Beeldhouwer Frans Ram: Auto vol met sigaren weg schiedam tv/radio I r ZATERDAG 3 APRIL 1976/HET VRIJE VOLK/PAGINA 2 „Met grote stappen ben je gauw thuis. Van onze medewerker Carl van Meerendonk SCHIEDAM - Jan Kreuger is een Schiedammer van de oude stempel. Hij is een man die houdt van zijn stad. Hij bezit vrijwel alles, wat erover geschreven is. Hoewel hij vaak kritiek heeft op de inhoud van het geschrevene. Terecht. Want hij heeft het allemaal zelf meegemaakt. Werkstad Teel geduld Praten en breien' v i Door HANS LEYTE SCHIEDAM - „Ik vind het gewoon fijn die dingen te maken, maar ik kan moeilijk onder woorden bren gen waarom ik het doe. Met mijn werk kun je de wereld zeker niet veranderen, je kunt er de wereld wel mee verfraaien. Verder zit er geen boodschap in", aldus de 28-jarige beeldhouwer Frans Ram over zijn marmeren en natuurstenen plastieken die nog tot 25 april te zien zijn in het Stedelijk Museum aan de Hoogstraat. Naaimachines gestolen Kronkels 3 V „De duigen die ik maak kun je als kunst en als grap beschouwen Frans Ram Samenwerking Zie voor radio pag. 15 DE ZADELMAKERS VAN S CHIEDAM: 'Mier is bijna nooit een zadel i gemaakt9 i Hij werd geboren op 29 no vember i897. Grootgebracht aart bet Spinuuispad. kwam hij m 1910, twaaii jaren oud, m~ de leer bij zadelmaker Steens op de Dam. Een duobeltie per dag verdiende hij er. Van 's morgens zeven tot "s avonds acht uur. Wel anderhalf uur schaften Een boterham, of een khekje. Voor Schiedamse begrippen waren het korte dagen. In die tijd maakte men in de moutwijnm- dustrie immers wel dagen van zestien uur. Des zondags was hij vrij In 1919 begonnen de sociale verbeteringen Een kortere werkdag Maar een baas bleef een baas. en een knecht een knecht „Je dorst in die dagen niet zomaar uit je zelf van je werk op te staan", herinnert hij zich. „De baas moest zeggen: "Jan. het is tijd.' Tot zolang bleef je zitten In 1936 nam Jan Kfeuger de zaak over En zijn zoon Jan kwam bij hem m de leer Nu, veertig jaar later, komt hu nog iedere ochtend in de werkplaats. Hij snapt niet. dat er bejaaiden zijn. die zich vervelen. Het is er ge/eltig, m die klei ne ruimte achter de winkel aan de Dam 37. „Hier is het altiid praten en breien", verklaart zoon Jan. Dat kan, wam het is rillend werk voor het overgrote deel. en vaardige handen vinden hun weg toch wel, na voveei ja ren. Vroeger was het altijd druk m de zaak. Een gezellige bende. Voerlieden en koetsiers, die op hun tuigen wachtten, bleven hier graag om een praatje te maken. En om toe te kijken Te genwoordig staat er een radio te spelen. Maar het blijven gezelli ge praters zonder kapsones, die een hoop te vertellen hebben, vader en zoon Kreuger. Zadelmaker Kreuger heeft in zijn leven maar zeer zelden een zadel gemaakt. De brandende stad was geen oord voor luxe paarden. Schiedam was een werkstad, voor mens en dier „De riiken hadden een equi page Dat is een njtuig met een stel paarden, soms wel zes, een koetsier, en een palfrenier, om de deur te openen. Sommige vrouwen van rijke ^destillateurs lieten zich graag in een glazen koets door de stad rijden. Dat stond sjiek. Maar zelfs jn die kringen was het een uitzonde ring." „Paardri iden deed men hier niet Het is pas kort geleden, dat ze in Schiedam met de paardensport zijn begonnen Te genwoordig heeft Van Gevl. in de Gorzen, een aantal rijpaar den En er zit wat m Kethel. Allemaal nieuw spul." Toen Jan Kreuger senior bij zadelmakerij Steens begon, had iedere zaak in de stad enkele paarden. Auto's waren er na tuurlijk nog met En dan waren er de slepers; Engering, Tak. Klemekoort. Er waren m 1910 naar zi in schatting zo'n driehon derd paarden te bespannen. Hij