voor
tweede
Pop in
Ahoy'
I
m
m
De Twee
Weezen
weero
Maassw
Kien - saloi
i der opruk
kende j ongeren
LAMBREGTS WEET WAAROM ZIJN POPULIEREN STERVEN:
mm
CALL ME PAR
m
ferrana
DE DERTIEN
femina
femina
TP4ahoy'
i i
LESVLUCHTEN
VOLKSTONEEL
PARKEREN
Politieke rel
M
m
Grootste smartlap
aller tijden
]t 4T m
■j i
i j
mm
ZATERDAG 16 OKTOBER 1971
HET VRUE VOLK
PAGINA 9
Van onze verslaggever GERARD KRUL
MOERDIJK Het Hollandsch Diep is zo zout als de Dode
Zee. Het water is onbruikbaar voor de landbouw en de drink
watervoorziening loopt ernstig gevaar. Het zout in het Hol
landsch Diep komt niet uit Straatsburg of een andere Rijn
plaats het ongekend hoge gehalte heeft niets te maken met
de weersomstandigheden of iets dergelijks: er komen enorme
hoeveelheden zout los uit de bodem van de Biesbosch.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM De tweede
uit de serie van vier pop
shows in het Ahoy'-sportpa-
leis, die gepland was voor 5
en 6 november, is uitgesteld
tot begin volgend jaar.
Dertien meter
a?
mm®
Als een toneelgezelschap in
de ongesubsidieerde tijd na de
oorlog een -tijdje zonder cen
ten zat, voerde het maar weer
De twee wezen ten tonele, en
zie, er ontstond een volksop
loop voor de kassa. Na afloop
van de voorstelling werd de
speler die de gemenerik
Jacques had uitgebeeld vaak
door woedende toeschouwers
opgewacht, rilo hem nog even
tjes mores .i leren.
Th o of o 111 1874
De Salon van de Maasste
den, dit tweejaarlijkse spek
takel van Schiedams mu
seumdirecteur Hans Paalman,
staat weer overeind. Ditmaal
zonder gemok, gekanker en
een serie beschuldigingen te
gen een jury, die haar taak
eenzijdig zou hebben ver
richt. Er was nu helemaal
geen jury, wel een selectie/
begeleidingscommissie, waar
in ook vertegenwoordigers
van de Beroepsvereniging
Beeldende Kunstenaars- de
BBK, plus een waarnemer
van de afgescheiden BBK '69,
die tezamen een waterdichte
body vormden tegen mogelij
ke of vermeende manipula
ties.
f
-
MnWm
■mm
Call me darling van A. Winkel.
auto-i
brta
gjas
ntmak
mimbijs
reis
storm
laansprakd^kheidvoor
lieim
...om zéker te zijn1.
Biesbosch een onverwachte
Volgens organisator Jan Juffer-
mans is daartoe besloten toen een
aantal aangezochte topgroepen
(oa. The Who en Emerson, Lake
Palmer), op deze. dagen niet be
schikbaar bleek. ?De slechte finan
ciële resultaten (een tekort van
circa ƒ50.000) van de eerste pop-
show op 10 en 11 september hebben
ook een rol gespeeld bij het be
sluit.
Volgens Jan Juffermans betekent
dit uitstel niet zonder meer dat een
of meer van de vier shows ge
schrapt zullen worden. De derde en
de vierde show zullen echter alleen
doorgaan als de tweede een duide
lijk succes wordt. Gedacht wordt
aan een show van twaalf uur.
waarop tegen een entreeprijs van
ongeveer vijftien gulden vijf of zes
groepen zullen spelen.
Op 6 november zal er toch pop
zijn in Ahoy'. De Britse groep The
Paces (met zanger Rod Stewart
geeft dan een concert dat om kwart
over acht begint en waarvoor de
kaarten tussen de ƒ7,50 en ƒ20,-
kosten. Toen bleek dat The Paces
op 6 november vrij waren was het
echter te laat om nog een complete
popshow op te zetten.
