Fotoboeken tonen Europese mens van na de oorlo Parijs Droombeeld van Ook Jean Renoir schildert - maar niet met het penseel im HET KORTE UUR VAN JAN STARTER Aardige populaire boekjes Beeldroman ZOON YAN EEN BEROEMDE VADER JÈê m ED VAN DER ELSKEN EMMY ANDRIESSE Dali houdt van Rock Pn Roll Duitsers tussen twee oorlogen m 1 m EET VRIJE VOLK PAGINA Dworsjak ZO KUN JE Saint Germain des Zulke trekjes vergeeft men graag. pT$s 00f- 2jCJl. Emmy Andriesse Minder vlot doet men dit met de maajcie deze foto van de chan- tekst, die hij bij dit boek schreef. sonnière Juliette Greco. Geen Een tekst, zó kitschig en banaal, zó sombere make-up, geen sche- dik-opgelegd, dat de foto's er bijna mering! maar alleen een ge- door worden bedorven. zonde jonge vrouw in het Men kan die tekst natuurlijk on- licht van een plein in Parijs, f lean Renoir heeft zich teruggetrokken in Hollywood om een boek te schrijven over zijn vaderde beroemde schilder Auguste Renoir. Jean Renoir is een man van smaak die niet zal vervallen in een te subjectieve stijl, of het moest zijn om de ge woonten en gedachten van zijn vader vast te leggen. Beschrijvend Bewondering 'Spectaculair' is het misschien niet, maar de detaillering wekt bewonde- Mensen als u jgR ZAT OOK EEN MEISJE bij, met roodgeverfd haar en zwarte wallen om haar ogen. De jongens droegen natte vesten over slordige truien, hun haar was kortgeknipt. Zij zaten aan een tafeltje in dat lege café en zeiden niets. Zij hadden een boek voor zich, waar zij in keken. Een van hen sloeg van tijd tot tijd een bladzij om. Toen ik een uur later wegging, za- gelezen laten, maar toevallig heb Ik f DE TENTOONSTELLING ten zij er nog. Er was geen woord dat niet gedaan. Enkele staaltjes mag Mexicaanse kunst in Parijs gezegd, er werd alleen gekeken, zij u niet onthouden. krijgt Ann van haar Mexi- keken als mensen, die wakend in caanse vriend een der ge- een droom zijn terechtgekomen. - exposeerde voorwerpen cadeau. Geen van hen was ouder dan twintig lk van het verhaal een Een plaat, die typisch is voor 1 Mexicaanse jongen, die naar Pa- Van der Elsken: de sombere ge- ik geloof dat men juist dié leeftijd rys is komen liften. 'Ik hing een zichten, de opstelling voor de moet hebben, ouder dan zestien en tijdje rond met een paar clochards. C-ffiche, het contrast tussen de Jonger dan eenentwintig, om het We sliepen onder een omgekeerde lachende koppen op de plaat en volledige profijt te hebben van roeiboot op de Seinekade tegenover triestheid op de voorgrond. Een liefdesgeschiedenis in het Hotel de Ville Saint Germain des Prés een nieuwe versregel; Juliette Greco, j Bij een foto van een. Jongeman met van een stevige lijfwacht voorzien, het fotoboek van Ed van der Eiskcn, eeft enorme pjeister op zijn oor heet Maar eigenlijk is dit hele boek een dat al jaren werd verwacht en nu het; 'Een van zijn vrouwen kreeg portret, het portret van de naoorlogse eindelijk is verschenen. oen kind. Toen Jean Michel haar in Europese mens. de steek liet, beet zij zijn oor af.' Wel, Ik ken geen beter beeld van de Men moet ln die wanhopig-heer- wel. Gelukkig ziet men boven de Italiaanse volksvrouw dan de vrouw lijke jaren zijn. om zich zo volledig pleister nog een stukje van het oor. in dit boek, een mand op haar hoofd, te kunnen verhezen aan het droom- Het is er zeker weer aangezet. en achter haar een