Antoon Gooien Omnibus: goed boek binnen bereik van smalle beurs Spel wordt poëzie Nationalistisch ressentiment beheerst zaak-Jungschlager Mooie Gina steelt aller hart Maar de prins krijgt haar tóch UITGEVERSPRESTATIE VAN DE EERSTE RANG Kou op de borst i 'Jil. -JL*1 Djakarta zoekt bewijz Emiegratielust vermindert B Bonte film, sentimenteel maar aardig met melk meer mans Nero wint van bulldozer Eric v. d. Steen HET VRIJE VOLK ZATERDAG 22 OCTOBER 1953 rie met Antoon Cooien voor het eerst in gesprek komt, denkt: Tjonge, dal is een stille man, het zal niet meevallen met hem een uur vol te praten. Hij zit heel keurig en beleefd tegenover je, een grijzende, wat grauwe kop boven het bruine wapperdasje met witte cirkeltjes, een meneer die op het eerste oog net zo goed dorpsnotaris als schrijver zou kunnen zijn. Hij is een beetje afwerend en berustend: wéér zo'n praat zieke man uit Amsterdam, die honderd en één dingen wil weten, die al lang en breed in mijn dertig boeken zijn beschreven. Ik zal er maar weer doorheen bijten. (Van onze buitenland-redactie) Op 29 December 1949 werd Indonesië door de souverelniteits- overdracht in Amsterdam een onafhankelijke staat. Daar aan voorafgegaan was een periode van grote verwarring, die o.a. gekenmerkt werd door het optreden van partisanengroepen, vooral op Java. Het spreekt vanzelf dat deze niet prompt de wapens neer legden en tot regelmatige arbeid terugkeerden, zodra Indonesië zijn volledige vrijheid verworven had. De zaak-Jungschlager Moedig protest Toen ik later aan dit gesprek terugdacht, zag ik de her komst van de romantische draad, die door Coolens bonte verhalen over de Friese dok tersfamilie loopt. «tl ij het herlezen van de boe- Coolen Omnibüs verzameld zijn, trof mij opnieuw het natuur lijke verteltalent, waarmee de schrijver deze droom en reali teit heeft weten samen te weven. De Antoon Coolen Omnibus bevat drie romans: Dorp aan de rivier, De drie gebroe ders en Herberg in 't misver stand. Ze tellen te zamen 556 bladzijden en zo'n driehonderd duizend woorden. Het is niet zeker of een over vloed van reclame voor een filmster gunstig is. Gina Lollobrigida is zo vaak „in het nieuws" geweest, dat men on willekeurig geneigd is haar prestaties een beetje critischer te beschouwen dan die van anderen. Om echter van te voren alle twijfel weg te nemen: zij is zonder twijfel een mooie, zij het dan ook niet overweldigend goede actrice. Van het een in het ander DE MOOISTE VROUW: Vermaak genoeg WEDUWENRENTE j HUURVERHOGING SUCCESSIERECHTEN KINDERAFTREK NOODWET-DREES En ondertussen daalt de late herfstzon boven de tuin en het mooie Kempense landschap daarachter: weiden, akkers en bossen. Antoon Coolen staat op en wandelt naar het raam. ANTOON coolen Eric van der Steen behoort tot de dichters, die ergernis wekken. Zó doen dit door hun wooidspelingen. Daarmee vergrammen zij de critici, voor wie de poëzie bepaald géén spelletje is. Ik herinner mij met plezier de verbolgenheid, waarmee jaren geleden een recensente zijn bundel Controversen afwees. Maar het is gek, in de poëzie ligt tussen het woordenspel en de dode lijke ernst soms maar een heel dun streepje. Eric van der Steen pleegt bij voorkeur over dit streepje heen er- weer te wandelen. Hij besent dan ook, dat hy zyn verzen indertijd „met gemengde gevoelens" heeft geschreven. Dat staat te lezen in de inleiding tot Gemengde Berichten, een gelukkig ruime keuze uit zyn zes bundels. Alleen het bundeltje Paal- tjens-navolgingen is hier verzwegen Voor de rest stelt Erire van der Steen zich hier voor in allerlei ver- sehyningsvormen. Achtereenvolgens ontmoeten wy de journalist (Ge mengde Berichten), de student (Ne derlandse 'Liedjes), de soldaat, de werkloze, de pseudo-dichtei (Droe sem), de echte dichter (Kortom, Controversen, Cadans