de edele schrijfkunst
Orgaan van en voor het personeel
Wilton-Fijenoord
Schiedam
NIEUWS
De tijd is allang voorbij, dat men
aan schoonschrijven deed. Vroeger
deed men dat wel en - schreef men
niet zo schoon - dan was er nog
zo iets als handverbeteren.
De schrijfmachine is zo ingebur
gerd, dat het handschrift er niet
meer zoveel toe schijnt te doen.
Men treft zijn boekingen en
schrijft zijn brieven tegenwoordig
machinaal of geeft zijn correspon
dentie op aan de steno-typiste of
een apparaat dat de menselijke
stem op plaat of band vastlegt.
Toch is het nog altijd van veel
belang dat men leesbaar schrijft.
Datgene wat op papier wordt vast
gelegd heeft nu eenmaal waarde,
anders behoeft het niet te worden
opgeschreven en het moet ook voor
anderen dan de schrijver zelf on
dubbelzinnig weergeven wat be
doeld wordt. Hoeveel bonnen,
hoeveel rapporten of ontwerpbrie-
ven en opdrachten worden in een
bedrijf als het onze niet dagelijks
geschreven.
Het komt voor, dat men daarin
zichzelf corrigeert op een knoeie
rige manier die eigenlijk gevaarlijk
is. Schrijft men letters door elkaar
dan is dat niet fraai, maar een
stuk in ontwerp heeft niet de eis
van fraaiheid. Bij twijfel omtrent
de bedoeling van zulke door eikaar-
geschreven letters kan men meestal
uit de omringende lettertekens wel
ontdekken welk woord bedoeld is.
Bij cijfers, aantallen of maten is
dat heel wat anders. Men zou het
onverantwoordelijk kunnen noe
men, omdat uit doorelkaar ge
schreven cijfers alles te lezen is
of in het geheel niets. Is men zich
wel bewust van de gevaren die
kunnen optreden? Onduidelijke
bonnen kunnen onjuiste afschrij
vingen ten gevolge hebben of on
juiste berekeningen. Onduidelijke
cijfers kunnen tot gevolg hebben,
dat verkeerde bestellingen worden
geplaatst die achteraf door corres
pondentie en terugzending van
goederen gecorrigeerd moeten wor
den. En dan onduidelijke woor
den? Hoe moet dat met de typiste,
die van techniek weinig of geen
begrip heeft? Zij zal weinig an
ders kunnen doen dan het concept
klakkeloos overnemen. Als de tech
nicus dan later ziet wat er gebeurd
is haalt hij misschien de schouders
op over zoveel onwetendheid of
lacht om de onzin.
1