Disc-jockey
Jimmy Young
komt naar
Nederland
Rooyensmeesterschap
radiotelevisieradiotelevisieradiotelevisieradiotelevïsie
te zien
DINSDAG 25 JANUARI 1972
HET VRIJE VOLK
I
PAGINA 16
BOB ROOYENS
OW
Elke keer als een programma
van Bob Rooyens op de Neder
landse tv verschijnt is dat een
belevenis, althans iets waar je
als kijker even speciaal voor
gaat zitten. Dat heeft niets met
verafgoding te maken, het is
domweg omdat Rooyens forse
impulsen heeft gegeven aan het
tv-amusement en aan de "uit
bating" van de elektronica.
Zijn prestaties zijn in Neder
land enkele jaren geleden be
loond met de Nipkow-schijf en
bovendien heeft Rooyens er in
ternationale erkenning mee
verworven. Dat heeft tot tra
gisch .nevengevolg dat hij bijna
niet meer in Nederland werkt,-
want in bijvoorbeeld Duitsland
kunnen veel hogere budgetten
voor een programma beschik
baar worden gesteld, en
Rooyens is nogal veeleisend
(vooral waar dit zijn programr
ma ten goede kan komen).
Nu hij ook Johnny en Rijk
eraan heeft gegeven (wat ik
overigens niet zo erg vind),
moeten we het hier hebben van
overgewaaide programma's of
buitenlands-Nederlandse co-
produkten.
Dat was gisteren het geval
met de Liesbeth ListSu Kra
mershow, een gezamenlijk pro
ject van WDR en AVRO (te
recht AVRO, want deze omroep
heeft Rooyens in zijn beging-
jaren alle kansen voor ont
plooiing gegeven).
Wat mij vooral zo fascineerde
was dat Rooyens zich toch
steeds weer opnieuw blijkt te
vernieuwen, steeds weer de ont
wikkelingen voorblijft.
Maar belangrijker misschien
nog is dat de grondopzet vrijwel
altijd goed is, zoals gisteren de
tegenstelling tussen de twee
volstrekt anders geaarde zange
ressen, die- in de hel show door
werkte. Natuurlijk, niet alles is
volmaakt, Leonard Cohens
„Suzanne" kan volgens mij niet
in het Duits, maar met b.v. het
Jeroen Bosch-nummer en de
waanzinnig mooie finale met
Liesbeth In het groen met vo
geltjes, koeien en een schaap is
zo'n show gewoon al prachtig.
Niet alle eer komt Rooyens
toe; ook ditmaal had hij zich
met zijn vaste staf omringd;
Hans Hulscher, beeldtechniek,
Jan Hesemans, licht, Robert
Kaesen choreografie en Peter
Gabrielse decor, die allen een
belangrijke bijdrage leverden.
De KRO zond gisteren het
programma van de Vlaming
Paul de Wispelaere over Neder
land uit als keerzijde van het
vorige week vertoonde portret
van Bomans over Vlaanderen.
Binnen zijn toegestane vijftig
minuten heeft De Wispelaere,
gesteund door KRO's André
Truyman, wel ongeveer gedaan
wat hij kon om de Belgen enig
inzicht te geven in de verwor
venheden en tekortkomingen
van de Nederlandse samenle
ving. Vooral het laatste en dat
kwam door zijn keuze van per
sonen; als je de nadruk legt op
mensen als Joke Kool, Jan
Blokker, Jan Wolkers Joop den
Uyl en de progressieve bisschop
Bluysse (ongetwijfeld een ket
ter in vele Belgische ogen), dan
gaat het meer om wat nog ge
daan moet worden dan om wat
al bereikt is.
Als ik even in herinnering
roep dat Bomans vorige week
vooral met autoriteiten sprak,
dan ligt hierin het voornaamste
verschil tussen de Nederlandse
en de Belgische samenleving,
afgezien van het feit natuurlijk,
dat personen als Bomans en De
Wispelaere ook aanzienlijk ver
schillen. Dr. Van Vsseï meende
dat de voorsprong van Neder
land op het gebied van me
ningsuiting en geestelijke vrij
heid vooral komt omdat onze
massamedia beetre voorlichting
geven. Misschien moeten er
meer van dergelijke uitwisse
lingsprogramma's tot stand
komen. PHILIP VAN TIJN
HILVERSUM Tv-regiseur Bob Rooyens (32), gisteravond op
het tv-scherm met een Duits-Nederlandse show rondom Liesbeth
List en Su Kramer, gaat voor de KRO een grote show maken rond
om Frans Halsema.
