w irec Door film óp rand van de ondergang gebracht WKm ■Bi t De laatste tramoonduoteurs -h- Ben lastig kaderlid Tiizzi, KSSli mssmsmi Wm ^éZ$ immm n "Hete brijen mM l jnbiaanéentrunu onderdak? ■pirecte Popmuziek CATASTROFE ONTSLAGEN REVOLUTIONAIR? S&SSSsS .^y-" Uiiüf ZATERDAG 9JUU Rotterdamse £&sa efaa! ld Van onze verslaggever ';v; TJITTE DE VRIES ROTTERDAM De Rot terdamse Kunststichting (RKSl met zijn 70 medewer kers wordt over een paar jaar een instelling waar nog .slechts 20 man werkzaam zijn. Dat wordt een forse ver mageringskuur. waar de hui- .hdige directeur Paul Noorman i volledig achter staat, iif. De Rotterdamse Kunst stichting de meest bespro ken, meest bekritiseerde, meest beroddelde kunstinstej- ;"ling in Rotterdam, die nota- - bene meer dan 10 percent op- .V^slokt van het totale kunstbud- get van de gemeente zal er ."^bovendien totaal anders gaan t.uitzien. De Kunststichting heeft ge taald, is de nuchtere conclusie "-"'Van directeur Noorman. Het --érgste vindt hij dat er notabene ""nergens zwart op wit staat, tvaarom Rotterdam überhaupt -T zo'n kunststichting nodig heeft, 'r.'l Dank zij de afdeling Film In- "r "ternational was het bovendien -—kantje-boord geweest of de '^Kunststichting was volslagen failliet geweest. Opgedeeld in rhokjes zitten de verschillende af titelingen van de Kunststichting /"in een duur pand aan de Wester- —jjingel. En dat moet veranderen, l'f'gldus Noorman. Want het moet weer een instelling worden die ■p3ijn nek durft uit te steken, die durft te prikken, waar het pu- jaliek huppelend naar toegaat, en - tjie als kwikzilver heenstroomt t.naar waar dat nodig is. „Er is nog nooit onderzocht yyat de betekenis van kunst en "^.pultuur is in zo'n speciale stad als Rotterdam. Waarom heeft ..„bijvoorbeeld het RO-theater ge staald? Waarom is een regisseur als Franz Marijnen met veel res sentimenten weggegaan?" Aldus RKZ-direckteur Paul Noorman, die anderhalf jaar ge gleden als manager werd wegge- Ki haald bij een Utrechts Ruimte vaartlaboratorium en nu rustig bekent dat hij het moeilijk vindt 'ij een kunststichting te leiden. "„Dat vind ik allereerst moei- Hjk omdat ik nieuw ben in Rot- '■Sferdam, en ook omdat ik nieuw - ben op het terrein van het kunst - -beleid. Daarbovenop komt dan nog dat ik in een organisatie kwam waar een hele hoop aan op ~te knappen viel." In de afgelopen anderhalf jaar heeft direckteur Noorman zich een goed beeld gevormd van wat -•Ter aan de Kunststichting opge- Iknapt zou kunnen worden. Enke- ...- Ie-, weken geleden overhandigde ""•Chij de Commissie Kunstzaken van de gemeente Rotterdam een .„..eerste notitie van zijn bevindin g-gen en daarmee stak hij al fors zijn nek uit. Nu wijst Noorman op de con- Clusies uit het vorige week gepu bliceerde rapport van de vroege- •tt-re directeur van de Amsterdam- "'ftse Theaterschool Jan Kassies ten 1 behoeve van de Wetenschappelij- T„ke- Raad voor Regeringsbeleid. - OiK&ssïes concludeert namelijk: „Méér geld voor de kunst le- mwert géén groter publiek op. Ook ^ntdcif-cultuurspreiding is mislukt, want het blijft een élite die profi- - 3 teert van alles wat zwaar gesub- aaidTeerde kunstinstellingen op brengt." RKS-directeur Noorman vindt de conclusie dat de cultuursprei ding gefaald heeft, een leerzame les voor de Rotterdamse situatie. „Kijk naar het RO-theater. Dat werd opgezet vanuit een dringen de behoefte vanuit