De ontdekking is gedaan door een
fruitteler uit West-Brabant. Jo
hannes Nicolaas Lambregts uit
Moerdijk ondervond in het begin
van dit jaar al enige zoutschade
aan de populierenhaag rond zijn
boomgaard. De bomen, die staan
aan de populierenhaag rond zijn
boomgaard- De bomen, die staan
aan de grens van het polderwater,
vertelt Laxnbregts, zaten wat zwak
in de knop, stierven-in-op-het-
jonge-hout en de bladeren vielen.
De bomen daarentegen die een
paar meter van die grens verwij
derd stonden hadden nergens last
van.
Deskundigen die door de fruitte
ler werden geraadpleegd dulden
geen tegenspraak: Zoutschade! De
populieren verslechterden het hele
jaar met horten en stoten. Iedere
keer als de teler bij droogte zijn
fruitperceel benatte met water uit
het Hollandsch Diep gingen de po
pulieren met sprongen achteruit.
Nicolaas Lambregts zag de w-'t-
schade allengs toenemen en hy is
geen man om Gods water over
diens akker te laten stromen. Hij
toog ia zijn eendje op onderzoek
uit. Steeds meer concentreerde zijn
aandacht zich op de Biesbosch.
Ten behoeve van de drinkwater
voorziening van Rotterdam worden
daar spaarbekkens gegraven tot
een diepte van dertien meter. Op
dertien meter, zo meldt Lambregts
met een verbazingwekkende kennis
van zaken, „treffen wij het mioce-
ne, uit een periode die ongeveer 25
miljoen jaar geleden viel in het
kaenozeieum." Dure woorden die
•„dlepveen" betekenen. En weten
schappelijk is al lang bekend dat
met -name.in. dlepveen zich enorme
zou tconcentraties kunnen vor
men."' -f
Met een kostbare historische at
las op de knieën van zijn overal
legt hij voorzichtig een paar fossie
len neer, die hij zelf in de Bies
bosch heeft verzameld: materiaal
uit het rfiiocene. En om de cirkel
De windgang
van de boom
gaard vol ont
bladerde bomen.
Juist deze ryis
zwaar getroffen,
omdat hjj
langs een
slootje staat
waardoor het
bemalingswatcr
stroomt.
van zijn bewijsvoering rond te ma
ken brengt hij in herinnering dat
men in de Biesbosch voor de Elisa-
beths-vloed van 1421 al zout delf
de. dat staat historisch vast-
„Als het waar is," zegt Lam
bregts, „als het waar is dat het
zout uit de Biesbosch komt, en
daar ziet het wel naar uit, dan ben
ik bang dat daar nog een hele po
litieke rel uit kan komen. Dan zou
de hele polder hier volledig voor
landbouw ongeschikt zijn. Dan
hebben de heren ons toch fout
voorgelicht."
Zijn ontdekking heeft Lambregts
inmiddels doorgespeeld aan aller
lei actiegroepen en officiëie instan
ties. Drie of vier landbouwonder
zoekinstituten zijn al bezig met
proefnemingen en kor kijken op
het fruitperct: I -an Lambregts
naar de afgestorven populieren.
En zijn eigen schade? Wie be
taalt die? „Nee," zegt Nicolaas,
„dat gaat niet de krant in. Da's
mijn probleem. Daar gaat het niet
om. Het draait om het algemene
probleem voor de ganse polder- Ik
zorg wel voor mijn eigen centen."
- - j
(ADVERTENTIE)
MEUBELLAND
or de Femina.
Zelden was Femina
zó woon-
ideeênrijk.
Alles wat nieuw is,
Is er. Kom óók.
