Lentefeest: na tien jaar nóg geen subsidie 'Jeugd wilde samen wereld verbeteren8 Centrale Volksbank Schiedam heeft 6,5 miljoen spaartegoed mts* wêmm mam Arie V erlinden over bloeitijd arbeidersbeweging SCHIEDAM HET VRIJE VOLKWOENSDAG 29 APRIL 1981 PAG. 5 Het Rode Valken-sym bool op de Groene Vre de staat voor de socia listische gedachte, die Guus Klepke zijn jon gens en meisjes wil overdragen. SCHIEDAM „Tot een paar jaar geleden keek ik nog met afgunst naar de tid van de gpde Valken. Waarom "Teem dat vroeger wel en zou het nu niet meer moge lijk zijn, speelde er steeds door mijn hoofd. Toen ik vorig jaar in Antwerpen, tijdens de 1 mei-viering met een paar Belgische be stuursleden sprak, heb ik de knoop doorgehakt. Ondanks de kritiek van veel oud-A.J.C.ers, ben ik er van overtuigd dat ik er goed aan heb ge daan weer te beginnen met een socialistische jeugdbeweging." j Overtuiging «pit Wfe'K'' Nostalgie Ware socialist Revolutionair Arie Verlinde: ,JEen jaar lang zegeltjes plakken Oorlog Jos van der Lugt over de saamhorigheid en groepsgeest door onze medewerker HAN VAN DER HORST Nóg een jubileum. Op 15 oktober bestond de Schiedamse tak van de Centrale Volksbank óók aehtig jaar. Volgende maand wordt dat door de >etrokkenen op gepaste wijze gevierd. Dat wil zeggen; bescheiden, want de CVB maakt haar leu ze "de bank zonder franje" ook waar als er reden Jestaat tot uitbundigheid. Het bijkantoor van de ïank in het door de katholieken ingebrachte vak- Jondsgebouw Arcade op de Lange Haven ziet er netjes, maar ingetogen uit. Dat kan ook niet an ders, vindt beheerder J. F. R. Heilmann, want de CVB is een werknemersbank, die sinds de oprich ting nauwe contacten onderhoudt met de katholie ke vakbeweging. In Schiedam is ze de enige arbei- dersbank die het ook in de moderne tijd heeft vol gehouden. Het CNV heeft de hare al een tijd gele den overgedaan aan de Nederlandse Midden- standsbank. De heer Heilmann: >yAls katho lieke orga nisatie had den we meer grote gezinnen als cliënt. Twintig cent Verzuiling 'Een ware socialist denkt niet alleen i aan zichzelf (Van een onzer verslaggevers) Aan het woord is een bewo gen, strijdbare Guus Klepke (45). Als enige Nederlander heeft hij de moed gehad an no 1980 te proberen de socia listische jeugdbeweging nieuw leven in te blazen. Nadat hij Jarenlang met een soort gevoel van onmacht had gewerkt bij Scouting Nederland, probeert hij op dit moment het socialis me met behulp van een twin tigtal jongens en meisjes op nieuw uit te dragen. „Weet je", zegt hij zijn ge-, heugen aftastend, „die solida riteit van vroeger heeft me al tijd enorm aangesproken. Ik kom zelf uit een rood nest en zoiets zit helemaal in je per soonlijkheid. Je wordt ermee opgevoed. Die saamhorigheid is één van de socialistische grondbeginselen. Ik probeer dat mijn jongens en meisjes dan ook bij te brengen." Van veschillende kanten, vooral van oud-A.J.C.'ers kreeg Klepke te horen: Guus, waar begin je in 's hemeisnaan aan. We hebben die periode in '59 afgesloten omdat het na de oorlog niet meer aansloeg. „Iedereen, behalve Arie Ver- linde, verzekerde me dat de jeugd van nü de normen van de Rode Valken die vroeger nogal elitair de zuivere socia listische gedachte propageer den niet meer zou kunnen opbrengen. Maar het lijkt erop dat die mensen ongelijk heb ben. Ik ben er persoonlijk stel lig van overtuigd dat de jeugd die nonnen wel degelijk kan en wil opbrengen. Het leden aantal is sinds vorig jaar ge- fry,1 groeid. Wanneer ik in Schie dam alles goed op poten heb, ben ik van plan ook in andere Rijnmondgemeenten 'groepen te starten, aldus Klepke. De Rode Valken waren tot vorig jaar beter bekend onder de naam Verkennersgroep Huls te Riviere. Een afschei ding van Scouting Nederland, die tot stand kwam nadat Klepke te kritisch was gaan staan tegenover deze bewe ging. „Ik protesteerde bijvoor beeld tegen een Nederlandse afvaardiging naar Iran, vorig jaar, ter gelegenheid van de Internationale Jamboree. Ik vond -datNederland stelling moest nemen, maar niemand luisterde toen naar me. Uitein delijk ging de hele Jamboree niet door vanwege binnenland se ongeregeldheden. Maar ik voelde me een éénling", aldus Klepke. „Ik probeer mijn Rode Val ken waardering bij te brengen voor zaken waar andere men sen zich veel moeite voor heb ben getroost. Ik maak ze dui delijk dat je beter eerst kan nadenken en dan pais oordelen of handelen. De Rode Valken- beweging is vroeger met half jes en centen opgezet. Dat heb ik niet meegemaakt, maar zoiets dwingt bij mij wel re spect ad. Voor veel oud-A.J.