internationaal religieus- sociaiisme MACY heeft ALLES, van PUNAISES tot ZEBRA'S en: 58 roltrappen 11.000 verkoopsters 160 soorten kaas 115 km. buizenpost MÊf| - Heel gewoon Attentie voor ademhaling Een kind heeft ook recht op een stukje MENSEN AAN TAFEL huis U hoeft alleen uw sleutel te dragen De toverlantaarn en ik K (om maar iets te noemen m GAAT UOOK? HET VRIJE VOLK ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1955 Ze adverteren ermee en ook in Europa is het langzamerhand wel doorgedrongen: bij Macy in New York het grootste warenhuis ter wereld kun je ALLES kopen, van punaises tot zebra's toe, als u ze nodig mocht hebben. Die verkoop-service van Macy is fantastisch en de manier, waarop de 400.000 verschillende artike len over 140 afdelingen verdeeld zijn, doet eer simpele Europeaan met z'n oren klapperen. MACY grootste icarenhuis ter wereld Tien minuten gymnastiek SSH IKMfflB door L. H. RUITENBERG Prol. Banning, do voorzitter van de Internationale Bond van Religieuze Socialisten, heeit reeds verslag gedaan van de conferentie, die van 14 tot 19 Aug. te Frankfort a.ü. Mam ge houden werd. Gezien de Nederlandse ver houdingen is het we) goed, na te gaan, hoe het In andere lan den met het reiigieus-socialisme gesteld is. Er lagen rapporten nil de verschillende landen ter tafel, die onze indrukken een zakelijke basis geven Vooraf: het woord „religieus- socialisme"' wordt alleen ter wille van de Duitsers gebruikt. Maar het woord is fout en wordt dan ook m Nederland niet meer gebruikt. Het is fout, omdat het onduidelijk is. Be doelt het: socialisme op basis van een religieuze overtuiging óf een speciaal sooiy socialisme, dat m tegenstelling met ander socialisme, religieus zou zijn? Hier zitten moeilijke vragen achter, waar ik thans niet op inga. Maar men kan gemakke lijk inzien, dat een zo aange vochten woord met gemakkelijk een beweging kan aangeven. Zo komen wij tot de wonderlijke situatie, dat er wel een Inter nationale Bond van Religieuze Socialisten, maar geen interna tionaal rehgieus-socialisme is. En wat is er in de verschillen de landen? Toen "de Zwitser prof. Yeonard Ragaz in 1938 afgevaardigden van de verschil lende groepen in Eptingen bij eenriep, had hij in het bijzon der die groepen op het oog, waar zijn blad „Neue Wege" weerklank vond In dat blad had hij, toen al dertig jaar, ge speurd naar de tekenen van Gods Koninkrijk, dat hij vooral in de socialistische beweging (breed genomen) herkende. Van dat gezichtspunt uit was hij uiterst critisch jegens de kerk, de kapitalistische maatschappij en de imperialistisch-militaristi- sche wereld. Zijn standpunt werd als „religieus-sociaal" ge kenmerkt. Natuurlijk leefden er In ver schillende landen, vooral als weerklank op „Neue Wege", ge lijke gedachten, maar zij leef den in verschillend klimaat. En wat, zien wij nu in de ver schillende landen? In Zwitserland is de Reli- giös-Sozialer Verem na de dood van Ragaz in 1946 mteenge- vallen. Practisch in drie delen. Het vraagstuk van de oost-west- verhouding maakte, dat men i uiteen moest gaan. De kleine meerderheid volgde de tot Zwit- ser genaturaliseerde Duitser dr. Hugo Kramer, de iets kleinere minderheid ds. Trautvetter, ds. Lejeune en ds. Bachmann, ja renlang de naaste medewerkers van Ragaz. Deze. richtten eep Nieuwe Religieus Sociale verem- ging op. De eerste heeft thans 184 leden, verdeeld over drie af delingen. „Neue Wege" is het blad. De laatste heeft 165 leden, ook verdeeld over drie groepen, waarvan de belangrijkste in Zurich is. Het blad is „Der Auf- bau". In Frans-Zwitserland is even eens een Fédération roman de des Socialistes reügieux", van Frankrijk uit gesticht, in 1913, op het standpunt van de (oude) Reiigiös-Socialer Verein staande. Deze Federatie telt vier groe pen en 160 leden. Slechts in de nieuwe vereniging bevinden zich leden, die een hartelijke relatie met de kerk en de soc.