gaat naar Londen
over
Follies
"r r
ilfifllln1»
fltüMW
4
I
I
Beroemde
'Joconde9
roept veel
agressie op
f
mmsmm®*
Dnik-creatif
mmmm
Acht maal de dochter van Grace (Gracia) en Rainier, zoals de Monegasken. haar kennen.
Dit meisje denkt binnenkort met heimwee terug aan 'de
zonnige kusten, de azuurblauwe luchten en de palm
bomen op en om de rots waar ze veertien jaar geleden
werd geboren.
Zij vertrekt naar Engeland om haar, studie te vervolgen.
Caroline heet ze en ze is prinses van Monaco. Caroline
Chérie" noemen de Monegasken haar, want ze mogen
haar graag. Het' meisje is sportief, ze schaatst,, zwemt,
tennist, danst,, filmt en houdt van mini- en maxi-jurken.
Dat ze niet graag buiten spel staat, blijkt uit het fluit
signaal dat ze met twee vingers in de mond geeft.
Van onze Paaflse correspondente
Wï
c
3
"3
c,
Monalisavan Fukuda:
Monalisa van Fukuda.
Monalisa' van Nakamura
Alles schittert je tegemoet in de
nieuwe Newyorkse musical over
de geschiedenis van de Pollies.' Het
is het werk van Flossie.
Florence Kiotz. zoals ze officieel
heet, heeft namelijk de 140 kos
tuums voor de show ontworpen.
Met een gulle hand voor glinster-
kraaltjes, spiegeltjes en struisvo
gelveren. De kostuums hebben dan
ook zo'n dikke vier Ton gekost.
Sommige zijn zo groot en zwaar,
dat ze niet aan een knaapje kun
nen hangen en na elke voorstel
ling keurig in kartonnen, dozen
moeten worden opgeborgen. Er zijn
er ook een paar. die zo immens zijn
en zo zwaar van versiersels, dat er
in de kleedkamers geen plaats voor
is. Ze hangen achter het toneel.
'Ik geloof dat ik elk gitkraaltje
dat er in New York City te vinden
was. heb gebruikt,' zegt Flossie.
Vermoedelijk ook een groot deel
van de Amerikaanse voorraad
struisvogelveren.
Haar kostuums zijn gebaseerd op
de originele, maar dan wel over
dreven, zoals de bijna één meter
hoge hoofdtooi van zwarte en witte
struisvogel, bij een, de rug bloot
latende, rechte japon metkraal-
snoeren erom heen en uitlopend in
een pauwestaart. De hele zaak
wordt gedragen door Urseia. een
bijna 1.90 meter lang Las Vegas
show-meisje, die op haar verhoogde
schoenen nog groter lijkt.
HHH Florence Klote
kijkt zittend op
i tegen de lange
gedaante van
1 show'-girl
Ursula met de
bijna een meter
lange hoofdtooi.
m
JO MANASSEN
Dé Amerikanen die het woord
pop-art bedachten en die voor al
les de juiste "label" weten te vin
den, spreken van mac-art. Het
woord mee is afkomstig van me
chanisch. Een fraai staaltje van
mechanische kunst hebben we zo
juist in Parijs gezien, waar de Ja
panse grafici Nakamura en Fuktida
de honderd verschillende kleuren
afdrukken exposeren, die ze maak
ten van de Mona Lisa van
Leonardo da Vinei. Honderd repro-
dukties in. een soms poëtisch, soms
wreed spel van raster, lijn, kleur,
druk en overdruk als het moet
opzettelijk verschoven. die de
Mona Lisa geen oneer aandoen,
maar haar soms onherkenbaar
maken.
We hebben het erger gezien. Sur
realist Marcel puchatrip schilderde
eens in Parijs een perfekte copie,
gaf Mona Lisa»eohter een snor.
Toen Duchamp, die zich in de Ver
enigde Staten vestigde, enkele ja
ren geleden terugkeerde in Parijs,
was dat aanleiding voor een Mona
Lisafeest. De kunstenaarskolonie
ging aan de slag, we vonden Mona
Lisa terug in de vorm van een
schietschijf, afgedrukt op een sar
dineblikje, als etiket van een rond
stak wep, op een-Ges haarwater.
