'Men rijdt elkaar in wielen
bij hulp minder-validen'
Eerste eenmansexpositie
Piet van Stuivenberg
gfinwj|
Alcohol voor huidontsmetting
kwam in het bloedmonster'
Brozem bedremmeld
in verdaehtenbank
mm-
Zaalvoetbal
in Ahoy-hal
Pernis saneert
broodbezorging
Twee talen in
anla van
Boymans
De Cape
BLIK OP MODE VAN 1963
Tóch Chanel
É^ê0&'
•PtEPE DECOLLETÉS
ZATERDAG 19 JANUARI 1963
Een sieraad
voor uw
gezicht
Een modieus en
goed passend mon
tuur is een sieraad
voor uw gezicht.
Wij geven U gaarne
verantwoord advies
1 De thans ruim zestigjarige
Schtedamse beeldhouwer Piet
van Stuivenberg heeft tot 25
januari in 't Venster zijn eerste
eenmansexpositie in Rotterdam
Hij laat er behalve plastieken
een produktie hoofdzakelijk
van de laatste twee jaar, ook
litho's zien, zwart-wit en ge
kleurd, Toch heeft hij reeds
gedurende vele jaren een vrij
wel algemene bekendheid door
zijn deelname aan een groot
aantal groepsexposities, zowel
in Rotterdam als in de belang
rijkste cultuurcentra van Ne
derland. Ook zijn voortreffe
lijk werk aan het nieuwe Pro
vinciehuis te Arnhem trok "al
gemeen de aandacht.
Zijn eerste expositie, samen
met de Rotterdamse beeldhouwer
Cor van Krallngen, nu ruim 25
jaar geleden in de Studio 32.
deed hem kennen als expressio
nist met invloeden van de kunst
van primitieve volken, die be
schikte over een opvallende na
tuurlijke vakkundige vaardig
heid.
^adio
EEN BOEK MET DIT MERK
IS EEN WAARDEVOL WERK
Nieuiv vsnveer
i W&' z -
ROZE EN STRALEND zal de make-up zijn
dit voorjaar. Taboe bleke lippenstift en onna
tuurlijk aangezette ooglijn! Frisse lippen daar
entegen, niet te bleke wangen.
Helena Rubinstein verzorgt weer de make
up van Yves St. Laurents mannequins, die is
geïnspireerd op het (even in Amerika verblij
vende) schilderij Mona Lisa.
De foto toont een voorbeeld van de make-up
die ze voor deze winter aangaf: zo natuurlijk,
dat hv nauwelijks veel kan verschillen van de
volgende.
PAGINA 4
NATUURUJKE
FRISSE"
mUE-UP
GE00T OF HEEL
KLEIN
MN VOREN
IETS BREDERE
SCHOUDERS
TAIUE NORMAAL
OF IETS VERHOOGD
Rok weer kort; Taille vrij normaal;
roimustere schouders; wit; zonnig geel
R0RKEN JUISTOVER
KNtEjNtET
ERsmp.
LANGE
MOUWEN
ZEER UCHTE
HOUSEN
GEMAHHELUKE
HAHHEN:5cM.
(Van een onzer verslaggevers)
Bij de opening van het bureau maatschappelijk werk Epilepsia, gevestigd
in de Ammanstïchting, heelt de wethouder van Sociale Zaken, de heer G. Z.
de Vos vrijdagmiddag bezorgdheid getoond over de strijd tussen verschil
lende instellingen in deie stad, die zich met maatschappelijk werk voor
gehandicapte mensen bezig houden. „Men rijdt elkaar bij de hulp aan de
minder valide mensen in de wielen", -vei hij en dat gebeurt dan op grond
van concurrentie- en prestigekwesties.
Overigens: Rotterdam is de eerste
stad ta het land, die voor UJdem aan
vallende ziekte een dergelijk bureau
heelt geopend. Hij hoopte, dat men
Kop in kalk
(Van onze sportredactie)
Het zaalvoetbaltoemoob dat Nep-
tunus morgen in de verwarmde
Ahoy-hal organiseert, ondervindt van
de zijde der verenigingen zeer grote
belangstelling. Vele amateurelubs
hebben verzocht, alsnog voor deel
neming in aanmerking te komen.
Met het oog daarop Is besloten zon
dagavond van 7 tot 11 uur een twee
de toernooi te spelen.
