Huysmans leerde leven van Schiedamse heilige 1 !É!©ét®"'ótiöibVriüónouió^ruarqi Goudrlaan: 'Terug naar vloedschotten' 'Nieuwe vleugel VlsserUmUseum zegt wrt over Vlaardlngen' Onderzoek levert Golfje van Inbraken Openingsfeesthulzen In de Gordóristraat mm Hf wy ws ims Uil ,vv. - 1 het vrue volk Door DICK VAN DER LUGT "'VLAARDINGEN „Is dit nu een jongens droom?" vraagt- Hermine Jansen haar vriend Hans Molenkamp (41) aan het begin van hét in- térvièwv „Een droom?" antwoordt: hij. „Dat weet ik niet. Procederen Huilend Hans Molenkamp in de Landrover; waarmee hij-volgende maand door de Sahara -rijdt: op zoek naar het 'lucky shot'. (Foto Arie Wapenaar Contrasten Intellectueel. mmm mmm mmm mmm mmm mMïSMmmmmmmmMwmm Van bezoeken van de Franse schrijver J. K. Huy smans aan Schiedam bestaan geen foto's. Het Stede lijk Museum haalde uit Frankrijk een tekening van de auteur van een vrome biografie over de Schiedam se heilige Sint Lidwina. - Lidwina voor de brand gespaard. (Repro's Arie Wapenaar) Lijden |v Vvfltr* f-' - IvviV'jV -'" j- "v .'■- vlaarcfingen-schiedam 'Het is pitten mét je kont op de grond' .1'Op de,wereld zijn miljoenen fotografen. Het is natuurlijk te gek, dat je dan als enige door DAF wordt gevraagd voor ze te; fotograferen. Dat betekent nogal wat." YWanneer aanhet; eindvan het! interview Molenkamp naar; een video-opname van de rally Parijs—Dakar kijkt, wrijft hij In zijn hemden en zegt: „Ik krijg er weer zin in." f •'•.Vriendin Hermine, die wèl in die jongensdroom r gelooft, glimlacht:: „Je mag-er deze week iedere, avond naar kij ken." Wanneerop 1 januari de tiende editie van de rally-raid Parijs^-Dakar bij Versailles van start gaat, zal het. de der de keer; zijn, dat de Vlaar- dingse free-lance fotograaf Hans Molenkamp meegaat. Sa men met redacteur Dick van Zijl(4WD Magazine en Truck Star}-volgt hij tweeëntwintig dagen de ruim vijfhonderd equipes, (op motorfiets,; met personen- of vrachtauto) tij dens de moordende rally. Mo lenkamp hoopt er 'de plaat van zijn leven' te maken. Wat dat is, weet hij niet. „Geen flauw idee," zegt hij. „Gewoon een heel mooie plaat. Het lucky shot" Dat 'lucky shot* maakte hij eigenlijk al drie jaar geleden, toen hij voorhet. eerst mee ging. In Algerije, midden in de woestijn, kwam een Franse motorrijder op hem af stuiven. Om onverklaarbare reden vloog de coureur- over de. kop, waarbij de motorfiets als een projectiel enkele meters om hoog schoot:v Molenkamp, wiens camera op beeldje 34 Btond, drukte razensnel. op de- ontspanner: 'pats,* pats, pats, pats'. En hij zag kans nog een? extra foto op zijn filmpje .- .te persen. „Ik heb die serie over de hele wereld verkocht," vertelt hij. Maar. de nasleep vergaldede voltreffer. Het Franse persbu reau, dat als tussenpersoon op trad, kwam nooit met geld over de brug. „Ik moet er nu over gaan procederen." Hoewel zwaar gehavend, overleefde de onfortuinlijke coureur de vaL „Wat kim je niét 'breken?" omschrijft Mo lenkamp de verwondingen. Het fotograferen van ongelukken is echter niet de réden waarom hij meegaat: „Het is natuurlijk 'spektakel. Iedereen' weet dat. Maar ik ben er fel op tegen - sterker nog: ik word heel boos als collega's achter een zandduin bij een diep gat wachten, waar de ene na de andereauto invalt.