Een van de kunstenaars had
blijkbaar zozeer de pest gezien aan
de wereldberoemde lachebek, dat
hij een fraaie copie schilderde van
het landschap waartegen Mona
Lisa. staat afgebeeld, haarzelf;,* f
doodleuk wegliet. Ook had iemand
een reproduktïe op een stuk hout
gelijmd en Mona Lisa daarna wel
lustig aan stukken gezaagd, om
haar in een doosje te stoppen als
legpuzzel.
Het was boeiend te zien, hoeveel
agressie de beroemde "Joconde" op
riep. Niemand van de huidige kun-
stehaarskolonie te Parijs piekert
blijkbaar nog over de vraag, waar-
Poiiies was een uitdaging voor
elke kostuumontwerper. Niet al
leen door het aantal kostuums dat
nodig was. maar omdat de musical
over de hele twintigste eeuw'tot nu
toe gaat. Het meest houdt Flossie
van de extravagante historische
kostuums. Ze zijn vaak schuin af
geknipt en loodzwaar van de er in
verwerkte kralen. Ze zijn allemaal
zwart en wit, en moeten worden
gedragen bij een albasten make-up
en soms bij twee paar dunne, witte
nylon tricots om een schijnsel als
van marmer te krijgen.
Alfe zwarte kostuums weerkaat
sen. Ze zijn van glanzend satijn of
van fluweel, en de kralen en bor
duursels zijn diep purper of bour
gognerood. De zwarte fluwele'
kostuums zijn mei spiegeltjes gebot
duurd en ze worden gedragen t
dansen in een spiegeldecor.
Het- blootste kostuum is e
spiegeltjesbikini, dat door glinste
rende strengen bijeen wordt gehoi
den en dat om de heupen is.afgez
met zwarte haneveren in de ech'
Follies-stijl.
De mannen in Follies zijn gev
ne mensen in dinner-jackets. M?
omdat ze in dat zwart met wit i
zo goed op mensen van vroeger
ken als die van nu. heeft Flc
iets fraais uitgedacht: ze maa
ze geel-purper, wijnrood en donk-
purperblauw.
eS
cJ
om Mona Lisa lacht en of ze hu
dubbelzmnig lacht of niet. Mathias
Fels, eigenaar van een békende
gfelerie, was zo verrukt van de ver
zameling dat hij hem langdurig
tentoonstelde.
Een van hen sprak over "de
wimperloze vosseogen en het vet
tige lachje van deze vrouw, van wie
de geschiedenis nooit met zekerheid
wist te melden, wie ae eigenlijk -t
was. Zodat surrealist Man Ray
weer een andere kon schrijven:
"Ik bewonder Leonardo, omdat hij
de vader is van Mona Lisa, wier
moeder de Heilige Anna was."
Die tekst hebben de twee Japan
ners voorin hun c&talogus afge
drukt en dat spreekt boekdelen.
Voor het overige is het verba-
reprodukties wie technicus is,
zingwekicenddat deze srie kunstige
ifiprodukties —wie technicus is,
zal er met de neus opliggen uit
Japan komt. Toen minister van
culturele zaker, André Malraux het
onder de Gaulle bestond, de Mona
Lisa te laten inpakken en naar
- New York te verschepen, vroeg ook
Tokio om het wereldberoemde
doek. Maar het Amerikaanse avon
tuur was al hachelijk genoeg,
Tokio kreeg als troostprijs de Ve-
nus van Milo. In New York stond
men inmiddels in de rij in zó gro
ten getale, dat de tijd van kijken
werd afgemeten. Leve de kunst!
De grafici Nakamura en Fuduka
hebben in, de Venus van Milo
vrouw zonder armen en zonder blil
geen inspiratie weten te vinden
Beschikkend over fraaie imitaties
van de Mona Lisa. gesteund dooi
de meest moderne drukkerijen vai
hun land. gingen ze aan het repro
duceren. Het aantal variaties
min of meer moeilijke mogelijkhe
den. soms niet helemaal te berekc
nen —bleek verrassend groot te
zijn. "De drukkunst hield zich lan
ge tijd bezig met weergeven ze is
creatief geworden", schrijven de
Japanners.
Temidden van de reprodukties in
het. "Pavilion Marsan" van het
Louvre, staat een fraai geschilder
de copie van de Mona Lisa ter ver
gelijking. Het echte doek hangt te
genwoordig achter kogelvrij 'glas
de laatste aanslag 0p Mona Lisa'
■epleegd, dateert van twee jaar te
ug: een jonge Boliviaan smeet
aar toen een steen naar het
'oofd.
g3
ft:
S