Berini's krijgen
filmclub plat
met 'Klappermelk'
Inbreng galeriehouder goed uit de verf
Consumentenbond Maassluis
op zoek naar actieve leden
1
nsMmmrn
WD vergadert
Vierde theaterdiner:
'Waar is de divan?'
Heropening Bioscoop
Oscar wat vertraagd
k
wv ws
ww
Molentrio zes
SCHIEDAM „Ma
ma, ik ga weer even
naar Knabbeltje, hoor."
Weg was de kleine meid
uit de Schiedamse zuid-
wijk de Gorzen zater
dagmiddag. Op een
drafje verliet het mëis-
je de rommelmarkt in
een van de zalen van
Kluphuis Zuid aan de
Dwarsstraat om naar
haar eigen huisdier te
rennen. Even daarvoor
Was het beestje aan een
serieus onderzoek on
derworpen door de
keurmeesters van de
Hoogvlietse Kleindieren
Sportvereniging.
Stamper mooist
De Rotterdamse Berini's Annie en Harry kregen
al meteen bij het eerste nummer de barstensvol
le Filmclub in theater de Teerstoof in Schiedam
'plat'. (Foto Arie Wdpenaar)
mm
Kamermuziek
Leuk idee
Unieke toestand
HET VRIJE VOLK
Schiedam vlaardingen
4
'Niet met je vingers in de kooi!'
Vooral veel honden groot
en klein cavia's en hamsters
werden door de Gorzeneesjes
aangevoerd. Patrick Heuche-
mer (7) stond apetrots met
zijn Snuffie (een cavia van on
bekende ouderdom want Sin
terklaas was de schenkër van
het diertje), hij keurmeesters
Frido van der Eijk en Roelof
Hoes. „Hij is wel twèe. jaar,"
hoorde Patrick van de dieren-
kenners. De Hoogvlietse keur
ders beoordeelden de beesten
op de verzorging, gezondheid
en de manier waarop de kinde
ren met hun huisdier omgaan.
De heren gaven ook advies en
knipten de nagels van diverse
aangevoerde cavia's.
De keurders keken vooral
goed hoe de kleintjes met hun
huisdieren omgingen. „De ver
houding kinddier is heel be
langrijk. Of ze er lief voor zijn
en er goed op passen," legde
keurmeester Van der Eijk uit.
Alle kinderen ontvingen een di
ploma. Behalve de beesten, die
door hun baasjes werden mee
genomen voor de keuring,
w f %f.
Keurmeester
Frido van der
Eijk met ca
via Snuffie
van Patrick
Heuchemer
tijdens de
huisdieren
keuring in
clubhuis Zuid.
(Foto Arie
Wapenaar)
stonden er ook kooien of hok
ken met daarin de dieren van
de keurders. Zo brachten de
kleindieren-fokkers kippen,
duiven, kwartels, een langoor
konijn en twee echte fretten
mee. „Niet met je vingers in de
kooi, hoor," waarschuwde Van
der Eijk de kinderen voor de
moeder en dochter fret, tam
me bunzings.
„Ze stinken niet, hoor," ver
zekerde Van der Eijk. Hij gaat
>aak op konijnenjacht met de
razendsnelle en beeldschone
ranke diertjes. De meeste kin
deren stonden ais gebiologeerd
naar de moordzuchtige beest
jes te staren. „Wat zijn ze
mooi, hè," vond er eentje.
„Maar mijn poes Madelief is
de mooiste," riep Eva den
Duik (5). Samen met broertje
Job kwam zij haar spierwitte
vier maanden oude poes laten
keuren.
Met mand en al sjouwde Eva
met haar huisdier Madelief
door het buurthuis. Op verzoek
van keurmeester Van der Eijk
nam zij haar huisdier liefdevol
en heel stevig op de schouders.
Met zijn kleine klauwtjes
greep poes Madelief zich vast
aan Eva's kleren. Het maakte
haar niets uit.
Linda Freding (9) stond er
met een van haar cavia's. „Ik
had er eerst vijf, maar nu heb
ik deze nog. Twee zijn er dood
gegaan," aldus Linda met
Moppie in haar handen. „Mijn
cavia heeft in de tas gepoept,"
wees Patrick Heuchemer in de
canvastas naar zijn buur
vrouwtje Sylvia, die met neefje
Patrick Hagman (5) en zijn
Golden Retriever Cindy op de
keuring zat te wachten. De
kleine Patrick Hagman vertel
de: „Mijn hond is heel lief,
maar hij trekt mij op de grond
en daarom gaat mijn nichtje
naar de keuring toe."
