Schiedam EATER Connie Eggink: 'In Schiedam is nu geen eer te behalen' Carel Beke:'lk ambieer 'n mnctie in dezë wereld' Ingrid Reinders: Misbruik gemaakt Marq Oudshoff: We blijven paraaf Prof-biljarter White demonstreert snooker sssliissiillllte Academie exposeert Het Paard Parkeergarage langer open De zij-ingang van het Pas sagetheater aan het Broersveld blijft een struikelblok: vrachtwagens en grote de corstukken kunnen er niet door. (Foto's Arie Wapenaar) Door MARJAN MEIJER SCHIEDAM De Stichting Schie- imse Theaters maakt turbulente tij- Men door. Wat er nu precies gaat ge- [beuren met de Schiedamse theaters r~ het Passagetheater in de overdekte Passage en theater De Teerstoof aan de Nieuwstraat is duister; Het >ormalige bioscooptheater, vijf jaar geleden gebombardeerd tót Schie- imse schouwburg, en het vestzak- |theater dat ooit werd opgezet door iSchiedamse particulieren, trekken fwel steeds meer publiek. Pezen 'NQGBB1TG&N6 BsssJFm 1 mm Sm Voortbestaan Uitbaatster Margriet Dieke van Café Concordia aan de Oostzeedijk aan de snookertafel: „Snooker is een uitdaging voor elke gewone biljarter." (Foto Foils Evers) De scheidende Connie Eggink: ,fMijn nieuwe baan is heerlijk. Hier hoef ik niemand te overtuigen van het nut van een goed cultureel leven." Het tweetal dat "de Schiedamse theaters draaiende blijft houden: Carel Beke (links) eri Marq Oudshoff. Kinderpaardjes HET VRIJE VOLK r <xföl ZATERDAG 6 FEBRUARI 1988 WV/WS f» Erkenning van gemeentezij- ,.*de hebben de mensen, die in en .aan de theaters werkten, nooit gekregen. Het leek wel of er een vloek rustte op alles wat directeur Connie Eggink deed. Tijdens het afscheidsfeestje liet de vertrekkende directeur er ook geen twijfel over be staan. Zij f uitte,- ietwat verle gen en i heel emotioneel, haar 'wrok over de slechte behande ling van de theaters door het Schiedamse gemeentebestuur. „We hebben twee theaters om trots op te zijn," sprak Con nie Eggink bij die gelegenheid. „Er werken mensen die zich er met hart en ziel vol enthousi asme, en met overwerk op de onmogelijkste tijden voor in vetten. Van de gemeente heb ik eigenlijk niets dan tegenwer king ondervonden. Er kon nooit wat Laten ze nu maar eens met de billen bloot gaan en tonen wat de theaters hen waard zijn. Ze zien de theaters slechts als een bodemloze put. En dat bestrijd Ik." De afgelopen vijf jaar ver dubbelden de bezoekersaantal len zich. Alleen vorig jaar al kwamen rond de 16.000 kinde- 'ren een kijkje nemen in de theaters achter de schermen of bezochten er een toneelstuk, een filmvoorstelling of een poppenspel Er werden tiental len projecten gedaan. De voor heel Nederland unie ke 'luxe aangeklede' theaterdi ners met voorstellingen voor ongeveer 45 gulden werden uit gedacht en bleken een groot succes. „De, mensen willen weer lekker in de watten wor den gelegd," hield Conie Eg- gingk haar gehoor bij haar af scheid voor. „Luxe en soms chique uitgaan, met een uitge lezen diner met vier of vijf gangen en een drankje voor en na de voorstelling in het thea tercafé De Tender." Voor haar, en de rest van het enthousiaste personeel van de stichting Schiedamse Thea- Turbulente tijden voor de Schiedamse theaters lliïl!» ters, was het jarenlang hard 'pezen en woekeren'. Woekeren met tijd, plaats en ruimte. Er moest altijd voor, tijdens én na elke voorstelling worden geïm proviseerd. Er werd steeds ge schoven met mensen. Want echt vast personeel was er nooit voldoende. Vrijwilligers en stagiaires deden veel van het gestructu reerde echte werk. Die 'gratis' in de theaters opgeleide