8 MAART INTERNATIONALE VROUWENDAG
Activiteiten in Schiedam
3
Discussieavond
over Vietnam
COIOP
(taffient
Uzêff
I
m
Tentoonstelling
over emancipatie
in bibliotheek
a
m
Vrommes
viert feest
D e Internationale Vrouwendag is
op 8 maart 1910 uitgeroepen. Clara
Zetkin, leidster van de Duitse vrou
wenbeweging koos op een interna
tionaal vrouwencongres in Kopen
hagen deze dag uit, omdat 8 maart
1908 de grote dag was voor de vrou
wen die streden voor betere rechten
in de textiel- en kledingindustrie.
Om toen alle eisen van de vrou
8KBRRT
De volgende activitei
ten van de clubs aange
sloten bij het overleg
zijn gaande;
ill
r!
m
wenbeweging onder de aandacht te
brengen van vrouwen, mannen en
regeringen werd één dag uitgeko
zen om die eisen gebundeld naar
voren te brengén.
Op een heleboel punten is er vol
gens de vrouwenorganisaties nog
niets veranderd. Daarom zullen op
deze dag in het jaar 1979 de eisen
van de vrouwenorganisaties ge
bundeld naarvoren gebracht wor-_
den. De thema's van dit jaar zijn:
vrouwen en het recht op werk;
sexualiteit, abortus; huisvrouw zijn
en de gevolgen van de bezuinigin
gen op collectieve voorzieningen;
internationale vrouwensolidariteit.
Onze medewerksters Marjan
Meijer stak haar licht op en bij ver
schillende vrouwenorganisaties in
Schiedam. Op deze pagina haar re
laas.
Greet Roosloot: „Volledige onbetaalde dagtaak".
SCHIEDAM - Aan het
Schiedamse Vrouwenoverleg
nemen de volgende clubs
deel:
VOS- (vrouwen oriënteren
zich in de samenleving)
werkgroep: Annelies Heu-
pink en Jo Ouwens. Bijspij
kercursus: Hanneke Schee-
res en Anita van Hagen.
VIDO (Vrouwen in de Over
gang): Nel van Pelt, Leny
v.d. Berg en Anita Zwang.
Vrouwensoos Vrommes:
Diana Bomans en Gerda van
Kruijsbergen. En de vier
praatgroepen Groenoord:
Bertha van Vliet en Anneke
van Velzen; voor Nieuwland:
Riet de Kievith en Nel Boots-
ma; in de Kreek: wisselend
Mar Olyslager, Gerdie Ver-
heyden, Truus de Nijs en Nel
van der Made: en voor Oost:
Ria Krabbendam en Eliza
beth Verkerk.
CO /OP is een vereniging
van konsumenten. Niet van
winstmakers, maar van
voordeelbrengers in de
aankopen van alledag. Tei
maar uit wat u dat scheelt!
SCHIEDAM - „Er moet nodig aan het Schiedamse
vrouwenwerk getrokken worden. We moeten bundelen
wat we aan het doen zijn." Dat zegt Greet Roosloot, die
als onbetaalde beroepskracht bij de Schiedamse Ge
meenschap werkt en zich bezig houdt met het opnieuw
opzetten en' coördineren van het Schiedamse
Vrouwenoverleg.
Gestrikt
groenooro
Constant bezig
Informatieruimte
Els Prinsen: „Rondleiding in bibliotheek is mogelijk'
SCHIEDAM - „De tentoonstelling over vrouwent
mancipatie is alleen om naar te kijken", zegt Els Prir,
se, die zich de laatste weken heeft bezig gehouden m<
het opstellen en organiseren van een tentoonstellir
over Vrouwenemancipatie en Feminisme in de ge
meentelijke openbare bibliotheek.
Mevrouw Riet Taverne, minisme, en de solidariteit geen
wethouder van Sociale loze kreten zullen zijn."
Zaken:
Riet
Taverne
Jp Ouwens, raadslid
voor PvdA:
Annie
Renskers §§g
Mevrouw Annie Rens
kers, raadslid WD en lid
van de Schiedamse Vrou
wenraad:
Heer Verhulsdonk,
fractievoorzitter VVD:
Jannie Boonstra, lid raad
voor de PvdA:
Jo Ouwens
Bahime Yildis, Turkse,
cursusleidster voor Turk
se vrouwen:
Janny
Boonstra
Mevrouw Elly Lems:
Emancipatieavond
stS
Vrouwenpraat groepen:
Voor Groenoord in Boerderij
Landvreugd elke woens
dagmorgen vanaf 9.30 uur.
