WAS W.F. MAAND V- 11 jJS) NIEUWS de mogelijkheden nog lang niet uitgeput zijn om van een W.F.-journaal tot in lengte van jaren een goede en vlotte documentaire te blijven maken. Misschien zelfs zó, dat èn de commissie, die zich met deze zaken bezig houdt èn de vervaardigers, naast de puur zakelijke realiteiten van een goed journaal, het aan durven om er een vleugje romantiek in te brengen. Natuurlijk een journaal is geen show-film, maar de bezoekers, die hun werk van hoofd en hand nu eens rustig zittende kunnen bekijken, zullen er achteraf wellicht meer plezier in hebben, dan tijdens de prak tische uitvoering. „Plezier in het werk" is nu een maal nog geen artikel, dat men 's morgens in het boterhammenzakje mee van huis neemt. Ziet men echter de resultaten van een jaar arbeid op het witte doek, ook dan zullen de gepasseerde onver mijdelijke tegenslagen niet zo zwaar meer wegen en men komt wel in een stemming, die gerust een vleugje romantiek verdragen kan. o Na het journaal volgde de bekende operette „lm weiszen Rössl", een drie-acter van Ralph Benatsky, gebracht door de Haagse Operettezangers met bege leiding van Hammondorgel. De rolverdeling was als volgt: Josepha, waardin van ,,'t Witte Paard" Leopold, kellner Wilhelm Giesecke, fabrikant Ottilie, zijn dochter Dr. Otto Siedler, advocaat Sigismund Sülzheimer Prof. Dr. Hinzelmann Klarchen, zijn dochter Keizer Frans-Joseph Kathi, postbode Johann, bediende Picolo Heurigensanger Aan het Hammond-orgel Décor Artistieke leiding en regie Margie Roelofs Bart Ravensteijn Lex Goudsmit Ans van Baaien Rinze Gorter Jacq. de la Rue Cor Wijgers Mitzi Waller Jacq. de la Rue (d.) Mitzi Waller (d.) Huib v. d. Steen Willie Stutterheim Huib v. d. Steen (d) Jos Carpay Bern. Verhaaf Cor Wijgers Dit - tot in al zijn onderdelen - vlot gespeelde stuk is door de duizenden bezoekers zeer op prijs gesteld. Talloze opendoek applausjes bewezen het en naar men ons mededeelde is het permanent een succes geweest. Tot op de laatste avond (28 februari) in Odéon heb ben ook de artisten zelf er „plezier" in gehad. Zij bleken onvermoeibaar te zijn en tot aan het slot met zichtbaar genoegen in hun rol te volharden. Een ope rette is niet het hoogste muzikale kunnen, maar de vlotheid en de prettige melodieën inspireren de ware artiest steeds opnieuw. De begeleiding op het Hammondorgel door Jos Car pay is een goede vertolking van de sprankelende «r Benatsky melodieën en de verbindende muziek is af en doet het goed. In de beweeglijke en gevarieerde 3e acte komen èn de solisten èn de „koren" tot vocale prestaties, waar van bijzonder te genieten valt. In deze vrolijke en frisse operette - in zeer modern kleed - ontbreekt de echte levenswijsheid zelfs niet. Als Keizer Frans-Joseph het gastenboek verrijkt met zijn wijze visie op het leven, eindigt dit stuk in alle blijheid, die de mens soms geschonken wordt. Op de laatste avond sprak de heer J. v. d. Broek een kort sluitingswoord, waarin hij de directie dankte voor deze avonden en de Haagse Operettezangers voor het voortdurende élan, waarmede zij hun taak heb ben vervuld. De dames en heren van het gezelschap ontvingen allen een kleine herinnering aan deze W.F.- maand en de heren v. d. Broek en Montens werden „aangevallen en veroverd" door de dames artisten, kennelijk tot genoegen van beide partijen, en ten dans gevoerd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Wilton Fijenoord Nieuws | 1958 | | pagina 13