m
Alsof er geen nieuws is
Esposito overleden
vlak voor toernee
door Nederland
ter meulen
S
VICTOR
VOORHOUT
OVERLEDEN
Dansers van
Casino
staakten
v. Duinhoven (1)
v. Duinhoven (2)
v. Duinhoven (3)
Overleden (2)
Wie van de drie^
Sfrij
Stopwoorden
Das
j
Prestige
Overleden (1)
SÉ
WP/'%
mwmm
i: 'ÊÏÊ0M&ÏM&
Bert de Vries leest slechte kritieken met belangstelling.
Foto: Floris Bergkamp
bij nader inzien
(Van onze correspondente)
PARIJS Giani Esposito is 43 jaar oud gestorven
in het Amerikaanse ziekenhuis te Neuilly na een hersen
operatie. De buitengewoon begaafde dichter en chanson
nier, toneel- en filmspeler (maar wat kon hij niet?) zou 7
januari beginnen met een. tournee door ons land van
dertig voorstellingen. Hij was daartoe uitgenodigd door
de Stichting Wikor, die een aantal zalen afhuurde voor
eindexamenleerlingen, die van Frans hun keuzetaai
maakten.
JÊ
c -■$
di
le
d<
éc
H
lez
vri
ee:
ses
io<
gei
abi
z'n
lati
Met
jSC
lïet E
legg
allei
(vin eè
1
DONDERDAG 3 JANUARI 1974
HET VRIJE VOLK
.-AG.jvA 16
Drs Sert die Vries: 4Slechte
kritieke:1! wel vervelend9
(Van onze verslaggever
FRANK VAN DIJL)
AMSTERDAM „Het is wel
zot, als je kapotgeschreven
wordt in een krant die je ouders
onder ogen krijg ti." Dat zegt
drs. Bert de Vries (43; als ik zeg
dat ie er jonger uit ziet: „Ik ben
wellicht van een goed bouwjaar;
maar de hele familie heeft dat
wel een beetje"), die als presen
tator van de TROS-quiz „Alles
of niets" sinds de eerste uitzen
ding het doelwit is van een golf
van kritiek in de pers. „Ach,
slechte kritieken, ik lees ze met
belangstelling hoor; ik vind het
wel vervelend."
Bert de Vries bevestigt in zijn
dagelijkse verschoning de jon
gensachtige indruk die hij op
het scherm maakt; hij is alleen
langer dan ik dacht. Hij verza
melt jongensboeken van voor de
oorlog, „het liefst van Kluitman,
in een linnen band". „Verschrik
kelijk veel van die verhalen
spelen zich af in Zuid-Limburg,
een stukje buitenland in Neder
land", voegt hij eraan toe. Hij
noemt zijn verzamelwoede „een
gezond soort jeugdsentiment".
Komt zelf uit Limburg, Heerlen,
maar zit al vijfentwintig jaar in
Amsterdam; woont sinds kort in
Nijensleek in Drenthe.
moet je alles goed hebben, je
mag niets missen. En je moet
alle superjokers hebben.
„Ik neem aan dat het bij de
TROS enige nervositeit te weeg
zou brengen als iemand dat be
drag wint." Schertsend: „Ik ben
blij dat het geen privéhobby van
me is."
Hoe is het om jezelf op het
scherm te zien?
„Het is wel een beetje vreemd.
Het idee dat je het zelf bent heb
je niet. Je ziet je fouten ver
schrikkelijk groot. IVe hebben
een proefopname gemaakt. Toen
heb ik alle fouten gemaakt die
je maar maken kunt. Ik stond
zelfs met mijn rug naar de ca
mera te praten."
In zijn woning daar bekijkt
hij doorgaans de uitzendingen
van zijn in korte tijd populair
geworden quiz: in zwart-wit.
„Ik moet toch eens een kleuren-
toestel aanschaffen", lacht hij.
„Mijn ouders hebben er een.
Moeder heeft het dan over de
kleur van mijn das; hee! gek is
dat. Ikzelf mis natuurlijk wel de
spanning, omdat ik weet hoe de
quiz afloopt."
In de show, die bijvoorbeeld
in Italië al zeven jaar met veel
succes loopt, komen drie deelne
mers aan bod. In de eerste ron
de moeten zij zoveel mogelijk
kennis spuien over een specifie
ke hobby. Daarover stelt De
Vries tien vragen (criticus Kool
haas noemde hem: „een jonge
man" alweer jongeman!
