bcnriivei^ayQiiaen in Maassluis en Schiedam i Kantklossen leer ie m 5 minuten STADSERF BRENGT WAT KRANTEN LATEN LOPEN M Joop den Uyl in de Blauwe Briig •---<* 'Architectuur is de- Moeder der Kunsten' VARA-manïfestatie ook voor Waterweg Zingen in moerstaal nog niet uit de tijd m§mmm W^lil 1 f/- vï i i - Jubileum Krentemik gezellig rommeltje ■M mm ws - •rmtm im r iiyilÉlSi SHMi ■r - - ita|SI«§SIS|ilt|^ IfiIlMlil^^ ÜfiÉI H f •;i 'jWmsm (Van onze verslaggeefsters) MAASSLUIS/SCHIEDAM Een te gering aan tal bezoekers in het Maassluise Schuurkerkthea- ter en een matige geluidskwaliteit in het Stedelijk Museum in Schiedam; dat waren vrijdagavond de minpunten van schrijversavonden in deze twee steden, ter afsluiting van de jaarlijkse boeken week. Schiedam In het Schie- damse Ste delijk Mu seum las Bob den Uyl (rechts) voor uit eigen werk. Had hij wer kelijk velpon in zijn mond J i ém I iU H >w W*:>* WÊËÈ msma Wethouder Posthoorn overhandigt het eerste exemplaar van een nieuw gemeente lijk voorlichtingsblad aan één van de bezorgers. Een Rad van Avontuur vormde het feestelijk mid delpunt van een fancy-fair zaterdag in het kinder- dagverlijf. 0%Jf Goudriaan (links) en Hofman hebben één ding ge meen: ze houden beiden van huizen. HET VRIJE VpLX Schiedam MAANDAG 1 APRIL 1985 -r:^v r; 'r W' Weinig bezoekers en slecht verstaanbaar Te weinig mensen hebben de Maassluise Schrijversavond in het Schuurkcrklheater be zocht. Weliswaar stonden dit jaar geen nationale beroemd heden op het programma, toch was de avond zeker de moeite waard. Echt voorlezen uit eigen werk, zonder toevoegingen, deed alleen de Maaslandse le raar Kees Hermis. De andere schrijvers gaven meer van zichzelf aan het kleine publiek. De Schiedammer Peter Oole dreunde zijn gedachten niet slechts van een papiertje op:' hij maakte er een voorstelling van met de nodige attributen en mimiek. Zijn rake woord vondsten, zoals 'Soms kom je jezelf wel eens tegen en zeg je niet eens gedag', vielen bij het publiek goed in de smaak. Een verrassing was het op treden van de Vlaardinger Kees Pons. Op het oorspronke lijke programma stond hij ge noteerd als gitarist van de Bui tenband Band, die de Schrij versavond muzikaal versierde. De ex-journalist kwam op het Schuurkerkpodium heel goed voor de dag met zijn eigen ge zonden teksten. Een avondvul lend programma van Pons. zou zeker een volle Schuurkerk kunnen trekken. Jan Oudenaarden uit Rotter dam kreeg de lachers op zijn hand met voordrachten uit zijn boekje 'Wat zegglc? Azzie valt dan leggie'. Kennelijk wa ren de plat-Rotterdamse grap pen en uitdrukking ook voor Maasslulzers herkenbaar ge noeg. Zijn 'japansc' gedichten waren voor de goede verstaan der een bron van genoegen. Stil hebben de aanwezigen geluisterd naar de gedichten en prozafragmenten van Han- nie Groen, een Rotterdamse schrijfster. Al voorlezend uit haar werk schonk zij het pu bliek echt een stukje van zich zelf. Al met al een Maassluise Schrijversavond, die meer pu bliek verdiende dan hij kreeg. Dan Schiedam. Was het de fles jenever die ontbrak, waardoor de tongen niet los kwamen? Werktede techniek niet optimaal? Of had Bob den Uyl werkelijk velpon in zijn mond? In elk geval moest je een goed verstaander zijn om het hele programma van de schrijversavond in het Stede lijk Museum aan de Hoog straat mee te krijgen. De vijftigste boekenweek avond werd afgesloten met een voordracht van een drietal schrijvers. Ben Borgart, auteur van onder andere "De Vuilnisroos" waarmee hij in 1972 zijn debuut maakte: Mar- garetha Ferguson met "Anna en haar Vader" en in wiens werk het leven in Nederlands Indië (waar zij lange tijd heeft ZzJkJ. v/-v v i 'Kantklossen oogt heel moeiiijk, maar de mensen kijken naar 't verkeerde. Je moet gewoon bij jezelf zeg gen: het is vreselijk simpel. Kantklossen is in vijf minu ten te leren." Dat zegt J. J. Vandenhorst, hoofdonderwij zer van het