vrij- williggers en oproep-krachten verdwenen vaak na enkele ja ren of maanden uit het Schie damse culturele leven. Zij kre gen een vaste baan aangebo den in hetzelfde werk, dat ze in Schiedam voor niets deden. Voor schouwburg directeur Connie Eggink (38) en ad junct-directeur Ingrid Rein- ders (28) is alle ellende voor bij. Zij aanvaardden onlangs beiden een nieuwe werkkring. De dames zijn in dienst getre-, den bij respectievelijk de Cul turele Raad van Zuid-Holland en de Rotterdamse Schouw burg. „Wat een luxe," klinkt Con-, nie Eggink, sinds deze week werkzaam bij de Culturele Raad in Den Haag, blij. „Ik hoef hier helemaal niemand te overtuigen; Iedereen is net zo bevlogen van cultuur en de theaterwereld als ik. Geweldig, ik weet niet wat me overkomt. Ik houd vreselijk veel energie over." Voor Connie Eggink's taak in de Schiedamse theaters is; nog geen plaatsvervanger ge vonden. Geen van de tot nu toe benaderde kandidaten wil voor het relatief lage salaris dat Connie Eggink genoot naar de schouwburg in de jeneverstad komen. Verderblijft de Stich ting Schiedamse Theaters kampen met het feit dat er geen enkele financiële armslag is. En. als klap' op de vuurpijl lijkt de Schiedamse 'politiek' maar geen beslissing te kun nen maken over het wel of niet voortbestaan van de theaters. Komt er:ëenvsuper de luxe nieuwbouwpahdop deplaats waar nu de Hema staat,zoals de Schiedamse CDA-fraktie wil? Wordt vhet theater inge past in de nieuwbouw van de openbare bibliotheek aan het Stadskantoor' »,yast. £fop het Stadserf? Of wordt het onlangs van gemeentezijde gelanceer- de nieuwe idee over het ver bouwen van het Handels En trepot aan de Lange Niéuw- straat tot cultureel centrum met .een theaterruimte, eind station en worden de beide theaters afgestoten? Zal het voormalige bioscoop theater van Tuschinkski, ooit getekend door de vader van de Schiedamse kunstkenner, prof. dr Piet Sanders, aan dè slo-" pershamers ten prooi vallen? Sanders bepleitte onlangs tij dens een openbarediscussie over het Schiedamse kunstbe leid bij zijn Partij van de Ar beid het afstoten van het Pas sagetheater. „Nooit geschikt geweest om te dienen als thea- tér,'"zo stelde hij. - Dat aan - het Passagetheater het één en ander schortte was regelmatig te 'v horen van de kant van het personeel. Stuk ken kalk vallen uit de plafonds, muurtjes vertonen scheuren en grote gezelschappen kunnen de decorstukken; het podium niet opkrijgen. Vrachtwagens met decors kunnen amper de zij-in- gang.bereiken aan het Broers veld. Zijn de wagens daar een maal aangekomen, dan wordt het een hele klus om de decors door de te kleine deuren te wringen. Regelmatig liepen directiele den, personeel en de spelers zelf door de steeg het Klein Groenendal mét; decordelen te slepen. Dus is sloop de oplos sing voor het 'krakkemikkige' Passage of zou het met een paar honderdduizend gulden nog kunnen worden aange past? Of, en dat werkt op de achtegrond mee, zou het Schie damse theater-wereldje de du pe worden van geplande nieuwbouw in buurgemeente Vlaardingen. Opvolgers en zieker nog tot 1 augustus dit jaar de waarne mend; bewindvoerders in de theaters, Carel Beke en Marq Oudshoff, gaan een moeilijke tijd tegemoet. „Een uitdaging. We willen het goed draaiende houden en dat kan," stellen Ca- rel Beke (27),. de nieuwe ad junct-directeur en Marq Ouds hoff (21), de directie-assistent. Het tweetal gaat 'de tent draai ende houden*. De activiteiten gaan met onverminderd' en thousiasme verder," geven ze aan.