re artistieke waarde. Het is plezierig om kennis te
nemen van de visie van de heer De Wit op het werk
van onze werf. Hoe hij ook speels zijn camera in
stelt op een paar „kristallen" ijspegeltjes getuigt
van een zekere verwondering voor de natuur. Dat
vond ik eveneens terug in de beelden van de hek-
golf, het kolkende water achter de „Condo" tijdens
haar proeftocht.
Maar ook beweging trekt hem aan. Met zijn camera
is hij telkenmale daar, waar iets langzaam in- of
Condo"
langselkaar schuift. Deze persoonlijke visie leidde
tot beelden als: de nauwkeurige arbeid aan de
schroef van de Japanse tanker „Mizushima Maru",
het passen en meten bij het ombouwen van de „Ro-
na Star" tot „Condo", het manoeuvreren van de
„Zwarte Zee" bij het wegslepen van het booreiland
„Transworld Rig '58", eveneens bij het „schuifwerk"
tijdens het aanbrengen van de sluizen te Maasbracht.
Het is slechts een greep uit talloze beelden. De aan
dachtige kijker zal er beslist nog meer hebben opge
merkt.
De door de heer De Ronde uitgesproken tekst, had
een duidelijk verhelderende werking bij deze beel
den.
Dat kon men moeilijk zeggen van de hierna volgen
de spreekstem bij de BF-film. Het was namelijk spij
tig, dat de bijbehorende band niet geschikt bleek om
te worden afgedraaid op de in de Stadsgehoorzaal
gebruikte filmprojector. Dat is gelukkig voor de ver
dere voorstellingen verholpen.
We moesten het echter die avond nagenoeg zonder
tekst doen. Toch kunnen beelden zonder meer ook
verduidelijken. De BF-film getuigde van een heel
ander filmisch inzicht. Hier moet ik opmerken, dat
deze film juist als documentatie-materiaal dient te
worden beschouwd. En als zodanig is hij dan ook
geslaagd te noemen.
Een groot werk werd bijvoorbeeld verricht bij het
aanleggen van de 2xh km lange gasleiding van de
Hoogovens naar de PEN Centrale door de Plaat-
wellerij en Wilfijn. Leuk was de tegenstelling tussen
de oude tijd en de moderne techniek, door de heer
Breijer getroffen in het vervoer van een grote ketel
over de binnenwateren, waarbij dorpelingen een oud
landelijk ophaalbrugje met vereende krachten open
den. Imponerend was de aanleg van een aardgaslei
ding in het IJsselmeer, een uitgestrekt watergebied,
waar dynamische mannen een technisch stempel op
drukten.
Op sommige plaatsen miste ik ietwat het oog voor
beweging, waardoor deze rolprent hier-en-daar een
statische indruk maakte. Ik vraag mij echter af in
hoeverre - naast de fotografische opzet van dit werk -
ook de onderwerpen hierop van invloed zijn ge
weest. Immers, onderwerpen langs en op het water
oefenen bij voorbaat al een grote aantrekkingskracht
uit. Ze bergen ook meer beweging in zich, dan de
onderwerpen die de heer Breijer heeft vastgelegd.
Behalve van reeds eerder genoemde technische sto
ringen reppen de plaatselijke dag- en advertentiebla
den, waarvan verslaggevers deze avond hebben be
zocht, toch van een boeiende bijeenkomst.
Hierbij volgen enkele citaten uit die bladen:
Het Vrije Volk: „De film van C. de Wit met geluid
van L. F. de Ronde gaf een goed beeld van de ge
wone en spectaculaire opdrachten". En over de BF-
film: „Ook hier een scala van wat deze firma op
het gebied van machines en motoren in een jaar
weet te produceren. Op boeiende wijze werd ge
filmd: het maken en het vervoer van een twee-en-
een-halve kilometer lange gasleiding voor de Hoog
ovens".
De Nieuwe Vlaardingse Courant schreef onder an
dere: „De première werd - ondanks de schoonheids
foutjes - goed ontvangen bij het publiek". De redac
teur vond vooral imposant de indienststelling van ons
reparatiedok 8.
Het Nieuwe Stadsblad had het over: „Opnamen van
de harteklop van deze grote scheepswerf". En iets
10