INTERESSELOOSHEID JSlicuwe directeur Ruud H. Pillard: 4 1 Die speciale \Br Musical om van te smullen a Dierlijke Cobra in Schiedam i HAKKENBAR DRIE FILMS OVER KUNST eurofax 15 11.22 JÓÓP JANSEN Opvoering door leerlingen Albertus Magnusschool i I Centrum Pezen Inhoud Te c li n. Tckc n arl ik el e n J4 wat is dat nu precies? Kooplieden Boeiend Beer 1 ai *#L 'II mi f; 3§fp Ruud. Pillard: zinkend schip.' ik acht mezelf niet zo, dat ik ga varen op een van Focke Meltzer l.. Is Doedel er nu wel of niet DONDERDAG 25 MAART 1971 HET VRIJE VOLK PAGINA 19 ■•KI .'Tl >T •-Ail •.a'B Ik trof situatie Aran onze verslaggever JOOP SPANJERSBERG SCHIEDAM Ruud II. Pillard (spreek uit: piejaar) 27 jaar. mei bril, golvende lok op liet voorhoofd, lauge slanke handen, onberispelijk in lichtblauw streepkosluum zit sinds 15 februari op de stoel die SG-direeteur Peter van der Boom tweeëneen- halve maand geleden verliet voor een rustige post bij bet Nederlandse basketball-we zen. De troosteloze erfenis, de Schiedamse Gemeenschap ge naamd, die Van der Boom in handen, van zijn argeloze op volger legde, is een uitdaging dat wel. In Schiedam ge schiedt op cultureel gebied vrijwel niets meer. De basis echter waarop gestart moet worden is zo smal dat 'n mis lukking waarschijnlijker lijkt dan succes. The coming-man, Ruud Pillard, nog steeds regie-assistent bij het Nieuw Rotterdams Toneel (tot 1 april dan treedt hij officieel in dienst bij de SG) en ogend, als de immer-blijmoedige voorzitter van een politieke jongerenorganisatie, trekt zich getuige z'n optimistische bespiegelingen "geen barst" aan van de dreigende perspectieven, die zijn pas-verworven directeursschap omgeven. Zijn geloof is vastberaden en on wankelbaar, als hij gedurig be weert de uit ruim 80.000 zielen be staande Schiedamse bevolking uit het moeras van de interesseloos heid te kunnen trekken. Het sfeervolle, soms wat filoso fisch getinte gesprek vindt plaats in de bescheiden behuizing van'de SG aan de Tuinlaaneen bekend domein voor bezige Schiedamse rui- tetikkers, die zich regelmatig tij dens de middernachelijke uren. speurend oriënteren in het chaoti sche, met stencilmachines en pak ken papier volgepropte interieur. h -1 J:*./:!- ::iï ''S ï".5>vCX: ïiKssass Medewerking van de gemeente? Ik heb nog geen tegenwerking gehad wat de ideeën zijn. wat is functio neel, zaken die je tevoren niet kent. Medewerking van de gemeen te? Ik heb nog geen tegenwerking gehad. De wethouder, mevrouw Verwey behoort tot de enthousiaste Schiedammers" Zijn er steden in het land, die in hetzeljde schuitje als Schiedam zitten of hebben gezeten? Pillard zegt van tevoren te heb ben geweten, dat Schiedam geen opgemaakt bed was ("Bovendien acht ik mezelf niet zo, dat ik ga varen op een zinkend schip"), maar hij wil ervoor pezen, voor de jonge ren en de ouderen. Over de jeugd., zegt hij: "De jongeren zijn zeer positief ingesteld-Het is de meest positieve jeugd die we ooit gehad hebben." Hoe zou hij de situatie in Schie dam willen karakteriseren? Pillard (achterover leunend in een bureaustoel): "Ik heb hier een miserabele situatie aangetroffen, maar de sfeer in Schiedam is be slist niet zo. Ik heb een aantal mensen ontmoet, die mogelijkhe den zien en daar geloof ik in. Van het bestuur van de SG heb ik de vrije hand gekregen om te wei-ken. Dat betekent tasten, zoeken, boren Pillard (op