Tegenwerking, vertragingen, pesterijen en tegenslagen ëp te ver uiteen' I? i I Nog gehandicapte kinderen welkom bij Ooievaars li af ng- ]P -te HW-Bijlage Schiedam Extra pag. Complete ramp mm- 11 i SMl Miili li ;V' W 1 8 v. Complot Tegenwind Bram Uil (met roltong) en Aad Sprong, organisatoren van "Voor het leven getekend?". mm® mi ÉSMt II tBfiÉt De hele meute vaste medewerkers van de ponyclub op het buitenterrein naast de kinderboerderij van Maat. In de "arena", ze moeten er soms erg aan wennen dat ze met "levende have" omgaan. Willem Noorduin, Henny Ridder en instructrice Nan nie Nieuwenhuizen praten na over de zondagmiddag lessen. Wegwerplectuur P iff ti 11 i '■-it Bram en Aad: 'Voor het leven getelcend?' Van onze verslaggever DICK VAN DER LUGT SCHIEDAM - Tegenwerking, vertragingen, regelrechte pesterijen en tegenslagen; Bram Uil en Aad Sprong hebben bij de organisatie van de striptentoonstelling „Voor bet le ven getekend" aan den lijve ondervonden wat het betekent om met het Stedelijk Musetim te moeten samenwerken. In een 35 pagina s tellend verslag blikken ze op hun ervaringen terug. Niet vanwege de schuldvragen („die zijn allang niet interessant meer"), maar om burgers die tezamen met over heidsinstanties iets organiseren, duidelijk te maken „hoe het proces verloopt tussen het idee en de uiteindelijke resul taten Want, zo zeggen ze: „Structuren zijn knellende jas sen voor gevoelige ideeën". seerd was in de striptentoon stelling. „De uitgevers in Parijs en Brussel hebben hartelijk ge lachen om die brief", merken Uil en Sprong in hun verslag op. Of het feit, dat de museumdirec teur de geplande catalogus slechts in consignatie wilde af nemen. Of het beknibbelen op uitgaven en de weigering vol doende expositieruimte (er be schikking te stellen. „De creativiteit valt uit het werk weg", schrijven Uil en Sprong. „Het is duidelijk dat de directeur van het museum ai- leen nog maar bezig is met ran cunes. Zijn methode is niet fan tasievol. Hij past het enerzijds- ■anderzijds toe..." Een stukje verder in het verslag: „De direc teur en de staf wijzigen hun houding niet. Van enige positie ve medewerking is geen sprake, al wordt er mondeling positief over gepraat". Tijdens de opbouw: „Elke ruimte van waaruit moest wor den gewerkt, was afgesloten. Voor bijna alles moest de sleutel worden gehaald en daarna on middellijk worden teruggelegd. Zo waren er teveel regels om op te noemen. De eerste koppen koffie moesten de samenstellers zelf betalen". Over het bezoek van een ex posant: „Maar dat een exposant het roken wordt verboden, hij niet wordt ontvangen, zelfs niet als hij in de entreezaal tekent voor de kinderen, eri dat de sa menstellers zijn kopje koffie moeten betalen, loop de spuiga ten uit. Zo is de directeur ge woon op zijn kamer als de Brit Don Lawrence in het museum aanwezig is". Tijdens de bespreking van Uil en Sprongs evaluatie van de stripten- toonstëlling verwees de heer Paal man naar andere tentoonstellin gen, voortgekomen uit initiatieven van burgers. Hij merkte daarbij bedroefd op dat hij nog nooit eer der had meegemakt dat de samen werking tussen het museum en de burgers zo slecht verliep. „Dat jullie kritiek hebben op de di recteur van het museum, okee. maar ik kan niet tolereren dat he. andere personeel aangevallen wordt. Het gaat er ons echt niet om een slechte tentoonstelling te ma ken. In de evaluatie wordt gesug gereerd dat wij er met de pet naar