CELClfQ: Modepraatje
VRIJSPEL
Jeugd laat
clubhuis
lopen voor
8
Bioscopen:
Schouwburg: last'
Loosdrechtse
raad: vinger
in hotelpap
a
J
Jubileumconcert van
'Jeugd en muziek'
Verslaafd aan
Gaat het slecht?
kijkglas
Geen klachten
w
HET VRIJE VOLK MAANDAG 24 MAART 1958
PAGINf
£L^lssen of 6011 In uitbrei
dingsplan opgenomen gebouw voor
een ander doel mag worden gebruikt
dan waarvoor het bestemd is.
r-. hel" voorstel stemden twee
wethouders en het VVD-raaöslid
(Van een onzer verslaggevers)
Drie dagen duurfc het bezoek van koningin Elizabeth en prins
Philip aan Nederland: 25, 26 en 27 maart. Twee nachten zal
het Britse koninklijk paar op Nederlandse bodem doorbrengen.
VLEUGEL AFGESTAAN
VERBODEN TERREIN
Nieuwe houtkamer in
Tropeninstituut
"~£E HADDEN van het oude lo
kaal gemaakt wat mogelijk
was. Met veel sparregroen, met
de klokken van rood crêpe pa
pier die nu al tien jaar mee
gingen en met sneeuwvlok
ken van watten hadden de jon
gens en de meisjes hun clubge
bouw versierd.
attractiefs brengt, is het Hit-
verkocht.'
De schouwburgen en de re
vuetheaters. het cabaret en
het circus hebben geen zonde
bok nodig om een inzinking te
verklaren.
De directeur van de Amster
damse Stadsschouwburg jubelt.
Het ene kassucces na het an- Wnt.
Het gaat bar slecht met de
dere. Oom Wanja, Het ei, On- bioscoop. Daarvan is iedereen
der het melkwoud. 'Als Je iets overtuigd. Op grond waarvan
eigenlijk? Cijfers
over het bio
scoopbezoek in
het vorige jaar
zijn. nog nooit ge
publiceerd.
Ook in ons land is de TV in
snelle opmars. Zij breidt haar
macht heel duidelijk tot ver
buiten de huiselijke kring uit
Maar de Bioscoopbond heeft
nog geen standpunt. Of het
moest dit standpunt zijn: als
we er niet over praten, Is er
ook niets aan de hand.
GIEL BAKKER
Uit steekproeven, die
wij zelf hebben genomen,
blijkt dat de invloed van
televisie zich doet voelen
op menig gebied; sterk in
Jeugdclubs, in mindere
mate in de bioscoop, maar
niet (nog niet?) in de
schouwburg.
Haags paleisje wacht met
(Van een onzer verslaggevers)
Be kostbare villa die de Haagse
«nnemer R. Zwolsman in Loosdrefht
laat bonwen onlangs berichtten wij
daarover zal niet zonder meer als
hotel kunnen worden Ingericht.
Op voorstel van de heer E. M. van
Veer <arb.) heeft de gemeente
rad JTv.&SW bes!°»«i dat de
raad en met het college van B. en W
'D,e b?er Zwolsman had de ge
bruikelijke weg moeten bewandelen,
zoals ieder ander. Een inwoner van
Loosdrecht wacht al maanden op
«en vergunning voor een hotel, zei
o ?r Yan der Veer namens de
PvdA-fractie:
Burgemeester L. Vunderink hield
vol, dat er nog geen aanvraag was
ingediend om het huis tot hotel te
transformeren.
Wel had de heer Zwolsman hem
gezegd, dat de dokter hem het heen
en weer reizen had verboden. 'Aan
een leeg huis hebben we ook nietszei
burgemeester VpnderL.uk.
(Volgens onze inlichtingen echter
hebben B. en (Vvan Loosdreckt
ztch twee dagen voor de raad bij
eenkwam. in principe reeds bereid
verklaard de gewijzigde plannen
van de heer Zwolsman goed te
keuren.
De Haagse aannemer moet de
gemeente echter nog officieel om
vergunning vragen en die vergun
ning zal dan, na het besluit van
gisteravond, door de raad moeten
worden gegeven.