- C.'ers heeft de naam Rode Val ken dan ook een met nostalgie beladen naam", mijmert de be baarde Schiedammer. „Ik verwijt die generatie echter wel dat ze de socialisti sche fakkel hebben geweigerd over te dragen. Ik merk dat heel goed, omdat ik van die jongeren geen kinderen In mijn groep heb. Maar ik pro beer de nieuwe generatie de socialistische gedachte bij te brengen. Door ze te vertellen dat het beter is anderen zoveel mogelijk te helpen, zonder di rect te vragen hoeveel gel<| het oplevert" De Rode Valken hebben een vloot van vijf vletten, waar mee ze' er regelmatig op uit trekken. Maar het vertier wordt niet alleen op het water gezocht „We doen ook spelle tjes op de kant waarbij ieder een zijn energie kwijt kan. Bij ons kan iedereen ook zijn crea tiviteit kwijt In een voetbal vereniging van tegenwoordig kan dat al bijna niet meer. Twaalfjarigen moeten daar volgens een systeem spelen- Een beetje lekker pingelen is er niet meer bij. Dat levert frustraties op, die ze weer el ders moeten afreageren. Bij ons leeft die prestatiegedachte niet Een ware socialist leeft voor zijn medemens en niet al leen voor de verhoging van zijn eigen welzijn", zegt hij overtuigd. SCHIEDAM De Stich ting Lentefeest is nog zo'n ouderwets stukje particulier initiatief dat voor een grote groep Schiedammers een bijdrage aan het welzijn le vert. Ruim 10 jaar geleden besloot een groep vrijwilli gers, waaronder Rietje Ko- nings, de handen uit de mou wen te steken voor de gehan dicapten en eenzamen in de stad. ,JDe mensen uit hun isolement halen" stond daar bij voorop. Naast de vele feesten, ge zellige avonden en spélmid- dagen vormde het vervoer van zieken en gehandicapten één van de belangrijkste ac tiviteiten. De Stichting heeft daarvoor de beschikking over een bus. Het geld werd bijeengebracht via verschil lende acties onder de Schie dammers. De eerste bus ligt inmid dels al jaren op de schroot hoop en nieuwe zijn duur. „Erg duur, zeker 50.000.- gul den", vertelt Rietje Konings. ,Al het geld voor onze activi teiten brengen we zelf op ta fel, alleen voor het zieken- vervoer hebben we in het be gin subsidie aangevraagd. Tot op vandaag is het daar helaas niet van gekomen. De gemeentetoil eerst zien dat we een centrale vormen met het Rode Kruis alvorens ze het geld uit het vervoerspot- je van het ministerie 'van CRM wil uitkeren." „Wij van Lentefeest zien die centrale niet zitten; toe moeten de bus dan inleveren en de mensen gaan hogere tarieven betalen. Wie een taxi-vergoeding heeft van de sociale dienst kan bij ons, ook als dat geld op is, ver voer krijgen voor 1,50 gulden per stadsrit. Dat is ook hard nodig want de meeste men sen kunr.en van die taxi-ver goeding maar 2 ritten per maand maken. Als we op- gaan in die centrale is het afgelopen met de goedkope ritten. Zolang we het hier over niet eens zijn blijft het geld in die CRM-pot zitten." SCHIEDAM „Welzijn? Zo noemden ze dat niet in mijn jongensjaren. Ontspan ning, amusement en vor ming kreeg lk in de Arbei ders Jeugd Centrale (AJC) en de Nederlandse Arbei ders Sport-Bond (N.A.SB.). Dat draaide allemaal zon der subsidie, de contributie werd betaald met centen en had je die niet dan was je evengoed welkom. Je ging mee op kamp in een van de huizen van Zon en vrijheid, bijvoorbeeld de Raasheuvel of het Rode Valkennest Voor het zover was moest je wel een jaar lang zegeltjes plakken. Vanzelfsprekend was ook de Partij nauw be trokken bij deze activiteiten binnen