gegOoid hebben. Dat is beslist niet waar." Ook wethouder Posthoorn had niet veel behoefte om nader op bet stuk van Uil en Sprong in te gaan. „De instelling van beide partijen liep te ver uiteen. Het is dan moeilijk om tot samenwerking te komen." Wie het verslag, dat nu niet. bepaald uitblinkt door beschei denheid, leest krijgt rode oor tjes. Het is het verhaal van twee stripfanaten, die moeten opbok sen tegen een op stripgebied on deskundige museumstaf en -commissie. Tegenwerking, uit stel. vertragingen, pesterijen, gekonkel en tegenslagen: het zit er allemaal in en je vraagt je af waarom de twee organisatoren niet halverwege het bijltje erbij hebben neergegooid. Begin 1977 stapte Aad Sprong, al vijftien jaar geïnteresseerd in strips en bezitter van circa 3209 stripalbums, naar museumdi recteur Paalman. Tijdens het gesprek waarschuwde Aad de directeur dat het beeldverhaal geen kalm binnenwatertje, maar een grote oceaan was. „Is dat zo", zei de directeur en dat zouden historische woorden worden.' Samen met Bram Uil maakte Aad een opzet voor een tentoon stelling met origineel werk van striptekenaars. Oorspronkelijk zou die in oktober 1978 moeten plaatsvinden, maar de traag lo pende besprekingen zorgden er voor dat de manifestatie ver schoven moest worden naar mei 1979. Het ontbreken van een off ici- e!e bevestiging, dat het museum de tentoonstelling zou organise ren. en later het uitstel hadden verstrekkende consequenties. De uitgeverijen haakten af en het vertrouwen van de al bena derde tekenaars in de capacitei ten van dé twee Schiedammers kreeg-een deuk. „Dat uitstel is heel erg geweest',', zegt Aad Sprong. „Dat was voor mij een complete ramp. De contacten met de individuele tekenaars werden op de tocht gezet. Je moet niet vergeten dat ik er al vanaf begin 1977 mee bezig was". De moeilijkheden waren ve lerlei. Bijvoorbeeld: een in het slechtste school-Frans gestelde brief dat het museum geinteres- v.' S i r;;/'' 3) >X\\V-Vy afvroegen waarom het gehele museum voor de tentoonstelling gebruikt was en dat het contact met de organisatoren slecht was. „Dat resulteerde in het zich af zetten tegen de staf van het mu seum". aldus Paalman. Naast gebrek aan medewer king van museumdirectie en -staf, tegenwerking van het lan delijk Stripschap en het weglo pen van de inrichtingsontwer per werden de organisatoren tien dagen voor de opening ge confronteerd met de weigering door wethouder Posthoorn van werk van Holtrop. Hij verbood het ophangen van 19 öriginele pagina's uit het album „Les Aventures du Prince Bernhard". Het werk ging over de schreef. Zo kon men op één pagina de Koningin en haar gemaal in een intieme voorspel-houding zien. Martin Lodewijk en Peter de Smet trokken daarop hun werk uit protest (of vanwege de pu bliciteit?) terug. Uiteindelijk werd de tentoon stelling op 29 april door loco burgemeester Scheeres en Kuif je-acteur Talbot geopend. Vol- tpns Scheeres toonde het resul taat aan, dat samenwerking tus sen museum en particulier in itiatief een succesvolle formule kon zijn, ondanks „enige tegen wind". In eén redactioneel com mentaar schreef HVV toen, dat deze woorden niet de werkelijk heid weergaven: „De manifesta tie bewijst dat samenwerking met het museum een zenuwslo pend en ondankbaar werk kan zijn". Uil en Sprong komen in hun verslag tot dezelfde conclu sie. Typerend was de houding van museumdirecteur Paalman. In zijn welkomswoord kon hij het niet