Naar aanleiding van -het in-
j teressante artikel over "De dertien
van fase 3' in HVV van zaterdag 9
j oktober wilde ik toch. even wijzen
op berichten, die in het recente
verleden met grote stelligheid ge
sproken hebben van zeer grote uit
breiding van de capaciteit van de
Rijnmond-raffinaderijen. In ver
band hiermee zal binnenkort ge
sproken worden over .de vestiging
van een oil-terminal op de Maas
vlakte. Zou een commentaar op de
uitlating der bedrijfsleidingen van
de raffinaderijen niet hoognodig
zijn?
E. WENNEN.
Sirtemastraat 158 Den Haag.
(ADVERTENTIE)
HUISDIEREN
op de Femina.
Leer alles over
het wel en wee
op 't huisdieren-
voorlichtingscentum.
ADVERTENTIE)
PECH
verhelpen en
voorkomen op de
Femina Man, da's
interessant. En er
j. is méér voor u,
'7 meneer.
De Twee Weezen (de blonde Ineke
Cohen en de verbijsterd naar lucht
happende Petra Laseur) op het
toppunt van hun zieligheid.
De smartlap werd
I ïlCalCr door de Franse
broodschrijvers
VOOraf d'Eruiery en Cor-
mon. Voor de eeuw
wisseling moet het in Frankrijk al
zo'n twaalfduizend keer gespeeld.
En in Nederland werd het ook
meteen een hit vanaf de eerste op
voering in het Amsterdamse Théatre
des Variétés. De laatste opvoering
door een beroepsgezelschap was in
1947 door Willem Goossens Volks
toneel. Het gesubsidieerde toneel
brandde zijn artistieke vingers liever
niet aan dit volksstuk met een lach
en een traan.
De Twee Wezen zijn toch terug.
Ton Lutz, artistiek leider van to
neelgroep Globe durfde het aan. En
het schijnt weer een kassasucces
van jewelste te worden. Morgen ln
de schouwburg. En overmorgen.
Het is daar trouwens wel een
weekje van massaprodukties. Van
avond en volgende week donderdag
en vrijdag staat de NRT er met ook
al zo'n opgepoetst drama van wél
eer: De Bedelaarsopera. En dinsdag
komt de Haagse Comedie hier voor
het eerst met Driekoningenavond
van Shakespeare. Regisseur Hans
Croiset laat dit klassiek blijspel
net als twee jaar geleden by Thea
ter puntgaaf spelen.
In het Piccolotheater zit de Jonge
NRT-groep nog elke avond met de
musical De Laatste Dagen van
Ischa. Alleen zondags niet. Dan be
leven de kinderen er 's middags de
avonturen van Wiedus. -
In* het- Hofpleintheater vandaag
en morgen nog het NRT met het
iets te leuk gespeelde blijspel Liefde
half om half. Willeke Albert! begint
daar dinsdag haar toneelcarrière
mét Twee op de Wip, een blijspel
met Jeroen Krabbé, bewerkt en ge
regisseerd door Willy van Hemert.
Maandag en dinsdag beleven Swie-
bertje, Saartje, Bromsnor en Malle
Ketje in de grote zaal van de Doe
len hun avontuur Swiep in Faniek.
In het Theatertje In den Twyfe-
laar in de Mauritsstraat staat elke
zaterdagavond, dus ook vanavond
het eigen cabaretgezelschap met een
ververst Warm en Koud Stromend
Water.
Woensdagmiddag speelt Herman
Tieman er met zijn poppen voor
kinderen het verhaal van Hoopje
Poetskatoen. En de volgende avond
is het poppentheater van Otto van
der Mieden er in het kader van het
Internationaal Popp'enfestival '71.
De belangstelling
TE Sft IK van zÜde van de
I E (Vllln kunstenaars was
r» p^pT groot. Bijna vierhon-
R F7FT derd werken (schil
derijen, grafiek,
plastieken, objecten, wandkleden)
konden met een beetje kunst- en
vliegwerk in het Schiedamse mu
seum worden gehangen of ge
plaatst. Daarmee werd wel de
uiterste grens van de opname
capaciteit bereikt, zodat, wanneer
in 1973 het feest weer doorgaat,
het probleem opnieuw aan de orde
komt waar al dit schoons te han
gen. Nu jureren uit den boze wordt
geacht, zal men dan moeten kie
zen tussen een scherpere selectie of
een nog grotere ruimte en waar
haal je die zo gauw vandaan.