muur met 'Pace" beeld van Parijs, dat Van der Elsken De jongen komt terecht in de ge- vrede. En wie heeft ooit zo'n heeft opgeroepen. Want een droom- vangenis, waar hij droomt van Ann. prachtige foto gemaakt van het ne- beeld is het. Hij heeft de caféjeugd 'Ik dacht veel aan haar. Ik dacht: ger-intellect, in dat groepje donker van Saint Germain des Prés gezien 'Als ik uit de gevangenis kom, za! ze huidige studenten? door een mist, een inktzwarte mist, zeker met me mee gaan. Ze vindt •waarin de figuren bewegen als gro- het vast erg leuk wat ik gedaan heb.' teske marionetten. Aan het slot krijgt hij een brief van Het meisje, dat hij ais model heeft Ann: gebruikt (in het verhaal heet zij .hoorden wij dat je nu ook die Salvador Dali, de langbesnor- de surrealistische schilder, heeft m zijn Parijse hotelkamer zijn nieuwste meesterwerk geëxposeerd. Honderden vrienden kwamen ernaar kijken en zagen twee elkaar bespringende vlam- nen, tegen een zwarte achtergrond. "Ik hou van Bock 'n Roli, zoals ik ïou van alles, wat heftig is. De mens- leid heeft dergelijke dingen nodig.' >ldus Dali, terwijl hij zijn lange mntsnor, die hij zijn antenne noemt, •pstreek. Ook beweerde hij, dat hij de Rock a Roil beter danst, dan wie ook ter wereld. Hij weigerde echter, een lemonstratie te geven, omdat de ïotelkamer daarvoor te klein was. 'Ik was ook de beste Charleston danser, toen die dans overal be roemd was.' zei hij bescheiden. Letterkundige opdrachten Minister Cals heeft aan dr. B. G. L. Overmaat te Arnhem opgedra- i gen. een nieuwe uitgave te verzor- 1 gen van 'Der Minnen Loep', het grote, verhalende gedicht van Dirc Potter (plm. 13701428). Voorts is aan mej. S. F, Witstein te Utrecht opdracht verleend tot het schrijven van een genealogische studie over een aantal 17de-eeuwse poëten, o.a. Willem van Focquen- brpch, A. van Overbeke, S. Rustmgh en D. Schelte. "I ZIEK opgenomenEigenlijk maakt AVPr mil71fik de musicoloog E. Bekius, die het \J Xsi 111UL1L/1V ^eitje schreeL gr een inleiding tot Voor liefhebbers van muziek, die de muziekgeschiedenis van. uiteraard mooier dan anderen hun avondlied bij de schoorsteen zingen, Jwnoorzp 166 ^«den zijn twee boeken versschenen die elk tek die de schrijver deed, is een kant van hun hobby belichten 5peclaaj op de praktijk van de lief- Met Beethoven vanuit zijn muziek hebbers ingesteld. Dertien bladzyden, opent Helene Nolthenius een serie muziekboeken die 'Achter de noten gaat heten. Men moei inderdaad iets van de noten zelf weten om er met de in de muziek en met de pen zeer bekwame schrijfster achter te kunnen kijken. Alleen amateurs waarvan vier met illustraties, zijn genoeg voor de tijd vóór J. 8, Bach, voor de muziek na de romantiek zijn niet minder dan 42 bladzijden ge reserveerd. Aparte aandacht is aan de opera besteed. Bijzondere kennis is voor hen, die die 'net leven van Beethoven om zo zoveel belangstelling voor het onder- te zeggen in hun vestzak hebben en werp hebben dat ze dit boekje ter die De componistenserie van Gottmer n Haarlem is uitgebreid met een iets meer van de muziekleer hand nemen, niet nodig, weten dar. dat er grote- en kleine- tertstoonladüers bestaan, zuilen van dit boek profijt kunnen trekken. Voor de vakman brengt het weinig nieuws. De tussenliggende groep echter, die gelukkig steeds groter wordt, vindt bij Helene Nolthenius verantwoorde