-' Carel Beke was al voor twin tig uur per week in dienst van de theaters. Hij zette de jeugd- activiteiten in de theaters op. De andere helft van zijn werk week was hij werkzaam als; ambtenaar van de. afdeling,Oh-ij: derwijs Consulent van de ge meente Schiedam^ •'Marq Oudshoffliep een half jaar stage in het 'gratis oplèi- dingsinstituut Passage'. Hij C heeft, net als voorgangster In- grid Reinders met succes'zijn studie aan de Hogere «Hotel-.; school, "één soort' Nijenrodë voor de horeca manager, in Maastricht'afgèwnd;;';^':;;^^ De Schiedamse Connie Eg gink (38) werd vijf jaar gele den directeur van het Schie damse Passagetheater. Kort daarna werd de stichting Schiedamse Theaters uitge breid met het ooit door parti culieren opgezette vestzak theater De Teerstoof in de Nieuwstraat. Dat heeft nog de nódige voeten in de aarde ge had, omdat betrokkenen bij De Teerstoof de beslising niet waardeerden. Connie Eggink en de 'haren' hebben de afgelopen jaren 'ge zwoegd en gezaaid'. Nu was het tijd geworden om te oog sten. „Maar zolang de gemeen te geen interesse toont en blijft roepen dat het Schiedamse pu bliek maar naar Rotterdam moet gaan, is er geen eer aan te halen," zegt Connie Eggink. Zij heeft haar conclusies ge trokken. Hortend en stotend werden de theaters de laatste jaren beetje bij beetje verbouwd en aangepast. Er waren hoogte punten. De Roo Roosenzaal werd in het voormalige blos- coopje Blo gecreëerd. Connie: „Wat te denken van de viering van het vijfjarig bestaan van het Passagetheater, een pracht feest. En van de Bevrijdingsre vue, ook geweldig. En het feit dat de kinderactiviteitén het zo goéd deden. Zelfs uit Rotter dam, kwamen de scholen bede len of ze hier mochten komen workshoppen of achter de schermen kijken." De beslissing over het sa menvoegen van het grote en het kleine theater in Schiedam •was een politieke beslissing. Het is waarschijnijk de enige duidelijke politieke uitspraak geweest waarvan Connie Eg gink iets merkte. Over belang rijker zaken als het voortbe staan van'de schouwburg en De Teerstoof, het aannemen van personeel en het verbou wen van de theaters, werd tot aan de dag van vandaag geen adaquate beslising genomen door het gemeentebestuur. Connie Eggink is deze week begommen in haar nieuwe baan bij de Culturele Raad van Zuid-Holland. „Heerlijk," zegt ze zelf. „Ik hoef niemand meer te overtuigen. Hier houd ik energie over. Nu kan ik me eindelijk storten op het eigen lijketheaterwerk." Zij gaat adviezen uitbrengen over de, door allerlei Instanties ingediende, subsidie-aanvra gen. Vooral dans, poppenspel en jeugdtheater hebben de voorrang in dezen. Festivals gewijt aan deze drie achter-, stands terreinen op cultureel gebied gaat ze organiseren. Verder is Connie aangewezen om aan de slag - te gaan met het zogenoemde 'witte vlekken plan'. Dit houdt in dat zij in Zuidhollandse gemeenten, waar nog geen culturele activi teiten plaatsvinden, iets van die aard gaat starten. ROTTERDAM De Ierse be roeps snooker-speler Johnny White geeft zondag demon straties op de professionele Carlton snookertafel van café Concordia aan de Oostzeedijk in Rotterdam. In het café op de dijk staat sinds enkele maan den een grote snookertafel. De ouderwetse bankstellen moes ten er zelfs voor wijken. De uit Engeland overgewaaide biljart- sport wordt steeds populair- der. Voor het spelen op de ene tafel in het café bestaat nu ai een wachtlijst. Elke dag staan snookerfanaten te trappelen tót ze aan de tafel met de zes gaten en de gekleurde ballen aam de gang kunnen gaan. Er is een snookerclub geformeerd rond de uitbaatster van Café Concordia, Margriet Dieke. Slechts achttien