De BBK staat op het standpunt.
- i
f y,
A rAmt.
;yyy;yy-:
,m -
yyy
y&SeJfè:i
mm
'wM.
Mij
-y.
A,,.«ff.,I,.
dat de inzending vrij is en dat er
naar moet worden gestreefd alles
wat ingezonden wordt een plaats
te geven. Goed naast slecht, het
doet er niet toe, want het publiek
moet in de gelegenheid worden ge
steld van-alle Ingezonden werken
kennis te nemen. Een dergelijke
confrontatie,aldus de BBK, zal tot
de oordeelsvorming bijdrager..
Het is niet juist een .door een
jury gemaakte Salon aan het pu
bliek te presenteren. Dit is trou
wens tegten het karakter van een
Salon. Elke jury-uitspraak gaat
mank aan een zekere voorkeur en
is dus per definitie eenzijdig. Daar
door komen bepaalde kunstenaars
nimmer aan bod. Het doel van een
echte Salon kan alleen maar zijn
dat alles wordt getoond.
De stelling klinkt wel aardig,
maar biyft desondanks aanvecht
baar. Het bric k brac van recente
exposities in het Lijnbaancentnun
is een treurig voorbeeld van die
stelling. Met zulke allegaartjes kan
het publiek nooit gediend zijn. En
dat een Jury t ln de ogen van an
deren nooit goed doet, is bekend.
Selfectie dus, maar ook daarmee
was men in Schiedam niet klaar.
Men vond elkaar ten slotte op de
uitspraak dat. gezien de overwe
gend goede kwaliteit van het ip-
gezonden wera, in dit geval de ge
hele inzending een beter beeld zou
geven dan selectie.
Ruim 200 kunstenaars uit het
Rijnmondgebied nemen aan de Sa
lon deel. Het is een woud van na
men, bekende en onbekende en bi;
de laatste vermoedelijk een groot
aantal Jonge kunstenaars. Da al
gemene indruk is dat al die men
sen voor een bUzonder gevariëerde
tentoonstelling hebben gezorgd. De
gemiddelde kwaliteit is redelijk en
Dolf Henkes' Erasmus.
men mag dit ook afleiden uit het
feit dat de gemeente Schiedam
voor ƒ8000.heeft aangekocht.
Ook de Rotterdamse Kunststich
ting' liet zich niet onbetuigd, ze
kocht negen werken aan. Objec-
teurs zijn er minder dan andere
jaren. Beeldhouwers zyn er weinig.
De grafiek toont een vry hoog
niveau, maar in. de wandkleden zit
veel misère. Er is gebreken met het
toekennen van prijzen. Prijswin
naars van vorige Salons zouden het
overigens nu niet halen. De jonge
ren rukken verheugend op.
Eén van hen is Henk Andringa
(23) uit Rotterdam. Zijn twee doe
ken vielen direct in de aankoop.
Geiyktydig houden Ellen en Hans
van Dyk van de Galerie CCC in
Vlaardingen, een expositie van zyn
werk.' Andringa zit een beetje in
het klimaat van Arie van Geest,
een opkomende ster van de laatste
jaren. Andringa tekent(etst) en
schildert met veel humor wonder-
hjke varkentjes in een wyde ruim
te. Die varkentjes vervangen de
mensen. Ze spelen met treintjes en
autopeds en ze copuleren in een
hemelbed. De kleuren zyn heel fyn
en dromerig.
