Groeton speelt satirische comedie Voshart I Die twee samenCor en Ad, zijn voor mij heleinde. Wij zijn ambitieus en wij wil len niet op onze hek vatten. Wij zijn laat tot de ontdekking gekomen wat Noh- spelen wa ren. Je hebt mensen no- dig, die de zaak kun nen afrem men. COIOP tfafbent Uzëff Wij zouden zo graag eenniet- spelend be stuur heb ben. K Rijke roomse leven in V extra Tijdnood Afremmen Hoogspanning 1 DONDERDAG 15 MAART Wl Op 23 maart gaat in zoldertheater In de Teer- stoof „Voshart" in première. Dit commedia dell'arte-stuk wordt gespeeld door de Schie- damse amateurtoneelvereniging Groeton. Het stuk is een bewerking van regisseur/cabare tier Rob van de Meeberg van zowel het oor spronkelijke „Volpone" van Ben Jonson als een bewerking daarvan door Hugo Claus, „De Vossenjacht" getiteld. Hoofdpersoon is een schatrijke bankier, die leeft van spelletjes ten koste van anderen. Hij laat bekend maken dat hij op sterven ligt. paar komt een stelletje op zijn geld beluste aasgieren op af. Ze doen alle mogelijke moeite om iri zijn testament terecht te komen. Er komt zelfs een rechtzaak van. Voshart laat vervolgens bekend maken, dat hij gestorven zou zijn. Zijn secretaris blijkt zijn enige erf genaam te zijn. De debiele dochter van Vos- hart zorgt voor een niet verwacht en verras send eind. „Oorspronkelijk speelt het stuk in het Venetië van de zeventiende eeuw", vertelt Groeton- Secretaris Paul Segaar. „Rob heeft het naar de toekomst gebracht, hij laat het in Amster dam in 1981 spelen. Het is allemaal luchtig on danks de waarheid en satire die erin zitten. Het is een satirische comedie, hier en daar wat pikant. De rechterlijke macht wordt op de hak genomen. De kat van Voshart is de verteller. Tussendoor wordt het spel soms be vroren en de kat zegt dan de meest rake din gen. Ik geloof, dat het wel een stuk is dat het publiek zal aanspreken. Er is in Engeland erg veel interesse voor dit stuk. Ze gaan het er ook in de bewerking van Rob doen met hem als assistent-regisseur. De directeur van het Engelse theater komt bij ons kijken. Daarna gaat Rob verder met het stuk in Nederland". SCHIEDAM - „Het is ergens wel gek, dat wij een cabaretier als regis seur hebben. Maar Rob van de Meeberg is erg geïnteresseerd in toneel, dl bet erg in zijn stijl. We bebben hem ontmoet toen wij de Noh-spelen in de Tterstoof speelden en hij m Marius Monkau er hun aleuwe programma aan bet instuderen waren. Het bleek dat Rob en Marius wel eens meer regisseer den. Toen hebben wij Rob gevraagd. Hij was erg en thousiast. Zijn eerste sug- gestie was een stuk van Shakespeare of een Griekse tragedie te spe- tea. Bij toeval zijn wij bij dit stuk gekomen." Groeton-searetaris Paul Segaar: Weer een erva ring rijker". Uw belang gaat voor. want u bent de enige waaraan COOP als vereniging van konsumenten rekening en verantwoording heeft af te leggen. Daarom betaalt u geen cent Se veel! Willeke van Ammelrooij in DOODZONDE Groeton, voorde repetities gaan beginnen, ontspannen bijeen, tl 'Er moet altij d onder fa hoogspanning gewerkt worden9 Van onze verslaggever DICK VAN DER LUGT Paul Segaar. tien jaar lid van de elf jaar oude Schie- fiamse toneelvereniging Groeton, vindt dat hij en zijn maakt door snel het theater vast té leggen", zegt Paul. JDaardoor zijn wij in een dwangpositie gekomen en dat is een enorme druk ge weest. Als het goed is. heb je voor een stuk 35 repetitie.