m Leerlingen Conservatorium op goed niveau j Gerda Edenskleurrijke textielwereld Poppen maken begon in zwanger AGENDA Löbker en de mythe vorming Vormingswerk Jan Mulder Mareike Geys HetVröeVolfc Carnaval DONDERDAG 12 FEBRUARI 1970 HET VRIJE VOLK Van onze verslaggever HAN VAN DEN BERG BRIELLE „Ik een dolle Mina? Nou maken ze bet he lemaal dol.Zo reageert ver ontwaardigd de 64-jarige me vrouw Maartje Boone-van Til burg op berichten van Briel ies dagbladcorrespondent Al- phonse Löbker, die pers en radio het idee hebben gege ven, dat het een dolle boel wordt op de roemruchte 1- aprilfeesten. De voorbereidin gen daarvan zijn in volle gang en zoals elk jaar ontstaan er in Brielle strubbelingen. Op 1 april steekt half Brielle zich tafereel van een vorig 1-aprilfestijn. in het fluweel. Een - v Caroussel: vrij in de ruimte hangend textielobject Verrassend kijkspul (wand kleden en textielplastieken) van de Amsterdamse Gerda Edens is te vinden op de ten toonstelling Confrontatie III in het Stedelijk Museum te Schiedam. Zij vult de hele bovenzaal niet fantastische poppen, insekten, planten etc. Rode man: levensgrote pop ROTTERDAM, bioscopen (week program ma) Toneel, muziek, eabaref enz. DAGELIJKS SCHIEDAM, bioscopen VLAARDIiSGE.N, bioscopen HELLEVOETSLUIS, bioscopen vandaag (ADVERTENTIE) Geen Min a's, wél huilende vrouwen heeft Maartje Enthousiast 1 april-vierder Löb- ker had gehoord, dat er plannen zijn om vrouwen in te schakelen bij het 1 april-spel, dat de overgave van de stad voorstelt. In zijn berichten sprak hij met veel actualiteitsgevoel van Dolle Mina's. Later berichtte hij correct dat voor het eerst een vrouw de regie heeft gekregen van het man- nenspel. Mevrouw Maartje Boone-van Til burg gaat 250 Brieilenaren vertel len hoe ze moeten marcheren en hoe ze de poort moeten rammeien. Zij zwaait de scepter over grote mannen als Lumey van Treslong Coppelstock en de vlootvoogden. Gisteren had mevrouw Maartje Boone-van Tilburg de hele dag no dig om Herman Emmink van de radio en vele dagbladverslaggevers, die na elkaar arriveerden, geduldig uit te leggen, dat er wat misver standen zijn gerezen. ..Zelf ben ik b"s!;.~: geen dolle Mina" zegt ze. ..al heb ik wel be grip voor een paar wensen" van deze v-rouwen. Trouwens: aan de 1 apri-feesten komt geen enkele dolle Mina te pas. Ik wil beslist niet hebben, dat vrouwen zich als geuzen verkleden Dat is geen gezicht. Het 1 april- comitè overweegt wel vrouwen bij het spel in te schaken. Maar dan blijven ze ook vrouwen". Niet dolle-Mina mevrouw Maar tje Boone piekert er over huilende vrouwen voor de geuzen uit te la ten vluchten, wanneer de poort opengerammeid is en de mannen de stad veroveren. „Kijk, dat is een rol die vrou- wen ligt, zegt ze. De vrouwen wa ren bang in die woelige tijd. Bah dolle Mina's, nee het slaat ner gens op." Het is de bedoeling van de kor date regiseuse om het spel leven diger te maken dan vorige jaren. De geuzen en vaandeldragers ston den er wat houterig bü. Het trom geroffel moet .Af zijn". Het mar cheren kan veel beter. Gisteravond zijn de repetities be gonnen. De belangstelling om als geus op te treden was nog niet overweldigend, maar dat komt nog wel, zegt mevrouw Boone. Zij re kent op minstens 250 spelers. Over de verdere viering van 1 april doet