kende ze allemaal Veel hadden de Schiedamse koopheden met voor de zadel makerij over. Er was sprake van een Schiedams tuig. Sober der, eenvoudiger kon het niet. Een hoofdstel, een trekstel. en leidsels. Zelden pluimen, of bel letjes. of mooi afgewerkte kap pen. Dat was de stijl met van Schiedam. .Je kreeg soms ook erg slecht onderhouden tuig m de repara tie Leer, acht lagen dik, dat al tijd onder de spoeling en de paardestront had gezeten, en nooit was schoongemaakt. Er nog van afgezien dat het vies was, kwam ie er ook niet meer door. Het was te hard gewor den." Vader Kreuger kan vergelij ken, want als leerjongen werd hij uitbesteed bij zadelmaker Soest aan de Coolvest m Rotter dam. Daar maakte hij wel veel sierwerk. Hoewel hij zijn werkplaats zelden uitkwam, heeft hij heel wat over paarden geleerd Zo langzamerhand krijg je wel m de gaten, hoe zo'n dier m elkaar zit. Iedere maat zit nog steeds m mijn hoofd gegrift. Je kunt er zo'n vier onderscheiden Een groot paard, een middenpaard, een kiem paard, en een hit. Trouwens. zoals gezegd de meeste kende je." „Als ze nou met een pony kwamen, of voor een bokken tuig, dan moest je de maat gaan nemen. Dat was iets speciaals." Tn een paardentuig, dat m Kreugers jongensjaren een veer tig gulden kostte, zat ongeveer 20 pond leer, talloze gespen, en een week werk. De Kreugers houden van hun vak. Toch zegt vader Kreuger: „Er waren maar weinig jongens die er zin in hadden. Je moet er veel geduld voor hebben. Velen vonden het werk geestdodend." In een stuk leer, soms lagen d'k, m de naaispaan tussen de knie- en. geklemd, worden paatjes ge prikt met de eist. Daaidooiheen wordt de pekdraad getrokken. Hoe dichter de gaten op elkaar zitten, en dus hoe meer steken, hoe steviger het naaiwerk. Zadelmaker Steens bezigde een motto, dat hij zijn leerling regelmatig voorhield: ...Met grote stappen ben je gauw thuis Zoon Jan verduidehikt dit door met zijn mes een steekje van een pas voltooid werkstuk open te snnden. en er krachtig aan te trekken, er gebeurt mets. ver volgens doet hij hetzelfde bij een machinaal genaaid stuk leer. Het komt los Voor de gebruikte pekdraad werden stukken pek. vermengd met vet, m een pannetje ge smolten. Dit hete mengsel werd vervolgens m een emmer water gegoten, dat eerst dusdanig aan het draaien was gebracht, dat er een „trechter m het water ont staan was. De aldus ontstane klont werd onder water uitge rekt tot het eenpalmgvorm had. Het mense! was goed als het bo ven kwam drijven. Dan werd de paling aan stukken gehakt, als polkabrokken. Daarmee werd de draad ingesmeerd. Tegenwoor dig gebruiken ze een mengsel van bijenwas en vet. Jan Kreuger senior moet een beetje lachen om de nostalgie, die m de mode is, en die zich ook uit m de belangstelling voor oude ambachten. „De mensen zijn een beetje gek. Mijn eigen dochter ook. Ze heeft een eist en een prima naaispaan van me boren de schoorsteen hangen. Dat virjd ze leuk. Maar het is nog zeer bruikbaar gereedschap. Zoon Jan voegt daaraan toe: „De naaispaan die ik nu tussen mijn knieen beb." (hij tilt de twee scharnierende planken op. om ze te laten zien) „dit ding werd in 1890 door Steens ge bruikt. nog voordat vader gebo ren werd. Bijna al ons gereed schap is zo oud.Als je er zuinig op bent, heeft het niets te lijden in dit vak. Ik gebruik stansen en beitels uit die tijd. die nog nooit geslepen zijn. Als je het leer op een stuk lood legt, blijft alles scherp Het werk is hetzelfde geble ven. Er staan een paar naaima chines in de werkplaats, ook al zo'n veertig, vijftig jaar oud, maar ze worden zelden ge bruikt. Alleen de artikelen die ze maken zijn veranderd. De paardentractie is