nalaten twee eigen exposi ties te noemen. Zijn eigen eva-' luatie van de tentoonstelling blinkt uit door nietszeggend heid. Behalve dat de bezoekers aantallen die hij noemt (4926) niet kloppen met de aantallen genoemd door de organisatoren (6668), neemt hij nog geen eens de moeite om ongezouten zijn mening te geven. Hij constateert slechts dat velen zich stoorden aan de armoedige aanblik van de entreezaal, dat vele vaste be zoekers van het museum zich Wie naar een verklaring zoekt voor alle moeilijkheden, komt automatisch terecht bij de mu- seumrel. De PvdA-bestuursle den Hans Bakker en Hans Ko- nings stelden in een geruchtma kende notitie voor het museum om te bouwen tot een cultureel centrum en de eigen collectie te verkopen. Wethouder Zijdeveld wilde in het museum een ten toonstelling over isolatie orga niseren. De rei trok landelijke aandacht en de naam „Schie dam" werd synoniem met cul tuurbarbarisme. Maar er speelde nog meer. PvdA-coryfee Hans van der Vlist werd de museumcommis sie binnengeloodst De Schie- damse Gemeenschap weigerde Bram Uil als lid. Passage-direc teur Henk Berg was door wet houder. Posthoorn aan de kant geschoven. De druk op museum directeur Paalman om nu einde- lijk eens met een beleidsnota en jaarverslagen te komen, nam toe. En wethouder Posthoorn, op zijn nek gezeten door de PvdA'ers Hans van der Vlist en Ton de Vos, duwde de stripten toonstelling door de strot van Paalman. Immers: de expositie was een schoolvoorbeeld van een zogenaamde drempelverla gende tentoonstelling: een expo sitie die zich nu eens niet richtte op het elitaire kunstpubliek. Wie in complotten gelooft, kan uit al deze ontwikkelingen dus gemakkelijk de conclusie trekken, dat de PvdA-Schiedam bezig was het cultuurbeleid in (haar) politiek vaarwater te trekken. Wellicht ligt hier de grondoorzaak van de martel gang van „Voor het leven gete kend?". Ongewild werd de ma nifestatie het politieke parade paardje van „links". „Wij wilden niet datVoor het leven getekend' in die discussie gebruikt zou worden", zegt Aad Sprong. „We wilden gewoon een goed idee tot stand brengen". Aad erkent dat hij en Bram fou ten hebben gemaakt „Een fout van ons kan geweest zijn, dat we niet vroegtijdig hebben in geschat hoe de bevoegdheden van de gemeente, directeur en museumcommissie lagen", zegt hij. „Maar wat weet een gewone burger daarvan? En tenslotte ben ik zo'n gewone burger". fH O AMBULANCE, tel. 269290. Q ARCHIEF Korte Haven 33, tel. 266727; openingstijden maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.15 uur en van 13.15 tot 17 uur; elke eerste en derde woensdagavond in de maand van 19.30 tot 22.30 uur. O BRANDWEER, tel. 264848. O BUREAU VOOR RECHTSHULP gebouw De Teerstoof, Nieuwstraat 12, tel. 264356. Spreekuur; maandag, dinsdag en donderdag van 14 tot 16 uur. O DIERENAMBULANCE Mobiele EHBO-dienst voor dieren. Alarmnum mers: 357559 en 356383. 24 uur service. O GEMEENTEWERKEN Indienen van klachten is mogelijk per brief aan het adres: dienst gemeente werken. Emmastraat 1 of postbus 61; per telefoon afdeling riolering en be strating, tel. 377300 of 260500, toestel 231 van 8 tot 16.30 uur; tel. 268578 na werktijd, alleen voor spoedeisende zaken. Af deling plantsoenen, lel. 154605. van 8.30 tot 10 uur en van 13.30 tot 14.00 uur; tel. 707567 na werktijd, al leen voor spoedeisende za ken. Algemene begraaf plaats, tel. 711222 van 8 tot 16.30 uur. Afdeling techni sche werkplaats. tel. 268280. Afdeling onder houd gebouwen, tei. 260364 of 260500. toestel 279. GEZINSVERZORGING Lange Haven 145, tel. 732800. O KRUISVERENIGING Mesdaglaan 6b, tel. 266264. LENTEBUS Aangepast vervoer voor mensen met een rolstoel of die moeilijk ter been zijn. Bestellen/reserveren, tel. 730831. 