Ais er cën dichter is, die zyn biografie ge makkelijk laat raden, dan wel Van oer Steen. En wat die woordspelingen betreft ik begrijp niet goed, waarom men aanmerkingen maakt op een dichter, die met dit hulpmiddel zulke su- bheme resultaten bereikt als dit: kerf in de groene vruchten zoals kinderen doen oogst gal uit loense luchten en in een geel seizoen kastanjes vallen stuk en glansen onbedorven maar waar rijpt ons geluk wij hebben het verkorven In zijn woordspelingen laat Van der Steen taal en werkeiykheid als glazen platen over elkaar schuiven, tot het licht er in fantastische kleu ren doorheen schiet. H. V. S. ERIC VAN DER STEEN, Gemengde Berichten. N.V. De Arbeidersvers, 1954. Het aantal Nederlanders, dat regelmatig postwissels naar de mi nister van Financiën zal sturen, heeft zich tot 60 uitgebreid. Veertig n.ensen hebben verder hun instem ming betuigd met deze actie tegen Belastingverlaging en voor hulp aan cie onderontwikkelde gebieden. Advertentie 1M ■apncisri?:*»»» En zoals hij daar staat tegen de rosse hemel boven de donkere bos rand krijgt deze man met zijn klas sieke klerkenkop plotseling iets boers, hij zou zo zijn knappe pakje kunnen uittrekken en in kiel en lage laarzen met het geweer over de schouder op stap kunnen gaan naar de rand van een ven om daar een paar eenden te schieten. Als ik hem zo tegenkwam op een bospad, denk ik, zou ik hem beslist als een stuk van het landschap accep teren en hem voorbijlopen met de groet die de plattelanders van Bra bant en Friesland gemeen hebben. Ons gesprek gaat traag en vnen- deiyk verder. Hij vertelt over de In dustriële revolutie die het achterlijke Brabant in een halve eeuw tot een byenkorf van activ-jteit heelt ge maakt. en ik zeg hem 't een en ander over Friesland, dat sich langzamer en onwilliger aanpast, omdat de indi vidualist nu eenmaal een handicap heeft in de nieuwe wereld... En so komen we op het vaderland van Tjerk van Teske de Friese hoofdpersoon van rijn Dorp aan ce rivier en één van de broers uit zijn Drie gebroeders. Antoon Coolen vertelt me, hoe hy Friesland heeft leren keunen, HU zou met een vriend een paar weken op de Friese meren gaan zeilen en die vriend had hem wonderbaariyke verhalen verteld over de beste kameraad van zyn leven de man die zijn schip in orde hieid gedurende de lange maanden van zyn verblijf in Holland, „Toen we in Sneek aan boord gin gen," zo vertelt Antoon Coolen, „stond daar by de loopplank een oudere, onopvallende man met een pet op, Hy stak de hand even omhoog en zei „goeie!" Ik keek om me heen.. Ik z&g die goeie kameraad van mijn vriend niet. Die heeft het zeker laten afweten, dacht ik. Toen we aan boord stonden, zei ik: „Waarom is die ouwe vriend van Je niet gekomen? Mankeert er iets aan?" Myn vriend was heel verbaasd. „Heb je hem dan niet gezien?" vroeg hy. „Je bent hem voorbygelopen. Hy staat by de loopplank." Daar ben ik toen een poosje stil van geweest," zegt Coolen. „Als die twee Brabanders waren geweest, zou den ze elkaar de schouders platgesla gen hebben." Het nieuwe bestuursapparaat be schikte over te weinig ervaren krach ten en was dus zwak, het leger bleek nogal eens eigenzinnig en het spoedig over boord gooien van de federaie opbouw ten bate van een centralis tisch bestuur schiep nieuwe moetluk heden In de ver afgelegen en mei solide gevoegde delen van het grote rijk In deze verwarring die natuurlijk een zwakke economische positie tot onvermijdelijke consequentie heeft Is het begrijpelijk dat een regering be proeft het nationalisme te prikkelen Het vormde de eenheid m de over gangxperiode naar de zelfstanriiaheid men kan volgens de wei van de traag, neid beproeven die eenheid te hand- naven. ook al heft zij voor de con siructie van de nieuwe staat wpinic zin meer Bovendien