li ©të $aj>ne Wim van eer Fascinaties: elitaire: opvolger vaii Podium Staatssecretaris^ De Draaf in Vlaardingen Opbouwwerker is terecht ontslagen Morgén dem Faschismus ünsere Macht gezeigt! mik ■ïmm f Alle, Alle zum BUIowplaUI i Boodschap pen Chantage Schrik Verliezers Onzeker Botes Berlin, heraut sur Slurmwoche der Antifaschlitlschen Aktlon ftitiJiiit ik jwir Aanzet ZATERDAG 4 FEBRUAR11394 HET VRUE VOLK Len Munnik: trefzekere cartoons Door Dick van der Lugt VLAARDINGEN "Onze tijd, waarin hel exces de normale conditie is, fascineert." Deze verklaring geeft de redactie van "Fascinaties" voor de keu ze van de naam van dit nieuwe tijdschrijft, dat wordt uitgege ven door de Vlaardingse Kunststichting (VKS), Onlangs rolde het nuinummer van de persen en gisteren werd het blad in het gemeentearchief ten doop gehouden. "Fascinaties" is de erfgenaam van het blad "Podium"; dat eind 1982 na vier nummers voor het laatst verscheen, om dat de VKS de uitgave van dit blad financieel niet meer kon bolwerken. Vier maanden later schreef de redactie aan haar abonnees dat zij wilde probe ren het blad in een nieuwe op zet te gaan uitgeven. "Fascinaties" is die nieuwe op zet. Omdat de Vlaardingse cul turele instellingen inmiddels een éigen blad hebben gekre gen (naam: "Opzien", ver schijnt 4 keer per jaar en bevat een agenda met alle activitei ten in Vlaardingen), is "Fasci naties" minder Vlaardings dan haar voorganger. Vlaardings is wel de subsidiëring want de VKS krijgt voor elk uitgebracht nummer (tot een maximum van zes) een subsidie van 900 gul den van de Culturele Raad uit de post "cultuurinitiatieven". Nu zal niemand ontkennen dat "Fascinaties" een cultuurinitia tief is. En ik ben ook de laatste om te ontkennen dat "het ex ces de normale conditie In on ze tijd is", zoals de redactie meent. Of onze tijd fascineert, is discutabel: Zie het artikel el- ders op déze pagina over Ber- fijn tussen de twee wereldoor logen. Ook ontzeg ik niemand - het recht om een keurig ver- zorgd blad uit te geven met daarin de meest pretentieuze prietpraat. Maar zo'n blad uit 2' J& (Vlaardingse) gemeenschaps gelden medefinancieren, is toch wel van de gekke. "Fascinaties" fascineert niet. Kan dat ook niet. want de arti kelen zijn geschreven in een jargon dat slechts weinigen in Nederland beheersen. Dat Is spijtig voor de schrijvers tenminste als zij goede ideeën hebben die het waard zijn on der een groter publiek ver spreid te worden. Een interview met de Vlaar dingse cartoonist Len Munnik vormt in het blad een verade mende uitzondering. Hij wordt een tekenaar genoemd die erin 5JL slaagt trefzekere cartoons te maken (ondermeer in het dag blad Trouw) die aankomen bij het publiek. Anders dan ande re cartoonisten tekent hij niet- zovaak portretten. "Je speelt niet vaak op de man", vraagt de interviewer. "Ik denk dat j7 personen op zich niet zo vrese---n- lijk belangrijk zijn", antwoordt ,ÏK Munnik. "Zij staan voor een bepaalde zaak of een ver schijnsel. Het is veel belangrij ker Je daarmee bezig te hou den." a, 8ehalve dit interview bevat het v nulnummer artikelen over t Graffiti in het museum (Boy mans van Beuningen) van Kees Vollemans, Break Dancing van Maurice Nio, The return of the Jedi (schrijver idem), een foto- serie van de Vlaardingse foto graaf Piet Rook, het artikel "De tijd van ruimte" van Jan de Graaf en Donald van Dansik m en "Berlijn bijvoorbeeld" J* (idem). m V. /lc£ "Fascinaties", verschijnt 6 maal per jaar, oplage nulnum-,^ mer 150 exemplaren. Kosten 5 gulden. Verkrijgbaar bij di verse boekhandels in Vlaar dingen, Schiedam en Rotter dam. Redactiesecretariaat: postbus 202,3130 AE Vlaar dingen. "VLAARDINGEN Staatssecretaris L. de Graaf houdt J' maandag 6 februari V voor het CDA- Vlaardingen