THOMASSEN KRAAKT WELZIJN SDISCUSSIES BRIEVEN VAN LEZERS HBU Muziekleven eventjes in rustiger vaarwater Enthousiast pubhek bij temmen van feeks Fantasie Grappen Leen van Os DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1970 HET VRIJE VOLK PAGINA 18 ROTTERDAM Er is voor de eerste maal of ficieel gezien hard ge lachen in 't Hofpleinthea ter, dat woensdagavond ge opend werd met de voorstel ling van Woody Aliens 'Vrouwen geen probleem' door het NRT. Het is dan ook de bedoeling, gezien 't repertoire voor dit seizoen, dat er nog heel veel vaker zal worden gelachen, want op dit theater is nu al het stempel „d'r uit" gedrukt, wat meer zegt dan 't woord 'uit' alleen. Dit laatste is geen vondst van ons, maar van wethouder De Vos van Kunstzaken, die, in zijn functie even splinternieuw als het theater, openings woorden sprak. Onder aanvoering van burgemeester Thomassen brachten de burgervaders van het Rijnmondgebied met hun vrouwen het jaarlijkse bezoek aan de Femina. ROTTERDAM Het comL té Welzijn Rotterdam, dat met haar stand op de Femina zo aardig draait heeft giste ren een danige klap in zijn nek ontvangen. De klap werd uitgedeeld door burgemeester Thomassen van Rotterdam. De Rotterdamse burgervader liet in een toespraak weten helemaal niet zo gelukkig te zijn met de wijze, waarop de standhouders met de Rotter dammers in discussie willen treden. Balkon (ADVERTENTIE) Sommige mensen kunnen dat. Niet al hun geld natuurlijk. Maar zeg zo'n 5000 gulden. Die zetten ze dan op een rekening bij deHBU. En kij ken er bijvoorbeeld 3 jaar niet meer naar om. Krijgen ze bet eerste jaar 7J4%. En het tweede jaar nog eens 7%%. En het derde jaar ook. Zo'n 23 in drie jaar! Oftewel 1150 gulden. Zeker genoeg om een afwasmachine te kopen. Of een forse aanbetaling te doen op een kleuren-t.v. Niet zo maar 5000 gulden achter de hand? Geen bezwaar. Elk bedrag vanaf 100 gulden is welkom bij de HBU. Die 7%% is nog niet eens de hoogst mogelijke rente. Dat kan zelfs oplopen tot 8 Met weer een ander slim spaarsysteem van de HBO. Trouwens ook spaarregelingen op kortere {ermijn zijn nog heel profijtelijk. Eén voorbeeld: met een opzegtermijn van 3 maanden krijgt a al 5% rente. En dan nog het jeugdspaar- systeem, de Zilvervloot6% een premie van 10% over inleg en rente. Stapt u maar snel naar het dichtstbijzijnde HBU-kantoor, Weieggen graag uit wat in üw geval het plezierigste spaarsysteem is. Na een aantal roerige we ken waarin de avant-garde niet over aandacht had te klagen en het Rotterdams Philharmoniseh Orkest zich van de ene minuut op de an dere moest omschakelen van Bach naar Du Bois, van Berio naar Beethoven, komt het Rotterdamse muziekleven weer enige tijd In rustiger wateren. Zelfportret van Alban Berg potloodtekening uit 1909. Het eerste gelach in 't Hofplein theater: van harte Met de openingsvoorstelling heeft men een uitstekende keuze gedaan. Auteur-acteur-regisseur Woody Allen is een komiek van het zuiverste water, die het be grip zelfspot op ongekende wijze hanteert. Dat is iets, wat zeker in Nederland moet aanslaan evenals zijn ontelbare grapjes, die je uit romantiek in een onvoorstelbare nuchterheid doen tuimelen. Het stuk gaat over een klun zige. geremde filmcriticus, die nadat zijn vrouw bij hem is weg gelopen omdat zij „nooit eens met hem kon lachen" alles in het werk stelt om een Casanova te worden, in dit geval een soort Humphrey Bogart, het sexidool uit de vijftiger jaren. Maar hoofdfiguur Felix is maar een mager mannetje en helemaal geen versierder en doordat