BON VOOR 2 WEKEN GRATIS HET VRIJE VOLK SCHIEDAM EXTRA DjamiUa: Wij werken voor 2140 procent 118 Donderdag 1 februari 1979 Mevrouw A. Dirkzwager, bestuurslid van de GJVW, achter de bar van de nieuwe sociëteitsruimte aan de Dr. Kuyperlaan. i a Sexfilms huren? 6 voor 27,50 Hoofdredacteur Herman Wigbold, Kantoor: Hoogstraat 76, Schiedam. Tel. 26 87 98 of 26 52 05 Samen met de donderdagse bijlage ik wil Het Vrije Volk elke dag thuis ontvangen. De eerste twee weken ontvang ik a lie nummers, dus ook tweemaal de donderdagse bijlage, gratis. Daarna gaat het kwartaalabonnement automatisch in met ais Extra-voordeel 6.40 korting. f 1 1 I Naam: Adres: Woonplaats: Stuur de bon volledig ingevuld in een open envelop zonder postzegel aan: HET VRIJE VOLK C.V. ANTWOORDNUMMER 1579 3000 VB ROTTERDAM «srawïSWïwarawiiBïwiifsisasasisssiïKisi 3 8 5 (Van onze verslaggever DICK VAN DER LUGT) SCHIEDAM Naar schatting wonen er meer dan tweehonderd geestelijk gehandicapten in Schiedam. Zeventig daarvan nemen deel aan de activiteiten van de Stichting voor Gespecialiseerd Jeugd- en Volwasse nenvverk (GJVW). "Het zouden er meer kunnen zijn", zegt mevrouw A. Dirkzwager, bestuurslid van de GJVW, "maar er zijn mensen, die de weg nog niet we ten. Tot voor kort hebben we alleen incidentele activi teiten georganiseerd. Nu we een eigen gebouw hebben, zal het aantal deelnemers wel groeien. In het bestuur is het plan geopperd om zaterdags een soort instuif te organiseren en de.hele dag activiteiten te organiseren. Dat betekent, dat we meer mensen moeten aantrekken als leiding. Zover zijn we nog niet; die instuif is nog toekomstmuziek." Gesel van de Heer De volksdansclub van de GJVW aan het werk Andere benadering p» Bal'. Dam Sa. Schiedam. Tel 010 267126 Geopend v. 10-18 u Dond. koopavond Leg. wereisl. l W s» »s aca «as BS* ie» fS3 «33 C3 K3S .^4 ca sgj l ïssS J)e opbrengst van het tweede Schiedamse Benefiet Bai, dal op zaterdag 17 februari in Bowling Musis Sacrum wordt georgani seerd. gaat zoals wij gisteren reeds schrei en naar de Stich ting toor Gespecialiseerd Jeugd- en Volwassenenvverk. Deze stichting, in de wandeling GJVW geheten, is in januari 1977 opgericht door de toenmali ge federatie van oudervereni gingen. In die federatie werken de proL ehr. oudervereniging .Philadelphia" en de gefuseerde r.k. en algemene „Vereniging van Ouders van geestelijk ge handicapten" samen. Onder de paraplu van de G.ÏVW organiseert het diakonaal club werk voor geestelijk gehandi capten Myosotis een handehar- beidclub en de Mysosoos. De GJVW heeft clubs voor volks dansen. muziek er« expressie, badminton, zaalhockeyzvv em- men en indoortraining in sa menwerking met het gezinsvep langend tehuis De Blijhof. De stichting beschikt sinds novem ber 1977 over een eigen socie- teitsruïmte aan de Dr. Kuyper laan en maakt gebruik van het zich in hetzelide gebouw bevin dende gymnastieklokaal. Het bestuur van de GJVW be staat uit vertegenwoordigers aan de oudervcre.nigingen. die in Schiedam al zo'n tw intig jaar bestaan; twee leden van de Ron deTafel. die zich met name met de bestuurlijke kant van de stichting bezighouden en een icrtegemvoordiger van Myoso lis, dat al zo'n vijftien jaar be slaat De GJVW ontvangt geen subsi die en moet zich uitsluitend fi nancieel bedruipen van giften en contributies. De Sportraad subsidieert de zit emelub. Al hoewel de sociëteit met hulp vat de gemeente is ingericht, is de' bodem ian de kas toch aardig i- zicht Om de kas aan te vullen een goede geluidsinstallatie vooc de volksdansclub te koper en