Doelen
Weinig nieuws
Opname witte
plaat gemaakt
in een tentje
CQUZY
Een gouden fluit uit Houston
GEVESTIGDE
REPUTATIES
GOED VOOR
VOLLE
ZALEN
ss
HI-FI-STEREO COMBINATIES
BRIEVEN VAN LEZERS
DONDERDAG 29 OKTOBER 1970
HET VRIJE VOLK
PAGINA Vó
w,
Charles IViingus
Marva Josie Spurley
Earl Hines
Buddy Rich
Modern Jazz Quartet
Anita D'Day
Van onze verslaggever NIEK VECHTMANN
ROTTERDAM „De opnamen hebben we gemaakt in een
tent aan de rand van het bos, tegenover het podium. De mi
crofoon? Gewoon aan een lange draad in een boom. We had
den speciaal met het oog op ons plan voor een witte plaat een
grote Japanse bandrecorder gekocht. Daar konden we na
tuurlijk niet mee over het terrein gaan zeulen. Daar om heb
ben we die tent gebruikt."
ROTTERDAM Pianist
Dave Brubeck treedt vrijdag
avond 30 oktober voor de
vierde keer in de Doelen op.
Voor het eerst verscheen hij
in Rotterdam met de eer
ste Newport-package in 1966,
toen nog met zijn vertrouw
de begeleiders Paul Desmond,
Joe Morello en Gene Wright.
Met dit kwartet maakte Bru
beck zijn best verkochte pla
ten, waaronder de elpee Time
out. Op die plaat staat onder
meer de Paul-Desmondcom-
posltie Take five, de grootste
jazzhit aller tijden.
Dave Brubeck cn Ccrvy Mulligan
Dizzy Gillespie
MJQ
Mulligan
Anita O'Day
Buddy Rich
Eari Hines
Big band
Gillespie
Wat lijkt u gemakkelijker:
een gouden fluit meebrengen
uit Houston, USA, of een
Bachstein-vleugel meeslepen
uit Berlijn? U hoeft niet meer
te kiezen, want het is alle
maal al gebeurd. André Watts
speelt «onderdag en vrij
dag op ztj-n boven de Stein-
way geprefereerde Bachstein.
Frans Vester maandagavond
op de 14-karaats gouden fluit
die hij in Houston op de kop
tikte voor zijn verzameling,
waarvan hij een van de mooi
ste van klank en makelij is
geworden,
VOORAF van bet 2de pifln0"
Agenda
Film
Gasgeisers
Ww**
Het muzikale circus dat bekend
staat als tiet Newport Jazz Festi
val doet op aanstaande vrijdag, za
terdag en zondag de Rotterdamse
Doelen aan. Het programma ver
meldt uitsluitend klinkende namen
met de bijbehorende gevestigde re
putaties. Veel Nederlandse jazz
kenners hebben het gebeuren dan
ook bjj voorbaat al als volslagen
oninteressant afgedaan. Een enke
ling kwalificeerde de indrukwek
kende lust van optredenden zelf als
een regelrechte belediging aan het
adres van het Nederlandse jazz-
publiek.
De meeste optredenen zijn inder
daad zo bekend, dat hun namen
zelfs leken op jazzgebied vertrouwd
in de oren zuilen klinken. Geen
wonder, want het merendeel van de
musici is de veertig al ruim gepas
seerd en heeft, zoals in het hieron
der volgende overzicht herhaalde
lijk zal blijken, het hoogtepunt van
zijn carrière al jaren achter zich
liggen.
Dat al die beroemdheden uitste
kende musici zijn spreekt overigens
niemand tegen. De kritiek van
jazzkenners richt zich er dan ook
vooral op dat dit Newport Jazz
Festival niet die staalkaart is van
het beste wat er op dit moment in
de eigentijdse jazz te koop is, die zij
vinden dat het zou moeten zijn.
Het zal in de Doelen dus best
drie avonden achtereen vol zün
daarvoor staan de namen van de
optredenden wel garant maar op
zienbarende, revolutionaire muziek
is niet te verwachten. De enige die
voor een bescheiden verrassing zou
kunnen zorgen lijkt drummer Bud
dy Rich, wiens big band zich de
laatste tijd ook in de gunsten van
het Amerikaanse en Britse poppu
bliek mag verheugen.
Het jazzfestival der
middelbare maun er.