een in- leiding over het 6n- dèrwerp „Hét so- ciale gezicht vanV i. het CDA". „Mobi- weer praatjes van v 'ilfr een CDA-staatsse- cretaris"-, zo beti- v-atelt de vereniging 1 Mensen zonder I.:' Werk de toespraak bij voorbaat. Zij roept alle Vlaar- dingse (Aspirant) uitkeringsgerech tigden op om de v bijeenkomst te be zoeken. „Maar dui delijk dat het ver- der korten In welke vorm dan ook, wel- ke uitkering dan ook een onaan- 'fe' vaardbare zaak Is", aldus de vereni ging. De bijeen komst wordt ge- iouden In de Be- thelkerk aan de Burg. Verkadesin- gel en is voor iedereen toeganke lijk. Aanvang 20 uur. In verband hiermede blijft het onderkomen van de vereniging Men sen zonder werk in het Weeshuls, Weeshuisplein 18 midden,"maandag tot half acht open. Van een onzer verslaggevers SCHIEDAM Het PvdA-raadslid Jos van der Lugt is op 5 november 1982 terecht ontslagen uit zijn functie als opbouwwerker in Schledam-Noord. Van der Lugt. die zijn ontslag heeft aangevochten, heeft gisteren van de kantonrechter in Schiedam ongelijk gekregen. De rechter moet echter nog een be- sluit nemen of Van der Lugt ook een bedrag van 15.000 gulden aan zijn werkgever moet betalen. Dat was de tegeneis van die werkgever, de Stichting Samenle vingsopbouw Schledam-Noord (SSSN). De SSSN meent dat hij dat geld ten onrechte aan de stichting heeft ont trokken voor privé- uitgaven. Dat was ook één van de re denen voor Van der Lugts ontslag. Maar de rechter wil van de SSSN meer bewijzen op tafel eer hij bepaalt of het daarbij om 15.000 gulden gaat. Alleen een bedrag van 199 gulden is voldoende met /r stukken onder bouwd. Dat, en de resterende ontslag-,G- redenen, zijn vol- - :jj, gens de rechter toch zwaarwegend genoeg geweest, n* Op een pérsconfe- rentie, die gister- Ji; avond is gehouden, .si heeft het SSSN-be- m. stuur gezegd "ver heugd" te zijn over de uitspraak. Jos van der Lugt wil nog geen commen- laar geven. Hij gaat,, eerst de uitspraak nauwkeurig met zijn advocaat door-*"-*- nemen. ortaf Drie inwoners van Hoek van Hol land zijn-door de politie aangehou den omdat zij In Maassluis bood schappen deden zonder te betalen. Toen zij tegen de lamp liepen, had den zij al artikelen ter waarde van 600 gulden achterover gedrukt. „Als jullie geen 50 of 100 gulden van je ouders ste len, krijg je een pak op je donder." De ze bedreiging heb ben vier Maassluis© 15-jarlgen meerma len geuit om leef- - tljdsgenootjes on der druk te zeten om te stelen. Het- viertal is Inmiddels verhoord door de" politie en na een stevige reprimande aan de ouders te ruggegeven. Een bewoner van de Mózarttaan heeft door te schreeuwen een I breker verjaagd. De man werd wak-St ker door vreemde geluiden aan "dé '^vtiS achterzijde van zljn^ woning. Toen hij poolshoogte ging némen, stuitte hij op een inbreker di bezig was de keu kendeur met een i breekijzer te fórce&V ren. - - -ayt' \7;a r finicsi Berlijn: Bakkers Dóór onze medewerker HAN VAN DER HORST SCHIEDAM Robert Bakker hoeft- zijn fonograaf maar op te winden, of de Lange Singelstraat verdwijnt uit het gezicht. Door de kamer klinkt oud geluid: een band met een grote saxofoonsectie en een Duitse stem die zingt over het geluk, dat:op de stoep ligt. Bakker ziet voor zich de statige bomen van de Unter den Lin den, de grote krantegebouwen van de Kochstrasse, het Kaufhaus Des Westens. Maar vooral de binnenplaats van een grauwe, hoogopgaande huurkazerne. Mentaal zit hij dan in het Berlijn van voor de oorlog. "Ik heb het idee, dat ik daar-vaker geweest ben, in die oude arbei derswijken. Het is net, of ik ér terugkom." Berlijn is Bakkers grote hob by. Zijn-huis is afgeladen met boeken, platen en videofilms over de, voormalige rijkshoofd stad. Verleden jaar nam de hobby zeifs zulke ernstige