Gezien de stemmenverhouding
van gisteravond en de vrijwel al
gemene afkeuring over de door de
heer Zwolsman gevolgde taktiek,
kon deze beslissing wel eens anders
uitvallen, dan B. en W. van Loos-
ar echt zich aanvankelijk hadden
voorgesteld
(Van onze kunstredactie)
Op zaterdagavond 12 april zal in
He grote zaal van het Concertgebouw
in Amsterdam het tienjarige bestaan
worden gevierd van Jeugd en Muziek.
Dit is de Nederlandse afdeling van
de internationale federatie der 'Jeu-
n esses Musicales', muziek voor, door
en met de jeugd.
Deze leuze zal die avond inderdaad
waar worden gemaakt. Immers, het
nu een jaar bestaande Nationaal
Jeugd Orkest, evenals het Nationaal
Jeugd Koor, gevormd uit leden van
Jeugd en Muziek uit alle delen van
het land, zal een veelzijdig program,
ma uitvoeren.
Van het nog zo 'jonge' Nationaal
Jeugd Orkest werd door Philips een
45-toerenplaatje gemaakt met een
menuet uit de 104de symfonie van
Haydn en twee dansen van Karei
Mengelberg.
ongeduld op
hoog bezoek
Ongetwijfeld zullen de ko-
ninklijke gasten ook even in de 1
Blauwe Salon komen, een
prachtig en stijlvol gemeubi
leerd vertrek.
Te Ilo-Ilo in het zuiden van de
PhilippUnen zijn zondagavond door
een brand vijf woningblokken ver
woest. Twintig mensen zouden het
leven verloren hebben. De schade
wordt geraamd op drie miljoen pesos.
Een jongeman van 19 jaar, die ver
dacht wordt van brandstichting, is
gearresteerd.
De eerste nacht van dinsdag
>p woensdag slapen de hoge gasten
tn het Koninklijk Paleis te Amster-
iam en de tweede nacht vertoeven
jij in het Hnis ten Bosch te 's-Gra-
venhage.
Groter verschil in sfeer Is welhaast
niet denkbaar. Het Paleis op de Dam,
oorspronkelijk raadhuis, is groots,
met hoge zalen, brede lange gangen
en schitterende pompeuze versierin
gen.
Woorden als groots en. majestueus
dringen zich onmiddellijk bij de be
zoeker op, maar die grootsheid is
compleet in zich zelf.
De mensen die er even zullen wo
nen, zijn er eigenlijk te veel: hel
Amsterdamse Palels is In zijn groots
heid niet-menselijk,
Hoe anders daarentegen, is het
Haagse Huis ten Bosch, gebouwd in
1645 voor stadhouder Frederik Hen
drik! De kamers zijn er kleiner
De slaapkamer van prins
Philip is in Huis ten Bosch
veel eenvoudiger dan die in het
Amsterdamse paleis.
Maar de Prins zal er waar
schijnlijk niet minder goed om
slapen.
de afstanden geringer, de aankle
ding gezelliger.
Het is of het met ongeduld op be
woners wacht, die de nu nog lege
kamers tot leven kunnen brengen.
Het stoot de mensen niet af, maat
het geeft zich, wanneer een bezoeker
slechts één stap over de drempel
heeft gezet, onmiddellijk in al zijn
liefelijkheid.
En de bezoeker op zijn beurt voelt
zich ogenblikkelijk op zjjn gemak in
dit bekoorlijke palels dat daarom
zeker niet van pracht en schittering
is gespeend.
Maar het is een menselijker pracht
dan het Amsterdamse paleis ooit kan
geven. Koningin Elizabeth en prins
Philips zullen zich zonder twijfel
meteen thuisvoelen in dit paleis.dat
zelfs im naam geen paleis Is,-maar
een Huls, een huis in het bos.
In de naar Wassenaar toegekeerde
vleugel van het Huls ten Bosch be
vinden zich de vertrekken die wel
door koningin Juliana en prins Bem-
hard gebruikt worden. Het Neder
landse koninklijk paar heeft deze ka
mers echter aan zijn gasten afgestaan.
De" werkkamer van prins Bern hard
zal nu door prins Philip worden ge
bruikt. Het ia een gezellige kamer
met een klein schrijfbureau, een boe
kenkast en een kast met fraai porse
lein.