- dexn. partij hebben. In Frankrijk werd de „Fé dération francaise des Socia listes Chretiens" m 1908 opge richt. Hetzeifde beeld ais Frans-Zwitserland, maar van ge ringere omvang. Normaal zegt het rapport, zijn er 400 a 500 leden, op het ogenblik 80. Slechts in Parijs is er enig leven. !n Engeland bestaat de Christian Socialist League, gesticht in 1924. De bond telt 280 leden en geeft een kwartaal tijdschrift uit. In tegenstelling tot, Zwitserland en Frankrijk zijn de leden over het alge meen vooraanstaanden in kerk, socialistische partij en vakbewe ging. Van Duitsland waren geen rapporten binnengekomen Uit "liet weinig omvangrijke maandschrift „Christ und Sozia- list" krijgt men niet de indruk van een krachtige organisatie, ofschoon de vraag over de ver houding tussen kerk, christen dom en socialisme zeer leven dig is. Slechts Zweden en Nederland maken een stevige Indruk. In Zweden werd in 1929 de Sveriges Kristna Socialdemo- kraters Förbund opgericht. Hij heeft het doel christenen, die socialist zijn. tot actieve politie ke arbeid op te wekken. De bond is als zodanig aangesloten bij de Sociaal-Democratische 5 Partij van Zweden. Hij heeft 9000 leden en 350 afdelingen. Principieel lijkt deze bond dus op de PCWG m Nederland. De bond krijgt jaarlijks 20.000 Zw. kronen subsidie van de partij en geeft, een weekblad, „Broderskap", uit. Over Nederland kan ik kort zijn. De Arbeidersgemeen schap der Woodbrookers, Ö00 leden, met z'n Bentveld en Kor- tehemmen en z'n 2000 cursus bezoekers, is aangesloten, de PCWG niet. Deze zond een waar nemer naar Frankfort. Hoe het in België. Denemar ken. Noorwegen en Finland staat, kunnen wij niet zeggen. Er waren geen rapporten inge zonden. wal geen best teken is. Conclusie: het internationale religieus-sociahsme is organisa torisch een zwakke zaak. Slechts als het open en ruim is zal het deei kunnen hebben aan de gro te ontmoeting tussen christen dom en socialisme. Toen ik er binnenliep buiten was het om te besterven van de hitte en bij Macy is het altijd heerlijk koel zocht ik een paar nylons, die zich, evenals bepaalde herensokken, aan de maat van de voet aanpassen. Stretch-nylons, noemen ze deze kousen in de Angelsaksische landen. (Goed. ik weet dat ze óók hier te krijgen zijn, maar ik wilde ze toch hebben...) TT7"e hebben, als zovelen, de vacan- Vy tie er weer opzitten. We zijn weer naar onze geliefde Ar dennen geweest en we hadden dit maal alle veertien dagen stralend zomerweer. We maakten urenlange wandelin gen, plukten ruilde aardbeitjes en frambozen, zwom men in bergrivier tjes en kwamen des avonds bruin en voldaan in het natuurvriendenh uis terug. Dan was het met dc andere gas ten een gezellig uit wisselen van erva ringen. „Tjonge, tjonge," zei een bruinverbrande vrome, „ik heb van daag zoveel Spa gedronken met die warmte! Als je op mijn buik belt, loopt de Spa mijn oren uit!" „We hebben zo moeten lopen van die mannen," viel haar vriendin bij, doelend op hun beider echtgenoten, „je loopt je luezenloos!" „Ik vind die Franse namen zo mooi