de toneelwe reld aan nieuwe theaterstructu ren. De Toneelraad werd opge zet. Er werd een nieuwe regis seur aangetrokken om het geijk te repertoire-toneel nieuwe im pulsen te geven. Wat zag je? Een deel van het publiek liet het hele maal afweten. En een deel zocht de overkant op om een abonne ment bij het RPhO te nemen. Ik gun Marijnen zijn ressentiment, al wil dat niet zeggen dat hij ze kreeg vanuit een goede beoorde ling van de toneelsituatie in Rot terdam. Dat is zijn taak ook niet. Maar een dergelijke uiteenzet ting waarom alles misliep, ont breekt wél!" De Rotterdamse Kunststich ting is in de nieuwe bezuinigings ronde aangeslagen voor 2 mil joen gulden. Wethouder Joop Linthorst van Kunstzaken gaf de wens te kennen dat de Kunst stichting nog méér zou moeten bezuinigen om met dat extra geld nieuwe dingen te kunnen doen. Er is in Rotterdam een "direc- teurenoverleg": een overleg waarin bijna alle directeuren en zakelijke leiders van Rotterdam se kunstinstellingen zitten. Bin nen dat overleg bekijkt men hoe men de nieuwe bezuinigingsgolf zo creatief mogelijk te lijf kan gaan, zodat er niet lukraak ge sneden gaat worden. Noorman: „Daarbij zijn oude beleidsstukken over de kunst weer boven tafel gekomen om er eventueel een nieuw beleid uit te destilleren. Toen bleek dat veel van die beleidsstukken slecht zijn. Want er hebben toen part ners om tafel gezeten van al die instellingen, die zorgvuldig over alle hete brijen zijn heengestapt. Bij het toneel zette men bij voorbeeld alle knelpunten keurig op een rij met de conclusie dat er nóg eens één miljoen gulden ex tra nodig was om het allemaal op te lossen. Maar wat er ont brak was een heldere analyse van wat er de laatste jaren ge daan was, hoe de toneelsituatie er in de wereld uitziet en wat je in Rotterdam met zijn mogelijk heden zou kunnen doen. Dat soort analyses zijn gewel dig belangrijk. Maar ze bestaén gewoon niet in Rotterdam! Al is er de laatste jaren heel wat afge- ouwehoerd over het bestaans recht van de kunst..." De vraag is dan of er niet te veel gekeken wordt op de korte termijn. De Rotterdamse haven is per slot ook niet in een paai jaar uit de grond gestampt. Paul Noorman: „Dat geldt in derdaad ook voor de kunst. Als je investeringen pleegt die niet slechts voor de élite zijn, maar waarmee je ook in de breedte mikt, dan moet je op zéér, zeer lange termijn denken en veel ge duld opbrengen. Het beroerde is dat we door de bezuinigingen nu al worden gedwongen te laten zien wat' voor moois we hebben gepresteerd." Toen RKS-directeur Noorman bezig was met zijn notitie voor de Commissie Kunstzaken, stuit te hij op een rapport uit 1969 van één van zijn voorgangers, de des tijds pas in dienst getreden Ad- riaan van der Staay. Noorman: „Ik schreef: We be ginnen nu met een Kunststich ting nieuwe-stijl. Het frappante was dat hij dat anno 1969 precies zo schreef. Ook frappant was dat hij begon te schrijven: We heb ben nu net een hele reorganisatie achter de rug. Ik had dat zojuist ook opgeschreven. Het meest frappante was, dat hij schreef: We gaan binnenkort aandacht geven aan de popmuziek. Ik was bezig hetzelfde te zeggen. Wat betekent dat? Dat de Kunststichting in die veertien jaar niets aan de popmuziek heeft gedaan. Er is dus iets ver keerd gegaan. Door oudere me dewerkers wordt dat ook beves tigd. Het bleek dat de humuslaag waar Van der Staay het toen