In diezelfde zaal boven vinden
wy Rien Bout, een opmerkeiyk
portrettist-en, alweer, Dolf Henkes
(68) met een vreemd schilderij van
Erasmus ih de vooroorlogse entou
rage. Jan van Reede ïykt een nieu
we periode te beginnen met karika
turale. figuren. Jan van Maanen
toont zyn ogenbedriegende pers
pectieven. Ernst Blok valt op met
twèe grote Interieurs. Worstelend
door het woud van namen doe ik
een summiere greep. Men vergeve
het my, de ruimte Is ook hier be
perkt. Tot 8 november a.s. kunt u
zich zelf overtuigen.
BERTUS SCHMIDT
Er stort een vliegtuig neer bij
Bergambacht. Twee mensen zwaar
gewond. Het blijkt een lesvliegtuig
te-zijn dat zogenaamde proefnood-
landingen maakt. Ach en wee roe
pen we, diè arme twee mensen. Ia
werkelijkheid is het een grof
schandaal dat nog steeds niet ver
boden i6 boven deze bewoonde ge-
beiden les te geven met alle risico's
vandien. Wie weet waarover hij
praat, ziet elke dag en speciaal
zondag de vrijetijdsvliegtuigjes ia
de Krimpenerwaard spectaculaire
toeren uithalen. Het wachten is tot
dat er eentje neerstort op een huis
of boerderij. Dan zal de Ryks-
luchtvaartdlenst wel zeggen dat
het toch veiliger is om boven zee te
oefenen. Nog even geduld, bewo
ners van de Krimpenerwaard; dan
vallen er doden. Hoedt u voor de
Rijksuitvaartdienst in de lucht.
MEVROUW W. E. FRIE
Zuidbroek, Bergambacht.
m
v. Laten de 'mensen uit Rotterdam-
Zuid en omgeving Willen Goossens
maar steunen met zijn plan om
nleudr leven té blazen in de Groote
Schouwburg. Het volkstoneel met
zijn lach en zijn traan hebben we
al zolang in Rotterdam moeten
missen.
Jonge mensen zoals ik krijg Je
niet naar de schouwburg om naar
zware sjiukken te kijken. Die zien
veel liever toneel dat hen.naar het
hart gegrepen is en dat met warm
te gespeeld wordt. De bejaarden
zullen graag nog eens in de rij
willen staan om die oude glorie te
zien herleven.
Laten we actie voeren, om de
Grote Schouwburg voor, ons te red
den. Wilt u meedoen, stupr dan een
briefkaartje naar
C. VAN MERKOM, Hendrik de
Keizerstraat 10a, Rotterdam.
m
Vla Het Vrije Volk heeft de heer
V. H. Smid al een paar maal ge
wezen op het feit dat ambtenaren
van de Verkeersdienst misbruik
zouden maken van de bepaalde
parkeerruimte aan de St. Jacobs-
plaats in Rotterdam.
Volgens de heer Smid zijn voor
deze dienst zeven plaatsen door
middel van kosteloze kaari*u ge
reserveerd maar zouden er >- uid-
deld vyftien tot twintig jcivé-
auto's misbruik van maken.
Berust deze bewering op waar
heid, dan is het zaak om aan dit
frauduleuze parkeren een eind
wordt gemaakt.
Voorts is het mijn mening dat de
St-Jacobsplaats, die ruimte biedt
aan vijfhonderd tot zeshonderd
auto's, niet aan de verwachting heeft
beantwoord omdat er gedurende
het jaar dat de parkeerruimte er is,
hooguit 125 auto's per dag staan-
Zo blijven er meer dan 350 vrije
plaatsen over. terwijl in de binnen
stad twee of drie maal zoveel op de
stoep wordt geparkeerd.
J. A. VAN VLIET,
Adm. de Ruyterweg 41b, Rotter
dam.
ADVERTENTIE
mag ma «smntiamaa inlicktbgss mar
Bijnmmf-venekariegea tf
waad a rechtstreeks tot
n.». verztkertnpsmaalxchappit
Vgraaenthjkwil S8 riten-S taMM-SBS*