Voor het centrum, elke
woensdagmorgen van 9.15
tot 11.15 uur in wijkcentrum
De Kreek. Ook op woens
dagmorgen, zelfde tijd, in
wijkcentrum „De Bever",
Van Beverenstraat 40.
Centrum Oost herbergt dins
dagmorgen de praatgroep
van 9.15 tot 11.15 uur, Za-
menhofstraat 153.
En in Nieuwland komen de
vrouwen bijeen in de
Jeugdhaven Nieuwland. Al-
bardastraat elke donder
dagochtend van 9.15 tot 11.15
uur.
VOS:
Op dit moment worden er drie
cursussen gegeven:
Op dinsdagmorgen in Groen
oord van 9.15 tot 11.15 uur in
Boerderij Landvreugd.
Voor de Gorzen in wijkge-
bouw De Dukdalf, Rijn
straat 1 ook elke dinsdag
morgen van 9.15 tot 11.15
uur.
De derde cursus in het M.C.M.
de Groothuis, Stadhouders-
laan 30, elke woensdag
avond van 20.00 tot 22.00'
VIDO:
Elke dinsdag- en donderdag
morgen van half 10 tot half
12 in het Dienstencentrum
De Vier Molens.
Bijspijkercursus:
In het M.C.M. de Groothuis,
Stadhouderslaan 30 op de
dinsdag- en donderdagoch-
tenden van 9.00 tot 11.00 uur.
Vrouwensoos Vromtnes:
De soos is elke donderdag
avond vanaf half negen ge
opend en elke dinsdagmor
gen vanaf half tien in een
bovenzaal van theater De
Teerstoof.Nieuwstraat 12.
9We willen vormln
inet en voor vrouwen
VrauwenoveHeg
in Schiedam
SCHIEDAM - De
Nederlandse Vrou
wen Beweging in
Schiedam organi
seert op 14 maart
aanstaande een in
formatie- en discus
sie-avond. De NVB
in Schiedam wil ook
haar solidariteit to-
nen omdat de Viet-
namezen na lange
onderdrukking en
vele ontbeteringen
hulp hard nodig
hebben.
Vanzelfsprekend
doet de Schiedamse
afdeling ook mee
aan een geldinza
melaktie. Zuid-Viet-
nam voor de vele
duizenden prosti
tuees scholen en
leefgemeenschappen
-op.
De vrouwen, die
eens
,,'s werelds grootste
bordeel" bevolkten,
leren er lezen,
schrijven, en een
•nieuw vak. Deze ac-'
tiviteiten worden
door de vrouwenbe
weging in Vietnam
aangeduid met de
naam: aktie voor het
herstel van de waar-,
digheid van de
vrouw.
De informatie- en
discussie-vond op 14
maart vindt plaats
in gebouw Arcade,
Lange Haven 71.
Aanvang 20.00 uur.
Toegang gratis.
Wie meer wil we
ten over de Schie
damse afdeling van
de N.V.B. ep wat zij
doet in Vietnam en
de geldinzameling
kan bellen- met Ger-
rie Bruseker, tele
foonnummer 734059.
5. Gericht op verandering van
jezelf en de maatschappij.
6. Achterstand inhalen op het
gebied van rechten en de mo
gelijkheden op onderwijskan
sen ten opzichte van de man.
„Iedere aan het overleg mee
werkende club heeft natuurlijk
haar eigen manier van werken
met vrouwen", zegt Grê en ze
vervolgt met te zeggen dat dat
juist belangrijk is: „We moeten
elkaar in het overleg blijven in
formeren over hoe we het doen
en wat we doen. Dan kunnen we
van elkaar leren". Dat vinden de
vrouwen van het overleg één van
de belangrijkste functies: van ei
kaars ervaring leren.
„Toen in september '77 de
Vrouwensoos, de Vos-werkgroep
en vertegenwoordigsters van
club- en buurthuizen het overleg
opzetten was dat met dezelfde
bedoeling", zegt Ria Krabben
dam, cultureel-sociaal werkster
in Wijkcentrum Oost. „Maar",
vervolgt ze, „er bestond toen
waarschijnlijk onduidelijkheid
over hel doel van het vrouweno
verleg. En toen is het doodge
bloed."
Toen Greet Roosloot te kennen
had gegeven aan Manneke Schee-
res (medewerkster van de Schie
damse Gemeenschap op de afde
ling Vorming en Ontwikke
lingswerken Vrouwenzaken) dat
ze „wel eens iets" in het Vrou
wenwerk wilde doen, werd ze
onmiddellijk „gestrikt" voor
deze uitermate ingewikkelde job.
