1 Stedenbouwer, j huizenbouwer Veelzijdig genie: pionier of voltooier? di Zender in Biak zweeg dag lang over 'Neutron door R. BLIJSTRA Duitsers laten machinist vrij In Indonesië 1000 doden door A-griep Gidsen vinden slachtoffers Schip weer los uit pakijs m GOED DRUKWERK MINISTER GEEFT TOE: mm Sadroedden gehuwd met mannequen HET VRIJE VOLK DINSDAG 27 AUGUSTUS 1957 PAGINA 6 Aan liet werk van le Corbusier, naast Frank Llovd Wright de meest boeiende figuur in de heden daagse architectuur, is in deze zomermaanden (tot 31 augustus) een tentoonstelling te Ziirich gewijd. ZIJN GROTE KANS NIEUWE VORMENTAAL KAPEL TE ROyCHAMP, uerk i an een architect of tan ecu beeld homier? STAD ALS PARK t NAVOLGING MOGELIJK? VERSCHILLENDE GEAARDHEID DUALISTISCH WEZEN Zo wordt het moeilijk deze WIJZIGINGEN MUSEUM VAN TOKIO, lustig tan vorm, zoals de gehele Japanse architec tuur soms van een geraf fineerde eenvoud is. Zij bevat een vrijwel volledig overzicht van zijn oeuvre in maquettes, tekeningen, foto's, schilde.Ijen. wandkleden en beeldhouwwerk. Indien men de bouwmeester niet van zijn uitgevoerde gebouwen en van zun op gezette tijden verschijnende uitvoerige geschriften kent, dan kan men zich hier een juist beeld van zijn veelzijdigheid en produktiviteit vor men. Want le Corbusier is buitengewoon veelzijdig en buitengewoon pro- duktief, al is een groot dee! van zijn plannen met tot uitvoering gekomen Immers eerst In de laatste jaren, eigenlijk m de jaren na de tweede wereldoorlog, heeft men ach ervan kunnen vergewissen, in hoeverre de nu 70-jange architect, de tekenaar en theoreticus wel te verstaan een In alle delen knap bouwmeester blijkt te zijn Le Corbusier heeft m zekere zin met Frank Lloyd Wright het lot gedeeld van een piomer: hoewel hij m 1935 benoemd werd tot doctor honoris causa van de universiteit te Zünch. bleef zijn uitgevoerd werk beperkt tot een aantal villa's, het Zwitserse huis in de Cite Universitaire te Parijs, een paar tentoonstellingspaviljoens en het blok 'Clarte' te Genève. LE CORBUSIER KAN ALLES, ZÜRICH BEWIJST HET Ook van 1935 tot 1949 vloeiden de opdrachten slechts schaars, totdat hij zyn grote kans kreeg en hiervan dan ook onmiddellijk gebruik maakte door aan te tonen dat zijn ontwerpen, ook als z uitgevoerd werden, de bouwstijl voor deze tijd mee helpen bepalen: Marseille, Chandigarh, Konchamp, en later Nantes-Këzé, Means, Berlijn, La Tourelle, Tokio; op het woord en de tekening volgde de daad. En op de daad de discussie. Want elke arbeid van ie Corbusier is een mijlpaal in de geschiedenis van de architectuur, waarbij men zich afvraagt of deze bepalend zal zijn voor de bouwstijl van de volgende generaties. Het genie laat zich ruwweg in twee types onderscheiden: staat het aan het eindpunt van een zekere ontwikkeling, dan vormt het werk, hoe hoog ook te waarderen, de reeks uitingen van een individueel fenomeen: staat het echter aan het beginpunt dan is de invloed welke het zal uit gaan oefenen van onberekenbare reikwijdte. In wezen doet dit aan het verschijnsel van het genie weinig toe of af, maar de resultaten zijn verschillend m uitwerking: terwijl men m het eerste geval de volmaaktheid bewondert, bouwt men in het tweede geval op de gegevens voort. Hoewel smvere voorbeelden in dit geval moeilijk zijn aan te wijzen, zou men Rafael, Alfred Neumann, Rembrandt, Sofokles als emdpuntgemeen. voltooiers, kunnen beschouwen, terwijl kunstenaars als Caravaggio Palladio, Alberts, Borrommi, Berlage, 'begmpuntgemeen', pioniers