* Dat; Is ge beurd en er waren bijna dooien bij gevallen. Niemand van de fotografen' waarschuwde de coureurs. Je magdan móóie; platen hebben, maar ik vind dat jé op Je bek gaat." fMolenkamp ziet liever een foto van een negerjongetje, dat. met grote ('verwijtende?' vraagt hij zich af) ogen in de lens kijkt. Of een foto van een vrachtauto die in wolken van stof door een dorpje raast, en thousiasttoegejuichd door be woners. Een Franse collega maakte eens zo'n plaat, maar hij miste net het: detail, dat de foto écht goed had kunnen ma ken:; .een! mager kippetje; dat luidkakelend voor de wielen van de vrachtauto naar de-an dere kant van de weg holde. Het is volgend jaar de eerste keer, dat Molenkamp eigen vervoer heeft.; Hij rijdt in een door DAF geprepareerde Landrover. De wagen (acht ci- linders, 220 pk, maximum snel- heid 365 kilometer, per uur) is van 'binnen extra verstevigd met pijpen, om de inzittenden te beschermen wanneer de wa gen kantelt. Aan boord is een brandstoftank niet 450 liter, een computer om de koers uit te rekenen en een kompas. In een koelkastje worden de 450 filmpjes die Molenkamp mee- neemt, bewaard. Met' de wagen maken Molen-;, kamp en zijn redacteur,' vast geklemd in zespunts gordels,! een tocht die hij behalve een avontuur een gevecht met zijn eigen grenzen noemt. „Halver- wege zal ik wel een keer hui lend op detreeplank;, zitten," voorspelt; de fotograaf. „Dan ben ik 't zat. Iedereen kent zo'n moment. Op vier plaatsen kun nen we comfortabeler rijden dan de rally-rijders. Verder volgen wij krek dezelfde?rou te." 1 Het wordt een tocht over bergen en duinen, door rul zand en over wasbord-achtig terrein. Als de auto vast komt te zitten, gaan de rijplaten on der de wielen. Molenkamp: „Het- kan zijn dat jé je auto over een stuk van twee kilome ter twintig keer moét uitgra- ven. Er zijn twéé factoren, die het slopend maken: hetzand en de hitte. En de. afstanden zijn immens: van zeshonderd tot wel- twaalfhonderd kilome; ter, pér dag." Veel slapen zal Molenkamp die. tweeëntwintig dagen niet „De fotografen vertrekken ie^ dere "ochtend dm zo'n uur .of drie, half vier om een mooi punt te zoeken," legt hij 'uit. „Het gebeurt, dat jé maar twee .uurtjes per nacht slaapt. Op een zeker, moment ben je zo moe, dat je zelfs in je gordel .doorslaapt als de wagen over hobbel na hobbel vliegt. In te genstelling tot de Fransen ne men wij nooit; pillen om wak ker te blijven. Ik kan dat met de hand op mijn hart verkla- Op één rustdag na wordt er dagelijks'gereden. Aan het eind van elke etappezién de rijders elkaar in het' bivak. Daar eten ze en er wordt ge sleuteld:",: Dé confrontatie!mét de plaatselijke bevolking is niét altijd, even plezierig.' Mo lenkamp herinnert zich een bi vak in Mali, waarbij 'de ene. club uit gamellen zat; te éten* en 'de bevolking met het water in de mond stond, toé tekijken' '.:Hij: /„„Nienmnd: «had echt meer trek, iedereen gaf zijn. bordje weg." Eenandere keer werden de* toeschouwers wég- geknuppeld door plaatselijke politieagenten, die vervolgens bij de rijders him hand ophiel den om een beloning. „Schrijnend,"., vindt Molen kamp die confrontaties. „Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zouliever een beroep heb ben, waarbij ik die mensen kon helpen. Maar ik heb dat beroep niet. Ik voel me best schuldig, maar ik kaner opdat moment weinig aan doen. Ik probeer fo to's te maken voor mijn werk en voor mijzelf. Maar ik heb beslistgeen eelt op mijn ziel ■gekregen. Over een; paar jaar wil ik er voor een langere pe riode naartoe om: te fotografe ren. Om meer te gaan zien. Om culturen in beeld te brengen, waar wij geen barst vanaf we ten." Echte hongerlijders hééft Molenkamp- nooit: onderweg gezien. Wel achterstand.En ook sterke contrasten tussen rijk en arm in de landen/zelf, „Het; Is puur politiekeonwil," meent hij. „Op het platteland lijden ze in Etlopië honger en in de grote stad rijden de dik ke Mercedessen. Wij hebben er mede schuld aan, maar ik snap er geen reet van. Neem 'een land als India. Dat; .heeft onze hulp nodig en ze hebben een miljardenverslindend kernprogramma." 