Tessa de Loo in de verdediging BEWONERS DE MEERPAAL KOKEN VKORT ZELF HUN KOSTJE BINNENKORT ZELF HUN KOSTJE Pianist zeeziek ki Hët Konsert Brand verwoest SISO-Vlaardingen Open orgelmlddag Flinke buit I bij inbraken in woningen WS W7*ltn»« I üiü mmm - i WÊmm (Van een onzer verslaggeefsters) n SCHIEDAM; Het meidenproject -van 's lands grootstè bedrijfsschool, die van de werf Wilton Fijènoord in Schiedam, wil maar niet van de grond komen. Tussen de duizenden" bezoekers af gelopen zaterdag tijdens de jaarlijkse openbare lessen in de school op het werfterrein langs de Nieuwe Waterweg, bevonden zich dan ook bar wei nig meisjes. - Tweeduizend Brigitte Wind- horst, eên van de drie vrou welijke leer lingen van de bedrijfsschool Wilton Fij ènoord; aart het werk tij dens de Open Dag op de school in Schiedam. (Foto Arie Wapenaar) Naris WólfèiS;hiiÓeijj;(nóg) aiét'onder.; te duiken- Tessa ;de'Loo:trektzich-térug*"voor jaren, zich wijdend aan' haar kantoorbaan van negen tot vier, want „als ik wacht tot de muze mij beweegt, kan ik wachten tot ik een ons weeg," aldus Tessa de Loo op- weg naar het volgende boe kenweek-karwei: het ontbijt plus interview zondag och tend vroeg in het Rotterdam se biblitheektheater met col lega Maarten 't Hart. Open dag in het Vlaar- dingse bejaar dentehuis De Meerpaal. Met de op brengst van de dag wordt in het tehuis een eigen keu kentje voor de bejaarden in gericht. (Foto Arie Wape naar) Muziek het vrije volk Schiedam 4 MAANDAG 30 MAART 1987 m&MMf 0e meiden vv^-vw.Ta.vVvv; laten verstek gaan op WF- bedr ij fssehool „Jammer, want voor meiden is er wel degelijk een prima, toekomst weggelegd in de me taal. Vrouwen worden zelfs, preciezer genoemd in hun werk achter de draaibanken," zegt de Schiedamse Brigitte Windhorst. Zij is één van de drie.'meisjes die de opleiding vftri; twee jaar óp de regionale bedrijfsschool temidden van 240 jongens volgt. Hoofd van de bedrijf ssehool P.G. van de Gêèr:.'„Tja, we doen er via het landelijke leerlingenstelsel van 'alles aan. Maar die mei den willen maar niet komen." De Schiedamse Brigitte Windhorst denkt dat zij een ge degen toekomst tegemoet gaat na haar studie. Ze rekent op een baantje. Maurice Lokker- ból, 'een Vlaardingèr van 18 jaar," volgt de opleiding tot constructie bankwerker. Hij zit in het eerste lesjaar. Ook hij twijfelde er zaterdag niet aan, dat ié een geschikte job zal kunnen vinden. DeMaassluige, - student scheepsbouw .Ed^'vanOe veren, eveneens/ié. jaar', heeft, er ech- tér^eemhard hóófd'im'iiNèe, die scheepsbouw zie ik lilet meer zitten," vertelt hij. „Als ik mijn examen gehaald heb, in april is dat, dan ga ik solliciteren bij Fokker. Ik duik devliegtuig bouw:in: Dan zal"'ik' waar schijnlijk wel' weer vervolg cursusseri:- moeten c volgen. Doen we gewoon." Ruim tweeduizend geïnte resseerden, waaronder uiter aard familieleden, vrienden en bekenden, maar ook veel toe komstige leerlingen lassers, snijbranders, bankwerkers, pijpbéwerkers, plaatwerkers, constructiebankwerkèrs of draaiers bezochten het Schie damse werfterrein. Met de transportwagen voor het per soneel konden de bezoekers egn rondrit over het werkter rein maken. baar, één van de onderzeebo ten: bestemdvoor Taiwan. Het stórmde en een koude wind raasde de bezoekers bijna van het WF terrein af. „Het werk trekt mij, niet de jongens," lachte Brigitte, aan het werk achter de draaibank in het behaaglijk warme be- drijfsschoolgebouw. "Belang rijk' noemt zij het vakbonds werk voor de Industriebond FNV, waarmee i zij onlangs aarzelend is begonnen. Na een introductie weekeinde van de 'bond' was ze verkocht. Het CNV en de Industriebond FNV waren tijdens de open dag aan wezig met foldermateriaal. „Samen