nuttig deel over Antonin Dworsjai. voorlichting, in het bijzonder over Beethovens orkestmuziek. De piano- De schrijver M. A. Prick van Weiy en de kamermuziek komen er een geeft na een beknopte levensbeschry- beetje bekaaid af. ving een beschouwing over een groot De uitgeverij W. Gaade te Delft aantal werken van de Tsjechische heeft het uiterlijk van het boek grootmeester. Zijn keus wordt daarbij in de eerste plaats bepaald door de behoefte van de concertbezoeker en de amateur. Die bespreking is kritisch; de liefde voor zijn onderwerp verleidt Max Prick van Weiy niet tot klakkeloze 2"ELFS als Emmy Andriesse geen mensen, maar dingen fotogra- ziekte hebt. Gerl lachte zich rot. Je feert, bespeurt men een menselijke bent nu echt ingewijd. Geri en ik tegenwoordigheid. Een stelletje stoe- Ann), krijgt de gedaante van een geestverschijning, een symbool voor heel dit onwezenlijke wereldje. o-tucjc; dieaover?enEïitgevu1d|etechn\lt^ hebben het ook"°- nau 3a- het kim len in een lege^stral't - is° dit niet schikt. Daarvoor hoeft men maar te toch allemaal niks verrotten.' kijken naar enkele details; een glas op een donkere tafel, een lichtglimp die een gezicht uit het duister plukt. Men mag concluderen, dat ook een goed fotograaf gepatenteerde flauwe- Maar hij is meer: hij is de regis- kan schrijven. Maar heter dan seur van de droomfüm, die in dit Z!cil te erge,r,e.P J1®? <i ..'X boek wordt afgedraaid. En bovenal no® eens bekijken. Het doodsombere is hij de schepper van een mythe, de meisje, dat voor dit boek mode! mvthe die door de ionge mensen in stond; de jongens en meisjes in de Charles, Mogelijk heeft de uitgever injure aie acor ae jonge mensen u. - hn„rian_ ,ets VOOP 02en eezweefd van een ver een foto van de afwezigen? Een rom- melkamertje in een beeldhouwers atelier is dit niet de beeldhouwer zelf? Ook dit boek is voorzien van een tekst, ditmaal van de dichter J. B. mijn café werd herkend, en die hen biologeerde. QOMMIGE MENSEN waren bang, kJ dat dit boek te iaat zou komen. 'AI dat existentialisme is allang voor- byzeggen ze. Ik weet dat niet zo, maar ik weet wel dat deze Liefdes cafés, cings op de boulevards, in de dan- iets voor ogen gezweefd van een ver, 'Ach, waren dat wij niet, binding tussen beeld en woord, zoals ach ik niet, ach jij niet?' -TEGELIJKERTIJD verscheen een die op magistrale wijze is tot stand gekomen in de fotoboeken van Izis, waarbij Jacques Prévert begeleidende poëzie schreef. Helaas is er van een dergelijke verbinding in het Hollandse boek niets terechtgekomen. De tekst van Charles is brokkelig, onhandig, soms ronduit gebrekkig. Hij heeft enkeie prachtige gedichten ingelast ('De schede, De verborgen valstrik'), maar daarmee is het geheel niet gered. Beeldroman van Emmy An- geschiedenis een document is van een driesse, een keuze uit het werk van tijdperk, het tijdperk van de jeugd deze vorig jaar gestorven kunstena- omstreeks 1950. 