'SCHILDERIJENHANDEL IS GEEN i HANDEL, HET IS MEER EEN BEZIGHEID' Te korte afstand 't STEMPEL VAN STILLS DE VIRTUOZE JEFF BECK Publiek Twee jaar Kijkers Verlost MAANDAG 2 OKTOBER 1972 HET VRIJE VOLK fAGINA 10 'De mooiste antiekbeurs ter were ldDelft De Rotterdamse antiquair Charles van der Heyden ont hult het geheim van een 18-e eeuws comrnodetje. Het week einde werd meer bepaald door wat niet werd uitgezon den door dan wat wel te zien was. Allereerst het voorlopi ge „Kiosk"-fiasco, waardoor het „gezellige familiepro- gramma' van net ijzeren duo Geesink/Prior voorlopig aan ons voorbijgaat. De NOS-om- roepster mf-ldde het zondag middag op de manier waar op je ten lichte verkoudheid van de hoofdrolspeler aan kondigt, ma ar de kranten hadden de kijkers al méér onthuld. Geen stukje ont spanning in familieverband dus voorlopig op zondagmid dag: dat wordt weer ganze- borden. En gisteravond ging het aangekondigde Kees de Jongen niet door (ook dat was al een tijdje bekend en het stond zelfs nog maar in een er.kei omroepblad ver meld), wat zo op het oog jammeriijker is dan het uit steller. van ..Kiosk". Want Kees ce Jongen heeft door twee jaar volle zalen en juichende kritieken al laten zien d-'t het een gemis zou zijn aU het niet aan het slot van dit alles ook een tv-uit- voering zou krijgen. Hopelijk komen Gerben Hellinga en de NCRV nog tot overeen stemming. Van alles dat wei bezich tigd kon worden was „Om zien in verwondering" een van Annie Romein gejatte titel van een documentaire over Provo, het interessantst, zij het meer om het onder werp clan om de uitwerking. De documentaire vertoonde alle tekenen van de geschied schrijving op te korte tijds afstand: rommelig, verwar ring van hoofd- en bijzaken, weinig heldere analyse. Het is de makers, Ivïanus van oe Kamp en Dick Leurdijk. niet eens kwalijk te nemen, want Provo was nu éénmaal één van de moeilijkst grijpbare verschijnselen waarbij ver warring hoorde als water bij vis en zes jaar is voor een afgeronde beoordeling erg kort. En dan nog zes jaar waarop de oude wijsheid: .Niets is veranderd. Alles U veranderd." sterk van toe passing is. Daarbij geloof ik, dat de makers te weinig hebben af gewogen wat ze precies wil den. Er werd daardoor teveel overhoop gehaaid met teveel mensen en niet altijd dc juis te. Beter was geweest een be perking in vraagpunten ea mensen. Wat de personen be treft: van Bernard de Vries, die een belangrijke getuige scheen, kan elke ingewijden vertellen, dat hij veel meer een. mode-provo en veel min der een echte provo was, dan bijvoorbeeld Rob Stolk of Hans Tuijnman, die destijds als eerste probeerde de zaak in een juist perspectief te zien en gisteren zinnige din gen zei. ook nog uitvoerig prof. Ruikhuisen aan het woord te laten was wa. te veel van het goede. Het plus punt was weer wel. dat men erin geslaagd was ex-burge meester Van Hal! bij de do cumentaire te betrekken, ter wijl deze aan de Provo-peri ode liever niet meer herin nerd wil worden. Van hem was het meest opmerkelijke, dat zijn oordeel over wat er in '65-'66 gaande in de jaren met veranderd bleek. Als historische analyse schoot „Omzien in verwon dering" tekort, maar wel werd beantwoord aan wat de titel beloofde: een curieuze terugblik op zaken waar we ons toen allemaal druk om maakten, verbazing over ons zelf en verwondering over wat in zes jaar allemaal kan veranderen en over wat nooit zal veranderen, Nog een enkele korte noti tie. De serie „Het zwaard van Ardoewaan" heeft het m zich een waardige vervanger te w-orden van Floris. üe opzet is iets minder sterk, maar de kleur en het Franse Iand- scmtp vergoeden veei. Boven dien belooft er veel in ge knokt te worden met harde mannelijkheid. Brandpunt presteerde het zaterdag om juist over een onderwerp dat dichtbij huis ligt (de 5'*, - maatregel van Rotterdam ten aanzien van vreemdelingen) het aanwezige publiek niet te raadplegen. Raar hoor. PHILIP VAN' T1JN door PIET KOSTER DELFT Onder het viaduct dat de Intercity Amster damRotterdam v.v. een vlotte doorgang door Delft ga randeert