De winnaars van de eerste
prijzen in de verschillende ca
tegorieën zijn:
Poezen: Eva den Duik met
Madelief; honden: Jordy Hes
sels met hond Dinky; konijnen
en cavia's, Albert Trouwborst
met konijn Stamper. Albert
kreeg tevens een aanmoedi
gingsprijs van de jury omdat
zijn huisdier Stamper het
mooiste dier van de hele mid
dag was.
Door MARJAN MEIJI2R
SCHIEDAM Het Rot
terdamse duo de Berini's
kreeg zaterdagavond al
meteen bij het eerste num
mertje vijftiger-jaren-
muziek het publiek in de
Schiedamse Filmclub plat.
Voor de tweede keer in
haar, toch al jarenlange,
geschiedenis zat de Film
club tot aan de nok toe bar-
stenvol.
„Uitverkocht," stond er te
lezen bij de ingang van
theater de Teerstoof aan de
Nieuwstraat. Niet alleen
vaste fans van het unieke
Rotterdamse duo gevormd
door 'Annie* en 'Harry' wa
ren er. Ook veel" Schiedam
se jongeren en leden van de
Harley Davidson Motor
Club stonden te dringen
voor het kleine podium in
de snikhete bovenzaal.
Luid galmde het: „Ik wil
klappermelk met suiker,
nee, iets anders lust Ik
niet." Het toegestroomde
publiek zong uit volle borst
mee. En zangeres/bassiste
Annle maar lachen en maar
in lekker plat Rotterdams
ukelele-speler Harry op zijn
lazer geven. Gestoken in
een sexy helblauwe jurk
met strassbandjes, en met
grote strassoorbellen in,
stal de Rotterdamse -zange
res Marjolein Meijers
Annie ieders hart. Om
van de underdog Hans
Harry Kemeling maar
niet te spreken. Hele
spreekkoren „Harry, Harry,
wij willen Harry" klinken
op, als ie weer eens vocaal
in de 'prut gerouwd' wordt
door de pinnige Annie.
'Ongelooflijk hoe de Rot
terdammers met hun lekke
re luisterliedjes In het En
gels en het Nederlands de
meest uiteenlopende toe
hoorders aan het meedoen
krijgen. Het publiek staat te
gillen, geeft antwoord op de
gekste vragen en steunt als
het moet de zielige Harry,.
die weer eens iets verkeerd
doet. Altijd weer lijkt het
duo de Berini's, de naam is
afgeleid van de vijftiger ja
ren brommer met die
naam, de zaal alleen al met
hun verschijning te impone
ren. En ze kunnen nog mu
ziek maken en zingen ook.
Volgende week zijn de'
twee Rotterdammers weer
te zien In de Teerstoof,
maar dan op het 'echte' po
dium van het theater. Zij
verzorgen dan het voor- en
naprogramma van het Rot
terdamse 'Niet te vermij
den dansorkest'. De muziek
avond is bedoeld als vijfti
ger jaren extraatje voor de
Schiedamse jeugd van de
Schiedamse theaters. Vorig
-jaar traden tijdens zo'n ex
traatje in de Teerstoof De
-Gigantjes op en was er een
ware toeloop van zestiger
jaren dansers met pettico
ats en vetkuiven.
SCHIEDAM De leden van
de Schiedamse afdeling van de
yVD vergaderen maandag 29
februari, in Hotel Rijnmond
(Nieuwlandplein 12, .Schie
dam), Op de agenda staan on
dermeer, de discussienota Libe
raal Bestek '90 en de Beschrij
vingsbrief voor de algemene
ledenvergadering op 27 en 28
mei in Veldhoven. Begin: 20.00
uur.
Door MARJO PEPPELAAR
SCHIEDAM De kunste
naar; maakt kunst, maar het is
vaak de galeriehouder die hem
beroemd maakt. Er zijn gale
ries die zo'n goede reputatie
hebben dat het feit dat een
kunstenaar er exposeert al een
indicatie voor zijn kwaliteiten
is. Galerie de Sluis in Leid-
schendam is daar een voor
beeld van. In galerie 't Koets-
huys aan de Lange Haven is
momenteel nieuw werk te zien
van kunstenaars die regelma
tig in de Sluis exposeren. Dit
zijn niet alleen Nederlandse
kunstenaars maar ook een
Tsjech, een Zwitser en e'en Ita
liaan.