hij zo veel zelfkritiek heeft, vallen al zijn pogingen in het water. Totdat hij tenslotte dooi- de vrouw van zijn vriend over zijn remmingen wordt heengeholpen en voortaan, elke dame, die ach bij hem aandient met gezwinde spoed in 't lits-jumeaux doet be landen. In het stuk spelen ge dachten en werkelijkheid door elkaar heen en van tijd tot tijd doemt ook de figuur van Hum phrey Bogart op. die Felix met harde hand op de feiten wijst. Deze gang van zaken eist een grote flexibiliteit van de spelers, maar ook van de belichter, die het er uitstekend afbracht. Jules Rooyaards was kostelijk als Felix en kon al zijn komische ta lenten doen schitteren. Hij had van zichzelf in dit geval een soort rappe Woody Allen-figuur gemaakt: hetzelfde wezenloze blikje In de ogen achter hetzelfde soort brilletje. Marijke Merckens, rijn tegen speelster was levendig en humo ristisch, en dat laatste kon ook gezegd worden van Jacques Lu- yer, een levensechte parodie op de Amerikaanse zakenman. Een extra compliment voor Carola Gijsbers van Wijk: subtiel en amusant. Verder werkten mee Pieter Lutz die een verrukkelijke typering van de filmheld gaf. Martdne Crefcoeur, Stijn van Nes. Wilma Jansen en Leonore César. De vaardige regie was van Robert Walker en het décor had Frans Vossen gemaakt, Uit ingenieuze vondsten bleek dat men echt wel wat kan doen met de beperkte toneelruimte van zes bij elf. Ein iedereen had het Hofplein- theater kunnen vinden, want de borden en lichtmasten zijn ge plaatst. Tenslotte: het Hofplein theater blijkt een bijzonder ple zierig theater, waar men met ge noegen heen zal gaan en dat niet alleen om de grappen die er zul len worden verkocht. KIRSTEN EMOUS Het zag er in het begin allemaal zo aardig uit, gistermiddag. Onder aanvoering van burgemeester Thomassen brachten de burgerva ders van het Rijnmondgebied met hun vrouwen het jaarlijkse bezoek aan de Femina. De standhouders deden hun best om de burgemees ters een indruk te geven van de wijze, waarop zij het Rotterdamse publiek aansporen om in discussie te treden over Rotterdamse pro blemen. Zoals gebruikelijk luidden Rien en Donjs Kroon het te be handelen onderwerp in met hun poppenspel. Truus, de volksvrouw gaf evenals in de voorgaande dagen in goed Rotterdams haar mening te kennen en de burgemeesters leken zich te amuseren. Maar het pakte alle maal anders uit. Eén van de medewerkers van het. comité verzocht na afloop van het poppenspel burgemeester Thomas sen zijn mening voor de microfoon te kennen te geven. De burgemeester, die eerst harte lijk om het poppenspel had ge lachen. trok fel van leer tegen de standhouders. Hij liét duidelijk doorschemeren, dat de organisato ren naar zijn mening op de ver keerde weg waren „Spreken over onbehagen is zinloos. Onbehagen, democratisering is een wereldwijd probleem, dus Is het niet relevant dit probleem aan de orde te stellen in Rotterdam." aldus de burge meester. De woorden van de burgemeester werden met een honend handge klap begroet. De heer Thomassen had zijn mening gegeven. Er werd verder niet gediscussieerd. ROTTERDAM De Rotter damse Schouwburg was woensdag avond tot de laatste stoel bezet door middelbare scholieren die een uitbundig plezier beleefden aan de opvoering van Shakespeares De Getemde Feeks door de Toneel groep Theater. Zij vormden wel het prettigste en dankbaarste pu bliek dat acteurs zich maar kunnen wensen, omdat het samenspel tus sen toneel en zaal niet beter had kunnen zijn. En geen Dolle Mina protesteerde toen Petruchio zijn feeks