komt men met net be- spplen der nationalistische ressenti menten in het gevlii bij de commu nisten. die het 'dooi hun invloed tn de vakbeweging iedere regering las tig kunnen maken De verwantsctiap lussen PN1 (de partij van Soeka'rno) en KPJ (de Indonesische communisten i is der halve duidelijk en zij speelde een belangrijke rol tot in de jongste ver Kiezingen Wapens der nationalisten Naiuurlijk richt zich de wrok. die nationalisme en communisme blijven voeden, in de eerste plaats tegen Nederland De ontbinding van de oude banden ging met zonder strija waarvan de nawerking niet ts ver dwenen. vooral met omdat zij zich het pijnlijkst demonstreert in de nog altijd bestaande actie der „partisa- nen" die vaak aan de ..Daroe! Islam' hun fanatisme ontlenen. Het zou goed zijn voor de verhou dingen tussen Djakarta en Den Haag als In de troebelen na 29 December 1949 geen namen van Nederlanders genoemd konden worden. Helaas hebben wij te erkennen dat de actie van Westerling in Januari 1950 tegen Bandoeng hoezeer ook afgekeurd door de Nederlandse rege ring en het overgrote merendeel van het Nederlandse volk aan de ex ploitanten van het Indonesisch natio nalisme scherpe wapens in de hand heeft gegeven Anderzijds moet geconstateerd wor den en een Nederlands Witboek heeft dit Juni jl. met een vloed van documenten gedaan dat het Indo nesische nationalisme zelfs niet de slechtste terreur-methoden ongebruikt heeft gelaten om bij het eigen volk rie indruk te vestigen dat het bende wezen - ook na Westerling is j gesteund geleid en van wapens voor zien door geheime organisaties waarin Nederlanders aan de touwtjes trok ken. Om dit te bewijzen zijn in 1953 een 34-tal Nederlanders gearresteerd, waaronder Jungschlager en Schmidt, die ervan verdacht worden bij het leveren van geld en wapens aan de Westjavaanse benden een leidende rol te hebben gespeeld. In het proces daarover, dat zich al maandenlang voor de tandraad in Djakarta mei horten en stoten voort sleept, zijn ontoelaatbare dingen ge beurd. Om ..bruikbare" verklaringen af te persen zijn getuigen mishandeld op een barbaarse manier. Een ts er overleden, anderen liggen in zieken huizen, nog anderen zijn gemuil korfd op vrije voeten gesteld. Daarentegen zijn er onder de ge tuigen A charge een aantal van zeer verdacht allooi, die elkaar of zich zelf herhaaldelijk tegenspreken en die telkens aankomen met nieuwe be schuldigingen. Zowel de Nederlandse advocaat als de Indonesische advo cate der verdachten heeft zich ge noopt gezien het werk neer te leg gen. Het verzoek, een Engelse advocaat te laten optreden, is in strijd met de Indonesische wet geweigerd. Kortom, de sterke Indruk bestaat, dat men in Djakarta tot iedere prijs 'wil „bewijzen" of althans de sterke schijn wekken, dat Nederlanders -- als Jungschlager, Schmidt, e.a. het werk van Westerling hebben voortgezet. Vandaar het scherpe conflict dat vorige week ontstond tussen de „djaksa" en mevrouw Bouman. de advocate van verdachten. Bij het verhoor van Soetoko, een officier die Westeriings aanval op Bandoeng van Januari 1950 heeft be streden, poogde de „djaksa" het een voudig als een vaststaand feit voor te stellen alsof er verband bestond tussen bedoelde aanval en de actie van een geheime Nederlandse organi satie (NIGO) waarin Jungschlager en Schmidt een rol gespeeld zouden heb ben, doch waarvan het bestaan nog bewezen moet worden. Deze poging om als vaststaand feit voor te stellen wat men graag bewij zen zou, maar wat men tot dusver met bewijzen kon. bracht mevr. Bou man ertoe, uit protest de rechtszaal te verlaten. Een moedige daad. die ook wel indruk zal maken in de In donesische kringen waar men betere rechtsopvattingen huldigt dan tot dusver in de Landraad te Djakarta aan bod zijn geweest. (Van onze