zijn, die door hun werk de weg wijz-n naar een verdere ontwikkeling Het kenmerk van zulk een 'beginpuntgenie' is m de eerste plaats, dat zijn vondsten een nieuwe vormentaal voorbereiden Deze indeling, hoe theoretisch en zelfs voor een deel willekeurig ze ook moge zijn, omdat m elke kunstenaar zowel een voltooier als een pionier steekt, geeft ons noch tans een verklaring van de omstandigheid, waarom het werk van sommige grote kunstenaars zo fel omstreden en zelfs miskend wordt. De inzet van zulk een discussie is dan niet in de eerste plaats de kwaliteit van het werk doch de geest van het werk der komende generaties In het geval van le Corbusier is het duidelijk, dat Iedereen zich afvraagt is dit de waarlijk, grootse arbeid van een individu, dat zich slechts op straffe van epigonisme tot navolging leent of zal de nieuwe bouwkunst gebaseerd zijn op de arbeid van deze pionier? Zonder twijfel Is ook vroeger ten opzichte van Rembrandt of Borrominl, Rafael of Caravaggio, Palladio of Neumann, van wie men toen nog niet wist of zij 'voltooiers' dan wel "pioniers" zouden blijken te zun, deze vraag gesteld. Soms was zij gemakkelijk te beantwoorden, dikwijls echter heeft het geruime tijd geduurd alvorens men hieromtrent een beslissing heeft kunnen nemen. Bij le Corbusier zal het naar wij vermoeden ook nog wel een tijdje duren omdat, en hierin ligt de moeilijkheid, het genie nu eenmaal niet onder een hoedje te vangen, is eer. kleuterschool op het dak her bei gt Maar de woningen zijn nog steeds te smal. De kmdei slaapkamers te klein, de zonwering te hoog, de Inde ling jn twee lagen onpraktisch, de bmnengang (rue mtërieure) waar all? woningen op uitkomen, somber, het geheel ongeschikt voor gezinnen met kinneren. De piomer heeft hier dus zun vormgeving, zun resultaat, dienst baar gemaakt aan zijn beginselen i Wel stelt hij gaarne deze stad, die een park geworden is, tegenover een eindeloze zee van eengeztashuizen, maar hierdoor verdraait hu de feiten Niemand zal nog een stad. van een- gezmshuizen verdedigen, doch tussen deze en de hoge woongebouwen hgt immers het principe van de gemengde bebouwing, zo gevarieerd mogelijk toegepast en waarin leder het zijne kan vinden, terwijl de ruimtewerking in zo'n wijk ook voor de bezoeker (en de bewoner Is aitud de meest fre quente bezoeker van zijn eigen wiik) bevredigend zal zijn. Waar le Corbusier in zun eerste stedebouwkundige plannen en ook in zijn hoge woongebouwen geheel en al pionier is, behept met de starheid aan zulk een personage eigen, blijken zun ontwerpen voor de centra voor St. Dié (met uitgeverd) en Chandi garh, het nieuwe regeringscentrum voor India, veel gemakkelijker te aanvaarden. Het merkwaardige verschijnsel doet zich voor, dat de bewmeester, die het steedsjfm er de men ichjke schaal In zjjn woongebouwen i i*eft, deie of te klein of te groot nee; it (de kleine woningen in de enorme gebouwen 1, terwijl hü bij een 'abstracter" en ook gevarieerder opgave als een stads centrum door de vrijheid van het ge stelde probleem de beginselvastheid beeft overwonnen. Daar waar de beginselvastheid van de pionier verdwijnt en de schep pingskracht van de kunstenaar tame lijk vrij (tamelijk vrij, omdat de ar chitectuur nu eenmaal een gebon den kunst blijft) tot uiting komt, zien wij le Corbusier ineens als een vol tooier. En daar duikt dan ook de vraag op: kan dit werk voortgezet, nagevolgd worden' Vormen zijn clubhuis voor de spin nerij-eigenaars te Ahmedabad, zun villa Shoöhan, zijn gouverneurspaleis