overhad, niet wou lukken. Men zag zich gedwongen allerlei za ken toch maar langdurig bin nenshuis te houden. En daarbij komt dat een daardoor steeds groter wordende geldstroom het kritische vermogen niet bepaald vergroot." Noorman spreekt openlijk en vrij-uit over de bijna-ramp die Film International werd. „Toen dat werd opgezet was het vanaf het begin afgesproken dat het binnen de RKS een tijde lijke zaak zou zijn. Film Interna tional zou zo gauw mogelijk op eigen poten moeten komen. Maar de film bleef binnenshuis en dat werd bijna een katastrofe die inderdaad bijna iedereen mee sleurde naar de ondergang. Want wat ging er mis? Ik denk dat Huub Bals vanaf het begin een goede visie en een goed beleid heeft gehad. Er werden activitei ten ontwikkeld die gezond waren. Maar Film International werd nooit zelf met de werkelijkheid geconfronteerd. Die werkelijk heid werd ook nog verduisterd doordat men telkens op de Kunststichting terug kon vallen. Huub Bals heeft nu zijn eigen stichting. Voor 1,2 miljoen gul den heeft hij de films kunnen overnemen, een bedrag dat wij van het ministerie van WVC te rugkrijgen. Die collectie is véél en veel meer waard. Als je ech ter de inkomsten van de Film huizen over het eerste kwartaal van 1983 bekijkt, dan blijft dat vér achter bij de begroting. Ik bid dus dat de strop in werkelijk heid niet nog groter wordt." Film International is een kei harde les. Maar Noorman wenst ervan te leren. „Neem de Stichting Jazz in Rotterdam. Zij kwamen bij ons met het verzoek of wij voor hen het Lijnbaantheater wilden ex ploiteren en er enkele mensen wilden neerzetten. Dan zouden zij voor de programma's zorgen. Wij zeiden toen: prima idee, maar zó doen we het niet. We zullen een tweejarenplan opstel len, waarbij jullie vanaf het be gin zélf verantwoordelijk zullen blijven. Wc zullen jullie steunen om te kunnen starten, maar na twee jaar moet je het zelf kun nen doen, ook al zal moderne jazz natuurlijk nooit zonder sub sidie kunnen." Goede ideeën op hun kwaliteit beoordelen, stimuleren dat zulke ideeën van de grond komen, maar zorgen dat de zaak zo snel mogelijk, binnen twee tot drie jaar, op eigen benen staat. Zie hier in het kort de nieuwe formu le waarop, de RKS straks tewerk gaat. Maar er vallen wel ontslagen? „Ja, poeh! Wat wil je. Als je twee miljoen moet bezuinigen. Vertel mij maar hoe je zoiets doet zonder ontslagen! Maar kijk eens naar de Lantaren. Die is drie jaar geleden gereorgani seerd. De Lantaren heeft zijn eigen plek en zijn eigen publiek. Dat is een onderdeel dat zelf standig kan worden. Daarmee zijn ook 17 mensen gemoeid. Zo bekijken we momenteel eveneens de Grafische Werkplaats, het Vi deocentrum en de eventueel erbij onder te brengen filmwerkplaats uit de Lantaren. Zijn deze onder delen zelfstandig te maken? Heb ben ze dan levensvatbaarheid in Rotterdam?" Noorman stelt nuchter vast dat de RKS in het verleden té ge makkelijk aan aardige initiatie ven maar gauw een subsidie gaf. „Geef maar wat geld! Een fooi! Nooit werd gekeken naar de haalbaarheid op lange termijn. Wat vond je van het Duite thea terfestival tijdens Holland Festi val in Rotterdam? Ik heb ervan genoten. Maar tegelijk vroeg ik me af: wat voor idee steekt erachter om dit naar Rotterdam te halen. Je moet nooit de fout maken om vergelijkingen met Amster dam te trekken. Wat is Amster dam? De doorsnee Amsterdam mer gaat