Nu ze eenmaal zoals ze zelf zegt
Het overleg bestaat uit de vol
gende vrouwengroepen: De Vos
(Vrouwen Oriënteren zich in de
Samen!eving)-wcrkgroep, 'dc
Bijspijkercursus. de VIDO
(Vrouwen in de Overgang),
Vrouwensoos Vrommes en ver
tegenwoordigsters van dc vier
Schiedamse praatgroepen uit
'Oost, Groenoord. Nieuwland en
het Centrum. Het Schiedamse
Vrouwenoverleg moet er voor
gaan zorgen dat de genoemde
groepen informatie gaan
uitwisselen, samen gaan organi
seren en naar buiten treden. En
dat alles om het vormingswerk
voor, door en met vrouwen dui
delijker en handzamer te ma
ken.
Tot nu toe is het nieuwe over
leg (september 1977 startte er
reeds een groep vrouwen met
hetzelfde idee, maar dat liep
spaaken bloedde dood) drie keer
bijeen geweest. Tijdens deze bij
eenkomsten werd er zwaar ge
discussieerd over het vrouwen
werk." Tot nu toe zijn er enkele
uitgangspunten van waar uit
het overleg verder moet gaan
werken, bekend. Dat zijn de vol
gende:
1. Duidelijk maken van de rol
patronen van de man en de
mouw en de doorbreking
daarvan.
2. Leren opkomen voor jezelfen
het bevorderen van het zelf
vertrouwen.
3. Bewustwording van de eigen
situatie als vrouw en opko
men voor je eigen rechten.
4. Bovenstaande gebaseerd op so
lidariteit tegenover elkaar.
OD: W
„verzeild" is geraakt in het
baantje, wil ze het ook goed doen.
„Daarom moeten we. ons doel
niet uit het oog verliezen", aldus
Greet, „we willen vormingswerk
mét en vóór vrouwen verrichten
en we willen dat goed doen," Dat
houdt tegelijkertijd in dat in het
overleg ook alléén maar groepen
zitting kunhen hebben als ze met
„vormingswerk voor vróuwen"
(oftewel: het emancipatorische
vrouwenwerk) bezig zijn. „Van
de Rooie Vrouwen uit de Partij
van de Arbeid hebben we de in
druk dat zij meer bezig zijn met
het behartigen van eigen belan
gen. Partijbelangen. Ze emanci
peren ook wel: politiek gezien.
Maar dat heeft niets met emanci
patorisch vrouwenwerk te ma
ken, dus ze horen niet in het
overleg thuis", aldus Gré.
Het werken aan de bewust
wording van de vrouw en dc po
sitie die zij inneemt in de maat
schappij kost geld. „Ja," zegt
Greet, „in eerste instantie kost
het een enorm aantal werkuren.
Er moet vooral in Schiedam zo
veel gecoördineerd worden.
Vooral als je 't goed wilt doen,
moet je constant bezig zijn. Or
ganiseren, contacten goed-lo
pend houden, activeren. Dat kost
uren intensief werken." Dat er
voor het vrouwenwerk in Schie
dam best een beroepskracht
aangetrokken zou kunnen wor
den is voor Greet, zowel als voor
Ria, duidelijk.
Er wordt in het vrouwenover
leg ook gepraat over het opstel
len van een educatief plan. Het
is noodzakelijk zo'n plan op te
stellen, omdat per 1 januari 1979
een nieuwe subsidieregeling van
start is gegaan voor het sociaal
cultureel werk. Deze nieuwe re-
geiing houdt in dat het Ministe
rie van CRM zich niet meer be
moeit met het verdelen van sub
sidies in de gemeente. De ge
meentebesturen zullen zelf deze
subsidie-verleningen gaan rege
len. Wel moet elke Nederlandse
gemeente, die in aanmerking wil
komen voor CRM-subsidie, een
educatief plan maken. Een ge
meentelijk educatief plan moet
gemaakt worden voor een perio
de van vier jaar en in het plan
moet staan hoe activiteiten op
sociaal-cultureel gebied op el
kaar afgestemd kunnen worden.
Ook het emancipatorisch
vrouwenwerk valt onder het bo
vengenoemde. Het vrouweno
verleg zal zich dan ook druk be
zighouden met het maken van
zo'n plan. Voor november 1980
moet de gemeente het hebben
om het in de grote gemeentelijke
educatieve planning voor de ja
ren 1981-1984 op te nemen.