te Chandigarh, waarbij de ruimte- lu'ke waarden, de wijze waarop kleur, vlak, lijn en inhoud, samenspelen, niet reeds een eindpunt? Gaat zijn kapel te Ronchamp reeds niet te ver, zodat men eerder van een ruimteluk "beeldhouwwerk dan van een gebouw moet spreken? Zpn üe dakterrassen waar hu zo verzot op is geen abstracte plastieken? Het museum, dat hij voor Tokio heeft ontworpen is rustiger van vorm, zoals de gehele Japanse archi tectuur soms van een geraffineerde eenvoud is, waar hu zich dan blijs^; Afgezien immers van de 'histoiische positie' van het genie aan het begin- !\iet uitgeioeid project ian een naar flatsebouu en in Straatsburg in de trant tan Mar- baar bij aanpast. Deze geraffineerde) punt of het eindpunt van een ontwikkeling, helpt het dit begin- of eind- eenvoud streeft de gehele beschaving Vktitvi' im w ain AYitnfdrb rtl i n/y 7 a v\ V t« a 4- Ja aaa At, J Ia aU A —A A A—C rt F I I a j yi f /l i— rC /I Ay A yi 11 yy J.J LJ_J 1 punt van deze ontwikkeling zelf bepalen: heeft het de geaardheid van een pionier, dan zal het zich als zodanig ontwikkelen, heeft het de geaaidheid van een voltooier, dan zal ook zelfs indien de hjd om ontwikkeling vraagt het werk In hoge mate het stempel van zun persoonlijkheid dragen. seille, Nantes-Rézéenz. voer de zoveelste maal te constateien dat hij een groot man Is en ook de tonische en stedebouwkundige arbeid. Nu lijkt het my, dat fit r.omer als persoonlijkheid meer de aard heeft van een man aan wie een zekere rechtzinnigheid met vreemd is, een vechter dol op het experiment, consciëntieus en. consequent, zelfs lichteluk pedant en vasthoudend aan zijn principes, een mens ook die gaarne ge tuigt. De voltooier is soepeler, zij het bepaald niet een zwakke figuur, die echter, beschikkend over een rijke fantasie en een giote technische vaardigheid de door hem gekozen weg bewandelt zonder zich te storen aan hetgeen voor hem geweest is, omdat hu dit reeds geheel tot een deel van zich zelf gemaakt heeft, of aan hetgeen zal komen, omdat hij aan zich zelf genoeg heeft. De pionier is daarbg de vertegenwoordiger van d« open vorn» van leven, de voltooier de vertegenwoordiger van de gesloten vorm. de pionier heeft iets wetenschappelijks, de voltooier is het type van de kunstenaar. Dit lange betoog was nodig om duidelijk te maken, waarom een man als le Corbusier zo moeilijk 'geplaatst' kan worden- hij leeft m een tijd die waaidebepalmg, hoe groot hij is, lijkt een futile bezigheid, maar wel is iedereen, en niet alleen zijn collega's, benieuwd of hu nu weikeluk een wegbereider is, een voorloper voor een nieuwe bouwkunst. Wij leggen de nadruk op zijn werkzaamheid m de bouwkunst, omdat de schilder en beeldhouwer le Corbusier weliswaar een zeker talem, vertoont, doch een talent dat bepaald met uitgaat boven dat van een goede tweede rangs figuur, die veel geleerd heeft van Leger en Braque, Picasso en de surrealisten, die aanvaardbaar werk heeft geschapen, maar met aan de top staat Zijn arbeid op het gebied van de beeldende kunst is slechts belangwek kend, omdat hjj daarnaast een groot bouwmeester is en een belangwekkend stedebouwer. Het zou voor een uitvoerige studie wellicht interessant zijn na te gaan, in hoeverre hier zijn talen*' als beeldende kunstenaar invloed heeft gehad op zijn gaven als architect, doch hiervoor zou een diepgaande analyse noodzakelijk zijn. In beide komt veer de tweeslach tigheid of Hweezijdigheid van zijn wezen tot uiting In. zijn befaamde 'Plan Voism de Paris', waarin