verdwenen. Stoommachines staan m het museum, en ook overigens wor den er geen lederen drijfriemen meer gebruikt. Schaatsentuig, voor houten schaatsen, en leren breukbanden, het is alles verle den tijd.Toch hebben ze meer werk dan ze aankunnen. „Nu ben ik bezig glasdragers te maken, waarmee ze grote ruiten kunnen dragen," zegt Jan Kreuger junior. Je kunt zeggen, dat alles, wat buiten het gewone fabriekswerk valt, bij ons te recht komt Al het maatwerk. We maken tassen op maat voor fotografen, koffers voor muziek instrumenten. Je kunt het zo gek niet opnoemen." „We hebben het leerwerk ge daan voor grote operatietafels, waar paarden en nog grotere beesten op behandeld worden, balgen in alle maten, pistoolhol sters voor de gemeentepolitie." 'Laat je fantasie maar werken' f. doet hij in het Proveniershuis. Dit jaar beeindigde hi j zijn siu- die aan de Rotterdamse a\ond- aeademie voor beeldende kun sten Omdat hij de vereiste vooropleiding miste kon hij met de dagopleiding van de acade mie volgen Tijdens zijn aeade- mie-tiid werkte hij overdag in zun atelier en had daarnaast twee nachten per week een bij- baantie om het nodige brood op de plank te krijgen Aan hetgeen Frans Ram nu in het museum toont u nij onge veer twee jaar be/ig geweest. Met deze serie plastieken stu deerde hu kortgeleden af Hij slaagde met zoals hij het zelf noemt, mooie kreten als. Frans Ram houdt z.ich bezig met een vervreemdende registratie van het concrete." De plastieken die allemaal de naam Spanning" dragen zijn te vinden m de zaal waar ook de tekeningen en objecten van Sief Hendenckx hangen. hetgeen Fians Rarn re» leuke combina tie noemt. Zijn wik is dan wel sinds 1973 op c-nkele groepsten toonstellingen te zien geweest; de expositie .Ateliers 1" bete kent voor Frans Ham zijn eerste eenmanstentoonstelhng Over dat debuut /egt hij. Vooral bij de opening wist ik met wat me overkwam Het is leuk maar toch ook een beetje vreemd om zo'n eerste keer in het middel punt van de belangstelling te staan Frans Ram werkt in z.ijn ate lier in de voormalige school aan de Zwartewaalsesiraat, wonen SCHIEDAM - De 26-jange vertegenwoordiger F. C. A. van D heeft bij de politie aangifte gedaan van diefstal van zijn Ford-stationcar. De auto stond geparkeerd op het parkeer- plaatsje aan het Joban Straussplein. Een groot assortiment sigaren - met een totale waarde vatv vieduizend glden is egehjk met de wagen ontvreemd. SCHIEDAM - Twaalf Smger- naaimachines was de "buit waar mee inbrekers het Singer-fiUaal aan de Oranjestraat konden verlaten. Men kon hier binnen komen via de achterzijde van het pand waar een gangetje loopt. Door een ruit in te slaan kon men het pand betreden De totale waarde van de naaima chines bedraagt J 7.000. In de catalogus van „Ateliers 1" staat- „Frans Ram vouwt, buigt en spant marmer. Althans hij wekt die indruk ,Het hjkt er inderdaad op dat Frans al zijn krachten gebruikt om mar meren en stenen platen m aller lei vormen en kronkels te bui gen, vandaar ook dal hu aan ieder object de naam „Span ning" geeft. Maar ook al geioott men dat Frans Ram de corni >.n zijn objecten buigt, niets is min der waar Trouwens het zou ook niet kunnen. Iedere voim die de Schiedamse beeldhouwer maakt komt tol stand door zagen, bo ren. slijpen en schuren Het is nu eenmaal onmogelijk om mar mer en steen te buigen Frans Ram suggereert dus iets- wat in feite helemaal met kan Daarover zegt hij' „Tenslotte r, het belangrijkste m de kunst nu eenmaal het hebben van ideecn. Hp! was mijn idee een ver- wppr te geven van het matei 'aal wat je gebruik' Die dingen die ik maak kun <e als kunst en als grap belhou wen, daar is een ledei vrij in. Het