Een interessant aspect van
deze tentoonstelling is dat nu
ook het aandeel van de galerie
houder eens uit de verf komt.-
Die richt de tentoonstelling
tenslotte in en dat bepaalt voor
een groot deel de indruk die
het werk op de bezoekers
maakt. Hoewel 't Koetshuys
geen grote galerie is, hangen
de zeer uiteenlopende werken
er toch mooi bij. „Ja hè, het
bijt elkaar niet," constateert
galeriehoudster An van den
Brand tevreden. „Dat is dan
toch mijn creatieve inbreng, ik
moet zorgen dat het er mooi
uitziet."
Maar uiteindelijk bepaalt de
klasse van de kunstenaars
toch de kwaliteit van de ten
toonstelling. En die blijkt hier
wel uit het feit dat de aanwezi
ge kunstenaars in internatio
naal vermaarde galerieën en
musea hebben geëxposeerd.
Van de schilder Per Arnold!
hangt bijvoorbeeld werk in het
Museum of Modern Art in New
York en het Stedelijk Museum
in Amsterdam. En bijna alle
kunstenaars exposeerden on
der de vlag van galerie de
Sluis op de Internationale
Kunstmesse in Basel en de In
ternational Contemporary Art
Fair in London.
Eén van de kunstenaars die
regelmatig in de Sluis expo
seert is de Rotterdammer Leo
de Jong. Van hem zijn in het
Koetshuys abstracte, beschil
derde collages te kien waarin
hij allerlei materialen ge
bruikt zoals een plakkertje op
een vleeswarenverpakking of
een krant.
De collages zijn zeer intuï-
■v V ,r r* A <v* X* -
'i ,vVV V
'y*>i
'f 4." '2 1
- -V' -'- .r
w, ®s/a,
ip.#; I
Een schilderij van Piet Warffemius, dat bij de presentatie van galerie De Sluis in 't
Koetshuys te zien. Kenmerkend voor zijn werk zijn de heldere kleuren en de krach
tige, wilde stijl. (Foto: Arie Wapenaar)
tief ontstaan. „Het belangrijk
ste vind ik dat ik me laat mee
siepen door de gebeurtenis
sen", aldus de kunstenaar. „Ik
werk nooit met een vooropge
zet idee. Dat plakkertje heb Ik
er bijvoorbeeld ingeplakt om
dat die kleur in het schilderij
terugkomt." En op de vraag of
hij met zijn werk iets wil zeg
gen, antwoordt Leo de Jong:
„Het is abstract werk maar er
ligt wel een idee wat betreft de
vormen aan ten grondslag. Er
moet beweging in zitten, daar
om werk ik voornamelijk met
rechthoeken en driehoeken. De
cirkel vind ik te statisch, die
benauwt me."
Ook schilderes Theadora
Plas maakt in haar composi
ties gebruik van rechthoekige,
geometrische vormen. Dit in
lichte heldere kleuren, vooral
veel blauw en groen. Theodora
Plas wil in haar schilderijen
haar emoties en gemoedstoe
standen tot uitdrukking laten
komen. De kleur blauw heeft
voor haar met heftige emoties
te maken. Het vreemde is dat
haar schilderijen juist door de
geometrische vormen en het
koele blauw een bijna serene
rust uitstralen.
Dit in tegenstelling tot het
werk van de jonge kunstenaar
Piet Warffemius, Hij maakt
'wilde', abstracte schilderijen.
De overwegend pastelkleurige
tinten uit zijn vroegere werk
hebben plaats gemaakt voor
heldere, krachtige kleuren. De
dynamiek die dat teweeg
brengt vindt zijn tegenhanger
in de kleurvlakken die rustiger
en ruimer zijn geworden.
Heel mooi is ook het werk
van de Indonesië geboren
boedhist Jan Hubertus. Hij
maakt aquarellen op handge
schepte papier waarop kleine
tekens zijn aangebracht die de
illusie van lettertekens wek
ken.