sta je sterk. Er moet nog veel veranderen in de op vattingen over vrouwen in 'mannenvakken'. Er zijn overi gens genoeg werkgevers die doorgroefd. „Ze mogen aan mijn handen zien wat ik doe," vindt ze. „Ik vind het werk heel leuk. Naar de disco ga Ik niet, houd ik niet zo van. Nee, ik ben verknocht aan-het ambachtelijke," aldus Brigitte, die ook hogerop wil in haar vak. Na de tweejaarlijkse; opleiding bij de WF- school wil j ze een cursus volgen waarop i zij leert om te gaan met een; computergestuurde draaibank. „Daarna de opleiding voor. leermeester," zegt ze enthousi- i ast. SCHIEDAM Uiterst ner veus en met rode ogen van vermoeidheid schoof Tessa de Loo zaterdagavond rond tien uur achter de tafel op het podium .van het.Videöca- ié In gebouw: De Teerstoof aan de Nieuwstraat in Schie dam. Met droge mond, ge spannen frunnekend aan het haar boven haar linkeroor, las zij vermoeid heteerste hoofdstuk 'uit- haar" -roman 'Meander' voor. Abrupt,„be ëindigde zij haar voordracht met de vraagvJVfèh hóeft' mij verteld dat men In Schiedam nieuwsgierig is, dus brandt u maar los'. Aarzelend kwamen de eer ste vragen uit het publiek. Even aarzelend, maar voor al onzeker, volgden de ant woorden. Vaag duldde zij aan hoe zij aan de hoofdper sonen komt in haar roman. Hoe zij terecht is gekomen in de leefgemeenschap in Pie- terburen in het 'hoge Noor den' van Groningen en dat haar personen wel degelijk -in een /historische, werkeiijk-, heid'.thuishoren.:. ,yy,,u,u ,«:ta i 'Ge'prilAeldJre'ageerdc^ zijl! 'op de suggestie, dat de men sen die in de jaren zestig en zeventig niet hebben meege daan het bij het rechte eind hebben .gehad.:Zij viel -uit en ■- eventjes vervaagde- de ver- moeldheidr „Hetis gemakke-' liJk oni te- zeggen wanneer- Je- veilig achter de vltrages:zit:'- zie je wel. Dat is armzalig. Dat is niet kleurrijk. Ik kijk met nostalgie terug naar een tijd van hoop, naar een tijd die kleurrijk en speels was. Nu is de tijd reactionair met weinig perspectief." Zij vervolgde op een op merking uit het goed gevulde zaaltje: „Nee ik heb niet mid den in de beweging gezeten. Ik heb bijvoorbeeld de Maagdenhuisbezetting niet meegemaakt. Schrijvers moeten een zekere mate van :afstand hebben met het on- vderwerp dat zij onderhanden 'hebben. Misschien moet je -als schrijver gespleten zijn." Zo aarzelend als zij was over haar eigen betrokken heid met provo, flow.er-power en hippiebeweging, zo stellig "was zij óver het feit dat juist jdie - jaren"zo/; wéinig echte 'kunstenaars heeft,voorge- i bracht. Tessa dé Loo: „Ik ben er van overtuigd dat al die bewegingen zijn vastgelo pen. Iedereen was, zo heette het, creatief. Het wóórd lu diek was niet van de lucht. Maar men was niet echt am bitieus. Wil je in de kunsten iets bereiken dan moet je je bewust zijn van traditie en uiterst kritisch zijn. Je wor tels moeten in de maat- Tesso de Loo list zaterdag avond zien dat zij zich met verve kan verdedigen tegen de kritiek dat het boeken weekgeschenk 'Het Rookof- fer' ten deel is gevallen. Zij legde uit waarom .de novelle-; van achteren naar'voren Js geschreven. Waarom, zij ;hefr' thema, een.liefdesrelatie tus- sen een eindexamenleerling en zijn Franse docente, heeft gekozen. „Mijn opdracht was om een verhaal te schrijven dat ook de jongere lezers aan zou spreken. En dat. is volgens mij ook gelukt. Ik sta dan ook achter de geko zen constructie."De kermis rondom de boekenweek en hetdoor baar geschreven boekenweekgeschenk is voor Tessa de Lóo bijna achter de rug. Zij heeft zich nauwelijks gerealiseerd wat het bete kent slachtoffer te zijn van zo'n pubicliciteltsmachine. schappij zijn niet daar naast." Bijna zou door al die aan- dacht vergeten worden dat de organisatoren van de schrijversavonden iedere maand ook een plaatselijke schrijver of dichter in het voorprogramma heeft staan. Deze keer was het de Schie damse beeldende kunstena- -res Nans.Wolterp.,Zelfverse- kerd, alsofzij al' jeren -voor leest ..