Roomse duiven Tot ver na de oorlog was Schiedam verdeeld in drie ongeveer gelijke maatschappelijke parten: de roomsen, de protestanten en de onkerkelijken. Die driedeling uitte zich ook op cultureel gebied (koren, harmonie-orkesten en toneelverenigingen). De protestanten hadden aan de Nieuwstraat het gebouw voor Christelijk Sociale Belangen, de katholieken aan de Lange Haven Arcade, en de onkerkelijken aan de Tuinlaan het Verenigingsgebouw. De Schiedamse Gemeenschap had een volwaardige tegenhanger in de Katholieke Kunstkring, die een eigen lijst van aanbevolen lectuur hanteerde en een eigen filmkeuring uitvoerde. Zelfs de duiven vlogen in confessioneel verband en ook de padvinderij was verdeeld over de drie levensbeschouwingen. De plaatselijke pers voer er allemaal wel bij, want die had een overeenkomstig palet. Naast de gereformeerde Rotterdammer en het protestantse Trouw, hadden het onkerkelijke Rotterdamsch Dagblad, de rooms-katholieke Maasbode, het aan de Partij van de Arbeid gebonden Vrije Volk en het ongebonden linkse Rotterdamsch Parool, in Schiedam agentschappen met twee of meer redacteuren en veel medewerkers. Deze hadden het met de cultuur vooral druk in de jaren waarin talrijke weggebombardeerde Rotterdamse kunstenaars in Schiedam een tijdelijk onderdak vonden en de stad tot ongekende culturele pluriformiteit opjoegen. Orpheus, maar ook optredens van het kindercircus Elleboog en het Scapino- ballet, en de heropvoering van Het Spul van Joncker Franssen Oorlog. Schiedamse muziekkorpsen maakten muzikale rondgangen door de buurten, zoals Sint-Radboud uit Kethel, Gusto, het Stedelijk Muziekkorps en Sint- Ambrosius. De Schiedamse Gemeen schap gaf ook een eigen blad uit, dat al snel gezag had en zich bezig hield met de Schiedamse cultuur in de breedste zin van het woord. De eerste redactie bestond uit Pierre Janssen en Willem (O') Duys én hun medewerkers Ton van Duinhoven en fotograaf en filmer Jan Schaper. Die redactie werd opgevolgd door directeur/eind redacteur Fred Pfeiffer die van het blad een uitgesproken cultureel en opiniërend magazine maakte, en Aad Wagenaar, Peter van den Boom en Hans van der Sloot sloten de rij. De drukker van het blad was de Koninklijke Drukkerijen H.A.M. Roelants die royale budgetten hanteerde voor auteurs en fotografen, mits de kwaliteit van de artikelen en de foto's goed was. Bekende medewerkers waren de schrijvers Daan van der Zee, Ferdinand Bordewijk en Adriaan van der Veen, de directeur van de gemeentelijke woning- dienst Marinus van Praag, de architect J.B. Bakema, de stedenbouwkundige J.M. Horvath, en de fotograaf Robert Colette. In 1971 hield het blad op te Linksboven: Kinderspelen tijdens het Bevrijdings feest in 1960. (Foto Chr. Breur/GA Schiedam) Hierboven: Het tamboer en pijperskorps van de Christelijke Jonge Mannen Vereniging speelt op de Sint-Janstoren in het voorjaar van 1950. (Foto Tholens/ GA Schiedam) Linksmidden: Gevechten tussen groepen jongens, op deze foto om kerst bomen, zijn voor de één een ergernis, voorde jongens een vorm van vermaak. Het merendeel van de jongens dat in de oude binnenstad woonde, ging direct na de lagere school werken in de fabriek. In 'Jong zijn in Schiedam' uit 1959 wordt er met nadruk op gewezen dat niet-begrepen en weinig opgevangen jeugd een gevaar kan betekenen binnen de wijk en binnen de hele stadsgemeen schap. (GA Schiedam) 220

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Ach Lieve Tijd (tijdschrift) | 2001 | | pagina 22