„die verbijsterend weinig weet
tegenover drie mensen die ver
bijsterend veel weten") die bin
nen een. bepaald aantal seconden
beantwoord moeten worden. El
ke goed beantwoorde vraag le
vert honderd gulden op.
Ronde twee: de deelnemers
mogen nu kiezen uit vragen
over onderwerpen als geschiede
nis en spreekwoorden. Weten ze
het antwoord niet. dan gaat het
bedrag dat ze hadden gekregen
als ze het wèl wisten, van hun
totaalstand af. Jokers en super
jokers geven kans op extra geld.
4
Aan het einde van de quiz
komt de beslissende vraag. De
deelnemers, wier totaalstand op
gelopen kan zijn tot ƒ8000. zoals
in de laatste uitzending, kiezen
uit drie enveloppen een vraag.
Een goed antwoord betekent
verdubbeling van hun totaal
stand, een fout antwoord;- niets.
Een van de eerste deelnemers
aan de quiz heeft uitgerekend
dat het mogelijk is, bij de maxi
male geluksfactor, een bedrag
van ƒ608.000 mee naar huis te
slepen. De Vries: „Maar dan
Wat me opviel was het ge
bruik van stopwoorden.
Ja, dat klopt. In de eerste
uitzending zei ik om de haver
klap „hè" of „gewoon". Laatst
was het steeds ..akkoord" Ik
ben nogal gemakkelijk te beïn
vloeden. Ik neem gauw woorden
over. Het taaltje van het Am
sterdamse wereldje wisselt nog
al. De TROS heeft van die stop
woorden mets gezegd; de oers
wel. Het is trouwens een heel
interessante ervaring om de
meest uiteenlopende reacties te
lezen.
Je kunt over het presentator
schap zo verschillend denken.
De grote vergissing die de men
sen maken is dat ze denken dat
het accent op de presentator
moet liggen. Zeker bij deze quiz
moet dat juist gebeuren op de
kandidaten en het spel. Dat
blijkt ook wel uit de brieven die
we krijgen: er wordt voorname
lijk over de deelnemers geschre
ven en nauwelijks over mij. Dat
betekent dat de quiz goed loopt.
Ik ben een regulator; een hoop
mensen verwarren het met een
soort show rondom mij.
„De laatste keer had kandi
daat Keersemaker 16.000 kun
nen winnen. Hij had met verve
gespeeld. Het greep me wel aan
dat hij de laatste vraag miste.
16.000, dat is m onze familie
een groot bedrag.
'Je bent met niks gekomen, je
gaat met niks weg. Je hebt niet
je eigen geld verspeeld, dat
moet een troost zijn. Volgens
mij krijgt zo'n verliezer een golf
van sympathie.
Er zijn nu vier uitzendingen
geweest. Ik ben in principe be
naderd voor zeven uitzendingen;
ik weet niet of de TROS er mee
doorgaat, maar ik denk van wel.
De mensen met wie je praat
waarderen het dat je met een
hoop cadeaus krijgt als je ver
liest. Het gaat in „Alles of niets"
om snel reageren en een bepaal
de durf."
Zijn de deelnemers niet
wat maniakaal?
De Vries ontkent dat: „Het
valt me juist op dat het allemaal
van die verschrikkelijk aardige
mensen zijn. Ze hebben allemaal
vrij degelijke beroepen en hun
interesse, die veelal toevallig is
ontstaan, beperkt zich niet tot
een klem gebied. Ze hebben een
grote algemene ontwikkeling. Er
!Vt (mi
S r' f' y- ->
is natuurlijk terecht een bewon
dering voor mensen die zoveel
weten
Realiseren de verliezers
zich dat ze een uur lang voor
niks voor dc TROS hebben op
getreden?
„Je krijgt natuurlijk een niet
geringe beloning: iedereen wil
wel eens op de televisie, je
krijgt dan veel reacties en je
komt plotseling in gesprek met
mensen die je anders nooit zou
spreken."
Een soort zelfbevrediging?
„Ja. Ik geloof dat het-op-de-
buis-geweest-zijn de mensen een
zeker prestige geeft. Er is veel
meer behoefte aan contact met
anderen dan er gerealiseerd
wordt," filosofeert De Vries. ,nu,
die mensen die op de buis ge
weest zijn krijgen die hoeveel
heid contact. Een beetje blijheid
met jezelf lijkt me een goede
psychische zaak.