De ramen van deze kamer en de
erbij behorende antichambre zien
uit op het Haagse Bos.
Op het bureau ligt het briefpa
pier van Huls ten Bosch met een
fraai gedrukt Frans briefhoofd.
'Frans is de hoftaal; dat is altijd
zo geweest,' zegt de paleisintendant
jhr. ir. P. F. O. R. Sickinge, die
zich als directeur van het Konink
lijk Huisarchief helemaal in de ge
schiedenis van het hof blijkt te heb
ben ingeleefd.
De twee jaar geleden geheel vol
tooide restauratie van het Huis ten
Bosch is zijn werk geweest.
Aan de wanden hangen nu de
fraai geschilderde portretten van fie
re stadhouders, hun blozende echt
genoten en welgedane kinderen.
De sfeer in het knusse paleisje is
meae daardoor eerder een stadhou
derlijke dan een koninklijke.
De slaapkamer van prins Philip
is een paar deuren verder in de vrij
smalle gang. waar mollig rood tapijt
de voetstappen smoort.
De hertog van Edinburg zal ook
de tweede nacht in Nederland slarsen
I
Het hele hof van Lode wijk de
Veertiende zat onder de luis. Bij
koud weer werden de pruiken 's
nachts buiten gelegd om de ontwik
keling wat af te remmen.
Ze wisten niet beter. TJidens de
diners gooide men de botten onder
de tafel of in een hoek van de zaal.
In de buurt van het stilletje.
Tegen de hoofdluis was nog een
pruik mogelijk, tegen de kleeiiuis
was vrijwel niets en tegen de wand
luis helemaal niets.
Opvallend is nu dat in die onhy- houden. Onder de Oostindische
giënische eeuwen de schilderkunst, Compagnie gingen de Hollandse da-
vooral aan de vorstenhoven, kan mes en heren op Java precies ge-
wijzen op onberispelijke naaktfigu- kleed als in Amsterdam, 't Ging om
ren, belichaming van goden en go- wat anders. Men schaamde zich,
dinnen. Het begon al in de 15e eeuw niet voor zijn naaktheid maar voor
en ging door tot na Napoleon. Voor zijn door ziekte en ongedierte geteis-
ons zijn die schilderijen vrij verve- terde mens.
lend, aan het strand zien we op een
zomerse dag dozijnen zulke goden
en godinnen.
Voor de mensen uit die tijd was
het het heel wat anders, want zo'n
figuur was toen in geen velden of stadium-
Daar kwam nog meer by. Met vm- wegen te bekennen. Voor hen waren Maar het inzicht brak door, lui-
entwintig jaar was iedereen pok- nat ideale voorbeelden, droombeel- zen en pruiken verdwenen, epi
Het zien van de geliefde beteken
de voor beide partijen het einde van
de liefde. Liefde en duisternis hoor
den toen bij elkaar. Onze preuts
heid is nog een overblijfsel uit dat
dalig. Een vrouw die daaraan ont
snapte was meteen de schoonheids
koningin van de streek, 't Eenvou
digste landmeisje werd. als zij gaaf
bleef, met het grootste gemak gra
vin, wist zich op ten troon te slin
geren. En daarnaast bestonden er
gere, nog onooglijker makende
ziekten.
In de middeleeuwen was er een
bloeiend badleven geweest, maar
door de ravages van pokken, pest weer Werd.
AMrl-H- ..It A —I IT 1.AWI nn /fic Irtcn
den van de mens, zoals hij in het
paradijs geweest was en zoals hij
misschien later, In de hemelen,
en andere uit Azië komende ziekten
kreeg men de schrik voor openbare
Geen wonder dat zij die schilde
rijen bewonderden. Hoe pokdaliger
demieeën werden beteugeld, onder
de kleren groeiden lichamen van
antieke goden en godinnen en de
kleren werden daaraan dienstbaar.