„Samen met cineast Frans Weisz hebben we er vele maanden
over gepraat. Het wordt een show, waarin alle talenten van Halse
ma een volle kans krijgen. De zaak is nu rond, We wachten nu nog
op de faciliteiten in de studio's,", aldus Rooyens gistermiddag.
Frans Halsema heeft zich dit winterseizoen nog niet op het
scherm laten zien. Alleen in de oudejaarsnacht werden fragmenten
uit zijn show in 1971 getoond.
Halsema heeft alle tv-werk ter
zijde geschoven om zich helemaal
te concentreren op zijn rol in de
musical „En nu naar bed" van An
nie Schmidt.
De nieuwe Halsemashow („Het
wordt geen serie," zegt Royens) is
één van de vele projecten, die
Rooyens op het ogenblik onder
handen heeft.
Vandaag reist Royens weer naar
Keulen om er zijn tweede satiri
sche tv-programma te gaan maken.
De eerste satirische Duitse show is
onderde titel „Mehrschweinehen-
revue" (zoiets als de Revue van het
Guineese' - Biggetje) geestdriftig
door de Duitse kijkers ontvangen.
Royens maakt deze Duitse shows
met medewerking van drie mede
werkers van het satirische blad
„Pardon", de cartoon-tekenaar van
Der Stern en een redacteur van het
dagblad Frankfurter Algemeine.
Royens: „Het is geen Hadimas-
sa en ook geen Monthy Python,
hoewel ik wel contacten heb met
de eind-redacteur van Python. We
hebben een eigen satirische vorm
gevonden."
In april gaat op de Westduitse
televisie een allang gekoesterde
wens van Rooyens in vervulling.
Op een avond zal dé show, die hij
rondom de filmactrice Senta Ber
ger maakte op het thema "emanci
patie van de vrouw", opnieuw wor
den uitgezonden.
"Maar dan gaan ze in Duitsland
mijn oorspronkelijke bedoeling uit
voeren", aldus Rooyens: "Dat wil
zeggen; Ze gaan de hele avond In
't teken van de emancipatie van de
vrouw zetten. Een thema-avond
dus, maar niet in de vorm van
Tuin der Lusten. Het gevaar van
een themaavond is. dat het erg
saai gaat worden als je niet voor
een aantrekkelijke vormgeving
zorgt. Die vormgeving kan Je vin
den door het thema de hele avond
WOENSDAG 26 JANUARI
NOT: 10.45 Biologie in de brugklas;
U.10 Menselijke documenten; 11.35
12.00 Van Wilson tot Nixon; AVRO:
17.0017.30 Blbelebons.
DINSDAG 25 JANUARI
DUITSLAND 1
16.15 Journaal; 16.20 (kleur) Kliek.
Klack en Co (2); 17.10 De gouden
Jaren twintig; 17.55 Journaal; 20.00
Journaal; 20.15 (kleur) Patrouille in
het stenen tijdperk; 21.05 (kleur) De
weduwen ,"22.15 (kleur) Loont dat hele
theater de moeite?; 23.00 Journaal.
DUITSLAND 2
17.30 Journaal; 17.35 Mozaïek: 18.05
(kleur) De draaischijf; 18.40 Duitsland
je Franken; 19.10 kleur) Maxwell
Smart; 19.45 Journaal; 20.15 (kleur)
Sportspiegel: 21.00 (kleur) High Cha
parral; 21.50 (kleur) Samen gevangen
samen gehangen. 22.35 Journaal.
BELGJë Nederlands
14.0016.00 Schooltelevisie: 17.00
Schooltelevisie: 18.00 (kleur) De fabel
tjeskrant; 18.0$ (kleur) SKlppy; 18.30
Tienerklanken; 19.05 (kleur) Kijk en
kook; 19.35 Hier spreekt men Neder
lands: 19.43 Mededelingen; 19.45
Journaal: 20.10 (kleur) Wachtwoord:
20.40 rkleur) De vlucht van de feniks:
22.50 Journaal.
DINSDA G25 JANUARI
RADIO
HILVERSUM 1
(stereo) De Boertjes van Buu-
ten O.I.V. Jo Budie: 18.19 Zendtijd
politieke partijen: 18.30 Nieuwsberich
ten 18.41 Echo; 18.50 Voorbeschou
wing: 19.00 (stereo) Musicerende
dilettanten 19-30 Dood doet leven;
19.45 De zingende kerk; 20.00 (stereo)
Als daar muziek voor Is; 20.45 Waar
maak Je Je druk over?; 21.00 Babel;
22.00 (stereo) De symfonieën van Jo
seph Haydn; 22325 Overweging; 22.30
Nieuwsberichten ;22.38 Den Haag van
daag; 22.50 Echo: 23.15 (stereo) Voer
voor vogels; 23.55 Nieuwsberichten.
HILVERSUM 2
18.00 Nieuwsberichten; 18.11 Radio
journaal; 18.20 Mobiel (vervolg); 1900
(stereo) Jazz spectrum; 19.25 Paris
vous parle door Jan Brusse; U-^O
Rltmo del sol; 20,00 Nieuwsberichten:
20.05 (stereo) Winterteer; 20.30 Machts
overname (5); 21.10 (stereo) He
rengracht dTle-drie-acht; 21.30 Her
sengymnastiek; 22.00 Trefpunt: 22.20
(stereo) Vanavond laat; 22.55 Medede
lingen 23.00 Nieuwsberichten; 23.10
Radiojournaal: 23.20 (stereo) Van
avond laat (vervolg); 23.55 Nieuwsbe
richten.
WOENSDAG 26 JANUARI
HILVERSUM i
TROS: 5.45 en 6.40 Weerbericht. 7.00
Nieuwsberichten. 7.39 Nieuwsberichten
7.41 (stereo) Ontbijt zo's- 8.30 Nieuws
berichten. 8.41 (stereo) Ontbijt zo's
(vervolg). 10.00 Sphinx. iOM
berichten. 1053 Sphinx (vervolg). 11.55
Mededelingen. KRO: 12.00 (stereo) Van
twaalf tot twee. 12,30 Nieuwsberichten
12.41 (stereo) Van twaair tot twee.
(vervolg). 14.00 Huisbezoek. NOS: 14.10
Van ta-ta tot totale l. 14.20 (stereo)
Aspecten van de kamermuziek;. 14.50
Meer over. minder. 15.30 Nieuwsbe
richten. 15.33 Meer over minder fver
volg). NCRV: 16.45 (stereo) Journaal
anno nul. 17.00 (stereo) Werken, van
Brahms. OV: 17.20 Samenleving met
ontwikkelingslanden. NCRV: 17.30
Nieuwsberichten. 17.32 Hier en nu.
HILVERSUM 2
VARA: 6.40 Weerbericht. 7.00
Nieuwsberichten. 7.20 (stereo) Dag
woensdag f VPRO: 7-54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nieuwsberichten. 8.11
Dingen van de dag 8.22 (stereo) Dag
woensdag (vervolg). 11.00 Nieuwsbe
richten. 11.03 Radioweekblad (vervolg)
12.C? Maastricht- Centraal. 13.00
Nieuwsberichten. 13.11 Dingen van de
dag. 13.25 (stereo) De jonge Fliere
fluiters o.l.v. Johan de Jong. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Speelruimte
16.00 Nieuwsberichten. 16.03 Speelruim
te (vervolg). 17.00 (stereo) Geef me de
vijf. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM 3
AVRO: 7.00 Nieuwsberichten. 7.05 Jan
Steeuman .8.00 Nieuwsberichten. 8.02
Radiojournaal. 8.05 Jan Steenman
(vervolg). 9.00 Nieuwsberichten 9.03 De
negen-uu.-show. 10.00 Nieuwsberich
ten;. 10.03 Arbeidsvitaminen. 11 00
Nieuwsberichten. 11.03 Arbeidsvitami
nen. 12.00 Nieuwsberichten. 12.03
Radiojournaal. 12.06 Zet 'm op. 13.00
Nieuwsberichten. 13.03 Zet 'm op (ver
volg). 14.00 Nieuwsberichten. 14.03
supexcl candreammachtlne. 15.00
Nieuwsberichten. 15.03 Cees van Zljt-
veld. 16.00 Nieuwsberichten. 16.03 Cees
van Zijtveld (vervolg). 17.00 Nieuws
berichten. 17.02 Radiojournaal.. 11.96-
Piêibus 700.
door in steeds andere vorm aan dë
orde te stellen. Mijn aandeel is de
showvornL Je kunt show minder
onverplicht laten zijn en meer ult-
diepen door er. ook iets mee te zeg
gen.