gedragen toneel- toon) "Hoogeveen was ook zoiets als Schiedam er gebeurde wei nig. Nu heeft men een cultureel centrum van formaat gebouwd waardoor de stad een extra impuls gekregen heeft. Het beleid is zowel op de jeugd als op de ouderen ge richt, een brede basis dus, en dat heeft zijn weerslag op de resulta ten. Het culturele centrum in Hoo geveen is gemiddeld voor 75 pro cent bezet." Is er ten aanzien van het pro bleem een ideaalsituatie voor te stellen?,. Pillard: "Je zou eigenlijk toe moeten naar het Franse Maison de la Culture waarin alles gebeurt op 'cultureel gebied. Door de bevolking wordt voor dit instituut per provin cie een bestuurscommissie gekozen alle lagen van de bevolking zijn dus vertegenwoordigd. Zo moet het. Maar Nederland is te klein om iets dergelijks te kunnen realiseren. We kunnen het alleen nabootsen." Ruud Pillard wijt de interesse loosheid van de grote massa voor cultuur aan de kunstenaar zelf. Maar hij toont ook begrip. De kun stenaar moest zich op de bovenlaag richten. Zou hij dat niet hebben gedaan, dan had hij minder brood op de plank. Een verschijnsel, dat nu doorbroken wordt, aldus Pil lard. Maar in het geval Schiedam? Pillard: "Het is de samenleving, die de cultuur bepaalt en volgens mij is er in Schiedam voldoende inhoud om er iets van te maken. Tien jaar geleden gebeurde er veel in Schiedam, maar je moet kunnen erkennen dat iets, dat tien jaar goed loopt, het elfde jaar niet meer voldoet. Vaak ontdek je dat pas als je de rode streep voorbij bent. Zaak is echter wel, dat je dan niet bij de pakken gaat neerzitten. Je moet opnieuw beginnen." Hoe raakt iemand uit de turbu lente toneelwereld verzeild In het rustige Schiedam? Pillard (lacht, haalt de vingers door zijn al bijna' grijze haardos) "Daar moet je je niet op verkijken. De toneelwereld is niet zo levendig als men denkt en kan zelfs heel eenzijdig zijn. Als basis is het to neel voor mij veel te smal. Toen ik die SG-advertentie las, leek me dat de kans om bij het toneel weg te komen. De reden waarom ik het aan durfde was het feit dat de SG al 25 jaar bestaat. Dat betekent dat men zich in die tijd steeds heeft aange past aan de moderne tijd. Veel mensen in Schiedam laten zich overigens nogal negatief uit over de SG. Ik vind dat niet terecht. We zijn weer in opbouw. Daarvoor moet iedereen zijn steentje bijdra gen. Zie het als een klein begin nend gezin, dat tijd nodig heeft om te rijpen." De SG gaat de oude periodiek "De Schiedamse Gemeenschap" in samenwerking met de gemeente vervangen door een gratis huis-aan huis blad? Pillard: "Uiteindelijk zal er wei nig veranderen, de magazine-vorm blijft. Het doel is een prettig en goed-leesbaar blad van te maken met alle wetenswaardigheden uit Schiedam. Het moet een blad wor den dat iedereen graag pakt. Er zit spoed achter. Ik hoop dat het begin of half mei kan verschijnen," Laatste vraag: zijn-er concrete plannen voor "de andere aanpak"? Pillard: "Zoals ik al gezegd heb zijn we nog aan het tasten. Ik neig hierbij zelf naar meerjaren-plan ning. zodat we de boel. niet force ren. Laatst belde er iemand op die wilde weten waar hij luchtballon nen kon laten opblazen. Da's leuk, die kant moeten we op. De SG moet een dienstverlenende instan tie zijn, waar men terecht kan met vragen over jeugdzaken, sportzaken noem maar op. We moeten een duidelijke plaats krijgen in Schie