Het gebeurt met mij ook:
mensen schudden me de hand,
ze zeggen: ik ken u, maar ik
weet niet waarvan. Ik zeg dan
altijd: dan zijn we zeker samen
in dienst geweest."
Drs. De Vries heeft in het be
gin van de vijftiger jaren drie
jaar in dienst doorgebracht
met plezier, zegt ie. „Maar als je
het me nu weer zou vragen, dan
hoeft het niet meer zo."
Speelt de TROS een rol in,
om dat woord nog maar eens te
gebruiken, de bewustmaking via
dc televisie?
..Je kunt de mensen ook over
voeren. Je hebt kans dat je dan
juist het tegengestelde effect be
reikt. Vanuit mijn quizmaster
schap heb ik er geen problemen
mee Het programma dat ik doe
heeft een redelijk aantal positie
ve aspekten: het is vermaak en
het is een educatief programma.
We moeten die pretentie niet
overdrijven, maar hij is er. De
Nederlander is al zo verschrik
kelijk betuttelend. Daar moet je
wel mee uitkijken."
Is de quiz maatschappij-be
vestigend?
„Dat noem ik nu de jacht op
spoken. Waar ik als socialist
toch bang voor ben is de som-,
berheid dat zie je in sommige
socialistische landen. We moeten
niet déhumaniseren. Op weg
naar gelijkstelling meet je ten
eerste de mensen vrijwillig in
volveren en ten tweede blijven
zien dat je met mensen te ma
ken hebt. Het socialisme moet
niet a-humaan worden, dat is
het gevaar dat or:s nu bedreigt.
Hoewel ik achter deze regering
sta hou ik toch mijn hart vast.
Het socialisme is bedoeld als
verbetering, niet als juk."
Als ik wegga, vraag ik of hij
het gesprek soms bewust een
andere wending gegeven heeft.
Met doctorandussen in de psy
chologie. bezig aan een proef
schrift, moet je nu eenmaal op
passen. Drs. Bert de Vries zegt:
„In dit gesprek heb ik dat niet
bewust gedaan. Maar het is wel
een bepaalde techniek in dit
vak."
„Televisie", zei Wim Kan, „te
levisie? We hebben op 't scherm
méér actualiteiten-rubrieken
clan er actualiteiten zijn." Aar
dig bedacht, natuurlijk, maar
gisteravond en eigenlijk deze
hele week is er weinig van te
bespeuren. Neem gisteravond:
Kenmerk, Tanoramiek, Studio
Sport, Van Gewest tot Gewest.
Kenmerk kwam met nog wat
na-strubbelingen van de Hoekse
en Kabeljauwse twisten in de
vorm van een twistgesprekje
tussen Rotterdams bisschop Si-
monis en de hervormde seereta-
ris-generaal Van den Heuvel,
twee zalvende mannen, die bei
den nog steeds menen de ware
cnristeüjke kerk te vertegen
woordigen.
Studio Sport had een man of
zestien uit het eerste elftal van
Twente een beetje ginnegap
pend rond een tafel gezet en
dacht daarmee een indringende
reportage rond de toestand in de
eredivisie te presenteren. Her
man Kuiphof kwam daarna
hoe bestaat het toch allemaal,
als je het niet gezien had zou je
het niet geloven met een heu
se waarzegger, die voorspelde
met wie het Nederlands elftal
tijdens de wereldkampioen
schappen zou worden ingedeeld.
Panoramiek hield zich bezig
met de komeet Kohoutek, die
volgens Chriet Titulaer niet
minder dan 120 miljoen kilome
ter van ons verwijderd blijft,
dus daar hoeven we ons ook al
niet druk over te maken.
Israël, de energie-crisis, werk
loosheid, de toestand in de we
reld, kortom „Achter het
Nieuws", één van onze weinige
échte actualiteitenrubrieken,
verscheen dinsdag met een uit
voerige reportage over het wel
en wee in Gorkum.
Vanavond is er van een actua
liteitenrubriek opnieuw niets te
bespeuren. Vrijdagavond wordt
Miss Holland gekozen en dan
biedt het andere net alleen „Uit
de kunst".