^ nodig. We zijn in december begonnen te repeteren en het werd al gauw twee keer per week. Nu repeteren we drie maal per week. Dan moeten wij nog decors bouwen, ach ter de costuums aan en de hele organisatie er omheen doen met affiches, program ma's en kaartverkoop. De eerste drie voorstellin gen. die we van de Noh-spe len gegeven hebben, waren zwak bezet. De laatste drie waren goed bezet. Ik geloof. dat we te weinig aandacht hebben geschonken aan pu bliciteit. Maar het was ook vreselijk moeilijk om bekend te maken wat Noh-speïen zijn. Het was vreemd voor het publiek en maar heel weinig mensen wisten wat Noh-spelen waren. Die zei den dan ook: interessant dat jullie dat doen. We hebben wat mensen gehad, die een studie van het Japanse to neel maakten. Omdat we de data voor het volgende stuk onmiddellijk hebben vastgelegd, waren we gedwongen om gelijk met de repetities te beginnen, an ders waren we in tijdnood gekomen. We konden daar door weinig inzet tonen om de boer op te gaan en het stuk te verkopen. Het is jam mer. want het succes was de moeite waard geweest om verder te gaan. Er zou in het land veel interesse voor ge weest zijn. Nu stonden we er als spe lers ook vreemd tegenover. We zijn laat tot de ontdek king gekomen, wat het eigenlijk was. Ik geloof te laat. We wisten het zelf niet goed. Maar ik geloof niet dat we ons eraan vertild hebben. We hebben er een enorme ervaring mee opgedaan. Bij Groeton zi jn we de lijn gaan volgen om steeds bezig te zijn met iets anders. Van Ad Hoevmans hebben we vrese lijk veel van de pure toneel techniek geleerd. Van Cor Verdonschot hebben we ge teerd je lichaam te gebrui ken in overeenstemming met je emoties. Hij zei: je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Hij heeft ons gevoel voor het plaatje, de compositie, bijge bracht. Hij wilde dat we de mise-en-scène zelf deden. Die twee samen. Ad en Cor. zijn voor mij het einde. Als je die twee kunt combi neren. ben je naar mijn ge voel een heel eind op weg om goed toneel te spelen. De vakman die de Noh- spelen heeft gezien, zei: het plaatje is schitterend, maar er mankeert wat aan de tekst. We hebben niet vol doende gewerkt aan het doorleven van de tekst. De emotie was er helemaal, maar de diepte in de tekst ontbrak hier en daar. Het doorsnee-publiek vond het fascinerend en wij hebben het met erg veel plezier ge daan. Het is jammer, dat het bij zes voorstellingen is ge bleven". Toch is niet alles roze geur en maneschijn bij Groeton. „Als vereniging krijgen wij het steeds moeilijker", be kent Paul Segaar. „We heb ben een vaste kern en het is moeilijk om er mensen bij te krijgen. Het is voor nieuwe mensen moeilijk om zich aan ons aan te passen en omge keerd. Als de oude garde zich niet aanpast, bestaat de kans dat de vereniging opeens verdwenen »s. Het zou nodig zijn. dat nieuwe mensen de zaak overnamen; ook bij Groeton. We zouden ook zo graag eens een niet spelend bestuur hebben met een zakenman erin die de boel zakelijk en financieel begeleidt. Met een artistiek man die veel van toneel afweet en een techni sche man. Het lijkt een uto pie. want waar haal je zulke kerels vandaan We hebben die mensen wel. maar die moeten ook spelen. En je hebt soms mensen nodig, die de zaak kunnen afremmen." Het blijft toch nog wel leuk hoor. alhoewel het steeds moeilijker wordt. De sfeer is nog steeds goed. We