mensen zijn nu lidvan de club. „We kun nen er niet meer herbergen," legt voorzitter Hans Franclssen van de nieuwe snookerclub Concordia uit. „Omdat er maar één tafel staat natuurlijk. Want anders kun je de leden nooit S ratéh spélen, óf veel te weinig." Het snookerspel is een grote uitdaging voor iedere biljar ttér," gaaf Hans verder. „Wij zijn allemaal gewone amateur biljarters. Maar ook de gewone amateur wil wel eens wat meer dan bandstoten." Margriet Dieke, dié zelf ook niet onverdienstelijk presteert op het groene doek van de snookertafei: „Binnenkort wor den in de zaal achter het café nog eens drie professionele snookertafeis geïnstalleerd. Dat is althans de bedoeling. Dan kunnen we meteen weer nieuwe leden inschrijven. Maar er bestaat ook voor de club al een wachtlijst." Café Concor dia gaat zich, gehoor gevend aan dé trend, in de achterzaal aan de Strulsenburgdwars- straat, helemaal toeleggen op het populaire snooker. Speciale eisen worden niet ge- -steld aan de snookersplers. „Biljarten moeten ze machtig zijn natuurlijk. De spelregels en dergelijke leren ze vanzelf," vindt Hans Franclssen. Mar griet: „Het snookerspel hoeft niet onder de aandacht worden gebracht. Maar we willen wél aan de Vaste klanten en geïn teresseerden laten zien wat een snookerprof allemaal kan met de keu en de ballen op het groene doek. Daarom komt Johnny White. De mensen kij ken er allemaal erg naar uit." De snookerdemonstratie In Ca fé Concordia (Oostzeedijk 56) begint zondagavond om 19.30 uur. De toegang is gratis. De Rotterdammer Carel Be- ke (27). was sinds anderhalf jaar de educatief medewerker van de Schiedamse theaters. Voor de helft van zijn werk week was hij ook verbonden aan de gemeente Schiedam. Aan. hem is de zware'taak om tot de komst van de niéuwe di-, rectebr de Schiedamse thea ters draaiende te houden. Tot de start van het nieuwe theaterseizoen zal de jonge, plaatsvervangend directeur zijn oude kWerk, de kunstzinni ge vorming voor kinderen, blij ven doen. Door zijn inspannin gen - bezochten vorig jaar al leen al 16.000 scholieren de. theaters. Zij zagen er films en poppenspel eri konden zich la ten schminken. De kinderen konden 'ruiken' aan het thea terwereldje-tijdens leerzame excursies achter de schermen. Carel: „Ik ambieer een func tie, in deze wereld best. Het is dynamisch, een uitdagende wereld. Meestal kom je als ge woon mens in de schouwburg. Het blijft dan beperkt tot het zitten in de zaal, het doek gaat open en genieten maar. Nu sta ik, soms met het zweet in de handen, achter het podium. Jé bent overal en nergens, in de coulissén, achter de knoppen. De diensten moeten geregeld worden. Een pracht baan." Carel Beke realiseert zich dat zijn toekomst nog onzeker is. „We moeten roeien met de riemen die we hebben," wet hij. „De wethouder Luub Haf kamp heeft tijdens de-laatste begrotingsbehandeling wel ze- kerheid gegeven voor mijn ge voel over het nut van de thea ters. Het was een ommezwaai volgens mij. De wethouder gaf toe wel deglijk niet langer te twijfelen aan het nut van de theaters. Dat is al heel wat Hoe of de gemeente dit denkt in te vullen weet ik niet." Voorlopig moet Beke het met de 38 personeelsleden in los-vaste dienst en twee vrij willigers redden. Drie perso nen zijn nu in vaste dienst van de stichting Schiedamse Thea ters. Carel over de toekomst: „Er zijn twee optie's in bespre king nieuwbouw of opknappen. Alle tekenen wijzen erop1 dat wij hier in iéder geval nog ja ren zitten. Daar twijfel Ik niet aan." Het worden moeilijke tijden voor Carel Beke en assistent Marq. Beke: „Het