'Korca-Jeugd' is res. Emmy Andriesse, het blijkt uit misschien een geschikte term. elke pagina Van dit boek, was een Het is de jeugd, die uit alle hoeken veel volwassener fotografe, van de wereld naar Parijs is gekomen w f pt -ffprten in- omdat, nou ja, omdat je altijd het i L ^aar obiect 'liefst nadrukkelijk. Hij heelt, zoals altijd gevoel hebt gehad dat je alleen in toot de tens '™nneer hij schrijft, willen spuien Parijs een leefwaardlg bestaan kunt Stolrafeert mensen wat hem h00g zat en daarvoor de voeren. foto's als aanleiding gebruikt pre- ™aar marttulr- cies het omgekeerde van wat hfj had Een triest boek is het geworden, deren in. een armoewyk, mark er moRten clacneen beetje neuriën in koopsters, vissers, negers, havenar- woorden en de volie ^ndacht aan Hij heeft te diepzinnig willen doen. waarin weinig wordt gelachen en bêiders," 'mensen' op~ hongertocht, veel somber gekeken. Het meisje Ann marcherende oud-strijder, heeft daar precies het gezicht voor. Alleen als ze danst, komt er iets vro- Parijse straatgoochelaar Robespier re, of in de plaat van dat dikke Italiaanse vrouwtje. Meesterlijk zijn haar portretten. lijk» in haar ogen. Van der Elsken heeft deze somber heid natuurlijk zeer bewust nage streefd. Zo nadrukkelijk, dat af en toe het woord 'trucage' niet is te on derdrukken. Een van zijn trucs, het fotograferen van mensen voor een affiche met griezelige of malle hoof- den, ziét men in dit boek geboren Gerard den Brabandei, zinnend op worden. de foto's geven. Het is merkwaardig, dat het expe- Een sociale bewogenheid, die ner- riment van foto's met tekst twee maal mislukt. Blijkbaar is de letterkunde gens pathetisch wordt. Integendeel, jn Nederland zó onafhankelijk, dat zij humor wordt graag aanvaard, zoals zich niet in een dienende functie in die kostelijke reportage over de kan schikken. keurig verzorgd. Pallas-reeks Bom te Assen heeft in zijn Pallas- -„„I.,. iiirrrnrur, rnr np MTl- Fnck van weiy niet tot üia«js.eiuic reeks een INLEIDING TOT de MO- bewondering van ajies wat Dworsjak schreef. Voorzichtigheid is echter geboden, een stuk dat bij lezing en. bij matige uitvoering weinig of niets te zeggen heeft, kan door een geniaal vertolker soms 'ontdekt' worden en blykt dan plotseling grote overtuigingskracht te bezitten. Dit is overigens een gevaar, dat aan elke muziekkritiek kleeft en waarvoor we dus niet in het bij zonder deze criticus hoeven te waarschuwen. Een literatuuropgaaf, een register en een goed bijgewerkte lijst van grammofoonopnamen dragen veel bij tot de bruikbaarheid van deze aan winst in een serie, die al meer voor muziekliefhebbers uitstekend geschik te delen heeft opgeleverd. JEAN RENOIR, schilder van het witte doek, te midden van werk van zijn. vader. De schaal op de voorgrond ont wierp hij zelf. Die goede smaak is ook in Jean Renoirs eigen werk te ontdekken. Hij is filmregisseur, cineast, schrijver. Zijn eerste contact met de film da teert uit 1902 hij was acht jaar toen hij eens op school een man te genkwam, die een eigenaardig kastje droeg, een cinematographe, camera en projectietoestel in één. Om een lange période over te slaan: Na de Eerste Wereldoorlog trouwde hij met een model van zijn vader. Hij besloot zijn beroep van ke ramist te verwisselen voor de cinema tografie en een film te schrijven voor zijn vrouw Catherine Hessling. Een passie was geboren. Toen hij in 1955 een eerste eigen toneelstuk (met Leslie Caron in de hoofdrol) geschreven en geregisseerd had, vroeg ik hem gezet, klein, geestig, ge zellig, constant drinkend tijdens een cocktail-party, waarom hij niet eerder voor het toneel had geschre ven. 