In plaats van de gevangene van zijn
kleding is het lichaam nu de heer
ser over zijn kleding. Deze moet
zich ernaar voegen en plooien,
moet het extra doen uitkomen en
het toch ook enigszins verhullen
Want het zien van de geliefde
Betekent in onze eeuw voor beide
partijen het aanwakkeren van de
liefde. De kleding die voorheen
instellingen van gezondheid en sloot <je mensen hoe eiadder de kunst, moest beschermen tegen 't op de
IiuIaV BÏch /\n in niln lel AVQn ,,ln aL 4- ctonvt onn rïtt linfrlo rvinof
ieder zich op in zijn kleren.
Een dame die zich toen liet portret- "lucht slaan van de liefde moet
Toen brak de grote tijd voor de teren wist dat ze daarbij automa- -
bacteriën aan. De mensen leefden tisch tot godin werd gemaakt. Het en.fn- ?o &B.n m korte
wat hun gezondheid betrof, zo stom decolleté dat wij menen te zien, is adicaal veranderen,
als 't maar kon. De dokters wisten niets anders dan een korst blanket-
niets, hielpen met hun aderlaten sel.
een handje mee om de weerstand Nu begrijpen wij pas het grote
van het lichaam te breken, wierpen verschil in de taak van de kleding
daarmee als 't ware hun patiënten van toen vergeleken bij nu.
aan de bacteriën voor ten prooi. Het voornaamste doel van de kle-
Ratten en andere beesten zorgden ding was in die tijd het lichaam te
voor de rest. verbergen, 't Ging niet om warm-
nu beschermen tegen een overmaat
tijd iets
BELCAMPO, geb, te Naarden, 21 Juli
1902. Belcampo Is pseudoniem voor
mr, H, P. Schönfeld Wlchers.
Schreef korte verhalen, onder meer
Zwerftocht van Belcampo, Spron
gen in de branding. Nieuwe ver-
halen, Liefdes verbijstering. Heeft
zich thans gevestigd in Groningen
als studentenarts.
in een empire-bed, maar dit exem
plaar is minder pompeus dan de
slaapstede die hem te Amsterdam
wacht.
Dit bed is smaller, l(jkt langer en
de versleringen zijn niet opdringerig,
maar bescheiden en voornaam.
Boven het bed hangt een portret
van Amalia, een dochter van AJber-
bine Agnes en de Friese stadhouder
Willem Frederik van Nassau.
Zij heeft een lief gezichtje en
zal de vorstelijke slaper by het
ontwaken stellig vriendelijker toe
lachen dan het grimmige gezicht
van Churchill, dat van de slaap-
Kin-ierwrand in het Paleis op d«
Dam op'de koninklijke logeergast!
neerziet,
Én 'ook. het uitzicht op dé parkach
tige - boomgroepen vah het Haagse
Bos is bekoorlijker dan een blik op
de warenhuizen rond het hoofdstede
lijke Damplein.
De kamers van koningin Elizabeth
in Huls ten Bosch zijn evenmin toe
gankelijk voor nieuwsgierigen als
haar vertrekken in het Koninklijk
Paleis te Amsterdam.
Maar wel mogen onbescheiden
blikken even rondwaren in het aan
grenzende vertrek, waar het Britse
koninklijke paar 's morgens zal ont
bijten.
Het vertrek is bekoorlijk in zijn
eenvoudigheid. Het bleekrood en grijs
van meubels en stoffering schept
een sfeer van intimiteit, die wonder
wel zal passen bij de eerste handelin
gen van een nieuwe dag.
"Die stoelen heb ik ergens op een
zolder gevonden en laten opknap
pen.
Het. is Louis Seize en ze hóren
hier,' zegt jhr. Sicklnghe, terwijl
Sëj een stoel omkeert en op de in
gebrande letters H.IJB. 'Huis
Int Bosch' wijst.
Behalve het ontbijt op de dag van
vertrek donderdag dus zullen
de hoge gasten de dag tevoren ook
de lunch gebruiken in het Huis ten
Bosch.
Dat gebeurt in de witte eetzaal,
een pratfitig licht vertrek, geheel in
Louis Quatorze stijl gemeubileerd.
De zaal. die uit de achttiende
rj&nw dateert in die tijd werden
owee vleugels bij het oorspronkelijke
paleis aangebouwd is door
V-2's en bombardementen in de om
geving nogal beschadigd geweest,
maar er is in het barokke beeld
houwwerk aan het plafond geen
scheurtje meer te zien.