is alleen jammer dat prak tisch niemand de truc dooiheett en er geen rekening mee houdt dat het onmogelijk is om -leen te buigen Wanneer je tegen mensen zegt dat dat helemaal niet kan, dan voelen ze zich be lazerd. Met name die mensen /r*' VriS 'yS V-C 4-orn» j die denken dat je het c-erst in een oven smelt." steen Frans Ram wei kt nauw sa men met de Rotterdamse Mar- menndustne Daar zoekt hij de blokken marmer en steen uit die hu wil gebruiken. Ook daar worden die blokken gezaagd en geboord en hakt hij zelf de ru we vorm ptm. Pas in zijn ate lier volgt de afwerking Frans Ram noemt alleen al dat voor bereidende weik een vnt kost bare investering, omdat dit per plastiek moestal op zon dui/ena gulden komt Aan ieder plastiek werkt hu ongeveer zeven uut per dag en dat dan twee maan den lang De Schiedamse boeldhouwot zegt dat hij marmer en zoals hi] he' noemt zwart stoepran densteen het meest prettige ma teriaal vindt om mee te werken Hij noemt het naluuimateriaal dat zowel dood als levend is. Wat de uiteindelijke objecten betreft vindt Frans Ram dat de ze er zo uitzien, dat de mensen die er naar kijken hun fantasie de vrije loop moeten laten. Tij dens ons gesprek vergelijkt hij dit laatste niet een electrische speelgoedtrein en een houten speelgoedtiein. Spelen met de eerste tiein betekent dat alles vanzelf gaat, spelen met de tweede betekent je fantasie la ten werken. De serie plastieken van Frans Ram ts eind dit jaar m Amster dam te zien Wat de toekomst betreft heeft de beeldhouwer genoeg ideeen om in marmer en steen volder te gaan Echte! wat die ideeen precies zijn kan hu moeilijk onder woorden bren gen Frans Ram verkoopt al ruim een jaar hetgeen hij maakt aan het nik. Over het in de rege ling zitten" zegt ht| „Ik vind het fijn dat de legclmg ei i- anders had ik allang een bij baantje mo„ttr. hebben om aan geld te komen NOB 15.30 Journaal NCRV 15.32 Sport Ahoy' 16.00 Kijkdoos 16.40 De reizen van Kim 17.05 De trom van Pandoera TELEAC 18.15 Sociale Verzekeringen NOS 18.45 TV-inf, Marokkanen 18.55 Jurnaal TROS 19.05 De bal is rond 19.35 De man van zes mil joen 20.25 From the Terrace. Amerik. speelfilm NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 From the Terrace» ver volg 23.05 TROS-sport NOS 23.30 Journaal IKON-NCRV 23.35 Lied van de week NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickie de Viking 19.30 Kareltjes kolderieke, kapriolen KRO-RKK 19.50 't Zang NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Brandpunt NOS 21.00 Eurovisie 1976 23,15 Journaal Songfestival Er ligt een zadel in de werk plaats, iets wat zelden voor komt. „Dat is Japans fabneks- spul. Niet veel bijzonders Een reparatieklus. Ik wou dat ik een echt tuig had om ie to laten zien Zou ook leuk zijn voor de foto." De winkel, waardoor je vanaf de Dam de werkplaats betreedt, hangt er maar zo'n beetje bij. De Kreugers zouden het voor graag net zo druk hebben als achter, maar dat zit er met. m „Wat we voor verkopen, is alle maal fabrieksspul. Nieuwwerk maken vve alleen in opdracht. Ohs vak is trouwens onbe schermd. Om die m een fabriek vervaardigde tassen en porte- monnaies te mogen verkopen heb je een diploma nodig. Voor de zadelmakerij niet. Het am bacht is vogelvrij. Je kunt er ook, behalve bij een baas. geen opleiding in volgen." Ze zullen wel uitsterven, de zadelmakers Zeker de wijze, waarop de Kreugers het vak uitoefenen, is gedoemd te ver dwijnen. Wat vader Kreuger in het begin van dit artikel vertel de over het gebrek aan animo voor het vak m zijn tijd, geldt nog steeds. Er zal een tijd ko men dat de klanten, die nu uit half Nederland naar de Dam komen, niemand meer kunnen vfnden om het. werk