'Omdat ik mijn Ideeën altijd in films heb omgezet,' was het ant woord. Zijn werk is sterk beschrijvend van aard, de spanningen uiten zich zel den in actie, maar vormen een on derstroom. Hij filmde van 2ola, 'Nana' en 'La béte humaine'. Zijn lie- velingsacceur is Jean Gabin, die in ettelijke van zijn films optrad. Hij yluchtte uit Frankrijk en vond in 1942 in Hollywood direct werk. Makkelijk was het voor hem niet, te arbeiden onder Hollywood-omstan- digheden, die de functies van een re gisseur zeer beperken. 'Een regisseur kan overal werken, ook in Hollywood,' meende Renoir, en bij de zes films die hij in zijn nieuwe vaderland (hij werd Ameri kaan) maakte, zag hij kans ook het zeer poëtische 'The Southerner' te vervaardigen. Zijn gerijpt talent ontplooien kon hij weer m Europa, hij keerde in frW» frAtfiV- Felix Lützkendarf'De donkere jaren'; Uttg. De Boekerij, Baarn, fSJO. 'De donkere jaren' is het eerste deel van een trilogie over het leven in Duitsland van liet begin van de Eer ste tot het einde van de Tweede We reldoorlog. In dit eerste deel is de hoofdper soon nog maar een jongen, die met zijn moeder en zijn grootmoeder in een grauwe woonkazerne van een grote stad woont. Zijn vader sneuvelt m Frankrijk. Door de ogen van die Jongen Clemens zien we de noden en drif ten van de mensen in die woon kazerne: de armoede, de verwildering van de jeugd, de ontrouw en de wan hoop van de achtergebleven vrouwen, de kwalijke praktijken van een uit zijn vak gestoten dokter en van een fabrieksbaas, die fabrieksmeisjes ver leidt, de strijd om aan voedsel te komen. Het is een rauw boek, dat van pagina tot pagina uitgroeit tot een steeds fellere aanklacht tegen de maatschappelijke toestanden in het laatste Duitse keizerrijk. In zijn soort niet nieuw, maar wel bijzonder boeiend geschreven. negatief een samenstellen. complete versie kan Want de film met Pierre Fres- nay, Jean Gabin, von Strohelm is verknipt, toen bjj het uitbrengen in 1938 (wereldoorlog II in zicht) meters film werden verwijderd om de sterke vredesboodschap af te zwakken. HANS VAN STRATEN Ed. van der Elsken, Een liefdes geschiedenis in Saint Germain des Prés. De Bezige Bij, f 15,75. Emmy Andriesse en J. B. Char les, Beeldroman. Bert Bakker- Daamen N.V., f 16,50. 1950 lemP'fhè 'De ring op' Het z«n ®een, "tos die o?1" Iingen van kIe«- Passen in het flgïuf ^^e^joo^man efzelft ZVenZroïhtaiïë), 'French Can- 1°"^^ aM1 h<* 4emaal Uit'- Can' zijn eerste na-oorlogse film G. Vn..„, ml5rm Ui Kenoir. Mijn films Jean Renoir heeft zich in de loop in Frankrijk gemaakt) waren schil- mR? L,de f.® 'Slf"1 en contrast. Men heeft der jaren ontwikkeld en vindt dat derctchtige films, waarin hij de visie geeft op een kleur- in mijn films geknipt, en dat is niet zelf zeer belangrijk. *Hetbelangrijkste mens een zeer bepaalde plaats toe- periode en die visie zo visueel zo erg, maar als het contrast wordt is dat men zijn stijl steeds kan ver kende ln een tijdsbeeld. ('impressionistisch') weet te realise- weggenomen, lijdt de film eronder.' anderen,' zegt h« 'Ik maak liever 5-', ~Dat 15 ook de reden waarom hij een slechte film met een nieuwe ge- Kleurenfilm heeft Renoirs belang- van zijn meesterwerk uit 1937 'De dachte of nieuw probleem, dan een stelling, men hoeft zich episodes uit grote illusie' de rechten heeft terug- goede die niete anders S daS tïn 'The River' of 'French Can-Can' gekocht (voor 80.000 gulden), opdat imitatie' maar voor ogen te roepen warre- hij aan de hand van het bestaande