daguitstapjes te betalen, gaan de baten van het Benefiet Bal dit jaar naar de GJVW 'Geef ze kans op 'n normaal leven' uil zijn ive tenslotte calvinisten. Ik hoorde onlangs nog een do minee op de tlevisie, die een Mongools kind had. Die zei, dat er een zware taak op zijn schou ders rustte. Ik heb de indruk, dat dat een verouderde opvat ting is. Gelukkig had je vroeger ook ivcl mensen die vcrderkc- ken dan alleen de zorg, die je voor die kinderen hebt. En er zijn natuurlijk ook mensen, die het fijn vinden om zorg te ge ven. Tegenwoordig zeggen we; een geestelijk gehandicapte is net zo goed een mens als ieder ander. Allen hij heeft een handicap, waardoor hij moeilijker in het leven staat. Geestelijk gehandi capte kinderen zijn erg rechtlij nig, eenvoudig in hun zienswij ze, onthullend, eerlijk en onge compliceerd. Als je daarvoor oog hebt, is het een verademing en helemaal geen straf. Als je ziet, dal broertjes en zusjes in het gezin voor zuike buitenbeentjes een grotere lief de en aandacht hebben en een stukje van hun vrije tijd geven, dan is dat erg menselijk en goed voor je eigen ontwikkeling. Daardoor ontstaat een wissel werking. Daarom zeggen we ook: iaat die kinderen in het gezin een normaal gezinsleven leiden, waarin de mogelijkheden die ze hebben, het best benut kunnen worden. Je kunt ze wel de hele dag laten knutselen in een in richting, maar ik denk dat het familieleven hen kan prikkelen en stimuleren net zo te leven als ieder ander. Je kunt veel meer aan hen overlaten dan je ge neigd bent te denken. Je moet ze met overbeschermen, maar de kans geven een normaal leven te leiden. Dan laat ik de heel ern stig gestoorden buiten beschou wing. Als je zo leeft, maak je kennis met een erg menselijk leven, leef je alleen maar met mensen, die zichtbaarder niet volmaakt zijn. Dat is een opvatting, die meer en meer post gaat vatten. - Het moderne vruchtwater- onderzoek biedt de mogelijkheid al voor de geboorte vast te stellen of er afwijkingen zijn. Dat opent de weg naar een abortus Mevrouw Dirkzwager: "Er is een stroming, die zegt: laten we deze kinderen maar niet gebo ren laten ivorden. Die zogeheten vroegtijdige onderkenning is een heel moeilijk punt. Ik kan me voorstellen, dat er mensen zijn die zeggen: we willen het toch proberen. Zijn geestelijk gehandicapten ongelukkiger dan wij? Zeker niet. Als ze li chamelijk niet lijden, zijn ze vaak gelukkiger dan ivij en hebben ze een enorm verlangen om te leven. Vroegtijdige onderkenning kan tot de situatie leiden, dat je zegt: wij durven het aan om zo'n kind geboren te laten worden. Dan wordt het een bewuste keu ze. Je kunt je erop voorbereiden en je laten voorlichten. Je krijgt na de geboorte ook geen trauma meer. De opvajting, dat een geestelijke gehandicapte een ge sel van de Heer is, is uit de tijd. Maar de zorg blijft, die moet je wel opbrengenyJe moet meer en langer zorgen voor deze kinde ren dan voor andere. Je moet ai- tijd daar zijn. Dat beknot je wel in je eigen ontplooiingsmoge lijkheden." - Maar daar staan winstpun ten tegenouer? Mevrouw Dirkzwager: "Ik heb zelf ook een beetje ervaren, dat je geconfronteerd wordt met een andere wereld. Vroeger' keek ik wat vreemd en onhan dig tegen gehandicapten aan. Toen ik er zelf mee werd gecon fronteerd, begreep ik dat dat een idiote soort angst is, die ner gens op slaat. Ik had dus nooit begrepen hoe ze zijn: dat ze pre cies hetzelfde zijn maar alleen met andere mogelijkheden. Je wordt zelf op je nummer gezet. Je gaat het contact met andere mensen intenser beie ven. Ik denk. dat je bewuster gaat nadenken over de waarde van het leven en beter gaat kij ken achter de dingen. Een ander ding is, dat wan neer je eenmaal een plek hebt gevonden waar je met je proble men naar toe kunt, je in aanra king komt met allerlei mensen die een enorme bereidheid heb ben om zich in te zetten. Die be wust voor dat vak gekozen heb ben. Het geduid, de mten. 