Ook beelden zijn op de
groepstentoonstelling verte
genwoordigd en wel in het
werk van de Zwitser Eduard
Lienhard en de Nederlander
Ad Arma. Deze is eigenlijk een
van de weinig kunstenaars op
de tentoonstelling die figuratie
een rol laat spelen in zijn
werk. Hij maakt mooie, kleine
bronzen mensfiguurtjes op na
tuurstenen sokkels. Die zien er
vaak uit alsof ze op de vlucht
zijn, de beelden stralen veel
beweging uit. Het afgelopen
jaar is het hoofdthema van
zijn werk dan ook geweest: 'uit
het gaan ontstaat de weg*. Dat
Ad Arma een veelzijdig kun
stenaar is blijkt wel uit het feit
dat hij in 't Koetshuys ook
schilderijen en tekeningen ex
poseert. Maar ondanks de ver
schillende technieken Is zijn
werk altijd heel herkenbaar,
het thema blijft steeds hetzelf
de.
De kunstenaarspresentatie
van galerie de Sluis ln 't Koets
huys ia zeker de moeite van
het bezoeken waard. Niet Iede
re maand exposeren in "Schie
dam kunstenaars van zo'n gro
te klasse. An van den Brand is
dan ook met recht trots op de
ze tentoonstelling, al valt het
bezoek tot nu toe een beetje te
gen.
Nieuw werk van regelmatig
tn galerie de Sluis (Letdschen-
dam) exposerende kunste
naars, tot en met 13 maart ln
galerie 't Koetshuys, Lange
Haven 78. Geopend: woensdag
tot en met zaterdag van 12,30
uur tot 17,00 uur en zondag
van 13,00 uur tot 17.00 uur en
na telefonische afspraak, tele
foon 4739930.
MAASSLUIS De Maasslui-
ze afdeling van de Consumên-
tenbond is naarstig op zoek
naar actieve stadgenoten die
zich in willen zetten voor het
algemeen consumentenbelang.
De werkgroep houdt zich bezig
met landelijke, regionale en
vooral lokale consumentenza
ken. „Denk aan uw belang en
dat van anderen," wijst de
Consumentenbond de Maas-
sluizers op het belang van het
werk. „Want iedereen is consu
ment en komt wel eens voor
problemen te staan. Uw recht
zoeken en krijgen is niet zo
simpel. Vaak is het vechten te
gen de'bierkaai. Maar samen
staan we sterk," stelt de consu
mentenbond.
In Maassluis is de werk
groep actief in de Maassluise
Vrouwenraad, het stichtings
bestuur van Koningshof en de
vestigingscommissie huisart
sen. Onderzoek werd onder an
dere gedaan naar de bereik
baarheid van stembureau's
voer mindervaliden. Mede
door de werkgroep is er verbe
tering gekomen in die bereik
baarheid. Momenteel is er een
onderzoek gaande naar de be
reikbaarheid van nooduitgan
gen ln grootwinkelbedrijven.
Wie er wil meewerken in de
werkgroep van de Consumen
tenbond kan bellen of schrij
ven naar het secretariaat: per
adres Lavendelstraat 89, 8142
NE Maassluis, telefoon 01899 -
23008. De eerstkomende verga
dering van de werkgroep Con
sumentenbond wordt gehou
den op woensdag 24 februari
in de Koningshof. Aanvang
19.45 uur.
NIEUW-LEKKERLAND
De zesde Molentrio, een
kwart-thriatlon in Nieuw-
Lekkerland, wordt dit jaar
op 11 juni gehouden. Op het
programma staan een ju
nioren-wedstrijd met een
scholeneompetitie, een
wedstrijd voor recreanten
en een in het kader van de
zogenoemde Superprestige
voor licentiehouders.
Belangstellenden voor de
Molentrio kunnen zich in
schrijven via telefoonnum
mer 01848-3371. Deelname
kost junioren ƒ15, recrean
ten 22,50, atleten 18,50.
MAANDAG 22 FEBRUARI 1988
Het theaterdiner in de Roo Roosenzaal van het
Schiedamse Passagetheater spreekt de mensen
aan. Wij blijven komen om ons te laten verwen
nen." (Foto Arie Wapenaar)
Door MARJAN MEIJER
SCHIEDAM Even rusten op
een divan, lekker liggen op een
bank of canapée. Dat ontbrak
er nog maar aan na het heerlij
ke vijfgangen diner in de Roo
Roosenzaal van het Schiedam
se Passagetheater, afgelopen
weekeinde. Zo'n vljfëntwintig
eters genoten in de voormalige
bioscoopzaal van een uitgele
zen maaltijd met wijn, limon
ade of een biertje. De theater-
gangers zaten aan aan het
vierde theaterdiner van dit sei
zoen.