De zgn. blauwe en groene salon
zijn ten slotte de enige kamers In dit
paleis die nog rv<-n door de Britse
gasten gebruik- ,;ien worden.
De ontvangsten zullen in deze ver
trekken worden gehouden.
De Chinese en Japanse kamers,
geschenk van een Hollandse koop
man uit Kanton aan prins Willem V,
en de met taferelen uit het leven
van Frederik Hendrik beschilderde
Oranjezaal, waar gezanten doorgaans
de Koningin hun geloofsbrieven ko
men aanbieden, zullen wellicht even
bezichtigd, maar niet gebruikt wor
den.
Want koningin Elizabeth en
prins Philip 2ijn maar drie dagen
in Nederland en er wacht htm een
bjjzonder uitgebreid programma,
waarvan elke minuut dient te wor
den uitgebuit.
En daarna zal dat lieve Haagse
paleisje, dat zich zo goed bewonen
laat, weer met verlangen op nieuwe
bewoners wachten
Het Koninklijk Instituut voor de
Tropen in Amsterdam heeft zijn
houtcollectie opnieuw gegroepeerd in
een afzonderlijke 'Houtkamer', die is
ingericht op de bovenste etage van
bet museum.
In deze kamer is een representa
tieve verzameling van tropische hout
soorten veelvuldig voor waterbouw
kundige doeleinden gebruikt bij
eengebracht.
En toen ook de boom. met wel der
tig kaarsen, was opgetuigd, vonden
ze allemaal dat het mooi was. Juf. de
leidster van dit Haagse clubhuis, lat
voor. geen teer. poëtisch verhaal
daar moest se hier niet mee komen,
maar een geschiedenis met veel avon
tuur en af en toe eer. klap
Misschien is het toch niet pittig
genoeg, dacht juf, wan se zaten te
draaien alsof er storm cp til was. Het
hoofdstuk was uit; nu souden ze de
kaarsen gaan aansteken. Het werd
een fiasco. Alleen de kleinsten ble
ven. alle jongens van een jaar of
dertien renden de straat op.
Ze moesten naar de televisie, naar
L'i'pnnrd-op-schoot.
A LEX WUNNINK had Juliette
Greco naar Nederland gehaald.
Drie dagen zou ze in Amsterdam
staan en dan volgde er nog een voor
stelling in Rotterdam. Het was een
stunt en stunts zijn meestal duur.
Daarom zet Wunnink niet dadelijk
nee. toen de televisie vroeg of ze haar
'er voor' konden krijgen.
Hij vond het goed. als het optreden
niet vooruit werd geannonceerd, want
hij wilde met de TV niet zijn Carré
beconcurreren.
Maar de volgende avond kwamen
opvallend veel mensen naar de kassa
van het Rotterdamse Luxor-theater,
die de kaartjes voor Juliette Greco
wilden teruggeven. Ze hadden zieken
thuis of ze hadden werk... Maar in de
hal, toen ze hun geld hadden terug
gekregen, gaven er heel wat toe, dat
de televisie-uitzending de ware reden
was.
UEN BIOSCOOP in Amsterdam-
■*4 Noord heeft kort geleden de
tweede avondvoorstelling laten ver
vallen. In Amsterdam... waar men
sinds de oorlog toch nooit over een
kwijnend uitgaansli sven heeft ge
klaagd.
tn het afgelopen najaar liep het
bezoek van dit theater hard terug,
met wel 25 pet. Merkbaar stil werd
het op woensdagavond en zelfs de
zaterdag werd slecht. De directie
geeft de schuld aan de televisie. 'De
mensen zitten thuis te kijken ea het
bioscoopgeld leggen ze in het afbe
talingspotje.'
Dit zijn drie bewijzen voor de «tel
ling, dat de invloed van de televisie
ver bulten de huiskamer voelbaar
wordt. Het kost geen moeite er meer
te vinden.
En dat zijn dezelfde woorden, dit
René Sleeswijk gebruikt voor het
amusementsbedrijf. Alex Wunnink jr.
de man van het circus, beaamt ze.
Zij hebben er nog niets van be
merkt, dat de avond van het spel,
woensdag, zo boeiend moet zijn. Ook
het zaterdagse programma heeft hen
nog niet gedeerd.