staan Mercedessen, Peugeots, Chryslers, Lancia's, Citroëns en BMW's. Een schril contrast met het kleine es kader deux-cheveaux's dat voor studentensociëteit Phoenix is geparkeerd. Tussen dit wagenpark beweegt zich in gezapig tempo een regelmatige stoet bezoekers naar de poort van het Ste delijk Museum Het Prinsenhof dat tot en met 11 oktober de 24-ste Oude Kunst- en Antiekbeurs huisvest. Voor 3,50 heeft iedereen toe gang tot dit bijna-jubileumeve- nement van de Vereniging van Handelaren in Oude Kunst in Nederland. De catalogus met overzichtelijke standindeling kost ƒ7,50, voor welk bedrag men eveneens een overgebleven prospectus van de jubileumvei ling van 20 april '72 krijgt toe gestopt. Een hele sjouw, twee van die boekwerken. Ook dit jaar wordt de „mooi ste antiekbeurs ter wereld" -waar het Huis van Oranje nim mer verstek laat gaan, wederom zeer druk bezocht Zelfs tijdens Ajax-Independiente telde men in twee uur nog 700 bezoekers; De zondag daarvoor ruim 1700. „Dat is dus wel meer mensen dan normaal dus in het mu- suem". zegt de jonge portier die, na de tochtdeuren achter ons te hebben gesloten, verder gaat met: „En dus ook andere men sen dan anders dus. Veel buiten landers dus. Duitsers en dus Zwitsers. D'r is er één met een Rolls Royce die komt dus ieder jaar uit Zwitserland." 0 ««WH3W- Kan hij nog iets meer vertel len over het soort publiek? „Nou, ja, eh, kijk", aarzelt hij. „Ik sta hier dus afwisselend met z'n tweeën. Dus met een collega. Dat zou u dus ook even aan hem moeten vragen dus. Maar de jongste bezoeker was twee en een half". Intussen schatten wij de ge middelde leeftijd van de binnen komende kijkers-kopers op ruim 50. De heren, doorgaans gekleed in robuuste tweed-kostuums op de revers prijkt niet zelden het insigne van de Rotary-club of driedelige pakken in stem mig grijs, hun dames in pakjes van Coco Chanel of daarom trent. Wij drentelen met de stroom mee langs de eerste der 32 stands. Er hangt, ligt of staat voor een vermogen. Van munten voor 2,50 tot schilderijen die een beleggingswaarde van enke le tonnen vertegenwoordigen. Er Jonge belangstelling hangt een devote stilte in de Kleine Hal. Vader, mr - 'er en dochter taxeren een 1 schone servicekast met alles er op en er in. „Nou. in de zitkamer dan", stelt dochterlief zakelijk. De koop wordt even uitgesteld. Er is nog meer te zien. De stilte in de Historische Hal wordt plotseling doorbroken door wat blikkerige banjo-klan ken. Temidden van zijn collectie kostbare etsen' en gravures be speelt kunsthandelaar Theo Laurentius uit Zaltbommel een merkwaardig snaarinstrument dat is uitgerust met een aantal schrijfmachinetoetsen. Op zijn dijen ligt, als ware het een citer, een zogeheten schrijfmachine banjo. Terwijl een bode gefasci neerd toekijkt hoe Laurentius zijn tokkel-toets bespeelt, infor meren wij nieuwsgierig naar de ouderdom van het instrument Oud?", lacht de antiquair, „ha, ha, Nee hoor. Dit ding is Er hangt, staat of ligt voor miljoenen. maar twee jaar oud. Dat is juist de grap. Heeft helemaal niets met antiek te maken. Is ook niet te koop". Tijdens een korte pauze be kent hij: „Als ik zo 's middags geen zin meer heb dan pak ik dat ding even. Daar knap ik enorm van op". Hij tokkelt ver der: „Oud-Zaltbommelse dan sen", grapt hij. „Je amuseret je kostelijk met die vet", haakt zijn overbuur in, de joyeus geklede Rotterdamse antiquair Charles van der Hey den. Maar afgezien van de inci dentele muzikale intermezzi heeft deze ex-tabakshandelaar het in Delft ook wel naar zijn zin: „Dit jaar is het bijzonder goed..Er komen erg veel verza melaars en dan kom je al gauw tot goede gesprekken, wat je in een gewoon museum niet zo snel hebt." Van der Heyden heeft overi gens meer redenen tot tevreden heid. Zijn pronkstuk, een tafei met een blauw-wxt chinees por- celein eetservies (24 personen) uit de tweede helft van de acht tiende eeuw ging viot van de hand. Over de prijs laat hij zich niet uit Een soort beroepsethiek, concluderen wij. Over een ander deel van zijn collectie een Louis Quinze