De maker van de opnamen voor
de witte Kralingen-albums, die
uiteraard zijn naam noch zijn
woonplaats onthuld wil zien,
zwijgt even. Om dan even te ver
tellen dat liet witte-platenproject
eigenlijk maar bitter weinig met
dingen als underground en subcul
turele idealen uitstaande heeft.
•0e platen worden in België ge
perst. De kostprijs van de drie el
pees plus hoes is zes gulden. Er
wordt per album de prijs is vijf
tien gulden negen gulden winst
gemaakt. Dat is met andere witte
platen trouwens net zo. Ai dat
idealistische gepraat erover is on
zin. Er wordt stevig op verdiend.
Ik weet trouwens niet waar de
berichten vandaan komen dat de
eerste oplage van het album 2000
exemplaren zou zijn, maar het is
niet waar. De omvang van de eer
ste persing was maar 300 stuks en
die zijn intussen al uitverkocht.
Veel platen tegelijk kunnen er niet
geperst worden, omdat iedere vol
gende persing gefinancierd moeten
worden uit de opbrengst van de
verkoop van een vorige oplage.
Waarom de platen in België ge
maakt worden? Omdat we in Ne
derland nog een extra overtreding
zouden moeten begaan door het
verstrekken van valse gegevens aan
de Buma.'
De man aan de andere kant van
de lijn heeft zich overigens terug
getrokken uit het project. Hij vindt
de geluidskwaliteit van de drie pla
ten waarop onder meer opnamen
van Byrds, Pink Floyd, Soft Ma
chine en Jefferson Airplane
namelijk te slecht.
'Het geluid is slechter dan op
welke andere witte plaat ook. Je
hoort het publiek in de buurt van
de microfoon en de wind overal bo
ven uit.' Voor
mensen die van een witte plaat
toch weer iets meer verwachten
dan alleen sfeer heeft de anonieme
geluidsjager toch nog een hoopge
vend bericht: 'Als er nog betere
opnamen van Kralingen opduiken
zullen die waarschijnlijk op een
alternatieve witte Kralingenplaat
geperst worden. Maar daar kan ik
verder nog geen zinnig woord over
zeggen.'
(Van een onzer verslaggevers)
Sindsdien heeft Brubeck, die eind
1967 overwoog op te houden met
liet geven van concerten, zich on
der meer ontpopt als gelegenheids-
begeleider van baritonsaxofonist
Gerry Mulligan. Vorig jaar kwam
de Amerikaanse pianist in de Doe
len met het Cincinatti Orchestra
een uitvoering geven van zijn ora
torium The Light in the wilder
ness. Brubecks trio wordt gecom
pleteerd door bassist Jack Six en
drummer Alan Dawson.
tournees. De laatste tijd wijdt hij
zich hoofdzakelijk aan het com
poneren en arrangeren.
Gastsolist bij Dave Brubeck is
Gerry Mulligan, in 1954 de grote
sensatie van de Farijse Salon du
Jazz, waar hij optrad met ventiel
trombonist Bob Brookmeyer, bas
sist Red Mitchell en drummer
Frank Isola. Voor die tijd had
Mulligan onder meer samen ge
speeld met trompettist Chet Baker.
Kort na de oorlog oogstte hij al
succes als arrangeur voor dc toen
malige negenmansgroep van Miles
Davis.
Mulligan, die ook piano speelt,
gaf in het verleden een aantal
concerten in Nederland. Hij is te
genwoordig minder actief dan vroe
ger en prefereert het maken van
plaatopnamen en het geven van
concerten met vermaarde jazzvete-
ranen boven uitgebreide „eigen"
Het Modern Jazz Quartet (de
naam doet na een ruim vijftienja
rig bestaan wat komisch aan), da!
op zaterdag 31 oktober optreedt,
draait nog steeds voornamelijk om
het melodieuze vibrafoonspei van
Milt Jackson. In 1952. toen pianist
John Lewis, drummer Kenny Clar
ke (later vervangen door Connie
Kay), bassist Percy Heath en Milt
Jackson hun gezanielijke carrière
als het Milt Jackson Quartet be
gonnen was de muziek van het
kwartet overigens wel tamelijk re
volutionair.