de Arbeidersbewe ging en legde soms een beet je geld bij. Wat me uit die tijd is bijgebleven? Het ge voel dat er meer eenheid was in de wereld, dat je meer begrip voor elkaar kon opbrengen en niet praatte in, termen van arm of rijk." Arie Veriinde (63) PvdA- raadslid en actief in het Schiedamse verenigingslef ven is het socialisme van jongs af aan bijgebracht In zijn jeugd was „welzijn" een zaak van particulier initia tief binnen de Arbeidersbe weging en lag niet in handen van gesubsidieerde instellin gen met een scala van „wer kers" in dienst. „De bloeiperiode van de A.J.C. en de NA.S3, lag tus sen 1910 en 1940", weet hij. „Het ideaal van de socialisti sche jongeren was toen sa men optrekken en de wereld verbeteren. Op 12-jarige leef tijd zat ik bij De Rode Val ken, een jeugdvereniging voor zowel jongens ais meis jes en dat was tamelijk re volutionair in die tijd. Op de horde- en troepbijeenkoms ten hielden we ons bezig met touwknopen en discussiëren, volksdansen en spelletjes". „In de zomer maakten we de bekende wandelingen, vanaf de Heyplaat overva-, ren naar het braakliggend land dat nu Hoogvliet heet, muziekinstrumenten als trommels en fluiten gingen mee. Je vertrok altijd vanaf het Fabriplein dat ook wel het „Rode plein" werd ge noemd. Na mijn 16e stapte ik over naar de Jtode Wachten, waar de dlsetfesies serieuzer werden en meestal de actue- •Akv.S-kï x le politiek het onderwerp was. De traditionele 1-mei- viering werd voor het grootste gedeelte verzorgd door deze jeugdgroepen met zang, toneel en dans. De Tweede Wereldoorlog haalt een vette streep door de saamhorigheid en de groepsgeest binnen de arbei dersbeweging. Na 1945 wor den krampachtige pogingen ondernomen de A.J.C. en de N.A.S3. weer van de grond te tillen. Arie: „Het ging niet meer, de opzet van de cen trale en de bond sloegen na de oorlog niet meer aan, on danks de nodige naamsver anderingen. Er kwam een welvaartsperiode met meer mogelijkheden en geld voor de jeugd. De tamelijk hoge contributie voor verenigin gen van neutrale'aard kon worden opgebracht. Deze welvaart drukte het saamho righeidsgevoel weg. „Voor alle activiteiten kreeg je aparte clubs; voet bal, fietsen, wandelen, ik noem het een soort verzui ling. En de gemeente ver leende verkapte subsidie in de vorm van goedkope vel den en kantines. Wat vrijwil ligers vroeger deden voor de bevolking is nu in handen \?an de gemeente die daar "werkers' voor in dienst heeft. Het eigen initiatief is verdwenen. Ook jammer is het dat de traditionele ver enigingen minder subsidie mogelijkheden hebben dan bijvoorbeeld het open jonge renwerk." Een van die 'werkers' in Schiedam is Jos van der Lugt, opbouwwerker in dienst van de Stichting Sa menlevingsopbouw Schie- dam-Noord. Hij houdt zich onder meer bezig met jonge renwerk. „Kijk, die subsidi ering van sportverenigingen zit deels in die goedkope vel den", legt hij uit En het ver haal over de kinderen die vroeger met saamhorigheid en groepsgeest bij elkaar waren? Laten we eerlijk we zen: ze hadden geen keus en werden door de ouders ge stuurd. Er was verder niets. Dat is nu wel even anders, een stuk 'vrijblijvender. Daar haakt het open- jeugdwerk op in. Wie hier komt heeft geen trek in een vereniging met allerlei ver plichtingen. Het zijn vaak moeilijke jongeren die daar in niet kunnen aarden. Ze moeten al in de pas lopen in het gezin, op schooi of in het bedrijf en zoeken daar buiten iets anders. We moe ten hier in Schiedam op gaan passen voor een gigan tisch jeugdprobleem. Het aantal jeugdwerklozen, voor al schoolverlaters, wordt steeds groter, en de agressie onder hen neemt toe. Door al deze problemen wordt de greep op deze jon- geren steeds kleiner. De irri tatie die deze groep binnen ,het Wijkcentrum De Blauwe Brug oproept, is ook niet ge ring. Al tijden proberen we voor hen een eigen centrum in Noord te krijgen, maar het gemeentebestuur ziet ge woon niet in hoe belangrijk dit is." na achttien jaar en de basis van ons succes is dat stuk ver trouwen." Maar