Duitse namen uit de 18de. De oorzaak daarvan moet worden gezocht in het gegeven dat Schiedam niet profiteerde van de rijkdom van de Gouden Eeuw, maar zijn grootste bloei bereikte in een tijd, waarin het met de rest van Nederland economisch bergafwaarts ging. Die welvaart uitte zich onder meer in de stichting of vernieuwing van belangrijke openbare gebouwen. Het stadhuis uit de 16de eeuw kreeg bijvoorbeeld een nieuwe, toen sjiek gevonden huid van donkere metselsteen. De vensters werden vergroot en voorzien van mooie natuurstenen kozijnen. Ook de vorm van de toegangstrappen liet de vroedschap veranderen en bovenop het geheel verrees een frivool rococo- torentje. Op die manier leek het een nieuw bouwwerk en helemaal ontworpen volgens de mode van dat moment. Als men deze huid van het stadhuis afpelt en het origineel eronder restaureert, dan beschikt Schiedam over een fraai bouwwerk uit de Hollandse Renaissance. Nieuwe gebouwen waren, onder veel meer, het Blauwhuis aan de Lange Nieuwstraat, de muziekschool, het Proveniershuis dat het oude Leproos huis buiten de Overschiesepoort verving en het Sint-Jacobs Gasthuis, het ziekenhuis aan de Hoogstraat. Hiervoor tekende de in deze regio bekende Italiaanse architect Giovanni (in de verslagen van de vroedschap familiair Jan genoemd) Giudici. Hij ontwierp het bevonden zich smalle doorgangen tussen de bestaande huizen, waar achter dan weer een pleintje of een smal straatje lag met huisjes die slechts één raam en een deur hadden. Alleen de grotere hofjes hadden een naam zoals het Willemshof, Janshof of de Schotse poort. Andere moesten het doen met een huisnummer in de straat waarmee het hofje verbonden was. Links: In 1829 deed Leendert van Heusden, 'opzigter bij 's Rijks Droogmakerijen', mee aan een door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen uitgeschreven prijsvraag voor het schrijven van een hand leiding voor het onderwijs inde bouwkunde. Het Nut beoordeelde zijn inzending positief en gaf de handleiding uit. Links een afbeelding van een kap van een koepel, rechts een ezelsrug (73) en een kruisverband met klisklezoren (74/75). (GA Schiedam) Boven: Platzak vestigde de jonge Italiaan Giovanni Giudici zich in Rotterdam tussen daar wonende Italiaanse beeldhouwers en stucwerkers. Mede dankzij hen groeide Giudici uit tot een bekend architect. (Reproductie olieverfschilderij G. Malleijn/GA Schiedam) streng classicistische gebouw aan de Hoogstraat op de plaats waar toen nog een aantal middeleeuwse pandjes stond. Zijn hand is ook te herkennen in het bolwerk van handelsgeest uit die dagen: de Korenbeurs, waar handelaars in graan, gedistilleerd en spoeling hun zaken deden. Tevens ontwierp hij het 'Huis met het Bordes' aan de Lange Haven waarin het kantongerecht is gevestigd, alsmede een voornaam woonhuis aan de Noordvest. Dit woonhuis bestaat nog steeds, maar is geheel ingebouwd in de panden van distilleerderij UTO Nederland. Alleen de achtergevel is vanaf de straat zicht baar. Uit dezelfde tijd stamt een groot aantal deftige herenhuizen aan de Lange Haven, afgewisseld door al even deftige branderij- en distilleerderij panden. De geringe omvang van de huisjes van de brandersknechts, maakte het mogelijk heel veel huizen te bouwen op een bescheiden stukje grond. Meer dan een kamer met een vloer van aangestampte aarde en een zoldertje omvatten deze huisjes niet. Omdat ze weinig kostten en men ze naar believen kon neerzetten, ontstonden in Schiedam vele tientallen hofjes achter de straten als de Hoogstraat, het Broersveld, de Broersvest en de Lange Achterweg. Op de meest onvermoede plaatsen MZTSKLWEBOV IN GEHOUWEN STEEN 160

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Ach Lieve Tijd (tijdschrift) | 2001 | | pagina 10