Het MJQ, sinds jaar en dag spot
tend omschreven met kwalificaties
als „mannetje, stokje, belletje,
baardje" was een van de groepen
die er uitstekend in slaagde invloe
den van klassieke en volksmuziek
aan een groot jazzpubliek te ver
kopen. Menige jazzkenner van nu
vindt de muziek van het MJQ ech
ter niet veel meer dan veredelde
nachtclubmuziek, een omschrijving
die het kwartet vooral te danken
heeft aan het pianospel van John
Lewis. De grote naam van liet MJQ
staat niettemin nog steeds borg
voor volle zalen.
Zangeres Anita O'Day zal zater
dagavond voor het eerst in Neder
land optreden. Anita begon haar
carrière op twintigjarige leeftijd
als zangeres bij het orkest van
Max Miller in haai' geboorteplaats
Chicago. Later trad ze op met on
der anderen Gene Krupa en Stan
Kenton. In de jaren vijftig leek het
met haar populariteit gedaan,
maar de laatste jaren treedt zij
weer moer op de voorgrond. Anita
O'Day wordt begeleid door de
Franse jazzmusici Georges Arvani-
tas i piano)Jacky Samson (bas>
en Charles Saudrais (drums).
Drummer Buddy Rich (53) be
treedt zaterdagavond het Doelen
podium met musici die qua
leeftijd stuk voor stuk zijn zoons
hadden kunnen zijn. Het feit dat
Rich met zijn Big Band tegen
woordig veel succes oogst in de be
langrijkste Amerikaanse poptem
pels maakt duidelijk wat voor soort
muziek er van zijn orkest venvacht
mag worden: een combinatie van
jazz. soul en poij.
Rich heeft een stormachtige, voor
een jazzdrummer nogal ongebrui
kelijke carrière achter de rug. Hij
opereerde bij voorbeeld als tapdan-
ser, komiek en televisiepersonalitv.
Tussen de bedrijven door werkte
hij met groten als Charlie Parker,
Oscar Peterson en Ben Webster.
Het orkest waarmee Rich naar
Nederland komt bestaat uit de
trompettisten George Zonce. Ernest
Jones, Johnny Madrid en Giorgiani.
de saxofonisten Richie Cole, Pat
La Barbera, Don Englert, Robert
Martin en Joseph Calo: de trombo
nisten Rick Stepton. Robert King
en Anthony Lader en verder Wal
ter Namuth (gitaar), Richard Laird
(bas) en Davind Macrae (piano).
Bassist Charles Mingus is zon-
lagavond voor de tweeue kcei hve
,n Nederland te horen. Mingus. en
kele jaren geleden nog veelal be*
schouwd als een van de grote revo-
utionairen in de jazzwereld. 's de
'aatste jaren wat in de vergetel
heid geraakt. Hij bespeelt de bas
liet- alleen op de gebruikelijke
manier, maar maakt ook tamo-
',ik veelvuldig gebruik van de
strijkstok.
Verder is hij berucht om zijn
-xplosies op het podium. Als het
-pel van zijn medemusici hem met
bevalt schopt hij bij voorbeek! te-
ten de instrumenten van dc heren.
Zijn potentiële slachtoffers zijn
zondagavond Eddie Preston (trom
pet), Carlos Garnett (saxofoon),
Charles McPherson (saxofoon i,
Jakie Bvard (.piano) eu Dannie
Richmond (drums).
Een jaar of vijf geleden waren in
Europa de eerste symptomen waar
neembaar van de hernieuwde popu
lariteit van pianist Earl Hines, die
al in de jaren twintig met Louis
Amstrong en Jimmie Noone optrad.
De nu 64-jarige Hines heeft het
grootste deel van de jazzhistorie
van nabij meegemaakt. Niet alleen
speelde hij in Amstrongs beroemde
Hot Five, hij werkte ook mee niet
Dizzy Gillespie. Charlie Parker en
Sarah Vaughan, die in de veertiger
jaren in zijn big band zaten,
Later trok Hines zich terug en
opereerde hoofdzakelijk in bars,
hotels en nachtclubs, waarbij hij
af en toe nog platen maakte. Una
niem in hun bewondering voor
Hines zijn de jazzkenners overigens
niet. De jongere generatie Ameri
kaanse jazzrecensenten diskwalifi
ceert rijn spel als „cocktailmu-
ziek". Hines vier begeleiders zijn
Lawrence Richardson .(bas), Frank
Henry (klarinet-sax). Richard
Goldberg (drums) en Marva Josie
Spurling (zang).