1 Ook de rally kent contrasten. Bij de start en de finish lópen,; de 'mooie .melden' en de spon sors rond. Molenkamp: „Grrrrr. Griezels, die sponsors. Ik vraag altijd: waar. waren jullie in dewoestijn?-Na de tweede dag tot de, een na laat- ste is er sfeer. Dan; zitten er geen pottekijkers v: bovenop. Dan zijn wij maten onder el kaar. Een decadente sport? Je ligt in jé slaapzakje met/je kont op de grond té pitten. Ie- dereen staat in de rij voor een hap eten .uit de kist. Daar is geen enkele luxe bij." - Molenkamp sluit zich niet op in de beslotén gemeenschap., van rijders en verzorgers.; „Wat heel belangrijk is, maar niet. altijd lukt, is dat: je tegen iedereen aardig blijft," doceert hij. „Op, een 'gegeven moment gaat dat donnez cadeau irrite ren. Dan roep je: 'lazer op'. Als je vermoeid bent, is het moei lijk om aardig te blijven; Maar ik héb mijn les geleerd. Ik maak nu lol. Als ze om één ca deau vragen, haal ik het bo- vengebit uit mijn mond. Dat heeft mij de bijnaam Monsieur les dents opgeleverd." Als één van de positieve pun ten van de rally ziet hij de 'enorme spin-off naar de plaat selijke economie': „Da's een vast gegeven. Er wordt erg veel ter plaatse gekocht. Voor een pontje dat normaal een knaak kost, moeteniwij vijftig' gulden betalen. De bevolking is onderweg onverdeeld enthousi ast. Er wordt geapplaudis seerd als wij langskomen. Ze lachen en maken plezier. Naar de auto's wordt nóg geen steen gegooid." Het zijn allemaal dierbare herinneringen voor Hans Mo lenkamp: Maar de dierbaarste is slapen in de woestijn. „Sla- pén in de woestijn is het mooi ste, dat je kunt meemaken.De maan.is drie keer zo groot, de sterren zijn zo helder. En de stilte doet pijn aan je oren." Door HAN VAN DER HORST SCHIEDAM J.K. Huys mans was een Franse schrij ver. Hij is al tachtigjaar dood.Toch wijdt het Schle- dainse Stedelijk- Museum een tentoonstelling aan zijn wérk, Waarom deze keus? In zijn la tere periode schreef Huys mans een vrome biografie over de plaatselijkeheilige, Sint Lidwina, De expositie laat zien, hoe een berucht au teur want Huysmans had ooit de vooroordelen van de platte burgerij op hun grond vesten laten schudden- zich omvormde; tot cultureel para-! depaard van de Rooms Ka tholieke Kerk. 1 Die band met Schiedam is natuurlijk de vóórnaamste re den voor het Stedelijk 'Muse um om de tentoonstelling in te richten. Maar de expositie is van méér dan plaatselijk historisch belang. Ze geeft één kijkje in de kunst en de cultuur van een heel tijdperk, ze laat de bezoekër van nu kennismaken met de titanen strijd die rond de eeuwwisse-! ling woedde om de geest van de ménsen. Want Lidwina was niet zo maar een heilige uit de mid deleeuwen. Ze was een wapen in de politieke strijd. Ze werd in stelling gebracht tegen dui velse leren als socialisme en liberalisme. De kerk gebruik te haar om de gelovigen af te schermen tegen de bedreigin gen van de moderne tijd. - Die strijd woedde een eeuw geleden vooral ,in Frankrijk. Daar had een reeks revoluties een eind gemaakt aan het ou de bestuurssysteem, dat de kerk een grote machtspositie gunde. Het land was al een sóórt' democratie. Volgens dé grondwet waren alle mensen vrij en gelijk. Schrijvers, journalisten en politici - voer den een succesvolle actie te gen wat zij het bijgeloof van vroeger: noemden. Wie naar de kerk wilde gaan, moest dat vooral-doen, maar- de over- held had zelf geen godsdien stige overtuiging, en ze was zeker „niet van plan de pas toors officieel te steunen, laat staan subsidie te geven. J; K.