Onderzeeboot-simulator
WF-Nieuws
pagina 13
bewakingstaken, zoals deze aan boord
voorkomen in een realistische omgeving
beoefend worden. Naast normale,
routinematige zaken zoals het varen op
een door de commandant bevolen
diepte, het trimmen van de boot,
manoeuvreren, enzovoort kunnen ook
noodsituaties worden beoefend zoals
bijvoorbeeld een crash-dive, of bedrijfs
storingen, bijvoorbeeld een black-out.
Uit veiligheidsoverwegingen kunnen
noodsituaties aan boord nooit
nagebootst worden. Toch moet het
personeel over de juiste deskundigheid
beschikken om elke noodsituatie snel
weer veilig te krijgen. Deze deskundig
heid, deze ervaring is alleen met behulp
van een simulator te verwerven. Om dit
soort oefeningen te kunnen uitvoeren is
het noodzakelijk dat de panelen met de
daarin opgenomen instrumenten, echte
copieën zijn van de in de onderzeeboot
aanwezige panelen. Door middel van
een speciaal ontwikkeld instrumen
tarium kan de instructeur oefeningen
kiezen, laten beginnen en stoppen.
Hij kan storingen invoeren, enzovoorts.
Hiernaast speelt de instructeur een rol in
een oefening door op verzoek van de
trainee handelingen van lokaal
personeel elders in de boot na te
bootsen.
Via ramen, communicatie apparatuur en
zijn instrumentarium kan de instructeur
de trainees observeren en de voortgang
van een oefening volgen.
De computer is geprogrammeerd met
een beschrijving van het gedrag van de
onderzeeboot en al die systemen die in
de simulator voorkomen. De computer
reageert op akties van het programma
De cabine kan door middel van een
hydraulisch systeem bewogen worden
op zo'n manier dat de bewegingen van
de onderzeeboot tengevolge van
bijvoorbeeld zeegang of duiken kunnen
worden nagebootst. Naast deze
gesimuleerde commandocentrale is in
een tweede, niet beweegbare cabine het
machinekamer bewakings- en
bedieningspaneel geplaatst. In de
simulator kunnen via de instrumenten en
regelapparatuur die in de panelen zijn
ingebouwd, alle bedienings- en
Een afgeleide titel zou kunnen luiden:
'Hoe bestuur ik een onderzeeboot?'
De assistent projectleider van de
Nieuwbouw Tekenkamer, de heer
H. A. 't Riet, nodigde mij enige tijd
geleden uit eens een kijkje te komen
nemen in de F-hal Machinefabriek II.
Aan deze vriendelijke uitnodiging voegt
hij toe: 'Het gaat om iets unieks!'
Vanzelfsprekend werd de uitnodiging
aanvaard.
Inderdaad, iets unieks, namelijk een
onderzeeboot-simulator in bedrijf,
gebouwd in opdracht van de Republic of
China Navy - R.O.C.N. - teneinde haar
onderzeebootbemanningen te trainen
door gesimuleerde bedienings- en
bewakingstaken. Met andere woorden,
in de F-hal wordt aan de bemannings
leden geleerd hoe je met de onderzee
boot moet varen in alle mogelijke denk
bare situaties. Het behoeft geen betoog
dat de compleetheid van handelingen zo
groot is, dat dit opleidingsprogramma
bijna geheel door een computer wordt
bestuurd. De simulator bootst de
werkomgeving van het regelkamer-
personeel na. Hij bestaat uit een
beweegbare cabine waarin een
mock-up van de commando centrale,
uitgerust met copieën van het centrale
bedienings- en bewakingspaneel en het
besturingspaneel is gebouwd.