0 MAATSCHAPPELIJK WERK Broersveld 142, tel. 731033 of 731485. Open alle werk dagen van 9 tot 17,30 uur. O OPENBARE BIBLIOTHEEK Centrale bibliotheek, Lan ge Haven 131. tel. 267877; filiaal vestigingen: Willem Andriessenlaan 75, tel. 708320; Lorentzlaan 10, tel. 153674; vm. Mastenbroek kleuterschool. Mgr. No- lenslaan 99a; Leliestraat 10, tel. 267981; Dr. Wibaut- piein 219. tel. 708001. Jeugdbibliotheek, Korte Haven 29, tel. 266566 en Ro- saschool. Korte Singel straat 53. POLITIE, tel. 260760. Alarmnummer 264666. ©RECHTSWINKEL Broersveld 140, tel. 730308. Spreekuur: iedere woens dag van 14 tot 16 uur (te vens telefoondienst), iede re donderdag van 18 tot 21 uur. Wijkcentrum De Be ver, Van Beverenstraat 40. Spreekuur; iedere tweede en vierde dinsdag van de maand %-an 19 tot 21 uur. SAMENLEVINGS OPBOUW SCHIEDAM-NOORD Willem Andriessenlaan 77. tel. 702207. ©SCHIEDAMSE GEMEENSCHAP/VVV Overschiesestraat 1, tel. 266000 SOCIAAL RAADSMAN Spreekuren dinsdag van 9 'tot 11 uur in het kruisge- bouw. Bachplein, tel. 706177; dinsdag van 18.30 tot 19.30 uur en vrijdag van 9 tot 12 uur, Broers veld 140, tel. 269957. O STEDELIJK MUSEUM Hoogstraat 112, tel. 269066. Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur; zondag van 12.30 tot 17 uur. ©TECHNISCHE BEDRIJVEN Dwarsstraat 42, tel. 264980. Storingen gas en -.vater. tel. 265333. Storingen elek triciteit, tel. 261700. ©TELEFONISCHE HULPDIENST Tel. 731161. Dag en nacht bereikbaar. Voor hen in geestelijke en sociale nood. WARME MAALTIJDEN Dienstencentrum 4 Molens tel. 705500 WERKLOZENPROJECT DE TRECHTER Broersvest 107, tel. 265255. Ontmoetingsruimte Over schiesestraat 44, tel. 263569. SCHIEDAM Een klein aan tal geestelijk en lichamelijk ge handicapte kinderen kan zich sedert drie jaar heerlijk uitle ven op de zondagmiddag. Dan wordt er in een grote glazen kas, caravanstalling van Aad Maat uit Kethel, door de kinderen se rieus pony gereden. Het gebeu ren wordt georganiseerd door de Schiedamse Invaliden Sportver eniging de Ooievaars. Mevrouw Henny Ridder (31) en vaste medewerkers Dick en Wim Chatelain, Miriam van Eijk en de heer Willem Noord uin zijn er bijna dag en nacht mee bezig. Henny Ridder: „Het is logisch dat je met de verzor ging van de acht pony's die we tot onze beschikking hebben veel tijd kwijt bent. Wc houden echter van het werk. Wat jam mer is, is dat er in verhouding maar zo heel weinig gebruik van wordt gemaakt. Want toen we drie jaar geleden startten hadden we eigenlijk net zoveel kinderen als nu. We zouden graag, heel graag zelfs, meer kinderen willen helpen. Vooral geestelijk en lichamelijk gehan dicapten dan, want het rijden op pony's is goed voor hen. Dat hebben we de afgelopen jaren gemerkt". Instructrice Nannie Nieuwen- huizen valt Henny Ridder bij: „Het is zeker een soort therapie voor de gehandicapten. In het begin ais ze komen hebben ze het vaak erg moeilijk. Ze zijn stijf. En moeten vooral aan het feit dat ze met „levende have" om moeten gaan, erg wennen. Sommigen willen in het begin niets. Dan moet je ze leren han teren en stimuleren tot ze er zelf zin in krijgen. En vaak zijn ze dan niet meer te