ook niet naar dat soort stukken toe. Maar wat vind je in Amsterdam? Twee reusachtige universiteiten! Een hele reeks HBO-opleidingen. En allerlei jon geren van begin 20 die uit de pro vincie komen om in de grote stad aan het leven te ruiken, met een reusachtige nieuwsgierig heid. Punt één: die vlottende bevol kingslaag heb je niét in Rotter dam. Punt twee: wat we hebben wordt zorgvuldig vér uit de stad weggepland. De grootste blunder die ze maakten was het ver bui ten het centrum isoleren van de Erasmus Universiteit. Brave jongens zitten daar, die medicij nen studeren en de hele dag zit ten te snijden. Of economie en dan hebben ze óók heel andere dingen aan het hoofd dan kunst en cultuur. Dat heeft gevolgen voor de stad. Neem alleen maar de boekwinkels. Ik had het jong ste nummer van de Sociologi sche Gids nodig, hét standaard tijdschrift op sociaal-cultureel gebied. Dat is niet in de Eras mus te koop. En in de Weten schappelijke Boekwinkel zeggen twee dames heel verheugd: ncé meneer, tijdschriften verkopen we niet!" Directeur Noorman is erg on tevreden over het grote pand aan de Westersingel waar de Kunst stichting nu in huist. Allerlei keurige, zakelijke vertrekken herbergen daan de verschillende afdelingen. „Dat is toch geen pand waar de burgers huppelend naar toe gaan in een ontmoeting met de Rotterdamse kunstenaars! Ik wil daar het liefst zo gauw mogelijk weg. Het is een uiterst onaan trekkelijk pand. Ik wil naar een groot open gebouw, waar de me dewerkers uit de hokjes komen en waar iedereen weer medewer ker is van die éne kunststich ting." We bekijken momenteel ook of het Lijnbaancentrum geen goed onderdak zou kunnen bieden met behoud van de tentoonstellings zaal als laboratoriumruimte voor de kunst." Die ideeën klinken allemaal ta melijk revolutionair, vooral als je dat afzet tegen de twee jaar geleden geuite beschuldigingen, bij het vertrek van Hans Kei ler als directeur dat de Kunst stichting een verlengstuk van Dienst Kunstzaken zou zijn. „Het hangt er maar vanaf wat je aan dat etiket revolutionair ophangt," vindt directeur Noor man die ook zijn eigen gedachtes over de autonomie van de RKS heeft. „Ik heb lak aan autonomie. Want wij voeren namens de ge meente met overheidsgeld een subsidiebeleid. En in de tweede plaats is het helemaal niet gek dat er een instantie bestaat die bekijkt, of wij het goed doen vol gens de lijnen van het beleid dat uitgestippeld werd. Best leuk om uit te roepen dat je autonoom bent. als jc maar weet waar het geld vandaan komt! Waar Dienst Kunstzaken 't meeste moeite mee heeft, is onze adviserende functie. Ik vind dat het heel heilzaam is dat er één instantie is die niet om de hete brij blijft draaien, of telkens kool en geit wenst te sparen. Als er weer leven moet komen in de discussie over de kunst, dan moeten wij onze nek durven uit steken. Dat kan ook heilzaam zijn voor de Commissie Kunstza ken die nu teveel afhankelijk is van de adviezen van Dienst Kunstzaken die bovenop elk agendapunt geprikt zitten. Voor de Commissie is het ook goed om regelmatig inhoudelijk met de kunst in Rotterdam bezig te zijn. Maar dan heb je mensen nodig die met kracht achter bepaalde zaken heenzitten. En daar wil ik de kunststichting mee beman nen. Zodat we eindelijk na veer tien jaar ook de popmuziek kun nen aanpakken."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1983 | | pagina 1