De stichting Schiedamse thea
ters organiseert alweer voor
het tweede jaar de 'compleet
verzorgde chique'avondjes uit
met eten, drinken en vertier in
de vorm van theater.' De on
langs naar de' Culturele Raad
van Zuid-Holland vertrokken
theaterdirecteur Connie Eggink
wist het zeker: „De mensen
willen zich weer heerlijk in de
watten laten leggen. Ze vinden
het prachtig om zich in stijl,
met een drankje, een hapje
voor en een drankje na de
voorstelling, te laten vertroete
len. En dat moet je als theater
directie gewoon doen."
Voor zo'n vijfenzeventig gulden
per persoon is de gast in de
Schiedamse theaters uit-en-
thuis en heeft ie gegeten en
gedronken en een voorstelling
gezien. Kosten per persoon: 15
gulden voor het theaterkaartje,
45 gulden voor het vijfgangen
diner en de rest voor drankjes
of een taxi.
Bij binnenkomst komt stemmi
ge viool- en pianomuziek je te-
temoet. De Maassiuizer René
noei speelt kamermuziek op
viool. Hij wordt begeleid door
de pianiste Christa Jelsma. De
dlnergasten appreciëren de
muziek, die niet te hard is, en
applaudiseren enthousiast. Een
lichte geur van eten hangt al in
de foyer van het theater in de
overdekte Passage. Mevrouw
Tonny Vogelezang, al sinds
twintig jaar een drijvende
kracht in het theater en ooit
begonnen als de ouvreuze in
het oude Tuschinsky-theater,
neemt de jassen aan. Gauw de
trap op naar boven, waar de
muziek, de warmte en het eten
wachten.
Met grote namaakpalmen is de
zaal 'aangekleed'. Alle spots
zijn aangezet en gericht op de
tafeltjes. Het zaaltje ademt iets
gezelligs uit, een chique maar
ongedwongen sfeer. De deel
nemers aan het theaterdiner
lijken bijna deel uit te maken
van de theatervoorstelling, die
ze later op de avond gaan zien.
Het lijkt of ieder moment het
doek kan opgaan en het pu
bliek naar de-eters gaat kijken.
Maar niemand voelt zich opge
laten. De bediening, door eigen
Passage-personeel, is perfect.
„Geweldig, die diners," vindt
het oudere Schiedamse echt
paar E. en C.F. Smit. Mevrouw
Smit, enthousiast: „Wij zijn vo
rig jaar ook enkele keren ge
gaan. Wij hebben een abonne
ment op de voorstellingen. Dus
dat hoeven we niet te betalen.
Maar dit is zo leuk, je bent de
hele avond onder dak. Zo ge
zellig. Het Passagetheater
moet blijven en die diners ze
ker. Wij blijven komen."
Vlaardingse echtpaar Aat en
Jopie Gelderblom is dezelfde
mening toegedaan. „Wat een
vreselijk leuk idee. Dit was on
ze eerste keer hier, maar het is
voor herhaling vatbaar. Het is
vrijblijvend, hè. Maar je weet
tenminste van tevoren wat je te
eten krijgt. Wij zijn op tijd voor
de voorstelling en hebben thuis
geen rommel," legt Jopie uit,
terwijl de diensters van het
theater heel beheerst en vrien
delijk de koffie aandragen.
Het Vlaardingse echtpaar no
digde voor het geheel verzorg
de avondje het Rotterdamse
echtpaar Peter en Lineke Ver
schuren uit. Lineke: „Tot nu
toe is de avond al een succes."
Haar man gaapt na het diner
wel even. „Sorry, het eten was
héérlijk. Maar het is warm
hier." Een van de 'makkes' van
het Passagetheater is de venti
latie. „Iedere week staan mon
teurs weer ergens een fout In
de installatie te repareren," ex
cuseert directie-assistent Marq
Oudshoff.
Het viertal denkt niet in slaap
te dutten tijdens de cabaret
voorstelling van de groep Zak
en As in theater de Teerstoof.
„Kijk, we halen een frisse neus.