er is méér. Al» werk nemersbank houdt de CVB er unieke openingstijden op na. Op ag- en donderdag avond is de heer Heiimann achter zijn loket te vinden en datzelfde geldt voor de zater dagmiddag: de cliënten moe ten na werktijd voor hun geld zaken terecht kunnen. Boven dien houdt Heilmann zittingen in de wijken. In een katholieke school of een parochiegebouw Een op het NW georiënteer- <*s sp&arlnstelling Is evenmin 8<*d van de grond gekomen. Ma&r de drieduizend klanten de Centrale Volksbknk "bben bij elkaar 6,5 miljoen den ingelegd van het mü- X waarover de bank lande- beschikt. Hoe komt dat? bank Is altijd een socla- bank geweest," zegt beheer- ~r Heilmann, "als hier op stil- zittingen mensen komen, «aa wordt alles verteld. Ik ver- lijk het soms zelfs met de le- blecht Ik sta hier nu al bij- m doet hij dan zaken af met men sen die om de een of andere reden niet naar de Lange Ha ven kunnen komen. Met name bejaarden vinden dat prettig. En de wekelijkse aanwezigheid van meneer Heilmann op scholen leidt er toe, dat méér kinderen doen »aan het vertrouwde zegeispa- ren. Heilmann: "Het Is allemaal -begonnen op 15 oktober 1900. Toen zijn wij gestart als on derdeel van" de Rooms-Katho- lieke Volksbond, afdeling >Schiedam. De spaarbank werd onder patronage gesteld van de Heilige Thomas van Vllano- va. Dat was een Dominicaanse heilige en zoals men weet, heb ben de Dominicanen nogal in vloed In Schiedam. De mini male inleg was twintig cent en spaarde je minder, dan kreeg Je een spaarkaart met zegel tjes, tótdat de twintig centen vol waren. Je deed dat bij het bestuur van de Volksbond. De voorzitter en de penningmees ter tekenden at. Die kenden ook ledereen persoonlijk. Uit die dagen is het bekend, hoe iemand met een groot gezin een gulden in kwam leggen. "Kan dat wel met al je kinde ren?" vroeg de voorzitter dan. Op 20 oktober 1900 was er al een Inleg van driehonderd drieëntwintig gulden dertig. I En een jaar later was er een spaartegoed van ƒ7862,18. In i de oude stukken lees je stee- j vast: "De spaarbank is een on zer meest bloeiende instellin gen." De spaarbank Sint Thomas van Viianova heeft zich in 1935 aangesloten bij de landelijke Centrale Volksbank, die tegen woordig 700 bijkantoren en agentschappen heeft. In 1964 was Schiedam de eerste stad, waar een full-time kassier werd aangesteld, omdat het niet meer lukte de zaken met part-timers af te handelen. Heilmann: "Het NKV had tweeduizend leden en het NW achtenzestighonderd." "Waarom wij wel en het NW niet? Misschien, omdat wij als katholieke organisatie meer grote gezinnen als cliënt hadden, die meer opzij moes ten leggen. Of omdat de katho lieken destijds ln Schiedam als eersten met de arbeidersorga nisatie begonnen zijn." Een andere reden is mis schien de verzuiling. Een ouderwetse katholiek spaarde in eigen ki$hg. Die zou ln te genstelling tot onkerkelljken zijn financieel heil niet gauw elders zoeken. Vandaag plukt de CVB daarvan de vruchten. Want veel ontzuilde kinderen blijven er niettemin sparen. Hun argument: de gemoede lijkheid en de praktische avondzittingen. Maar, aldus Heilmann: JDe moeilijkheid is de leegloop van de stad. En meisjes, die van kindsbeen af bij ons hebben gespaard, ne men na hun trouwen de bank van hun echtgenoot" Het geld van deze spaarders wordt door de CVB voor 40% in sociale projecten belegd. De bank zit in een hoop projecten voor goedkope woningbouw, wijkcentra en dergelijke. Want op de achtergrond heeft altijd het idee gestaan de spaarcen tjes van de arbeiders te beleg gen in zaken, waar zij zelf voordeel van zouden trekken. Daardoor Is het extra jam-' mer, dat ook de CVB de koude hand van de crisis al enigzins begint te voelen. Heilmann: Tk wil niet zeggen, dat de mensen het slechter krijgen, maar wel minder geld. Vol gens mij Is het nog niet zo, dat' de mensen op duurzame spul len bezuinigen. Ze zetten wel minder op de rekening en In het algelopen Jaar vroegen ze méér op,"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1981 | | pagina 7