Nederlandse Kantklosgilde. Het gilde ver zorgde zaterdag in de Vlaar- dingse Boetzolder een de monstratie, die naar schat ting 300 belangstellenden trok. "We trekken door het hele land," aldus Vanden horst. "In de steden waar voldoende unimo bestaat, be ginnen we na de zomer een kantklosschool." Vanden horst verwacht dat ook Vlaardingen daarbij zal ho ren. Met de kantklostechniek kun je van alles maken: gor dijnen, tafelkleden, be spreien etcetera. Ofschoon aan de techniek talloze naaldjes en klosjes te pas ko men, kent het kantklossen slechts twee "basisbewegin- gèn". Vandenhorst schat hel aantal beoefenaars in Neder land op 3500. "Maar daar zit veel huis-tuin-en-keuken- werk bij. Al is kantklossen niet moeilijk, een paar din gen moet je toch goed in de gaten houden. Vandaar dat wij scholen gaan openen." (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM Een apetrot se wethouder, vijf glunderende voorlichters, tien bezorgers, een stapel pamfletten en een doos stickers: zij begeleidden vrijdagmiddag de presentatie van ,,'t Stadserf", het voorlich tingsblad van de gemeente Schiedam. Het eerste nummer is inmiddels, als extra bijlage an het Nieuwe Stadsblad, bij 11e Schiedammers in de brie enbus gegleden. Via ,,'t Stadserf" wil de gc- eente voortaan de Schiedam- ers informatie geven "die de chiedamse pers niet publi- eert", zo r.is dp dë voorkant an het acht pagina's tellende lad te lezen. Voorheen ge- "urde dat via een adverten tiepagina in het Nieuwe Stads blad, maar, zo schrijft wethou-, der Posthoorn in ,,"t Stadserf": "Het gemeentebestuur is voor stander van een eigen medium om u als inwoner "op maat" van informatie te voorzien." Het eerste nummer bevat in hoofdzaak uitgebreide voor lichtingsteksten, zoais over het werken van de politie in wijk teams, het uitkomen van een gemeentelijke lesbrief over het milieu, het centraal alarme ringssysteem voor bejaarden cn een toelichting op de nieuwe verhuis- en herinrichtingskos- tenregeiing. Een enkel inter view met een veelzijdige amb tenaar moet ,,'t Stadserf" een journalistieke schijn geven. Het zijn ook de gemeentelij ke ^voorlichters die de "redac tie" vormen van het blad, dat "voorlopig" eens In de maand 1 verschijnt. Eén van dit vijftal, minderhedenvoorlichtstcr Hanneke Burggraaff: "Vooral voor de migranten in Schie dam is dit nieuwe blad een uit komst. De belangrijkste infor matie wordt vertaald in het Turks en Arabisch afgedrukt. Zo kunnen wij hen meer bij het gemeentelijk beleid betrek ken." Bij wijze van officiële hande ling reikte wethouder Post hoorn het allereerste exem plaar van ,,'t Stadserf' vrij dagmiddag uit aan een bezor ger van Het Nieuwe Stadsblad. De twee bladen worden beide in een Sijthoff-drukkerij in Rijswijk gedrukt. Nadien volg de een informele bijeenkomst in een café in het centrum, die werd bijgewoond door enkele plaatselijke "VIP's". gewoond) een belangrijke rol speelt: en tenslotte Bob den Uyl, held van de "Fietsende Verhalen". Zij lazen voor uit eigen werk. Na de pauze werd het drietal onderworpen aan een vragen- vuur van de met handen en voeten articulerende leraar Nederlands, A. H. Kester, de enige die goed verstaanbaar was. „Zou u echt graag be roemd willen zijn?" zo luidde één van de vragen. Volgens Borgart betekent beroemd zijn een grotere oplage van je boe ken en dus een groter bereik onder het lezerspubliek. Hier kleven ook nadelen aan, aldus Borgart: „Als je bekend bent kun je niet meer observeren zonder geobserveerd te wor den." Bob den Uyl, die be roemd zijn benauwend vindt, sloot zich bij dit laatste hele maal aan: „Observeren zonder dat je herkend wordt is essen tieel voor een schrijver." De schrijversavond, georga niseerd door de boekhandel, de bibliotheek en het museum werd verder opgeluisterd door een vijftal musici onder lei ding van Bob van der Wel, met kamermuziek speciaal voor deze gelegenheid gecompo