Zaterdagavond volgt op het
ene net niets, want de TROS is
dan wéér aan de beurt en einde
lijk is daar dan zaterdag Brand
punt, dat de dankbare taak
heeft een hele week zonder ac
tuele informatie goed te maken.
Het is al vaker betoogd: iedere
omroep moddert maar wat aan
en hoe meer omroepen er komen
hoe minder het overleg over
spreiding zichtbaar wordt.
Wim Kan had niet op een ge
lukkiger moment kur.nen ko
men.
De serie „Oorlog en vrede"
gaat ook al gebukt onder de al
gehele coördinatie-malaise. Ge
ruime tijd zijn de afleveringen
keurig op tijd en met de regel
maat van de Oncdin Line op
dinsdagavond op het scherm
verschenen. Maar de laatste we
ken is het modderen. Nu ver
scheen gisteravond deel 13 zo
maar op een woensdagavond,
■met aan de andere kant de klas
sieker „Kat op een heet zinken
dak", vooral aardig, omdat er
zo'n jeugdige Elizabeth Taylor
in te zien is.
De documentaire over de
Maasai was beter op zijn plaats.
We kwamen niet zo onder de
indruk van de ietwat betuttelen
de manier, waarop de Neder
landse pater Jan Vosheer in
grijpt in het bestaan van een al
eeuwen lang zwervend volk. Hel
grote bezwaar van dit soort re
portages is, dat de filmers niet
echt met de mensen ter plaatse
kunnen praten.
En als Krebbers Bruch speelt
is dat mooi voor de radio, gram
mofoon of concertzaal, televisie
is het niet.
Van Chriet en de komeet Ko
houtek is ons tot slot nog bijge
bleven, dat de mensen geen gas
maskers meer kopen, zoals
vroeger toen er ook eens een ko
meet op komst was, maar pris
ma-kijkers.
ALE VAN DIJK
Achttien van zijn chansons,
een aantal gedichten, waarop
de Amerikaanse choreografe
Ersie Pittas (ballet Jerome An
drews) zou dansen, waren door
de Nederlandse dichter Han
Breikers vertaald en door de
leerlingen bestudeerd. De dag
voor Kerstmis werd Giani Espo
sito plotseling duizelig. Het werd
een spoedopname, hij kwam na
de operatie niet meer tot be
wustzijn.
Zijn vader was een Napolitaan,
zijn moeder een Frangaise. In
zijn jeugd belandde hij op het
loute moment in Italië: Musso
lini was aan de macht, hij werd
ingelijfd bij een fascistisch
jeugdregiment. Een geweer in
de handen van Giani Esposito:
ondenkbaar!
Vijftien jaar oud vluchtte hij
naar Calabrié „om er na te
denken en te schrijven." Sedert
dien heeft hu de vrijheid, de
onathankelijkheid, de tolerantie
bezongen van de mens, m wie
luj vaak niet anders zag dan
„een clown". Zijn beroemde
chanson over de clowns, dat hij
m 1953 voor het eerst m het
Parijse cabaret „La Rose Rouge"
zong, ging in vele talen de we
reld rond.
Zijn begintijd in Parijs was
moeilijk. Om te eten fabriceerde
hij lampekappen, poseerde hij
voor strips „hij loopt als een
prins", zei regisseur Jean Re
noir van hem probeerde hij
de pottenbakkerij. Hij betaalde
van het verdiende geld toneel
lessen, daarna kocht hij pas
brood. Niet alleen werd hij een
voortreffelijk acteur, voor be
roemde films van Abel Gance
o.a. maakte hij decors. Zijn
laatste langspeelplaat die zojuist
bij Polydor verscheen illustreer
de hij met knappe tekeningen.
Fabriekspartij' velours.
Fabriekspartij velours, 120 cm
breed, in de kleuren goud, frafse,
groen, rood, geel, blauw en beige.
Uit de prijsserie van f 22,50 t/m
f 26.95. Nu per meter 120 cm
breed) voor
«/merrrrarrc i
(Van onze correspondente)
PARIJS Een publiek dat
15 tot 70 franken had betaald
voor zijn plaats, zag gisteravond
in het "Casino de Paris'' een wat
magere show. Dertig dansers en
danseressen hadden zich niet
omgekleed. Ze zaten op het to
neel achter spandoeken, waarop
stond te lezen dat ze staakten:
een salariskwestie vanzelfspre
kend.