gemeentebe stuur kan natuurlijk niet zo maar ergens een zaaltje uitkie zen met een plat vloertje en dan denken dat het een schouwburg is. Dat proeven wij uit het nieuwe gemeentelij ke plan. Overigens gaan we met frisse moed aan de slag en zijn al druk doende met de programmeringvoor. het sei zoen 1988-1989." Een klein 'probleempje* ach- térvolgt ook Carel Beke.Wil hij de echte publiekstrekkers binnenhalen, zoals Martine Bijl, Henny Huisman,; Benny Nijman en Tineke Schouten, dan moet de zij-ingang aan de Broersvéid worden vergroot. VLAARDINGEN Hoe moei lijk is het om een paard te te- kenep? „Een paard teken je net zo makkelijk als een kruk," hield docente Yvonne Verzijl- bergh van de Vrije Academie Vlaardingen haar cursisten in september voor, maar ze ge- loofden haar niet erg. Dit leren we nooit, kreeg ze van haar ar tistieke pupillen te horen bij een oriënterend bezoekje aan de tentoonstelling Concours Hippique in museum Boymans. Het pakte anders uit, want In- middels zijn de deelnemers aan de dinsdagmiddagcursus tekenen en schilderen en de 60-plussers van de woensdag ochtend zover dat ze hun werk durven exposeren. Tot eind fe bruari zijn in de hal van het Hoilandiagebouw aan de Oost- havènkade 42 en in de polikli niek van het Holyziekenhuis in totaal zo'n dertig werkstukken te bewonderen die allemaal Het Paard als onderwerp heb ben. Er hangen zowel karton- drukken als tekeningen in di verse technieken. Het zijn paarden in soorten en maten geworden, variërend van het naturalistische 'paard in wei'-plaatje tot meer ab stracte afbeeldingen van het silhouet van de viervoeter te- gen een zeer uiteenlopend ge kleurde achtergrond. Yvonne Verzijlbergh Is zeer tevreden over de verrichtingen van haar klasje: „Het Is schitterend hoe ze elkaar vanaf het begin gesti muleerd hebben. De eerst pro beerseltjes waren echt kin derpaardjes. Maar naarmate de lessen vorderden werd het paard een paard," vertelt ze. Men begon helemaal bij het begin, bij de opbouw van een paard-achtige.vorm uit recht hoeken en cylinders. „Eerst schetsen met potlood en krijt, alles in zwart-wit. Pas als je dat in de vingers hebt lang zaam de kleuren gaan invoe gen," legt Verzijlbergh haar leermethode uit. De hobbyisten verdiepten zich serieus in het thema. Behalve het bezoek aan Boymans hiel- den ze zich bezig met de ana- tomie van het dier. Ook werd er twee dagen geschetst in de V' manege van de Flardinga Rul- ters. Op de Academie zeif oe-1 fende men zich in het schetsen naar bewegend model met be hulp van video-opnamen van galopperende en dravende paarden. De Rotterdamse Ingrid Reinders (28) verruilde haar baan als directie, assistent bij de Schiedamse theaters voor een functie als stafmedewerk ster hoofd interne dienst ,van de' nieuwe Rotterdamse Schouwburg. ZIJ gaat zich be zig houden met* de kaartver koop, de Schouwburgwinkel en de horeca-activiteiten in het nieuwe theatercomplex. Zij is teven»" verantwoordelijk voor het inzetten van het personeel voor de bar, de bewaking en de portiers.,Zij onderhoud de con tacten mét de Rotterdamse ho- reca-ondernemer ..Dauan van "der Have, die de horeca voor ziening in de artiestènfoyer en het theatercbmplex verzorgt „Het is heel leuk," vertelt ze. „Een extra prikkel is dat hier alles splinternieuw is. Dat na tuurlijk naast het feit dat ik nu voor een grotere schouwburg werk. Affiniteit met het thea- terprodukt heb ik natuurlijk. Ik houd van schouwburgen en het werken erin," vertelt In grid, die deze week al begon ln haar nieuwe baan. Zij stond de laatste vier jaar en drie maan den steeds