-uit eigen „werk Abracht zij "riïérilg' glirrilach bij Haai gehoor te wéeg met metafo ren .als: „Een uit de vel ge sprongen saucijsje dat naakt lnhet.gras,vaIt^'^A-;--:vA-y SCHIEDAM Theoretici van het gebaar beweren dat het al leen met de hand en de arm mogelijk is tot 700.000 tekens - te geven en dat louter dé ge- zichtsspieren al meer dan 20.000 verschillende gelaats uitdrukkingen mogelijk maken. Teo Joling ilet in zijn voorstel ling Het Konsert, afgelopen weekeind in zoldertheater De Teerstoof, zien dat niet alleen in theorie maar ook in de prak- tijk onnoemlijk veel te doen is met handen, armen en gezicht. Teo Joling doet een sketch in een concertzaal. Daarin speelt hij een concertpianist die niet toekomt aan muziek maken omdat hij steeds wordt ge stoord, ofwel door geluiden of wel omdat de vleugel zelf wei gert. Hij maakt daarbij een sa tire op de gewichtig doenerij en poeha die rondom een klas siek concert hangt. Joiing neemt de voorbereidende maniertjes op de hak. Hij doet dat door bijvoorbeeld met zijn bovenlichaam heen en weer te wiegen boven het toetsenbord, steeds sneller en steeds mono toner zodat het op het laatst lijkt alsof de pianist in een gon del op een woest schommelen de zee vaart. Joling's gezicht neemt daarbij een uitdrukking aan die van neutraal verandert in iemand die vreselijk zeeziek wordt en tenslotte kotsend over de reling in dit geval het klavier hangt. Een prachtig staaltje vakmanschap. Er werd In de voorstelling die een uur duurt geen woord ge- sproken. Hij trad in zijn eentje op. Zijn partner de sopraan zangeres Lucia Meeuwsen was onverwachts weggeroepen voor een toernee. Joling heeft een mime-opleiding gehad maar hij combineert mime met clownerie. Zijn kostuum past hier bij. Een zwarte pandjesjas, een wit overhemd en zwarte broek met grote zakken door bretels opgehouden en glim mende zwarte schoenen. De - zwarte pandjesjas geeft hem als pianist een waardig uiter lijk. De broek met grote zakken en glimmende schoenen beho ren tot de clownsoutfit. Ze ge ven hem de kans met zijn han den diep in zijn zakken de ho peloosheid van de situatie aan te geven. Het clowneske van zijn pro gramma zit hem niet alleen in z'n kostuum maar vooral in de truken die hij uithaalt. Zo zijn er geluiden die de pianist ver- -..hinderen zich te concentreren. Op een gegeven moment haalt -;^ .hjj ujj,een.lade dle verstopt is onder het toetsenbord een ge weer tevoorschijn en schiet in de richting waar het geluid vandaan komt. Met een trlom- .....fantelijk. gezicht gaat hij weer zitten, maar natuurlijk begint er weer ergens anders iets te^- zoemen. Mi Die vleugel is een mysterieus ding. De openstaande klep bij voorbeeld iijkt een geheel ei gen leven te lijden en zakt bij tijd en wijle. Het gaat zonder dat hij ook maar een vinger verroert piepen en kraken. Het muziekinstrument blijkt eer) soort defect electronisch orgefc te zijn die hoognodig nageke^, ken moet worden. En zo zijifiir nog veel meer verrassende et^ fecten. Theo Joling heeft het vak ge leerd van Marcel Marceau^Po-j ze Franse mime-speler verger r leek mime met muziek. Het^ luisteren naar muziek laat tèrir1 po en ritmeverschillen horen, 11 Marceau vergeleek mime mefh een muziekcompositie omdat hier ook rustige momenten ;iJ worden afgewisseld met ver-, snellingen. „Zonder rustige;'a. momenten is er geen versniet ling in de muziek," zei Mar-- '.r: ceau, „ook mime werkt meta<>t" bewegingen waarin rust erf