'se en de overgave van deze mensen, is een openbaring voor mij ge weest. Dat heeft myj ontzettend gegrepen. Je hoort wel eens dat de jeugd van tegenwoordig egoïstisch is Daar krijg ik die indruk helemaal niet. Je komt er m onverwachte werelden." - Hoe geeft de stichting vorm aan de benadering, waarbij gees- teltjk gehandicapten niet wor den geïsoleerd? Mevrouw Dirkzwager: "Het GJVW probeert zoveel mogelijk mensen te interesseren voor vrijwilligerswerk. W'e hebben bewust gekeken of we in het be stuur groeperingen konden be trekken, waarvan de mensen niet direct in de zorg zitten. W'e hebben twee Jaar geleden een boottocht gehad met leden en kinderen van de Ronde Tafel en ouders en kinderen van de ouderverenigingen. Dat is een doorslaand succes geweest. Alle kinderen speelden met en door elkaar. Een aantal van onze mensen is bij voorbeeld lid van de Riet/.eilers. Je hebt ook va kantiereizen waar verschillende groeperingen samengaan. Je hebt een ontwikkeling ge zien, waarbij gehandicapten werden geïsoleerd, bij voorbeeld het Dorp voor lichamelijk ge handicapten. Dat voldoet eigen lijk niet meer voor een vrij groot aantal mensen. De meeste behoefte bestaat aan het mee draaien in de samenleving. Ik denk, dat de meeste gehandi capten die overprotcctie niet no dig hebben. Ze krijgen meer zelfvertrouwen wanneer ze met het gewone bestaan meedraaien. Die ontwikkelingen zie je erg. Door het binnensluiten van geestelijk gehandicapten, kweek je ook nog eens psychia trische patiënten. Een normaal mens kan ook niet tegen isole ment en discriminatie. Tegen woordig laat men gc-handicap- ten meer in hun eigen waardig heid. Dat klinkt misschien een beetje utopistisch, maar het is de meest ideale situatie," SCHIEDAM - „Wij werken hard. Voor wel 2140 pro cent en dat vinden we geweldig." Dat vertellen de vijf leden van de Schiedamse "pop"- groep Djamilla. De m Schiedam en omstreken niet on bekende groep be staat al een dikke twee jaar. Ze treedt regelmatig op in Schiedamse cafés en speelt zelfs in Groningen en Den Briel. De leden componeren hun eigen muziek. Muziek, die je met zo maar in een vakje kunt duwen. Drummer Rini Eysberg legt uit dat hij muziek wil maken, die hen voldoening geeft En niet alleen hij zelf, ook het pu bliek moet er ple zier in hebben. „We willen ze la ten swingen." Fedde Visser, 23 jaar, en de enige echte Fries in het gezelschap zegt dat de ritmesectie het belangrijkste - -ge- deelte van de mu ziek uitmaakt. Fedde bespeelt de percussie, bestaan de uit bongo's, con ga's en timbaia's. Allerhande soor ten trommels om het simpel te om schrijven. Een afschuw hebben de vijf Djamilla-leden van de hedendaag se muziek. Ze be schouwen zichzelf dan ook niet als een mode-groep. „Nee", zegt Rudi Vincent, de pianist van de band", .we spelen waar we zelf van houden er in ons privé-leven zijn we ook niet zo modieus". Ruud bespeelt de elek trische piano en de zogenaamde syn thesizers. Alle nummers worden door Dja- milla-leden ge schreven. Paul Boon, solo-gitarist (27) is één van de jongens van het eerste uur, hij was het die samen met Fedde (die'zichzelf percussie-gek noemt) en Nico van Haastert twee jaar