klinken," zei een ander, „we zijn vandaag naar de Abbaye de Notre Dame de Clairejontaine ge weest." „Abbaye de Notre Dame de Claire jontaine..." herhaalde ik proevend, „net muziek!" „Ga weg," zei een nuchtere Am sterdammer, helemaal geen muziek, dat betekent gewoon Onze Lieve Vrouwe van 't heldere gootsteentje!" LIES DE VRIES—BOEKEN Ik vroeg ernaar bij de dameskousen-afdeling, die al een ruimte van een laten: een jaaromzet van 150 milliocn niet kinderachtige winkel besloeg. O nee. die hadden ze hier met, die moest dollar, een totale inventaris waarmee ik bij de „stretch nylon-afdeling" halen. een grote moderne stad kan worden opgebouwd en ingericht, Zo heeft Macy al zijn artikelen op tien onmetelijk uitgestrekte verdiepin gen gespecialiseerd ondergebracht. Alleen de verkoopruimte meet al 1 )e 46 mó!ioen aankopen, die hier ruim 100.000 vierkante meter. En op die tien etages zijn nog eens tien Hn"r hBt" etages gebouwd, waar aan alle administratieve afdelingen, recreatiezalen, een volledig ingericht ziekenhuis, een róntgenkamer en een modern inge richte tandarts huisvesting verleend Is. Macy heeft alles en de 150.000 klanten, die hier dagelijks over de vloer schuifelen of op een van de 58 roltrappen staan, verbazen zich nergens meer over. Wordt u niet snel genoeg geholpen, grijp dan naar een klanten- telefoon, die op alle afdelingen staat, en roep een verkoopster naar u toe. Eenvoudig, nietwaar, per slot hebben ze er 11.000 bij Macy (cn in de Kerst drukte zelfs 21.000) en één zal er toch wel vrij zijn. Eigenlijk kun je volgens Europese maatstaven niet spreken van afdelin gen. Het zijn complete en forse winkelinventarissen, die in dit gigantische warenhuis zijn ondergebracht: alleen de „boekwinkel" voor volwassenen kinderen hebben hun eigen „hoekje" laat al kiezen uit 18.000 titels. door het kooplustige publiek per jaar worden gedaan, worden finan cieel afgehandeld met een buizenpost. U geeft de verkoopster het geld en vla de buizenpost komen van de cen trale kas het wisselgeld en de kassabon terug. Een systeem, dat ook m Enge land al ingeburgerd is. De lengte van 70'n buizenpost, vraagt u? O. dat valt mee: 115 km m totaal. Macy is eigenlijk niet te beschrij- van. Macy is ook niet te bewandelen. Macy isAmerikaans. W. LEVIE De vorige week gaf ik u de raad extra-adem halingsoefeningen te doen in een frisse ruim te, maar liefst in de buitenlucht. Vandaag een oefening die weinig gedaan wordt cn die toch zo héél belangTijk is: de buik-ademhaling. 1. Been- en voctspier- oefening. Sta in kleine spreid- stand en kom langzaam tot tenenstand. Daarna draalt u de hielen naar buiten en zet de voeten weer plat aan de grond Weer op de tenen staan eh de voeten terug draaien tot de spreid- stand, de voeten weer plat. Tien keer herhalen. dn 2. Zijspieroefening. Op de grond gaan zit ten, de benen spreiden, armen hoog en vingers in elkaar strengelen Buig nu de romp links zijwaarts, daarna recti's zijwaarts, dus van de ene kant naar de an dere buigen. Zorg ervoor dat het hoofd omhoog en tussen de armen blijft. Trek de armen flink omhoog, zodat de rug recht blijft. Niet de adem inhouden! Tien keer naar elke kant herhalen 3. Buikademhaling. Op de rug üggen. li chaam geheel ontspan nen; de imker hand op de buik, de rechter op de borst. Haal nu langzaam en diep adem door de neus en breng de adem door naar tie ouik. De buik moet daarbij om hoog, komen, dus bol staan. Houdt de adem nu een paar tellen in Nu langzaam