Televisie is alleen gevaarlijk, alc js
je programma iaat uitzenden; zie de
affaire-Greco. Het scherm was recla
me toen er nog maar 25.400 toestellen
waren, maar nu kijken een mUjoen
mensen. Sleeswijk wacht zich er wel
voor, zijn revue te laten uitzenden.
Nog niet één ballet krijgen se vso
hem.
Verder kennen ze geen vrees voor
de TV.
Het theater en het circus hebben
immers een sfeer die de mensen liet
is en die nooit kan worden geëve
naard door dat venstertje thuis. Dat
apparaat, is hun opinie, lijkt veel
meer op een bioscoop. En daarom
gaat de bioscoop zo slecht?
Het Japanse weerkundige insti
tuut heeft bekendgemaakt, dat de
radio-activiteit in de lucht boven
Japan nu bijna twee keer zo sterk is
als vorig jaar en twintig tot vijfen
twintig keer zo krachtig als in 1955.
In het clubhuis De Mussen in Den
Haag zijn de jongens aan het timme
ren. Plotseling is er ruzie. "Da's een
gemene streek, meester. Je zou me
waarschuwen als het negen uur was,'
schreeuwt een van die knutselaars.
Hij smijt het gereedschap in een bak
en holt de deur uit naar Anders dan
anderen. Bij De Mussen kijken ze er
niet van op. Ze weten dat de jeugd
en ook de ouderen hier L. de buurt
verslaafd zijn aan het kijkglas.
De leider van het clubwerk, de heer
J. de Bruin, heeft dat aangetoond
met een enquête, die van november
'56 tot november '57 werd gehouden.
Op woensdagavond vielen ze terug
van 400 Jongens en meisjes tot 260.
Een achteruitgang van 35 percent.
Oorzaak (van 31 percent): televisie.
De jeugd van 14 lot 31 bleef, op
dinsdagavond, het clubhuls aardig
trouw. Ongeveer tien percent bleef
bij het televisieapparaat. Maar de za
terdagse ontwikkelingsavond van de
ouders kreeg een gevoelige klap.
Van de 100 gaven er 34 de voorkeur
aan het TV-programma.
Nu denkt elublelder De Bruin er
over een toestel te kopen voor De
Mussen...
Dominee G. v. Veldhuizen te Rot
terdam heeft een paar maanden ge
leden alarm geslagen. Het aantal
bezoekers van zijn Crooswijkse wijk-
gebouw was gehalveerd (van 3000
tot 1500 per weeki.
"Conclusie van ds. Van Veldhui
zen; TV torpedeert alle verenigings
leven,' stond er toen in alle kranten.
Nu zegt de dominee, dat zijn woor
den niet goed zijn weergegeven. De
televisie was niet de enige en ook niet
de voornaamste oorzaak. Het bezoek
is vooral gedaald, doordat veel ge
zinnen de oude wijk hebben verlaten
en ook door veranderingen in de club
leiding.
Maar precieze cijfers ontbreken
helaas.
Goed, van de twaalf klaverjas-
clubs in het Crooswijkse Volkshuis
Is er nog maar een over. Het zal wel
door de televisie komen, wordt er
gezegd. De zondagsschool wordt niet
meer bezocht en de TV krijgt de
schuld, omdat die de kinderen de
avond tevoren so lang op houdt.
Weinig animo voor het toneelclubje
Door de televisie?
Het gevaar zit erin, dat televisie
wordt gebruikt als zondebok, in alle
gevallen waarin iets tegenloopt.
Nog steeds niet, hoewei het aantal
joncurrerende toestellen is gesle
ten van 133.000 op 1 februari '57 tot
>78.000 op 1 maart '58 hoewel er
volgens een raming van PTT nu
in Amsterdam 33000 apparaten staan
ruim 100.000 kijkers en in Rot
terdam, met 14,7 percent van alle toe
stellen, bijna 37000.
In datzelfde Rotterdam werden
meer toneelseries verkocht dan een
Jaar geleden en over het schouwburg
bezoek in zijn geheel zegt men; enige
teruggang, maar niet de moeite
waard.