het centrum van Parijs wordt veranderd m een park, bezet met wolkenkrab bers, kunnen wij immers zijn poging om rij- en voetgangersverkeer te sol eiden, waarderen, doch vegen zijn opvatting, dat de gehele mensheid maar m hoge woongebouwen moet gaan wonen, past een ernstig verzet. Afgezien van het feit, dat ook de volwassen mens een zeker contact met. de aarde van node heeft, is zulk een oplossing onaanvaardbaar voor kindei en. De moderne stedebouw heeft het aantal woningen m hoge woongebouwen beperkt tot een per- van dit tijdperk na: de machine aan vaarden, maar er niet de dupe van worden, Le Corbusier heeft de gehele ont wikkeling van de laatste vijftig jaar in zich opgenomen: de abstracte schilderkunst en de nieuwe moge' u heid in de constructie: de verat, de sociale eisen In het openv en in het gezinsleven; de het chao tische benaderende vrije vormgeving en de wil zich ondergeschikt te ma ken aan de constructie Le Corbusier kan alles Hu is zowel een lokkend als een afschrikwekkend vooi beeld, ui die zin. dat zijn werk tot navolging lokt, maar het afschrikwekkend gevaar van imitatie met zich mee brengt. =jrnai_ centage dat ter beneden de tien ligt razend knappe bouwmeester Wel Is deze veelzijdigheid ook weer een typisch symptoom van le Cor- j5 geschied op giond van het rjmdelllk m zun Üid te Dlaat- - - - - - busiers dualistisch wezen als beeldende kunstenaar lijkt hij een voltooier dat de mens in aeze 'woonma- 1 nog steeds om pioniers vraagt, omdat de zich steeds vernieuwende middelen te zijn, als architect en stedebouwkundige een baanbreker. Het is echter chines' een al te geïsoleerd leven gaat Sen, met als verschijnsel want m de bouwkunst een zich steeds vernieuwende vorm eisen, en zeker: hij is de vraag, op welke wyzo hij de beeldende kunst 'gebruikt' leiden. dat hij eenftsruur V3,n Strofe be- een pionier: zijn 'modular' het schema gebouwd pp de menselijke maat, Men zou immers kunnen zeggen, dat hij de behoefte heeft zich langs Dez& isolatie wordt reeds door het rJj„„7 zijn pilot is r de vrijstaande steun, zun plan libre in tegenstelling met bet deze weg te uiten, ten emde op architectonisch gebied des te beter te kun- intens gëbuik van telefoon, auto en teKenis IS, staat vast, Oiaar Wel huls 'als een doos* zijn principe dat een gebouw geen duidelijke voor- of nen experimenteren, maar men kan deze activiteit ook als 'aanloop' tot televisie bevorderd, waardoor samen- alS 'element' in Onze Zich Snel achterkant behoeft te hebben, zun. voorliefde voo.r de daktuin, het zun alle het experiment in de ruunte beschouwen komst en samenspiaak zeldzame ge- beginselen waar deze en een volgende generatie op voort kunnen bouwen. in het eerste geval dus een methode om tot rust te komen, In het beurtenissen worden en moet door ontWlKKeienae DeSCtiaVing, In de vormgeving echter is le Corbusier een individualist, wiens vorm- tweede om juist tot een staat van opwinding te geiaken. Het zóu in dit 2nze stedebouw niet in de hand wor- gevmg zo persoonluk is, dat deze zich niet tot navolging, hoogstens tot yerband interessant zijn te weten m welk stadium van zun scheppingsdrift gewerkt. epigonisme leent ic Corbusier schildert dan wel gebouwen ontwerpt Vermoedelijk weet hij De voor cie pionier zo typische het zelf niet eu is hiei spiake van een ietwat mysterieuze of althans voortvarendheid, die soms overgaat In dit opzicht lijkt le Corbusier wat op Picasso, die zonder twijfel aan- moeilijk te bepalen wisselwerking m overdnjving van op zich zelf