het organiserende comité geheimzinnig. Zeker is dat een groep geuzen naar Den Haag zal trekken om de poort van een rijks gebouw te rammen. Het „waarom" daarvan werd niet helemaal duide lijk. Gerachter; doen de ronde, dat het feest ditmaal meerdere dagen zal duren om de toeristén, die van heinde en verre toestromen te ple zieren. Tn ieder geval maakt de bevolking zich op om er een goed festijn van te maken. Zoals de afgelopen jaren gebruikelijk was zal de helft van de 31.000 Brieilenaren in historisch kostuum door de stad flaneren. Nu al wordt in vele huiskamers ge stoeid met grote lappen fluweel Vorig jaar vierden enkele tien duizenden niet-Briellenaren het feest dankbaar mee. Er is behalve de Dolle Mina- af faire nog een probleem waarmee de Brieilenaren zitten. Dat is de bouw van een houten stadspoort, die 10.000 gaat kosten. Om hot geld bij elkaar te krijgen worden onder de bevolking oorkondes verkocht. Tot nu toe is 3.000 binnen. Lang niet elke Briellenaar is enthousiast over de poort, die na 1 april wordt afgebroken en opgeslagen. Commentaar van horeca-man R. Holslag, 1 april-enthousiast van het eerste uur: ,„Je zou het ding de hele zomer moeten laten staan Dan bewijst het zijn waarde voor de toe risten. Zoals het nu gaat lijkt het zonde van het geld." Ten slotte een opbouwend woord van 1 april-comitëlid, stadsarcliiva- ris Jacob Klok: Het zal allemaal ir orde komen. Eigenlijk mogen we Löbker dankbaar zijn .dat hij Brielle op een of andere manier altijd weer in de publiciteit weet te bmegen. Over een schoonheidsfoutje als de Dolle Mina-actie vallen we niet." f.i- Verontwaardigd reageren Brieile naren wanneer je ze vTaagt of hun feest soms enigszins met carnaval te vergelijken valt. ..Asjemenou meneer. Nee. het Is heel anders. Hier beleeft u historie." Wat niet wegneemt dat het des avonds op 1 april in Brielle bar gezellig is. De gekostumeerd en ren nen café-in-cafë-uit. Er wordt ge host, gezangen en gedeind op schla- germuziek, ROTTERDAM Leerlingen van het Rotterdams Conservatorium hebben woensdag in de kleine zaal van de Doelen een voordrachts- avond gegeven waarbij voor de pauze drie pianosolisten, een fa- gottist en een trombonist aantra den. In het gedeelte na de pauze hoorde men nog nog een hoboïst, een sopraan en een fluitiste met begeleiding van de orkestklasse. Opmerkelijk was dat het program ma aan het preklassieke en aan het post-romantische repertoire met uitsluiting dus van de roman tische literatuur was ontleend. En het zijn juist de romantische werken waarin de instrumentale virtuositeit, het heimelijk ideaal van de conservatoriumleerling. hoog wordt opgevoerd. Men zou daaruit- kunnen opma ken dat het instrumentale onder wijs zich minder toespitst op de eenzijdig technische ontwikkeling, om zo ruimte te maken voor de meer algemeen muzikale belang stelling. De diverse voordrachten hebben zeker ook de instemming van de executanten met deze opvatting be vestigd. Natuurlijk lukte het niet overal even goed. maar over het geheel hadden de diverse prestaties niveau. Het feit ook dat het vanzelfspre kende gebrek 'aan podiumroutine nauwelijks enige remmende invloed op het spel heeft gehad, zegt heel wat omtrent het zelfvertrouwen waarmede de spelers en speelsters op het podium kwamen. Een apart