uit ademen door de even geopende mond, zodat de buik weer zakt. U moet met de handen controleren of de buik omhoogkomt en niet de borst. Die beweegt niet. Ontspan voordat u herhaalt, het gehele li chaam. U kunt deze oefening ook staande uitvoeren. Bij de ademhalings oefeningen is algehele concentratie noodzake lijk. Vijf keer herhalen, LIEN OREESE Pr zijn verrassingen, zoals 'n groots- -*-1 ingerichte apotheek met negen tien gediplomeerde apothekersassi- stenten, die eik recept aannemen en klaarmaken, een drogisterij, een aparte wijnhandel, een sigarenzaak, eeu antiekhoek en een kruideniers waren-afdeling (met alleen al 160 soorten kaas), die op zich een waren- mocht de klant niet genoeg geld bij zich hebben, geen nood, de bank (ook een „afdeling"! biedt de hel pende hand... als u tenminste ergens geld hebt staan... Geen mens zal zich dan ook over de cijfers verbazen, die deze reuzen huis genoemd kan worden. Enonderneming over zich zelf wii Ios- Voor de algemene bijeenkomst, die de Vrouwenbond van de PvdA van 21 tot 27 September op De Bom or ganiseert zijn nog enkele plaatsen vrij. Er zuilen allerlei voor de vrouw interessante onderwerpen aan de or de komen. Liefhebbers kunnen zich opgeven bij het secretariaat van de Vrouwenbond, Tesselschadestraat 31, Amsterdam-W. Kosten: ƒ10,50. Zo rond 1520 moet eten niet zo'n groot feest geweest zyn, wil het mij voorkomen. Droog brood met een paar gekookte visjes het zou mijn feest- cten niet zijn, maar blijkbaar hadden ze niet anders. Eten schijnt trouwens bij onze welgestelde voorvaderen vee! meer bestaan te hebben uit drinken. Want de kruiken en flessen ontbre ken nooit op de taferelen der schut tersmaaltijden en van brood met vocht kon je blijkbaar flink dik wor den gezien ten minste de omvang rijke schutters. In Amsterdam in het museum Wil let Holtliuyzen kun je een en ander waarnemen over onze voorvaders aan ingeweven: Jezus en de Samaritaan tafel. Er staan vier gedekte tafels op- se vrouw gesteld en er hangen tal van schilde- rfjen met mensen aan tafel. Daar onder nemen dan de schuttersstukken wel een bijzondere plaats in, al was het alleen maar omdat ze zo enorm groot zijn. EETTAFEL UIT 1600: fluitgla- zen met fraaie voorstelingen erin geëtst en bekerglazen in mooie zil ver-vergulde schroeven. Vorken onbekend; men. gebruikt alleen een mes om brood, ham of kaas te snijden en eet van „bordjes" van gebakken brooddeeg. Maar de pasteien liggen op tinnen borden en het fruit op borden van aarde werk. Servetten heeft men al wel; van prachtig damast net als het tafellaken. (Foto Gemeente Museum) aardige tentoonstelling als je ten minste met net bezig bent met een vermageringskuur G. B. Het kon mijn moeder vroeger niets schelen, of wij alles wilden bewaren, waar we op gesteld waren. Onze kast en onze laden puilden uit van tekenpapier, iege garenklosjes, uitgeknipte plaatjes, knopen, schelpen, armen en benen van poppen, die onze liefdesbetuigingen niet hadden over leefd cn nog veel meer dingen, die veel moeders graag naar de asbak zouden verhuizen, maar die een kind meestal veel dierbaarder zijn, dan het mooi ste, duurste cn gaafste stuk speelgoed. Mijn moeder was zelf toevallig niet zo vreselijk op orde gesteld en ze was bovendien een heel verstandige moe der, die begreep, dat eik kind ergens in huis een eigen plekje moet hebben, waar het zijn fantasie kan botvieren op dingetjes-van-niks. Nu is mijn vraag: krijgen de kinderen van nu diezelfde kans