f tempoverschillen zitten.',' kunst is dan om met behul#_" van gebaren en bewegingen "--- accenten te leggen en span-1- ning-ontspanning over te brén gen aan de toeschouwer. Jo ling maakt veel gebruik van ber Ie langzame bewegingen zodat het lijkt alsot een vertraagde ;- fiim wordt afgedraaid. Marceau' koos voor thema's die direct herkenbaar waren. Hij toonde situaties uit het gewone leven,., kleine succesjes en mislukking gen. Hij sympatiseerde met.da' verliezer of liet heel gewonèfjv gebeurtenissen ontaarden jp" absurde situaties. Het Konsert loopt uit op een"" meesterlijke satire waarin jife,', moristtsch uitgebeeld is dat.bij^ zulke gelegenheden met veel„„ vertoon de vingers worden lós-' gewapperd voordat er ook nog maar een kiaviertoets is aan geraakt. 'Warming up' heet dat in vaktermen. Hij hangt de clown uit bij de tweede voor bereidingsfase, dat is het mo ment waarop de pianist zich in doodse stilte concentreert op het notenschrift en in z'n geest alvast de compositie even oe fent. Van deze twee fenome nen en nog 'vele andere heeft artiest Teo Joling een geslaag de,combinatie van mime en clownerie op de.planken ge-r bracht; Mogeirjk" dal' éeri vol-; nletiyvsgledg.zijb.gëmaaktiom, ook eens te gaan kijken naar Teo Joling's Interpretatie van Marceau's visie, want goede mime is iets wat je moet zien. GEEJA OLDENBEUVING rss.ss'A» s fM i vu A i s.06 ,-Heel intrigerend waren de grote schepen, kranen, scheepsbouwhallen en de dok ken. Ér lag een 305 meter lan ge tanker van de Shell en een Ierse ferryboot op reparatie te vyachten. Helemaal achter op het terrein-langs de Nieuwe Waterweg lag in het water, verscholen en bijna onzicht- MAASSLUIS Het afgelo pen weekeinde Is op identieke wijze ingebroken in vijf woon huizen in Maassluis. Onbeken- iden kwamen telkens door een [ingeslagen ruit van de achter- ^dfeur de huizen binnen. De in brekers hadden het alleen Svporzien op dure video appara- jtuur, kleuren televisies en sie rraden. rtyUlt één huis verdween voor "ongeveer elfduizend gulden ?Tan gouden en zilveren siera- i.den. Uit een andere woning (werd een olieverfschilderij ge- stolen. In alle gevallen waren i'de bewoners niet aanwezig. hs;:Woningen 'aan de Jacob Gatsstraat en aan de Christi- jaan Huijgenstraat kregen in [de nacht van vrijdag op zater- i dag ais eersten ongewenste be- zóekers. Later het weekeinde [werd er ingebroken in een wo- iriing aan de andere kant van '.de stad in een eensgezingswo- [rilng aan de Stenendijk. Ook [bewoners van huizen aan de Jóhan Evertsenlaan.en de Ko- iningiri Wilhelminastraat raak- '.ten hun kleurentelevisies, vi- rdeo-apparatuur of sieraden -kwijt. ([.De Maassluise politie ver- (inoedt dat de diefstallen het I werk is van één en dezelfde I persoon of personen. Het totale schadebedrag is onbekend. (Van een onzer verslaggeefsters) VLAARDINGEN De be woners van het Viaardingse bejaardencentrum De Meer paal kunnen in het vervoljg in een eigen keukentje koekjes of cakes bakken, appelmoes ma ken.' loempia's vervaardigen of kroketten frituren. De 98 bewo ners van het verzorgingste huis, die hun dagelijkse maal tijd via de centrale keuken krijgen voorgeschoteld, hoeven de afwezigheid van een eigen keuken in hun appartementen niet meer te missen. Met de opbrengst van een afgelopen zaterdag gehouden Lentefeest wordt een fornuis en ,een af zuigkap betaald. „Wij proberen de sfeer van huiten, binnen te halen. De meeste bewoners komen 's winters maar af en toe op straat. Winkelen doen ze am per. Zelfstandig iets kopen, laat staan klaarmaken of kok kerellen is er voor de meesten niet meer bij. Dat is jammer. Daarom die actie voor een ei gen keukenruimte, en de ver- kóopstands van enkele