vor men aan, dat Bakker de hele dag willekeurige telefoonnum mers in Berlijn zat te draaien. Hij wilde het specifieke dialect horen. Dat stadium is hij nu te boven. Wat bezielt iemand om zo ontzettend verliefd te wor den op een verre stad?. Bakker:"Het was een ,üit zijn krachten gegroeide pro- vinciestad, een verzamelpunt, waar niemand de juiste koers heeft gevonden. Het was een soort smeltkroes. Misschien is het een aange boren trekje, dat ik dan voor zo'n gemeenschap belangstel ling krijg. In Berlijn werden steeds grootse dingen gepland, maar alles is mislukt. Op de een of andere manier word ik juist door de verliezers aange trokken. Winnaars hebben mij niet nodig. En ik neig ook tot het decadente, tot het verhe ven wankelen op de afgrond. Maar-verder is die voorkeur van mij moeilijk te omschrij ven. Je kunt ook niet verkla ren, waarom je bij éen bepaald stuk muziek in tranen uit barst." Bakkers grote voorliefde gaat uit naar het Berlijn van tussen de twee wereldoorlogen. Toen wa3 de stad het'uitgaans- centrum van heel Europa. Waanzinnige weelde bestond naast diepe armoede. De be volking .stond in de rij voor löngsoep terwijl vlakbij in een elegante uitgaansgelegenheid de elite het zoveelste snuifje cocaïne nam. Je kon met geld op alle manieren je sexuele lusten bevredigen, in luxueuze bordelen of in het Tiergarten- pa.rk, waar jonge werklozen hun lichaam voor een handvol muntgeld te koop aanbieden. Vaak was, er ineens geweld In de stad: dan raakten de na zi's slaags met de communis ten, dan werd een Joodse win kel aangevallen. -Het socialis tisch gemeentebestuur deed wat" het kon. maar de rechtse rijksregering gaf de brave be stuurders van de SPD weinig f wk/ii nt htu ïo 'zrir Om. de ergste.nood te leni gen, werden soepkeukens voor de hongerende bevol king ingericht: kans om werkelijk lotsverbete ring tot stand te brengen. Op den duur kwamen zij niet ver der dan tafels op' straat te zet ten; zodat- de werklozen een beetje konden kaarten. Wat een stad om' gefascineerd van te raken! Bakker: "Het is alle maal verleden tijd. Daarom heeft het iets veiligs, iets ge borgens. Noem het voor mijn part struisvogelpolitiek.'' Maar voor zulk een struisvo gelpolitiek biedt Schiedam steeds minder plaats. Lang zaam maar zeker sluipt het !n.ii Jmiti :i ]n:i!SUi ie*.»—«- -*■>«—I uSTiJUr* oude Berlijn de stad binnen. De bestaanszekerheid wordt onder de voeten van steeds meer mensen weggeslagen. Fascistische en racistische denkbeelden zijn aan vele stamtafels welkom. Ook hier kan een tamelijk progressief gemeentebestuur weinig uit richten tegen de maatregelen van een regering, die dc oude klassenmaatschappij wil her stellen. Robert Bakker ziet die over eenkomsten wel degelijk. "Ja, godallemachtig.... Berlijn is in de jaren twintig ook alles ver loren... Er heerste massale werkloosheid. Het is een onze kere periode geworden, toen de democratisch gekozen bestuur ders allemaal faalden. Daar zijn wij ook aardig aan toe. Men was in de jaren dertig zo ver, dat men voor alles in was en hier tegenwoordig ook. Kijk maar naar de Centrumpartij. Berlijn was ooit de meest tole rante stad ter wereld. Toch heeft de bevolking zich laten verleiden om achter de vaan dels aan te lopen van partijen, waar men oorspronkelijk op tegen was. Het verbijstert me nog stcéds. hoe die oorspronke lijk zo tolérante mensen zich ertoe hebben laten aanzetten om een minderheid de Jo den dc schuld te geven van het eiger. verval. Dat is iets, waar we ontzettend voor uit moeten kïjkenl" Waar dat voor dc Berlijners op uitdraaide: een vernietigde en verdeelde stad, heeft Bak ker vaak op zijn videoscherm. "Ik doe dat, zoals sommige mensen toch kijken naar re portages van medische ingre pen. Zoiets heb Ik ook met die