ook? Zijn wij moeders, die meest al moeten hokken m blokkendooshuis jes, die het opber gen van een stof zuiger ai tot een probleem maken, óók zo lankmoedig, ais onze kinderen liet lege lucifers doosje, of het ga renklosje willen be waren, dat wij net m de vuilnisemmer wilden mikken, om dat we het gevoel hebben, dat we uit ons huis - zullen barsten, als dat ook nog bij moet? Wees eens eerlijk" bent u met blij. ais dio stekelbaarsjes, waarmee uw zoontje zo trots komt aan dragen in een jam pot vol groezelig vocht eindelijk ter ziele zijn, zodat u de pot zonder ge wetenswroeging in de W.C. kunt om keren? Hij stond u al lang in de weg. En als datzelfde zoontje na de vacan- tie met een vracht zumig opgespaar de scheipen thuiskomt, die hij tussen I zijn onderbroekjes m de kast probeert te bugraven, om er op een moment, dat liij zin heeft, plezier aan te be leven, wat doen wij dan? We zeggen: „Wat moet je met die rommel? Ge bruik je ze niet? Weg er dan mee!" Of we zeggen helemaal niets en dan moet je het beteuterde gezicht van zo'n kind zien, als hij merkt, dat zijn schat met de Noorderzon is ver trokken. Ik ken een moeder, die maar één dochtertje heeft, en dat dochtertje wordt grenzeloos „verwend". Het kind iieeft een eigen kamertje, dat er meer uitziet ais een etalage van een speelgoedwinkel, dan als een vertrek, waarin eclit wordt geleefd. De pop pen en de beesten staan er allemaal keurig op een rij. Er zijn veel te veel P.°Pp2" e,? veel te veel beesten en ze autoAAoc'de'-rinkeVt^komm zien er uit of ze nooit van hun plaats gn de boodschappen dus gemakkelijk komen en alleen maar dagelijks wor- kan meenemen. Bezorgen is er dan den afgestoft. De kleuren ^van^net ook meestal nlet bij. woord" zoals dat tegenwoordig heet. „Ik weet niet wat dat is met Truusje," zegt de moeder, „nou heeft ze toch zo'n mooi kamertje en ze zit altijd bij die troep kinderen van hiernaast, een echte bende als je 't mij vraagt. Ncu ken ik toevallig die „troep" ook. Vier kinderen, de oudste is twaalf, slapen en spelen er samen in één kamer. Maar wat voor een kamer. De wanden zijn er bedekt met hun eigen tekeningen, er staat een poppenhuis dat ze zelf hebben inge richt en een goud vissenkom, vol on definieerbaar zwem mend gedierte in drab. De drie oud sten hebben eik een verveloos kastje, waar ze als ik vroeger hun schatten in bewa ren. Ze hebben een boekenkast van een paar oude kistjes en de poppen sla pen er aan het voe teneind van hun bed. En altijd altijd zitten die kin deren te knippen en te rijgen en te naaien en te plak ken, want in die kamer kan geen blind paard kwaad doen. En toch is het de heerlijkste kinderkamer, die ik ken, omdat hij in de ogen van die kin deren „a esthetisch verantw ord" is! Als u tóch vmdt, dat Je een kind niet vroeg genoeg aan orde en net heid kunt wennen, dwingt u het te leven m een wereld, waar het nog niet rijp voor is. Die orde en netheid komen wel met de jaren. Als u maar een beetje geduld wilt hebben. En als ze nooit komen, hangt daar dan later het geluk van af? MARIKE Amerika is het land van de zelf bedieningswinkels, waar de huis vrouwen bijna alles kunnen kopen, wat zfj nodig hebben. Dit systeem van winkelen heeft zo'n grote vlucht kunnen nemen, omdat de Ameri kaanse huisvrouw veelal in staat is bed, cn de gordijnen kleedjes, alles is „aesthetisch verant- In het nieuwe nummer van De Kruidenier lezen we nu, dat er in Detroit toch een nieuw bezorg- systeem is ontstaan. De huisvrouwen