(CM>- Hierboven: 'Dat was mij geleerd, door vader geloof ik. "Heere zegen deze spijzen, amen" en achterna: "Heer, ik dank u voor Uwe goedheid, amen"; beide keren hardop, behalve als er mensen bij ons aten, dan mocht ik het wel zachtjes doen.', aldus Frangois Haverschmidt over zijn jeugd. (GA Schiedam) Rechtsboven: De dorps kerk van Kethel is de rechtstreekse opvolger van het heiligdom dat al in de voorchristelijke tijd bestond. In de Tachtig jarige Oorlog werd de kerk zwaar beschadigd, maar in 1630 herbouwd. Zij kreeg toen de vorm die het nog steeds kent en zoals Jaap de Raat die tekende. (GA Schiedam) Rechtsmidden: De Nederduitsch Gerefor meerde kerk ontstond in 1886 als afscheiding van de Hervormde kerk. In 1889 bouwde men een eigen kerkgebouw aan de Rotterdamsedijk. (GA Schiedam) y r ry rs //yyy yy^y'yyy /yyy y f/y /yyéy yf ys«y yy yr ytyC* ^/yASy r y/yy Geilen en Goedgekeurd de Gemcüt'.o Architect, GEZIEN. ÜE OOMMI8EIE VAN FABRICAGE De Voo/zitter, 8ecrctar?-' 7"'/- /De ïtf 8ecretar' Dolerenden. Samen kozen ze de naam Gereformeerde Kerken in Nederland. Op plaatselijk niveau duurde het echter tot 1901 voordat de oude A- kerk', de Plantagekerk, en de 'B-kerk', de kerk van de dolerenden, een geheel waren geworden. Een deel van de Afgescheidenen was bang dat voor de innige beleving van het geloof geen ruimte zou blijven bestaan. Zij hielden zich afzijdig en vormden de Christelijk Gereformeerde Kerk. Zo ontstond de Boterstraatkerk. In de volksmond heette deze kerk wel 'zwartekousenkerk' of 'hoedjeskerk', naar de verplichte kleding van de vrouwen. Vooral door de komst van veel arbeiders van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden groeide de Gereformeerde Kerk van Schiedam tot 5.000 leden in de jaren dertig van de 20ste eeuw. De Plantagekerk en de kerk aan de Rotter damsedijk konden zoveel mensen niet herbergen en daarom bouwde de gemeente in 1932 aan de Burgemeester Knappertlaan de Julianakerk. Het gereformeerde leven had een eigen karakter. De zondagsheiliging zette een stempel op de levens van kinderen. Twee keer naar de kerk, tussendoor naar zondagsschool of vereniging en, zeker niet te vergeten: psalmen en liedjes uit de bundel van Johannes de Heer zingen bij het harmonium. De Schiedamse schrijver Maarten Biesheuvel en zijn JVlaassluisse collega Maarten 't Hart hebben er veel van meegekregen. Ook door de week zette de kerk een stempel op het dagelijks leven met de gereformeerde school en de gymnastiek- of korfbalvereniging op G.G., gereformeerde grondslag. De trots over de groei en bloei van de kerk kreeg in de Tweede Wereldoorlog een gevoelige knauw. Conflicten over het gezag van de landelijke Synode over de opvattingen van de Kampei- hoogleraar Schilder leidden tot onoverzichtelijk plaatselijk tumult. Terwijl in de winter 1944-45 Holland hongerde en de verbindingen beroerd waren, liepen in de Gereformeerde 267

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Ach Lieve Tijd (tijdschrift) | 2001 | | pagina 21