een verhelderend beeld, ook voor onszelf
Bedrijfsjournaal 1972
De heer Wilton spreekt een welkomstwoord tot de talrijke aanwezigen
In een stampvolle De Doe
len in Rotterdam is maan
dagmiddag 12 februari 1973
het Bedrijfsjournaal 1972 in
première gegaan. De 21ste
jaargang werd toen vertoond
aan de gepensioneerde me
dewerkers van ons bedrijf.
Zij werden welkom geheten
door de heer ir B. Wilton.
Dezelfde avond richtte de
heer ir O. J. van der Vorm
zijn welkomstwoord tot de
actieve medewerkers van ons
bedrijf. De avondvoorstelling
werd 19 februari jl. herhaald.
De heer Wilton opende deze
avond.
Beide directieleden wezen op
het feit, dat de voorzitter van
de COMBOF (Commissie Bij
stand Op Filmgebied), de
heer C. Keyzer, wegens het
in de loop van dit jaar berei
ken van de pensioengerech
tigde leeftijd, uit de commis
sie zal treden. Zij spraken
hun erkentelijkheid uit voor
het vele werk, dat hij heeft
verricht voor het Bedrijfs
journaal.
De heer Wilton heette naast
de oud-WF'ers ook welkom
de burgemeesters van Epe
en Hilvarenbeek en de voor
zitter van de Stichting Va
kantiecentrum Heidebad, de
heer Th. A. W. Ruys.
Rustpunt
Het Bedrijfsjournaal mag er
weer zijn, zoals elk jaar. Het
is een rolprent geworden met
het accent op wat meer so
ciale aspecten, althans op
die zaken, die het leefklimaat
in een werkgemeenschap
veraangenamen. Een rust
punt in de drukke, alledaag
se beslommeringen. Wij doe
len op het vangen door de
heer De Wit's camera van
beelden uit Heidebad met
het aantrekkelijke nieuwe
zwembad, het uitstapje van
de Harmonie naar Antwerpen
en het Vormingscentrum in
Hilvarenbeek.
Maar de filmer heeft ook be
grepen, dat dit alles niet mo
gelijk is zonder productie.
Die wordt getoond en belicht
vanuit een artistieke hoek:
spiegelend licht op kolkend
water met amechtige sleep
boten, die hun zware last
ploegend voortsjorren. Zeer
imposant.
Mens
Daar is ook die hele grote
schroef, haast strelend be
handeld door een mensen
hand. Onbewust laat de heer
De Wit hiermee het instru
ment zien, dat de mensheid
zo ver heeft gebracht: van
houten speer en stenen bijl
naar mammoettankers, assen
en kranen.
Hij toont ook de mens bij het
water: zijn element. En mach
tige deining bij de gladde
stapelloop van één der drie
Sea-Land voorschepen.
Als contrast volgt voorzichti
ger "geplons" in de verzin-
kerij, waarin de mens zich
aan de omstandigheden aan
past door het dragen van
een masker. Daar wordt ui
terst secuur met diverse ba
den omgegaan.
Humor
De filmer grijpt ook de kans
voor een humoristische op
vatting: een kwieke plons
van de glijbaan in het zwem
bad te Epe toont een andere
uitleg van het woord baden
dan in de verzinkerij geldt.
Maar de mens blijft centraal
staan.
wachten op een bakje troost