tergarneerapparaatjes. Thuisgekomen
rest alleen nog het oefenen-
»gPllWBïa)H|
mmSSmmam