- Huysmans stond mid- den in die strijd. De literatuur was zeer verpolitiektin/die dagen en schrijven betekende altijd partij kiezen in het gro te conflict tussen Godsdienst, en.:,Vrijheid. Huysmans stond als.intellectueel uit de' zondi ge v hoofdstad„Parijsaan dé kant van de Vrijheid. HIJ was bevriend met Frankrijke be roemdste auteur Emile Zola, die in bestseller na bestseller, de werkelijkheid van het land. lilliS WmiwM m a genadeloos analyseerde. Zola en.de zijnen wilden de wereld in woorden schilderen, precies, zoals hij was. Je. zou haast.kunnen zeggen: het wa ren fotografen met de pen. En- als het beeld een beetje dom ker uitviel, dan was dat jam mer van de werkelijkheid. Zo-, la schreef over prostitutie, over covruptie, over landver raad, over het bloedige én het wrede vein de oorlog, over mijnstakingen. De kerk plaat se zijn werk dan ook inzijn geheel op de. index, de; lijst boeken die katholieken niet mochten lezen. Huysmans volgde, dit alles na, maar toch namen zijn ro mans een aparte plaats in in het hele genre. Want veel meer dan bij iemand als Zola ging het niet om een schilde ring van dé werkelijkheid, maar over de manier waarop "de hoofdpersoon van de ro man die zag. Dat is wat an- ders. v Net als Zola hield. Huys mans niet van zijn eigen tijd. Hij vond de moderne wereld smerig en gemeen. De stin kende fabrieken die overal op rezen rond de snel gloeiende steden, de huurkazernes langs de nieuwe spoorlijn, de schreeuwerige reclames op de muren, de schlagers uit de tingeltangels waren een aan-, - val op zijn eigen gevoel voor' schoonheid én goede smaak. Ze verergerden; als het ware de maagklachten waaraan hij' toch al leed: de wereld was om'van te kotsen., '.'(x-f-: Je kunt dan revolutionair worden én strijden tegeii het kapitalisme en de uitbuiting. Die weg bewandelden velen van Huysmans' tijdgenoten.. Je kunt je'ook zoveel'moge lijk terugtrekken uit de ge meenheid om je heen. Dit laatste deed Des Esseintes, de held van Huysmans beste boek, 'Tegen de Keer'. Des Es seintes maaglijder sluit zich zoveel mogelijk op in een zeer smaakvol ingericht huis, waarin hij onder meer filoso feert over de geur van de bes te parfums. Maar hij begrijpt ook, dat zo'n terugtocht op den duur niet vol te houden is. Buiten echter heerst de mo derne tijd en die tijd deugt niet, juist omdat hij modern is. Des Esseintes denkt bij voorbeeld dit: „Dit was de grote strafkolonie Amerika, overgebracht naar ons conti nent; de immense, onpeilbare, ;onmeteljke lompheid van de bankier en de nouveau-riche straalde als een Verwerpelij ke zon over de heidense stad, die op haar buik onreine lof zangen uitstootte voor het goddeloze tabernakel van de bankier." En vroegér, vroeger was al les" beter. Huysmans heront dekte de kerk die een alterna tief bood op de moderne tijd. Want in de kathedralen heer- -, ste delawaaiierige wan smaak van- het heden niet. Daar was stilte en schoon heid. Daar kon:je een houvast vinden in de chaos van het be staan. Huysmans Hetzich door een Parijse modepastoor een tijd naar een cisterciën zerklooster sturen. Daar had hij alle tijd om zijn gedachten te ordenen, want volgens hun