neerd. Voor een vrolijke noot op de ze avond zorgde een muzikale maatschappij-kritische zesti ger, die je met zijn tapdansen- de Moriaantje en bosnegerkre- ten meenam naar Frans Kon go weer een man vanonder de klapperboom met een kruik bananenbier naast zich zijn vrouw toeroept wanneer de ko kosnoten nou eindelijk eens gaar zijn. (Van een onzer verslaggevers) VLAARDINGEN Een gezellig rommeltje: zo kan de fancy-fair ter gelegenheid Van het tienjarig bestaan van kinderdagverblijf de Krentemik worden omschre ven, In een wir-war van stal letjes, geroezemoes, slingers en heen en weer hollende kinderen vonden tientallen bezoekers tevreden hun weg door het .houten gebouwtje aan de Vlaardingse Hofsin gel. Als gróótste trekpleister diende een Rad - van Avon tuur." 'h Het rad draaide van 's ochtends vroeg tot aan het einde van de middag in hoog tempo, om maar vooral niets in de bomvolle prijzenkast over te houden. Nauwelijks had het lot drie gelukkigen aangewezen, of de genum merde plankjes werden inge zameld en wederom luid keels in de lange gang van de Krentemik aan de man gebracht. Het geld moest blijven rollen, want de op brengst zaterdag is bestemd voor nieuw speelgoed. Het publiek kon voorts bal len gooien, tweedehands kle ding en gebruiksvoorwerpen kopen, eieren beschilderen, de prijs van een mand vol boodschappen raden, een en veloppe met inhoud trekken cn niet te vergeten naar hartelust eten en drin ken. Direct naast de ingang stond een kraam met ge rookte vis en in de kantine werden desgewenst poffer tjes geserveerd. In zijn tienjarig bestaan is het, kinderdagverblijf uitge groeid van 7 naar 70 "klan ten"; kinderen tot zes jaar. De Krentemik zou er nog wel meer willen opvangen, zo vertelt directrice Willie Sloof. „Er is een lange wachtlijst, waar meer dan 50 kinderen op staan. Ouders moeten soms anderhalf jaar wachten voordat wij hen een plaatsje kunnen aanbieden. Dit is het enige kinderdag verblijf in Vlaardingen." In tegenstelling tot vele andere kinderdagverblijven werkt de Krentemik met groepen van gemengde leef tijden. „We proberen een ge zinssituatie na te bootsen," licht Willie .Sloof .toe. „Bo vendien werkt het prettig. Als de kleintjes slapen ga je met de groten aan de slag en omgekeerd." De Krentemik beschikt over zeven betaalde krachten. De viering van het tienja rig jubileum gaat nog even door na zaterdag. Vandaag stond een receptie op het programma, morgen gaan de kinderen van het dagver blijf naar diergaarde Blij- dorp en vrijdag is er een re- unie van oud-medewerk sters. SCHIEDAM PvdA-voorman Joop den Uyl houdt morgen avond een toespraak van naar schatting drie kwartier in wijk centrum de Blauwe Brug aan het Bachplein in Schiedam. De oud-premier zal daarin met na me de problemen van de jeugdwerkloosheid en de cultu rele minderheden bespreken. Ook zal hij ingaan op actuele landelijke onderwerpen. Na de pauze, die rond negen uur zal zijn, krijgt het publiek in de Blauwe Brug de gelegen heid met Joop den Uyl te dis cussiëren. Hij is bereid alle vragen, mits handelend over zaken met een nationaal ka rakter, te beantwoorden. Ver wacht wordt dat Den Uyl ook een voorschot zal nemen op de discussie, die op 11,12 en 13 april door het PvdA-congres in Amsterdam wordt gehouden. v7 v- Daarin staat het thema "inko men" centraal. De komst van Den Uyi naar Schiedam wordt in de Blauwe Brug omlijst met een grote in formatie-markt, met stands van organisaties als Amnesty, de Jonge Socialisten en de PvdA. De toegang is gratis. De aanvang is acht uur. VLAARDINGEN Aad Hof- man's olieverfschilderijen met als thema "achterstallig onder houd" zijn beslist geen "pro- testdingen", aldus de Vlaar dingse kunstenaar zelf. Van daar wellicht dat het wethou der Bas Goudriaan was, die zaterdag het openingswoord bij Hofman's expositie In thea tercafé Harmonie sprak. Want van achterstallig onderhoud kan de wethouder