Viaar dingse winkeliers hier binnen," vertelt activiteiten medewerk ster Christine van den Dool van het bejaardencentrum over het Lentefeest in het ver zorgingstehuis aan de Viaar dingse Willem de Zwijgerlaan. „De verjaardagsruimte van het huis werd niet zo veel be nut. Die mogen de keukenprin sjes en prinsesjes in de toe komst best gebruiken," legt di recteur Geert Beke van het be jaardencentrum uit. Beke was razend enthousiast: „Natuur lijk, het is belangrijk wanneer de mensen zelf activiteiten ontplooien. Alles is mogelijk. Het is zonde als we een ruimte leeg laten staan." Beke schoof alle eer van het Lentefeest, dat vorig jaar bij wijze van proef voor het eerst werd gehouden, naar de vaste kracht Christine van den Dool. „Het Lentefeest was vorig jaar een groot succes. Er kwa men zo'n 500 bezoekers. Het is vreselijk leuk voor de bewo ners. Want nu krijgen ze zelf de mogelijkheid om groente en brood te kopen. Of koekjes of brood in te slaan. Zo hebben de mensen weer eens wat contac ten," aldus Christine, terwijl iedereen in de grote hal werd vermaakt door de Viaardingse meubel verkoper 'Van den Bo- gert. Honderden belangstellenden kwamen op het Lentefeest af. Zij kochten lootjes, lentebloe men, zoals crocussen en hy acinten, groenten, gebak en brood of lieten voor het goede doel hun schoenen poetsen. aandurven om vrouwen in dienst te nemen. Daar zit het probleem niet," aldus Brigitte, terwijl zij tientallen belang stellenden demonstreerde wat zij heeft geleerd achter de draaibank. Haar handen, met hele korte nagels, zijn al zwart Duizenden poffertjes werden gebakken en aan de man ge bracht. Een jongeman liep rond met voor zijn buik een grote bak met allerlei handel. Van garen, band, watten en knopen tot drop, shag, lucifers en papleren zakdoekjes ver kocht de moderne marskra mer. Een mevrouw liep rond in een jurk met tiéntallen erop genaaide zakjes. In alle zakjes zat iets. De vrouw was een wandelende grabbelton, een 'grabbeljurk' dus. Achterin de gang tussen het .tehuis en de bejaardenflat er naast was.voor de jonge bezoe kers een kinderboerderij inge richt. De dieren, geitjes en ko nijnen werden zo lang geleend van de kinderboerderij Holy- wood. In 'de grote hal en in de gang was een terras opgesteld. Een pianist verzorgde de mu zikale begeleiding. Vooral de baas van de rom melmarkt deed geweldige za ken met zijn tweedehands spulletjes. De 'kippen', schuim rubberen poppen van de Viaar dingse carnavalsvereniging De Leutloggers, gaven het Lentefeest een echt vrolijk Tentesfeertje'. De gangen en zalen van De Meerpaal waren feestelijk versierd met bakken vol van crèpe-papier gemaakte hyacinten en andere bloemen. In het verzorgingshuis van De Meerplaal wonen 98 perso- ne i. In de ernaast staande flat woK'n de 100 oudere Vl&ardln- gers nog 'op zichzelf. „Wij zijn echt groots op onze Meerpaal en het Lentefeest. Wij hebben, tesamen met bewoners, vrij willigers en personeel veel ple zier gehad in het organiseren. De opkomst is fantastisch cn die afzuigkap en dat keuken hoekje komt er beslist. Mis schien kan er zelfs nog een zonnescherm voor onze 'huis kamer' vanaf," aldus Christine van den Dool tevreden. VLAARDINGEN Hel kantoor van het Stedelijk Instituut voor Samenlevingsopbouw (SISO), de kinderopvangruimte Harle kijn en de peuterspeelzaal Bl- belebons aan de Viaardingse Van der Werftstraat zijn zon dagochtend vroeg geheel uit gebrand. Brandstichting is waarschijnlijk de oorzaak van de felle uitslaande brand, die om 6.31 uur werd gemeld. Na het bluswerk werd er 's ochtends onmiddellijk begon nen met de sloop van een groot gedeelte van het bakste nen gebouw in verband met in stortingsgevaar. Wethouder A. Maarleveld, hoofdleidster