krijgen een bood schappentas, die zy met een sleutel kunnen afsluiten, zodat verlies van pakjes of diefstal onmogeiyk is. Deze tassen hele balen eigeniyk -— worden op een rek geplaatst, naar een bestelauto gereden en uiterlyk binnen twee uur thuis bezorgd. Ook de huisvrouw zonder auto (en die telt Amerika óók nog in groten ge tale) wordt het dus gemakkelijk ge maakt in Detroit. Ze neemt haar sleuteltje mee naar huis: de rest komt achter haar aan. J Mensen aan tafel al heel vroeg betekende dat by de welgestelde families: fijn damast De gotische tafel uit 1500 zouden wy een kastje noemen en op die tabouretjes en drie hoekige stoeltjes moet je niet makke lijk gezeten hebben. Het tafelbestek is eenvoudig. Een paar tinnen bord jes, waarop wat stukken droog brood liggen en een bord met twee vissen. Glaswerk, kruiken en tinnen schenk kannen zyn aantrekkeiyk, de messen primitief, vorken kent men met. Maar het tafellaken is van prachtig wit damast met een motief van vissen en schepen. Honderd jaar later is de tafei echt een tafel, waar je de voeten onder kunt steken. Je kunt hem zelfs uit trekken. Er zyn nu echte stoelen, van notenhout met een Ieren zit ting. Vorken heeft men nog niet, maar het voedsel is wat gevarieer der. Brood, pasteien met een on geplukte vogel erop ham, kaas, fruit. En men gebruikt bordjes om van te eten. Bordjes, die gebakken zijn van brooddeegHet tafelgerei is luxueuzer geëtste fluitglazen, een zoutvaatje in zilveren montuur, bekerschroeven van verguld zilver. Het damast heeft een bybels tafereel Xfjeer vijftig jaar later eet de def- VV tige koopman ook van zo'n prachtig tafellaken: „De verloren zoon" staat erop. Hij eet aan een bal- poottafel en zit op een stoel met een zachte pluche zitting. Hij hanteert een voorsnijmes, een „vorklepel" en heel kleine tweetandige dienvorkjes. Zijn voedsel legt hij nog op de brood bordjes, zoals zijn grootvader en vader deden, maar zijn glazen zijn nog mooier bewerkt, zijn wijnkoeler is van gedreven zilver, in plaats van koper, hij heeft zulke fantastische be werkte zoutvaten, dat je er een beetje om lachen moet. Een eeuw later, eind 1700, beginnen wij de tafel, zoals wij die kennen, te herkennen, maar dan in het over dreven weelderige. Men eet nog steeds van fijn damast, men gebruikt servetten, men heeft prachtige por seleinen borden. Er liggen lepels, messen en vorken op tafel, precies zoals wij ze nog gebruiken. Er staat een olie- en azijnstel in een fijn zil veren bakje, dat je zo zou willen mee nemen. En het eten gaat op het onze lijken, aardappelen, verschillende soorten gekookte groente, gebraden gevogelte, en een enorm stuk banket als de&sert. Erg overvloedig allemaal en rijkelijk besprenkeld met wijnen, want er staan heel wat glazen op tafel, prachtig bewerkt. Overal in de rondte hangen de schilderijen van etende mensen. Een inds mijn man een half jaar geleden een hele avond by vrienden in het pikkedonker heeft gezeten met een beddelaken als enige verlichte attractie voor zijn neus, is het hek van de dam. Dit grapje heeft mij tot nu toe alleen maar een beddelaken gekost en ontelbare kopjes koffie en thee, maar ik durf hem niet eens te vragen, wat hy elke maand aan die nieuwe liefhebberij van 'm be steedt. Vanaf het moment, dat hy by Sam en Jet met dat laken is geconfronteerd, is De Tover lantaarn namelijk aan mijn hori zon verschenen. Ik herinner me, dat wy vroeger by een jarig vriendinnetje wei eens met Hans en Grietje en Sneeuwwitje