Ria en Greet vertellen verder
nog dat het vrouwenoverleg er
naar streeft een informatie
ruimte voor vrouwen te realise
ren in tijvoorbeeld het M. C. M.
de Groothuis. Daar zouden
vrouwen tijdschriften kunnen
lezen, de I.D.C. knipselkrant
doorbladeren en er zouden aller
hande artikelen verzameld kun
nen worden voor bij voorbeeld
de vrouwenp'raatgroepen.
„Vooral ook voor de praat
groepen zou een uitgebreid in
formatiecentrum voor vrouwen
een uitkomst zijn", zegt Greet
„een beetje informatie vanuit
het overleg hebben we al ver
strekt. Het overleg hielp de Ge
meentelijke Bibliotheek met in
formatie over het Schiedamse
vormingswerk voor vrouwen
voor de tentoonstelling, die de
hele maand maart te zien is in de
bibliotheek aan de Lange haven.
Marjan Meijer
Vanaf vandaag tot 5 april is de tentoonstelling te zien. Schiedam
vrouwenorganisaties kunnen door Els worden rondgeleid. In same
werking met het Schiedamse Vrouwenoverleg heeft Els zoveel mi-
gelijk documentatie bijeen trachten te brengen. I
„Met opzet hebben we de poli
tieke vrouwenorganisaties er
niet bij betrokken", zegt Els,
..dat zou ten eerste te veel mate-
riaal opleveren en ten tweede is-
het een principe-besluit van ons
geweest".
Eric Dijkhuizen, medewerker
van de bibliotheek en tegelijker-
tijd de vaste organisator van
tentoonstellingen aldaar: „In
principe wordt „het politieke"
uit onze exposities gehouden".
Wei hebben landelijke organi
saties zoals Blijf van m'n Lijf,
ManVrouwMaatschappij, Dolle
Mina, de Vrouwenkrant en Ci-
nemien informatie aangedragen
Als maar geen loze kreten zijn
„In mij leeft die Internationale
Vrouwendag niet zo erg. Ik voel
me geëmancipeerd. Ik heb er
nooit moeite mee gehad dat ik
een vrouw ben. De kansen die ik
zag liggen, heb ik genomen. Voor
mij is het niet belangrijk of je
een man of een vrouw bent. De
Internationale Vrouwendag is
leuk. Ik kan me namelijk wel
voorstellen dat er nog vrouwen
zijn, die hulp in hun emancipatie
hard nodig hebben. Helaas is dat
soms veel te hard nodig".
„Toen mij gevraagd werd
„Wat zegt jou de Internationale
Vrouwendag", kwam bij mij
naar boven dat ik zo door de
dingen van alle dag in beslag
wordt genomen, dat ik er eigen
lijk nooit toe kom stil te staan
bij die vrouwen die een voortdu
rende strijd moeten leveren om
hun bestaansrecht, laat staan
iets voor hen te doen.
Zonder iets af te doen aan die
zaken waarmee de vrouwen in
Nederland en veel andere Euro
pese landen bezig zijn, dingen
zoals: gelijke berechtiging, ge
lijkstelling in de wetgeving,
wegwerken van achterstanden
in tal van opzichten enz. besef je
hoever je afstaat van die vrou
wen, die een voortdurende strijd
moeten leveren tegen honger,
uitbuiting, onderdrukking, on
vrijheid, lichamelijk en geeste
lijk geweld.
Ik hoop dat veel vrouwen met
mij dezelfde gedachten in zich
voelen en dat de roep om eman
cipatie, het inhoud geven aan fe-
„Als de Internationale Vrou
wendag bedoeld is om nog eens
extra de aandacht te vestigen op
het feit dat de vrouw in de
maatschappij gelijke kansen
dient te krijgen als de man, dan
is dat een goede zaak. Mits dit
gebeurt op een manier die de
vrouw waardig is. Dat is erg be-
Jangrijk. Als ik soms tv kijk en
zie wat ze met vrouwen „doen"
dan schaam ik me dat ik een
vrouw ben. Dus als we wat doen
moeten we dat op een waardige
manier doen".
„Nog steeds is het noodzake
lijk dat de vrouwen op de barri
caden staan in hun strijd. Als Ik
deze kreten hoor dan ben ik ge
neigd, hoewel ik het niet doe,
aardig conservatief te reageren.
