HENDRICK AVERKAMP J. R. e reproductie welke voor dit Kerstnummer gekozen werd om de omslag te versieren, is er een naar een schilderij van Hendrick Averkamp, genaamd „de stomme van Kam- pen. TÉendrick Averkamp werd in 1595 te Am- sterdam geboren en overleed te Kam pen, waarschijnlijk in 1663. 7< n het testament van zijn moeder 1633- ■JJ zijn vader was in 1603 overleden - wordt speciaal gezorgd voor de stomme zoon Hen drick. «yp. e moeder geeft aan al haar kinderen haar liefde, maar haar hart zal in het bijzon der uitgaan naar haar getroffen kind. Wij mogen uit de speciale zorg van de erflaatster voor haar zoon Hendrick opmaken, dat deze in zijn leven met grote moeilijkheden te worstelen had. Averkamp's vader was in 1586 uit Amster dam naar Kampen vertrokken. Hendrick ontving echter zijn opvoeding in Amsterdam. Ij n Amsterdam is hij leerling geweest van Pieter Isaacsz. Deze was, uit Hollandse ouders, in Denemarken geboren en overleed ook in dat land. Hij is van omstreeks de eeuwwisseling tot 1616 in Amsterdam werk zaam geweest. Deze schilder, die zich ook op de architectuur heeft toegelegd, heeft in de compositie van zijn werken de groepseenheid gebracht (voor die tijd nieuw), terwijl zijn achtergronden architectonisch waren in ba rokstijl. (Barok is: grillig, onregelmatig, af wijkend van het normale, men kan ook zeg gen: barok is onrustig). De barokstijl heeft zich in alle kunstuitingen gemanifesteerd, j^e tweede leermeester van Hendrick Aver- kamp was Gillis van Coninxloo. Hij is wel Averkamp's belangrijkste leermeester ge weest want, was Pieter Isaacsz toch feitelijk meer de schilder van schuttersstukken, Gillis van Coninxloo was meer landschapschilder; zette de tradities van Breughel, de Vlaamse grootmeester, voort. /<X illis van Coninxloo werd te Antwerpen geboren en trok reeds vroeg naar Frank rijk. Hij was protestant en is in 1585, wegens geloofsvervolging, naar Duitsland uitgeweken; in 1595 is hij vandaar naar Amsterdam ver huisd. Voor de landschapschildering is Gillis van Coninxloo voor de Noord-Nederlandse schil ders van grote betekenis geweest: hij heeft gebroken met de schildering van grote, don kerbruine rotspartijen in het landschap, - on wezenlijke voorstellingen - hij hield zich aan de weergave van het werkelijke landschap. TÉ* «iiidrick. Averkamp heeft zich aan de les- sen van deze leermeester gehouden en hij is de schilder van het echt-Hollandse landschap - en meer in het bijzonder van het winterlandschap - geworden. »et schilderij dat, in reproductie, onze aan dacht heeft, doet aan de sfeer van Pieter Breughel's werken denken. Niet wat betreft de figuren, die zijn hij Breughel meer boers; zonder bewust caricaturaal te zijn, zijn Breu ghel's sujetten meer de doorleefde mensen die, door hun verbondenheid met de grond die zij bewerken, of door het vaak trieste levenslot dat hen getroffen heeft, de gete kende mensen zijn. e figuren van Averkamp zijn reeds meer de „stadse" mensen; wij zouden kunnen zeggen: de meer gecultiveerde mensen, (wèl te verstaan, naar uiterlijk). e sfeer van dit werk is volkomen winters: de strakke lucht, de tekening van de bo men, kortomhet is hier winter. >ypke figuren zijn scherp getekend en „staan" in dit winterlandschap, ondanks hun veelheid, stuk voor stuk markant in de com positie. Het zijn de mensen die genieten van het ijsvermaak, men speelt daar reeds ijs hockey (hoewel het tegenwoordig bij de Ca nadese- of Hollandse, of welke andere ijshoc- key-teams, hardhandiger toegaat), men zwiert er heerlijk zijn baantje en daartussendoor sjouwt men stro en hakt men een bijt om te kunnen vissen op spiering! De hoffelijke jon geman bindt de schaatsen van het jonge meisje en de ouderen voeren met elkander een gesprek in de gesloten kring. Het is alles op-en-top Hollands, ook de entourage. "yipkit is het Hollandse landschap dat wij al- len kennen en dat wij, buiten onze ste den, nog kunnen vinden, zij het dan, dat het door de groeiende industrialisatie, door de uitbouw van onze steden, door de eisen die wij nu stellen aan woningbouw en hygiëne, zich in steeds mindere mate aan ons voordoet, o moge deze reproductie van het winter- landschap door Hendrick Averkamp, het hart van onze lezers deugd doen. Omdat het de welgeslaagde weergave is van een prachtig kunstwerk en (en hierbij is geen sprake van welke vorm van chauvinisme ook) omdat het ons een echt-Hollands landschap toont. Tj mmers, wij weten het en hebben het er- varen: de liefde tot zijn land is ieder aangeboren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Wilton Fijenoord Nieuws | 1955 | | pagina 45