Morgenochtend om 10 uur begint
het hoofdtoernooi, waaraan Spart»,
Xerxes, Excelsior, SW, Hennes DVS,
OW, Overmaas en Neptunus deel
nemen, terwijl ook RFC en Spartaan.
'20 binnen te lijmen komen. Dit
toernooi zal tot ongeveer vijf uur
duren.
's Avonds om 7 uur begint een
amateurtoemooi, waarin uitkomen
Schiehroek, Leonidas, Spartaan '20.
Hillegersberg, Zuiderster en Neptu
nus.
Neptunus heeft in de hal een veld
van maximale afmetingen kunnen
uitzetten: 55 bij 26 meter. Men schat,
dat er zeker ruimte is voor 3000 kij
kers, Verwacht mag worden, dat de
belangstelling zeer groot wordt.
Advertentie LM.
In»
Geen brons, geen gips. Alle werk
was uitgevoerd in hout of steen en
dan „taille directe", dus zonder hulp
van voorschetsen in klei en gips.
zonder puncteermachine en zonder
model.
Na die eerste expressionistische
periode ontstonden werken in meer
gesloten vorm. Moeder en kind was
een geliefd onderwerp.
Die beslotenheid van de vorm is
gebleven, ook toen hü na de oorlog
zich In geometrisch abstracte rich
ting ontwikkelde en de naturalisti
sche vorm als uitgangspunt los liet.
Een der eersten die uit die 'periode,
tijdens een groepstentoonstelling van
„Nieuw beelden" in het Stedelijk
Museum te Amsterdam, een werk
van hem aankocht was de toenma
lige directeur Van Sandberg.
Van Stuivenberg werkte toen veel
in marmer, een uiterst moeilijk ma
teriaal, dat hij als een der weinigen
zo weet te behandelen, dat het geen
weke, geen reuzelachtige expressie
krijgt. Mendes da Casta kon dat ook.
In het werk, dat de beeldhouwer
thans laat zien, is die geometrische
vormgeving weer prijsgegeven.
Ket zijn koppen en figuren, 19 in
steen, één in hout, die tot in uiterste
vereenvoudiging ontleend zijn aan de
naturalistische vormen. De Roe
meense beeldhouwer Braneusi (1878
1957) bepaalde zich als eerste na
drukkelijk tot een ongedetailleerde,
besloten grondvorm, die hij dan zeld
zaam geraffineerd, zeldzaam esthe
tisch verfijnd, wist te bewerken. De
slechts bij uitzondering ongedetail
leerde grondvormen van Piet van
Stuivenberg zijn daarentegen geken
merkt door de argeloosheid, de na
tuurlijke zuiverheid van de bewer
king.
Het zal duidelijk zijn, dat in deze
enkelvoudig en op zich zelf niet al
tijd treffende vormen de directe zeg
gingskracht van de beeldende kunst,
opgeroepen door de spanningen tus
sen de volumen onderling, nauwe
lijks aan de orde komt.
Al ademt de expositie als geheel
in zuiverheid, er* is voor mij niette
min een Opmerkelijk verschil in kwa
liteit. De koppen in kalksteen, -waar-
In dus nóg, onmiddellijk herkenbaar,
Iets'vafrneüs en ogen en haarwrong
is uitgebeeld, treffen mij het meest.
Zij roepen herinneringen op aan
koppen van Modlgliani (1884—1920),
doch zijn niettemin volkomen oor
spronkelijk; ze hebben een eigen ex
pressie en een eigen techniek, die
vooral van grotere vaardigheid ge
tuigt.
Het uitstralingsvermogen, de rela
tie tussen het zichtbare en het on
zichtbare, treft mij minder of nau
welijks in enkele werken, die mij te
enkelvoudig en te weinig bijzonder
van vorm lijken. Daar kan ook de
natuurlijke charme van de vlotte ar
geloze bewerking van de steen het
voor mij niet redden. Er is te weinig
aan gedaan, de beeldhouwer heeft
het rich hier, het lijkt voor hem
nauwelijks mogelijk, te gemakkelijk
gemaakt.
Tot slot nog een enkel woord over
Plet van Stuivenberg als lithograaf.
Hij is eert der weinige Rotterdam
se grafici die de verlokkingen van
het technisch en esthetisch raffine
ment vruchtdragend, weet te omzei
len.
PIET BEGEER
deze minder valide mensen niet zou
aaripraten, dat zij tot evenveel in
staat zjjn als hun gezonde medemen
sen. ,Z>at lijdt alleen maar tot te
leurstellingen by deze mensen, die
men erkennen moet, zoals ril rijn.