HANS SAALTINK Trijntje Lamberts, hekelt hij met de regels 'Menniste Trim, die is zo fijn als rag alleen maar in de naam en van het grofste slag.' Ook het me- JAN STARTER heeft geen geluk DB VERSCHENEN boze verzen, handel annex uitgeverij vestigt en waar hij zich laat inschrijven als nistenzusje is waarschijnlijk een pijl gehad Zijn korte leven was ge- XJ waarin waardig de staf werd ge- waar h(j trouwt met Nieske Heynis- student in de rechten. Of hij hard °P Franeker geweest. Dlaveid'met onbetaalde rekeningen broken°ver foveel spotlust Pas in dochter, een meisje van gegoeden gestudeerd heeft, mag betwijfeld piaveia met oneetaaiae rexeringen, onze t(]d h f( c_ N_ Wybraads Hervormden huize. worden. Wel Iaat hij bij zijn vertrek TJOE SLECHTER het Starter ver met-nagekomen (een menist!) de zaken rechtgezet, uit die stad een schuld staan voor ■n- gaat hoe sneller rirb ,h. door het gedicht 'een juweeltje onzer TJEEFT HIJ ZICH te veel voorge- 275 kan bier en 24 mingelen brand"- zlch z^n faarr- letteren' te noemen, 'zowel om de II steld van de leeshonger der wijn. verspreidt. Van de Friese Lusthof vorm als om de uitbeelding van per- Friezen? Feit is, dat zijn zaak niet rly reist naar Amsterdam, waar de verschijnt druk op druk. Maar de sonen en toestanden.' best liep. Rekeningen worden steeds uitgever Dirk Pietersz. Voscuyl zijn dichter raakt verwikkeld in louche En hij velt dit Sa omonsoordeel: trager voldaan en meer dan eens ge- Friese Lusthof op de markt affaires en verzoekt Z S êJ f •Het menistenzusje in ongunstige beurt het, dat een schuldeiser hem wil brengen. Nu gaat het snel berg- ita:res en verzoekt zelfs de Staten zin was het ware zusje niet, maar via de rechter aannakt. afwaarts. Hij probeert hier en daar om toe8an6 tot een kapitein Blaeu- Nu ja, zult u zeggen, dit trieste lot een terecht gegispte nabootsing, een Toch is hij een populair poëet en verzen op Willem Lodewijk te ver- been, een onguur heerschap dat in d!abohsche karikatuur van ons lieve, er gaat haast geen bruiloft voorbij, kopen en zwerft daarvoor heel Ho!- de Gevangennoort verblijf hield tv. reine en vrome doopsgezinds zusje, of hij schrijft er jolige verzen bij. En land door. "t-va-!»enP°ori' vermyr hield. Da dat door niemand inniger vereerd als hij een paard nodig heeft om Wanneer zijn vrouw hem uit Fra- btat'eri za8eh het nut van de visite weer naar Frankfort te neker wil volgen, wordt z{j bespron- nlet in- ?in„d°or.,?(Ji,schulde':sct'?'A.IshV£.n?> Dan is hij opeens historieschrijver dwangbevelen en contracten. Hij zag zijn uitgeverij failliet gaan, leurde links en rechts met gelegenheidsverzen en stierf, 32 jaar oud, ver van Nederland als huursoldaat. had hij dan toch gemeen met tal van tijdgenoten. Breaero stierf ook jong, reine en vrome doopsgezinds zusje. xlf 'S, 'W-mL. t Focquenbroch kwam ook ver bulten onze grenzen aan zijn eind. Is dit niet de tol die elke dichter voor zijn roem moet betalen? Het is mogelijk, maar ook dan heeft het Starter niet meegezeten. Twee eeuwen lang heeft hij te boek gestaan ais een zedeloos poëet. A. Loosjes noemt zijn poëzie 'een zeer zorgeiuke zaak' en Nicolaas Beets waarschuwt in zijn Camera voor 'de dichter van het beruchte liedeboekje.' Mennisten-Vrijage Die slechte reputatie had hij in hoofdzaak te danken aan één ge dicht, O, ironie! Het is ditzelfde ge dicht, dat hem m onze ogen als téven was hü in een situatie geraakt, beschermheer," stadhouder Willem van kïnderktéërtjes," daar* hicVd*"hU 00^gi?