woord van lof past ze ker voor dé orkestklasse, o.l.v. Lex Veelo, die de solisten niet alleen betrouwbaar heeft begeleid, maar die ook nog kon bogen op een uit stekende toon. BERNARD GEISE (Van een onzer verslaggevers) ROI URG Binnenkort be gint de eerste cursus van het vor mlngswerk voor bedrijfsjongeren van de kort geleden opgerichte Stichting Vormingswerk Europoort- Botlek. Men gaat uit van interfe rons beschouwelijke samenwerking. De cursussen worden gehouden op maandagmiddagen met de eer ste klas van de bedrijfsschool van Verolme. Met andere bedrijven voert men nog besprekingen. Vor mingsleider is de heer K. -Schip pers van de Rotterdamse gemeen telijke school voor werkende jonge ren. 'y"' Er zijn weerbarstige engelen bij. baders in een boom, een pluizig ei met een liefdespaar, caroussels die vrij in de ruimte zweven met fraai uitgedoste figuren er in, een Ja nusboom als een totempaal en wandkleden met een sprookjesach tige Inhoud. Sommige poppen, zoals de op een astronaut lijkende rode man en een met erotische aantrekkelijkheden versierde vrouw zijn levensgroot. Het is werk dat tintelt van kleur en het is met grote vaardigheid ge maakt. Bert. haar echtgenoot, vermeldt hoe het allemaal is ontstaan. Ger da is nu 28 jaar. Ruim zes jaar ge leden trouwde zij. Daar zat ze in haar tweekamerwoning in de Am sterdamse Spiegelstraat, inwonend en zwanger. Ze had creatieve ken nissen, onder wie Heidi Daamen, tijd in overvloed en veel fantasie. Lappen om haar heen, kleren voor het kind. en toen kwamen de pop pen. Succes, maar na vijftig pop pen een herhaling. En dus werden het wandkleden, later textielob- jeoten, geen herhalingen, maar een steeds veranderende kijk. Wel, Gerda heeft die overvloedi ge tijd uitstekend gebruikt. Er is iets los gekomen in die,vrouw, een soort bezetenheid om aan alle in drukken en gevoelens vorm te ge ven en ze moet keihard gewerkt hebben om een collectie met een variatie als deze bijeen te brengen. Meer dan een derde blijkt afkom stig uit particuliere verzamelingen. Ik kan me het levendig voorstellen. Jaan Mulder heeft de beneden zaal bij de ingang tot zijn beschik king gekregen. De meeste van zijn bronzen plastieken vinden hun ba sis In het thema van de besloten heid, de groei van organische vor men, dte ingekapseld zijn, be schermd worden. Nu eens zijn ze tweeledig en staan ze als compo nenten tegenover elkaar, dan weer zijn ze gehelmd of verhouden de bladvormea zich als de palmen van een hand en ook werkt hij met schijven. Een enkele maal stijgt de vorm als een plant om het organisme te dragen. De vormen zijn soepel cn lenig. Het materiaal is mooi gepo lijst. Krachtige, gekleurde tekenin gen completeren dit overzicht. De Rotterdammer Mart Legersté expo seert strakke metaalplastieken, ver vaardigd uit de in de bouw gebruik te ijzeren balken die hij helder wit en rood heeft gespoten. De tamelijk eenvoudige vormgeving is zeker in overeenstemming met de aard van het materiaal. De constructies be zitten helderheid en ruimtelijke werkrng. Er Is verder in het mu seum een overzicht van de aan winsten van 1969. Om nog even in Schiedam te blijven. Galerie Punt Vier aan de Ror,terdamsed(jk houdt een tentoon stelling van tekeningen van Robert Terwindi, van wie nog niet zo lang geleden schilderijen