la- denkastje van mahoniehout is hij spraakzamer: „Eigenlijk een vreselijk mooi comrnodetje", zegt hij terwijl mj de bovenste helft van het siermeubeltje ver wijdert. Wij staan oog in oog met een met gr. en laken be kleed po-stoeltje. „Een stilletje", gniffelt Van der Heyden: „een kamergemak. Dat hadden ze vroeger gewoon in de huiskamer staan." (Foto's Arie Wapenaar) Kunsthandelaar P. de Boer uit Amsterdam toont zich minder zwijgzaam over prijzen. „Het merendeel van de mensen komt kijken, maar we hebben toch al goed verkocht", zegt hij. Voor hoeveel vragen wij. „Och, dat weet ik niet exact. Maar in elk geval niet weinig voer schilde rijen die zo krankzinnig duur zijn. Dat is vaak een kwestie van enkele tonnen." Zijn goed koopste artikel is een pietepeu terig schilderijtje van Adriaan Brouwer. Prijs: 11.000 gulden. ..Zo'n klein rond dingetje", zegt De Boer. „Het is in ieder geval belangrijk voor je naam om hier te zijn", gaat hij verder. „Hier wordt een prestigeslag geleverd. Maar verder zeg ik niets meer hoor. Dit is al een beetje een kijkje in de keuken." „Mijnheer", onderbreekt een kennelijk bijziend dametje ter wijl zij naar een schilderijtje van Jacob van Geel wijst, „moet ik aan u de prijs vragen?". „Het kaartje op de lijst van het land schapje meldt: „Verkocht". Via de trap waar Willem van Oranje op 10 juli 1584 welspre kend het leven liet. arriveren we in de Delftse Zaal waar we een opgeruimde heer. G. Cra mer, kunsthandelaar te 's-Gra- venhage achter zijn secretaire aantreffen: „De Schilderijenhan- del is geen handel heren",, ver klaart hij bewogen. „Het is meer een bezigheid. Et kunsthande laar is een adviseur, een .weten schapsman. Antiekhandel en kunsthandel zijn twee volkomen verschillende werelden. Een an tiquair wil verkopen en een schilderijenhandelaar kan soms wel negen manden met een be paald stuk blijven zitten. En dan verkoopt hij er ineens drie in een week." 't Kan verkeren, ook in de kunst. Cramer is overigens wel blij dat de 24-ste Oude Kunst- en Antiekbeurs dit jaar voor het eerst van het traditionele deco rum werd verlost. ..Dat was toch "niks. die offi ciële opening, dan zat je uren in de kerk", stelt hij. „En dan hup naar beneden naar de kelder. En dan dronk je weieens veel meer dan goed voor je was. Nu is het niet meer zo'n society-gedoe. Dit jaar bleven er honderden glazen over. Onaangeroerd." WIEDUS IS De Vervuilende Vent (Huur Scholten) wordt met vereende krachten omge turnd door (v.l.n.r.) Tante Emma (Loes Vos), Wiedus (Louis Kockelman), de Wol kenman (Rien Kroon) en Agent Knop (Louis Le- maire). TERUG (Van onze showredactie) ROTTERDAM Wiedus is weer terug. Een weekje later dan de bedoeling was is gister middag in het uitverkochte Pic colo Theater de eerste voorstel ling gegeven van de derde Wie dus-kindermusical Wiedus in de wolken. Vast en zeker tot blijdschap van honderden Rotterdamse kinderen van wie vorige week tientallen tevergeefs kwamen omdat de voorstelling was afge last. Wiedus (Louis Kockelman) had keelontsteking. Daar was gistermiddag gelukkig niets meer van te merken en samen met Tante Emma (Loes Vos), Agent Knop (Louis Lemaire), de Generaal (Bert Nicodem) en ui teraard alle kinderen maakte Wiedus er weer een gezellige boel van. Een compleet kinder feest, want daarvoor bieden de tekst van Louis lemaire en de meezingertjes van Bert Nico dem alle gelegenheid. Het verhaal Ss snel verteld. Tante Emma krijgt een tuintje, een friskleurig tuintje, dat door de smerige regen at ras dreigt te verpieteren. De Vervuilende Vent maakt het leed nog groter door al het synthetische afval van zijn pick-nick tussen de planten te smijten. Een enorme rotzooi. Dan recruieert Wiedus een enthousiast ploegje. dat Tante Emma's tuintje vakkun dig van alle troep ontdoet. Sa men besluiten ze het tuintje weer op te knappen. De Wolken man zorgt voor een prachtige witte wolk waaruit zuiver re genwater komt en met vereende krachten, via een misleidende verkleedpartij waaraan alle kin deren meedoen, wordt de Ver vuilende Vent omgeturnd tot een nijvere