te doen. Vele oude ambachten sterven uit om economische redenen. Dit gaat te gronde, omdat niemand het meer wil leren. ZONDAG KRO-RKK 11.00 Euchar.viering TELEAC 14.00 Pech onderweg (13) 14.30 Les Gammas (32) 15.00 Wetensap in beweging (12) 15.30 Bedreigde Landschap pen (9) NOS 16.00 Journaal 16.02 Sesamstraat 16.27 EK Tafeltennis 16.55 Voetbal- en toto-uitsla- gen IKON 17.00 Vesper 17.30 Wilde Ganzen NOS 17,32 EK Tafeltennis TELEAC 18.15 De eerste 365 dage- van het kind (11) NOS 18.55 TV inf. Turken 19.00 Journaal NCRV 19.05 Ruimte 19.35 Licht klassiek met va riaties 20.30 Vergeelde glorie, tv- spel 22.10 Gaven uit Gods linker hand 22.40 Journaal 18.25 18.30 18.35 19.00 19.15 20.30 21.00 21.30 21,35 22.35 23.05 IKON-KRO-RKK Woord voor woord NOS Paulus de Boskabouter Rogues Rock Panoramiek Studio Sport Ot... en hoe zit het nou met Sien Portret van de befaam de Sopraan Elisabeth Schwarzkopf Journaal Informeel Episodes, ballet Journaal DUITSLAND I 1830 Ein Madchen faïlt \om Himmel tv- •>ene Ï9.15 AktuaUteiten. 19.50 Kurz vor 8 20.00 Journaal 20.15 Circusprogramma 21.00 Eurovtsie Songfestival 21.45 Lottogeta'Kn. 22.45 Trekking van de lottogetaUen, tan- iuUcnd Journaal en weerbericht 2305 Unter anderem Ehebruch. „v-spel 23.50-23 55 Journaal DUITSLAND II 18.00 Kung-Fu, tv-sene 19 00 Journaal 19 iO Das Hau* ara Eaton Place, tv-seric 2015 Amusementsconcert 21.45 Journaal 2150 Sp^rt reportages, interviews en lotto- getallen 2305 Dallas, Amerikaanse speel film 0 25 Journaal DUITSLAND III 18.00 PI mungsfaktor UmweJtschutz stu dieprogramma 18 3D God en de wereld 19 00 Zandmannetje 19.05 Aktueel weten- ^chappelnk magazine 19.30 Sport. '9-55 Nieuw* uit Noordnjnland-Westfalen 2000 loumaal en weerbericht 20.15 Kufturcel magazine 21.00 FiJmportreL 22.30 Talk show 23 30 Journaal BELGIË NbD. 18 00 T»-taptovenaar 18.05 Disneyland, filmserie 18.50 Morgen wordt het beter, do- kumentaire serie 19,45 Journaal 2015 Spel- programma 21.00 Eurovisie Songfestival. 22.45-23.00 Journaal ZONDAG DUITSLAND 12.45 Journaal Aansluitend* Weekover zicht 13.15 Regionaal u eekmagazine 14.20 Reportage over 20 jaar ARD-televisielotenj 14-25 Kinderprogramma 14.55 Kinderpro gramma 152 Unter Denkmalschutz, film 16 55 Task Force Police 17.45 Reportages van buitenlandse correspondenten 1830 Journaal 18.33 Sport 20.00 Journaal en weerbericht 20.20 Landdagsverkiezingen in Baden-Wurttemberg 20.40 Reportage 21.25 Topaz, speelfilm 23 30-23 30 Journaal, kom- mentaar en weerbericht. DUITSLAND II 10.30 Don Quijote von de"r Mancha, film 12JW Zondagsconcert 12.50 Wetenschappelijk programma 13 00 Journaal 13.02 Weekkro- niek 13.45 Kinderprogramma 14.15 Paper- moon 14 40 Tekenfilm 14.45 Kultureel pro gramma 1515 Journaal 15 20 Llefdadig- heidsprogramma 1525 Die unentschuldigte Stunde film 17.00 Journaal 17.02 Sport 1745 Dagboek uit de Protestantse kerk 1800 Landdagsverkiezingen Aanst Die Waltons. tv-serie 19.00 Journaal 20.30 Derrick 2130 Journaal, Landdagverkiezingen en sport 22.00 Concert 22.55 Journaal. DUITSLAND III 18.00 Indianen 18 45 Postbus 101950 Zandmannetje 19 05 Prisma van het westen 19 50 Tde-Gramme 20 00 Journaal en weer- Uf'd.t 20 13 Der Aufji.es des Mers'h'n 2105 Vn de econmie en maatschappij 2150 Hl nach 9 2 20 Charles Man*on en Ronald Biggs 23 30 Journaal BELG IE NED H.45 De vallic van ae Koningen, tv-serte 15 00 Gtvariterd programma met sportre- portage^ 17.15 Sesamstraat 17 40-18-30 Klas- ljpk concert 18 45 Voor de kinderen 18 50 Kv is 19 43 Jourraal 20 00 Sport 20.30 Bram- w\c 2123 Ft'mportrft 2155 Literair pro gramma 22215 Journaal en sport

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1976 | | pagina 1