Katharina bijzonder dras tisch en hardhandig temde. Het bijzondere van deze voorstel ling was. dat regisseur Hans Croi- set niet zoals Shakespeare-zelf ketellapper Sly na het voorspel de mist in stuurde, maar deze dronken zwerver tot aan het slot liet mee spelen, zo zelfs, dat hij hem ver schillende rolletjes in het spel liet uitvoeren. Dat was dan wel alle maal geen Shakespeare, maar ge deeltelijk ontleend aan een ouder stuk (de legende van Sly is duizen den jaren oud en stamt uit allerlei bronnen), gedeeltelijk van Croisets' eigen vinding, maar het zette het thema, dat Shakespeare ofwel lieeft vergeten of dat misschien verloren is gegaan, voort en wel op kostelijke wijze. Want de fancy, de fantasie, de verbeelding, die in Shakespeares werk zo'n grote ro! speelt, deed zo de hele avond mee. In het voorspel berust de grap die edelen met de ketellapper uithalen op de contro verse schijn en werkelijkheid. Dit motief zette zich nu voort in de toneelspelers, die rollen spelen en personages uit het stuk. die zich voor anderen uitgeven, zodat het thema door de hele opvoering ronddartelt en verwarring sticht. En dat dan alles terwille van de liefde, die, ook ahveer volgens Shakespeare, het toppunt van ver beelding is. De voorstelling werd op deze wij ze kostelijk, van minuut tot mi nuut boordevol fijne grappen, door reeisseur Croiset volgestopt met 'mimische vindingen, die het ver haal over Petruchio en Katharina, dat op zichzelf niet veel meer is dan een klucht, heerlijk opfleur den. En de spelers hadden er blijk baar het grootste plezier in: Hans Tiemeiier. die niet alleen een mooie ketellapper, maar ook een priester, bediende en schoolmeester was, Jules Croiset en Sigrid Koetse voortreffelijk als Petruchio en Katharina. en de hele grote bezet ting die bijzonder goed op dreef was. iets wat bij Theater in de hf'rollen lang niet altijd het geval is. C. J. WISSE A is ex-OBV-bestuurders willen wij nog even ingaan op de be schuldigingen van P. Brehm aan Leen van Os. Eigenlijk is het na de keurige rede van de heer Brehm, gehouden in de mislukte vergade ring van de Arbeidersmacht op 15 september niet meer nodig, want daar toonde hij met uitspraken als „de ploert Leen van Os" en „de aartszwendelaar Wim Hulsker" duidelijk aan op welk beschavings peil hij staat. Het laat ook zien dat het OVB er na het vertrek van Leen van Os geweldig op vom-uit is gegaan. Een arbeider niet enig gevoel van eigenwaarde moet zich toch scha men aan zo'n organisatie zijn con- tributlebijdrage te leveren. Over de kas en de auto, die Leen van Os „gejat" zou hebben het volgende. In december 1968 werd P. Brehm door de ledenvergadering van de Rotterdamse OBV geroyeerd als lid en ontslagen als administrateur wegens dreiging met lichamelijk geweld aan het adres van Leen van Os. Met toestemming van de be stuursraad werd beslag gelegd op een kwart miljoen gulden en werd er een kort geding tegen het OVB aangespannen, dat plaatshad op 13 januari 1969. De president bepaalde onder meer dat: 1. alle bestuurders in functie bleven totdat de leden per referen dum hadden beslist wie de be stuurders zouden zijn. Die zouden de OBV dan verder leiden; 2. de heer Van Oe de auto kreeg in afwachting van de uitslag van het referendum. De le ien kozen Leen van Os op nieuw ris bestuurder en hij leid de de OBV dus verder. Toon v. d. Berg. landelijk penningmeester van het OVB echter, bleef de bij de OBV-leden geïnde contributie af dragen aan de twee keer wegge stemde en ontslagen P, Brehm. Deze droeg de gelden