Van hieruit vind ik dat zowel de
vrouw als de man een eigen (ge
lijkwaardige) plaats hebben in
onze samenleving, waar en hoe
deze samenleving ook plaats
vindt.
De culturen in de wereld ver
schillen nogal. Een man dient
voor de kost te zorgen en een
vrouw dient even gelijkwaardig
die kost te verdelen. Een vrouw
kan dit beter dan de man. Als de
vrouw in welk opzicht dan ook,
zich druk maakt in onze maat
schappij dan juich ik dat toe.
Maar mijn respect voor haar is
er niet meer voor.
Is er nu behoefte aan een in
ternationale vrouwendag, dan
zeg ik onzin. Vrouwen worden
elke dag geëerd en aanbeden. En
elke dag gerespecteerd te wor
den lijkt mij indrukwekkender
dan één keer per jaar."
„Voor mij houdt het heel wei
nig in. Het zegt me niet zoveel.
Mij zegt 1 mei veel meer. Maar
ik kan me voorstellen dat de
vrouwen die vroeger gestreden
hebben voor vrouwen-kiesrecht
meer gemotiveerd zijn om deze
dag te vieren. Dat wil natuurlijk
niet zeggen dat ik vind dat er
niets meer veranderd moet wor
den.
Er zijn nog teveel achterstan
den. Alleen al abortus waarin de
vrouw niet zelf mag beslissen
Ook buitenlandse vrouwen heb
ben ondanks hun andere cultuui
te betrekken bij allerhande za
ken. Maar op de eerste plaats zal
het recht op tenminste geeste
lijke vrijheid. Mijn gevoel var
solidariteit met mensen die on
der slechte omstandigheden elkt
dag hun brood moeten verdie
nen, omdat ze zo in het systeem
zitten en nooit geleerd hebben
zich zelf te ontwikkelen, is groot.
„Turkse vrouwen in Schiedam
leven nog volgens het eigen
systeem, hun eigen cultuur.
Sommige werken buitenshuis,
omdat met vele kinderen veel
geld verdiend moet worden.
Sommigen ook blijven zoals ze
dat gewend zijn thuis en verzor
gen de huishouding en de kinde
ren. Emanciperen daar weten ze
niets van.
In Schiedam zijn we wel aan
het oroberen de vrouwen actief
dan moeten staan: onderwijs.
Niet alleen voor de Turkse vrou
wen, maar ook voor de mannen.
Want veel Turkse inwoners in
Schiedam kunnen lezen noch
schrijven. Ik heb nu een lijst met
daarop veel namen van vrouwen
die graag Nederlands willen le
ren. Dus de behoefte en het ini
tiatief is er.
Veel problemen zijn er onder
de vrouwen. Vooral ook omdat
ze volgens hun eigen cultuur le
ven: de meesten blijven écht lie
ver thuis om veel kinderen te
krijgen en ze te verzorgen. Over
bij voorbeeld „het voorkomen
van zwangerschap" wordt wel
gesproken, maar men moet zelf
een keus maken.
Problemen, ook weer door de
taal, vooral bij de arts, bij de
huisbaas, de toegewezen huizen
waarin soms zes tot acht mensen
op twee kleine kamertjes wonen,
zijn nijpend. Ook tijdens en met
betrekking tot het werk zijn er
de nodige problemen, maar we
moeten er gezamenlijk aan wer
ken. Daarom is het idee van een
Internationale Vrouwendag
'goed te noemen."
„Tot de feministen kan ik me
zelf zeer zeker niet rekenen. Dat
gaat mij vaak te ver. Mannen-
haatsters liggen me niet zo. Voor
emancipatie ben ik wel, maar
dan ook in de zin van geiijke
rechten en gelijke plichten voor
man en vrouw. Als men over
■emancipatie spreekt slaat het
bijna altijd op de vrouw. Juist
de man speelt een grote rol In de
huishouding, als bij voorbeeld
de vrouw aan het arbeidsproces
wil gaan deelnemen. Vele man
nen wllien hier nog niet aan ge
loven. Zelf ben ik hierin zeer be
voorrecht
Met onrechtvaardigheid in de
beoordeling van vrouwen ten
opzichte van mannen heb ik gro
te moeite. Gelukkig wordt dit al
veel minder in Nederland. Wei
bestaat er nog een grote on
rechtvaardigheid, waar ik me
soms erg boos over kan maken,
'in de uitkeringen van de pen
sioengeiden. Een gehuwde
vrouw betaalt, indien ze werkt
natuurlijk, ook pensioenpremie.