ver- Mding Leeft gegeven tot vernieuwing m de schilderkunst, maar die teiens Indien wij nu zun aifaeid als beeldende kunstenaar buiten beschouwing dedigbare beginselen is zeer duidelijk zo veelzijdig is. dat hij bijna alle nieuwe mogelijkheden heeft uitgeput en laten, aangezien wii er toch met veel meer in kunnen zien dan een stimu- In dit plan van 1925 dat ook door zus dus zowel pionier als voltooier genoemd kan worden lans of een verdovingsmiddel of een andere geestelijke 'medicun' dan rechtzinnige vormgeving, zun gebrek Bu de beooidehng van het weik van le Corbusiei heeft het weinig zin houdt le Corbusier ons dus voornamelijk m spanning door zijn"architec- aan soepelheid en. variabiliteit iets stars heeft Franz Duschak, de 24-jarlge Schmveldse dragline-machinist, die de vorige week dinsdagavond gewond werd door een jiistoolschot van de Duitse douanier Loseh is maandag middag uit het ziekenhuis te Bar- renberg in Duitsland ontslagen. Maandagavond laat is hij thuis bu zijn vader aangekomen Hu deelde mede, dat hu nog gedurende 3 b uur door de Duitse politie is ondemaagd. De behandelende geneesheer van het ziekenhuis in. Baidenberg had Duschak een brief meegegeven voor de aits in Schmveld. Burgemeester Adams van Schmveld is Duschak vanmoigen thuis gaan ophalen en heeft hem naar dl. Breukers m Schmveld gebracht. Veimoedehjk ,s de kogel nog met uit de kaak vei- wijderd. Naar aanleiding van het uitblijven van officiële reacties in zake het giensmcident te Schmveld deelde mi Rosmgh, substituut-officier van Justitie te Maastricht ons mede, dat het politie-onderzoek ut Duitsland nog geruime tijd zal duren Het is daar nu m handen van de autoritei ten van Land Nordrhein Westfalen. Daarna komt het gerechtelijk onder zoek op bonasniveau, waarna de velschillende ministeries worden in geschakeld Zowel Bonn als Den Haag zullen dus moeten wachten op alle gegevens van het onderzoek, waarbu verschillende instanties be ta okken zijn. DJAKARTA (ANP). Van april tot half augustus zijn duizend Indone siërs overleden aan Aziatische griep, zo heeft het Indonesische Ministerie voor Gezondheidszorg meegedeeld. Er zijn in deze periode anderhalf mil joen gevallen geconstateerd. De ziekte maakt nog steeds slacht offers m het district Tapanoeh in Noord-Sumatra en op de kleine Soenda-ellanden. In Tapanoeli zijn op het ogenblik nog 6 000 gevallen van Aziatische griep en op Lombok 16.000. CANAZEI, Italië (AP). Italiaanse berggidsen hebben gisteren de lijken geborgen van twee Duitse bergbe klimmers, die een week geleden door sneeuwstormen waren overvallen op de helling van de Marmoladetop in de Dolomieten. De lichamen der beide Duitsers, jongemannen van. 19 en 21 jaar, be vonden zich op een smalte richel langs een bergwand. Zij moesten langs een staalkabel omlaag worden gebracht Uit Kandersteg in Zwitserland wordt gemeld, dat gidsen het stoffe lijk overschot hebben gevonden van twee Zwitserse alpinisten, die zondag bij een val op de 3934 meter hoge Bietschorn zijn omgekomen. Zij zul len naar beneden worden gebracht door een licht vliegtuig, dat zal lan den op de Raemi-gletscher. OSLO (Reuter) Het 292 ton me tende Noorse setup „Polarbjorn" dat enkele dagen heeft vastgezeten in. het pakus ten oosten van Groenland, is gistei avond plotseling weer in vrij water gekomen. Het lek m de romp schunt mee te vallen en de toestand is op het ogenblik met meer gevaar- luk. De bemanning van 20 man die tevoren op het us had moeten kam pei en, is weer aan boord. Gisteren