niet af aan de OBV-penningmeester W. Kam- minga, zoals de president van de rechtbank had beslist, maar hield ze zelf, om zichzelf het loon uit te' betalen dat Leen van Os toe kwam. De kas van de OBV was op dat moment totaal leeg. De sleepboot staking. een reeks vergaderingen en het korte geding tegen 't OVB had den geen cent overgelaten. Wij we ten dat omdat het kasboek toen al in het bezit was van de in decem ber 1968 gekozen penningmeester W. Kamminga, Een neutrale on derzoekcommissie stelde vast dat de boekhouding klopte en dat 1. L, van Os geen loon ontving; 2. de contributiegelden in het bezit bleven van de nette en eerlijke P. Brehm. Om door te kunnen gaan met de OBV offerde Leen van Os zijn spaarcenten, ongeveer ƒ2000, In maart 1969 had de OBV aan Leen van Os een schuld van 3,268,70. In oktober 1989, toen de OBV geliquideerd werd en de leden met Leen van Os overgingen naar de NBV, was die schuld opgelopen* tot 6117,—. Besloten werd toen de OBV-be- ottingen (auto, schrijfmachine, stencilmachine, totale waarde ruim ƒ2500,—) aan Van Os over te dra gen ter compensatie van zijn schade. Deze overdracht is in een door acht bestuurders ondertekende en gede gen geformuleerde motie geboek staafd. Het kasboek is bij de heer Kamminga nog ter inzage. Mochten P. Brehm en de OVB- instanties 'n accountantsonderzoek verlangen dan werken wij daaraan mee, mits zij dan ook hun boeken open leggen. Dan komt de waar heid wel aan het licht. F. J. BUITENHUIS G. WIJGERSE. ROTTERDAM De voorstellingen die de Unie van Vrouwelijke Vrijwilligers voor bejaarden in De Doelen organiseert zijn prachtig, niet duur en erg in teressant. Alleen moet mij een ding van het hart. Het kost de gebrek kige bejaarden onder ons veel moei te om de plaatsen op het balcon te bereiken. Zou dat nu niet anders kunnen? E. A. BUSSUM-DULLAART Exercitiestraat 5a, Rotterdam. Kunt u een paar jaar zondergeld? Amsterdam, Rotterdam, Den Haag. Dat wil overigens M1171 EK niet zeggen dat er in de komende week i>. nn>. minder te beleven VÜUnAr 2011 zi)n. Al treedt nu juist niet de avant- garde op de voorgrond, er zijn an dere aspecten die minstens even in teressant zijn en die wellicht de be langstelling van een breder publiek wekken. Allereerst is daar het abonne mentsconcert van zondag aanstaan de, met op het programma de 3 Orchesterstticke van Alban Berg. Berg, die hier onder meer bekend is van zijn opera Wozzeck en daarmee met zijn twaalftoonsmuziek, zal al dus In dit door Edo de Waart ge leide concert naar voren komen als de expressionist, die nog onder in vloed staat van Mahler en Wagner. Het zal ongetwijfeld interessant zijn die drie orkeststukken op. 6, die in feite zijn "conventionele" com positieperiode beëindigen, af te zet ten tegen het later uit te voeren «en later te besprekenl vioolcon cert. dat ook in Rotterdam zal klinken. Op 1 oktober ,en ook op vrijdag de 2e speelt het RPhO onder leiding van Jean Foumet het „Concert voor Orkest" van Béla Barfcók in een programma waarin ook Brahms' vioolconcert wordt uitgevoerd door niemand minder dan David Oistrach. Wat valt er nog te zeggen van Oistrach dan dat hij nog steeds geldt als een dei- meest vooraanstaande violisten van deze tijd en een der grootste ver tolkers van het Brahms-concert? Wat meer zouden we willen zeg gen over het grandioze Concert voor Orkest van Bartók, niet alleen omdat het klinkt als een late hommage aan de grote Hongaar, een week na zijn sterfdag op 26 september 1945. maar ook omdat gerust kan worden gesteld dat Bar tók