De directie van het Casino
heeft alle programmaverkoop
sters uit de zaal een mooi pak
je aangetrokken en ze laten
deelnemen op de achterste
rij wel te verstaan aan „de
grote finale" die daardoor wat
minder gehavend leek. Ze wa
ren verrukt, maar het publiek
dat stakers genoeg op straat
ziet in Frankrijk was het
minder.
DEN HAAG In het Duitse
Bad Neuenahr is op 65-jarige
leeftijd de kroniekschrijver van
het Haagse societyleven Victor
Voorhout (pseudoniem voor W.
J. M. Irish' Stephenson) over
leden. De heer Stephenson, op
richter van de Vrije Toneel
academie te Amsterdam, be
ijverde zich voorts voor een
„wereldregering" De begrafenis
is zaterdag op de R.K. begraaf
plaats in Denn Haag.
t
A "v.
V
Met een advocaat aan
zijn r(jde heeft acteur Ton
van Duinhoven gistermió.
dag in Hilversum bespro
ken hoe hij vanaf volgen
de week woensdagavond
elke week vijf uur radio
zal gaan vullen.
Van Duinhoven besloot de
uitnodiging te accepteren
de radio-zendtijd via Hil
versum 3 te vullen in de
uren, die geruime tijd ge
vuld zijn met de vorig jaar
verboden Paul Meier-show
van Henk Terlingen.
,,'t Was wel even slikken
geblazen", vertelde na ah
loop van 't gesprekk Kees
Buurman, hoofd van ,de
afdeling Actualiteiten,
Sport en Bijzondere Zaken
van de NOS-radio: „Dat
had ik nog niet beleefd, j
dat iemand voor het begin
van een programma-serie!
al met een advocaat' op 'de
stoep staat". -
Van Duinhoven ver-
klaarde, dat hp zich nader j
wilde oriënteren, omdat luj j
by eerdere gesprekken de
indruk had gekregen be-
trokken te raken bjj om- i
roeo-politieke aangelegen-
heden.
Voorzitter E. A. Schiit-
tenhelm, (He tijdens hel I
gesprek radio-commissaris j
rar. .1. A. V,\ Wagenaar I
vervinr. zegde Van Duin
hoven 'oe, dat hij „volle
dig vrij is te doen wat hij
zelf wil, maar wel binnen
de door de omroepwet be
paalde grenzen".
Van Duinhoven had
Buurman vóór dit gesprei
al uitgemaakt voor „een
rare man met een baard".
Buurman gisteravond oyer
Van Duinhoven: „Een fait
kleine man met een kale
kop, maar we zullen wél
kunnen samenwerken, ge
loof Ik, Ik heb er geen tal
'in een zak by, maar tea
tyger in een trommel"
Buurman heeft na d(
rellen rond Paul Meier
nog wel geprobeerd om op
nieuw met Henk Terlingea
de ether in te gaan, mgar
de NOS wilde hem niet be
schikbaar stellen vanwég!
Terlingen's „onmisbaar-
hcid" by Studio Sport,
Tex Ritter, de Améri-
kaansc country en Wes
tern-ster, is op 67-jarige
leeftjjd na een hartaanval
in Nashville in de Ameri
kaanse staat Tennessee
overleden. Ritter was zan
ger, tekstschrijver, gilarjst,
auteur en acteur; een va»
zijn bekendste vertolkin
gen was „High noon".
De hoofdrolspeler uitjde
nazi-propagandafilm"
reitet für Deutschland",
Willy Birgel, is op 82-Ja-
rige leeftyd in zijn woon
plaats bij Zürich overle
den.
Zaterdag 12 januan
zendt de AVRO de hon
derdste aflevering uit van
het spelletje „Wie van .dl
drie". Het is een zeldzaam
heid, dat tv-serics het,18
lang uithouden. Maar
„Wie van dc drie" krul'
het tv-publiek blykéBS
kijkonderzoeken en hoge
waarderingscijfers niet ge;
noeg. De AVRO is dan <w»
niet van plan er mee.te
stoppen, zo deelt mea
ons mee. Wel is het de Be
doeling van de samenstel
lers producer Flip v"
der Schalie en regisseur
John Schelfhout
di :c honderdste aflever®
een bijzonder tintje te Fjj
ven." „We onthullen
wat dat tintje is. Het mj»!
een verrassing blijven", p
dus de AVRO.
I
Kle
t
SCHI]
üngswir
's giste
dieven
en;een
derden