stad, die helemaal in flarden werd geschoten en daar zelf de oorzaak van was. Als je dan Robert Sak ker voor zijn Berlijn-ver- zameling. Daar horen veel brieven bij. Hij cor respondeert veel met nog levende ar tiesten uit het bruisen de Berlijn van voor de oorlog. foto's "ziet van plekken, waar het meest turbulente uitgaans leven plaatsvond, maar die he lemaal in puin liggen, dan kijk ik daar niet graag naar. Maar ik doe het toch. Hoe kan zo Iets geweldigs verval len tot zoiets platvloers? Hoe kon het in godsnaam gebeuren, dat dit Berlijn letterlijk met de grond gelijk Is gemaakt?" Dit alles greep Robert Bak ker zó aan, dat hij jarenlang niet naar het moderne Berlijn durfde.Maar dc uiteindelijke kennismaking is tóch goed be vallen. "Het is nóg steeds een stad van outsiders. Ze kennen er geen dienstplicht en alle vo gels die aan het gezag willen ontkomen, gaan er heen. Er is geen stad met zoveel travestie ten, zoveel flikkertenten. Ik heb ook in geen stad zoveel punks gezien. Berlijn blijft een piek van uitersten. Ailes gaat in extremen." Dijk zich met Belcampo ver want.'Lekker leven en lekker laten leven', is een uitspraak van Belcampo, waar Van Dijk zich hélemaal in kan vinden. Met Belcampo is Van Dijk van mening, dat de mens in harmonie met zichzelf en zijn omgeving moet leven om ge lukkig te zijn. Wim van Dijk neemt de vrijheid op bepaal de punten vanBelcampo's overtuiging af te wijken: 'Ik ben geen slaafse volgeling. Want ik vind dat je moet pro beren zo min mogelijk be hoeftes te hebben. Ik kies voor een comfortabel minimum in mijn leven. Dan zijn je be hoeftes eerder bevredigd en ben je dus eerder in harmo nie, dus gelukkig.' Rijk zal Wim van Dijk van zijn boek niet worden. De 'royalties' moeten worden ge deeld met Belcampo. 'Ik vind het fijn dat de pers aandacht schenkt aan het boek. Maar vee! zal het me niet opbren gen. Dc eerste druk bestaat uit 2500 boeken. Ik heb geen idee hoe de verkoop loopt. Ik heb trouwens heel wat kosten gemaakt voor het schrijven: fotokopieën en reiskosten...' Het feit dat Volkskrant-cri ticus Kees Fens het boek ne gatief heeft beoordeeld, raakt Wim van Dijk niet érg; 'Hij schrijft erover alsof het een wetenschappelijk werk is. Mijn boek is een studie, die een aanzet kan zijn tot een diepergaand werk. De biblio grafie die ik heb samenge steld is best bruikbaar, al zal ik wel iets over het hoofd heb ben gezien. Ach, Kées Fens is ook maar één van de veertien miljoen Nederlanders.' Op de valreep leest Wim van Dijk voor uit de vele aforismen die hijinmiddels •uit Belcampo's wsrk hssfi gc? haald. Of die uitspraken ooit tot een boekje zullen worden gebundeld? Voor Wim van Dijk hoeft het niet zo nodig. Maar publiceren lijkt- hem toch wel leuk: 'Misschien kun nen ze wel in een tijdschrift of een krant. Elke week een paar, dat lijkt me wel leuk...' 'vr;-v - v. i.- 1 vs Vv v 'Belcaïiipo verdient meër waardering' Aan Wim van Dijk, de directeur van 'dc Ma'assluise open bare bibliotheek, komt de eer toe 'De eerste Nederlandse tittle' le hebben geschreven. Een tiftie is een studie over het leven en werk van iemand, die daar zelf direct com mentaar op levert. Feitelijk'heeft Wim van Dijk het boek niet alleen geschreven, maar samen met Belcampo, dc schrijver over wie het boek gaat. Het woord 'tiftie', verzon nen door Belcampo, dekt een voor Nederland nieuw be grip. ;*- Volgens Wim van Dijk zijn er al vier betekenissen voor bedacht. In de eerste plaats de betekenis die Belcampo eraan heeft gegeven. Dc literatuur-criticus Kees Fens, heeft èeh relatie, gelégd mét 'fifty-fifty', begrijpelijk omdat dé tlftlé door Van Dijk en Belcampo samen is géschreven. Tiftie zóu in het Engels ook gébruikt wórden voor 'Engels 'drop', bestaande uit verschillende laagjes.