kloosterregel mochten de monniken alleen op eerste kerst- en eerste paasdag spre ken. Hij kwam bekeerd terug om voortaan zijn; leven in 'dienst te stellen van de kerk. Huysmans kende Schiedam' uit verhalen van zijn Neder-' landse vriend, de dichter en romanschrijver: Ary Prins, voor zijn broodwinning direc teur van de kaarsenfabriek Apollo op de Buitenhaven daar. Dat moet ongetwijfeld zijn belangstelling hebben aangescherpt voor dé nog niet zo lang door de 'paus heilig l verklaarde Lidwina. Huysmans herkende veel: Lidwina had haar leven lang geleden. Zij kon geen voedsel verdragen en dat begreep de maaglijder Huysmans uitste kend. Lidwina beschouwde haar ongeluk als een loute ring. God leidde haar door be proevingen tot de .volmaakt heid. Zij nam - dacht ze - de straf op...zich die; de boze we reld eigenlijk verdiénde. Ze kwam niet in opstand. Ze aan vaardde. Voor zijn held Des Esseintes wist Huysmans geenbehoorlijk antwoord te vinden, óp de vreselijkheden! van het moderne bestaan! Huysmans reisde af naar de gore, vervallen jénever- stad die Schiedam toenmaals was. Hij werd er door de plaatselijke katholieke lei ding, pastoor Poelhekkè voor op, - enthousiast ontvingen, want zulke vooraanstaande strijders voor het ware geloof stapten zeidén uit. op Schie dams morsige station.- De stad met zijn grauwe armoe;: zijn sloppen en stégën, zijn goedkope hoertjes in het ha venkwartier bijverdienen^' de, want schandalig onderbe- taalde arbeidsters uit Ary Prins' kaarsenfabriek vormde wel een aansprekend decor -voor het samenstellen; van een levensbeschrijving óver een lijdende heilige.; Het vuil van Schiedam was Immers bij Lidwina naar bin nen geslagen,zehad hét 'uit vrije wil geaccepteerd om op deze mesthoop een roos te la ten bloeien." Huysmans schreef het manuscript met groot enthousiasme. In 1901 verscheen te Parijs de eerste druk van Salnte-Lidwyne de Schiedam. De titelpagina was gezet-in gothlsche letters die- een middeleeuwse indruk maakten. v t In de laatste jaren van zijn levenkon Huysmans het voorbeeld van' Lidwina vol gen. HIJ kreeg kanker aan zijn verhemelte én aan die ziekte stierf hij in 1907 onder de. verschrikkelijkste pijnen. Morfine heeft hij tot op het laatste ogenblik geweigerd, want hij wilde persoonlijk boeten voor de zonden van hemzelf én van de wereld. Op zijn ziekbed maakte Huys mans zichzelf waar.; -: Emil.e. Zola wasal een paar jaar eerdér gestorven. Tien-, duizenden .arbeiders volgden de kist eri in Nederland teken de Albert Hahn hem eerbiedig, als; fakkeldrager.-,*De Waar-' held' stond ér in dé; heldere vlam geschreven.' Zo stelt een tentoonstelllnk-.> ;.je over een dodeéchrljvér. en een? middeleeuwse heilige in- eenstreekmuseum toch de belangrijkste "vlëvensyragen aan de orde: Wat moet je met de wereld; doen? En!.— als je-- daaraan begint - moét je het dan in Gods Naam doen? ZATERDAG 19 DECEMBER 1987 VLAARDINGEN De Vlaar- dingse wethouder van stads ontwikkeling Bas Goudriaan is pessimistisch over de mogelijk heden van de gemeente om de problematiek van de water overlast structureel op te los sen. Omdat de meest getroffen! gebieden simpelweg te laag liggen zou sloop, gevolgd door ophoging van het terrein en v\ onderheide nieuwbouw volgens de wethouder de enige afdoen- dé oplossing zijn. „Maar; als gemeente hebben wij de éerste vijfentwintig jaar niet het geld om bijvoorbeeld de huizen in de Weteringstraat en de Groeneweg op te kopen. En in de Oóstwijk zljri de wor ningen onlangs gerènöveerd, zodat slóop daar als lange