Die Senta Berger-show stelde
liet thema duidelijk aan de orde.
Er was ook een Nederlandse Dolle
Mina gaste. In april zendt de
Duitse tv rondom deze show een
documentaire, een dramatische-
produktie en een forumdiscussie
uit. Allemaal produkties, die door
verschillende regisseurs worden
gemaakt, maar die uitgaan van
hetzelfde thema. Door de verschil
len in vormgeving kan je voortref
felijk voorkomen, dat het saai
wordt. Nu krijgen de kijkers overal
in Europa vaak ook dergelijke me
nu's voorgeschoteld, maar zo'n
kijkavond wordt dan versnipperd
over een groot aantal onderwer
pen.
Er zouden in veel landen op re
gelmatige tijdstippen veel meer
van dergelijke thema-avonden ge
houden kunnen worden. Er zou ook
een uitwisseling van programma's
aangevuld met eigen produkties,
mogelijk worden."
Op het gebied van programma-
produkties, die door veel meer lan
den worden aangekocht en uitge
zonden. zit Rooyens ai jaren vol
gedachten. Twee jaar geleden op
perde hij het idee om in Duitsland
een soort „communicatie-centrum
voor programma-makers" te stich
ten. Hoe staat het nu met dat
idee?
Rooyens: „Ik heb me in de afge
lopen twee jaar nog te veel met de
produkties van programma's bezig
gehouden. Daardoor ben ik niet
aan de verwezenlijking van dat
idee begonnen. Ik weet niet of ik er
binnen kort mee begin.
Wel begin ik steeds meer naai
het punt te groeien, waarbij je
zegt; Nu vind ik het belangrijker
om niet langer meer zelf shows te
maken, maar om via veel meer
mensen mijn ideeën uitgewerkt te
zien. Als je een programma maakt
werk je als één persoon je idee uit,
het gaat naar de kijkers en daar
blijft het bij. Je kunt door er veel
meer mensen bij te betrekken veel
meer effect sorteren."
De Nederlandse omroepen volgen
volgens Rooyens een onjuiste poli
tiek door alleen produkties te ma
ken voor de eigen omroep. Een
voorbeeld? Rooyens: 'Neem nu het
hele lichte vlak. Ik heb voor een
privé-firma een serie Johnny-en-
Rijk-shows gemaakt. Drie shows
draaien nu in vijf landen. Die lan
den hebben die shows allemaal ge-
kocht. Als een Nederlandse omroep
deze programma's had laten ma
ken, dan hadden ze ook daar in
komsten van gehad. Dan was alles
minder afhankelijk van wat ze uit
de omroepbijdragen ontvangen.
Dan konden ze weer meer geld
besteden aan andere shows. En die
shows zouden dan zo internatio
naal gemaakt kunnen worden, dat
ze ook weer verkocht kunnen wor
den. Nu doen privé-firma's dat in
het buitenland met materiaal, dat
ook in Nederland voorhanden is.'
Hetzelfde is het geval met de
show, die gisteravond rondom Lies
beth List. en Su Kramer is uitge
zonden. In Duitsland is de show
november 1971 al te zien geweest
Voor de vertoning op de Neder
landse tv heeft Rooyens opnamen
van Liesbeth List, rondom de
Kerstdagen in Hilversum vervaar
digd, in de oorspronkelijke Duitse
show gemonteerd.
Rooyens: "Deze show is, merk
waardig genoeg, aan Jordanië
verkocht. Daar keek ik zelf ook van
op. Ook Oosternrijk en Zwitserland
behoren tot de kopers- Ik heb
shows gemaakt, die door TV-sta-
tions in wel 15 landen zijn aange
kocht. Dergelijke shows zijn ook
door Nederlandse omroepen te
maken. Ze geven er alleen geen
opdrachten voor'. Rooyens betreurt
dit alles duidelijk; Die Liesbeth
List-show was niet geschikt voor
Engels- en Franstalige landen.
Deze show was typisch voor Duits
sprekende kijkers gemaakt; hoewel
er ook Engelse teksten in izaten.
