SINTERKLAASFEEST
Hoe fotograferen wij de mens in zijn werk?
11
NIEUWS
Het St. Nicolaasfeest is
zo langzamerhand bij
Wilton-Fijenoord traditie
J» jgr geworden - wij gaan dit
ff jaar ons tiende feest vie-
'kjf ren - en ruim 2700 kin-
-- --** deren van onze werkne
mers .in de leeftijd van
5 t/m 9 jaar zien weer
verlangend uit naar ons
kinderfeest en wij willen
hun graag het bekende
prachtige speelgoed doen
uitreiken. De Directie
- heeft weer haar toestem-
ming verleend om het
speelgoed in de werk
plaatsen buiten de normale werktijd te ver
vaardigen. Het slagen van het feest voor Uw
kinderen hangt echter van Uw medewer
king af. De commissie van voorbereiding re
kent er dan ook op dat velen zich zullen
melden om dit jaar mede te werken.
Indien U dit nog niet heeft gedaan kunt U
zich opgeven aan de volgende adressen
Afdeling Sociale Zaken.
Kernbestuur en alle kernleden.
I). C. H. Ross, Timmerwinkel.
P. G. J. Burger, Afdeling Schilders.
L. P. Ooms, Plaatwerkerij.
J. C. v. d. Akker, Plaatwerkerij.
B. Mes, Plaatwerkerij.
D. Walthie, Fitterij.
W. Pelgrim, Fitterij.
C. Verkerk, Bankwerkerij Mach. Fabriek.
J. Broos, Draaierij Machine Fabriek.
C. van Toor, Bankwerkerij Rotterdam.
Sterkman, baas Modelmakerij Fijenoord.
A. J. Kanters, Afdeling Onderhoud.
J. Ooms, Afdeling Onderhoud.
Stel Uw kinderen, dus niet teleur.
Te zijner tijd zal via het loonzakje een brief
je worden uitgereikt waarop U Uw kinderen
kunt aanmelden voor deelname aan het St.
Nicolaasfeest, welke opgave daarna omgaand
moet worden ingeleverd.
Het is nog niet zo heel lang geleden, dat een
bekend Amerikaan op fotografisch gebied
een wereldreis gemaakt heeft. Dat is niet
abnormaal voor Amerikanen, zij doen dat
kennelijk graag en vaak. Doch deze man -
Edward Steichen en wie ooit zijn kop ge
zien heeft, zal beseffen, met hoeveel bezieling
hij deze lange tocht maakte - was op zoek
naar foto's voor de belangrijkste fototen
toonstelling, die in het Museum of Modern
Arts in New-York gehouden werd.
Wat Steichen zocht, en ook moeizaam vond,
warei^ vijfhonderd foto's die tezamen indrin
gend en niet mis te verstaan zouden vertel
len van The family of Mandie tezamen to
nen moesten dat de mensheid, over de gehele
wereld, een grote familie is, waarvan elk lid
zich tenslotte toch gedraagt gelijk elk ander,
hetzelfde geluk ervaart en hetzelfde leed
draagt, overal evenveel gesteld is op zijn
grootouders en zijn kleinkinderen, dezelfde
hoogtepunten beleeft en dezelfde dieptepun
ten kent, dezelfde honger voelt en dezelfde
pijn verduurt, naar eenzelfde liefde verlangt
en dezelfde liefde schenken kan.
Als wij onszelf de opdracht geven, de mens
in zijn werk te fotograferen, moeten wij
eigenlijk die werkende mens evenzo benade
ren. Evenmin als Steichen genoegen nam met
een foto van een neger, doch zocht naar
een fotografische uitbeelding van DE neger,
oin die straks te stellen naast de chinees en
de zuid-amerikaan, zo moeten wij, zo wij tot
onderwerp zouden kiezen een lasser, niet in
de eerste plaats een portretje gaan maken
van een bepaalde lasser, met de opzet hem
met dat kiekje straks een plezier te doen.
Zulk een foto moet tot ieder zeggen: Lasser.
Voor iedereen, die tenslotte een beeld in
zijn geest draagt van een lasser, moet deze
foto DE lasser zijn. Dat is dan het eerste ge
deelte van de opdracht die u zichzelf ge
steld hebt: de werkende mens. Het beeld dat
wij allen kennen van een mens die werkt, en
speciaal dat werk.
Doch de opdracht vermeldt meer. Hij vraagt
evenzeer de werkende mens. Deze lasser is
ook mens. Wel gaat hij thans op in het heir-
leger der lassers dat er nu eenmaal is en
draagt hij het uniform dier massa, doch in
die overall steekt een mens, die ook een
privé-leven heeft en eigen gedachten. Die -
zelfs in dat uniform - blijft handelen en rea
geren gelijk hij - persoonlijk nu eenmaal is.