proberen met z'n allen zo hard mogelijk te werken Er zijn repetities die niet zo lek ker gaan: dan is het wel eens moeilijk. Dan wordt de druk duidelijk merkbaar. We kunnen ons niet permitteren het op ons gemak te doen. Er moet altijd onder hoogspan ning gewerkt worden. Dat gaat wel eens ten koste van het plezier. Dat komt omdat wij hoge eisen stellen. We zijn ambitieus en we willen niet op ons bek vallen. Mis schien gebeurt het toch wet eens. Maar de sfeer onder elkaar is bijzonder goed. De gezel ligheid bij ons zit hem in hel plezier dat wij »n het werk hebben. Groeton werkt met erg veel plezier aan toneel. Toneelspelen is ons plezier. Gezelligheid in de zin van lol hebben, biljarten, dans- en feestavonden na afloop is er bij ons niet bij weereen ervaring rijker zijn geworden door de keuze van cabaretier Rob van de Mee berg als regisseur. „Hij heeft in Voshart bijvoorbeeld al lerlei geinige dingen ge bracht". aldus Segaar. „Hij heeft hele stukken in moder ne taal gestoken. Het is wél typisch op Amsterdam ge schreven en zo krijg je de gekke situatie, dat iemand met eer» Rotterdams accent mstêrdams staat te doen. fa Robs bewerking proef je de echte cabaretier." Nog een half jaar geleden *tond Groeton in de Teer- stoof met twee Japanse Noh- spelen onder regie van Cor Verdonschot. Er werden zes voorstellingen van gegeven en in tegenstelling tot „Mal- colm". dat een jaar daarvoor «nder regie van Ad Heymans werd gespeeld, bleef het daarbij. •We hebben de fout ge- Cinrrna Bi» - Doodzonde, met Cor van Rijn. Willeke van Ammelroos. Renéé Sou- tendijk en Josce Ruiter. Ke lt le. Rrne van Nie, Passage - lie anti-terreur brigade, met .Mantel Ho/zul li, Ivan Rassimov en Carol Andre. Regie: Massimo Dal- la man». Doodzonde gaat ever bel rijke roomse leven, in deze tijd van neo-anti-papisme weer een actueel gegeven. De lilm speelt in I.imburg waar een voor de sloop bestemde kerk wordt bezet door een le ninistische actiegroep die kritiek levert op de kerk. Ken acteur raakt verzeild in de actie en komt zo tot een te rugblik op lijn kat holte kr jeugd. Die jeugd zien we te rug door middel van Hash- fcis-Jii «n wtmiwrr dwooëfë bruine kleuren. Het eigenlijke verhaal is in gewone kleuren verfilmd door Rene van Mie, Daarin komt de kleurigheid van bet Roomse leven goed tot uiting. Vooral tijdens een bijeen komst in een volle kerk. Van Mie maakte verschil- lende opnamen over bet mijnwrrkerslrvrn van vroe ger in i.imburg. Die opnamen zijn zeer slrervol, vooral voor iemand die nooit in een mijn is geweest. Willem Breuker maakte de muziek voor Doodzonde. De anti-terreurbrigade h een Italiaanse lilm uit 1976. Ken speciale commando-een- beid krijgt de taak een stel terroristen op te sporen en aan te houden. Zij doen dat onder leiding van inspecteur \anni die zeil zijn vrouw vrrloren heeft door een ter roristische actie. De inspec teur krijgt hulp van de com mando-eenheid om de daders »p te sporen, vier jonge goed getrainde mannen, thuis in alle vechtsporten. V kent dat wei. een voort Italiaanse Bij. zonderi- Béjstarutsre nfietd. Hoe de lilm verder loopt zal wel niemand verhaten. Bomaanslagen. hankbero- vingen. vuurgevechten, achtervolgingen. Kortom niet zoveel nieuws. Voor de kin deren draait middags Ca- roussel. Dat tijn een slel min of meer leuke tekenfilms,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1979 | | pagina 5