~™Sf„on5ent! dichter heeft hersteld! waarin hij zich slechts met zijn per, Lodewijk, kon daar niets aan doen. zijn hand niet voor op. r Duitsland en De Mennisten-Vrijage geldt kon verweren tegen zyn vele vijan- Daarop verhuist h(j naar Franeker, Een van de schuldeisers zekere f-i aatt Hongaarse nu als een van de bekoorlijkste stuk- den. -rens. in nezeifrte «musvi». Hoe kwam Starter in. Friesland hij het beest voor twee- storten zij zich op'haar boeltje. Zelfs van graaf Mansfeh derde met boeken. een luiermand, kinderslabbetjes, bed- in de Duitse oorinè nfi nn^c^t Hij richt zelf een re- delakens en slopen worden in het Soot heldendicht evSTff *8n derijkerskamer op onder openbaar verkocht. Het was helemaal fyn miester dat twaalf rieten de hoopvolle zinspreuk niet nodig geweest, want de veiling tillen V^der dan het h»^n 'Och mocht het rijsen!' brengt veel meer op dan het totaal nooit'gekomen wordt dan ooor mij. en schrijft er een paar stukken voor. van de schulden. fTn Minder bekend is, dat Starter zijn Maar een Jaar later verbiedt de felle Zo woedend was Starter dat hii qtartnv^mo» strUae trekt, gaat waarechynlylc dominee Bogerman alle toneel.in de zich nooit bij de burgemeester heeft Janfz h?eft*M afleSSn jes uit onze oudere poëzie. Niet voor niets werd het opgenomen in Het verzeild, de streek die hij zo stralend Goud der Gouden Eeuw, de heeft bezongen? Het is een van de voortreffelijke bloemlezing, die in de vele raadsels in zijn leven. Jan Jans- onverdachte Prismareeks is versche- zoon Starter (of Startut, zoals hy nen. ook wei vermeld staat) is vermoede- Er zit een onweerstaanbare charme lijk in 1594 binnen Amsterdam ge in het tafereeltje van de jongeman boren als zoon van die eerst geen gehoor vindt bi) het wever, menistenzusje, maar die dan een Engelse Als jongen van achttien jaar was zweert, dat zij bu hem zal rusten, hy al een uitgever die boeken naar Omdat mets zo kwalijk is als een ge- de Frankforten Jaarbeurs stuurde. broken eed, geeft zij hem zyn zin. Een hups en ondeugend verhaal, Bovendien toonde hy al vroeg een opvallend dichttalent, zodat hü werd met echt Hollandse kleurigheid ver- opgenomen in de rederijkerskamer teld, ook ai schijnt Starter naar een 'De Eglantier'. Misschien was hij ook Engels voorbeeld gewerkt te hebben, bevriend met Bredero. wiens poëzie 1 Natuurlijk viel het bij de toenmaals zo helemaal in zijn lijn lag. talrijke menisten (doopsgezinden) Twee jaar later huurt hij een huis I niet in goede aarde. in Leeuwarden, waar hij zijn boek- grens, ln dezelfde omgeving waar nu zulke tragische dingen gebeuren, moet hy zijn omgekomen... Hoe? Waardoor? Wij weten het niet Uit Londense archieven is geble ken, dat hij midden september 1826 moet zijn overleden en in het veld begraven. Wat is er van zijn gezin geworden? Wat gebeurde er met zijn eenarmige broer Frans, die ook in het leger was? Vragen, waarop geen antwoord komt. Zelfs de plek waar zijn ge beente rust, is niet bekend. Maar ik zit op een grimmig-koude November avond in den jare 1956 te lezen in zyn Friese Lusthof, in zijn blijspelen en kluchten en lk weet allang niet meer hoe Iaat het is...

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1956 | | pagina 1