* Volgens hét woordenboek kan'een 'tlff' een "lichte onenigheid tussen vrienden" beduiden. Ook dat klopt wat betreft dé eerste tiftie: Van Dijk en Belcampo zijn het vaak met elkaar X oneens. Hoe.het ook zij: 'De eerste Nederlandse tiftie' is versche nen bij Querido en'kost 39,50. De lezer kan zélf uitmaken wat een tiftie precies is. (Van onze verslaggeefster - Lelia Kuiper) MAASSLUIS Voor zijn 'eigen' .Maassluisc. bibliotheek wil Wim van Dijk twee exem plaren van 'De eerste Neder landse tiftie' aanschaffen. Dat lijkt- hém meer dan' 'genoeg. 'Iederéén die van Belcampo's werd houdt, moet. het in huis hebben; om het gerégeld te kunnenjraadplegen', zegt hij lachend. Dat hij trots is Óp zijn tiftie lijdt geen twijfel; Om erover te praten maakt hij graag tijd vrij. En dan'blij kt dat hij vooral in zijn sas is met het feit ;datmet het .verschijnen van hét boek de ideeën van .Belcampo iri de schijnwer pers komen. Want daar is het Van Dijk steeds om te doen geweest. - 'Ik ben geen blinde bewon- deraar; van Belcampo. Maar ik vind'hiebdat Belcampo dje waardering heeft gekregen die hij'verdienti Net als ande ren ben' ik zijn werk in eerste Wint van Dijk,, direc teur van de Maassluise openbare bi bliotheek: '"Ik .ben geen blinde be wonderaar van Belcam po." -«-ie gaan lezen omdat .- hei boeiend is geschreven, vol humor.en ook makkelijk te le-' zen. Ik herlees zijn. boeken nog en haal er steeds andere dingen uit.' Dat is toch knap. Ook spreekt zijn levensfiloso fie mij érg aan.' De tiftie is niet Van Dljks eerste publicatie. In. 1972 ver- scheen een verzameling aforismen van Ward Ruy- slinck, dieWim van Dijk heeft samengesteld; Sindsdien heeft hij zich verdiept in het werk van.; Belcampo, pseudo niem voor Herman Schönfeld Wichers. Over het ontstaan van het boek over Belcampo verhaalt Van Dijk graag. <;.j 'Toen ik meer. wilde weten over'-Bélcampo, fyiel het me op hóé "weinig er" óver hem is géschreven. Dat ligt ook aan hemzelf. "Hij hééft zelden in terviews toegestaan. Ik heb dagenlang in krantenarchie ven-zitten spitten! om verha lenvan' 'zijn hand op te zoe ken. Toen ik dacht dat ik zo wat alles van hem had verza meld. heb ik hem een brief geschreven. 'JOl liever, ik schreef aan de" Weledelge strenge Heer Herman Schön feld Wichers. Ik kreeg een bo ze reactie. Ik heb toch weer geschreven; maar nu aan de heer Belcampo, per adres H. Schönfeld - Wichers. De reactie was toen wat milder. Ook om dat ik uitlegde, dat het; me om zijn ideeën ging en niet om zijn persoon. We hebben veel geschreven" en.elkaar slechts twee keer ontmoet. Uiteinde lijk- was het Belcampo's idee om het boek samen te schrij ven.' A Het resultaat is een bijzon der bock, dat zeker voor Bel- campo-liefhebbers - demoeite waard is. Een klein gnlffel- lachje kan Wim van Dijk niet onderdrukken, als hijzegt: 'Door dit"; contact met Bel campo wist ik dat hij bepaal- dc zaken liever niet gepubll- ceerd wilde hebben. Daarin ben ik hem tegemoet geko men, maar niet in alle geval len. Maar ik mocht bijvoor beeld over zijn vader niet veel schrijven, maar in zijn commentaar gaat hij zelf veel meer zeggen, dan ik ooit zou hebben gedaan. Ik heb hem kennelijk uit zijn tent ge lokt.' Belcampo's commentaar op sommige tekstinterpretaties van. Van Dijk is scherp. Wim van Dijk is er niet van onder ste boven: 'Het lijkt alsof hij me niet begrijpt. Maar eigen lijk denk ik dat hij zich ach ter zijn kritiek op mij ver bergt. Ik noem Belcampo een romanticus en dat vind ik hem; ook al is hij het niet met- mij eens. Iedereen heeft het recht het werk van een schrij ver zo uit te leggen als hij-het aanvoelt.' -Zeker wat betreft levensbe schouwing,;. voelt Wim van

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1984 | | pagina 1