parlementsredactie) Ongeveer 30.000 emigranten ver laten dit jaar Nederland, zo schatten deskundigen. Vorig jaar bedroeg het aantal bijna 35.000, Het aantal Austraiië-gangers steeg sinds 1954 van 10.906 tot rond 15.000 in dit jaar en waarschijnlijk ook volgend jaar. De voorkeur voor Australië gaat ten koste van de in teresse voor Canada. Naar dit laatste land gaan dit jaar ongeveer 7000 Nederlanders tegen bijna 16.000 vorig Jaar en zelfs ruim 20.000 in 1953, Het ziin grote mensen, deze Van Teakes, héél grote mensen met bij zonder fyne doktershanden, ze zyn gevoelig, maar laten het zo weinig mogelijk blijken, ze zijn keihard in hun smart en wraak en woede, ze zyn zwijgzaam, trouw en edelmoedig. Ze handelen naar maatstaven, die buiten de bevatting der Brabantse dagloners en boertjes liggen ze zyn in al hun uitingen het"tegendeel van wat eigen is aan de gewone kleine man die Coolen zo levend op papier kan setten, in al zyn sorg. zwakheid en kinderlijk geloven. Voor deze scherpe tegenstelling had cie schry ver dat andere volk ncdig. het volk uit het land van meren en weiden en geweldige wolkenluchten, het volk dat „goeie!" zegt als een vnend na lange tyd terugkeert naar het huis der vaderen en niets meer. En door het tegenover elkaar zetten van geromantiseerde Frie zen en het realistisch waargeno men volk van de Brabantse rivierkant ontstond een spanning als tussen droom en werkeiyk heid. De werkeiykheid: gewone mensen, die lijden aan angst, kleingelovigheid, armoede, ziekte en met vallen en op staan het einde halen. De droom: ongewone mensen, die heersen, hun leed verborgen houden, baas zijn over hun angst, leven naar eigen maatstaven en in al hun daden traditie en sleur trotseren. Prof. tnr. B. V. A. Röling en prof dr. W. Banning. Nederland' Plaats en roepiilg te midden der natiën, uitg. De Tijdstroom Lochem. Smaakvol zijn de redevoeringen uitgegeven, die de hoogleraren Ró- ling en Eanning voor een cursus te Bai'chem hebben gehouden, onder de titel: Nederland, plaats en roe ping te midden der natiën. Die titel is echter enigszins misleidend. Prof. Röling heeft immers een zeer lezenswaardige terukblik op tien Jaar Verenigde Naties gegeven, zonder daarbij in het bijzonder de plaats van Nederland aan de orde te stel len. Prof. Banning komt tot een ne gatieve conclusie. Een speciale roe ping op het terrein van de interna tionale politiek en het internatio naal recht, zoals Van Vollenhove dat zag. acht hij niet aanwezig Ne derlands taak en roeping acht hij in de eerste plaats gelegen in d.e opdracht de geduldige arbeid aan de geestelijke grondslagen van ons volksleven voort te zetten. Het komt ons voor,» dat deze roeping er een is van alle tijden en de lezer die een op de huidige situatie in het bijzonder toegespitst antwoord had verwacht, niet geheel zal bevredigen. Anderlecht te Brussel onderhan delt met het Londense Arsenal voor het spelen van een voetbalwedstrijd in de naaste toekomst te Brussel Gina Lollobrigida en Vittorio Gassmann in „De mooiste vrouw van de wereld. Zijn verhalen dragen de geur der romantiek, maar land en volk staan levensecht voor onze ogen. Ze vertellen over mensen, groot en vertekend als de schaduwen die by volle maan naast ons voortwandelen, maar keren trouwhartig terug naar de rivier, die we kennen, en de veer man, die bang is voor het kruien van het ijs, en de boer, die zyn doods angst niet meester kan worden. En wat ervan achterblijft is vooral het beeld van deze kleine, gewone mensen, het beeld van deze aarde, zyn rivier, zijn hofsteden, zyn dor pen. Mijn oordeel? Een onbegrijpelijk lage prijs voor zoveel boeiende ver- kalen. Een uitgeversprestatie van de eerste rang, waarmee het goede boek binnen het bereik van ook de smal ste beurs is gekomen. Ik hoop, dat de enorme oplage