Op het ogenblik ïyden in Neder
land 70.000 mensen aan deze ziekte,
die epilepsie heet. Dat brengt voor
sommigen hunner een sociale p-o-
blematiek mede, die mede door hulp
en samenwerking van dit bureau met
het Gewestelijk Arbeidsbureau, afde
ling Bijzondere Bemiddeling en het
consultatiebureau voor epilepsie kan
worden aangepakt.
(Van een onzer verslaggevers)
Alle bakkerspatroons in Femis heb
ben zich verenigd met een sanerings
overeenkomst, die een sectleverdellng
voor de broodbezorging behelst. De
regeling wordt maandag 21 januari
ingevoerd.
Twee redenen hebben tot het slui
ten van deze overeenkomst geleid:
gebrek aan personeel en het aan de
kostprijsberekening ontleende be
drijfsbelang. Er waren bakkers die
soms acht uur nodig hadden om het
brood te bezorgen.
Men verwacht dat de bakkers de
nieuwe klanten in hun sectie door
het leveren van brood van goede
kwaliteit aan zich zal willen bin
den; daarnaast wordt het consumen
tenbelang beschermd door het instel
len van een vertrouwenscommissie,
waartoe men zich met eventuele
klachten kan wenden. Als secreta
resse van deze commissie treedt op
mevrouw A. L. Schakelaar, Burge
meester Verduynstraat 33, tel. 162267.
Bij de behandeling van klachten zal
geheimhouding verzekerd zijn. Voor
zitter van de commissie is de heer
D. Berghout, die ook het voorzitter
schap van de wijkraad bekleedt.
Tot; het sluiten van de overeen
komst werd besloten in een deze
week gehouden vergadering, die ook
door enkele vertegenwoordigers van
de wijkraad en van de vrouwenorga
nisaties in Pernis werd bygewoond.
(Van een onzer verslaggevers)
Dat België een tweetalig land is,
was vrijdagavond in de aula van. het
museum Boymans-Van Beuningen
goed te merken. De Nederlands-Bel
gische vereniging te Rotterdam had
daar een forumavond over de„ taal
strijden België georganiseerd, énke
le tientallen bezoekers' toonden er
belangstelling voor,
De voorzitter, mr. J. L/ Heldring,
sprak Nederlands. Zo ook de heer L.
Claes, secretaris-generaal van de
economische raadvoor Vlaanderen.
Frans hoorden wij uit de mond van
de man die het Waalse standpunt
belichtte: de heer M. Belogne, lid
van de beheerraad van „La Wallonië
Libre". En de Brusselaar met de
goed-Vlaamsklinkende naam P. Her-
remans. Die sprak Frans
De voorzitter had het al gezegd:
„De taalproblemen liggen by onze
zuiderburen niet zo gemakkeiyk als
wy denken," En dat werd de aan
wezigen clan ook wel duidelijk. Moge
de taalstrijd in België nogal eens
aanleiding zyn tot bepaalde heftig
heden; de stemming rond de forum
tafel was byzonder vriendelijk. De
Belgen hebben gedegen en vooral
uitvoerig him standpunten uiteenge
zet, waarbij de Vlaming Claes met
grote nadruk opmerkte dat z'n taal
genoten de emancipatie wensen te
voltooien. De achterstand in het
Vlaamse land is nog groot.
De voorzitter vatte een en ander
als volgt samen: Het Waalse pro
bleem is van sociaal-psychologische
aard („wy worden bedreigd") en het
Vlaamse probleem is vooral van so
ciale aard: „We hebben nog niet de
functies en de posities waar we recht
op hebben."
„Rolerdama Esperanto Komltato"
ring in zaal 4 van het Beursgebouw,
belegt vanavond 8 uur een vergade-
Dr. Victor Sadler uit Londen zaj
spreken over Ceylon en de cultuur,
taal, 'politiek en andere aspekten van
het land belichten.
(Van een onzer verslaggevers)
„Wat ben j(j een klein jochie zo,'
zei de officier van Justitie op haast
medelijdende toon tegen de 22-jarige
Jan uit Lekkerkcrk, dit- boel bedrem
meld was binnengekomen en nu op
de rand van de verdachtenbank
schichtig om zich heen zat te kijken.
