dienstjubilea, het menselijke as pect van ons bedrijf in een ko lossale bijeenkomst vertegen woordigend. Het massale ech ter aantrekkelijk doorbroken door een staaltje „individueel koekhappen (leuk getrof fen!), een bloemetje uitreiken hier en een speldje opsteken daar. Het camera-oog zag en legde voor ons vast: de WF-gemeen- schap, opgebouwd uit zelfstan dige individuen. De filmer smeedde daarvan speelse beel den. Poëzie Picturaal dit materiaal en deze grote ob jecten zijn wil op. Hij spuit roer assen op, laat machines kot teren, laat Sea-Land schepen te water gaan of zet een reusach tige kraan overeind. Hij laat ook even twee bokken dekhuizen plaatsen op schepen. Of die „Grand Corco" of Sea-Land heten, het is om het even en de mens draait er zijn hand niet voor om. Al deze onderwerpen zijn in een ritmische zwart/wit eenheid samengebundeld tot een com pact geheel. Een ritmiek, ver sterkt door geluideffecten en passende muziek. Schepen ko men en gaan of worden ge bouwd. Crudesplitters worden verscheept, banken draaien en bewerken zware stukken; de mens blijft centraal. Daarom mochten ook de beelden van onze pensions voor Turkse medewerkers niet ontbreken. De heer De Wit schonk hieraan welverdiende aandacht. Gezellige sfeer in de pauze Naast dit alles kroop het fil- mersbloed toch weer naar het meer idyllische door de film een picturaal tintje mee te geven. Daartoe schoot de camera fraaie beelden vanuit de zeer Eigenlijk een soort zichtbare poëzie, ook terug te vinden in de op het ochtendschemerige Zestienhoven beginnende vlieg tocht. Een sfeervolle romantiek om als het ware het commer ciële doel nog scherper aan te zetten of te omlijnen. Waarmee wordt bedoeld de spoedrepara- tie van het Engelse passagiers schip Iberia". Met nog altijd ook de aandacht voor de mens rond het water, gevangen in het beeld van de kolkende scheepsschroeven tij dens het indokken van de „Ibe ria" en later de „Hope Park" (170.000 dwt). De opnamen van Drukte voor het begin het laatste schip legden nog eens de nadruk op het gigan tische, de geweldige proporties en afmetingen van de objecten op een scheepswerf als de onze. Camera De mens verzinkt bij dit haast overstelpende gebeuren in het niet, maar de camera vijzelt hem weer tijdig op uit zijn nie tigheid. Want de mens legt al 2

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Wilton Fijenoord Nieuws | 1972 | | pagina 4