dam. Die balonnenman bijvoor beeld. kijk, zo'n man weet nou waar de SG voor is." (ADVERTENTIE) SCHIEDAM X II I D. 1 H O L' L A n" D S C H KAN TOORflOEKHA'N DEL. ADVERTENTIE Vu alleen Rotterdamsedijk 443 LEREN ZOLEN en HAKKEN KLAAR TERWIJL U WACHT. (Van een onzer verelagevers) SCHIEDAM In het weekeinde toont het stedelijk museum drie films over kunst. Om half één, één uur en drie uur op achtereenvol gens 26, 27 en 28 maart draaien Ballet im Jazz, Bror Hjorth en Ets. Ballet im Jazz werd in 1960 onder scheiden met een eerste prijs in de categorie films over kunst. De rol prent tracht duidelijk te maken dat progressieve jazz basis kan. zijn voor een eigentijds ballet. Bror Hjorth is een film over één der voornaamste vertegenwoordigers van de hedendaasge schilder- en beeldhouwkunst. Ets handelt over de Nederlandse graficus Koos van der Siuys. Thoe Schuurmans. ten toonstelling drie-demensionele schilderijen is nog te zien tot 5 april en JES '71 draait dit week einde nog door. (ADVERTENTIE) Een ideaal systeem voor bruidjes om haar verlanglijst te verwezenlijken. En natuurlijk ook bij een verloving. Zonder de kans op tweemaal hetzelfde geschenk. U bekijkt in een van onze zaken de prachtige collecties, o.a. kristallen drinkserviezen, couvert-artikelen In zilver en pleet, eetserviezen enz. In overleg met de vakkundige gastvrouw worden uw verlangens genoteerd. En als iemand vraagt wat u hebben wilt, kuntzeggen dat uw lijstje bij Focke Meitzer ligt. Daar heeft dè gever dan keus genoeg, iets moois hoeft helemaal niet duur te 2ïjn... al uw wensen worden vervuld. Komt u even? Amsterdam: Kalverstraat 152, tel. 231944 Den Haag: Hoogstraat 5 Buitenhof 55, tel. 183030 Scheveningen: Boulevard 117, tel. 543084 Rotterdam: Lijnbaan 102, tel. 146855 Arnhem: Gele Rijdersplein 39, tel. 430005 Looierstraat 50, tel. 432110 (Van een onzer verslaggeefsters) SCHIEDAM Doedel: „lek sal jou betvaizen dat iek niet hier ben." August: „Jij bent hier wel." Doedel: „Ben iek in Amerika. Engeland of Afrika?r' De zaal voi lagere-schoolkin- deren: „Néé." Doedel: „Dan ben iek dus ergens anders." De kinderen: „Ja&." Doedel: „Als iek ergens anders ben, dan ben iek niet hier!" Gejoel uit honderden kinderkelen. De looms-katliolieke Albertus Magnusschool voor lager onderwijs speelt deze dagen in de zaal Irene een musical voor ouders en school kinderen. Behalve voor de gein spe len de tweede klassers ook voor de representatie van de school naar buiten. En d'r wordt wat ge (rei pre- senteerd. Een musical om van te smullen. De Albertus Magnus swingt de pan uit. Een razend enthousiast publiek gebruikt handen en voeten om te laten weten hoe goed het wel was. Negen ras-acteurtjes in de leef tijd van zeven en acht jaar bevol ken het plankier met de profes sionele zweem van het échte to neel. Nonchalant met de diverse lichaamsdelen werkend nemen ze allemaal met gemak een brok solo voor hun jeugdige rekening. Juf'helpt. Juf zingt voor en duwt af en toe ongemerkt een sterretje in de richting van de microfoon, waar ze geen van allen bijkunnen. De plot van het drama in twee bedrijven: Er was eens een jongetje, dat Hansje heette. Hij raakte zoek en.werd gevonden. Er komt natuurlijk wel wat voor kijken, want de Hansjes zijn er niet voor het oprapen. grif spuien: „Hij zoekt ze op." Hoe doet zijne excellentie dat dan wel. Hij geeft ze naamplaatjes! hew In