Hoe was het mogelijk, dat deze
tengere knaap een gevecht had aan
gedurfd met een opperwachtmeester
der rykspolitie, twee maal zo lang en
twee maal zo zwaar als hy? En dat
by een poosje later op de openbare
weg tegen dezelfde politieman had
geroepen'. „Ik moet jou spreken! Xk
ga'Jou wippen, kreng!"
De verklaring heeft twee wielen,
een knalpyp en een motor. Als Jan
op zijn bromfiets door Lekkerkerk
rijdt, heeft hij maling aan alles en
iedereen, dan voelt hy zich een held.
HU laat, die brommer zo luid moge
lijk knallen, zelfs midden ln het dorp
op het Raadhuisplein, al weet bil dat
het daar niet mag. Zo cok op 4 no
vember.
De opper gaf hem een stopteken,
maar Jan reed door. Hij werd achter
volgd en aangehouden en hij moest
mee naar het bureau. De jongeman
spartelde wild tegen. Hij stond nu
voor twee feiten terecht: niet gestopt
toen het hem werd bevolen en verzet
gepleegd tegen de politie.
,,'t Is een vervelende knul," getuig
de de opperwachtmeester. „We heb
ben hem een tydlang ontzien om
dat hü nog zo jong is, maar hy ging
proberen ons belachelijk te maken.
Daarom hebben we hem maar eens
aangepakt."
er zou afkomen met een tientje boe
te. Je krygt vyf weken gevangenis
straf en daarvan twee voorwaarde-
lyk. Die blyven dan nog boven je
hoofd hangen."
Een Haagse advocate, die optrad
voor een van dronken autorijden ver
dachte Westiandse commissionair,
De officier sprak over een lastige
brozem en eiste aebt weken gevange
nisstraf, waarvan vier voorwaarde
lijk met drie jaar proeftijd.
Het viel verdachte lelijk tegen.
„Kan het geen bekeuring worden,
meneer?" vroeg hy de politierechter
beleefd.
„Een bekeuring?' riep mr. Keyn-
sius. „Welja, je dacht zeker dat je
voerde een voor ons geheel nieuw
verweer. Zy betoogde, dat er bij het
nemen van dc bloedproef iets van
de door de politiearts voor het ont
smetten van de huid gebruikte alco
hol in het bloedmonster moest zijn
terechtgekomen.
„Anders is het beslist niet moge
lijk, dat iemand van niet meer dan
acht halve pilsjes een alcoholpiromil-
lage van 1,70 krygt, meneer de po
litierechter!"
Die kleine pilsjes zyn nu al halve
pilsjes geworden," constateerde mr.
Heynsius. „En hoe weet u, dat deze
man niet nog meer heeft gedron
ken?"
„Omdat hij het me heeft verteld,"
antwoordde de raadsvrouwe, „Mijn
cliënten liegen nooit tegen me, want
dan krygen ze op hun duvel!"
De politierechter had moeite zich
te beheersen. ,De man reed slinge
rend en hy was volgens twee agen
ten niet in staat bebooriyk te ryden.
Wat wilt u toch met die bloedproef?"
„Hy heeft goed gereden, zelfs op
die straat die met gladde kinder
hoofdjes is geplaveid!"
.Kinderhoofdjes? Die zyn daar he
lemaal niet!"
„Ja, toch wel, van die kleine ronde
steentjes!"
„Mevrouw, dat zal ik als Rotter
dammer toch wel weten. Zit nou toch
niet tegen alles in te spreken!"
De raadsvrouwe bleef nog een
poosje doorpraten en concludeerde
tot vrijspraak wegens gebrek aan be-
wys.
„Het bewijs is geleverd, er is geen
speld tussen te krygen," besliste de
politierechter. „Ik veroordeel u con
form de eis tot tien dagen gevange
nisstraf en acht maanden ontzegging
van de rijbevoegdheid, verdachte.
DE CAPE keert ook
in het voorjaar nog
terug. Dit driekwart
model uit dezelfde
green-bruin- geruite
wol als het jasje er
onder (bruine rok) had
de Franse confectio
nair Tiktiner voor deze
winter bedoeld. Tie
ners en jonge vrouwen
in ons land zullen het
waarschijnlijk graag in
een voorjaarscollectie
van een Nederlandse
fabrikant terug zien.