met zijn orkestconcert de sym pathie van een groot publiek heeft verworven. Het was twintig jaar geleden dat hij een echt orkestwerk schreef toen bij in 1943. twee jaar voor zijn dood. dit concert voltooide. Een concert dat zijn weergaloze vak kennis, zijn fantastische virtuosi teit in het aanwenden van klank kleuren. kortom zijn volmaakte beheersing over de technische ma terie bevestigt. Bartóks Concert voor Orkest klinkt anno 1970 in hei geheel niet "modern". Het bestaa uit 5 delen, waarvan de hoekdelen het imposante, maar zeker niet overbezette orkestapparaat in al zijn kleurige pracht laten klinken. Een aarzelend begin, nog aarzelen- der door de bewegingen van de twee fluiten, stuwt naar een alle gro vivace dat na een aantal ka rakterwisselingen uitmondt in een indrukwekkend fugato voor de ko perblazers. Het tweede, deel is een "spel dei- paren" en werd ook door Bartók zo genoemd. Fagotten, hobo's, klari netten en fluiten dragen de melo dische fljnen steeds in parallelle sexten, tertsen, septimen en kwin ten voor. ondersteund door een os- thiaat ritme van de kleine trom. Een majestueus koraal voor het koper markeert het centrum van dit In enigszins gewijzigde vorm herhaalde deel. Een elegie (schreef Bartók hie; zijn eigen doderunuziek?) en ee< „intermezzo interrotto" een on derbroken tussenspel vol geesti ge trekjes leiden ten slotte naar een wervelende finale die het ka rakter heeft van de Hongaarse Kollo. de rusteloos wervelende volksdans die zo kenmerkend is voor de Balkan. Een heerlijk werk, dit „Concert voor Orkest" van Béia Bartók. Na het succes van de Edwin Hawkin Singers op het Grand Gala du Disque en daarna ook in de Doelen in Rotterdam komen op '.ondag 4 oktober de "Los Angeles Jubilee Singers" hun "Songs ol Freedom", spirituals en gospels brengen in de grote zaal van de Doelen. Een groep die wel een ge heel ander publiek zal bereiken lan Davtd Oistrach of bijvoorbeeld 'tobert, Sfcolz, die op de 28e sept. iog eens afscheid komt nemen. Maar toch wel even een concert om 'n de gaten te houden. Wat u ook even in de gaten moet houden Is, dat u morgen uw kaar ten moet afhalen als u op 10 okto ber weer eens "fijn voor niks uit" wilt. In muzikaal opzicht kunt u kiezen uit het Rijnmond Kamer ensemble, 's middags in de kleine zaal van de Doelen, of het Rot terdams Philharmoniseh Orkest dat 's avonds een gratis promena- deconcert zal geven. Haal uw hart er maar "fijn voor niks" aan op! Agenda van 26 sept. t.e.m, 4 okt. Saterdag 26 sept. Orgelconcert in de Breepleinkerk door Charles J. de Wolff, Zo. 27 de Doelen, grote zaal 2.30 uur. Rotterdams Philharmoniseh Orkest o.l.v. Edo de Waart. Solist Michel Block, piano. Berg, Schu mann, Moesorgski/Ravel. Ma. 28 de Doelen, grote zaal 8.15 uur. Ein Abend in Wien, met het Limburgs Symphonieorkest o.l.v. Robert Stolz, solisten Margit Schramm en Heinz Hoppe. Léhar, Stolz, Offenbach. Di. 29 de Doelen, grote zaal 8.15 uur. Koorconcert door div. koren m.m.v. het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland. Solisten Germaiiie Stordiau, sopraan, Hannelore Pen- nink, alt, Chris van Woerkom, te nor. Lieuwe Visser, bas. Rossini. Borodin, Glinka, d'Indy, Chabrier, Haydn. Do. I en vr. 2 okt.de Doelen, rrote zaal 8,15 uur. Rotterdams Philharmondsch Orkest o.l.v. Jean Foumet. Solist David Oistrach. viool. Verdi, Brahms, Bartók. Zo. 4 de Doelen, grote zaal 8.15 uur. Los Angeles Jubilee Singers. Songs of Freedom, spirituals, gos pels.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1970 | | pagina 2