ter- mijnoplosslng niet actueel is,";! aldus Goudriaan. Binhenkort!behandelt de ge-? meenteraad de plannen die ge- meentewerken.voor elk van dé zes probleemgebieden heeft - opgesteld ter bestrijding van de overlast: Goudriaan bena- drukt dat hij de raad alleen';, -maar laat zien wat er mogelijk is tegen welke prijs en dat dé raad ultelndeiijk dé beslissing- neemt, maar plaatst zelf toch 'ook vraagtekens bij de gedane f voorstellen. „Hét zijn en blijven noodmaat regelen, lapmiddelen. Met het totale Investeringspakket zal wellicht tegen de vijf miljoen gulden gemoeid zijn.;Je moet het pér geval bekijken, maar Jé kunt je afvragen of je als ge meenschap een paar miljoen moet uitgeven voor enkele tientallen woningen, die boven dien in de toekomst zullen blij- ven verzakken. Ik weet niet of dat maatschappelijk verant woord is. Als je dan toch zulke bedragen wilt uitgeven, gaan mijn gedachten nog eerder uit naar nieuwbouw," aldus de wethouder. Hij wijst er ook op dat de voor stellen die nu ter tafel liggen nog geen sluitende garantie bieden tegen toekomstige wa teroverlast bij buien als die van 19 september. Daarmee corri geert hij de uitspraken van ambtenaar van gemeentewer-i ken L.C. Heyboer, dié dat woensdag tijdens de commis^vi sievergadering wel beweerde.*'.-! Goudriaan: „Dit pakket zal de,j- kans óp schade verminderen,"^.^ maar niet tot! nul terugbrengen. •- Kijkend naar hét rendementr-3(g van dergelijke grote investering gen zoek Ik het liever in klein- - schallge maatregelen die dé scherpe kanten van het prof'-'** bleem afhalen." r .-m Hij denkt daarbij aan het plaat-y 'sen van vloedschotten in geval van calamiteit, een gebruik dat^;.' naar zijn mening ten onrechte in onbruik Is geraakt; Gbudri-i; aan: „Doordat er lange tijd niéts' van zuiké buien waren, zijn wat verwend geraakt en zijn-.-H-.; die schotten de open haard in; gegaan. Van mij mogen ze weer van stal gehaald worden, Nogmaals: van dégemeente zijn geen pasklare oplossingen; voor, dit probleem te verwach- ten, want. die zijn ér niet. Aan dit soort natuurrampen doé Je; j niéts. Wij gaan niet over het' weer." Goudriaan acht de gemeente^ dan ook op geen enkele ma- y nier aansprakelijk voor door de bewoners van de getroffen ge^ bieden geléden schade. Als er s schade vergóed gaat worden zal het komen van het rampen-c! fonds in Den Haag, waar de iü/ó gemeente een aanvraag heeftéa lopen! Goudriaan: „De buien waren een rampje voor de tób Vlaardingse samenleving, daarom is ons veizoek redelijlca Een simpel nee zal ik nietac-: cepteren. Desnoods trek ik de verantwoordelijke bewfndslie- té den aan hun Jasje." - ai VLAARDINGEN „Dat zegt toch wat.over Vlaardingen. In korte tijd twee Vlaardingse musea, dié heropenen en ver- nieuwen. En dat in 1987, in een i tijdvan smalle beurzen", con- stateerde burgemeester A.A.J.M. van Lier gistermiddag tevreden, doelend op de her opening van streekmuseum i Jan Anderson (een maand ge- i dedenjéh hét Visserijmuseum, t. De burgemeester zei dit bij de Ingebruikneming van de nieu- l we vleugel van het Visserljmu- seum In Vlaardingen, een uit breiding van een half miljoen gulden, die voor het grootste deel Is, betaald door het be- drijfsleven, particulieren en particuliere organisaties. Mr. G.A. Wagner, lid van het comité van aanbevéllng, droeg de nieuwe vleugel over aan dr. Ir. L.H. Ruiter, voorzitter van dé stichting Visserijmuseum.;, „Ik denk", meende Wagner;1 „dat het Visserijmuseum met zijn onmiskenbaar romantische en nostalgische aspecten juist nu