Er zijn toneelliefhebbers, die de
schouwburg voor TV in de steek
laten, maar dat duurt nooit lang. Bob
van Leersum, de directeur van de
Koninklijke Schouwburg in Den
Haag, heeft ze gesproken als ze na
een paar maanden absentie weer in
de foyer zaten. 'Ziek geweest?' vroeg
hij. 'Zo iets,' zelden ze, 'televisie.' Het
nieuwe was eraf en ze hadden zich
voorgenomen om zich door het toe
stel niet van de schouwburg te laten
afhouden. s
Dat klopte wel met de recettes,
want die zijn de laatste maanden in
Den Haag op peil gebleven. Zo is
het ook met de schouwburg in tele-
visiestad Eindhoven. Arnhem
is tevreden.
De heren van de
Nederlandse Bio-
-scoopbond hebben
geen haast. 'We we
ten tv^g niets.' zeg
gen ze. Heel Neder
land praat erover,
maar de Bioscoop
bond WIL er niet
over praten.
Op ons verzoek om
een onderhoud, rea
geert de waarne
mend directeur met
de volgende brief:
'Wij moeten u tol
onze spijt medede
len, dat wij op uur
verzoek niet kunnen
ingaan. Het is namelijk ten enen
male onmogelijk om reeds in het
huidige stadium het standpunt van
onze bedrijfsorganisatie tot het door
u gestelde probleem te bepalen.'
Inmiddels gedijt. jui3t dank zij des*
geheimzinnigheid het gerucht: in
Venlo zou een bioscoop zijn opgehe
ven; in Rotterdam draalen alle the
aters nog maar eenmaal per avond,
wordt er beweerd.
Zo erg is bet niet. Er is nog niet
één bioscoop gesloten. Wel zijn tr
die eer. avondvoorstelling hebben
laten vervallendrie in Rotterdam,
een in Venlo en een in Amsterdam.
Dat er in 1957 minder mensen naar
de bioscoop gingen dan in '56, staal
vast. Uit de gemeentelijke statistie
ken van de openbare vermakelijkhe
den valt het af te lezen. In de drie
grote steden van het westen is het
bezoek gedaaid met negen tot twaalf
percent. Eindhoven ging tien percent
achteruit-
De bioscoopdirecteuren vinden het
niet verontrustend. Volgens hen is
het te wijten aan tal van factoren,
aan A-griep, bestedingsbeperking ea
TV. De televisie zien zij als een tijde
lijke concurrent. Als de toestellen
zijn afbetaald, gaan ook de TV-bezlt-
ters weer naar de film, verwachten
ze.
Aan die voorspelling klampen ook
de buurttheaters zich vast. In dé
buitenwijken is de recette de laatste
maanden namelijk gevoelig terug
gelopen. Percentages van twintig tot
dertig percent zijn geen uitzondering.
Ais de druk van tien gulden part
week voor de afbetaling Is opgeheven,
gaat het misschien beter...
Op de achtergrond dreigt hei
spookbeeld van het buitenland. Zeven
jaar geleden ging de Amerikaan elk
jaar 32 maal naar de bioscoop, maar
toen de televisie goed op gang was
nog maar 16 maal. In West-Duits-
land een inzinking van dertig per
cent. Italië: op zaterdag eerst een
uurtje televisiequls in de bioscoop;
ettelijke theaters gesloten.-
'In de meeste TV-gezinnen
heeft televisie veelal tot min
der uitgaan geleid:
Dit is een zin en een nog
al vage uit het televisierap
port, dat in september '57 ver
scheen, een rapport, dat de Ne
derlandse Stichting voor Sta
tistiek samenstelde in opdracht
van de radiofirma Graetz.
Met deze ene zin moeten we
het maar doen, want nergens
bestaan er over televisie en
verenigingsleven officiële ge
gevens.
Maar hoe staat het met het
verenigingsleven in zijn geheel?
Brengt televisie een aantal
mensen misschien juist dichter
tot de schouwburg? Verdragen
bioscoop en TV elkaar slecht?
Br blijven nog vele vragen
over, maar die kunnen alleen
na een grondig opgezette en
quête beantwoord worden. Het
wordt tijd, dat een dergelijk
onderzoek wordt ingesteld.