Komt zij voor haar 65e te over
lijden, dan gaat de uitkering niet
naar haar man en/of kinderen,
maar verdwijnt.
Dat geldt niet alleen voor ge
huwde vrouwen maar ook voor
alle alleenstaanden en andere
vormen van samenwoning, zoals
ongehuwden van verschillend of
hetzelfde geslacht, broer/zus etc.
Hier zou nog eens veranering in
moeten komen.
Het is vandaag een internatio
nale dag van de vrouw. Hierbij
zouden dan ook de vrouwen van
onze buitenlandse werknemers
betrokken moeten worden. Ik
denk dat daar nog erg veel aan
gedaan moet worden. Deze men
sen hebben hun eigen cultuur en
hebben in hun land nog niet veel
met emancipatie te maken ge
had en zullen daar vreemd
tegenaan kijken.
Wij, Nederlandse vrouwen,
klagen nog wel eens dat alle
vroegere beperkende bepalingen
voor ons niet opgeheven zijn,
maar wij lopen ver vooraan wat
emancipatie betreft. Ik heb dit'
met éigen ogen kunnen consta
teren toen wij in het Verre Oos
ten waren. Daar zijn de vrou
wen werkelijk alleen om kinde
ren te baren (niet 2 of 8 maar 10
of 12) en het huishouden te ver
zorgen.
Terwijl het ook helemaal niet
vreemd is daar een vrouwelijke
straatveegster te ontmoeten, die
dan wel mag meewerkep in het
arbeidsproces, maar thuis niets
te vertellen heeft. Doen wij als
vrouwen dikwijls toch niet te
„fijngebouwd", als wij aan man
nenwerk denken? Dat is ook een
kwestie van emancipatie".
en*de' landelijke Vido-groep, c5
Nederlandse vrouwenbeweging
ISIS, Wij vrouwen eisen en eej
vrouwengroep die projecten i;
de Derde Wereld ondersteund. I
„Vooral onze contacten met c(
Schiedamse organisaties zij,
goed verlopen. De Kreek-praai
groep hééft bijvoorbeeld eef
hele kijkdoos gemaakt. Ook cf
Moeder-mavo heeft geholpen;
aldus Els Prinse.
Voor degenen die gemterel:
seerd zijn heeft de bibliothee
ook nog een keuzelijst van bot;
ken over vrouwenemancipatie,
„We hebben een keuze gemaak1
In de bibliotheek hebben we nc'
veel meer. Maar dat vertellen vf
dan wel", verklaart Els. ji.
In het kader van de „emanct
patie-feminisme" tentoonstel
ling vindt er op 14 maart aai
sta-.nde een avond in het Stede
lijk Museum plaats. Samenwej
kend met de Schiedamse G®
mccnschap, die voor dc final!
ciën gezorgd heeft en het me
seum heeft Els de schrijfst',
Maria van der Steen naar Schil
dam kunnen krijgen. De schrijt
ster van onder andere de romi
„Die Annie ben ik" komt in ji
aula van het Stedelijk Museu
voorlezen uit eigen werk. j:
Haar roman „Die Annie bi
ik" gaat over een meisje uit cl
armoedig Brabants gezin, d
kans heeft gezien zich op te wq
ken tot maatschappelijk wet!
ster in een fabriek. Zo prober
het meisje (in feite is het
schrijfster zelf, het boek is aui
biografisch) de sociale omsta;
digheden te verbeteren. Mede i
verzoek van de praatgroep uit!
Kreek is Maria gevraagd. V?
der bekend werk is een gedicj
tenbundel genaamd: „Twist;
Vrekken van een huisvroti
met God".
„Laten mensen die een ror
leiding willen langs de tentoc
stelling even bellen. Dan kunn
we afspraken maken", zegt t
nog. Zij is te bereiken via de f
meentelijke openbare bib!
theek; Lange Haven 131, i
267877.
SCHIEDAM - In het Vro!
wencafé Vrommes wordt va;
avond de Internationale Vro i
wendag gevierd. Enkele entho
slaste medewerksters hebbi
voor deze donderdagavond e
programma samengesteld. j
ij
Er zullen liedjes worden ji
zongen, sketches opgevoerd S
er komt een grabbelton.
werkgroep bestaat uit Ger
Kruijsbergen, Diana Boma
Hetty Post, Marlène van Lu
en Riet Roosloot. In de pas v<
bouwde ruimte van sociëtfi
QT?, Nieuwstraat 12 wordt
Vrouwensoos zoals altijd gehci!
den. Aanvang half negen.Jj