Geloven in cijfers Vreemde arbeiders RL Bevolking naar gezindte 18 65 1885 1908 1920 1930 1978 Nederlands Hervormd 8.830 13.372 15.731 17.715 17.800 15.701 Waals Hervormd 6 14 9 16 18 2 Rooms-katholiek 7.171 10.050 11.597 14.240 17.452 24.647 Oud-katholiek 57 67 101 110 144 126 Luthers 358 680 1106 1.228 1.145 841 evang. en hersteld ev. samen Doopsgezind 6 10 64 71 83 7 (1978: overige) Remonstrant 2 8 43 98 183 7 (1978: overige) Algescheiden 310 523 resp. Gereformeerd 2.428 3.573 4.571 4.357 Chr. Gereformeerd 146 388 441 367 Ger. Gemeente 7 169 (tlm 1930: overige) Vrijgemaakt Ger. 519 Israëlieten 79 112 55 54 68 7 (1978: overige) Apostolisch 288 (t/m 1930: overige) Jehova's Getuigen 123 (t/m 1930: overige) Leger des Heils 12 7 (t/m 1930: overige) Islamitisch 2.549 Pinkstergemeente 48 overige 1 2 8 714 1198 1.356 geen 6 121 2.262 9.597 24.021 totaal 16.820 24.844 31.409 40.469 52.805 75.241 (U/t. A. van der Blom, J.J. Donkers Azn, De Geschiedenis van de Gereformeerde Kerk van Schiedam, p. 108, 109) werd geen rustplaats gegund in de stad waar zij woonden. Op 19 oktober 1942 kwam in Auschwitz een eind aan hun leven. Om aan de dringende vraag naar arbeidskrachten te voldoen gingen Nederlandse firma's in de jaren zestig arbeiders in Turkije werven. Voor het minst geschoolde werk op de werven en het schoonmaken van kantoren haalden werkgevers ze naar Schiedam. Omdat ze slechts tijdelijk naar Nederland zouden komen, bracht men hen onder in kleine pensions, waar ze soms met zes man in een kamer woonden. In Schiedam-Oost, -Zuid en -West hadden veel huiseigenaren er geen bezwaar tegen deze vreemde arbeiders tegen flinke prijzen te huis vesten. Het grootste deel van hun verdiensten stuurden ze naar hun familie thuis en na een paar jaar, zo was de gedachte, zouden ze wel weer retour Turkije gaan. Ver van huis wilden ze vasthouden aan de gewoonten van thuis. De Turken waren vrijwel allemaal islamieten en juist de godsdienstige riten maakten dat ze zich met het thuisfront verbonden bleven voelen. Sterker dan ooit tevoren ervoeren ze de kracht van de vaste gebedstijden, de vastenmaand Ramadan, en het bezoek aan een eigen gebedsruimte. Vanaf 1974 hadden ze zo'n ruimte in een lege loods aan de Mariastraat. Toen duidelijk werd dat ze hier zouden blijven, kwamen hun gezinnen over. De islamitische groep groeide letterlijk uit de moskee en vond een nieuwe ruimte aan de Raam. Na de Turken kwamen de Marokkanen, ook moslims, maar uit een andere traditie. Ook zij zochten en vonden een eigen gebedsruimte. In 1978 telde Schiedam 2.549 islamieten. Dat aantal is sindsdien aanmerkelijk gegroeid en aan de Schaepmansingel staat sinds kort een nieuwe moskee. Hoewel de religie niet meer in de gemeentelijke bevolkings administratie voorkomt, zijn de ruim 6.000 Turkse en 1.500 Marokkaanse Schiedammers van 2001 bijna allemaal islamieten. De Surinaamse, Indonesische en Pakistaanse islamieten gaan liever naar Rotterdam, waar zo ongeveer elke nationaliteit wel een eigen moskee heeft. Het heilige boek, de Koran, is dan wel overal gelijk, de manier waarop mensen met elkaar omgaan wordt toch wel sterk bepaald door de achtergrond en het moeder land. Nog meer vreemdelingen vestigden zich in de jaren 1970 en '80 in Schiedam, waaronder arbeiders uit Griekenland en Spanje die Grieks orthodox of rooms-katholiek zijn, en vluchtelingen uit het voormalige Joegoslavië, die islamitisch, rooms- katholiek of Grieks-orthodox zijn. Ze zochten allemaal een eigen plek voor hun geloof. Enkelen sloten zich aan bij een van de plaatselijke kerken in Schiedam, maar de meesten vonden zo'n plek in Rotterdam. Betekenis van de gebruikte afkortingen: GA Gemeentearchief Pc Particuliere collectie SMSStedelijk Museum Schiedam 2002 Uitgeverij Waanders b.v., Zwolle Druk: Waanders Drukkers, Zwolle www.waanders.nl Boven: Toen er in de jaren 1980 plannen waren voor nieuwbouw aan de Vijgensteeg, waardoor de moskee dreigde te moeten sluiten, kwam de islamitische gemeente in opstand. (GA Schiedam) Rechts: In 1956 vierde deken Reinerus J.J. Reijnen zijn veertigjarig priesterfeest. Hij kwam in 1944 naar Schiedam, waar hij zijn intrek nam in de pastorie van de Frankelandsekerk. Behalve dat hem het officiersschap van de Orde van Oranje-Nassau werd verleend, viel hem een televisie ten deel. (Foto Chr. Breur/GA Schiedam) Op de omslag: De werken van de duivel werden in deze vroeg 20ste-eeuwse centsprent uitgebeeld. (Imagerie Pellerin Epinal/GA Schiedam) 272

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Ach Lieve Tijd (tijdschrift) | 2001 | | pagina 26