Atie Ranshuijsen en SlSO-bestuurs- lld Joop van Papeveld hadden eerder lijdzaam moeten toezien hoe hun sociaal culturele bol- werkje in het centrum van Vlaardingen in vlammen was opgegaan. „Vreselijk. Wat moeten we doen? Wij zijn heel erg ge schrokken. Deze week ligt alle kinderopvang stil. Wij kunnen zo snel geen noodopvang re- geien," sprak hoofdleidster van peuterspeelzaal Bibele- bons de Viaardingse Atie Ranshuljsen-Hoogenboom. „Het Is een regelrechte ramp," riep ook de Vlaardingèr Joop van Papeveld, lid van het alge meen bestuur van de stichting SISO, geschokt. Het SISO neett In clubhuls De Haven aan het Weeshuisplein in Vlaardin gen een soort crisiscentrum in gericht. Het SISO ondersteunt en be geleidt groepen uit de bevol king met alle activiteiten, die hun woon- en leefsituatie ver beteren. In het pandje was ook het secretariaat gevestigd van het Vlaardings Overlegorgaan Revalidatie. „Een groot deel van onze administratie is ver brand," meldde Van Papen- veld. „Een ramp. Er moet een noodoplossing komen. Wij zit ten met de handen In het haar. Wij zijn wanhopig. Waar vinden we zo'n behoorlijke accommo datie weer. We zaten er goed." De halve dagopvang Harlekijn heeft onlangs van de gemeente een nieuw behuizing aangebo den gekregen. Harlekijn kan In augustus dit jaar een lokaal van de voormalige kleuter school Pippeloentje aan de Lo- rentzstraat betrekken. „Ml- schlen dat we die verhuizing nu kunnen bespoedigen. Dat zou schelen." aldus Atie Ranshulj^- sen- ïon Met man en macht is zondag^ nog geprobeerd te redden er te redden viel uit de kooide resten van het schoojnt} gebouw. Medewerkers varj dójb kinderopvang en van het cultu-. reel sociaal werk probeerdeny? voordat alle muren tegen de grond werden getrokken, offi ciële documenten, boekhou ding en administratie In veilig heid te brengen. Medewerkers van de dienst Gemeentewer ken hielpen de vrljwllliggers, die soms paniekerig probeer den boeken, ordners en appa raten uit het pand te sjouwen. Alle tussen de verkoolde bin ten en resten weggehaalde.' spullen van het SISO zijn o'pge§ slagen in een loods van meentewerken. Alle nog gereïïc de speelgoed, meubelen en'. 'j: papieren van de peuterspeel-;"'* zaal Bibelebons zijn overge-r bracht naar de voormalige kleurterschoo! Pippeloentjé.; Of, de Bibelebons en Harlekijn, die belde vallen onder de Stlchtlrig' Kinderopvang Vlaardingen, të-^ gen brand rijn verzekerd Is,1'1, nog onduidelijk. .UZI „Het meeste van de admlnh: ?.- stratle over de kinderen, die* staan ingeschreven, is ver- brand. Voorlopig gaan we eerst met de gemeente ónd^® handelen en een noodoplos.- sing bedenken," aldus een ontredderde Atie Ranshuljsën. De voorzitter van het stich-.' tlngsbestuur van het SISO, A'tSf'. Struljswas gisteravond nogiV„( niet op de hoogte gebracht Vvan. het debdcle. „We wisten ge-' woon niet hoe we het hem moesten vertellen. Het Is zo'n schok," aldus bestuurslid Joop van Papeveld triest. De schade bedraagt zeker 450.000 gulden. SCHIEDAM De jaarlijkse open orgelmidag wordt zater dag 4 april in de Grote of Sint Janskerk aan de Schiedamse Grole Markt gehouden. Pu bliek heeft van 14.00 tot 16.00 uur toegang tot de orgelgalerij en kan de organisten van dichtbij aan het werk zien. Behalve de vaste organist van de Schiedamse kerk André Verwoerd, zullen ook Arie Me taal uit Vlaardingen en Kees Passchier uit Maassluis achter het orgelklavier plaatsnemen. Twee fluitistes, Magda van der Geer op altblokfluit en Ellen Metaal, dochter van de orga nist, op dwarsfluit, verlenen hun medewerking. De fluitistes worden begeleid door Han van der Jagt. Toegang vrij.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1987 | | pagina 1