belangrijk Is, omdat de gro te problemen van de bedrijfs tak niet tot verwaarlozing en onnodige afbraak mogen lei- y den." De Ruiter kondigde In zijn toespraak de oprichting van een vereniging van vrien den van het Visserijmuseum aan. HIJ opende de deur van de nieuwe vleugel voor de ge- nodigden door aan een stoom- fluit te trekken. De nieuwe vleugel is gebouwd op de voormalige achterplaats van hét museum. Op dé bega- ne grond worden ambachten y v en industrieën, die met de vis-: serij verband houden.;in beeld w gebracht. Dat gebéurt aian de,a^ hand van foto's; nagebouwde; werkplaatsen (dróge kuiperij, mandenmakerij, zeilmakerij en boetschuur) en voorwerpen; Op de. vlde staat .een diorama^ j^ een 'kljkdoós' vari;6,2 bij l,2, .h meter mét de Vlaardingse Ou de Haven tussen Schiedamse- dijk en Dayer. Op een schaal y; van 1:150 Is de situatie op .11 Juni 1870 nagebouwd: een dag waarop bij vijf werven zes log- gers te water werden gelaten. De nieuwe vleugel is een ge schenk van een speciaal voor 5 s; dit doel gevormde stichting ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het museum. Het museum was bij de opening v gevestigd In het Reedershuys aan dé Westhavenkade, een 2Af pand'dat. thans-éen muziekmu- seum huisvest. In 1971 ver-, huisde het museum naar het i£i- huidige Onderkomen, eveneens aan de Westhavenkade. Eind 1985 begon de stichting met haar financiële actie. Voorzlttef)", A. van Dorp: „De.giften vari- ij„- éerden van het beroemde; pen- jt; ningske van de weduwe tot .ïy y werkelijk genereuze bedra- !*Qr> gen." 1 VLAARDINGEN Een buurt onderzoek in de Jan van Rooij- straat en omgeving heeft nog geen getuigen opgeleverd van een tas|esroof, die daar woensdagavond plaatsvond. Op een brief van de politie met een oproep aan getuigen om zich te melden, heeft tot nu toe nog niémand gereageerd, zo meldt dé Vlaardingse politie/" Bij de beroving kwam het slachtoffer, een 70-Jarlge Vlaardingse vrouw, ten val. Zij werd opgenomen In het Holy- fiekenhuis met naar Inmiddels Is gebleken een gebroken „y heup. rt'.b MAASSLUIS Aan het Van der Heistpleln en In de omge- ving te Maassluis Is in vier wo ningen en een schuurtje Inge broken. In één woning werd de bewoonster wakker van het gestommel van de inbreker/De man nam schielijk de benen, toen zij een kijkje kwam ne- men. Uit deze woning werd niets ontvreemd. Uit de andere/; woningen verdwenen sieraden, j: geld en videobanden en uit hetni schuurtje verdween een flets. in één geval bleef de inbraak, beperkt tot een poging. SCHIEDAM Wethouder mr H. van Kleef (Onderwijs, Stads-' .vernieuwing en Volkshulsves-/- ting) overhandigt dinsdqg de sleutel aan de bewoners van de eerste premie A koopwo ning In de Gordonstraat in V:,. SchIedamTWest..De koopwo ningen zijn tussen de sociale woningbouw In gebouwd. Op de plaats, waar eerder ver- ouderdé huizen stonden, wer den twee bouwblokken neer- - gezet'met daarin zes en acht huizen. BIJ het ontwerp, van ar chitecten maatschap ir Wil lem-Jan Droog en Ton Poot. is gestreefd om de hulzen zó energie-zuinig mogelijk te ma ken. Het dak, spouwmuren en - de vloeren werden extra geïso-" leerd. Alle huizen zijn verder voorzien van inbraakpreventie hang- en sluitwerk. De eerste sleutel van het eerst gereedgekomen huis van dé y: veertien neergezette woningen wordt om,15 uur aan de trotse bewoners overhandigd. Daarna' is ér met ambtenaren en.bewo ners een feéstje in de Noord- molen, Noordvest 38; lp?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1987 | | pagina 1