vol vertrouwen pal aan Connie Eggink's zijde. Naast de vaak door de ondui delijkheid'en het gemis aan voldoende personeel getergde directeur wist Ingrid voor de Schiedamse theaters het In middels befaamde 'theaterdi ner* van de grond te krijgen. Ingrid Reinders volgde, net als haar opvolger Marq Oudshoff, de opleiding aan 'de Hogere Hotel School ln Maastricht. ZIJ werd er, alhoewel er geen af studeerrichting voor bestond, cultureel manager. Ingrid: „In Schiedam kon weinig. Het beleid werd opge hangen aan het enthousiasme van weinigen en aan vrijwilli gers. Dat kan niet. Dat is mis bruiken van iemands enthousi asme. Het was gênant wat we soms van de mensen moesten vragen. Van officiële zijde kon er nooit wat. Altijd mensen te kort. De stagiaires en de vrij willigers liepen nadat ze 'het vak' bij ons leerden hard naar een prachtige vaste baan. Maar die diners zijn dan ten slotte toch van de grond geko men. Daarbij heeft opvolger Marq Oudshoff nog geholpen. Heel uniek." De in het Noordhollandse Castricum geboren en getogen Marq Oudshoff'(21) Is met zijn neus in de boter gevallen nu hij directie assistent Is gewor den van de stichting Schie damse Theaters. HIJ volgde en beëindigde met succes, net als voorgangster Ingrid Reinders, een opleiding ln de gastvrij heids industrie aan de Hogere Hotel School in Maasstrlcht. Marq: „Vaak wordt gedacht dat de school slechts kelners en obers voortbrengt. Niets is minder waar. Wij worden op- geleld tot culturele managers." Marq kreeg tijdens een stage in het Schiedamse Passage- theater vorig Jaar pas goed de smaak te pakken. Hij liep met mee met de directie-assistente en hielp haar met het uitwer ken van de plannen voor de chique theaterdiners. Marq: „Die theaterdiners zijn eigenlijk uniek.voor Ne derland. Want wij doen alles wel in eigen beheer. Met het Schiedams cateringbedrijf La Bouche Grasse van Ruud Bur net hebben we afspraken om trent het eten. Hier in de keu ken van het Passagetheater worden de gerechten warm ge maakt, het vlees wordt gebra den en het brood gesneden en zovoorts." De diners vinden zes keer per jaar plaats in de Roo Roos enzaal in het Passagetheater. Steeds meer Schiedammers weten de weg te vinden naar de, met klassieke muziek om lijste, diners van vijfenveertig gulden. Marq: „Het theaterdi ner is een prima manier om de mensen een geweldige' avond te bezorgen voor pakweg zes tig gulden, inclusief de prijs van de voorstelling. Ze zijn met alles erop en eraan onder de pannen. Veel abonnements houders doen dit." „We blijven paraat. Goh, ik zie ons nog lopen met die decor stukken van het stuk waarin Mary Dresselhuys meedeed naar de achteringang aan de steeg Klein Groenendal Ik was ook aanwezig toen zij midden in het toneelstuk op de klets natte sofa ging zitten. Hadden we niet gemerkt. Maar de bank was doornat, omdat het dak lekte. Dat water' was alle maal op die sofa terecht geko men." SMWmmWAW>^Wv«mv.v.v/,v/.v.'«v"'.v« Een van de werkstukken 'die op de tentoonstelling te zien is. Docente Yvonne Verzijlbergh: „De eerste probeerseltjes waren kinderpaardjes, maar lang zaam werd het paard een paard." (Foto Arie Wa penaar) ROTTERDAM De organisa tie van het vijftiende ABN We reldtennistoernooi, dat van 8 tot en met 14 februari aan staande in het Ahoy'-complex wordt gespeeld, verwacht par keerproblemen. Bezoekers van wedstrijden krijgen het advies de auto te stallen in de par keergarage Zuidpiein. De gara ge blijft in verband met de ko mende drukte langer open dan normaal.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1988 | | pagina 1