En dan gaan we genieten in de
Teerstoof, dat is zo'n intiem
theatertje. Daar komen we
echt voor," legt Jopie, een
echte theatergangster, uit. De
theaterdiner-gaste'n voor de
voorstelling in het Passage
theater moesten wel ai om
kwart voor zes aantreden. Het
optreden van het The Deep Ri
ver Quartet begon om kwart
over acht. De bezoekers voor
Zak en As startten om kwart
over zes. De voorstelling begon
om negen uur.
Marq Oudshoff, directie-assis
tent van de Schiedamse thea
ters, loopt keurend rond. Hij
was het, die samen met de vo
rige directie-assistente Ingrid
Reinders de theaterdiners van
de grond hielp tillen. „Eigenlijk
betreft het hier een unieke toe
stand, want wij doen alles in ei
gen beheer. Er zijn wel thea
ters, met een restaurant, waar
de mensen dus voor de voor
stelling iets kunnen eten. Erna
kunnen ze vaak aan de bar wat
drinken.
Het eten wordt uiteraard wel
geleverd door een Schie
dams cateringbedrijf: 'La
bouche grasse' van Ruud Bur
net (31) en Lenie van der Meer
(28). Maar alles wordt Mer af-
of klaargemaakt."
In de kleine keuken in de kel
der van het theater worden
glazeh voigeschept met de
cocktail fruit de mer, zeevruch
tencocktail met heerlijke,
knapperige verse groenten. De
Veloute Carmen, tomatensoep
met paprika, wordt heet ge
maakt en voorzien van een
schepje room. Het vlees, dit
keer is dat een Cordon Bleu la
sauce Bóamaise, varkensvlees
gevuld met kaas en ham en
overgoten met Bearnaisesaus,
wordt er gebraden. De rauw-
kostsafade wordt in schaaltjes
geschept evenals de gefrituur
de pommes Parisiennes. Als toe
tje werd er Macedoine de fruits
vers fruit met slagroom en li
keur, geserveerd.
Bedrijfsleider Ruud Burnet zit
ai zeven jaar 'in de catering'.
Hij maakt vanuit de drie keu
kens in een pand aan de Singel
wekelijks honderden hapjes,
maaltijden of salades klaar
voor allerhande feesten en par
tijen. Ook bij mensen thuis
kookt hij op verzoek en tegen
betaling. Hij heeft zijn papleren
voor tweede restaurantkok.
Voorheen dreef hij café Het
Maantje in de Broersveld. Op 4
maart opent ie samen met zijn,,
partner Lenie van der Meer
aan de Singel het nieuwe eet-"
café 'De vette bek'. Lenie: „Wij
maken alles zelf, daaarom kun
nen we scherp prijzen naar de
klanten toe. Wij gebruiken
slechts zelfgemaakte spullen
en alles is vers. Fabrieksspul-
len komen er niet in."
Er volgen dit theaterseizoen
nog twee theaterdiners. Het
eerste vindt plaats op 18 april
voorafgaande aan de voor
stelling van Tineke Schouten.
Er zijn al tientallen aanvragen
binnen voor het diner. Het
laatste theaterdiner ia op 14
mei, voorafgaand aan het op
treden van Martine Bijt. Van-
teVoren reserveren in het
Passagetheater, Passage 9-13,
Schiedam.
ROTTERDAM Ds hèr-ope-
ning van Oscar, de voormalige
Cannon-bloscoop aan de
Meent in Rotterdam, laat nog
even op zich wachten. De
stichting Art House Rotterdam
(SAR), de nieuwe exploitant
van het theater, wacht nog al
tijd op toestemming van de
Nederlandse Bioscoopbond
om met de voorstellingen te
beginnen. Een formele proce
dure, die eerst moet worden
afgewerkt, is de oorzaak van
de vertraging.
Volgens woordvoerder Jan Elj-
kenboom van de SAR is er een
kans dat het theater donder
dag aanstaande echt wordt
geopend. „We staan klaar,"
zegt hij. „We hebben perso
neel, we hebben kaartjes en
we hebben de films: we kun
nen onmiddellijk beginnen."
Oorspronkelijk zou Oscar met
een na afloop van het Film
Festival Rotterdam worden
geopend. Op grond van de re
gels van de Bioscoopbond
bleek dat echter onmogelijk.
Eén van die regels Is, dat alie
andere bioscoop-exploitanten
in de stad de zogenoemde 'lijst
van geen bezwaar' tekenen.
Tegenstand is er niet, maar de
censurerende exploitanten
hadden formeel tot deze week
de tijd om eventuele bezwaren
kenbaar te maken.