de tweede akte belandt de toe schouwer op een markt. De koop lieden, die met moeite het hoofd- boven de krafam kunnen hotiden, prijzen hun waar aan met een lied je. Een nostalgische saxofoon helpt ze daarbij. Er komen bietsers de markt op. maar die worden niet geholpen. Als ze werken voor de kóst, achter de kraam, kunnen zij een bannatje verdienen. Een koortje in de zaal zingt het volgende kooplieden-lied mee op de tonen van een kokosno ten-melodie. Tussen de bedrijven door zingen de acteurs steeds weer dat Hansje zoek is: dat hij 'n witte blouse aan heeft; dat zijn moeder erg. ongerust is; dat ie naar huis moet komen. Alles kan in kindermusicals, dus wie verbaast zich. als hij van de markt verzeild, raakt in een circus. Tegen de achtergrond van een smeuliig Parijs de ortje. waar je in gedachten de accordeon hoort vi breren, valt de geboeide toeschou wer met zijn neus in de vergade ring van de koning en zijn minis ters. Er is een ministertje van snoepzaken, die liet kroost op rijm laat weten, dat de tandjes gepoetst dienen te worden en dat de appel ook lekker is. Ook de minister van spejzaken zegt zijn rijmelige zegje, terwijl de muziek-minister van spelzaken even later alle registers opentrekt en een nummertje muziek met dans weggeeft. De sleutelfiguur van het kabinet is natuurlijk de minster voor weggelopen kindertjes. Vraag van de juf aan shet ;ac- teursvólk je :-;,Wa tdoet "de minister voor weggelopen kindertjes? Het enig juiste antwoord, dat de koters August en Doedel, twee komische broeders, twistten over de vraag of ze er nou wel of niét zijn, en dan komt de aap uit de mouw. De beer, die tijdens hun ruzie een ronde dansje maakte, is helemaal geen beer. Deze koddige loggerd is... Hansje! Iedereen natuurlijk hardstikke blij dat Hansje terug is, vooral zijn moeder. Hij belooft plechtig, dat hij het Met een traan en een gevoelig lied neemt Hansje afscheid van zijn vrienden uit het circus en- keert hij moederwaarts. Het doek valt en een grandioze theaterprestatie weet zich beloond met een daverend applaus! Vandeze schitterende voorstelling 'worden nog een paar uitvoeringen gegeven waarvan maandagavond om acht uur in Irene de eerste. (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM Zaterdagavond speelt in Arcade voor de leden van de Bluesville 69 Club de be kende Nederlandse formatie CO BRA. In 't voorprogramma treedt de Vlaardingse groep Clear Out op. COBRA bestaat uit basgita- rist Paul Heppener, zanger Wins ton Gawke, leadgitarist Robert Vinderink en drummer Michel Driessen. Eén van de jongens van deze band is zanger geweest b(j de Yardbirds, een groep die vele be kende gitaargoden heeft gebaard, zoals Eric Clapton, Jimmy Page en Jeff Back. Het geluid van CO BRA, dat- momenteel hoge ogen gooit op de iagelandse hitlijsten, noemen de kenners "heavy". Hun show wordt wild en dierlijk ge noemd. Voor Zuid-Holland is dit optreden een première. Vanuit zes verschillende punten uit de zaal zorgt dc Sunny Light Explosion uit Amsterdam voor de sfeervolle vloeistofprojecties. Meegenieten kan zaterdagavond, in Arcade op de Lange Haven om half acht, iedereen die vier en een halve gulden neertelt. Zondag in Tivoii weer de beken de disco-show van Martin Green met veel licht en veel goeie mu ziek voor een knaak. (ADVERTENTIE)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1971 | | pagina 1