te zien waren in de Rotterdamse kunstzaal Zuid. Allerlei bed- en slaapkamertoestan den in een bijzonder levendig kolo riet bepaalden toen het onderwerp. Ds tekeningen sluiten daarop aan of waren er misschien al eerder als het voorbereidende werk voor zijn doeken. Terwindt tekent meer aan duidend dan gedetailleerd. Zo blijft er altijd wel iets te raden over. Het zijn vluchtige, maar rake verbeel dingen van de ongeklede of de zich ontkledende vrouw in een interieur. Ze gaat in bad, tracht zich te ver bergen of zoekt de zon op, tekenin gen in een eigenaardig, erotisch sfeertje. Mareike Geys haar werk hangt in het souterrain van Ferrna de Vries aan het Eendrachtsplein te Rotterdam tekent op een heel andere manier. Het. maakt even de indruk of we met knippatronen te doen hebben. Op één blad ontmoe ten we allerlei uiteenlopende za ken die geen enkel verband met el kaar hebben.' de zeer gedetailleerde kopvan een scheerapparaat, met een touwtje doorregen plankjes, een oude burchtDe schaar staat er ook keer nadrukkelijk op als nodigt ze ons uit de compositie zelf te ver anderen. Geestig zijn de zeer bedrieglijke, genopte kussentjes van wit gegla zuurde keramiek, dingen om zo maar ergens neer te leggen.. In de bavenzaal hangen enkele nieuwe doeken van A&fc Verhoog, waaronder twee variaties op een bekroonde persfoto van een relle tje in Den Haag: politie te paard jaagt achter demonstranten aan. Heit portret van de filosoof Nietz sche staat er nuchter tussen als een anti-climax. Demonstreren is ten slotte ook een vorm van schep pend leven. BERTHS SCHMIDT ARENA, tel. 230730. Het groene monster (14 jr.) 2. 7 en 9.30 uur. Vrijdag- en zaterdagnacht 12.15 uur: Kaarten, kussen en kogels G8 jr). CALYPSO, tel. 131855. Easy Rider (18 jr.) 2, 7 en 9.30 uur. Vrijdag en zaterdagnacht 12.15 uur: Moord als wraaklust. (18 jr.) CENTRAAL, tel. 138210, Help... ik ben nog maagd (18 jr.) 2, 7 en 9.15 uur. CINEAC (BUenkorf). tel. 121139. Jungle Boek (al.) 9.30, 11.30, 1.30 3:30 en 4.45 uur. De zottin van Chaillot (14 jr.) elke avond 7.30 en 9.30 uur. CINEAC 'Beursgeb.). tel. 138082. Het mooiste speelgoed (18 jr.) 9.30, 11.30. 1.30. 3.30. 5.30. 7.30 en 9.30 uur. CINERAMA, tel. 115300, HeliO Dolly (aJ.) 1.45 en 7.45 uur. COLOSSEUM, tel. 190352, Sherif zonder ster (14 jr.) 2, 7 en 9.30 uur CORSO. tel. 121110. My Fair Lady (a.l.) 2 en 8 uur. GRAND, tel. 2333C3. On her Majesty's Secret Service (14 jr.) 2 en 8 u HARMONIE, tel. 271204. do. t.m. zo.: De man met de 5 paspoorten (18 jr.) 2. 7 en 9.15 uur. Ma. t.m. vo.: Kortsluiting op de 27ste etage (14 jr.) 2. 7 en 9.15 uur. KRITERION, tel. 128615, De overgave (18 jr.) 2.30. 7 en 9.30 uur. LUMIÈRE, tel. 117755. De cactusbloem (aJ.) 2. 7 en 9.30 uur. METRO. tel. 174500. De lange gele schaduw (14 jr.) 2, 7 en 930 uur. PRINSES, iel. 230754. Tarzans grootste gevecht (18 jr.) 2. 7 en 930 uur. Woensdag 7 en 930 uur. vrijdag- en zaterdagnacht 12 u.: Sex et) Chantage (18 jr.). Woensdag 2 uur: De zwarte wreker uit Mexico (ai.). REX. tel. 236071. Al Capone (IS jr.) 2. 7 en 9.15 uur. Woensdag 2 uur: De wraak van Ivanhoe (ai.l. STUDIO, tel. 233363, Some like it hot (14 jr.) 2.15, 7 en 9.30 uur,. THALIA, tel. 111555. Topaz (14 jr.) 2. 7 en 9.15 uur. T VENSTER, tel. 251900, Butch Cassldy and the Sundance Kid (14 jr.) 3. 