zoet werden gehou den, als het feest schadelyke ge volgen voor het meubilair dreigde te krijgen. Sneeuwwitje kwam dan ook uit een toverlantaarn en die vader van dat kind kocht haar kant en klaar in e°n winkel op glaasjes, U begrijpt dat mijn man dergelijke vertoningen is ont groeid. Hij koopt trouwens zyn voorstelling niet kant en klaar, hij maakt hem zélf. De productie is al even simpel als de projectie: hij fotografeen iets in kleur, want 't moet zo echt mogelyk lijken en dan knipt hy zo'n film zorgvuldig li: stukjes en schuift die in de tover lantaarn. TTet spreekt vanzelf, dat hij - het niet voor mij alleen doet. Hij wil er publiek bij hebben. Hij wil erbij praten. Hij wii het ge lach en het „oh wat énig"-geroep van de menigte horen. En daar om nodigt hy iedereen, die maar wil, uit om eens een avondje aan te komen. Al zijn collega's zyn al geweest met hun vrouwen en al onze vrienden (met hun vrouwen) en de tantes en ooms en oe neven en nichten, die hij anders jaren links laat liggen. Hij vertelt niets van te voren, liet moet altijd een leuke verras sing biyven. Maar zo tegen nege nen begint hy tot ieders verba zing alle gordijnen hermetisch te sluiten, al is het buiten nog springlevend dag. Veelbelovend mompelend trekt hij zich dan terug in de achterkamer en be gint een heel stel doosjes (de voorstelling) op een byzetlafeltje te stapelen. Vervolgens de gasten kyken gespannen toe plaatst hy de pianokruk (omge keerd) op een keukenstoel met daarop mijn theeblad (leeg ge lukkig) en daarop als kroon op het werk de toverlantaarn, die hy binnendraagt, alsof het. een brandende plumpudding is, zo voorzichtig. FYe gasten weten nu dus wat komen gaat en roepen al in koor „Da's leuk zeg, waar wil je ons hebben? Vertoon je achter of vóór, dan zetten we de stoelen vast op een ry." De volgende minuten zyn altyd nogal onrustig. Terwijl mijn man (achter) op het schrijfbureau staat om het laken aan de gor- dynroe te haken (hy heeit myn bezem en zwabber al gesloopt omdat dat laken daar tussen moest, anders komen er vouwen in het beeld, vat u) terwyi myn man dus boven zijn macht staat te wriemelen op plafoudhoogte begint de visite de tafels opzij en de stoelen op slagorde te schuiven. Goed, eindelijk zitten we dan toch. Het spul kan beginnen. TYju is kleurenfotografie een kunst, die Je door ervaring moet leren, en hij is nog niet zo lang bezig. Bovendien is hy soms wat uitvoerig in het benandelen van een onderwerp. Zo zien de gasten my dan bijvoorbeeld eéu en twintig keer achter elkaar In badpak: liggend, zittend, met zonnebril, etend (wat is :-.en mens lelyk als ie eet), op mijn rug krabbend, half in zee, helemaal in zee, er weer uit, (ik wist nooit dat ik zo dik was van achteren) enzovoorts, enzovoorts. En over die kleuren gesproken- als ik nou nog bruin was (wans dat bén ik) maar bij hem ben ik lichtpaars. En myn badpak is niet gee!, maar rose, wat afschu welijk kleurt bij lichtpaars En liet publiek maar lachen hemel, wat hebben ze een plezier Vooral als ik dan ook nog op de kop te voorschyn kom, want dat gebeurt ook herhaaldelijk, omdat m'n mar, alles in het donker be- scharrelt met een knijpkat, zodat hy niet altyd precies ziet wat hij doet. Weet u wat ik nou van plan ben? Ook kleurenfotografie leren. Dan kan hij ten minste ook eens in die toverlantaarn. Wani om altijd alleen voor gek te staan, wordt op den duur zo ver velend.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1955 | | pagina 2