houden. Ze le ren hoe ze met de pony om kun nen gaan. Een klein meisje, dat hier in het begin geen woord zei, laat nu duidelijk merken als ze een bepaalde pony niet wil. Dan zie je dat hele gezichtje betrekken. Dat is natuurlijk een grote voor- uitgang voor zo'n kind. En de ouders zijn altijd erg blij dat zo'n kind hier los kan komen". De gehandicapte kinderen rij den, tesamen met de drie doch ters van Henny Ridder: Kelly, Mandy en Debbie, die meehel pen om het hun gehandicapte leeftijdgenootjes fijn naar de zin te maken, op kleine Shet land-, Welsh- en New Forest pennies. De kleine zwarte Shet lander Elco loopt gelaten met de kinderen op zijn rug door de kleine piste in de caravanstal ling en soms drinkt ie zelfs kof fie. Nannie: „De pennies voelen dat de gehandicapten meer zorg nodig hebben. Ze zijn dan ook Ponyrijden als therapie si? uiterst voorzichtig. De kinderen kunnen zich zo veilig voelen. En dat is nodig. In het begin weten ze vaak niet wat links en wat rechts is, dat kunnen ze nu spe lenderwijs leren. Sommigen konden toen ze hier kwamen totaal niets met hun benen doen. Ze zaten als verkrampt op de pony. Nu, na tuurlijk na geruime tijd, rijden diezelfde jongens en meisjes met losse handen. Tijdens de lessen doen we veel buikspier oefeningen en we proberen ze te leren hoe ze in evenwicht kun nen blijven. Soms begrijpen de kinderen het niet, dan moet Je ze een beetje in de richting duwen, totdat ze het zelf doorhebben. De ingewikkelde techniek van paard- of ponyrijden moet je ais je met gehandicapte kinderen werkt eigenlijk laten rusien. Op andere zaken moet je extra let ten, zoals discipline, want, dat is belangrijk. Ze leren dan ook hoe de pony luistert. In het begin zijn veel kinderen die hier ko men wat ongeremd, door het po nyrijden worden ze rustiger. Dat hebben we gezien, het heeft voor velen rustgevend ge werkt". Een moeder, die haar gehan dicapte zoontje elke zondagmid dag komt brengen, is mevrouw Rijnders. Ze komt met zoon Wim door weer en wind vanuit Overschie op de fiets om hem te laten rijden. Ze vindt het fijn voor haar zoon. die er zichtbaar van geniet en als een echte cow boy door de piste draaft. Eén probleem heeft ze echter: „Het Is wel een opgave hoor. Dat flet- „Voor het leven getekend? bestond in het museum uitein' delijk uit 251 werken uit Belgié Frankrijk. Engeland, Spanje Zwitserland, U.S.A., Ierland el Nederland. Voorts waren er 12 attributen, een groot zetstulc, "én hangend decor en twee)' maquettes. Buiten het museum vondel ondermeer de volgende activi teiten plaats: drie matig bezoch te exposities in Noordmoier Teerstoof en Mikx Frcetim< Shop, een slecht bezochte ballet voorstelling in het Passag Theater, matig bezochte voor stellingen van animatiefilms ii Theater De Teerstoof en enkel' activiteiten voor de jeugd in sa •menwerking met bureau Jeugd land. Natuurlijk kan men op de ten toonstelling in het museum ei de activiteiten in de stad vee kritiek.hebben. Schiedam is nie een maand stripstad geworden Bij de organisatie ging van alle; mis en dat was overigens niet d< enige overeenkomst met de be ginjaren van Film Internationa in Rotterdam. :if In het landelijk stripblacjif Gummi constateert de schrijver terecht, dat van de geëxposeerd* werken vrijwel elke beschrij ving ontbrak. De organisatorer erkennen zelf in hun verslag da' de educatieve begeleiding var,.,.,, de expositie ernstig te kort is ge- schoten. Gummi wijst ook op