De rij van gevestigde namen
wordt zondagavond gesloten dooi
de Clarlce-Boland Big Band, met
als gastsolist trompettist Dizzy
Gillespie. In deze big band opereren
jazzmusici uit zes verschillende
'landen. Het idee voor de formatie
is ontsproten aan het brein van
de zakelijk leider van het orkest,
de Italiaan Gig) Campi, een groot
GiUespic-fan. De omvang van het
orkest is variabel, maar de sound
is duidelijk herkenbaar, omdat pia
nist Francy Boland alle arrange
menten maakt.
Omdat bovendien hoofdzakelijk
composities van Clarke en Boland
worden gespeeld, kan de band met
recht een zekere eenzijdigheid wor
den aangewreven. Het orkest dat in
do Doelen aantreedt zal zestien
man sterk zijn. Het bestaat uit de
trompettisten Bennie Bailey, Art
Farmer, Busko Goj kort. c en Derek
Watkins; de tenorsaxofonisten
Ronriie Ecott, Tony Coe en Billv
Mitchell; baritonsaxofonist Sahib
Shihab en altsaxofonist Derek
Humble; de trombonisten Ake
Persson, Nat Peck en Erik van
Lier en bassist Jimmy Woode.
Francy Boland en drummer Kenny
Clarke completeren het geheel.
Dizzy Gillespie zal met de naar
hem genoemde „geknakte" trompet
boven dit geweid uit moeten bla
zen. Hij vervult in het concert een
soort ijsbrekerfunctie tussen pu
bliek en orkest, een rol die hem bij
de Doelen-concerten van twee jaar
geleden uitstekend af bleek te
gaan. Gillespie, die in de Jaren
veertig voorop liep bij hPt enta
meren van nieuwe harmonische en
ritmische structuren in de jazz.
maakte in die tijd historische op
namen met alweer Charlie
Parker. Evenals bij voorbeeld Arm
strong heeft hij de gehele wereld
afgereisd als „jazzambassadeur
Gillespie heeft al herhaaldelijk in
Nederland geconcerteerd, het eerst
in 1952.
(ADVERTENTIE)
VOOR VEELEISENDE MUZIEKLIEFHEBBERS - EEN GROTE KEUZE BIJ
AERT V. NESSTRAAT 38
TEL. 010-118811
Mfl7IEIf Helemaal uit Berlijn
komt de Bechstein
voor de uitvoering
concert van Brahms
met het Rotterdams
Philharmonisch Orkest, geleid door
Jean Fournet.
En terwijl de klanken van Bru
beck nog door de Doelen gonzen is
daar zaterdag as. het eerste van
drie matinees op de vrije zaterdag,
een VARAconcert door het Radio
Filharmonisch Orkest geleid door
Roberto Benzi met als solist Her
man Krebbers in het 3e Vioolcon
cert van SaintijSaëns.
Een abonnementsprogramma dat
er goed uitziet met op 9 januari
Willem van Otcerioo voor hetzelfde
orkest met pianiste Barbara Niss
man als soliste en op 13 maart Jean
Fournet met Jeremy Menuhln, pia
no.
Op clii jubileumconcert zaterdag
de in opdracht van de VARA ge
schreven compositie „Muziek voor
straten en pieinen" van Rob Hep-
pener. maar ook de sprankelende
Symphonie van Bizet en Dukas' To
venaarsleerling. Wat valt daar ver
der nog aan toe te voegen?
Perf m.b.
Op maandag 5 november een
concert in de Sint-Laurenskerk, dat
de aandacht vraagt omdat Dorthy
de Rooy een van de weinige vrou
welijke organisten is enerzijds,
Frans Vester daarbij als solist zal
optreden anderzijds. Frans Vester,
de grote man achter en in het
Danzi Kwintet en Estro Armonico,
zal dan spelen op zijn vondst uit
Houston, die maar bitter weinig
met de ruimtevaart te maken
heeft- Geen geblaas van een Sa-
turnusraket. maar wel de klank
van een gouden fluit van heel bij
zondere toonkwaliteit.
Op het programma staan fluit
werken van Telemann en Bach,
o.a. diens Sonate no. 6. en orgel
werken van Marchand. Böhm en
Bach, van welke laatste de grote
Toccata, adagio en fuga zal worden
uitgevoerd.