meepraten. Goudriaan haastte zich te zeg gen dat hij niet naar de Har monie was gekomen om een grootscheepse aanpak van het achterstallig onderhoud aan té kondigen. Toch toonde'hlj zich buitengewoon gecharmeerd door het werk van Hofman. Want één ding hebben de twee met elkaar gemeen: ze houden beide van hulzen. Niet voor niets noemde Goudriaan "de architektuur de Moeder der Kunsten". De schilderijen beelden be staande situaties in Vlaardin gen en omgeving uit. Hofman laat zien dat de keiharde reali teit van afbladerend pleister werk, verroeste regenpijpen, de wand van een pand waar juist een belendende woning is weggesloopt en zelfs een sim pele barst in een muur heel mooi kan zijn. Dat is ook het doel van de kunstenaar, die mede-eigenaar is van galerie De Duig aan de Landstraat. Aad Hofman is een geboren. Vlaardinger. Al tijdens zijn op leiding aan de Vrije Academie in Den Haag ging zijn belang stelling uit haar de schoonheid van de afbraakbuurten, zo ver telt hij. Zijn unieke expositie in het theatercafé Harmonie is te bezichtigen tof 27 april. Het café Is gevestigd aan de Schie- damseweg. VLAARDINGEN Vlaardingse en Maassluise VARA-leden kunnen deelnemen aan de VA- RA-dlstrlctsmanlfestatie, die op 27 april in gebouw de Kunstmin In Gouda wordt ge houden. Belangstellenden moeten zich tevoren aanmel den. De contactpersoon voor het Waterweggebied Is me-', vrouw M. N. Lucardie-Ver- hoeks, Plevierstraat 21, Maas sluis, telefoon 01893-14066,' VLAARDINGEN De tijd lijkt voorbij, dat het zingen in je moerstaal, wat het overgrote deel van de Nederlandse pop musici betreft, een prae is om succes te boeken. Steeds meer groepen grijpen terug naar de Engelse taal en laten de Nederlandse teksten daar waar ze lijken thuis te horen. In het cabaret, op het carnaval of in smartlappen. De Delftse vijf mansformatie De Div liet afge lopen zaterdag tijdens hun op treden in de Harmonie middels niet glad gepolijste refrein-ver- haaitjes echter horen, dat het Nederlands nog altijd in zwang is. In de mooie en voor concerten uitmate geschikte zaal de Har monie, trad als voorprogram ma de Vlaardingse band Flat out and dodo voor het voet licht. De muziek van dit viertal zat niet vol eigentijdse nova- ties, maar' hing meer tegen de eind jaren '60 aan. Onder aan voering van zanger Wil van Vliet, lieten zij een reeks nieu we nummers de revue passe ren. Deze integratie liet bijna geen ruimte voor enig subtiel werk ln het reisertolre toe. Het gevolg was een weinig genuan ceerd totaal-concept. Hierdoor kreeg de zang van Van Vliet, die duidelijk over meer moge lijkheden beschikt, een wat monotoon karakter. De soms eigenzinnige gitaarpartijen bra ken enigszins het vlakke pa-' troon. De Div werd aanvankelijk als grap in het najaar van 1979 opgericht, in november '81 de buteerden de ex-bouwkunsi- studentén met de 12 inch 'e „Stap voor stap" die werd ge volgd door de etpee „Europa is hier". Hun laatste plaat, de mi ni-elpee „Open Zee" werd ge produceerd door de Belgische sterproducer Jean Marie Aerls. De composities van de groep worden gekenmerkt door stp~ wende ritmes, complexe en {ag ressieve gitaarmanóeuvres én krijsende s axofoor» uithalen.. Maar bovenal zijn het de tek sten, die zanger Art Zaaijem met zijn smekende stem uit roept en fraseert in de onver moeibare strakke ritmes, dié de band doet onderscheiden van het hitparade-idioom. Geen verhalende teksten, maar abstracte beelden en ogen- schijnlijk moeilijk te plaatsen, steeds terugkomende woor den-reeksen, die na verweven te zijn met de muziek pas be tekenis krijgen. Het zijn meer kreten, die eep sfeerbeeld oproepen die een ieder kan invullen. Als een be zeten cordon gaven Do Div-je- den de bezoekers nauwelijks ruimte. Dat dit gepaard ging met een lawine van geluid, kwam helaas de kwaliteit niet tén goede. RENÉ DE HEIJ l

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1985 | | pagina 1