Sehoonmaakman, Tante Emma's tuintje is gered. Een eieentiids verhaaltje dat de zes acteurs gebruiken om el ke zondag bijna tweehonderd kinderen een kostelijke middag te bezorgen. Getuige de fan mail d:e Wiedus c.s. ontvangen en de tegenzin waarmee de kin deren tegen vieren het Piccolo- Theater verlaten, met succes. Elke zondagmiddag om kwart over twee is Wiedus in de wol ken. ■^f'ilSÖffWiWSllllMIIWPi (Van onze show-redactie) Stephen Stills, eens deel uitmakende van de Buf falo Springfield en C. S. N. Y., geeft dinsdagavond met zijn groep Manassas een concert in het concert gebouw in Amsterdam. Eerder dit jaar had de wereldpremière van de groep plaats, eveneens invhet Concertgebouw. Toen waren de meningen nogal verdeeld. Stills, een eigengereide tripper en ego-tripper werd verweten dat hij te weinig ruimte open liet voor zijn collega's die waarlijk toch niet voor de poes waren. Stephen Stills, aanvoerder van Manassas Onder hen bevinden zich Chris Hillman (ex-Hillman Brothers, ex-Byrds, ex-Flying Burrito's), Dallas Taylor (drums), Al Perkin (steelgi- taar), Paul Harris (orgel), Jo Lala (congadrums) en Calvin Samuals (bas). Geen kleine jongens die al vele jaren hun sporen hebben verdiend. Trouwens, Stephen (Steve voor zijn vrienden, Stevie voor zijn nog intiemere vrien den) heeft zelf ook een aardig stempel gedrukt op de eigen tijdse pop. Menigeen denkt nog met weemoed aan de tijd dat Stills samen met Young, Messina en Furay in de Buf falo Springfield zat. Die pla ten worden nu nóg veel ver kocht, en grijs gedraaid. Maar in de B.S. laaiden de meningsverschillen hoog op en de groep stierf een droe vige do xl. Later vonden Stills en Young elkaaar weer terug. maar ook die combinatie (Crosby, Stills, Nash en Young) bleek niet bestand tegen de moeilijke karakter tjes van beide eerstgenoemde heren. Stills maakte sedert dien twee solo-elpees die er moch ten wezen. Briljante nummers als Changin Partners en Ma rianne, Back Home vonden hun weg naar de door nos talgie verteerde B.S.-adepten. Stills richtte toen zijn eigen groep op: Manassas. Het eer ste concert was veelbelovend hoewel duidelijk was dat de heren nog niet helemaal op elkaar waren ingespeeld. Op hun dubbelelpee ging dat al beter en ongetwijfeld is er dinsdagavond weer veel te genieten in het concertge bouw. Het concert, dat door Paul Acket is georganiseerd, begint om kwart over acht. door ARTHUR PROVOOST Jeff Beck kan er wat van. Dat was de enige conclusie na afloop van het concert dat Beck met zijn drie- mansgroep zaterdagnacht in 'het Amsterdamse concert gebouw bracht. Zelden heeft men in Nederland virtuozer gitaarspel kunnen horen en eens te meer is bewezen dat een al betrekkelijk lang in de running zijnde pop musicus het nog steeds voor het zeggen heeft. 'Jeff Beck zou oorspron kelijk met vijf man spelen, maar vanwege moeilijkhe- wen met nici-aangckwaiSri instrumenten bleef het bij een trio. Uiteraard nam Beek zelf het leeuwedee! voor zijn rekening. Maar hij werd uiterst kundig begeleid door een drummer en bas sist van Olympisch niveau. Iets minder hard en veel minder mooi speelde voor dc pauza de groep van ex- Velvet Underground zan- ger-gitariSt Lou Reed Lou had zich voorzien van dre gitaristen en e?n drummer en zong /.At. In het oesij klonk ia' nog wei leuk maar na een kwartier bezon het element verveling in sluipen. Oorspronkelijke VX- -nummers werden vertolkt op een manier die het toen niet helemaal was. En net monotone zangwerk van Reed begon mij ook al spoedig de keel uit te nan- pen. Zo'n nachtconcert heen wel zijn voordelen. Het aw om half een beginnen. Wj na half twee draafde met zijn schandknaapjes^ tril vVtrtrF tW*rG HUF »-*-* de Beek zijn gitaar in versterker. Om half vijf,*® het afgelopen en konden Be zoekers uit den lande op hun gemak de eerste tf*B naar elders halen. Het tatrt* t.je was te danken aan "rt lange irritante gehannes n*» had weer zijn oorzaak Jn W> feit dat het concert van Tn«o- dorakis was uitgelopen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1972 | | pagina 2