Maar je kunt er ook vormen voor
bedenken, die veel intemationaler
zijn. Dat js met televisie nu juist
zo heel goed mogelijk.
De vorm is legitiem. Je kunt een
vorm vinden, die internationale ge
dachten overal begrijpelijk naar de
huiskamer transporteert'.
Rooyens is voorts van mening,
dat er nationaal en internationaal
te versnipperd over het maken van
programma's wordt nagedacht. "Wat
je in je eentje doet zou eigenlijk in
beleidsvorm teruggevonden moeten
DINSDAG 25 JANUARI
worden,' redeneert hij'Om dit t<
verwezenlijken zou in eigenlijk In
München moeten gaan wonen. Dit
doe ik echter niet. Ik blijf in Neder
land. Maar Duitsland laat ik nis
vallen. Je hebt daar nu eenmaal
grotere mogelijkheden'.
NEDERLAND 1
NOS: 18.45 ,JDe fabeltjeskrant"; 18.55 (kleur) Jour-
naai; NCRV19.05 (kleur) „Dier en vriend". Tanja
Koen besteedt aandacht aan de problemen rond het
houden van honden In flatwoningen, terwijl vele be-
■'•-■-^- ■-- jaarden hun huisdieren niet mee mogen nemen naar
hun nieuwe bejaardenwoning; 19.30 .Little women".
Voor Beth is er nauwelijks meer hoop. Amy leest
Laurie de les en de laatste gaat naar Parijs. Meg
krijgt een tweeling; NOS; 20.00 (kleur) Journaal;
NCRV; 20.20 (kleur) „Mijn idee". De produkten van
vier uitvinders worden beoordeeld door een jury, be
staande uit Rieke van Epen, Piet Enkel en Herman
i Felderhof20.50 (kleur) „Met liedjes het land in".
Ted de Braak ontvangt o.m. het Gocktail Trio, Ben
Cramer, Willy Alberti en Ronnie Tober; 22.05 „Hier en
hu", waarin om. aandacht wordt besteed aan de fi-
nanciële situatie van de Nederlandse kerk, alsmede
aan de dierenhandel: 22.45 (kleur) Dagsluiting door
ds. A. Boesak: NOS: 22.50 (kleur) Journaal; 22.55
Informatie schooltelevisie; Teleac: 22.50 Elementaire
economie (15).
NEDERLAND 2
NOS 18,45 (kleur) „De fabeltjeskrant"; 18.55
(kleur) Journaal; VARA: 19.05 (kleur) De zwarte
tulp". Laatste aflevering; 19.30 (kleur) „Tik tak tor".
Vraag- en antwoordspel voor het hele gezin, oJ.v.
Ruud Jans: NOS: 20.00 (kleur) Journaal; VARA:
20.20 (kleur) „Mijn tante Victoria". De schoonheids
specialiste Gerda Grotebroek gedraagt zich in de vier
de aflevering zeer zonderling; 20.50 „Achter het
nieuws"; 2L15 (kleur)' „Tehuis". Jaap van de Merwe's
bewerking van teksten van Kent Andersson en Bergt
Bratt. In dit revue-achtig gebeuren worden de bejaar
den in het tehuis gespeeld door jonge mensen, onder
wie Henny Orri Lis van Rooden, Jules Hamel en
Jacques Commandeur; 22.30 (kleur) .Kunst - bewe-
ging". Film van Bruce Parsons in Henk de By's serie
„Signalement"; NOS: 23.00 (kleur) Journaal; 23.05
„Den Haag vandaag"; Teleac: 23.10 Beton (2).
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILERSUM BBC-disc-jockey Jimmy Young (48),
die elke dag een twee uur durende show maakt op Radio
One, komt dinsdag 1 februari naar Hilversum in het
kader van een toernee door de zes EEG-landen.
Young zal in de studio van Hilversum 3 in het Muziek -
paviljoen zijn show presenteren, die rechtstreeks door
Radio One zal worden uitgezonden.
De muziek in de show wordt afgewisseld met gesprekjes
van de Engelse d.-j. met een aantal Nederlanders over de
EEG en de aansluiting van Engeland bij de EEG.
Young begint zijn EEG-toernee woensdag 26 Januari in
Brussel. Vervolgens reist hij naar Keulen, Luxemburg,
Rome en Hilversum dm zijn toernee op 2 februari in
Parijs te besluiten.
SENTA BERGER