geleden van start ging. Ze had den aileen maar een drumstel en een paar stenen bongootjes. Nu na twee jaar is het "band-bezit" wel wat uitgebreid. Het is noodzake lijk dat de roadies er zijn. De groep wordt uitstekend bijgestaan door onder andere Hugo Elshof, één van de echte "versterker- sjouwers" en door Ron Jaspers, die ook het manage- ment van de groep op zich heeft geno men. De "voetjes van dé vloer-muziek" van Djamilla ts niet gebaseerd op tekst Feddie zegt: „Woorden; daar zijn discussieavon den voor". En Rini voegt er aan toe: „Wij willen mu ziek pushen, soms, heel, soms, moet je orn kracht bij te zetten enkele woorden gebrui ken. Ik heb dat zelf ook wel eens ge probeerd. Ik kan met zingen en soms zijn er din gen waar woorden in te kort schie ten". Djamilla heeft geen muziek op -papier staan, lachend verklaren ze:,„Alleen de titels van de nummers schrijven we op. De muziek zit van binnen". René Fortes is de bas-gitarist. Hij houdt zich oen beetje op de ach tergrond en zegt tezamen met het publiek te willen "kicken". Dat doet de andere bandle den zeggen: „Tij dens optredens ge beurt er nooit eens wat We willen de passiviteit van het publiek doorbre ken". Fedde hier over: „We zijn be zig met wat we zien zitten en wat het publiek doet reageren. We wil len ook graag reac tie op onze muziek Dat zweept ons op. Dan kunnen we het nog beter gaan doen. Perfectione ren". Het management van de groep heeft enkele optredens- kunnen regelen. Op 24 maart treedt de groep samen met de bekende groep Massada op in Groningen. Aanstaande zon dag is Djamilla in het Schiedamse Café Quibus aan de Lange Haven te beluisteren. Vanaf half tien 's avonds zullen de jongens, geholpen door Jan (Smokie) Rook' aan de PAsysteem- knoppen en Hans van Schijndel op de dwarsfluit, hun eigen muziek ten - gehore brengen. MARJAN MEIJER, De term "gespecialiseerd jeugd- en vohvassenenwerk" is bedacht door het ministerie. "De bedoeling is om een zo breed mogelijk gebied te bestrijken 'met alle facetten op het gebied van zorg voor geestelijk gehan dicapten". vertelt mevrouw Dirkzwager. "Het woord "ge specialiseerd" slaat op het feit, dat ons iverk een andere aanpak vereist dan in het normale club werk. Alhoewel dat ook weer niet helemaal waar is. Als het goed is, ga je met geestelijk ge handicapten net zo om als met ieder ander mens. Alleen het ni veau is verschillend. Bij ons werk je erg individueel: ieder kind heeft zijn eigen talenten en daarop moet je kunnen inspelen. Dat vereist een erg individueel gerichte aanpak. In die zin is het werk gespecialiseerd. Over het algemeen is het vrijwilligers werk, We werken alleen bij zwemmen en volksdansen met vakkrachten. Onder de vrijwilligers zitten nogal wat ouders, familieleden en we hebben ook vrijwilligers, die omdat ze met een studie op dit terrein bezig zijn uit belang stelling en interesse meehelpen. Ideaal zou een verhouding één op één zijn. Die beantwoordt ook aan de visie over de integra tie met de gewone maatschap pij." - Is hel denken over en het omgaan niet geestelijk gehandi capten de laatste jaren veran derd? Mevrouw Dirkzwager: "Ik denk, dat er een vrij grote groep is die ze anders benadert dan vroeger. Vroeger was het zo, dat ieder kind, dat niet beantwoord de aan wat wij normaal noe men, een vloek was. Van huis i Djamilla, van links naar rechts: Rini Eysberg, René For tes, Paul Boon, Rudi Vincent, en op de voorgrond Fedde Visser: "Woorden, daar zijn discussieavonden voor".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1979 | | pagina 3