bin nen enkele weken uitverkocht zal zijn. Daar is alle kans op - en dat is een best ding voor letterlievend Nederland. AGE SCHEFFER Antoon Coolen Omnibus, Uit gave N.V. De Arbeiderspers, Am sterdam 1955. Prijs f3,75. In de film. ,pe mooiste vrouw van de wereld" (La donna pill bella del mortdoj toont zeechternog iets ahderjsHe fainheVdm alleen spelen, viant niet alleen is zij een voortref fe- lijkè'cabaretzangeres, ze geeft boven dien een aria uit „Tasca" ten beste die althans in de film zeer overtui gend klinkt. De film zelf is een kruising van een revue-, een operette- en een operafilm, met alle kleur en alle on wezenlijkheid daaraan verbonden. Een arm meisje ontmoet in het begin van haar loopbaan een echte Rus sische prins, die haar op een ogenblik dat het haar erg slecht gaat. helpt. Het resultaat is een „eeuwige" lief de van haar kant, en hy is ook lang niet onverschillig. Maar de eerste ontmoeting leidt niet tot de verwach te resultaten. De prins verdwijnt uit haar leven, maar zy biyft steeds aan hem den ken, terwijl ze langzamerhand van het een bi het ander verzeilt: ze neemt zangles (de leraar wordt prompt verüefd en prompt afgewe zen), ze gaat naar Parijs en heeft succes in een cabaret (iedereen ver liefd, allemaal afgewezen). zy duelleert met een rivale-in-de- kunst die zy belacheüjk maakt (vele verliefden, enz.), wordt geëngageerd in een revue en is dan ai „de mooi ste vrouw van de wereld". Op dat ogenblik komt haar prins weer op de proppen, die intussen toch niet met de Baltische prinses getrouwd is die voor hem bestemd was, en nu gebeurt er iets heel le lijks. De prins laat zich in een dol le bui verleiden er zijn mooiste paard tegen een hele renstal om te ver wedden, dat hij de schone Lina (<Lw.z. Gina) zal verleiden. Tenor gedood Dit lukt tamelijk vlug, maar zij komt achter de weddenschap en dan is het weer mis. Zij verdwijnt V uit het cabaretleven om na een aan tal lessen van een beroemde tenor op te duiken als operazangeres Deze tenor wordt, zoals te ver wachten valt, ook verüefd op haar, maar dan komt de prins wéér te voorschijn. Een „dramatische" scène volgt: zy verwyt hem de paardenwedden- scüap en kondigt meteen haar ver loving met de tenor aan. Prins verdwijnt woedend. Tenor wordt bij de laatste akte van Tosca niet toneelmatig maar écht dood geschoten en Lina verdenkt de prins, doch laat niets los. Succes van de beroemde operaster in alle grote steden ter wereld ge volgd door een invitatie van de Tsaar aller Russen. Nieuwe ontmoe ting met de prins, die ten opzichte van de moord van de prins geen kwaad weet. Gina Lina gaat Tosca zingen. Dit heeft ze na de moord op de te nor steeds geweigerd Bij de laatste akte valt de dirigent, haar eerste leermeester, flauw en hij bekent, dat hij de tenor heeft laten dood schieten van een galerijtje op het toneel af. Prins en operaster vallen elkaar in de armen. Het gegeven is, goed beschouwd, zo sentimenteel en drakerig als men zich maar kan wensen, maar Gina Lollobrigida komt zeer gedecolleteerd en dikwijls nog iets meer ontkleed in kleurige kledij voortdurend om de hoek giuren en, heus, ze is erg mooi en ze zingt erg aardig, soms zelfs gevoelig. Wat dat betreft is het vermaak dus niet van de lucht, waarbij nog komt dat Vittorio Gassmann, die voor prins Sergio speelt, naar ik rreen ook wei een knappe man is en dat de hele film allerliefst is aange kleed. Niemand, die deze film gaat kij ken, kan beweren, dat hij geen waar voor zijn geld krijgt: zang, dans en rolijkhcid, een tikje droefenis, dat gauw. wegebt, een moord, die gauw vergeten is, een paar vechtende da mes. En een duel van dezelfde da mes, waarin Gina toont, dat ze be halve fietsen, dansen en zingen ook nog een beetje schermen kan. Dat doet ze dan ook, een beetje lang, in een