7 en 9.15 uur. Vrijdag- en zaterdagnacht 12 uur: Orfeu Negro (18 jr.). VICTORIA, tel. 248333. De terugkeer van Dracula (18 jr.) 7 en 9.30 uur. Woensdag 2 uur: Vier rakkers en een oude jeep (ai.) Maandag gesloten. VANDAAG DE ROTTERDAMSE SCHOUWBURG, Dc Huisbewaarder, door het Nieuw Rotterdams Toneel. 8.15 uur. DE DOELEN, Grote Zaal, Bel Canto Concert, door het Rotterdams Opera Koor, 8.15 uur. PICCOLO THEATER. Karei Doormanstraat. Twee éénakters: No. 30048 en De laatste trein, door het Nieuw Rotterdams Toneel. 8.15 uur. MATHENESSERKERK, Van Citterstraat 53, Kerkconcert, mjs.v. leerlingen en oud-leerlingen van de zangpedagoge Jo Bollekamp, 8.15 uur. VRIJDAG DE ROTTERDAMSE SCHOUWBURG. De Huisbewaarder, door het Nieuw Rotterdams Toneel, 8.15 uur. DE DOELEN. Kleine Zaal. Cabaret Pepijn. 8.15 uur. DE DOELEN, Grote Zaai. Matinee op de vrüe zaterdag: Omroep orkest-, dirigent: Dean Dixon. Solist: Joshio Urrno. viool. 3 uur. PICCOiG THEATER, Karei Doormanstraat, Twee éénakters: No. 30048 en De laatste trein, door het Nieuw Rotterdams Toneel, 8.15 uur. DE LANTAREN, Gouvemestraat 133. Fiesta Gltana, 8.15 uur. LUXOR THEATER, Kruiskade 10, De Jantjes, door het Amster dams Volkstoneel, 8 uur. DE DOELEN. Schouwburgplein 56: Café-Chantant 't Winkeltje 8—2 uur Zondag en maandag gesloten IN OEN TWIJFELAAR. Mauritsweg 113: CaBaretprogTamma Jn den Twijfelaar". 7—1 upr, Behalve maandags. VANDAAG PASSAGE, tel. 269563. Zweden, hel of paradijs (18 jr.) 2 en 8.15 uur VRIJDAG PASSAGE, tel. 269563, Zweden, hel of paradijs (18 jr.) 2 en 8.15 uur Diversen VANDAAG NIEUWSTRAAT 12, Politiek Kafee: jeugdbeleid, 8 uur. toneel, muziek, cabaret, enz. VRIJDAG STEDELIJK MUSEUM, Cabaret Neerlands hoop in bange dagen, 8.30 uur. VANDAAG LUXOR, tel. 343237, Iwo Jima (14 jr.) 8 uur. VRIJDAG LUXOR, tel. 343237, Iwo Jima (14 jr.) 8 uur. Engeltje, wild op liefde (18 jr.) 22.30 uur. GEEN VOORSTELLING IN TTVOLI. VRIJDAG TIVOLI THEATER, tel. 01883-2608, De vernietiging van Franken stein (18 jr.) 8 uur. Directeur drs. H. Claus Abonnementsprijs per jaar 56.40 per kwartaal 14,10 pei maand (geen giro) 1 4,75 losse nummers t 0.25 Gironummers Abonnementsgeld uitsluitend 20630C t.n.v. Het Vrije Volk Am- sterdam Alle andere betalingen 28333 t.n.v N.V. De Arbeiders pers, Rotterdam. Adressen en telefoonnummers Voor alle .administratieve aangelegenheden uitsluitend Rotterdam, Slaak 34. Voor plaatselijke adressen en bezorgklachten zie onder staand. Rotterdam: Slaak 34. Tel. tot 17.00 uur (010)-111030 Voor be zorgklachten van 17.00—19.30 uur (010)-in031-111032. 'Schiedam: Passage 20. Tel (0101-268798 of 265205 Voor be zorgklachten van 18:30—19.30 uur, lel (0101-268798. Vlaardingen: Dayer 2. Tel. (010)-342070 ook voor bezorg klachten. Maassluis: vuor Bezorgklach ten: Guido Gezel) estraat 22, Ridderkerk: voor Bezorgklach ten u» 17.00 uur: Staringlaan 6, tel (01804)5535. spijkénisse: voor bezorgklach ten na 17.00 uur: Nachtegaal straat 12. tel (01880)-5468. Krimpen a. d. Ussel: FatriS- zenstrast 1. tel 01870-3057. Ook voor bezorgklachten. •VOOR DE MAW DIE HET BESTE Wit: Alle internationale topmerken Vrijdagavond koopavond m sind* 1898 westersingel 42-44 -rotterJam*3 tel. (010) 13 64 00

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1970 | | pagina 3