dt nogal vergezochte onderwerping deling (bijvoorbeeld „denkend*"lf 3 dieren en babbelende beesten": i en het twijfelachtige nut van d<: zogenaamde overvloeiers; plaatjes uit verschillende ,strt-j -ff palbums die sterk op eikaar lij- (Se 7 ken en die de onderwerpen aar elkaar moesten verbinden. „Gelukkig blijft er nog zeer M veel moois over om een dagje; naar Schiedam te gaan", is dc eindconclusie van Gummi. Er, die conclusie kunnen we voile- dig onderschrijven. „Ik zie de strip als kunst-; vorm", zegt Aad Sprong. „Ik ben er daarom vanuit gegaan dat het museum de beste plek was oml de tekeningen te exposeren. De' meeste mensen zien de strip echter als wegwerplectuur. Ik' weet zeker dat de museumdirec-? teur de strip niet als kunstj maar mee toe gepaste kunst' beschouw Misschien hebben we teveel t 'd. Toch is de ten toonstelling 6 ,ed geweest, want negentig procent van het mate-; riaal dat wij wilden laten ziénJ is gekomen". y I jjr k H sen is wel gezond, maar 4e moetvj het toch maar weer elke zondagj '1 opbrengen**. rij Wim vertelt ondertussen op-: liii gewonden dat ie oofj elke week ït, gaat zwemmen en dat ie maar, '»i|i wou dat 't snel weer eind van "i''i het jaar was, want dan kan ie' 1 met z'n moeder misschien naar.: de Taptoe in Ahoy. Henny Ridder en Willem!' Noorduin maken gauw duide- Ujk dat het vervoer geen pro bleem hoeft te zijn. De S.I.S. de'f Ooievaars hebben tenslotte dei beschikking over een bus en als! er zondags kinderen van en! naar de „arena" gebracht moe- ten worden, dat altijd geregeld! kan worden. Een telefoontje naar de S.I.S. de Ooievaars.-: nummer 269053. kan een boel op-: heideren en vervoer kan zo ge-;! regeld worden. Sinds verleden week is het- h! Henny Ridder die ook les isryfe gaan geven aan kinderen vanf#aj één van de vijf scholen voerlf'f buitengewoon onderwijs. Hen- !§!'l ny: „We willen graag veel kin- (ito deren helpen. En we hebben tenslotte de ponies, die moeten we optimaal gebruiken, 't Is? toch jammer ais ze in de stal blijven staan". Door de week? staan de ponnies op stal in de? kleine kinderboerderij van Aad? Maat aan de Kerkweg, Eén van de wensen van de po-;' nyclub van de Ooievaars is een? ander stukje land. Binnenkort: gaan de kinderen rijden op het j stuk land naast de kinderboer-:" derij van Maat, maar ze hebben! nog een ander landje op het oog. „Sponsor" Aad Maat hierover:!: „Ik heb mijn land en caravan - standplaats beschikbaar gesteld.! Dat komt omdat ik al van de)? schoolbanken af zeer bevriend}' ben met een gehandicapte, een? jongen van Van Mil, ook uit Ke-js thel. Hij werkt nu in de Kinder-i? boerderij. En we hebben altijd!' tegen eikaar gezegd vroeger, la- ter als we kunnen dan gaan wei- een club beginnen met ponnies! of zo. Nu heeft de S.I.S. del Ooievaars de club opgericht en!) ik geef, omdat wij eigenlijk al tijd dat idee hebben gehad wat van mijn ruimte. De Ooievaars hebben nu zelf een stukje land gevraagd, daarover is verleden maand een gesprek geweest met; wethouder Posthoorn". Wethouder Posthoorn desge vraagd: „Ja. we hebben een ge sprek gehad met de S.I.S. de. Ooievaars, waarin ze om eenf stukje, waarschijnlijk braaklig gend, land vroegen. Bezijden de Kerkweg. Nu, we zijn er nog mee bezig, want we weten nog niet helemaal zeker of dat land gemeente eigendom is. Dat zijn we aan het uitzoeken. Er wordt in leder geval aan gewerkt".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1980 | | pagina 5