had het schip reddingbo ten, levensmiddelen en andere voor iaden op het ijs opgeslagen en een Deens vliegtuig had tenten en slaap zakken afgeworpen, zodat de beman ning en de vier passagiers het er le vend zouden afbrengen, als het sclup definitief verlaten moest worden De „Polarbjorn" was onderweg naar het metereologische station Myggbukta op Groenland met voor iaden en peisoneel voor aflossing van de wacht op het station WASHINGTON (AP). In Wash ington doen berichten de ronde over een bezoek van vice-president Nixon aan West-Europa. Het bezoek, waar voor verscheidene regeringen grote belangstelling koesteren, zou in het najaar komen Deze starheid, het tegen alle zeker heid optornen van een gefixeerde zienswijze, uit zich eveneens in de be faamde woongebouwen van Marseille (1945/1959) en Nantes-Réze (1952/ 1957), waarvan nog tien aantal in Vïeaux en Bricy-en-Torêt gebouwd •uilen worden, In Nantes-Rezé zun enkele belang- ïjke wijzigingen ten opzichte van het jebouw m Marseille aangebracht Zo is de winkelgalerij van Marseille, waar de huisvrouw niet gaarne kocht,, verdwenen, evenals het postkantoor, het lesfcaurant, het hotel met verga-' derzalen. Uit de TTnité d'habitation' die m alles voorziet, doch die de bewoners dan ook isoleert, Is een 'normaal* netgebouw ontstaan, dst alleen no**" maar een krantenkiosk in de bal en N.V. DE ARBEIDERSPERS, SLAAK 34, ROTTERDAM KAN HET U LEVEREN De minister van Zaken Overzee heeft, m antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid nu-. M. Vrolijk, toegegeven, dat de bevolking van Nieuw-Guinea het nieuws over de ramp met het KLM-vliegtuig Neutron eerder over de Australische zenders en de Wereldomroep hééft vernomen dan via de eigen zender te Biak, de RONG. Dit kwam, aldus de minister, door dat men de KLM in de gelegenheid wilde stellen de verwanten van de slachtoffers van de ramp in te lich ten, voordat het bericht in Nederland hekend zou zijn. Daarom werd het nieuws pas m de avonduitzendmg van de RONG be kendgemaakt 's Morgens was de ochtenduitzendwg van de RONG om deze reden afgelast Wei is het nodige gedaan om de zelfde morgen nog via het te Hollan- dia vei schonende periodiek van het kantoor voor voorlichting er. radio- omroep „En hier is het nieuws" aan het gebeurde plaatselijke bekendheid te geven. Niet bekend is, aldus de minister, hoe een of meer buitenlandse radio zenders bijzonderheden over de ramp konden verkrijgen, die op dat mo ment zelfs de autoriteiten te Hollam- dia met bekend waren. Dat door deze samenloop van om standigheden de bevolking van Nieuw-Guinea op de dag van de ïamp de bijzonderheden over de vliegramp niet eerder via de eigen publiciteitsmedia kon vernemen, be treurt de minister. Het is wel juist dat twee peistele- grammen van Nederlandse correspon denten zjjn aangehouden. Dit is, vol gens de minister, gebeurd omdat men meende dat de pubkkatie met het oog op het aangevangen onderzoek naar de oorzaken van de ramp op dat ogenblik ongewenst zou zijn Ten slotte wordt meegedeeld dat het met juist is dat m het algemeen perstelegiammen uit Nieuw-Guinea slechts verzonden mogen worden na goedkeuring door de procureur-gene raal. GENÈVE (Reuter). De 24-jangc prins Sadroeddin, zoon van de vo rige Aga Khan, is dinsdagochtend m het raadhuis van Collogne-Bellerive aan het Meer van Genève in de echt verbonden met de 27-jarige NU» Dyer, een Engelse, die gehuwd is ge weest met een Duitse miljonair.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1957 | | pagina 1