(Van onze moderedactrice)
Chanel blijft! Een half jaar geleden liet de stokoude, meest gekopieerde onttperpster
weten, dat er geen nieuwe collectie meer zou zijn dit voorjaar. Motief: 'Ik word te
veel en te slecht geïmiteerdNu heet het: 'M ijn voorjaarspakjes lijken in de verste verte
niet meer op de Chanel-kopieën, die de conf ectiefabrikanten altijd zoveel succes hebben
opgeleverd. De modellen zullen niet na te maken zijn.'
Het is een venijnig en rancuneus antwoord aan gmm |g|
de eonfectie-industrie, die inderdaad vaak schan- W i
delijk misbruik heeft gemaakt van haar naam. ;'!v -V1
Dat de ongeveer tachtigjarige zich definitief zou fffpl
terugtrekken, heb ik trouwens geen ogenblik ge- m&. ZYè*i %JgA
loofd. Haar laatste wens lijkt me, te sterven in ragfpPIPPs^SjM -
het harnas. Dat wil zeggen; in een actueel Cha- j gj I
nel-tailleur. jpv-. (jm
T)e Farijse shows starten 28 januari. Chanel's 'o |M
'bekering' ls tussen alle geruchten, die er al 'j'
over de komende mode circuleren, tenminste een psÉKHSaHr r a yy. '~jMm jl
belangrijk vaststaand feit. Het stempel, dat haar W*
smaak en haar vrouwelijke Intuïtie de laatste
jaren op de garderobe van miljoen vrouwen over Wmfw - i
de gehele wereld heeft gezet, ls onmisbaar, WÊËsLJlr
alle minder geslaagde kopieënfcen spijt. ffijgk/v
i Metydat niet.;.meer .copieërep' zal hetütrouwens? smÊk tf <- ÊÊMmi
ook-deze keer wel loslopen. De confectie weet er 1§|| t c mr r %-»J«j§||jjj
altijd op de een of andere manier wel"een mouw
aan te passen. Toch zou men haar waarschuwing WÊÊZfi. JF-*' V- ,Af)- -
ter harte kunnen nemen door haar kleren even 1||5 Jw -
fraai te imiteren, als andere fabrikanten haar
kettingen en sierspelden, die vaak nauwelijks ||l|c
van de echte zijn te'onderscheiden. - 'viS *r.
T)e andere ontwerpers beloven in hun vage uit-
latingen nauwelijks werkelijk nieuws. De rok
ken blijven kort, al ls een blik op de knie, evenals
dit seizoen, nèt niet geoorloofd. De taille schom
melt weer 'van normaal tot iets de hoogte ln.
(Japan dient in het laatste geval tot inspiratie).
Iets robuuster worden de schouders en opwindend
laag de decolletés aan de voorzijde. Het lange
tailleurjasje raakt dit voorjaar weer even op de
achtergrond, blijkbaar om plaats te maken voor
het kwiekere kort 'of halflang.
Uitbundig wijde rokken blieft Parijs niet, even
min als er behoefte schijnt te bestaan aan een
middelmatig grote hoed: heel grote op piep
kleine hoofddeksels komen er en een geliefkoosd
model ls de canotler, het Chevalier-strodopje dus.
Capes zijn niet van de baan.
Van tweed en crêpestoffen valt veel te ver
wachten, van de kleur wit eveneens, al zal een
zonnig geel ook een belangrijke rol gaan spelen.
Vves Saint Laurent en enkele andere jonge ont-
werpers, die wat leeftijd betreft de achter
kleinzoons van Chanel konden zijn, fronsen het
voorhoofd als ze aan de naaste toekomst van de
Franse haute-couture denken. 'We moeten niet
te veel aan onze droombeelden toegeven, en ons
wat meer afvragen wat de praktische vrouw van
vandaag wil, die heel andere eisen stelt dan haar
moeder van dertig jaar geleden. We verliezen de
realiteit te vaak uit het oog', luidt hun zelfkritiek.
Dat ls tenminste nuchtere taal. Nu maar eens
afwachten op welke manier ze die 'nieuwe koers'
gaan bevaren. Dan kan er misschien toch nog
een, spannend element zitten ln de mode van
1963!
DE MODE 1963, zoals we hem
uit de eerste geruchten kennen,
hier met de voornaamste 'pun
ten' aangeduid op een manne
quin van Dior in een winterjurk
uit de vorige collectie.
Wat de lengte en wijdte van
de rok betreft schijnt er niets
nieuws op komst te zijn. Ook de
lange mouw en de door een
maagstuk 'in het midden gela
ten' tatllelijn schijnen terug te
keren.