revue-kostuum, ter af wisseling van de enorme hoeveelheid sleepjaponnen, die ze in de rest van de film draagt. Zodat, alles bij elkaar genomen, men alle gelegenheid heeft om te be oordelen of de beroemde „ambassa drice van Italië", zoals Gina Lollo brigida in de wandeling genoemd wordt, werkelijk zo mooi, charmant, talentvol, hartveroverend en zange rig is als van haar wordt verteld. R. BLIJSTRA Advertentie I.M. Ppb'ltoK* N«dtHfltid» Gro»»nf>ofr« NEEM PER MAN DRIEKWART KAN DEZE KLEINE NERO ts de held van het dorp Ceres in Italië, Hij joeg achter een vos aan, raakte in een tien meter diep hol en kon er met meer uitZijn baasje, de tienjarige Giancarlo Garbolino, alarmeer de de buurt en zes dagen lang werd er door alle omwonenden in ploegen gegraven om het dier vrij te krijgen. Er kwam zelfs een bulldozer aan te pas. Toert men Nero toen nog niet bereikt had, hield men op, omdat een dierenarts verklaarde dat hij na zes da gen zeker zou zijn overleden. Maar wat de mensen niet kon den, deed Nero zélf. Hij groef zich in drie dagen uit, sleepte zich uitgeput naar Giancarlo's huis en dronk dankbaar een schotel melk voordat hij ging slapen. De buren waren zo blij, dat zij de straat voor dit dap pere hondje versierden! Van de Raad van Arbeid Kreeg ik bericht, dat ik geen recht heb op weduwenrente omdat mijn man 59 jaar oud was toen wij trouwden Het was mijn tweede huwelijk Mijn zoon uit dit huwelijk heeft wei een wezen rente gekregen n P. t-e W I ANTWOORD: De weduwe heett recht op een rente als zij 60 jaar I is. De rente wordt echter met toe gekend ais de man ouder was -1an 59 jaar toen het huwelijk werd ge sloten, De wezenrente wordt uit- j gekeerd voor kinderen beneden I de 16 jaar ais de vader was ver- i zekerd. Ik heb een winkelhuis, waarvan Ik het bovengedeelte zelf bewoon. De winkel met achterkamer en keuken heb ik aan een bedrijf verhuurd, i Kan ik voor dit gedeelte vijf procent huurverhoging tn rekening brengen? J M te Z. ANTWOORD: Huurverhoging voor bedrijfsruimte kan slechts tot stand komen door een nieuwe overeenkomst. Huurder en ver huurder moeten het dus eens worden over de verhoging die dan maximaal vijf procent mag bedragen. Hoe groot is het maximum-bedrag, dat vrij van successierechten bij tes tament kan worden vermaakt aan een inwonende hulp in de huishou ding? v D te D ANTWOORD: Aan werknemers, die ten minste twee jaar krach tens arbeidsovereenkomst in dienst van de erflater zijn ge weest en vijftig jaar of ouder zijn. mag vrij - van successie rechten worden vermaakt: een bedrag van f 1.50 per week voor leder jaai dat de dienst betrekking langer dan twee jaar heeft geduurd met een minimum van f 5.— per week en een maxi mum van ƒ30.-- per week Is de werknemer jonger dan vijftig Jaar dan mag de helft van deze bedragen worden ge schonken Mijn zoon van 19 jaai studeert op de MTS en is nu aan zijn praktijk jaar begonnen Hij werkt eerst enkele maanden in overheidsdienst en gaat dan in een andere plaats werken, waar hij een pension moet betalen Krijg ik nog kinderaftrek voot hem als hij eigen inkomsten heeft? L. K. te N. ANTWOORD- Kinderaftrek wordt gegeven als u de kosten van opleiding en opvoeding gro tendeels zelf draagt Indien uw zoon zelf inkomsten heeft, moet u dus nagaan of nog van gro tendeels kan worden gesproken. Is dit niet het geval dan kunt u een verzoek indienen tot aftrek wegens buitengewone lasten, want uw zoon zal waarschijnlijk niet In staat zijn geheel voor zich zelf te zorgen Een ongehuwde vrouw, wonende in Zwolle, heeft een inkomen van 100.— per maand Heeft zij mi ook recht op een uitkering krachtens de Noodwet-Drees' v O te Apeldoorn ANTWOORD: Zil komt in aanmerking voor een uitkering van ƒ4.— per maand

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1955 | | pagina 2