Wie het er voor over heelt, een
ritje naar Schiedam te maxen kan
daar op donderdagavond 5 novem-
INGRID HAEBLER
....soliste bij NK O
ber het Maasstad Trio gaan beluis
teren, dat concerteert In het, Stede
lijk Museum. Het Maasstad Trio
draagt niet alleen de naam van de
oprichter, maar ook komen de ie-
den allen uit de Maasstad waar zij
hun opleiding ontvingen aan het
Rotterdams Conservatorium. Reeds
werden van dit jonge trio radio-op
namen gemaakt en ook waren er
reeds eerder concerten in Schiedam
en Rotterdam. Het Maasstad Trio
bestaat uit Hans Maas, blokfluit.
Marijke van Bemanel, klavecimbel,
en Hans Borstlap, cello. Medewer- j
king wordt ditmaal verleend door j
de organist Henk Groeneweg. i
Do. 29 en vr. 30 okt. de Doelen
grote zaal. 8.15 uur. Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l,v, Jean
Fournet. Solisten André Watts,
piano. Nicole Mastero, harpwerken
van Brahms, Debussy. Ravel.
Za, 31 okt. de Doelen grote zaal 3
uur Radio Filharmonisch Orkpst
0.1.v. Roberto Benzi. solist Herman
Krebbers. viool. Werken van Hep-
pener, Saint-Saëns, Bizet cn
Dukas.
1. nov. de Doelen grote zaal, 2.30
uur, Nederlands Kamerorkest o.l.v.
Davind Zinman. Soliste Ingrid
Haebler, piano. Werken van Haydn,
Mozart, Boyce en Britten.
Ma. 2 nov. Grote of Sint-Laurens-
kerk. 8.15 uur, Dorthy de Rooy,
m.m.v. Frans Vester, fluit. Werken
van Marchand, Böhm, Telemann
en Bach.
Za. 7 nov. de Doelen grote zaal, 3
uur, orgelconcert door Arie .7. Keij-
zer. Werken van Van Noordt,
Bruhns. Bach, Alain, Messiaen en
improvisatie.
De BBC maakt in coproduktie
met de NCRV een gefilmde docu
mentaire. die een vergelijking wil
treffen tussen de havens van Rot
terdam en Londen, wat betreft his
torie. werkgelegenheid, sociale om
standigheden. geografische om
standigheden en concurrentieposi
tie.
Een onderdeel van deze materie
is uiteraard dat er de nodige aan
dacht zal worden besteed aan de
prijs, die moet worden betaald om
de grootste haven ter wereld te
zijn. zoals Rotterdam op dit mo
ment is. De makers van de film
wenden zich voor het verkrijgen
van informaties tot. verschillende
instanties in Rotterdam.
In Het Vrije Volk van zaterdag
24 oktober werd een oproep ge
plaatst voor Engels sprekende be
woners van het Rijnmondgebied en
voor kinderen, die nadelige gevol
gen ondervonden zouden hebben
van de explosie bij Shell in 1968.
Uit dit bericht zou kunnen wor
den geconcludeerd dat de documen
taire van BBC en NCRV direct,
tegen de oliemaatschappijen zou
zijn gericht. Uit de opzet van de
documentaire, hierboven omschre
ven, blijkt echter, dat dat bepaald
niet het geval is, ai is het natuur
lijk zo dat ook aan de milieuhy
giëne aandacht zal worden be
steed.
De aktiegroep Hoogvliet, die de
oproep het uitgaan, betreurt het
dat het- bericht een verkeerde
druk heeft gewekt omtrent de be
doelingen van de programma
makers.
NCRV,
HILVERSUM.
Met verbazing lees ik in de krant
van woensdag, dat wethouder J.
Worst het betreurt dat zovelen
het onderhoudsabonnement voor
gasgeisers hebben opgezegd. Want
wat voor zin heeft dat abonne
ment? Wij betalen al drie Jaar
lang voor het onderhoud. Zegge en
schrijve éénmaal is er in die tijd
naai' de geiser gekeken. Niettemin
hebben we het abonnement nog
steeds.
Als je. zoals wij, hebben uitgere
kend, 52 betaald hebt en er nooit
iemand een vinger naar de geiser
uitsteekt, wiens schuld is het dan
als er een ontploffing of iets derge
lijks gebeurt?
MEVR. H. VAN HELDEN,
Witte de Withstraat 68 B, R'dam.
(ADVERTENTIES)